Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:48

@Germie zou jij het ook redelijk vinden naar een kind toe om pas na je 70e een kind te krijgen, gezien de gemiddelde leeftijd voor een vrouw in Nederland op 83 jaar ligt?

Sosha

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:50

Pfoe, wat een ellende lees ik hier ivm baarmoeder verwijdering.
Ik doe het al bijna 30 jaar zonder, gelukkig nergens last van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Hier ook na 20 jaar nergens last van. Enkel voordelen.
Ken veel vrouwen die het ook graag verwijderd zien worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

Popstra schreef:

Gelukkig maar!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Popstra schreef:

maar is de reden dan dat ze geen kinderwens (meer) hebben, of omdat ze niet meer ongesteld willen worden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Beide.
Bij mij was overigens baarmoederhals kanker de rede. Had daarvoor nooit aan verwijdering gedacht maar kan nu donders goed begrijpen dat vrouwen dat graag zouden willen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Ik denk niet dat een arts een baarmoeder wil verwijderen als anticonceptie.
Daar zal toch een medische reden voor moeten zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:34

Sosha schreef:
Ik denk niet dat een arts een baarmoeder wil verwijderen als anticonceptie.
Daar zal toch een medische reden voor moeten zijn.

Dat denk ik ook. Maar als je erover nadenkt, waarom zou een vrouw zelf die beslissing niet mogen nemen? Niemand kiest ervoor om als vrouw geboren te worden en hier haar halve leven op vervelende wijze mee geconfronteerd te worden. Zeker als je geen hormonen kan/mag/wil gebruiken is er bij mijn weten geen mogelijkheid om voor de overgang van de menstruatie verlost te zijn?

De problemen met verzakkingen lijken overigens voornamelijk voor de komen als mensen al problemen hebben met een zwakke bekkenbodem. Een verzakte baarmoeder kan worden verwijderd, maar daarmee verwijder je alleen het probleem en niet de oorzaak. (zwakke bekkenbodem) Zolang de oorzaak blijft bestaan houdt iemand dus ook het risico op nieuwe verzakkingen.

Eventuele risico's moeten natuurlijk goed besproken worden, maar zou de uiteindelijke beslissing niet aan de vrouw zelf moeten zijn, want het is tenslotte haar lijf en haar leven?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Maar voor anti conceptie hoef je toch geen baarmoeder te verwijderen? Ik zou dan liever voor sterilisatie kiezen. Dus eileiders afbinden of verwijderen. En daar mag een vrouw zeker voor kiezen vind ik.

En nogmaals over de verzakking na baarmoeder verwijdering, dat was niet na aanleiding van baarmoederverzakking maar door kanker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

internet leert dat de nadelen van baarmoederverwijdering vrij breed zijn.

Er kunnen plasproblemen ontstaan, de seksualiteit kan veranderen (ten goede of ten kwade, maar bij vrouwen bij wie het orgasme vooral "gevoeld" wordt door de samentrekking van de baarmoeder kan het dus zijn dat je geen orgasmes meer ervaart). Het is een relatief zware ingreep die relatief vaak gepaard gaat met complicaties en een lang herstel vraagt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

journee schreef:
@Germie zou jij het ook redelijk vinden naar een kind toe om pas na je 70e een kind te krijgen, gezien de gemiddelde leeftijd voor een vrouw in Nederland op 83 jaar ligt?

Jazeker. Net zo redelijk als een ieder ander die kiest voor kinderen op jongere leeftijd. Kinderen krijgen doe je puur voor jezelf en niet voor een ander of voor het kind.
Dus als een jonger iemand egoïstisch mag zijn, dan mag dat later ook nog. Dus nee, ik zie er geen enkel probleem in. Bovendien, er zijn ook genoeg jongere ouders die eerder overlijden. Ik vind het zelfs een goede zaak dat je ook na de overgang alsnog voor kinderen kunt gaan. Die kinderen zijn dan echt meer dan gewenst.
En je moet wel wat dan, want men vindt je bij 40 al te oud voor adoptie, en dat zou van mij ook rustig opgetrokken mogen worden naar veel ouder. 50 is de nieuwe 30 zeggen ze wel eens.

