Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:32

Als je hele zolder vol ligt met spul dat je misschien ooit nog gaat gebruiken en handig is om op voorraad te hebben ben je zeker geen minimalist. Een minimalist geeft juist de voorkeur aan de minimale hoeveelheid van iets. 53 dekjes of tig pakken luiers zijn geen minimale hoeveelheden tenzij je een grote manege hebt of een zorginstelling bent.

Sommige overconsumptie zoals een flinke voorraad van je favoriete schoonmaakmiddelen vanwege een uitverkoop zijn misschien beter uitlegbaar, maar desalniettemin is er geen normaal huishouden dat 10 flessen Dreft op voorraad nodig heeft. Ik denk dat je dan onbewust ook minder zuinig bent, want het laatste beetje uit een fles waarvan je (nog) geen nieuwe hebt gaat altijd langer mee en knijp je verder uit dan als er al een nieuwe ligt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:41

Dus jij geeft liever 50 euro uit aan 1 nieuw dekje dan toevallig tegen 53 aanlopen voor 40 euro gebruikt? Zoals gezegd heb ik een deel hiervan al doorgegeven en een ander deel is in gebruik. Maar ik ben nog niet door de voorraad heen, maar KOOP OOK GEEN NIEUWE. Dus dan doe je het in mijn ogen juist goed en doe je juist niet aan overconsumptie. Je koopt iets wat al geproduceerd is, je koopt niet wat nieuws. En omdat jij niets nieuws koopt hoeft het dus ook niet meer geproduceerd te worden.

Net als wat extra luiers zodat je een paar jaar voorraad hebt omdat het GRATIS is en ANDERS WEGGEGOOID wordt (want dat is de realiteit). Omdat ik nu 5 pakken minder zelf hoef te kopen, hoeven er ook 5 pakken minder geproduceerd te worden.
Dat is dus wel degelijk minimalistisch denken EN TOEKOMSTGERICHT DENKEN. Dus nog goed voor het milieu ook.

Ik zie mezelf dus wel degelijk als minimalist. En dat mag gelukkig. Ik hoef me niet te verantwoorden naar een ander.
Ik denk bij alles na of ik het nodig heb. En natuurlijk mag ik van mezelf wel eens wat kopen wat ik gewoon mooi vind of waar ik gelukkig van word. Maar eigenlijk ben ik de laatste jaren aan het minderen qua produkten, ik koop minder dan wat ik verslijt. En dan ben je dus een minimalist in mijn ogen. Dat betekent niet per se een leeg huis (dan word ik onrustig). Ik vind een schoon huis overigens wel heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-01-26 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:43

Germie, ik denk dat je de betekenis van een minimalist niet goed begrijpt. Zoals Mavantos al heeft uitgelegd hierboven heeft een minimalist juist zo min mogelijk op voorraad.
Voorbeeld: Denk je echt 53 dekjes nodig te hebben of had je ook met 2 voort gekund? Dan had een ander namelijk ook nog iets aan die aanbieding van 1 euro per dekje gehad. Je hebt ze nu allemaal gekocht en dat is juist weer een voorbeeld van overconsumptie. Je hebt ze namelijk nu niet nodig.

prompter

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:46

Ik heb al jaren 4 dekjes. Ik heb maar 1 paard, kan er dus ook maar 1 tegelijk gebruiken. Meer neemt alleen maar plek in beslag. Tegenwoordig ook nog maar 3 halsters, 3 halstertouwen, en een paar dekens. "Vroeger" vond ik het heerlijk om paardenspullen te kopen, tegenwoordig heb ik niets meer nodig, alleen als er iets stuk gaat. En "bewaren voor ooit eens" begin ik al helemaal niet meer aan, zonde van mijn ruimte.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:48

germie schreef:
Dus jij geeft liever 50 euro uit aan 1 nieuw dekje dan toevallig tegen 53 aanlopen voor 40 euro gebruikt?

Of je koopt geen dekjes omdat je nog gewoon goede dekjes hebt liggen :)*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:49

Ik koop inderdaad liever 1 duur dekje waar ik vervolgens 20 jaar of zo mee doe :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:52

