Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:08

juval schreef:
niet minder boeren maar wel minder vee, dat zal betekenen dat de prijs van voedsel (uit Nederland) in de winkels een stuk hoger worden. Dat is toch ook niet wat linkse partijen willen.
De concurrentiepositie van onze agrarische sector t.o.v. het buitenland zal verslechteren.

Niet waar, want we exporteren echt heel veel (zie oa https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu en 93208 andere bronnen). En wat 8annemiek zegt. In het aller, aller ergste geval moeten we een beetje meer voor vlees betalen, en wordt dat dus wat minder gegeten. Niet erg, toch? DIt sprookje blijft ook maar worden verteld.

Lieve mensen, laat je geen angst aanpraten. We mogen onze paardjes heus houden, en we komen niet om van de honger met minder vee in Nederland. Het meest laaghangend fruit is de intensieve veehouderij, niet die paar paarden in een weitje hier en daar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:13

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit heel naief is..ze willen meer huizen en minder agrarische bestemmingen, daar vallen dus alle paardenhouderijen onder. Ook die twee paarden in een weitje aan huis.

Twee paarden in een weitje aan huis heeft niets met agrarische bestemming te maken. Dat is het hobbymatig houden van paarden, en dat mag gewoon op een woonbestemming.

Mits er aan allerlei regels wordt voldaan..waarvan niet te dicht op de buren wat steeds lastiger gaat worden als er steeds meer huizen bij gaan komen. Daarnaast hebben deze paarden ook eten nodig, dat wordt ook lastig als er steeds meer goede landbouwgronden verdwijnen. Minder hooi, hooi wordt duurder etc. etc.

Daarnaast als er meer geimporteerd moet gaan worden geeft dat nog meer druk op klimaat, stikstof en natuur..hoe groen is dat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:15

Dit staat er letterlijk bij PVA/ Groenlinks:

Meer locaties voor nieuwbouw. Als we 100.000 nieuwe woningen willen bouwen, is ruimte nodig. Dat betekent dat andere belangen zullen moeten inschikken, zoals de veehouderij en de luchtvaart. We gaan landbouwgrond bestemmen voor woningbouw en doen hetzelfde met verloederde bedrijventerreinen, leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars die jarenlang niet ontwikkelen. Daarover willen we bindende afspraken maken met gemeenten en provincies, die we vastleggen in de Nota Ruimte. We zien grote kansen: een woonwijk op de locatie van de luchthaven bij Rotterdam, veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt, en grootschalige woningbouw of nieuwe steden in de Brabantse stedenrij, bij Brainport Eindhoven en tussen Almere en Amsterdam.

Bron:https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/meer-huizen-om-in-te-wonen/

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:16

journee schreef:
BigOne schreef:
Europees heb ik volt gestemd maar landelijk laat ik toch echt de kleine partijen even links liggen, geen zin aan meer versnippering en zeker niet aan nogmaals een pvv kabinet. Wat mij betreft krijgt Wilders geen kans om er drie keer mee te kappen.

Hoe verwacht je een PVV kabinet als niemand meer met PVV wil samenwerken? Zelfs een rechtse coalitie lijkt al niet meer mogelijk als de PVV weer heel groot zou worden. Dus zelfs iemand die voorstander is van een rechts beleid doet er verstandig aan in elk geval geen PVV stemmen, omdat een linkse coalitie dan als enige mogelijkheid overblijft. :)

Ik stem dus wel PVV.
Zou niet weten op wie ik anders moet/wil stemmen. BBB komt redelijk in de buurt,maar PVV heeft toch echt mijn voorkeur.
BBB is nog niet uitgesloten door hun tegenstanders (omdat ze nog geen bedreiging zijn misschien?)
Het is toch van de zotte dat partijen op voorhand anderen al gaan uitsluiten?!
En dat mensen daar dan ook nog gehoor aan geven onder het mom "ik stem er niet op want dan wordt het toch niks" is dus precies wat ze willen bereiken.
Nederland had toch democratie?
Laatst bijgewerkt door veneri op 03-10-25 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:18

Elisa2 schreef:
Lieser schreef:
Twee paarden in een weitje aan huis heeft niets met agrarische bestemming te maken. Dat is het hobbymatig houden van paarden, en dat mag gewoon op een woonbestemming.

