Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:50

Tsja… dat je vlucht kan ik volledig begrijpen… maar de geldlade mee… ik weet niet wat ik ervan vind. Paniek doet rare dingen met mensen.

Wat ik wel bijzonder vind is dat veel op social media in de betreffende nacht op 1 januari in overleg met hun advocaten direct verwijderd is, op dat moment waren de reddingsacties nog volop bezig. Dat voelt toch wel erg dubbel dat je je daar druk om kunt maken, terwijl er nog mensen uit je pand gered worden… dat vind ik bizar…

Haar zoon, de manager, zou wel volop hebben geholpen bij het bevrijden van mensen.

Lukasje

Re: Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:08

Wat doet een mens in paniek, de zotste dingen soms, maar het komt alvast niet goed over dat je er wél aan denkt je geld mee te nemen ipv proberen een van de jongeren mee naar buiten te sleuren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:11

Klinkt als een lekker stel...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:28

Het wordt er niet beter op voor ze :=
Waar je eerst nog een soort van medelijden hebt voor de eigenaren dat dit in hun bar gebeurd is, maakt dat steeds meer plaats voor boosheid.

Dat dit nog niet eerder gebeurd is, lijkt ook steeds meer een wonder.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 19:07

Dat is ook wat nu veel wordt gezegd omdat in 2019 door hun eigen personeel al gewaarschuwd is. Er zijn filmpjes waarop de barman tegen de serveersters zegt “ pas op voor het schuim! Pas op voor het schuim”. Dusja……

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:21

Als een medewerker waarschuwt voor het plafond zou je zeggen dat de eigenaren ook weet hebben van dat gevaar en toch lieten ze dat jaar in jaar uit gebeuren. Het was niet de vraag of maar wanneer het mis zou gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 15:47

X2305 schreef:
Dat is ook wat nu veel wordt gezegd omdat in 2019 door hun eigen personeel al gewaarschuwd is. Er zijn filmpjes waarop de barman tegen de serveersters zegt “ pas op voor het schuim! Pas op voor het schuim”. Dusja……

Ja blijkbaar 6 jaar geleden al. Dat zet de eigenaren wel in een ander daglicht als ze bewust dit risico namen.
https://x.com/KayvanSabouri/status/2008324279700480368

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 16:54

De man is nu in hechtenis genomen wegens vluchtrisico, dit zou gebeurd zijn na een formele verhoring vandaag. Bron AD

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:43

Babootje schreef:
Jessica Moretti 1 van de de eigenaren van La Constellation zou het cafe verlaten hebben toen de brand zich verspreidde met de geldlade van de kassa en is gefilmd door bewakingscamera's. Ook is daar een getuige van.
https://x.com/FranceNews24/status/20089 ... 38904.html

Ik las net ergens anders dat ze met brandwonden aan haar armen naar het ziekenhuis werd gebracht.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:24

Dat waren de eerste berichten inderdaad. Daarna kwam de Italiaanse pers met het bericht wat Babootje deelt, zij geven ook aan dat de advocaten terwijl de lichamen nog uit het pand werden gehaald en ze nog mensen aan het redden waren de advocaten van het echtpaar al aan de slag waren gezet. Ze kon in ieder geval bij het eerste verhoor over de brand zelf zijn en vandaag was ze ook aanwezig bij het eerste verhoor voor hun aanklachten.

De Italianen zijn zeer kritisch over wat er gebeurd is en zijn doorgaans vaak correct in wat ze delen, zij gaan zelf hun eigen procedure starten voor de Italianen die overleden zijn hebben ze gepubliceerd.

Ik zag wel dat diverse clubs in Barcelona waar ik vaak ben geweest die de laatste week van december nog volop ijsfonteinen hadden bij hun flessen allemaal zijn overgestapt naar led-verlichting erbij. Laten we hopen dat andere landen dit verder ook gaan overnemen zodat een herhaling hopelijk nooit meer voorkomt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:37

Jis_ schreef:
Babootje schreef:
Jessica Moretti 1 van de de eigenaren van La Constellation zou het cafe verlaten hebben toen de brand zich verspreidde met de geldlade van de kassa en is gefilmd door bewakingscamera's. Ook is daar een getuige van.
https://x.com/FranceNews24/status/20089 ... 38904.html

Ik las net ergens anders dat ze met brandwonden aan haar armen naar het ziekenhuis werd gebracht.

