Ongehoord beelden veehandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ongehoord beelden veehandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 21:05

Dit is geen boer maar een tussen handelaar.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:41

Walgelijke "mensen". Beroepsverbod en algemeen verbod om welk dier te mogen houden, voor de rest van hun leven. Van mij mogen ze aan de hoogste schandpaal genageld worden. Ik ben ze kotsbeu, deze incompetente types die mijn sector mede om zeep helpen :r

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:52

Tiepfoudt schreef:
Walgelijke "mensen". Beroepsverbod en algemeen verbod om welk dier te mogen houden, voor de rest van hun leven. Van mij mogen ze aan de hoogste schandpaal genageld worden. Ik ben ze kotsbeu, deze incompetente types die mijn sector mede om zeep helpen :r

Klare en rake taal!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:50

Dat snap ik helemaal Tiepfoudt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:17

Soms schaam ik me dood dat ik in deze omgeving woon waar dit gebeurt is... Ik ken deze man die zichtbaar is op de video met de shovel... Is niet de minste... En dat bedoel ik niet positief.

Ongelooflijk hoe zij met hun dieren omgaan...walgelijk.. en dan als partner je man nog verdedigen ook...ben je geen haar beter...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 11:25

juval schreef:
. Wij zijn zelf ook kritisch en laten een koe die niet goed is liever inslapen dan naar de slacht, ook al kost ons dat veel geld en krijgen we strafpunten van de melkfabriek.

Eigenlijk is het toch bizar dat je strafpunten krijgt als je kiest voor dierenwelzijn. Zegt toch wel iets over de sector.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 11:34

Dan kun je als boer nog zo goed voor je dieren zorgen, de rest van de sector doet er weinig aan om dat voort te zetten. In de tussenhandel en de slachterijen gaat het om geld, niet om mens en dier. Naast de dieren worden ook de mensen uitgebuit.

En de NVWA is er maar druk mee om de benamingen van overduidelijke vleesvervangers aan te passen. Ze hebben hun prio’s duidelijk op orde :roll:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 12:54

Sakura789 schreef:
En de NVWA is er maar druk mee om de benamingen van overduidelijke vleesvervangers aan te passen. Ze hebben hun prio’s duidelijk op orde :roll:

Dat komt natuurlijk niet bij de NVWA zelf vandaan. Die moeten controleren op wetgeving.
De vleeslobby heeft een dusdanige invloed dat die namen veranderd moesten worden... Want consumenten zijn te dom om het verschil te zien

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:57

Maar uiteraard heeft het wel iets met prioritering te maken aangezien de NVWA zoveel moet handhaven en daarvoor veel en veel te weinig personeel heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 13:02

Loretta schreef:
Maar uiteraard heeft het wel iets met prioritering te maken aangezien de NVWA zoveel moet handhaven en daarvoor veel en veel te weinig personeel heeft.

Maar dat zullen wel totaal verschillende afdelingen zijn.
Toezicht op producten in de supermarkt is wat anders dan bedrijven met dieren controleren.

Sowieso heeft de NVWA te weinig personeel en voor controles bij dit soort bedrijven moet je ook sterk in de schoenen staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 13:13

Volgens mij zijn de e gevolgen en pakkans te laag waardoor deze mensen door kunnen gaan. Bij dit soort misstanden lijkt in ieder geval een beroepsverbod mij passend.

Ze vinden het uitlekken van deze beelden ook vooral erg voor zichzelf maar reppen geen woord over hoe erg ze het vonden voor de dieren in kwestie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 13:34

fransje23 schreef:
Sowieso heeft de NVWA te weinig personeel en voor controles bij dit soort bedrijven moet je ook sterk in de schoenen staan.

Dat zie je wel bij het item van Powned. Die lui zijn gewoon gevaarlijk.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 13:43

Dat vond ik ook mega schokkend, ze proberen stuk voor stuk gewoon om die verslaggevers omver te rijden. Dan ben je echt niet helemaal 100 in je kop en zegt ook al genoeg over de soort personen waar we het over hebben... Hier kan ik echt wakker van liggen, dat er zulke mensen rondlopen. Bah.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:50

Tiepfoudt schreef:

Ja snap ik!
Ik vind gros van de (koeien)boeren weldegelijk dierenliefhebbers. Ik denk dat het voor boeren ook schrikken is als blijkt dat je beest hier terecht komt. Ik kan het niet eens aanzien die video's.. laat staan als blijkt dat je trouwe koe hier eindigt :knuffel:

