Gnome schreef:Binnen Europa geloof ik wel in verbetering maar wat doet de rest die in de top vervuilers staan? Grootmachten zoals China, India, de VS? Wat zijn hun successen of plannen concreet?
Oorlogen zouden tijdelijk moeten zijn maar in de praktijk vaak langdurig en de schade is enorm.
Ik heb dit even door copilot gehaald, want die heeft de feiten sneller dan ik bij elkaar gezocht.
Citaat:
Klimaatdoelen van China
Piekuitstoot vóór 2030, klimaatneutraliteit in 2060.
7–10% reductie van broeikasgassen tegen 2035 (ten opzichte van piekniveau). [english.www.gov.cn]
Meer dan 30% van de energie uit niet-fossiele bronnen in 2035.
3.600 GW aan wind- en zonnecapaciteit in 2035 (6x meer dan in 2020). [duurzaamnieuws.nl]
Elektrische voertuigen moeten de norm worden in de verkoop van nieuwe auto's.
Groene investeringen
In 2024 investeerde China $818 miljard in de energietransitie – meer dan elk ander land. [weforum.org]
China produceert 60% van alle zonnepanelen wereldwijd en installeerde in 2024 350 GW aan hernieuwbare energie. [nu.nl]
Grootschalige inzet van slimme elektriciteitsnetten met AI en 5G.
Bouwsector en stikstof/CO₂
China heeft een grote uitstoot in de bouwsector, vooral door beton, staal en kolencentrales.
Een studie van Wageningen University toont aan dat een gecombineerde aanpak van stikstof en CO₂ tot 91% CO₂-reductie en 74% stikstofreductie kan leiden tegen 2060 – en dat 40% goedkoper dan afzonderlijke aanpakken. [wur.nl]
China werkt aan energie-efficiëntie, elektrificatie van bouwmaterieel en duurzame bouwmaterialen.