Ik vind het in ieder geval een heel fijn idee dat ik me niet hoef te haasten om kinderen op de wereld te poepen en dat ik er gewoon voor kan gaan als de tijd ooit nog komt. Je moet immers zelf aan je eigen geluk werken, want een ander doet het niet. Die staat alleen maar klaar met vooroordelen.

Net als ik zeg dat ik een jaar ziek zijn reden vindt voor euthanasie. Verloren tijd krijg je niet meer terug en dan kun je beter zorgen dat je ziel direct weer gelukkig is. Als ik in een rolstoel terecht kom en ik vind het niets, dan vind ik het heel belangrijk dat ik direct voor euthanasie kan kiezen omdat het leven voor mij dan ondraaglijk lijden geworden is.
Veel zelfmoorden kunnen voorkomen worden als men tenminste begrijpt dat euthanasie belangrijk is voor de mensen die voor zelfmoord kiezen en dat men niet te lang moet wachten. Spijt kun je er toch niet van krijgen en je bent daarna echt vrij, je kunt alles doen wat je leuk vindt. Zo zie ik de dood. Dan ben ik topsporter, kan vandaag Antarctica bezoeken en morgen Australie. Niemand die meer zeurt, niemand die je meer een mening opdringt. Geen pijn, geen ziekte, vrij en zijn wie je echt wilt zijn. En een dag een andere rol aannemen om even te testen hoe dat bevalt kan ook.

Als je niet ongesteld wilt zijn kun je ook simpelweg de pil door blijven slikken. Dan hoef je niet aan je lichaam te laten sleutelen. Ik vind dat er best veel onnodig aan lichamen gesleuteld wordt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

journee schreef:
juval schreef:
Wel of niet vaccineren moet een vrije keuze zijn in mijn ogen, maar ik vind het ook goed dat er dan wel beperkingen zijn voor de niet-gevaccineerden bijvoorbeeld in de kinderopvang of op scholen. Helaas zijn de kinderen in dit opzicht toch ook weer de dupe van keuzes van ouders als ze ongevaccineerd dus wel ziektes krijgen die voorkomen hadden kunnen worden.

De reden waarom er wordt aangedrongen op groepsvaccinatie is om zo degene die niet gevaccineerd zijn te beschermen. Dit zijn dus ook mensen die vanwege medische reden geen vaccin mogen krijgen of bij wie het lichaam na vaccinatie geen antistoffen aanmaakt. De achter liggende gedachte is dat iemand die gevaccineerd is, zelf het virus niet meer verspreid.

Iemand bij wie het immuunsysteem goed werkt en wie wel gevaccineerd is, is zelf over het algemeen wel goed beschermd en hoeft zich dus ook geen zorgen te maken als ze in contact komen met mensen die ongevaccineerd zijn of mensen die betreffende besmettelijke ziekte hebben. Het weren van ongevaccineerde kinderen van school lijkt mij dan ook niet ethisch verantwoord.

In hoeverre iemand die wel gevaccineerd geen besmetting meer overdraagt, is ook verschillend per ziekte. Tijdens de corona epidemie werd dat ook goed duidelijk bij het dansen met Janssen, waar veel gevaccineerden er toen ten onrechte van uit gingen dat zij niet meer besmettelijk waren, wat veel nieuwe besmettingen tot gevolg had.

Ik kan mij zo voorstellen dat sommige ouders zelf ook de afweging maken om alleen bepaalde vaccinaties aan hun kind te geven. Bij corona blijken kinderen zelf ook weinig klachten te ontwikkelen, maar juist wel een grotere kans te hebben op bijwerkingen. In mijn optiek moet dat laatste wel in evenwicht zijn.

Bij de Mexicaanse griep bleek 1 van de vaccins bijvoorbeeld narcolepsie uit te lokken bij mensen die daar gevoelig voor waren. Dat is dan toch heel confronterend als dat jouw kind overkomt, terwijl je juist een ziekte probeert te voorkomen.