Ben ik het niet mee eens. Ik zie dat als ook kijken naar de toekomst. En dus gebruikt dingen kopen. Want ik heb juist de indruk dat ik dus beter 2 nieuwe had kunnen kopen voor meer geld dan iets gebruiks nog een tweede leven geven (en zelfs een deel weer doorspelen naar nog iemand zodat die ook niet nieuw hoeft te kopen). Zoals gezegd ik heb er geen 53 meer, maar weet niet hoe veel, er is nog voorraad. Ook is de aanschaf al jaren terug gedaan, zou het misschien niet meer doen nu, maar toen was het gewoon alles of niets bij die verkoper. Die deed aan opruimen en zo heb ik ook wel eens alles of niets weggedaan.
Ik heb ze niet laten produceren door nieuw te kopen. Dus doe ik NIET mee aan overconsumptie.
Daarnaast was het bij deze verkoper dus alles in 1 koop. Dat had ik dan er niet bijgezet misschien, maar het was dus alles of niets. En ik heb alles gekocht en een deel dus weggegeven. En een deel gehouden.
Ik had overigens WEL een paar dekjes nodig, want anders koop ik ze niet. Ik had een oproepje geplaatst dat ik een paar zocht. En ben nu goedkoper uit dan nieuw, en kan ook nog langer er mee vooruit. Dus win-win. :D
En ook dus met dingen die bij overleden mensen weggegooid moeten worden die nog gewoon nieuw zijn. Als je dat gebruikt en zo dus niet nieuw hoeft te kopen en daarmee dus indirect bijdraagt aan minder produktie, dan is dat alleen maar goed voor deze aardkloot.

Ik heb ook wel eens opgeruimd en gezegd dat dan alles meegenomen moest worden. Dus dan heeft diegene die het meeneemt ook niet alles nodig, maar dat is geen overconsumptie. Maar voor mij makkelijker en minder werk, en voor degene die het overneemt is er wel weer wat wat weer doorgegeven kan worden immers.
Dus zo heb ik het gedaan. Ik heb nu geen 53 meer, maar weet ook niet hoe veel wel. Moet ik de zolder op. Maar zoals gezegd, ik had dus wel een paar dekjes nodig en het was in dit geval alles of niets. En dan liever wat meer voor minder dan het duur nieuw kopen. Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee. En omdat het gebruikt is en een deel doorgegeven is, geen overconsumptie. Absoluut niet. Ik heb het niet nieuw gekocht.

Dus ik ben wel degelijk minimalistisch ingesteld. We zullen het mogelijk niet eens worden, maar ik ben minimalistisch ingesteld en denk ook aan het milieu. En probeer zo min mogelijk aan overconsumptie te doen (ik zal niet zeggen dat ik het nooit doe, maar dat kan niemand meer tegenwoordig. Maar gemiddeld genomen doe ik tegenwoordig amper aan overconsumptie). :D

Als het kan en je kunt iets gebruiken wat anders weggegooid wordt, dan is dat juist alleen maar goed vind ik. En bij sommige dingen sta ik ook niet negatief tegenover tweedehands. Net als velen hier, maar er zijn ook genoeg mensen die nooit tweedehands zullen kopen.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-01-26 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:56

Germie je kunt het blijven proberen recht te banketstaaf maar feit is dat je veel meer gekocht hebt dan je zelf nodig had. En dát is overconsumptie. Je had ook door kunnen zoeken naar iemand die 2 of 3 tweedehands dekjes aanbood en die batch met 53 dekjes kunnen laten staan voor bijvoorbeeld een manege.

Hetzelfde met 'ik gooi het liever weg dan dat ik het voor een te lage prijs verkoop'. Wie wordt daar beter van? Het milieu in elk geval niet. Dan kun je hoog van de toren blazen dat je zo goed bezig bent, maar je spreekt jezelf wel gigantisch tegen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:57

Dat wat je doet financieel voor jou een slimme keuze is betekent niet dat het geen overconsumptie is. Je bent minimalistisch op het gebied van geld uitgeven (oftewel gewoon zuinig), maar geen minimalist qua spullen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:00

Zoals gezegd zie ik een voorraadje kopen en dan nog gebruikt dus absoluut niet als overconsumptie. Juist omdat je het niet nieuw koopt. Maar daar zullen we het wel niet over eens worden. Maar zo zie ik het. En daarmee doe ik dus NIET aan overconsumptie. Ik ben dus een echte minimalist. Juist omdat ik spullen minder. Er kunnen nog minder spullen komen in de toekomst, maar ik ben juist naar het minimalistische overgestapt een tijdje terug en kan niet in 1 keer alles weggooien wat nog goed is natuurlijk. Dat past ook weer niet bij mij. Ik probeer ook niet mee te doen aan de wegwerpmaatschappij als we het daar over hebben.
Dus ik zie mezelf als minimalistisch, doe niet mee met de wegwerpmaatschappij, sta niet direct negatief tegenover gebruikt. En ja, natuurlijk komt er financieel wat bij kijken, maar dat is bij iedereen zo. Je doet iets niet om duurder uit te zijn.
Maar goed, ik doe dus voor mezelf niet aan overconsumptie. En ben een minimalist aan het worden.
Ik ga echt het niet anders zien, dus je kunt het met me oneens zijn, maar ik zie het toch echt anders. En daarmee even goede vrienden, maar ga me niet in een onjuist hokje drukken. Want als ik iets jaren geleden te veel gekocht heb en nu nog gebruik, maar ondertussen niet nieuw er bij gekocht heb, tja, dan moet ik het nu maar wegdoen omdat ik het tegenwoordig niet meer zou kopen. Nee, dat is ook onzin.
Ik maak nu soms andere keuzes dan 10 jaar terug, zoals iedereen. En dat mag. Ik ben dus van 25 jaar geleden wel eens wat setjes kopen nu naar de minimalistische kant gegaan. Ik ben dus de goede kant op gegaan voor mezelf, maar ik zal iemand die in de ogen van mij te veel koopt niet veroordelen, het is niet mijn geld.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-01-26 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:02

Ik lees hier wel dingen waar ik zelf een stuk genuanceerder tegenaan kijk.