Mits er aan allerlei regels wordt voldaan..waarvan niet te dicht op de buren wat steeds lastiger gaat worden als er steeds meer huizen bij gaan komen. Daarnaast hebben deze paarden ook eten nodig, dat wordt ook lastig als er steeds meer goede landbouwgronden verdwijnen. Minder hooi, hooi wordt duurder etc. etc.

Daarnaast als er meer geimporteerd moet gaan worden geeft dat nog meer druk op klimaat, stikstof en natuur..hoe groen is dat?

Maar dat is dus juist niet het geval. Als er hier meer landbouwgrond vrij komt (ook voor woningbouw) omdat er iets minder vee in Nederland is, dan worden de prijzen van hooi vanzelf lager, want er is minder vraag en meer aanbod.
En meer landbouwgrond betekent meer teelt voor humane consumptie in eigen land, en dus minder transport van groente en fruit.
Nu is het trouwens niet altijd zo dat teelt in eigen land het meest duurzaam is. Soms is het beter om bepaalde groenten in Spanje te halen dan hier in Nederland in verwarmde kassen te moeten kweken.

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:21

Het komt toch niet vrij als het volgebouwd wordt met woningen?

Bloodymary

Elisa2 schreef:

Meer locaties voor nieuwbouw. Als we 100.000 nieuwe woningen willen bouwen, is ruimte nodig. Dat betekent dat andere belangen zullen moeten inschikken, zoals de veehouderij en de luchtvaart. We gaan landbouwgrond bestemmen voor woningbouw en doen hetzelfde met verloederde bedrijventerreinen, leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars die jarenlang niet ontwikkelen. Daarover willen we bindende afspraken maken met gemeenten en provincies, die we vastleggen in de Nota Ruimte. We zien grote kansen: een woonwijk op de locatie van de luchthaven bij Rotterdam, veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt, en grootschalige woningbouw of nieuwe steden in de Brabantse stedenrij, bij Brainport Eindhoven en tussen Almere en Amsterdam.

Dat is dus ook mijn grote schrik. Ik snap dat er een woningtekort is. Veroorzaakt doordag er gewoon veel te veel mensen zijn in NL en nog komen. Maar alles volbouwen is toch niet de oplossing waar we op zitten te wachten? Ik in ieder geval niet. Ik ben geboren en getogen in Eindhoven, maar als ik nu nog in mijn oude stadje kom ken ik het niet meer terug en wil er zo snel mogelijk weer weg. En dat gaat nog veel erger worden.

Dus hoop echt niet dat ze het platteland, waar ik nu woon, ook helemaal vol gaan plempen met woningen.

veneri

Het maakt niet uit qua financien waar je op stemt.
Links of rechtsom (letterlijk) wordt er gel uit je broekzakken gehaald,het wordt alleen op een andere manier uitgegeven door de overheid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:24

Elisa2 schreef:

Klinkt als best een goed idee. Landbouwgrond is een vrij breed begrip, we exporteren meer dan 70% van ons vlees hier. Dus stel - we hebben minder vee (en ik herhaal - het meest laaghangend fruit is koeien), en die hoeven allemaal niet meer te eten en nemen dus ook geen landbouwgrond in voor het telen van veevoer. Als je dan ook nog eens weet dat ongeveer 54% van de oppervlakte van Nederland wordt gegijzeld voor de landbouw, maak ik me als paardeigenaar absoluut geen zorgen. Er is veel meer winst ergens anders te halen.