Ja dat klopt. Lichte brandwonden aan een arm begreep ik. Maar als jij als eigenaar je meer zorgen maakt om de kassa dan om je gasten vind ik daar best wat van.
Er was nog een jongen die 2 x terug was gegaan om zn vrienden te zoeken; dat is wel van een andere orde.
Was trouwens ook wel een wonder dat hij het had overleefd. Hij was dus ook in de kelder en kon ook niet direct naar boven door de drukte. Heeft zich met een tafel beschermd tegen het vuur tot hjn naar boven kon en toen 1 van de plexiglazen ruiten ingetrapt. Want door de deur naar buiten was geen optie. Hij heeft het er nog relatief goed afgebracht door goede keuzes te maken. Bizar toch.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:54

De beveiliger is ook een enorme held. Hij is meerdere keren naar binnen gegaan om mensen te redden en heeft het uiteindelijk zelf niet gered. Heel verdrietig.
Dat is wel het bijzondere in een situatie als deze, sommige mensen komen als enorme helden naar boven. |( Er is een jongen die zijn vriendin heeft gered terwijl hij zelf al buiten stond, een vader die zijn leven meermaals heeft gewaagd door juist naar binnen te gaan terwijl hij in een restaurant verderop was, en een jongen die meerdere van zijn vrienden gered zou hebben en zelf overleden is. Dan ben je echt enorm moedig! Ik heb daar geen woorden voor.

Ik geloof absoluut dat ze de eigenaren beide kapot ervan zijn. Maar het verlaten van de bar op deze manier, het verhaal met de advocaten die tijdens de brand al begonnen zijn met dingen verwijderen en hun verleden helpt absoluut niet mee. Ook de gemeente en/of andere instanties zitten vreselijk verkeerd door zes jaar geen inspectie uit te voeren. Daar zullen nog veel consequenties uit voort komen gok ik, en terecht. En ik hoop dat heel veel landen een voorbeeld daaraan nemen zodat de kans op herhaling van eenzelfde situatie extreem klein wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:03

Ja en je weet natuurlijk ook nooit hoe je zelf reageert. Maar 1 ding weet ik zeker en geld is niet het eerst wat in mijn hoofd opkomt in zo’n situatie.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:44

Babootje schreef:
Jis_ schreef:

Ja dat klopt. Lichte brandwonden aan een arm begreep ik. Maar als jij als eigenaar je meer zorgen maakt om de kassa dan om je gasten vind ik daar best wat van.
Er was nog een jongen die 2 x terug was gegaan om zn vrienden te zoeken; dat is wel van een andere orde.
Was trouwens ook wel een wonder dat hij het had overleefd. Hij was dus ook in de kelder en kon ook niet direct naar boven door de drukte. Heeft zich met een tafel beschermd tegen het vuur tot hjn naar boven kon en toen 1 van de plexiglazen ruiten ingetrapt. Want door de deur naar buiten was geen optie. Hij heeft het er nog relatief goed afgebracht door goede keuzes te maken. Bizar toch.

Daar vind ik ook wat van maar wat is waar.

Babootje schreef:
Ja en je weet natuurlijk ook nooit hoe je zelf reageert. Maar 1 ding weet ik zeker en geld is niet het eerst wat in mijn hoofd opkomt in zo’n situatie.

Mee eens, zou ook niet in mij opkomen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:43

Ik heb als kind een erg grote brand meegemaakt. Er was geen brandalarm aanwezig. Bij de eerste brandgeur heeft de volwassene die bij ons was ons meteen geëvacueerd, nog voor er zelfs maar enig vuur te zien was. Wij mochten absoluut geen spullen meenemen maar moesten zo snel mogelijk naar buiten. Het ging echt zo: 1. ruikt brand 2. verplicht ons onmiddellijk naar buiten te gaan. Er zaten nog geen 10 seconden twijfel tussen.

