15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:12

Yavanna schreef:
Moeder wilde vanwege heimwee terug en heeft haar kinderen hier gelaten. Dat is daar ook vrij normaal. Ik weet er van meer die van de ABC eilanden komen, met kinderen, en vervolgens terug gaan vanwege heimwee en kids hier laten voor een betere toekomst.
Alleen ze schuiven de opvoeding af op een ander en gaan verder met hun leven daar.
Hoe kan ze dan aangifte gaan doen, ze heeft haar recht verspeelt doen ze besloot terug te gaan en alleen aan haarzelf te denken. En nu, imo, probeert ze er een slaatje en schadevergoeding uit te slaan, want de Makamba’s hebben daar geld zat en zij in Curacao niet.
Ik hoop dat het slachtoffer van de overal en de agent goede hulp en steun krijgen.
En er worden hier harde woorden gezegd en ben het met die woorden eens. Al dat gepamper van tegenwoordig, krijg er een puntmuts van, als je realistisch bent en daardoor misschien wat harder, ben je slecht en een verkeerd persoon..

Volledig eens!

En even over pleeggezin. We kennen voornamelijk de pleegzorg voor kinderen die vanwege disfunctionele ouder(s) niet meer thuis kunnen wonen.
Maar ouders kunnen ook kiezen voor vrijwillige pleegzorg. Dan zijn er wel pleegouders maar zonder tussenkomst van de kinderrechter. Ik vermoed dat in dit geval sprake is van vrijwillige pleegzorg (omdat moeder terug wilde).
Even heel snel een linkje:
https://www.nji.nl/pleegzorg/wat-is-netwerkpleegzorg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:15

Het schijnt dat de andere 2 zoons van moeder in de gevangenis zitten. En deze 3e is nu doodgeschoten vanwege een gewapende overval. Er zou aangifte gedaan moeten worden tegen moeder vanwege nalatigheid in de opvoeding. De kosten van deze rechtszaak en de kosten van gevangenisverblijf van de andere 2 zouden op haar verhaald moeten worden. Belachelijk dit.

Britta31

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:18

Heimwee hebben kan natuurlijk, maar je kan ook de tijd in nederland uitzitten en als de kinderen op eigen benen staan weer terug verhuizen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:18

BrankaZ schreef:
Vast een hoop aannames van mijn kant maar:
Ik kan mij niet voorstellen dat een agent graag iemand doodschiet. Volgens mij gaan de meeste mensen bij de politie om de samenleving te helpen door te handhaven.
De jongen had eerder met een gewelddadige overval gepleegd met dat wapen samen met nog een aantal leeftijdsgenoten. Over het slachtoffer daarvan horen we erg weinig. Hopelijk gaat het daar goed mee.
De jongen is gevlucht van het plaats delict met het wapen en bij de McDonalds is geprobeerd hem aan te houden. Het was daar dus druk en hij werkte blijkbaar niet mee. Wilde niet het wapen neergooien.
Wat moet je dan doen om te zorgen dat hij niet nog meer geweld kan plegen? Want hij heeft eerder al laten zien dat hij geweld niet schuwt.

Zoals bij elk schietincident bij de politie wordt er door de Rijksrecherche onderzoek gedaan. Maar de moeder die niet in Nederland verblijft en dus niet zelf haar kind opvoedde (om wat voor reden dan ook) schakelt een bekende advocaat is die meteen de publiciteit opzoekt om te melden dat moeder aangifte doet.
Ik moet bekennen dat ik bij deze advocaat over het algemeen altijd een onaangenaam gevoel krijg en de neiging heb om te gaan zappen.

Als dat werkelijk het geval is dan zouden moeder en/of advocaat m.i. ook een aanklacht wegens laster aan hun broek mogen krijgen.
E.e.a. zorgt al voor een verhitte discussies en dit is een flinke lont in het kruidvat.