Ik ga denk ik maar eens inlezen hoe ik zelf diervriendelijke agrarische bedrijven kan steunen met ethische manieren van transporteren en slachten..
Maar lijkt me wel ingewikkeld allemaal. Zou haast terug willen naar een heel lokaal systeem waarbij ze simpelweg in de buurt geslacht worden zodat je nog enige vorm van transparantie krijgt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:07

Ik had de filmpjes al gezien en werd er zo verdrietig van dat ik ze niet nog een keer kan zien.
Sadistisch vind ik het. Bah!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:27

Raineri schreef:
Tiepfoudt schreef:

Ja snap ik!
Ik vind gros van de (koeien)boeren weldegelijk dierenliefhebbers. Ik denk dat het voor boeren ook schrikken is als blijkt dat je beest hier terecht komt. Ik kan het niet eens aanzien die video's.. laat staan als blijkt dat je trouwe koe hier eindigt :knuffel:

Ik ga denk ik maar eens inlezen hoe ik zelf diervriendelijke agrarische bedrijven kan steunen met ethische manieren van transporteren en slachten..
Maar lijkt me wel ingewikkeld allemaal. Zou haast terug willen naar een heel lokaal systeem waarbij ze simpelweg in de buurt geslacht worden zodat je nog enige vorm van transparantie krijgt.

Dat bestaat, ik haal al jaren vlees in de buurt bij de boerderijen zelf. Daar kun je gewoon alles zien en vragen, hoe ze behandeld worden, wat ze te eten krijgen en wanneer en waar (en waarom )ze worden geslacht. Ik weet dat deze dieren rechtstreeks van het bedrijf naar de slachterij in de buurt gaan.
Dit zijn dan wel biologische boeren met hart voor hun dieren.

Er is 1 boerderij waar ze dit ook aanbieden maar waar ik de beesten slecht behandeld vindt worden. Daar koop ik dus niks. (die staan maanden vastgebonden op stal om vetgemest te worden)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:11

Raineri schreef:

https://caringfarmers.nl
https://goedgehouden.nl
:)

En voor wie meer wil lezen over de NVWA, net verschenen: https://www.bol.com/nl/nl/f/het-bedwelm ... 212279452/

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:15

Ik ken 1 van de mensen uit de filmpjes en dacht altijd dat het zo’n aardige christelijke man was… nou dat had ik toch even fout.

Ik werk in de melkveehouderij en ken veel melkveehouders en echt geeneen haalt het in z’n kop om zo met z’n dieren om te gaan. Dit is echt excessief geweld :( en vind echt dat daar streng op ingegrepen moet worden. Dan gaan ze maar buiten de sector aan het werk.

Dit is ook gewoon geen goede reclame voor de gehele sector en hoop ook dat melkveehouders gewoon niet meer zaken doen met deze partijen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:12

MarjanB schreef:
Ik ken 1 van de mensen uit de filmpjes en dacht altijd dat het zo’n aardige christelijke man was… nou dat had ik toch even fout.

Ik werk in de melkveehouderij en ken veel melkveehouders en echt geeneen haalt het in z’n kop om zo met z’n dieren om te gaan. Dit is echt excessief geweld :( en vind echt dat daar streng op ingegrepen moet worden. Dan gaan ze maar buiten de sector aan het werk.

Dit is ook gewoon geen goede reclame voor de gehele sector en hoop ook dat melkveehouders gewoon niet meer zaken doen met deze partijen.

Oh dat lijkt me echt een hele nare gewaarwording, iemand die je kent zo op film te zien...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:07

Dat is heel naar ik je vertellen....ik had dit ook echt niet achter de keizer gezocht hier uit het dorp......
Walgelijk...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:20

Die mensen zijn dus prima in staat om een facade op te houden :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:11

Dat is altijd zo met mensen, woorden zeggen niksen..daden des te meer. Helaas..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 22:08

Mensen kunnen natuurlijk best aardig zijn tegen mensen en bijvoorbeeld huisdieren en niet tegen vee.

Het een sluit het ander niet uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:19

Als ik dat item van Powned bekeek dan leken het nog al opvliegende types. Vooral die Keizer maakte het bont.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:38

fransje23 schreef:
Mensen kunnen natuurlijk best aardig zijn tegen mensen en bijvoorbeeld huisdieren en niet tegen vee.

Het een sluit het ander niet uit.

Ze kunnen ook aardig zijn tegen andere mensen en hun eigen partner mishandelen. Komt vrij vaak voor helaas..maskers. Maar goed, dat is een andere discussie.

Het maakt ook niet uit, dit is gewoon echt niet oke.