Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

tyleysmiley schreef:Ik lees hier wel dingen waar ik zelf een stuk genuanceerder tegenaan kijk.
Hier ook elke dag een schone pyjama,ivm veel zweten vind ik dat een stuk prettiger.
Handdoeken gaan ook na 1 x gebruik in de was,behalve de handdoek voor mijn haren,die gebruik ik de volgende x voor mijn lijf.
Voor mij gaat het niet op dat je bent gedoucht en schoon bent,ik droog me goed af,die handdoek komt op plaatsen waar nooit geen zon schijnt,en dan moet ik daar de volgende dag mijn gezicht mee afdrogen, gewoon een schone frisse handdoek zonder achtergebleven huidschilfers ed dus..
Ik kan prima voor kleding op Shein ed slagen,wat hierboven gezegd word dat je geen kwaliteit herkent,ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf dingen van 100 procent katoen of wol,daar kun je op filteren.
Iemand gaf aan dat kinderen bijv met een duur merk cap lopen,ik snap dat helemaal.
Ik heb zelf een lastige maat en dan kom je of uit bij maatwerk of vaak een hele dure,omdat niet alles goed past of lekker zit.
Dat zie je in topics op bokt ook terug in de zoektocht over een fijne cap,dat voor veel mensen bepaalde caps gewoon niet goed passen of fijn zitten.
101 dekjes,20 zadels,35 rijbroeken enz ,dat snap ik dan weer niet helemaal
. En als je wel wat nodig had was de keus beperkt: de plaatselijke winkel of niets. Dat was echt goed genoeg. Cayenne schreef:mavantos schreef:53 dekjes is het schoolvoorbeeld van overconsumptie. Dat iets goedkoop is betekent niet dat je er zoveel moet kopen.
Overconsumptie begint wanneer het antwoord op de vraag "heb ik dit écht nodig?" Nee is.
Precies. Hetzelfde gaat op voor een levenslange voorraad rijbroeken.
En hoe weet je nou of je over 5 jaar nog in dezelfde maat past?
Dit klinkt absoluut niet als minimalistisch maar juist als een schoolvoorbeeld van overconsumptie.
germie schreef:tyleysmiley schreef:Ik lees hier wel dingen waar ik zelf een stuk genuanceerder tegenaan kijk.
Hier ook elke dag een schone pyjama,ivm veel zweten vind ik dat een stuk prettiger.
Handdoeken gaan ook na 1 x gebruik in de was,behalve de handdoek voor mijn haren,die gebruik ik de volgende x voor mijn lijf.
Voor mij gaat het niet op dat je bent gedoucht en schoon bent,ik droog me goed af,die handdoek komt op plaatsen waar nooit geen zon schijnt,en dan moet ik daar de volgende dag mijn gezicht mee afdrogen, gewoon een schone frisse handdoek zonder achtergebleven huidschilfers ed dus..
Ik kan prima voor kleding op Shein ed slagen,wat hierboven gezegd word dat je geen kwaliteit herkent,ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf dingen van 100 procent katoen of wol,daar kun je op filteren.
Iemand gaf aan dat kinderen bijv met een duur merk cap lopen,ik snap dat helemaal.
Ik heb zelf een lastige maat en dan kom je of uit bij maatwerk of vaak een hele dure,omdat niet alles goed past of lekker zit.
Dat zie je in topics op bokt ook terug in de zoektocht over een fijne cap,dat voor veel mensen bepaalde caps gewoon niet goed passen of fijn zitten.
101 dekjes,20 zadels,35 rijbroeken enz ,dat snap ik dan weer niet helemaal
Als je een lastig hoofd hebt ja, ik heb lastige voeten en door die hondenbeet kon ik ineens niet meer op schoenen lopen die eerst wel gingen. Dus dan moet je andere er bij kopen en dan hoop je ooit weer op de oudere schoenen te kunnen lopen. Ja, dan is het noodzaak. Net als die cap als het meeste niet past.