Ooit een agent voor de klas gehad, die vertelde hoe iedere agent vreest "voor het hekje" te moeten staan in de rechtzaal. Want dat staat een agent te wachten die schiet. Je moet als agent voor elk schot dat je afvuurt, rekenschap afleggen, en er wordt gekeken of het te rechtvaardigen was in die situatie. Laat staan nu er een jongen van 15 is gedood.

En dan die advocaat die gaat zitten stoken, en de woede/verdriet van de moeder uitbuit om de zaak nog verder op te stoken... -O-

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:19

Ik vraag me af hoe de roeptoeters die roepen hij is maar een jongen, hadden bedacht hoe de politie dat moest weten? die weten toch alleen dat een in zwart gekleed iemand met een wapen loopt te zwaaien en dreigt mensen neer te schieten? Die agenten komen ook graag s,avonds weer thuis.Mijn dochter is jammer genoeg rechercheur,ik ben er niet blij om wij hebben het ook afgeraden...Maar goed,was ook jong en eigenwijs.
Maar ik ben altijd bang dat ze betrokken raakt bij iets want je bent als agent of dader of slachtoffer. En eerlijk gezegd ...ik hoop dat ze haar wapen eerder trekt als de tegenstander.Onder tussen zijn er genoeg agenten doodgeschoten en lopen de daders even later weer vrij op straat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 13:21

Suzanne F. schreef:
Het schijnt dat de andere 2 zoons van moeder in de gevangenis zitten. En deze 3e is nu doodgeschoten vanwege een gewapende overval. Er zou aangifte gedaan moeten worden tegen moeder vanwege nalatigheid in de opvoeding. De kosten van deze rechtszaak en de kosten van gevangenisverblijf van de andere 2 zouden op haar verhaald moeten worden. Belachelijk dit.

Er is ook nog een vader natuurlijk om de kinderen te kunnen produceren. Waar is die?

En ik begrijp je reactie, maar ik weet dat bijvoorbeeld misbruik o.i.d. ook kinderen kan schaden. Als zoiets heeft plaatsgevonden zonder dat de moeder het op dat moment wist, is dan de moeder alsnog verkeerd? Want daarom noemde ik dat ook in de openingspost, voorbeelden van criminele kinderen die dingen hebben meegemaakt en daardoor dit gedrag vertonen.
Natuurlijk zit het er dan al deels in, want andere kinderen gaan het niet doen. Maar om nu de volledige schuld bij de moeder neer te leggen vind ik ook wat te ver gaan.

Alle kinderen die uit huis geplaatst worden door LJ en R worden enorme kostenposten voor de belastingbetaler als de ouders uit de ouderlijke macht gezet worden. Al die kosten dan verhalen op het mislukken van het ouderschap? Vind je dat dan juist?
Het zal misschien als dit een wet zou worden mensen tot 3 keer nadenken zetten voordat ze kinderen nemen, maar soms weet je niet hoe het allemaal loopt. Maar ik ben het er mee eens dat sommige mensen beter geen kinderen zouden moeten nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:22

haha1995 schreef:
Ik vraag me af hoe de roeptoeters die roepen hij is maar een jongen, hadden bedacht hoe de politie dat moest weten? die weten toch alleen dat een in zwart gekleed iemand met een wapen loopt te zwaaien en dreigt mensen neer te schieten? Die agenten komen ook graag s,avonds weer thuis.Mijn dochter is jammer genoeg rechercheur,ik ben er niet blij om wij hebben het ook afgeraden...Maar goed,was ook jong en eigenwijs.
Maar ik ben altijd bang dat ze betrokken raakt bij iets want je bent als agent of dader of slachtoffer. En eerlijk gezegd ...ik hoop dat ze haar wapen eerder trekt als de tegenstander.Onder tussen zijn er genoeg agenten doodgeschoten en lopen de daders even later weer vrij op straat.

