Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:13

Gnome schreef:
Maar het ergste dat kan gebeuren bij het sneller gaan van de klimaatverandering is dat de mens sneller uitsterft? De aarde draait wel door. En als we de boel alleen kunnen vertragen, is het toch ook gewoon uitstel van executie? Ik snap best dat veel mensen het echt idioot vinden om daar zoveel geld in te pompen terwijl de rest van de wereld geen moeite doet.

Voordat de mens is uitgestorven zullen er nog heel wat planten en dieren uitsterven.

Hoe kom je erbij dat de rest van de wereld geen moeite doet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:14

en als je dan grasland met stedelijk gebied zou vergelijken Raineri?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:15

Hebben we een idee hoe deze nieuwe steden eruit gaan zien?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:17

pressent schreef:
Ik ben wel benieuwd, een van de redenen die ik erg belangrijk vindt voor mij stemkeuze is de digitalisering. Zoals de invoer van het Digitale ID in Engeland dat als voorbeeld geldt voor Europa.
Ik ben hier erg op tegen en maak me ook best zorgen over mijn privacy en de controle die Europa hierover wil gaan uitoefenen. De enige partij die zich hier echt over uitspreekt en ook echt tegen is is de Fvd.

https://www.security.nl/posting/909827/ ... rwerpen%3F

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier minder waarde aan hechten of andere standpunten belangrijker vinden. Maar ik ben benieuwd hoe bokt hierover denkt.

Interessant onderwerp. Ik snap je zorgen over digitalisering en privacy heel goed, zeker met wat er in Engeland gebeurt rond dat digitale ID-systeem. Het is belangrijk dat we kritisch blijven op hoe zulke ontwikkelingen invloed kunnen hebben op onze vrijheid en persoonlijke gegevens.

Digitalisering kan veel gemak opleveren, maar er moeten duidelijke grenzen zijn aan wat overheden en instanties mogen doen met onze data. Goed dat dit soort onderwerpen ook in de verkiezingen meer aandacht krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:17

fransje23 schreef:
Gnome schreef:
Maar het ergste dat kan gebeuren bij het sneller gaan van de klimaatverandering is dat de mens sneller uitsterft? De aarde draait wel door. En als we de boel alleen kunnen vertragen, is het toch ook gewoon uitstel van executie? Ik snap best dat veel mensen het echt idioot vinden om daar zoveel geld in te pompen terwijl de rest van de wereld geen moeite doet.

Voordat de mens is uitgestorven zullen er nog heel wat planten en dieren uitsterven.

Hoe kom je erbij dat de rest van de wereld geen moeite doet?

Dat klopt maar die planten en dieren komen wel weer terug, zij het in andere vormen. De wereld stopte ook niet met draaien toen er een meteoriet insloeg en een hoop uitmoordde. Ik zeg niet dat het niet vreselijk is, maar ik hou mezelf wel voor dat de wereld z'n weg wel weer gaat vinden. De wereld overleeft ons wel. Dus we hebben vooral onszelf ermee en ik zie de mens geen ijstijd overleven to be honest.

Op je andere vraag.. Ik heb recent nog India bezocht. Dan ben je wel even genezen van illusies.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:20

Gnome schreef:

Hoezo vind jij dat de rest van de wereld geen moeite doet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:23

Gnome schreef:
Op je andere vraag.. Ik heb recent nog India bezocht. Dan ben je wel even genezen van illusies.

Sorry, ik was even vergeten dat de wereld alleen uit Nederland en India bestond.
:+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:26

Benzz schreef:
Gnome schreef:

Hoezo vind jij dat de rest van de wereld geen moeite doet?

Als we nog lekker oorlog voeren, mega veel vervuilen in water.. Dan maak ik me echt niet de illusie dat wij het verschil gaan maken hierin. Dat wordt in het buitenland al teniet gedaan met een bom hier en daar.

Klimaattoppen waar volgens mij of niets uit komt of waar geen gevolgen aan hangen. Ik zie het niet maar laat me graag verrassen hoor als jullie andere dingen zien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:26

Sundancer schreef:
Digitalisering kan veel gemak opleveren, maar er moeten duidelijke grenzen zijn aan wat overheden en instanties mogen doen met onze data. Goed dat dit soort onderwerpen ook in de verkiezingen meer aandacht krijgen.

Digitalisering staat nog niet bij alle partijen hoog op de agenda. Voor mij ook een reden om op D66 te stemmen, die willen een minister hierop leveren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:27

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Sorry, ik was even vergeten dat de wereld alleen uit Nederland en India bestond.
:+

Als een van de grootste probleemlanden qua vervuiling, tellen ze aardig mee toch in het plaatje of het wel of geen zin heeft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:28

Benzz schreef:
Sundancer schreef:

Digitalisering staat nog niet bij alle partijen hoog op de agenda. Voor mij ook een reden om op D66 te stemmen, die willen een minister hierop leveren.