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/verklaring-voor-narcolepsie-na-griepvaccinatie#:~:text=Tijdens%20de%20Mexicaanse%2Dgriepepidemie%20in,dat%20daar%20Pandemrix%20werd%20gebruikt.&text=Lees%20ook%3A,gaat%20traag%20(28%20mei%202003)

Persoonlijk vind ik het daarom lastig om mensen te beoordelen op hun keuze voor wel of geen vaccinatie voor zichzelf of hun kind, omdat je hun beweegredenen daarvoor niet kent.

In mijn familie was en is het normaal om je te laten vaccineren.
Waar ik jaren later achter kwam, was dat mijn vader (3e van 8 kinderen) doodziek werd van een vaccinatie. Ik vermoed de pokken vaccinatie, want zijn moeder had psoriasis en eczeem, en dat laatste had mijn vader ook. Toen besloot mijn opa om zijn kinderen maar niet meer te laten vaccineren. ( Dit was 100 jaar geleden.) Hij was gereformeerd, en nu vermoed ik dat dat zulke negatieve gevolgen door vaccinatie invloed had op de moeite die andere gereformeerden hadden met vaccinatie.

Tegenwoordig weten we dat een pokken inenting gevaarlijk was voor mensen met bepaalde huidproblemen. Mijn man heeft een wijnvlek en kon ook nergens een litteken vinden bij zich zelf van een pokken inenting, want dat durfde men niet aan. Ikzelf had als baby een huidabces, en bleek later ook gevoelig voor eczeem, dus kreeg ook geen pokken-inenting.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Maar hoe oud is je man?
Want op een gegeven moment gaf dat ook geen litteken meer.
Ik heb die ook niet maar wel gevaccineerd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

germie schreef:
journee schreef:

Jazeker. Net zo redelijk als een ieder ander die kiest voor kinderen op jongere leeftijd. Kinderen krijgen doe je puur voor jezelf en niet voor een ander of voor het kind.
Dus als een jonger iemand egoïstisch mag zijn, dan mag dat later ook nog. Dus nee, ik zie er geen enkel probleem in. Bovendien, er zijn ook genoeg jongere ouders die eerder overlijden. Ik vind het zelfs een goede zaak dat je ook na de overgang alsnog voor kinderen kunt gaan. Die kinderen zijn dan echt meer dan gewenst.
En je moet wel wat dan, want men vindt je bij 40 al te oud voor adoptie, en dat zou van mij ook rustig opgetrokken mogen worden naar veel ouder. 50 is de nieuwe 30 zeggen ze wel eens.

Ik vind het in ieder geval een heel fijn idee dat ik me niet hoef te haasten om kinderen op de wereld te poepen en dat ik er gewoon voor kan gaan als de tijd ooit nog komt. Je moet immers zelf aan je eigen geluk werken, want een ander doet het niet. Die staat alleen maar klaar met vooroordelen.

Net als ik zeg dat ik een jaar ziek zijn reden vindt voor euthanasie. Verloren tijd krijg je niet meer terug en dan kun je beter zorgen dat je ziel direct weer gelukkig is. Als ik in een rolstoel terecht kom en ik vind het niets, dan vind ik het heel belangrijk dat ik direct voor euthanasie kan kiezen omdat het leven voor mij dan ondraaglijk lijden geworden is.
Veel zelfmoorden kunnen voorkomen worden als men tenminste begrijpt dat euthanasie belangrijk is voor de mensen die voor zelfmoord kiezen en dat men niet te lang moet wachten. Spijt kun je er toch niet van krijgen en je bent daarna echt vrij, je kunt alles doen wat je leuk vindt. Zo zie ik de dood. Dan ben ik topsporter, kan vandaag Antarctica bezoeken en morgen Australie. Niemand die meer zeurt, niemand die je meer een mening opdringt. Geen pijn, geen ziekte, vrij en zijn wie je echt wilt zijn. En een dag een andere rol aannemen om even te testen hoe dat bevalt kan ook.

Als je niet ongesteld wilt zijn kun je ook simpelweg de pil door blijven slikken. Dan hoef je niet aan je lichaam te laten sleutelen. Ik vind dat er best veel onnodig aan lichamen gesleuteld wordt.

ik probeer je te volgen hoor, maar heb er wat moeite mee merk ik.
Op je 70ste nog moeder worden, na de overgang?
Een natuurlijke zwangerschap is geen optie meer na je menopauze, of eigenlijk vanaf 10 jaar voor je menopauze al niet meer.