Hier ook elke dag een schone pyjama,ivm veel zweten vind ik dat een stuk prettiger.

Handdoeken gaan ook na 1 x gebruik in de was,behalve de handdoek voor mijn haren,die gebruik ik de volgende x voor mijn lijf.
Voor mij gaat het niet op dat je bent gedoucht en schoon bent,ik droog me goed af,die handdoek komt op plaatsen waar nooit geen zon schijnt,en dan moet ik daar de volgende dag mijn gezicht mee afdrogen, gewoon een schone frisse handdoek zonder achtergebleven huidschilfers ed dus..
Ik kan prima voor kleding op Shein ed slagen,wat hierboven gezegd word dat je geen kwaliteit herkent,ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf dingen van 100 procent katoen of wol,daar kun je op filteren.

Iemand gaf aan dat kinderen bijv met een duur merk cap lopen,ik snap dat helemaal.
Ik heb zelf een lastige maat en dan kom je of uit bij maatwerk of vaak een hele dure,omdat niet alles goed past of lekker zit.
Dat zie je in topics op bokt ook terug in de zoektocht over een fijne cap,dat voor veel mensen bepaalde caps gewoon niet goed passen of fijn zitten.
101 dekjes,20 zadels,35 rijbroeken enz ,dat snap ik dan weer niet helemaal

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:03

Hoarders zijn hoarders omdat ze denken dat alles wat ze bezitten handig is en vast (een keer) goed kunnen gebruiken. Zij zien vaak zelf niet in dat ze echte verzamelaars zijn en dat geeft niet.

Alle beetjes helpen ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:11

tyleysmiley schreef:

Hier ook elke dag een schone pyjama,ivm veel zweten vind ik dat een stuk prettiger.

Handdoeken gaan ook na 1 x gebruik in de was,behalve de handdoek voor mijn haren,die gebruik ik de volgende x voor mijn lijf.
Voor mij gaat het niet op dat je bent gedoucht en schoon bent,ik droog me goed af,die handdoek komt op plaatsen waar nooit geen zon schijnt,en dan moet ik daar de volgende dag mijn gezicht mee afdrogen, gewoon een schone frisse handdoek zonder achtergebleven huidschilfers ed dus..
Ik kan prima voor kleding op Shein ed slagen,wat hierboven gezegd word dat je geen kwaliteit herkent,ben ik het niet mee eens.

Iemand gaf aan dat kinderen bijv met een duur merk cap lopen,ik snap dat helemaal.
Ik heb zelf een lastige maat en dan kom je of uit bij maatwerk of vaak een hele dure,omdat niet alles goed past of lekker zit.
Dat zie je in topics op bokt ook terug in de zoektocht over een fijne cap,dat voor veel mensen bepaalde caps gewoon niet goed passen of fijn zitten.

Als je een lastig hoofd hebt ja, ik heb lastige voeten en door die hondenbeet kon ik ineens niet meer op schoenen lopen die eerst wel gingen. Dus dan moet je andere er bij kopen en dan hoop je ooit weer op de oudere schoenen te kunnen lopen. Ja, dan is het noodzaak. Net als die cap als het meeste niet past.

Maar hier past vaak een cap van 20 euro prima. Wil ik dan wat echt moois, dan kan ik tot 50 euro gaan zeg maar, maar duurder is bij mij niet nodig en doe ik ook niet. En dan doe ik er ook heel lang mee, tenzij de cap natuurlijk een val heeft meegemaakt. Echter, als je een keer veel geld uit wilt geven omdat je iets echt mooi vind, dan heb ik daar geen problemen mee. Ik doe dat niet, maar als jij die cap van 1000 euro nu echt geweldig vindt, be my guest. Dat zie ik ook niet direct als overconsumptie. Als je er nu 5 koopt van dat bedrag wordt het wat anders. Ik vind dat ook dan meer overconsumptie dan zeg maar 5 keer een cap in ander kleurtje kopen van 20 euro, al zijn beiden niet nodig in mijn ogen en zal ik dat niet doen. Een cap voor een blauw wedstrijdjasje voor dressuur, eentje voor een bruin wedstrijdjasje voor springen en 1 voor training kan ik dan wel weer in komen. Zeker als je aan springen en dressuur doet bijvoorbeeld. Maar voor elke dag een andere kleur, nee, dat is dan weer wat overkill.