Ja, dit vind ik ook een grote plus voor D66.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:30

Benzz schreef:
Sundancer schreef:

Dat ze er meer aandacht aan willen geven is op zich goed, maar alleen een ministerie oprichten is natuurlijk niet genoeg. Het gaat erom wat er met die digitalisering gebeurt en welke grenzen er worden gesteld. Zonder duidelijke visie op privacy en controle verandert er uiteindelijk weinig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:31

juval schreef:

Ik heb nog nooit grasland vergeleken met stedelijk gebied. Denk dat het enorm afhankelijk is van de bestrating en groenbeheer. Zelfde geldt overigens voor landbouwgrond. Het is nutteloos alles over 1 kam te scheren. Ik geloof er echt in dat met juiste keuzes, goed naar de omgeving te kijken en samenwerking het echt niet zo hoeft te zijn en ook overal zo is.
Ik heb ook altijd het beeld dat boeren best wel natuur minded zijn. Zonde dat dat zo slecht benut wordt.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:33

Raineri schreef:
juval schreef:

Ik heb nog nooit grasland vergeleken met stedelijk gebied. Denk dat het enorm afhankelijk is van de bestrating en groenbeheer. Zelfde geldt overigens voor landbouwgrond. Het is nutteloos alles over 1 kam te scheren. Ik geloof er echt in dat met juiste keuzes, goed naar de omgeving te kijken en samenwerking het echt niet zo hoeft te zijn en ook overal zo is.
Ik heb ook altijd het beeld dat boeren best wel natuur minded zijn. Zonde dat dat zo slecht benut wordt.

Klopt helemaal dat het niet zwart-wit is. Wat mij betreft ligt de uitdaging er juist in om die ‘natuur-minded’ kant van boeren beter te ondersteunen in plaats van tegen te werken. Als beleid en praktijk daar beter op aansluiten, kan er veel winst geboekt worden.. voor zowel landbouw als natuur.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:42

Vind ik ook sundancer. Ik snap heel goed dat die boeren helemaal gek worden ervan. Ik vind het echt verdrietig hoe het gaat en hoe weinig visie de overheid heeft (met meerdere dingen overigens).
Voor een artikel wat ik schrijf heb ik laatste tijd honderden pagina's aan documenten gelezen van begin 2000. Het ging over verwachte gebiedsontwikkeling, de ontwikkeling van ecosysteemtypen en diensten en de gevolgen voor belanghebbenden. We weten allang dat extensieve vormen beter zijn en dat dit soort gronden meer multifunctioneel moeten worden ingezet. Maar de nationale overheid verkeerd in een soort decennia lang coma. Als we nou eens optijd waren gestart en wat meer lange termijn perspectief hadden, had de boel nu niet zo onder druk gestaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:43

De meeste boeren willen best extensiveren, maar helaas is er geen grond beschikbaar of onbetaalbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:44

Raineri schreef:
juval schreef:

Wel interessant dat je dat onderzoek hebt gedaan. Gezien de enorme hoeveelheden landbouwgrond in Nederland zou het zeker interessant zijn te kijken hoe landbouwgrond zo ingezet kan worden dat de natuur er ook baat bij heeft/kan hebben.

Vooralsnog ben ik van mening dat er best wat landbouwgrond opgeofferd kan worden voor woningbouw.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:46

Raineri schreef:
Vind ik ook sundancer. Ik snap heel goed dat die boeren helemaal gek worden ervan. Ik vind het echt verdrietig hoe het gaat en hoe weinig visie de overheid heeft (met meerdere dingen overigens).
Voor een artikel wat ik schrijf heb ik laatste tijd honderden pagina's aan documenten gelezen van begin 2000. Het ging over verwachte gebiedsontwikkeling, de ontwikkeling van ecosysteemtypen en diensten en de gevolgen voor belanghebbenden. We weten allang dat extensieve vormen beter zijn en dat dit soort gronden meer multifunctioneel moeten worden ingezet. Maar de nationale overheid verkeerd in een soort decennia lang coma. Als we nou eens optijd waren gestart en wat meer lange termijn perspectief hadden, had de boel nu niet zo onder druk gestaan.

Dat verwoord je heel goed. Het voelt inderdaad alsof er al decennia kennis is, maar dat er weinig mee gedaan wordt. Er wordt steeds ad hoc gereageerd in plaats van echt met een lange termijnvisie te werken.

En ondertussen raken boeren, natuur en omwonenden er allemaal door gefrustreerd. Terwijl het juist zoveel beter zou kunnen als er eerder en consistenter beleid was gevoerd.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:48

_San87_ schreef:
Vooralsnog ben ik van mening dat er best wat landbouwgrond opgeofferd kan worden voor woningbouw.