Dus ik herhaal, laat je niet bang maken. Maar wel nieuwsgierig - waar moeten we dan huizen bouwen? In natuurgebieden?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:24

Elisa2 schreef:

Hoezo moet er meer geimporteerd worden? Er wordt juist geëxporteerd vanuit de landbouw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:25

Elisa2 schreef:

Er is meer dan 1 miljoen hectare land met alleen veevoer (gras en voedergewassen) in Nederland.

Ik heb Chatgpt even laten uitrekenen hoeveel grond je ongeveer nodig zou hebben voor 100.000 woningen:
Afbeelding

Zelfs met de meest ruime, vrijstaande woningen, zit je op nog geen 1% van de veevoer-landbouwgrond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:45

Echt..ik snap jullie niet, zien jullie dan niet de realiteit? Dat er al hele dorpen aan elkaar groeien? Dat er al steeds meer natuur en landbouwgrond verdwijnt en NL al zo overvol is?

En waar moeten we huizen bouwen? Gewoon niet..open maar weer wat bejaardentehuizen en schaf de kostendekkersnorm af, zorg voor normalere huren en bouw wat kantoorpanden om er dan kom je al een heel eind.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:46

veneri schreef:
.
BBB is nog niet uitgesloten door hun tegenstanders (omdat ze nog geen bedreiging zijn misschien?)
En dat mensen daar dan ook nog gehoor aan geven onder het mom "ik stem er niet op want dan wordt het toch niks" is dus precies wat ze willen bereiken.

We leven ook in een democratie, vandaar dat een partij niet hoeft te regeren met een andere partij als ze dat niet willen. En ik heb liever dat ze dat van tevoren melden dan dat je er pas na het stemmen door verrast wordt. Vooraf kun je er nog wat mee als je dat zou willen, achteraf niet meer.

Dat de PVV door diverse partijen uitgesloten wordt is ook niet omdat ze een bedreiging zouden zijn, maar omdat partijpunten ver uit elkaar liggen, en de manier waarop Wilders zich uitspreekt over anderen (zowel richting minderheden, oppositiepartijen als coalitiegenoten) en inmiddels twee kabinetten heeft laten vallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:58

Hoe wil GL alles volbouwen als ze het land op het stikstofslot houden?? Stemmen niet voor de rekenkundige ondergrens van 1 mol gaan invoeren.
Dat word echt niet ineens zo snel beter met wat boeren wegpesten.

Dus wie denkt dat GL/PvdA huizen gaat bouwen komt ook bedrogen uit.
Idem dito met D66, volt, SP, PvdD

En even ter herinnering
1 mol misschien in Nederland. Duitsland 21. Denemarken 35 mol

En betreft export.
In Amerika zou het binnenlands product heten als je naar kilometers kijkt.
Het meeste wat agrarisch word uitgevoerd blijft ook binnen europa.
Daar we toch bijhoren? Of ook weer niet?!
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-10-25 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:58

Vind het ergens wel grappig dat het stukje over interen op landbouwgrond wel vetgedrukt neerzet, maar het stuk over verloederende bedrijventerreinen, leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars niet. Daar valt mi echt heel erg veel winst op te behalen. Als de gemeentes zich ten minste aan laten sturen.

Vind het ongeveer net zo grappig als ChatGPT gebruiken an sich. Je weet wel, die bot die immens veel ruimte in beslag neemt, wat voor woning- en landbouw benut had kunnen worden, en ook nog eens energie en (schoon) water slurpt.

Ik stem waarschijnlijk SP, maar moet nog even het verkiezingsplan en het stemgedrag erop naslaan. Heb destijds nog getwijfeld over die partij van Silvana, omdat ik het een verademing vond een fatsoenlijke oppositie in de kamer te hebben staan. Maar ik vond sommige plannen onhaalbaar, en toen stapte zij zelf uit de partij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:06

Friesfanaat schreef:
Lieser schreef:
Er is ook altijd een stemmen tracker toch? Als aanvulling op de kieswijzer en zo.

