Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:34

tamary schreef:
Raineri schreef:
Ben ik de enige die het allemaal maar overtrokken vind?
We hebben al jaren te maken met een stijgend aantal drone incidenten rond vliegvelden. Wie zegt dat dit de Russen zijn? Welk bewijs is daar precies voor? En hoe moeten ze dat doen? Denk niet dat die drone vanuit Moskou helemaal naar west Europa vliegt. Of laat een Russische agent deze in de struikjes op vlakbij het vliegveld? Als het al Russische drones zijn lijkt het me meer om angst te zaaien, maar we weten de reden niet eens. En anders: stuur lekker irritante drones terug naar Rusland. Waarom doen we alsof we zulke enorme slachtoffers zijn?

Vijf vragen over de grote gevaren van drones bij luchthavens | VRT NWS: nieuws https://share.google/iRbwqROO4kHhIRPdF
15 incidenten tussen drones en vliegtuigen: stijging van 50 procent in een jaar | Binnenland | HLN.be https://share.google/bYtqynXAFbAVTSkPb
Gemelde dronevoorvallen | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) https://share.google/4t2CqFCTXQmLMNQ2V

Democratisering van geweld worden de huidige dronecapaciteiten ook wel genoemd. Die dingen zijn goedkoop en kunnen veel, incl. gezichtsherkenning + genoeg explosief om de herkende op te blazen. Het is niet enkel mensen van elders laten rondkijken hoe een land beveiliging regelt of wat er aan middelen beschikbaar zijn. Er zijn ook zat active opties om die middelen en mensen te beschadigen (al dan niet permanent). Rusland heeft ons (het westen) de oorlog verklaard, alleen is het erg lastig om een goed beschermend antwoord te hebben op dit soort aanvallen. De burgers hier snappen de ernst niet en onze afweer is er ook (nog) niet op ingericht. De middelen die defensie heeft zijn ten eerst nog steeds gericht op geleerde van laatste oorlog (WOII, dus tanks en vliegtuigen met bommen). Dit kleine potentieel zeer destructieve spul is nieuw en dat schakelen kost tijd en het om de oren slaan van de defensie-industrie, want die maakt er duur, nutteloos spul van, beter dat we van oekraine leren ipv zelf het wiel uitvinden. Gaat hoop tijd en geld schelen, drones zijn goedkoop, maar je hebt er wel heel veel van nodig. Het is meer een verbruiksvoorwerp net als munitie, niet het gereedschap dat het verbruikt.

"Democratisering van geweld", dit moet ik even op mij in laten werken. Bedoel je daarmee dat door de toegankelijk van drones mensen informatie kunnen doorverkopen? Ik probeer goed te begrijpen wat je zegt vooral
Je spreekt over een aanval, maar is daar bewijs van? Of bedoel je het meer hypothetisch en probeer je te beschrijven hoe het potentieel werkt indien het vijandelijk is?

Ik geloof wel dat we wat inefficiënt zijn ja. Oekraïne heeft geloof ik het eea ontwikkeld om dit veel beter te kunnen.
Ik moet nog bijlezen over de gesprekken tussen Rusland en Oekraïne maar vrees wel enorm hoe nadelig dit voor ons is.

tamary

Re: Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Democratisering hier als toegankelijkheid. Basis voor de huidige gebruikte drones zijn commerciele dingen, kunnen samenwerken met elkaar en vrijwel elke mobiel en er zitten eigenlijk geen restricties qua mogen en gezien de prijs kunnen kopen. Militaire systemen draaien op eigen besturingssystemen die niet samenwerken met die van een andere producent en je kan als gewoon persoon ze niet zomaar aanschaffen ook al zou je de prijs kunnen betalen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Er is dus op dit ogenblik niemand die denkt dat deze drones met opzet niet zijn neergehaald? Net zoals wij in Nederland niet zomaar vliegtuigen uit de lucht schieten als ze hier komen kijken. Brekelmans zegt dat het niet is gelukt, maar ik denk dat het met opzet niet is gedaan. Wij zijn niet in oorlog met een ander land en dat willen we ook graag zou houden, de-escalatie dus eigenlijk. De koude oorlog is ook ontstaan door misverstanden en beschuldigingen, dat moet je zien te voorkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

Zo makkelijk is het niet om een voorwerp correct te plaatsen in een 3D situatie en zwart al helemaal niet (iets met hoe menselijk oog werkt). En het was op een wat uitzonderingen na iets van miljoen jaar geleden ook niet nodig voor de mens om zich zorgen te maken over gevaar vanuit de lucht. Wat je wil opeten loopt op 4 poten, klimt misschien in een boom, maar dat zijn bekende en goed in de ruimte te plaatsen risico's.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

Veronica2 schreef:
Er is dus op dit ogenblik niemand die denkt dat deze drones met opzet niet zijn neergehaald? Net zoals wij in Nederland niet zomaar vliegtuigen uit de lucht schieten als ze hier komen kijken. Brekelmans zegt dat het niet is gelukt, maar ik denk dat het met opzet niet is gedaan. Wij zijn niet in oorlog met een ander land en dat willen we ook graag zou houden, de-escalatie dus eigenlijk. De koude oorlog is ook ontstaan door misverstanden en beschuldigingen, dat moet je zien te voorkomen.

Maar een onbekende drone neerhalen is toch geen escalatie?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

mysa schreef:
Veronica2 schreef:

Maar een onbekende drone neerhalen is toch geen escalatie?

Hierop zijn veel antwoorden mogelijk en roept ook weer nieuwe vragen op. De eerste vraag is of er wel drones waren. Op internet gaan heel veel verhalen rond over deze gebeurtenis, misschien horen we ooit nog wel hoe het echt zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:40

Een drone neerhalen die in een no fly zone vliegt lijkt me geen escalatie. Eerder een logische reactie. Alleen het schijnt dat die dingen neerhalen heel moeilijk tot haast onmogelijk is.
Ze kunnen heel snel wenden en van hoogte en snelheid wisselen.

Aan de andere kant van het spectrum schieten in Oost Oekraïne de drones op elk bewegend voorwerp (burger)mens of dier. Dat is pas escalerend, want dat gaat alle grenzen te buiten toch?
Alleen komt de passende reactie maar steeds niet vanuit bijv NAVO namelijk duidelijkheid dat het echt een keer genoeg is geweest.

Dus ja wat is escalatie nog..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Naast dat sommige manieren om drones neer te halen nogal kostbaar zijn wil je natuurlijk niet dat zo 'n ding naar beneden knalt in bewoond gebied. Bovendien geef je veel informatie bij een reactie. Welke communicatiekanalen worden gebruikt, hoe wordt er gereageerd, hoe lang duurt dit etc. Misschien hadden ze echt niet de middelen voorhanden hoor maar ik kan me zeker voorstellen dat het een keuze was om ze niet neer te halen.