Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:04

Citaat:
Dit is namelijk niet iets wat mijn directe omgeving laat zien en doet me soms een beetje denken alsof ik achter loop.

Ik ken uiteraard je omgeving niet.
Maar wat jij al allemaal hebt bereikt klinkt verre van achterlopen.
Maar juist als goed voor elkaar.

Maar ben je iemand die snel ziet wat een enkele ander meer heeft en zo niet ziet dat vele andere hetzelfde hebben of zelfs minder? Maar je dan toch willen meten aan die enkele die meer heeft? Dan doe je het namelijk voor jezelf nooit goed genoeg.

(ik zeg dus niet dat jij dat doet, het is een vraag)

Is het een ander die zoiets zegt? Dan dikke doei. Die heeft in deze echt geen gelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:07

cobiie schreef:
Eline_S_S schreef:
Ik lees gelukkig op de laatste pagina’s ook hele fijne berichten :o. Oa het benoemen van stapje voor stapje, komt wel, geef het tijd doet mij goed. Dit is namelijk niet iets wat mijn directe omgeving laat zien en doet me soms een beetje denken alsof ik achter loop.

1 ding wat ik in de loop der jaren hebt geleerd:

Je ziet nooit echt hoe het bij anderen gaat, ook al denk je van wel. Tenzij jij hun financiën beheert. ;)

Genoeg lijken het top voor elkaar te hebben, koop huis, vakanties, dikke auto, paarden enz.
En op eens klapt alles, blijken er dikke schulden te zijn die niet terug betaald kunnen worden, criminele activiteiten, enz.
Ik heb genoeg Instagram mooie plaatjes kapot zien klappen omdat het toch niet allemaal goud was wat blonk.

Maak je eigen toekomst en wees blij met wat je hebt, geniet van de weg die je aflegt om te komen waar je wezen wilt. Wees trots op wat je reeds bereikt hebt.

Dit is wel echt zo ja.

In mijn jongere jaren vergeleek ik me ook altijd met anderen, maar veel van die ‘voorbeelden’ zijn flink van hun voetstuk gepleurd de afgelopen jaren.
Bleken ze het geld niet eerlijk verdiend te hebben, of helemaal geen geld maar torenhoge schulden of ze bluffen zichzelf omhoog op de carrièreladder en kunnen geen drol. Ik wilde niet eens meer zo zijn :')
Heb daardoor echt geleerd om alleen maar mezelf te kijken en tevreden te zijn met hoe mijn leven loopt.

Het loopt uiteindelijk toch wel hoe het loopt. Je ogen open houden voor mooie kansen en deze grijpen als ze je tegemoet komen.
De rest komt vanzelf wel, of niet. Maar als je tevreden bent met wat je hebt maakt dat niet meer uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:11

smurffie schreef:
Nee? De meeste van mijn hbo opgeleiden vrienden hebben met 25 een huis gekocht. Wij zijn net voor deze generatie (nu 30-35).
Mijn master is volledig door mijn werkgever betaald en kreeg ik ook ( betaalde) uren voor, zoals meer zorg gerelateerde opleidingen.

Ze zegt dat ze uiteindelijk zo iets zou willen, niet dat ze verwacht dat nu te kunnen? Sterker nog, ze zou onderzoek willen doen en dat daar een adviserende rol uit komt. Ook heel normaal?

Echter, zoals ik al eerder postte met de post van Geert Jan, is de wereld van arbeid zeer dynamisch. Waarin 6 maanden geleden nog iedereen zat te werven op youngster, is dat nu totaal veranderd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:21

Je loopt zeker niet achter hoor, je doet het uitstekend zelfs.
Laat je niet door anderen verblinden. In mijn team hoor ik ook wel eens iemand (midden 20) zuchten „mijn kennissen hebben allemaal al….(meer geld etc)“. Als ik dan vraag waarom diegene dan niet een vergelijkbare baan zoekt (let wel: deze heeft al een goed salaris) dan blijkt het om die typische 7/7 buffel mckinsey achtige banen te gaan.

Dan heb je inderdaad vrij snel meer, maar geen tijd meer voor iets anders.

Kijk waar je kunt groeien op het werk, lukt het daar niet, kijk dan om je heen. Soms moet je een paar keer wisselen om een match te vinden.
Verder studeren kan echt later ook nog.
Een master thesis is doorgaans ook makkelijker met werkervaring.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-08-25 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:25

smurffie schreef:
Dieuwke, maar jij valt toch ook niet onder de pechgeneratie? Als je in 2017 klaar was, ben je voor 2015 gestart met je opleiding.
Mijn eerste hbo had ik namelijk ook in 2017 klaar, en dat was net de generatie ervoor.

