Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

X2305 schreef:Dat is ook wat nu veel wordt gezegd omdat in 2019 door hun eigen personeel al gewaarschuwd is. Er zijn filmpjes waarop de barman tegen de serveersters zegt “ pas op voor het schuim! Pas op voor het schuim”. Dusja……
Babootje schreef:Jessica Moretti 1 van de de eigenaren van La Constellation zou het cafe verlaten hebben toen de brand zich verspreidde met de geldlade van de kassa en is gefilmd door bewakingscamera's. Ook is daar een getuige van.
https://x.com/FranceNews24/status/20089 ... 38904.html
Jis_ schreef:Babootje schreef:Jessica Moretti 1 van de de eigenaren van La Constellation zou het cafe verlaten hebben toen de brand zich verspreidde met de geldlade van de kassa en is gefilmd door bewakingscamera's. Ook is daar een getuige van.
https://x.com/FranceNews24/status/20089 ... 38904.html
Ik las net ergens anders dat ze met brandwonden aan haar armen naar het ziekenhuis werd gebracht.
Er is een jongen die zijn vriendin heeft gered terwijl hij zelf al buiten stond, een vader die zijn leven meermaals heeft gewaagd door juist naar binnen te gaan terwijl hij in een restaurant verderop was, en een jongen die meerdere van zijn vrienden gered zou hebben en zelf overleden is. Dan ben je echt enorm moedig! Ik heb daar geen woorden voor.Babootje schreef:Jis_ schreef:
Ik las net ergens anders dat ze met brandwonden aan haar armen naar het ziekenhuis werd gebracht.
Ja dat klopt. Lichte brandwonden aan een arm begreep ik. Maar als jij als eigenaar je meer zorgen maakt om de kassa dan om je gasten vind ik daar best wat van.
Er was nog een jongen die 2 x terug was gegaan om zn vrienden te zoeken; dat is wel van een andere orde.
Was trouwens ook wel een wonder dat hij het had overleefd. Hij was dus ook in de kelder en kon ook niet direct naar boven door de drukte. Heeft zich met een tafel beschermd tegen het vuur tot hjn naar boven kon en toen 1 van de plexiglazen ruiten ingetrapt. Want door de deur naar buiten was geen optie. Hij heeft het er nog relatief goed afgebracht door goede keuzes te maken. Bizar toch.
Babootje schreef:Ja en je weet natuurlijk ook nooit hoe je zelf reageert. Maar 1 ding weet ik zeker en geld is niet het eerst wat in mijn hoofd opkomt in zo’n situatie.
paars schreef:My thoughts exactly Beemsterkaas, ik denk dat je dat heel goed hebt omschreven.
Simpel voorbeeld: bij ons ging het brandalarm vaak af door een storing. De eerste keren schrok ik me kapot. En nu denk ik: zal wel weer een storing zijn. Dat is dus echt wel levensgevaarlijk.
Ik vraag me ook wel vaak af wat dit voor gevolgen gaat hebben op de lange termijn. Dat er een generatie is die op gaat groeien met ai, chatGPT als waarheid ziet, veel doet met VR en geen idee meer heeft wat echt is en wat niet. Wat gevaarlijk is en wat niet. Dan leef je in een filmwereld.
Hun schoolsysteem is nog uit het jaar kruik. Dat ontwikkelt echt veel te weinig mee met wat er nodig is.
Dan nog de betutteling in de maatschappij….voor de meest basale dingen zijn tegenwoordig protocollen. Mensen leren niet meer zelf na te denken over oorzaak en gevolg omdat ze meestal gewoon regeltjes en stappenplannen moeten volgen. En denken: er zal wel iemand zijn die een gil geeft als er echt wat aan de hand is.
Jis_ schreef:Dit drama en die bij het Hemeltje voltrokken zich zo ongelooflijk snel.
In de tijd van het Hemeltje (25 jaar geleden) had je nog niet zoveel te zien online en ook daar werd het een groot drama, door de snelheid van het vuur.
Ik denk dat dat, in deze 2 gevallen, de grootste oorzaak is van zoveel slachtoffers.
paars schreef:Jis_ schreef:Dit drama en die bij het Hemeltje voltrokken zich zo ongelooflijk snel.
In de tijd van het Hemeltje (25 jaar geleden) had je nog niet zoveel te zien online en ook daar werd het een groot drama, door de snelheid van het vuur.
Ik denk dat dat, in deze 2 gevallen, de grootste oorzaak is van zoveel slachtoffers.
De grootste oorzaak ligt in mijn optiek daarvóór. Dat er mensen zijn die bedenken dat de plafond bekleding goed is. De versiering deugt. En dat er sterretjes op de champagne flessen komen. Dat er geen vluchtwegen zijn.
En dan mag het zijn dat de boel niet gecontroleerd is; deze eigenaren hebben hun eigen verantwoordelijkheid hierin ook totaal niet genomen. Als je zo’n tent uitbaat moet de boel in orde zijn ook zónder dat het gecontroleerd wordt.
Daarom vind ik het heel goed dat de eigenaren worden aangeklaagd voor moord.
Beemsterkaas schreef:Ja zeker, het niet kunnen ontsnappen was uiteraard de grootste oorzaak bij beide branden. Helemaal in het Hemeltje waar de brand eerder een vuurbol was die 'maar' 3 minuten gewoed heeft?
Dat vergat ik dus toe te voegen. Ik wil niet zeggen dat er minder doden hadden kunnen zijn. Ik vraag me af waarom de reacties van de jongeren in de kelder zijn zoals ze zijn.. zonder iemand te veroordelen - uiteraard.