Het hele gebouw stond al snel in lichterlaaie, maar niemand geraakte gewond omdat er heel snel en adequaat gereageerd werd door iedereen.

Dit was natuurlijk een heel andere tijd, en ik vraag me af of het er toch mee te maken kan hebben dat jongeren aan zoveel prikkels gewend zijn? Wat zien ze immers online?

Ik heb zelf al een persoon zich levend in brand zien steken, het lugubere filmpje vroeger over een bepaald jong dier dat levend verbrand werd, zeehonden die worden doodgeknuppeld, een onthoofding,... als je niet voorzichtig bent komt je in aanraking met de meest vreselijke beelden. Beelden van een autocrash of heftige valpartij worden per 20 beelden na mekaar afgespeeld en worden dus 'banaal'. En dan ben ik niet eens 'jong'. Wat krijgt iemand van 18 vandaag de dag te zien? En in welke hoeveelheid?

Er zijn voor deze brand zeker goede psychologische verklaringen:

- inderdaad het bystander effect

- maar ook het feit dat mensen zich ongewild soms aangetrokken voelen tot risicovolle situaties (bv. bij de tsunami in 2004 liepen sommige mensen richting de zee toen het water zich in eerste instantie terugtrok)

- het jongerenbrein (deel van gevolg- en risicoinschatting en impulscontrole) dat nog niet volgroeid is

- het gevoel dat kinderen/jongeren hebben dat een volwassene het probleem in no time komt oplossen

- verstijven als reactie op een gevaarlijke situatie

- maar misschien dus ook het 'afvlakken' van het brein door steeds geconfronteerd te worden met beelden over gevaar, maar terwijl geen stressrespons te ontwikkelen?
Je kan letterlijk in je luie stoel naar 20 verkeersongevallen kijken zonder nog maar iets van adrenaline te voelen.

Vroeger reageerden de mensen nog veel intenser. Mensen verlieten soms vroegtijdig de bioscoop als een film te heftig werd. Ik denk dat dit de dag van vandaag ondenkbaar is.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:02

My thoughts exactly Beemsterkaas, ik denk dat je dat heel goed hebt omschreven.

Simpel voorbeeld: bij ons ging het brandalarm vaak af door een storing. De eerste keren schrok ik me kapot. En nu denk ik: zal wel weer een storing zijn. Dat is dus echt wel levensgevaarlijk.

Ik vraag me ook wel vaak af wat dit voor gevolgen gaat hebben op de lange termijn. Dat er een generatie is die op gaat groeien met ai, chatGPT als waarheid ziet, veel doet met VR en geen idee meer heeft wat echt is en wat niet. Wat gevaarlijk is en wat niet. Dan leef je in een filmwereld.
Hun schoolsysteem is nog uit het jaar kruik. Dat ontwikkelt echt veel te weinig mee met wat er nodig is.
Dan nog de betutteling in de maatschappij….voor de meest basale dingen zijn tegenwoordig protocollen. Mensen leren niet meer zelf na te denken over oorzaak en gevolg omdat ze meestal gewoon regeltjes en stappenplannen moeten volgen. En denken: er zal wel iemand zijn die een gil geeft als er echt wat aan de hand is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:14

Dit drama en die bij het Hemeltje voltrokken zich zo ongelooflijk snel.
In de tijd van het Hemeltje (25 jaar geleden) had je nog niet zoveel te zien online en ook daar werd het een groot drama, door de snelheid van het vuur.
Ik denk dat dat, in deze 2 gevallen, de grootste oorzaak is van zoveel slachtoffers.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:21

Ja zeker, het niet kunnen ontsnappen was uiteraard de grootste oorzaak bij beide branden. Helemaal in het Hemeltje waar de brand eerder een vuurbol was die 'maar' 3 minuten gewoed heeft?

Dat vergat ik dus toe te voegen. Ik wil niet zeggen dat er minder doden hadden kunnen zijn. Ik vraag me af waarom de reacties van de jongeren in de kelder zijn zoals ze zijn.. zonder iemand te veroordelen - uiteraard.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:22

paars schreef:
My thoughts exactly Beemsterkaas, ik denk dat je dat heel goed hebt omschreven.