Dat is deze bedoel je denk ik:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... ~v1477077/

Is op basis van wat er daadwerkelijk gestemd wordt in de 2e kamer.

Deze denk ik
https://home.stemmentracker.nl/

Edit: oh nee, dat gaat over een app. Echt, het zou de Nederlandse overheid niet zijn, als het je niet onmogelijk wordt gemaakt iets fatsoenlijk op te zoeken op internet :roll:
Edit2: CheckJeStem op social media. Deelt hoe de partijen stemmen op moties. Jammer dat ze niet gewoon een hele lijst onder elkaar op hun site gooien.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:19

veneri schreef:
Het maakt niet uit qua financien waar je op stemt.
Links of rechtsom (letterlijk) wordt er gel uit je broekzakken gehaald,het wordt alleen op een andere manier uitgegeven door de overheid.

Precies dit. Links en rechts is wat dat betreft al lang achterhaald. Elk kabinet dat er komt verzint weer iets om nog meer belasting te heffen. Elke partij laat grote speerpunten vallen (zie maar aan PVV, Wilders liet direct z’n wens uit Europa te stappen varen) “als ze maar mee mogen doen”.

Er is geen kabinet dat bedenkt dat je de inflatie naar beneden kan halen door de werkenden minder belasting te laten betalen, zodat de economie goed blijft draaien. Of de energiebelastingen/ belasting op voedsel / belasting op wat dan ook te verlagen. Het is altijd verhogen.
Het is altijd meer, meer, meer. Ze geven ook steeds meer en meer uit en maar weinig van wat binnenkomt gaat daadwerkelijk terug naar de Nederlander.

Wat dat betreft maakt het niet uit op wat je stemt, je weet van tevoren al dat je zakken weer wat verder leeg worden gehaald…
Ondertussen zorgen ze wel heel goed voor zichzelf, met exorbitante salarisverhogingen (10% voor ambtenaren), ander pensioenstelsel en niet te vergeten de vele recessen en lange wachtgeldregelingen.

Ik stem altijd, dat wel, maar met bovenstaande in m’n gedachten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:22

Miran schreef:
Celiien schreef:
Volt? Maar die zijn wel een stuk meer pro-europees dan GL/PvdA geloof ik

Daar ligt voor mijn gevoel de nadruk weer teveel op Europa. Maar goed, ik ga nog maar wat programma’s naast elkaar zetten ook.

Goed op hoogte van Europese regels kun je ook positief zien, dan komen ze misschien niet met plannen die vanwege Europese regels weer geen doorgang vinden. :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:26

Hoe gaan ze dan beslissen welke landbouwgrond dit wordt? Ik ben een particulier, met paarden aan huis, en het grootste perceel grond dat wij bezitten heeft een agrarische bestemming. Wie belooft mij dat dit niet in aanmerking komt voor woningbouw, en dat ik als particulier echt wel mijn paarden hier mag blijven houden?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:27

Exitium schreef:
veneri schreef:
.

We leven ook in een democratie, vandaar dat een partij niet hoeft te regeren met een andere partij als ze dat niet willen. En ik heb liever dat ze dat van tevoren melden dan dat je er pas na het stemmen door verrast wordt. Vooraf kun je er nog wat mee als je dat zou willen, achteraf niet meer.

Dat de PVV door diverse partijen uitgesloten wordt is ook niet omdat ze een bedreiging zouden zijn, maar omdat partijpunten ver uit elkaar liggen, en de manier waarop Wilders zich uitspreekt over anderen (zowel richting minderheden, oppositiepartijen als coalitiegenoten) en inmiddels twee kabinetten heeft laten vallen.