Als je dus het geld hebt en je geeft het graag uit aan 1 wedstrijduitrusting van 1000 euro, je doet maar. Ik doe het niet. Ik kan het goedkoper doen en dan net zo netjes voor de dag komen. Maar in beide gevallen hebben we het over 1 uitrusting, niet over 5.

En Shein heeft ook echt wel goede kleding, zelf nooit besteld, maar wel bij anderen gezien. Als je het dan ook maar g ewoon draagt, dan heb ik er geen moeite mee.

Ik heb vroeger oude schaatsen gespaard. Had echt enorm veel dozen vol met oude 'houtjes', en ze waren allemaal gedocumenteerd met maker, jaartal, enz. Toch heb ik afgelopen zomer 5 van de 7 dozen weggedaan. De 2 dozen die nog over zijn zijn de meer bijzondere schaatsen. Liggen ook op zolder, maar heb dus het merendeel nu opgeruimd. Zo heb ik ook een krat vol met kristallen en schelpen weggezet, allemaal zelf gevonden en gedocumenteerd, maar als ik ze over 2 jaar nog niet gemist heb, dan doe ik ze weg heb ik besloten. Vroeger zou ik zoiets nooit doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:59

Hier ben ik wel schuldig aan overconsumptie maar ben de laatste jaren dat steeds beter onder controle aan het krijgen.

Mijn valkuil is adhd hyper fixatie. Wanneer mijn hyper aandacht op "iets" (activiteit/product) heb ik snel de neiging om mega te investeren daarin.
Daarna gaat de hyper fixatie en dan zit je dus met een overdaad aan spullen vaak.
Wanneer zo'n fixatie valt op de juiste shampoo vinden, kan je na de fixatie gewoon opmaken wat je (teveel) had gekocht. Maar schuldgevoel blijft wel.

Ik lees hier meerdere over kinderspeelgoed, ik dacht dat in zo'n fixatie op te lossen door dan meer knutsel/kleur/verbruik spullen te kopen. Na de fixatie bleek de hoeveelheid ingekocht teveel ten opzichte wat ze in een maand verbruiken.

Het is nog steeds overconsumptie ookal verbruiken ze het heus wel gedurende de tijd (of als cadeautjes weg te geven).
Dat iets nuttig is maakt het niet dat veel inkopen geen overconsumptie is, ook tweedehands inkopen kan nog steeds overconsumptie zijn in mijn ogen.

Gelukkig heb ik in 2025 het roer behoorlijk om kunnen gooien, dat voelt heel goed dat ik het steeds beter onder controle hebt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:34

Voor mij zijn niet-overconsumptie en minimalisme wat anders. In ieder geval bij het worden van minimalist, want dan doe je veel weg.

Er is natuurlijk een enorm grijs gebied. Gewoon comfortabel willen leven, daar is niks mis mee in mijn ogen. Je hebt geen tafel nódig, geen bank nódig, geen tv nódig. Maar als je er blij van wordt en het ding gewoon vaak gaat gebruiken totdat het op is of stuk gaat, dan zou er al een stuk minder overconsumptie zijn.

Maar je moet er wel sterk voor zijn - je wordt enorm beïnvloed door nieuw dingen, mooiere dingen, betere dingen... en alles ligt voor het grijpen of is maar een muisklik ver weg.

Voor het internet had ik veel minder behoefde aan spullen omdat ik gewoon niet wist dat ze bestonden :P. En als je wel wat nodig had was de keus beperkt: de plaatselijke winkel of niets. Dat was echt goed genoeg.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:10

Cayenne schreef:
mavantos schreef:
53 dekjes is het schoolvoorbeeld van overconsumptie. Dat iets goedkoop is betekent niet dat je er zoveel moet kopen.

Overconsumptie begint wanneer het antwoord op de vraag "heb ik dit écht nodig?" Nee is.

Precies. Hetzelfde gaat op voor een levenslange voorraad rijbroeken.
En hoe weet je nou of je over 5 jaar nog in dezelfde maat past?
Dit klinkt absoluut niet als minimalistisch maar juist als een schoolvoorbeeld van overconsumptie.

Dat ben ik niet helemaal met jullie eens. Ja, 53 zijn veel dekjes, maar: het zijn gebruikte dekjes, die eerst nog gebruikt worden op een paard en daarna als auto bescherming, het wordt dus heel bewust en op gebruikt.

Ik vind dat geen onevenredig verbruik maar efficiënt gebruik.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:20

germie schreef:
tyleysmiley schreef:

Als je een lastig hoofd hebt ja, ik heb lastige voeten en door die hondenbeet kon ik ineens niet meer op schoenen lopen die eerst wel gingen. Dus dan moet je andere er bij kopen en dan hoop je ooit weer op de oudere schoenen te kunnen lopen. Ja, dan is het noodzaak. Net als die cap als het meeste niet past.