Nope, 2015 begonnen. Maar ik ben inderdaad geen pechgeneratie, zo noem ik mezelf ook niet. Daarom zijn mijn tips niet minder gemeend of nuttig voor TS.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:12

Eline_S_S schreef:
Ik lees gelukkig op de laatste pagina’s ook hele fijne berichten :o. Oa het benoemen van stapje voor stapje, komt wel, geef het tijd doet mij goed. Dit is namelijk niet iets wat mijn directe omgeving laat zien en doet me soms een beetje denken alsof ik achter loop.

Je kunt niet achter lopen! Het is jouw leven dus jouw tempo, jouw keuzes. Niets maakt ongelukkiger dan je eigen situatie steeds te spiegelen aan die van anderen die het beter hebben, of doen voorkomen het beter te hebben. Volg je eigen weg, op jouw manier en je komt er vast en zeker

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:33

Ik begrijp ook nooit zo goed wat zaligmakend is aan een koopwoning. Huren is echt niet minder dan kopen hoor. Mensen hebben het echt niet beter voor elkaar als ze een koopwoning hebben met een hypotheek van hier tot aan Tokio tov hun inkomen.

Tuurlijk bouw je geen overwaarde op en wordt je nooit eigenaar, maar vergeet niet alle lasten en risico's die nog eens bovenop een normale hypotheek komen. De buitenkant laten schilderen, een lekke ruit vervangen, dakpannen vernieuwen, gevel laten onderhouden... Allemaal dingen die voor komen en je zo duizenden euro's kosten naast de vaste lasten die je al hebt. In geval van een huurwoning bel je hiervoor gewoon je huurbaas op als er problemen zijn en mag die dit op zijn rekening komen oplossen, want daar betaal je voor. Daarnaast zijn huurders in Nederland via de wet in principe onwijs goed beschermd en kan je er niet zo worden uitgezet.

Ik begrijp goed dat veel mensen liever kopen dan huren, maar met huren is niks mis en je gooit ook echt niet al je geld weg.

Hutcherson

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:34

Ik begrijp de pech ook niet zo. Ik was in 2016 klaar met mn opleiding, waar mijn moeder lang voor gespaard heeft om dat voor mij mogelijk te maken. Ik heb altijd gewerkt naast mn studie voor alles waar ik extra geld voor nodig had (zorgverzekering, telefoon, auto, etc) hier veel geleerd, waar ik nog altijd van profiteer. In 2021 gestart met post-hbo die ik helemaal tot de laatste cent zelf heb betaald vanuit mijn werk als professional. Kon gelukkig in delen dus dat was goed te overzien.
Dat was een weekend opleiding, 4 jaar lang.
In 2016 ook gaan samenwonen in een huurwoning. Hier hebben we 7 jaar gewoont en door onze randdebiel buurman hebben we onze zoektocht naar een eigen woning versnelden. Binnen 3 maanden kochten wij een woning, echter heeeeel ver van ons huurhuis. Want daar was een huis nog betaalbaar. Inmiddels een aantal verbouwingen verder en tienduizenden euros lichter.
Een eigen woning is heerlijk, maar kost je heel erg veel geld. Naast de rente die skyhigh is, je gaat er toch in investeren om het naar je smaak te maken. Zeker een wat oudere woning.
In september starten we samen aan een nieuwe opleiding van 2,5 jaar. Ook weer zelf bekostigd.

Ik zie het als investering in jezelf, in je ontwikkeling en kennis.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:10

Hi TS, wat knap dat je zo doorgezet hebt! Er wacht je daarmee ongetwijfeld een goede toekomst.
Ik kom uit de generatie waarbij de (leuke uitdagende) starters banen in mijn vakgebied niet vollop aanwezig waren. En ik denk.. ook nu nog niet.
Maar anyways.
Wat mij heel erg geholpen heeft is netwerken. Dus laat je aandragen voor een kennismaking, niet als sollicitatie maar als horen wat diegene heeft gedaan qua werk of loopbaan om zo te kijken of je daar weer een connectie uit vindt.
Je breidt hiermee je netwerk uit en daardoor kan je aangedragen worden voor functies die nog niet online staan. Juist omdat ze je dan kennen en denken hee.. die meid waar ik mee heb gesproken zou hier goed bij passen.. laat ik die eens vragen.