Precies. Wat als de jongen de agent had neergeschoten omdat de agent twijfelde? Wat dan? Was er dan gerechtigheid? De jongen had zo weer vrij rondgelopen na paar maandjes gevangenis bij zijn broers.
De agent heeft in mijn ogen correct gehandeld. Er was een gewapende overval, de dader is gewapend en vlucht, hij wordt gewaarschuwd om zich over te geven en doet dat niet. Tja, dat is het risico van zwaaien met een vuurwapen hoor. Luisteren is blijkbaar moeilijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:54

Polar schreef:
Ik vind het een hele lastige kwestie.
Blijkbaar is de jongen neergeschoten terwijl hij wegvluchtte en bij het eerste schot al in elkaar gezakt, waarom dan nog meerdere keren schieten?
Waarom niet in het been schieten, zodat er kans is op overleven?
Maar ik zie dat ik hier één van de weinige in ben...

Ik vind absoluut dat de problemen die spelen aangepakt moeten worden en ook dat er veel meer geld naar gezondheidszorg moet gaan.

politie schiet echt niet gelijk gericht, eerst loos schot als waarschuwing, in dit geval zelfs 3x of het moet echt heel dreigend zijn geweest.

die knul dacht ws ook dat ie heer en meester over de situatie was omdat ie een wapen had, ff verkeerd gedacht dus, en hij is niet in zijn rug geschoten wat beweert wordt. of te wel hij keek ze aan en was ws van plan het wapen te gaan gebruiken, ja dan schieten ze ineens wel gericht gelijk raak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:01

Heftige situatie inderdaad.
Ik ga er vanuit dat dit situaties zijn die je als agent niet wil meemaken. Je wil nooit iemand doodschieten en ik denk ook niet dat zij zomaar tot deze actie zijn gekomen.

De aangifte snap ik ook en ik denk dat er goed onderzoek zal moeten komen over hoe dit gebeurd is.
Dat komt er denk ik wel standaard bij zo’n incident.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:03

Wat dat betreft hadden ze dit beter met zo min mogelijk details in de media kunnen brengen.
Er is ondertussen al zoveel aangepast, opnieuw verwoord en gecorrigeerd.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:12

Ik weet niet of dit juridisch mogelijk is. Maar in mijn ogen had het de moeder "gesierd" als ze haar zoon op een warme manier had begraven met haar familie en vrienden, voordat ze deze strijd aan ging. Het onderzoek had afgewacht en daarop had gereageerd. Snap dat er veel emoties in het spel zijn, maar emoties zijn een erg slechte raadgever. Dat had haar advocaat (die nu weer lekker bij alle talk shows mag zitten) haar misschien beter geadviseerd.
Verder had de politie in mijn ogen geen enkel idee hoe oud, hoe gevaarlijk, hoe lief deze jongen was. Hoe hard ook, valt onder het risico van het spel dat deze jongen meende te spelen. Maar ik snap het verdriet van zijn familie en alle betrokkenen, diep triest.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:25

Hoe wil je onderzoek doen op een begraven lichaam?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:28

Sintara schreef:
Hoe wil je onderzoek doen op een begraven lichaam?

Ik denk dat ze willen uitzoeken waar de kogel het lichaam binnen is gedrongen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:31

Polar schreef:
prugelpiet schreef:
fiets around and find out.

Ik kan alleen maar medelijden hebben met de politieagent(en) in kwestie en de jongen waarvan de fatbike werd gejat.
Ieder minderjarig persoon die zulke fratsen uithaalt altijd de hand boven het hoofd houden, "want ze zijn nog maar 15", is wat er eng is aan deze maatschappij. Hoe haal je het in je hoofd om dit goed te praten? Echt bizar.
Je hoeft iets niet goed te praten om iets van empathie te hebben voor de jongen die is neergeschoten.
Om te denken; was er maar eerder/betere hulp en begeleiding geweest voor hem, zodat het nooit zover was gekomen.
En natuurlijk is het naïef om te denken dat je met vroegtijdige, goede hulp en begeleiding al dit soort gebeurtenissen kunt voorkomen, maar wel een deel.