Als ik ga googlen vind ik niet welke situatie in Italie die je bedoelt, maar het nieuws leert me

2019- in India een 74-jarige vrouw bevallen. Lag na de bevalling samen met haar man binnen een week op de IC. Haar man kreeg door de intensiteit van een baby een beroerte, zij kreeg complicaties van de bevalling.
2023- In oegande een 70-jarige vrouw. Kan er verder niet echt iets over vinden, wel dat het ook dmv een IVF traject is geweest dat 3 jaar heeft geduurd.
24 - 63-jarige vrouw (ik denk dat je deze bedoeld?), deze vrouw heeft IVF gehad in Kiev (...).
2006 schijnt er een Spaanse vrouw bevallen te zijn van een tweeling na IVF in Amerika, kan ik niet zoveel over vinden.

Alledrie dmv een donor-eicel of donor-embryo met bijbehorende kosten (laatste dame wordt gesproken over kosten van 15k alleen voor het embryo. Alledrie de verhalen vertellen over kinderen die veel te vroeg geboren werden, lange tijd in het zkh lagen.
Deze kant van Europa is het iig geen optie, dan moet je naar Oost-Europa, Amerika of nog verder weg, met bijbehorende (grote) zak geld enz.
Het klinkt alsof je er echt veel te makkelijk over denkt, met alle respect...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Germie
Als je het dan hebt over onnodig sleutelen...

Daarnaast vind ik het heel egoïstisch.
Ja uiteraard kan je ouder vroeg overlijden.

Hoef ik bijvoorbeeld secricible niets over uit te leggen :knuffel:

Maar dat het zeker gaat gebeuren bij 70+ is een feit.
En ondanks kinderen krijgen idd altijd egoïstisch is, is dat wel het toppunt van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

germie schreef:
Abortus zelf stelt medisch gezien niet veel voor, ook niet als het wat later in het traject is. Je kunt daarna direct alles weer.

Later in de zwangerschap moet je gewoon bevallen, dus dat het niet zoveel voorstelt en je gelijk weer alles kan doen klopt zeker niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:37

Jessix schreef:
Maar voor anti conceptie hoef je toch geen baarmoeder te verwijderen? Ik zou dan liever voor sterilisatie kiezen. Dus eileiders afbinden of verwijderen. En daar mag een vrouw zeker voor kiezen vind ik.

En nogmaals over de verzakking na baarmoeder verwijdering, dat was niet na aanleiding van baarmoederverzakking maar door kanker.

Alleen voor anticonceptie niet, maar genoeg vrouwen hebben ook ernstige klachten door hun menstruatie en/of kunnen/mogen/willen geen hormonen slikken.

Waarom moeten vrouwen het maar accepteren dat ze het pech hebben als vrouw geboren te zijn en daar elke maand mee geconfronteerd worden? Als je het standpunt hebt dat een vrouw recht heeft op zelfgeschikking over haar eigen lichaam, dan zou ze daar toch ook zelf over mogen beslissen? (ik probeer de huidige mogelijkheden even opzij te zetten en even buiten de gebaande paden te denken, dat mag in dit topic. :D )

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:45

germie schreef:
journee schreef:

Ik geef je gelijk dat het krijgen van een kind een egoïstische keuze is, aan de andere kant is het ook een grote verantwoordelijkheid naar het kind toe. Als iemand een hond of paard aanschaft dan wordt er ook verwacht dat iemand vooruit kijkt en vooraf bedenkt of dit match met de tijd en financiën die iemand heeft.

Bij een paard of hond is er vaak nog relatief snel een nieuwe baas gevonden, nieuwe ouders voor een kind zijn toch een stuk lastiger. :D

Voel jij dan niet dezelfde verantwoordelijkheid naar je eventuele kind toe?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

secricible schreef:
internet leert dat de nadelen van baarmoederverwijdering vrij breed zijn.