Dus vraag je collega's, oud collega's, je stagebegeleider je wie dan ook.. of ze een interessant gesprek voor je weten. En creëer ook hier je eigen pad zoals je dat al de hele tijd hebt gedaan.

Zet hem op!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:25

Hutcherson schreef:
Ik begrijp de pech ook niet zo. Ik was in 2016 klaar met mn opleiding, waar mijn moeder lang voor gespaard heeft om dat voor mij mogelijk te maken. Ik heb altijd gewerkt naast mn studie voor alles waar ik extra geld voor nodig had (zorgverzekering, telefoon, auto, etc) hier veel geleerd, waar ik nog altijd van profiteer. In 2021 gestart met post-hbo die ik helemaal tot de laatste cent zelf heb betaald vanuit mijn werk als professional. Kon gelukkig in delen dus dat was goed te overzien.
Dat was een weekend opleiding, 4 jaar lang.
In 2016 ook gaan samenwonen in een huurwoning. Hier hebben we 7 jaar gewoont en door onze randdebiel buurman hebben we onze zoektocht naar een eigen woning versnelden. Binnen 3 maanden kochten wij een woning, echter heeeeel ver van ons huurhuis. Want daar was een huis nog betaalbaar. Inmiddels een aantal verbouwingen verder en tienduizenden euros lichter.
Een eigen woning is heerlijk, maar kost je heel erg veel geld. Naast de rente die skyhigh is, je gaat er toch in investeren om het naar je smaak te maken. Zeker een wat oudere woning.
In september starten we samen aan een nieuwe opleiding van 2,5 jaar. Ook weer zelf bekostigd.

Ik zie het als investering in jezelf, in je ontwikkeling en kennis.

Ik voel de behoefte om hierop te reageren als "lid van de pechgeneratie". Fijn als je ouders je kunnen steunen - maar hoop dat je je er bewust van bent dat niet alle studenten die luxe hebben. Mijn vader is uit beeld en mijn moeder zat ten tijde van mijn studie in de bijstand (is inmiddels overleden). Ik ben noodgedwongen op mijn 19e uit huis gegaan omdat de situatie daar onhoudbaar was. Begonnen op een bijstandsuitkering, daarna op mijn minimumloontje van de McDonald's, daarna BBL koksopleiding en uiteindelijk op de studie HRM beland die mij 35k studieschuld heeft opgeleverd. Ja het is een investering in mezelf, maar ik kan nu pas sparen. Ik ben een jaar geleden begonnen bij mijn eerste baan en heb nu een bescheiden potje, maar ik heb dus van mijn 19e tot nu niet kunnen sparen. Nee, ik heb ook niet op een houtje hoeven bijten en doe her en der leuke dingen, maar ik vind dat je ook nog wel mag leven van je geld i.p.v. het alleen maar op te potten.

Ik val ook niet zo zeer over die 35k schuld - ik wist dat ik die aanging met mijn studie en was bereid dat offer te maken voor een betere toekomst. Waar ik echter wél over val is ineens die 2,56% rente, dat het toch wel meetelt met je hypotheek en dat het inkomen van je partner meegeteld wordt in je aflossingsdraagkracht. In de tijd dat het SF35 stelsel werd ingevoerd werd de studielening nog net niet verkocht, met diezelfde 0% rente en dat het niet mee zou tellen voor je hypotheek, aan grotendeels 17-18 jarigen die met een druk op de knop, zonder toestemming van ouders of voogd, gewoon zo een schuld aan konden gaan. Later worden dan ineens die voorwaarden gewijzigd en staat DUO met zijn handjes in de lucht met "het stond in de voorwaarden".

Ik vind dat je dan als overheid je verantwoordelijkheid niet pakt jegens jongeren, pubers, jongvolwassenen die vaak volgens de wet nog niet eens financieel eindverantwoordelijk zijn voor zichzelf en ze gewoon ronduit financieel naait door die voorwaarden ineens eenzijdig te wijzigen. Dát is wat ik niet vind kunnen aan dit alles. Die schuld is voor mij niet de hoofdmoot van het probleem - dat is de rente, het meewegen in de hypotheek (wat met de huidige oververhitte huizenmarkt écht een probleem is, maar ondertussen mag ik wel tegen een exorbitant bedrag een woning huren zonder problemen) en het meetellen van het inkomen van mijn partner. Ik zou financiëel gezien nog beter alleen kunnen blijven, dan hoefde ik maar 4k terug te betalen van die schuld en werd de rest kwijtgescholden. Nu kan ik alles inclusief 19k rente terugbetalen, terwijl mijn eigen inkomen er niet door verandert.