Maar hier past vaak een cap van 20 euro prima. Wil ik dan wat echt moois, dan kan ik tot 50 euro gaan zeg maar, maar duurder is bij mij niet nodig en doe ik ook niet. En dan doe ik er ook heel lang mee, tenzij de cap natuurlijk een val heeft meegemaakt. Echter, als je een keer veel geld uit wilt geven omdat je iets echt mooi vind, dan heb ik daar geen problemen mee. Ik doe dat niet, maar als jij die cap van 1000 euro nu echt geweldig vindt, be my guest. Dat zie ik ook niet direct als overconsumptie. Als je er nu 5 koopt van dat bedrag wordt het wat anders. Ik vind dat ook dan meer overconsumptie dan zeg maar 5 keer een cap in ander kleurtje kopen van 20 euro, al zijn beiden niet nodig in mijn ogen en zal ik dat niet doen. Een cap voor een blauw wedstrijdjasje voor dressuur, eentje voor een bruin wedstrijdjasje voor springen en 1 voor training kan ik dan wel weer in komen. Zeker als je aan springen en dressuur doet bijvoorbeeld. Maar voor elke dag een andere kleur, nee, dat is dan weer wat overkill.

Als je dus het geld hebt en je geeft het graag uit aan 1 wedstrijduitrusting van 1000 euro, je doet maar. Ik doe het niet. Ik kan het goedkoper doen en dan net zo netjes voor de dag komen. Maar in beide gevallen hebben we het over 1 uitrusting, niet over 5.

En Shein heeft ook echt wel goede kleding, zelf nooit besteld, maar wel bij anderen gezien. Als je het dan ook maar g ewoon draagt, dan heb ik er geen moeite mee.

Ik heb vroeger oude schaatsen gespaard. Had echt enorm veel dozen vol met oude 'houtjes', en ze waren allemaal gedocumenteerd met maker, jaartal, enz. Toch heb ik afgelopen zomer 5 van de 7 dozen weggedaan. De 2 dozen die nog over zijn zijn de meer bijzondere schaatsen. Liggen ook op zolder, maar heb dus het merendeel nu opgeruimd. Zo heb ik ook een krat vol met kristallen en schelpen weggezet, allemaal zelf gevonden en gedocumenteerd, maar als ik ze over 2 jaar nog niet gemist heb, dan doe ik ze weg heb ik besloten. Vroeger zou ik zoiets nooit doen.

Ben toch benieuwd waar jij nog een cap voor €20 vindt :P

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:30

kamsel schreef:
Cayenne schreef:

Precies. Hetzelfde gaat op voor een levenslange voorraad rijbroeken.
En hoe weet je nou of je over 5 jaar nog in dezelfde maat past?
Dit klinkt absoluut niet als minimalistisch maar juist als een schoolvoorbeeld van overconsumptie.

Dat ben ik niet helemaal met jullie eens. Ja, 53 zijn veel dekjes, maar: het zijn gebruikte dekjes, die eerst nog gebruikt worden op een paard en daarna als auto bescherming, het wordt dus heel bewust en op gebruikt.

Ik vind dat geen onevenredig verbruik maar efficiënt gebruik.

Als iemand een 20+ jaar voorraad aan dekjes heeft, noem ik dat toch echt over consumptie ookal is het tweedehands gekocht met het oog om ooit te verbruiken.

dat het vanuit milieu oogpunt fijn is dat het nu nog niet op de vuilstort ligt, is fijn maar maakt het nog niet een normale hoeveelheid om te consumeren op dat ogenblik.

Soms is bewaren voor later/ "hoarden" ook gewoon zonde omdat spullen ook vergaan als je het niet gebruikt. Denk aan verf/lijm dat onbruikbaar wordt, stoffen die verpulveren met ds tijd. Na waterschade of een muizen overlast, spullen die dan weggegooid moeten worden.

Mooiste zou zijn als iedereen zoveel mogelijk tweedehands koopt/consumeert waar kan maar mensen enkel kopen/nemen wat ze redelijkerwijs in een "kort" tijdsbestek nodig hebben.

Niet nu 30 truien kopen want ze zijn goedkoop en worden echt wel gedragen in de loop der jaren, terwijl je eigenlijk maar 1 extra trui nodig hebt nu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:41

Antwoord op de vraag waar je een cap voor 20 euro kunt vinden: Mijn laatste cap was een jaar terug ongeveer van HKM voor 20 euro bij Ruitersport Ruinen. Dus het kan echt nog wel. Decathlon heeft ook wel eens aanbiedingen. En soms staan er ook caps op marktplaats nieuw van een opkoper voor dat bedrag of zelfs nog lager. Hier in Groningen zie je veel advertenties van de Hunzeheerd, daar zit ook veel nieuw spul bij en een vriendin van mij heeft daar een tijdje terug voor 15 euro een nieuwe cap gekocht, compleet met originele kaartjes e.d. van Harry's horse.