Volgens mij inderdaad dat laatste, PVV wordt uitgesloten omdat geert wilders blijft weglopen. Al het andere is bijzaak.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:30

Het grootste probleem van Geert Wilders vind ik z’n beloftes aan arme Nederlanders en wanneer het er op aan komt stemt hij tegen, niet 1 keer maar veel vaker, blijft toch een oud vvd er.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:32

MizzMontana schreef:
Hoe gaan ze dan beslissen welke landbouwgrond dit wordt? Ik ben een particulier, met paarden aan huis, en het grootste perceel grond dat wij bezitten heeft een agrarische bestemming. Wie belooft mij dat dit niet in aanmerking komt voor woningbouw, en dat ik als particulier echt wel mijn paarden hier mag blijven houden?

Een agrarische bestemming wordt niet zomaar even omgezet in bouwgrond.
Als ze ons stuk land als bouwgrond zouden willen opkopen, nou dan wist ik het wel :Y) Bouwgrond is zo duur, daar koop ik ergens anders een klein kasteeltje voor bij wijze van spreken :+

Een gemeente zal echt niet zomaar particulieren gaan onteigenen, en dat hangt sowieso ook niet af van welke regering er in de kamer zit. Dat wordt allemaal op gemeentelijk of hooguit provinciaal niveau geregeld.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:33

Maar als je niet wilt dat er meer gebouwd wordt, waar moeten die woningen anders vandaan komen? In 2024 hebben 16'000 asielzoekers een verblijfsvergunning gekregen[1]. Die maken nu 0,09% van de bevolking uit.
In 2024 zijn er 82'000 nieuwe woningen bijgekomen in Nederland [2]. Combineer dat met 8nnemiek's getal dat er voor 100'000 rijtjeshuizen minder dan 0.5% van de veevoer-landbouwgrond hoeft te worden gebruikt. En per woning of rijtjeshuis kunnen pakweg 1 tot 4 mensen wonen. Dus 'alles volbouwen' valt ook wel mee. Dan is dat toch een veel, veel logischere en efficientere oplossing dan asielzoekers weren? Hoeveel gaat dat dan echt helpen met de wooncrisis?

En ja de stikstofcrisis moet eerst worden opgelost. Again, 8nnemiek's punt:
8nnemiek schreef:
Als er hier meer landbouwgrond vrij komt (ook voor woningbouw) omdat er iets minder vee in Nederland is, dan worden de prijzen van hooi vanzelf lager, want er is minder vraag en meer aanbod.
En meer landbouwgrond betekent meer teelt voor humane consumptie in eigen land, en dus minder transport van groente en fruit.

Het is gewoon veel efficienter qua ruimtelijke indeling om landbouwgrond te gebruiken voor humane consumptie in plaats van voor veeteelt. Dan blijft er veel meer ruimte over voor natuurgebieden, woningbouw, of jouw paarden aan huis. En veel minder stikstof wordt uitgestoten.

[1] https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... -nederland
[2] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/05 ... -vijf-jaar
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 03-10-25 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

8nnemiek schreef:
Elisa2 schreef:

Er is meer dan 1 miljoen hectare land met alleen veevoer (gras en voedergewassen) in Nederland.

Ik heb Chatgpt even laten uitrekenen hoeveel grond je ongeveer nodig zou hebben voor 100.000 woningen:
[ Afbeelding ]

Zelfs met de meest ruime, vrijstaande woningen, zit je op nog geen 1% van de veevoer-landbouwgrond.

Met de benodigde 100.000 woningen per jaar is de volgende eeuw het vee dan ook verdwenen. :')

MizzMontana

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit heel naief is..ze willen meer huizen en minder agrarische bestemmingen, daar vallen dus alle paardenhouderijen onder. Ook die twee paarden in een weitje aan huis.

Bij ons thuis wel, en bij heel veel vergelijkbare situaties in het buitengebied in mijn omgeving ook. Het huis staat op een woonbestemming en de omliggende weidegrond heeft een agrarische bestemming.