Nee ik heb daar geen empathie voor. Als je als 15 jarige (of welke leeftijd dan ook) denkt dat het een goed plan is om iemand in elkaar te slaan, te schoppen, een dodelijk vuurwapen tegen diegene zijn hoofd te zetten en dan ook nog een eigendom steelt, dan heb je echt alles verschoten. Ik heb wel empathie, voor de andere mensen in dit verhaal.

Met eerder hulp / vroegtijdig ingrijpen hebben we niks te maken, hoe zo’n klote leven je ook hebt, je kan altijd, op welke leeftijd dan ook, bedenken dat dit niet kan. Ook al laat je moeder je achter, zitten je broers in de gevangenis of welk ander excuus er bedacht wordt. Volgensmij leer je in groep 3 al dat je acties consequenties hebben.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:33

germie schreef:
Er is ook nog een vader natuurlijk om de kinderen te kunnen produceren. Waar is die?
.

Die hebben waarschijnlijk, ik zeg waarschijnlijk he, allemaal een andere vader. Helaas is het gros van de kinderen op Curacao halfbroer/zus van elkaar. Er zijn natuurlijk wel gezinnen waar beide ouders aanwezig zijn en er voor zorgen, maar het grootste gedeelte van de gezinnen zijn eenouder gezinnen.

[quote=’’Sinatra’’]
Hoe wil je onderzoek doen op een begraven lichaam
[/quote]

Dat kunnen ze na jaren nog. Actueel geval:
Jongen in Zierikzee is 10 jaar geleden dood gevonden in de gracht bij de Nobelpoort, men ging uit van verdrinking. Nu na 10 jaar is er een getuige opgestaan waardoor zijn lichaam nu opgegraven is om forensisch onderzoek op zijn botten te doen. Het kan dus wel

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:35

Toch lijkt het me een stuk meer voor de hand liggen om dat nu meteen te doen. Sowieso kwam er al een onderzoek, nu dan door twee partijen. En hopelijk kan daarna de familie verder en rouwen

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:46

prugelpiet schreef:
Polar schreef:
Nee ik heb daar geen empathie voor. Als je als 15 jarige (of welke leeftijd dan ook) denkt dat het een goed plan is om iemand in elkaar te slaan, te schoppen, een dodelijk vuurwapen tegen diegene zijn hoofd te zetten en dan ook nog een eigendom steelt, dan heb je echt alles verschoten. Ik heb wel empathie, voor de andere mensen in dit verhaal.

Met eerder hulp / vroegtijdig ingrijpen hebben we niks te maken, hoe zo’n klote leven je ook hebt, je kan altijd, op welke leeftijd dan ook, bedenken dat dit niet kan. Ook al laat je moeder je achter, zitten je broers in de gevangenis of welk ander excuus er bedacht wordt. Volgensmij leer je in groep 3 al dat je acties consequenties hebben.
Dat is natuurlijk helemaal prima, zo zijn we allemaal verschillend.
Er zit alleen wel behoorlijk wat nuance tussen de situatie ook voor de overleden jongen triest te vinden en goedkeuren wat hij heeft gedaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:50

Sintara schreef:
Toch lijkt het me een stuk meer voor de hand liggen om dat nu meteen te doen. Sowieso kwam er al een onderzoek, nu dan door twee partijen. En hopelijk kan daarna de familie verder en rouwen

Absoluut. Maar daarvoor hoeft een advocaat toch niet direct op tv te gaan verkondigen dat je een aanklacht wegens doodslag hebt ingediend?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:52

Maar als elke jongere die een triest verleden heeft zich zo gaat gedragen dan hebben we een fijne toekomst zeg.