Dus gewoon goed zoeken. Maar zoals gezegd, ik heb dus een makkelijk hoofd waarbij 90% zo past, dus hoef niet kieskeurig te zijn. Gewoon bruin of zwart vind ik prima. Geen bling. Heb je een lastiger hoofd, dan moet je toch passen en dan kan het best zo zijn dat die goedkoopste cap niet past. Maar qua veiligheid maakt het niets uit. Al denk ik ook niet dat er mensen zijn waarbij echt alleen een cap van 1000 euro goed past, dan zit het ook tussen de oren vaak dat die beter zit. Maar het is niet mijn geld, dus het mag gewoon.

Verder, restantpartijen opkopen vind ik ook geen overconsumptie. Je moet er tegenaan lopen en dan kan het zijn dat je dus 5 keer iets hebt voor nog niet eens de prijs van iets voor 1 ding als je het elders koopt. Het is pas overconsumptie als je het weggooit of halfgebruikt weggooit. Als je iets voor jezelf in de kast laat liggen, ik ben niet zo bang dat ik het later niet meer pas. Ik heb al sinds 2010 dezelfde maat droogpak. Ook heb ik kennelijk nu weer dezelfde maat voor rijlaarzen als 15 jaar terug.
Ik heb ook al 15 jaar dezelfde skischoenen en dezelfde skibroek en skijas. Heb toen gewoon basic kleuren gekocht en kan het dus gewoon echt af dragen. Zelfs mijn schaatskleding van 25 jaar geleden pas ik nog. Ik denk niet dat er veel mensen kunnen zeggen dat ze zo lang met hun kleding doen. Ik koop ook geen nieuwe, laat het gewoon liggen en trek het aan als ik het nodig heb.

Mijn mentuig was bijvoorbeeld ook al iets van 8 jaar niet gebruikt, maar afgelopen weekend hadden we sneeuw. Dus ik heb het van zolder gehaald en m'n paard ingespannen. Heerlijk genoten. Ik zou eeuwig spijt gehad hebben als ik dat tuig verkocht had, dan had ik dus afgelopen weekend voor 500 euro of meer direct een nieuw tuig moeten halen voor mogelijk maar eenmalig gebruik. Dat lijkt me ook niet echt slim, maar ik had het dan wel gedaan. Op dat moment had ik gewoon absoluut een mentuig nodig en dan is er geen tijd om marktplaats af te struinen, dan moet je direct naar een winkel rijden die het op voorraad heeft, ook al is dat ver weg. Dus ik was echt blij dat ik gewoon netjes voor m'n spullen zorg en deze bewaar. Want dit is gewoon geweldig om te doen, maar kan helaas niet elke winter. Ik heb al een tijdje geen menwagen meer en dat vind ik soms best zonde.
Afbeelding

Spullen die kunnen vergaan bewaar ik overigens niet.
Verder gebruik ik bijvoorbeeld voor de plastic bloempotten buiten ook altijd afgedankte van een ander die dan een plant gekocht heeft en de pot overheeft. Ik koop die nooit nieuw. Zo help je ook weer mee.

Maar fabrikanten zouden ook wel wat kunnen doen. Een voorbeeld is de Bauer junior compressor, deze koop je voor zo'n 4000 euro nieuw. Er zit een filterhuis bij die je ongeacht draaiuren volgens de fabrikant na 10 jaar moet vervangen. Doe je dat niet, dan kun je geen onderhoud meer laten doen aan de compressor. Maar een nieuw filterhuis kost tussen de 3000 en 4000 euro, dus feitelijk word je dan gedwongen om een volledig nieuwe compressor te kopen, tenzij je dus zelf handig bent. Je kunt sinds kort ergens zo'n filterhuis voor 100 euro laten keuren, en dan wil de fabrikant weer onderhoud doen. Maar hier wordt geen reclame voor gemaakt. Dus eigenlijk word je gedwongen iets wat goed is weg te doen.
En dit zie je helaas dus veel meer.

Hetzelfde doet de overheid ook door negatief over oude, maar goede auto's te praten. Veel beter is het deze gewoon echt af te rijden.

Ik ben nooit gevoelig geweest voor 4 kledingcollecties per jaar, maar sommigen wel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:57

Dat het soms prijs technisch interessanter is om een veelvoud te kopen van een product ipv de hoeveelheid die je in de nabije toekomst nodigt hebt, is zeker soms het geval.

Ik probeer dan juist het geluk van lage prijs te delen met meer mensen door wel een deel door te geven/verkopen, zodat de spullen hopelijk allemaal gebruikt worden in de "prime" van het leven van het product.