Er kunnen plasproblemen ontstaan, de seksualiteit kan veranderen (ten goede of ten kwade, maar bij vrouwen bij wie het orgasme vooral "gevoeld" wordt door de samentrekking van de baarmoeder kan het dus zijn dat je geen orgasmes meer ervaart). Het is een relatief zware ingreep die relatief vaak gepaard gaat met complicaties en een lang herstel vraagt.

best wel bang makerij allemaal!
Herstel is 6 weken niet zwaar tillen en niet sporten.
Klaar komen gebeurt ook zonder je baarmoeder en na de ingreep mag je tegenwoordig na 1 of 2 dagen al naar huis.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

journee schreef:
Alleen voor anticonceptie niet, maar genoeg vrouwen hebben ook ernstige klachten door hun menstruatie en/of kunnen/mogen/willen geen hormonen slikken.

Waarom moeten vrouwen het maar accepteren dat ze het pech hebben als vrouw geboren te zijn en daar elke maand mee geconfronteerd worden? Als je het standpunt hebt dat een vrouw recht heeft op zelfgeschikking over haar eigen lichaam, dan zou ze daar toch ook zelf over mogen beslissen? (ik probeer de huidige mogelijkheden even opzij te zetten en even buiten de gebaande paden te denken, dat mag in dit topic. :D )

Ernstige menstruatieklachten zijn ook echt een medisch probleem hoor.
Chronische bloedarmoede, ernstige pijn en uitputting worden echt wel serieus genomen, is mijn ervaring.
Het was bij mij echt de enige overgebleven optie, anders was ik er uiteindelijk aan onderdoor gegaan.

Maar het is vast niet zo dat je het ziekenhuis binnen kunt huppelen en zeggen 'ik heb er zo'n last van' dat ze dan gelijk aan het snijden gaan. Zo ging het bij mij iig zeker niet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Goh ik heb ook geen baarmoeder meer maar heb ook altijd begrepen dat het meestal niet de vraag is of je een verzakking krijgt maar wanneer. Nu heb ik gelukkig nergens last van en heb hem (of is het haar? :D ) nog niet gemist.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Ik ben er niet voor gewaarschuwd. Heb er in mijn omgeving ook nog nooit van gehoord, terwijl ik nog al wat mensen ken die de baarmoeder ivm kanker hebben laten verwijderen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Sosha schreef:
Ik ben er niet voor gewaarschuwd. Heb er in mijn omgeving ook nog nooit van gehoord, terwijl ik nog al wat mensen ken die de baarmoeder ivm kanker hebben laten verwijderen.

Nou ik zou allang blij zijn dat jij gelijk hebt hoor. Ik denk dat in dit topic al blijkt hoe verschillend de meningen zijn. Vond ik opvallend.

Maar goed we dwalen ook wat af.

Nog even richting germie. Ik vind persoonlijk meteen een baarmoeder laten weghalen alleen omdat je geen zin meer hebt in een menstruatie wat ver gaan maar niet voor iedereen is het doorslikken van de pil een optie aangezien de pil niet voor iedereen een onschuldig middel is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Ik denk dat de relatie ook komt omdat een groot deel vd hysterectomieen nu worden uitgevoerd ivm verzakking. Even googlen leert me dat 30% vd vrouwen die een baarmoederverwijdering krijgt ivm een verzakking alsnog een nieuwe verzakking krijgt.

Bij de vrouwen waar dat niet de reden is krijgt 15% een verzakking. Bij vrouwen zonder hysterectomie, die wel een natuurlijke bevalling hebben gehad is dat 8-10%.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Melzazu schreef:
Sosha schreef:

Nou ik zou allang blij zijn dat jij gelijk hebt hoor. Ik denk dat in dit topic al blijkt hoe verschillend de meningen zijn. Vond ik opvallend.

Maar goed we dwalen ook wat af.

Nog even richting germie. Ik vind persoonlijk meteen een baarmoeder laten weghalen alleen omdat je geen zin meer hebt in een menstruatie wat ver gaan maar niet voor iedereen is het doorslikken van de pil een optie aangezien de pil niet voor iedereen een onschuldig middel is.

Wel grappig dat die meningen van vrouwen die hier reageren en die echt geen meer hebben hetzelfde zijn en geen klachten ondervinden.