Eens! Maar ik denk dat we ook goed moeten kijken welke landbouwgrond dan bedoeld wordt. Goede vruchtbare grond verliezen we maar één keer, en die krijgen we niet meer terug

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:56

Gnome schreef:
Als we nog lekker oorlog voeren, mega veel vervuilen in water.. Dan maak ik me echt niet de illusie dat wij het verschil gaan maken hierin. Dat wordt in het buitenland al teniet gedaan met een bom hier en daar.

Oorlogen zijn tragisch, maar tijdelijke. Klimaatverandering en stikstofvervuiling zijn structurele en langdurige problemen. Lokale vervuiling (zoals stikstof) raakt direct onze natuur, gezondheid en voedselproductie. Dat kun je niet afschuiven op het buitenland.

Gnome schreef:
Klimaattoppen waar volgens mij of niets uit komt of waar geen gevolgen aan hangen. Ik zie het niet maar laat me graag verrassen hoor als jullie andere dingen zien.

Veel resultaten zijn niet direct zichtbaar, maar wel meetbaar:
Luchtkwaliteit in Europa is sterk verbeterd sinds de jaren ‘90.
Stikstofuitstoot in Nederland is sinds 1990 met >50% gedaald.
Elektrificatie van mobiliteit en bouw gaat sneller dan ooit.

En laat je verrasen: Er zijn wél successen, zoals:
Emissievrije bouwplaatsen in Oslo.
Bouwbedrijven met NoNOx-filter en elektrische kranen.
Gemeenten die stikstofvrij bouwen als norm stellen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:00

Binnen Europa geloof ik wel in verbetering maar wat doet de rest die in de top vervuilers staan? Grootmachten zoals China, India, de VS? Wat zijn hun successen of plannen concreet?

Oorlogen zouden tijdelijk moeten zijn maar in de praktijk vaak langdurig en de schade is enorm.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:00

Elisa2 schreef:
Ik kan iedereen die zogenaamd voor het klimaat is maar NL wel wil uitbreiden met nog meer woningen, wegen en asfalt ten koste van het groen en de bomen echt niet serieus nemen.

Klimaat begint bij mij met minder mensen, meer groen en meer bomen.

:j

En tegelijkertijd tegen de verhoging is van 1 mol.

Er kan nul noppes gebouwd worden, zelfs niet als je alle boeren eruit gooit niet als je wel een stad aan mensen binnen laat die ook schijten :+
En de huizen, wegen, en winkels bouwd.
Maar de stikstof grens niet verhoogd.

Totaal niet geloofwaardig zo iemand.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:02

Gnome schreef:
Binnen Europa geloof ik wel in verbetering maar wat doet de rest die in de top vervuilers staan? Grootmachten zoals China, India, de VS? Wat zijn hun successen of plannen concreet?

Oorlogen zouden tijdelijk moeten zijn maar in de praktijk vaak langdurig en de schade is enorm.

Ik heb dit even door copilot gehaald, want die heeft de feiten sneller dan ik bij elkaar gezocht.
Citaat:
Klimaatdoelen van China

Piekuitstoot vóór 2030, klimaatneutraliteit in 2060.
7–10% reductie van broeikasgassen tegen 2035 (ten opzichte van piekniveau). [english.www.gov.cn]
Meer dan 30% van de energie uit niet-fossiele bronnen in 2035.
3.600 GW aan wind- en zonnecapaciteit in 2035 (6x meer dan in 2020). [duurzaamnieuws.nl]
Elektrische voertuigen moeten de norm worden in de verkoop van nieuwe auto's.

Groene investeringen

In 2024 investeerde China $818 miljard in de energietransitie – meer dan elk ander land. [weforum.org]
China produceert 60% van alle zonnepanelen wereldwijd en installeerde in 2024 350 GW aan hernieuwbare energie. [nu.nl]
Grootschalige inzet van slimme elektriciteitsnetten met AI en 5G.

Bouwsector en stikstof/CO₂

China heeft een grote uitstoot in de bouwsector, vooral door beton, staal en kolencentrales.
Een studie van Wageningen University toont aan dat een gecombineerde aanpak van stikstof en CO₂ tot 91% CO₂-reductie en 74% stikstofreductie kan leiden tegen 2060 – en dat 40% goedkoper dan afzonderlijke aanpakken. [wur.nl]
China werkt aan energie-efficiëntie, elektrificatie van bouwmaterieel en duurzame bouwmaterialen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:02

Sundancer schreef:
_San87_ schreef:

Eens! Maar ik denk dat we ook goed moeten kijken welke landbouwgrond dan bedoeld wordt. Goede vruchtbare grond verliezen we maar één keer, en die krijgen we niet meer terug

Ja, absoluut.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:03

Raineri schreef:

Pak het dossier Henk Bleeker en je ziet waar het verkeerd is gegaan.

Korte termijn politiek, zonder visie.