Maar prijsbewust zijn heeft weinig met overconsumeren te maken.

Mensen kunnen alles full price kopen en niet over consumeren of ze kunnen alles in kringloop /met korting kopen en wel over consumeren. Ookal wordt het met de beste intenties gekocht.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:06

Overconsumptie vind ik 53 dekjes aankopen zeker, want het is meer dan je ooit nodig hebt. Of het nou goedkoop of duur is, gebruikt is of niet.

En ik denk dat iedereen hier in meer of mindere mate schuldig aan is en er is ook bijna niet aan te ontkomen in deze op consumeren gerichte wereld.

Van de week keek ik bijvoorbeeld naar hoe chips werden gemaakt in een fabriek in Engeland.
Elke dag verbruikt die ene fabriek 300.000 kilo aardappelen.
Als je 200 gram aardappelen zou eten bij een maaltijd, zouden hier elke dag 1.5 miljoen mensen van kunnen eten als basisvoedsel bij een maaltijd. Maar wij eten het als chips, iets wat we eigenlijk helemaal niet nodig hebben en als snackje tussendoor eten.
Als je daarover nadenkt is dat al best schokkend, terwijl er zoveel mensen in armoede leven. En dan heb je het alleen nog maar over één fabriek.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:07

germie schreef:
Antwoord op de vraag waar je een cap voor 20 euro kunt vinden: Mijn laatste cap was een jaar terug ongeveer van HKM voor 20 euro bij Ruitersport Ruinen. Dus het kan echt nog wel. Decathlon heeft ook wel eens aanbiedingen. En soms staan er ook caps op marktplaats nieuw van een opkoper voor dat bedrag of zelfs nog lager. Hier in Groningen zie je veel advertenties van de Hunzeheerd, daar zit ook veel nieuw spul bij en een vriendin van mij heeft daar een tijdje terug voor 15 euro een nieuwe cap gekocht, compleet met originele kaartjes e.d. van Harry's horse.

Dus gewoon goed zoeken. Maar zoals gezegd, ik heb dus een makkelijk hoofd waarbij 90% zo past, dus hoef niet kieskeurig te zijn. Gewoon bruin of zwart vind ik prima. Geen bling. Heb je een lastiger hoofd, dan moet je toch passen en dan kan het best zo zijn dat die goedkoopste cap niet past. Maar qua veiligheid maakt het niets uit. Al denk ik ook niet dat er mensen zijn waarbij echt alleen een cap van 1000 euro goed past, dan zit het ook tussen de oren vaak dat die beter zit. Maar het is niet mijn geld, dus het mag gewoon.

Verder, restantpartijen opkopen vind ik ook geen overconsumptie. Je moet er tegenaan lopen en dan kan het zijn dat je dus 5 keer iets hebt voor nog niet eens de prijs van iets voor 1 ding als je het elders koopt. Het is pas overconsumptie als je het weggooit of halfgebruikt weggooit. Als je iets voor jezelf in de kast laat liggen, ik ben niet zo bang dat ik het later niet meer pas. Ik heb al sinds 2010 dezelfde maat droogpak. Ook heb ik kennelijk nu weer dezelfde maat voor rijlaarzen als 15 jaar terug.
Ik heb ook al 15 jaar dezelfde skischoenen en dezelfde skibroek en skijas. Heb toen gewoon basic kleuren gekocht en kan het dus gewoon echt af dragen. Zelfs mijn schaatskleding van 25 jaar geleden pas ik nog. Ik denk niet dat er veel mensen kunnen zeggen dat ze zo lang met hun kleding doen. Ik koop ook geen nieuwe, laat het gewoon liggen en trek het aan als ik het nodig heb.

Mijn mentuig was bijvoorbeeld ook al iets van 8 jaar niet gebruikt, maar afgelopen weekend hadden we sneeuw. Dus ik heb het van zolder gehaald en m'n paard ingespannen. Heerlijk genoten. Ik zou eeuwig spijt gehad hebben als ik dat tuig verkocht had, dan had ik dus afgelopen weekend voor 500 euro of meer direct een nieuw tuig moeten halen voor mogelijk maar eenmalig gebruik. Dat lijkt me ook niet echt slim, maar ik had het dan wel gedaan. Op dat moment had ik gewoon absoluut een mentuig nodig en dan is er geen tijd om marktplaats af te struinen, dan moet je direct naar een winkel rijden die het op voorraad heeft, ook al is dat ver weg. Dus ik was echt blij dat ik gewoon netjes voor m'n spullen zorg en deze bewaar. Want dit is gewoon geweldig om te doen, maar kan helaas niet elke winter. Ik heb al een tijdje geen menwagen meer en dat vind ik soms best zonde.
[ Afbeelding ]

Spullen die kunnen vergaan bewaar ik overigens niet.
Verder gebruik ik bijvoorbeeld voor de plastic bloempotten buiten ook altijd afgedankte van een ander die dan een plant gekocht heeft en de pot overheeft. Ik koop die nooit nieuw. Zo help je ook weer mee.