Maar hier past vaak een cap van 20 euro prima. Wil ik dan wat echt moois, dan kan ik tot 50 euro gaan zeg maar, maar duurder is bij mij niet nodig en doe ik ook niet. En dan doe ik er ook heel lang mee, tenzij de cap natuurlijk een val heeft meegemaakt. Echter, als je een keer veel geld uit wilt geven omdat je iets echt mooi vind, dan heb ik daar geen problemen mee. Ik doe dat niet, maar als jij die cap van 1000 euro nu echt geweldig vindt, be my guest. Dat zie ik ook niet direct als overconsumptie. Als je er nu 5 koopt van dat bedrag wordt het wat anders. Ik vind dat ook dan meer overconsumptie dan zeg maar 5 keer een cap in ander kleurtje kopen van 20 euro, al zijn beiden niet nodig in mijn ogen en zal ik dat niet doen. Een cap voor een blauw wedstrijdjasje voor dressuur, eentje voor een bruin wedstrijdjasje voor springen en 1 voor training kan ik dan wel weer in komen. Zeker als je aan springen en dressuur doet bijvoorbeeld. Maar voor elke dag een andere kleur, nee, dat is dan weer wat overkill.
Als je dus het geld hebt en je geeft het graag uit aan 1 wedstrijduitrusting van 1000 euro, je doet maar. Ik doe het niet. Ik kan het goedkoper doen en dan net zo netjes voor de dag komen. Maar in beide gevallen hebben we het over 1 uitrusting, niet over 5.
En Shein heeft ook echt wel goede kleding, zelf nooit besteld, maar wel bij anderen gezien. Als je het dan ook maar g ewoon draagt, dan heb ik er geen moeite mee.
Ik heb vroeger oude schaatsen gespaard. Had echt enorm veel dozen vol met oude 'houtjes', en ze waren allemaal gedocumenteerd met maker, jaartal, enz. Toch heb ik afgelopen zomer 5 van de 7 dozen weggedaan. De 2 dozen die nog over zijn zijn de meer bijzondere schaatsen. Liggen ook op zolder, maar heb dus het merendeel nu opgeruimd. Zo heb ik ook een krat vol met kristallen en schelpen weggezet, allemaal zelf gevonden en gedocumenteerd, maar als ik ze over 2 jaar nog niet gemist heb, dan doe ik ze weg heb ik besloten. Vroeger zou ik zoiets nooit doen.
kamsel schreef:Cayenne schreef:
Precies. Hetzelfde gaat op voor een levenslange voorraad rijbroeken.
En hoe weet je nou of je over 5 jaar nog in dezelfde maat past?
Dit klinkt absoluut niet als minimalistisch maar juist als een schoolvoorbeeld van overconsumptie.
Dat ben ik niet helemaal met jullie eens. Ja, 53 zijn veel dekjes, maar: het zijn gebruikte dekjes, die eerst nog gebruikt worden op een paard en daarna als auto bescherming, het wordt dus heel bewust en op gebruikt.
Ik vind dat geen onevenredig verbruik maar efficiënt gebruik.

germie schreef:Antwoord op de vraag waar je een cap voor 20 euro kunt vinden: Mijn laatste cap was een jaar terug ongeveer van HKM voor 20 euro bij Ruitersport Ruinen. Dus het kan echt nog wel. Decathlon heeft ook wel eens aanbiedingen. En soms staan er ook caps op marktplaats nieuw van een opkoper voor dat bedrag of zelfs nog lager. Hier in Groningen zie je veel advertenties van de Hunzeheerd, daar zit ook veel nieuw spul bij en een vriendin van mij heeft daar een tijdje terug voor 15 euro een nieuwe cap gekocht, compleet met originele kaartjes e.d. van Harry's horse.
Dus gewoon goed zoeken. Maar zoals gezegd, ik heb dus een makkelijk hoofd waarbij 90% zo past, dus hoef niet kieskeurig te zijn. Gewoon bruin of zwart vind ik prima. Geen bling. Heb je een lastiger hoofd, dan moet je toch passen en dan kan het best zo zijn dat die goedkoopste cap niet past. Maar qua veiligheid maakt het niets uit. Al denk ik ook niet dat er mensen zijn waarbij echt alleen een cap van 1000 euro goed past, dan zit het ook tussen de oren vaak dat die beter zit. Maar het is niet mijn geld, dus het mag gewoon.