Simpel voorbeeld: bij ons ging het brandalarm vaak af door een storing. De eerste keren schrok ik me kapot. En nu denk ik: zal wel weer een storing zijn. Dat is dus echt wel levensgevaarlijk.

Ik vraag me ook wel vaak af wat dit voor gevolgen gaat hebben op de lange termijn. Dat er een generatie is die op gaat groeien met ai, chatGPT als waarheid ziet, veel doet met VR en geen idee meer heeft wat echt is en wat niet. Wat gevaarlijk is en wat niet. Dan leef je in een filmwereld.
Hun schoolsysteem is nog uit het jaar kruik. Dat ontwikkelt echt veel te weinig mee met wat er nodig is.
Dan nog de betutteling in de maatschappij….voor de meest basale dingen zijn tegenwoordig protocollen. Mensen leren niet meer zelf na te denken over oorzaak en gevolg omdat ze meestal gewoon regeltjes en stappenplannen moeten volgen. En denken: er zal wel iemand zijn die een gil geeft als er echt wat aan de hand is.

Inderdaad, dat zijn ook mijn bezorgdheden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:35

Jis_ schreef:
In de tijd van het Hemeltje (25 jaar geleden) had je nog niet zoveel te zien online en ook daar werd het een groot drama, door de snelheid van het vuur.
Ik denk dat dat, in deze 2 gevallen, de grootste oorzaak is van zoveel slachtoffers.

De grootste oorzaak ligt in mijn optiek daarvóór. Dat er mensen zijn die bedenken dat de plafond bekleding goed is. De versiering deugt. En dat er sterretjes op de champagne flessen komen. Dat er geen vluchtwegen zijn.
En dan mag het zijn dat de boel niet gecontroleerd is; deze eigenaren hebben hun eigen verantwoordelijkheid hierin ook totaal niet genomen. Als je zo’n tent uitbaat moet de boel in orde zijn ook zónder dat het gecontroleerd wordt.
Daarom vind ik het heel goed dat de eigenaren worden aangeklaagd voor moord.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:41

Ik vind ook dat anno 2025/2026 deze kelder gewoon veilig had moeten zijn. Helemaal na het zien van het filmpje dat in 2019 al circuleerde. Het is een wonder dat het zolang geduurd heeft, deze ramp, met dergelijke gevaarlijke omstandigheden.

Ten tijde van het Hemeltje zag je vaker gevaarlijke situaties binnen een pand / huis: brandgevoelige versieringen, er werd binnen gerookt, mensen gebruikten nog veel makkelijker kaarsen etc,... ik denk dat het toen veel meer uit 'onwetendheid' en gebrek aan bewustzijn is misgelopen, dan wat nu in Zwitserland gebeurd is.

Wie vandaag de dag de brandveiligheidgsvoorschriften negeert, is echt fout bezig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 15:02

paars schreef:
Jis_ schreef:

De grootste oorzaak ligt in mijn optiek daarvóór. Dat er mensen zijn die bedenken dat de plafond bekleding goed is. De versiering deugt. En dat er sterretjes op de champagne flessen komen. Dat er geen vluchtwegen zijn.
En dan mag het zijn dat de boel niet gecontroleerd is; deze eigenaren hebben hun eigen verantwoordelijkheid hierin ook totaal niet genomen. Als je zo’n tent uitbaat moet de boel in orde zijn ook zónder dat het gecontroleerd wordt.
Daarom vind ik het heel goed dat de eigenaren worden aangeklaagd voor moord.

Natuurlijk is de aankleding en vuurwerk de oorzaak van de brand. Ik vergeleek het, naar aanleiding van het bericht van Beemsterkaas, met andere branden.

Ik wil ook dat de mensen die hier aansprakelijk voor zijn aangepakt worden, dat geldt voor iedereen ga ik vanuit.

Beemsterkaas schreef:
Ja zeker, het niet kunnen ontsnappen was uiteraard de grootste oorzaak bij beide branden. Helemaal in het Hemeltje waar de brand eerder een vuurbol was die 'maar' 3 minuten gewoed heeft?