Misschien juist beter diegene met een rot jeugd en zich wel gedragen in het zonnetje zetten :j

We kennen de snoepreisjes en al die onzin meer wel voor de raddraaiers..
Ze worden hier beloond ipv aangepakt.

pien_2010Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:56

Dit is een verhaal over alleen maar verliezers en zo triest. Dit wordt sowieso goed onderzocht! Dit verhaal is afschuwelijk voor de jongen, voor de agent en voor de familie. Heel triest. En ik wens al die partijen heel erg veel sterkte.
En over de moeder heb ik geen mening. Laat de rechter dat maar uitzoeken. Die kent alle feiten en omstandigheden en ik niet vanuit mijn zetel.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:59

Polar schreef:
Dat is natuurlijk helemaal prima, zo zijn we allemaal verschillend.
Er zit alleen wel behoorlijk wat nuance tussen de situatie ook voor de overleden jongen triest te vinden en goedkeuren wat hij heeft gedaan.

Precies! Er is wel een kind dood en dat blijft ik ook triest vinden. Dat maakt niet dat ik het eens ben met zijn acties of de politie veroordeel of geen compassie heb voor het slachtoffer van de beroving. Het is voor mij niet zo zwart/wit dat verschillende gevoelens niet naast elkaar kunnen bestaan. Iedereen is het er vast over eens dat deze jongen geen slimme keuzes heeft gemaakt, dat betekent niet dat het niet erg is dat een kind dood is. Er zijn alleen maar verliezers...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:00

DuoPenotti schreef:
Maar als elke jongere die een triest verleden heeft zich zo gaat gedragen dan hebben we een fijne toekomst zeg.

Als ik op de lokale socials zie hoe jonge kinderen zich tegenover de politie gedragen (schelden, duwen etc), nu al, en dat vol trots delen via de socials (omdat de politie toch niks terug doet / mag doen) dan zie ik dat ook niet heel snel goedkomen.

Of ze moeten ineens het licht zien als ze 18 zijn...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:02

Polar schreef:
Ik vind het een hele lastige kwestie.
Blijkbaar is de jongen neergeschoten terwijl hij wegvluchtte en bij het eerste schot al in elkaar gezakt, waarom dan nog meerdere keren schieten?
Waarom niet in het been schieten, zodat er kans is op overleven?
Maar ik zie dat ik hier één van de weinige in ben...

Ik vind absoluut dat de problemen die spelen aangepakt moeten worden en ook dat er veel meer geld naar gezondheidszorg moet gaan.

Helemaal mee eens. Ik ben niet heel erg goed op de hoogte van de precieze wetgeving, maar moet er niet sprake zijn van direct gevaar? Volgens mij had hij geen schoten gelost en wisten ze dus niet eens of het wapen echt was. Het komt op mij over alsof ze teveel Amerikaanse televisie hebben gekeken bij de Nederlandse politie.

Ik keur trouwens absoluut niet goed wat hij gedaan heeft en ben ook voor een harde aanpak, maar niet deze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:05

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

Als ik op de lokale socials zie hoe jonge kinderen zich tegenover de politie gedragen (schelden, duwen etc), nu al, en dat vol trots delen via de socials (omdat de politie toch niks terug doet / mag doen) dan zie ik dat ook niet heel snel goedkomen.

Of ze moeten ineens het licht zien als ze 18 zijn...

Gelukkig is dat nog steeds een kleine groep. Maar wel steeds meer op deze leeftijd.
En wel een groep die aangepakt moet worden ipv betutteld.
Dat is de laatste 20 jaar al gedaan en zie inderdaad de uitkomst.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:07

pien_2010 schreef:
Dit is een verhaal over alleen maar verliezers en zo triest. Dit wordt sowieso goed onderzocht! Dit verhaal is afschuwelijk voor de jongen, voor de agent en voor de familie. Heel triest. En ik wens al die partijen heel erg veel sterkte.
En over de moeder heb ik geen mening. Laat de rechter dat maar uitzoeken. Die kent alle feiten en omstandigheden en ik niet vanuit mijn zetel.

Misschien heel cru om te zeggen maar voor de jongen is het niet meer afschuwelijk. Ja, het is afschuwelijk wat hem is overkomen maar hij merkt er zelf niets meer van.

Maar inderdaad zijn er bij de betrokken partijen zijn er verder alleen maar verliezers.