Verder, restantpartijen opkopen vind ik ook geen overconsumptie. Je moet er tegenaan lopen en dan kan het zijn dat je dus 5 keer iets hebt voor nog niet eens de prijs van iets voor 1 ding als je het elders koopt. Het is pas overconsumptie als je het weggooit of halfgebruikt weggooit. Als je iets voor jezelf in de kast laat liggen, ik ben niet zo bang dat ik het later niet meer pas. Ik heb al sinds 2010 dezelfde maat droogpak. Ook heb ik kennelijk nu weer dezelfde maat voor rijlaarzen als 15 jaar terug.
Ik heb ook al 15 jaar dezelfde skischoenen en dezelfde skibroek en skijas. Heb toen gewoon basic kleuren gekocht en kan het dus gewoon echt af dragen. Zelfs mijn schaatskleding van 25 jaar geleden pas ik nog. Ik denk niet dat er veel mensen kunnen zeggen dat ze zo lang met hun kleding doen. Ik koop ook geen nieuwe, laat het gewoon liggen en trek het aan als ik het nodig heb.
Mijn mentuig was bijvoorbeeld ook al iets van 8 jaar niet gebruikt, maar afgelopen weekend hadden we sneeuw. Dus ik heb het van zolder gehaald en m'n paard ingespannen. Heerlijk genoten. Ik zou eeuwig spijt gehad hebben als ik dat tuig verkocht had, dan had ik dus afgelopen weekend voor 500 euro of meer direct een nieuw tuig moeten halen voor mogelijk maar eenmalig gebruik. Dat lijkt me ook niet echt slim, maar ik had het dan wel gedaan. Op dat moment had ik gewoon absoluut een mentuig nodig en dan is er geen tijd om marktplaats af te struinen, dan moet je direct naar een winkel rijden die het op voorraad heeft, ook al is dat ver weg. Dus ik was echt blij dat ik gewoon netjes voor m'n spullen zorg en deze bewaar. Want dit is gewoon geweldig om te doen, maar kan helaas niet elke winter. Ik heb al een tijdje geen menwagen meer en dat vind ik soms best zonde.
[ Afbeelding ]
Spullen die kunnen vergaan bewaar ik overigens niet.
Verder gebruik ik bijvoorbeeld voor de plastic bloempotten buiten ook altijd afgedankte van een ander die dan een plant gekocht heeft en de pot overheeft. Ik koop die nooit nieuw. Zo help je ook weer mee.
Maar fabrikanten zouden ook wel wat kunnen doen. Een voorbeeld is de Bauer junior compressor, deze koop je voor zo'n 4000 euro nieuw. Er zit een filterhuis bij die je ongeacht draaiuren volgens de fabrikant na 10 jaar moet vervangen. Doe je dat niet, dan kun je geen onderhoud meer laten doen aan de compressor. Maar een nieuw filterhuis kost tussen de 3000 en 4000 euro, dus feitelijk word je dan gedwongen om een volledig nieuwe compressor te kopen, tenzij je dus zelf handig bent. Je kunt sinds kort ergens zo'n filterhuis voor 100 euro laten keuren, en dan wil de fabrikant weer onderhoud doen. Maar hier wordt geen reclame voor gemaakt. Dus eigenlijk word je gedwongen iets wat goed is weg te doen.
En dit zie je helaas dus veel meer.
Hetzelfde doet de overheid ook door negatief over oude, maar goede auto's te praten. Veel beter is het deze gewoon echt af te rijden.
Ik ben nooit gevoelig geweest voor 4 kledingcollecties per jaar, maar sommigen wel.
(al moet je natuurlijk na 5-7 jaar sowieso een nieuwe)
germie schreef:Bij mij wordt er niet veel weggegooid, ik heb de laatste paar jaar heel veel weggegeven of verkocht wat ik niet meer nodig had, maar ik ben behoorlijk geknakt na dat zadelverhaal. Dat heeft wel mijn vertrouwen in de goedheid van de mens geknakt ja. Met een zielig verhaal aankomen en vervolgens het alleen maar willen hebben voor de winst. Dan doe ik dus uit goedheid nog wat van de prijs af, maar ondertussen word ik dus voorgelogen. Daar heb ik echt moeite mee en nog steeds. Dat maakt dus dat ik met zadels nu echt het liever weg ga gooien als ik het kwijt wil dan dat ik het onder de marktwaarde ga verkopen. Ik ben gewoon geknakt, beledigd, voorgelogen en voel me bedrogen. Ik heb dat gelukkig nog niet met andere spullen.