Dat vergat ik dus toe te voegen. Ik wil niet zeggen dat er minder doden hadden kunnen zijn. Ik vraag me af waarom de reacties van de jongeren in de kelder zijn zoals ze zijn.. zonder iemand te veroordelen - uiteraard.

En ik zei dat toen bij het Hemeltje 25 jaar geleden er nog weinig jongeren druk waren met hun mobieltjes. Ik kan daarom niet helemaal meegaan met jouw tekst.

Vergeet ook niet dat de beelden die wij te zien kregen via de jongeren in die bar in Zwitserland ook maar een minimaal beeld geven. Misschien waren er wel jongeren die bij het eerste vlammetje naar de uitgang gingen.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 15:12

Er zijn nog heel veel andere clubs die vuurwerk gebruik(t)en en heel veel veiligheidsvoorschriften niet volg(d)en. Ik kan me van de laatste tien jaar heel wat clubs herinneren waar de nooduitgang niet bereikbaar was en 1 van de grootste Spaanse clubs is nu ook over gestapt naar led verlichting, waar op 31 december nog vuurwerk werd gebruikt. Zij hebben hele grote lampen met doeken aan het plafond hangen en ik heb al die jaren heb ik daar nooit naar gekeken, om eerlijk te zijn (en dus heel veel mensen met mij want de club is enorm populair). Dat is wat ik al eerder aangaf, noem het naïef maar ik heb er nooit bij stil gestaan - ik was te jong voor het Hemeltje en niemand heeft mij dit later verteld toen ik zelfstandig naar gelegenheden ging. Ik wist wel dat ik weg moest bij brand maar heb nooit geweten dat het zo snel ook gaan zoals nu.

Ik pleit daarmee zeker dit café niet vrij. Maar mensen denken ook heel veel “ overkomt mij niet, loopt wel los” en proberen kwa isolatie vaak voor het goedkoopste te gaan, niet het meest veiligste (zowel zakelijk als privé).
En dat mag keihard bestraft worden, zeker als blijkt dat er nog meer niet klopt. Toch vind ik ook de gemeente en/of andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor het regelmatig inspecteren ook echt fout. En iedereen mag daarin aangepakt worden van mij.

Bij de jongeren is alleen alcohol al een enorme boosdoener natuurlijk omdat je reactie vermogen erdoor veranderd. Op de beelden zijn zeker geen 160 jongeren te zien dus een deel is wel al naar boven gegaan, waarvan we geen idee hebben hoe en wat. En dan nog alle andere invloeden die hierboven worden aangekaart. Het is enorm verdrietig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 15:45

Ik denk dat de psychologische verklaringen die mensen niet direct laat vluchten van alle tijden is.
In 2003 (meer dan 20 jaar geleden) brandde een nachtclub (The Station) op Rhode Island op dezelfde manier af. Ook daar zag je dat mensen zich eerst de ernst van de situatie niet realiseerden. En sommige mensen reageerden ook gewoon niet; de freeze situatie.

Maar ik ben het met je eens hoor dat door het geweld waarmee vooral ook al jonge mensen geconfronteerd worden, in de maatschappij, films, TV maar ook videogames de sociale antenne doet afvlakken.
En soms ook zodanig beschadigt dat zich een antisociale persoonlijkheidsstoornis ontwikkelt, wat maakt dat het leed van anderen ook niet meer gevoeld wordt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:03

Er is een bekentenis afgelegd dat de nooduitgang op slot zat. Moretti heeft volgens de berichten gezegd dat hij na de brand de nooduitgang van buitenaf opende en toen zag dat inmiddels verbrande mensen vergeefs hadden geprobeerd naar buiten te komen.

https://www.ad.nl/buitenland/eigenaar-z ... ~a2baf5fd/

Wat een onmacht en pijn zullen die mensen gevoeld hebben, en het had zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Hoe zullen ze zich in een noodsituatie hebben gevoeld toen ze realiseerden dat de deur op slot zat. Mijn hart huilt.