Maar fabrikanten zouden ook wel wat kunnen doen. Een voorbeeld is de Bauer junior compressor, deze koop je voor zo'n 4000 euro nieuw. Er zit een filterhuis bij die je ongeacht draaiuren volgens de fabrikant na 10 jaar moet vervangen. Doe je dat niet, dan kun je geen onderhoud meer laten doen aan de compressor. Maar een nieuw filterhuis kost tussen de 3000 en 4000 euro, dus feitelijk word je dan gedwongen om een volledig nieuwe compressor te kopen, tenzij je dus zelf handig bent. Je kunt sinds kort ergens zo'n filterhuis voor 100 euro laten keuren, en dan wil de fabrikant weer onderhoud doen. Maar hier wordt geen reclame voor gemaakt. Dus eigenlijk word je gedwongen iets wat goed is weg te doen.
En dit zie je helaas dus veel meer.

Hetzelfde doet de overheid ook door negatief over oude, maar goede auto's te praten. Veel beter is het deze gewoon echt af te rijden.

Ik ben nooit gevoelig geweest voor 4 kledingcollecties per jaar, maar sommigen wel.

Interessant! Ik kom ze namelijk voor die prijzen nooit tegen! Desondanks pas ik al die merken sowieso niet, dus ik heb altijd een dure nodig. Maarja als je er dan niet mee valt is dat wel weer duurzaam :) (al moet je natuurlijk na 5-7 jaar sowieso een nieuwe)

Maar back on topic :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:15

Ik verkoop of geef ook wel dingen weg als ik te veel heb gekocht. Maar ik bewaar natuurlijk ook waarvan ik denk dat ik het kan gebruiken. Ik heb van die rijbroeken ook een aantal verkocht.

Als je veel koopt in de kringloop, dan is het niet nieuw. Dus dan heb je in mijn ogen minder snel overconsumptie omdat een deel van deze spullen ook weer terugkomt op de kringloopmarkt na een poosje. Tenminste daar ga ik wel van uit. Dan gebruik je het niet en wordt het weer doorgegeven.

Bij mij wordt er niet veel weggegooid, ik heb de laatste paar jaar heel veel weggegeven of verkocht wat ik niet meer nodig had, maar ik ben behoorlijk geknakt na dat zadelverhaal. Dat heeft wel mijn vertrouwen in de goedheid van de mens geknakt ja. Met een zielig verhaal aankomen en vervolgens het alleen maar willen hebben voor de winst. Dan doe ik dus uit goedheid nog wat van de prijs af, maar ondertussen word ik dus voorgelogen. Daar heb ik echt moeite mee en nog steeds. Dat maakt dus dat ik met zadels nu echt het liever weg ga gooien als ik het kwijt wil dan dat ik het onder de marktwaarde ga verkopen. Ik ben gewoon geknakt, beledigd, voorgelogen en voel me bedrogen. Ik heb dat gelukkig nog niet met andere spullen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:30

germie schreef:
Bij mij wordt er niet veel weggegooid, ik heb de laatste paar jaar heel veel weggegeven of verkocht wat ik niet meer nodig had, maar ik ben behoorlijk geknakt na dat zadelverhaal. Dat heeft wel mijn vertrouwen in de goedheid van de mens geknakt ja. Met een zielig verhaal aankomen en vervolgens het alleen maar willen hebben voor de winst. Dan doe ik dus uit goedheid nog wat van de prijs af, maar ondertussen word ik dus voorgelogen. Daar heb ik echt moeite mee en nog steeds. Dat maakt dus dat ik met zadels nu echt het liever weg ga gooien als ik het kwijt wil dan dat ik het onder de marktwaarde ga verkopen. Ik ben gewoon geknakt, beledigd, voorgelogen en voel me bedrogen. Ik heb dat gelukkig nog niet met andere spullen.

Ipv weggooien zou je het ook voor een lage prijs kunnen verkopen of weggeven aan mensen die er bv weer tasjes van maken of iets anders... Nog altijd nuttiger dan naar weggooien.
Soms moet je ook niet van alles zelf beter willen worden. Het een ander gunnen is ook positief.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 14-01-26 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:32

prima als jij eigen definities wil geven aan woorden Germie (minimalisme, overconsumptie), maar dat maakt het niet waar. De definitie van overconsumptie is "excessief verbruik of gebruik van goederen en diensten", dus het kopen en gebruiken van meer goederen en diensten dan nodig is voor een gezond leven.

In geen enkel leven heb ik 53 dekjes nodig. Als je 30 theepotten koopt in de kringloop, is dat ook overconsumptie. Al is het 2e hands, al kosten ze 10ct per stuk.