/EndRant, maar dit is waar voor mij de schoen wringt. Niet de schuld ansich, maar de leugens en het gekonkel van de regering eromheen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:45

xPabloBokt, dat herken ik idd wel. Vrienden van ons zijn onlangs getrouwd en hup, DUO stond al op de stoep met een verhoging. Ook 1 vd redenen waarom ik hier niet van plan ben voorlopig te gaan trouwen. Het levert meer financiële nadelen dan voordelen op, op dit moment :o

Maar verder ben ik het idd met je eens. Heb er zelf altijd veel naast gewerkt en wanneer het kon overgestapt op duaal werken-leren (want ook geen familie die bij kon dragen dus mocht alles zelf betalen), maar ik weet nog dat je idd zo ongeveer aangesmeerd werd zoveel mogelijk te lenen. Nu was ik 22 toen ik met mijn HBO begon dus had gelukkig de hersenen om te denken "alles wat je leent moet ook terugbetaald", maar kan me heel goed voorstellen dat je als 17/18jarige het allemaal wel gelooft als dat is wat volwassenen je vertellen. Het is nog altijd bizar dat bij elke lening de "let op, geld lenen kost geld" slogan voorbij ziet komen, behalve als het om DUO gaat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:48

Doubtless schreef:
Er is ook niets mis met huren hè. De huizenmarkt is er niet op ingericht dat iedereen een huis kan kopen en dat zal voorlopig ook zo blijven. Als dat voor nu of voor jou niet haalbaar is, is dat niet gek of uitzonderlijk…

Er is wel wat mis met huren. Het gaat voor bizar hoge prijzen, waardoor je niet kunt sparen

smurffie schreef:
Ik snap de " ik was zieliger dus stel je niet aan" reacties van anderen bokkers niet zo := .
Open gerust een eigen topic.

Dus dit

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 01:46

smurffie schreef:
Benzz schreef:
Ze zegt wel bijzondere dingen. Op je 25ste een huis kopen is niet normaal. Een master doen en daarnaast flink moeten werken is heel normaal. Een baan als adviseur met haar werkervaring is niet normaal.

Het bevestigd wel de problematiek van deze generatie op de werkvloer.

Nee? De meeste van mijn hbo opgeleiden vrienden hebben met 25 een huis gekocht. Wij zijn net voor deze generatie (nu 30-35).
Mijn master is volledig door mijn werkgever betaald en kreeg ik ook ( betaalde) uren voor, zoals meer zorg gerelateerde opleidingen.

Ze zegt dat ze uiteindelijk zo iets zou willen, niet dat ze verwacht dat nu te kunnen? Sterker nog, ze zou onderzoek willen doen en dat daar een adviserende rol uit komt. Ook heel normaal?

Herkenbaar, ik kom uit dezelfde generatie als jij. Wij hebben nog net mazzel gehad.

Ik vind het ongezond hoe mensen het maar doodnormaal vinden dat je strijdend door het leven moet. Fulltime werken en studeren erbij. Helemaal gestoord. Ik vind het met die mentaliteit niet zo raar dat mensen burnouts krijgen, depressief worden of zelfs het leven niet meer zien zitten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 01:48

Tiggs schreef:
Gitana schreef:
Ik bedoelde mijn post ook echt niet als klaagzang. Ik denk dat het juist goed is om te lezen en je te realiseren dat je het zo slecht nog niet hebt. Niet omdat je niet ontevreden mag zijn. Je mag altijd streven naar meer/beter en dat zou ik ook iedereen aanraden, maar het is ook wel goed om eens bij een ander achter de voordeur te kunnen kijken en je eigen situatie in perspectief te plaatsen.

Inderdaad denk ik dat iedereen hier TS wil laten relativeren. Je hebt een huurhuis én een paard én geen studieschuld. Ik vind dat op je 25e echt behoorlijk luxe.

Niet als je het gevoel hebt je hier continu helemaal de pleuris voor te werken zonder uitzicht op dat het wat rustiger wordt

xPabloBokt schreef:
Ik voel de behoefte om hierop te reageren als "lid van de pechgeneratie". Fijn als je ouders je kunnen steunen - maar hoop dat je je er bewust van bent dat niet alle studenten die luxe hebben. Mijn vader is uit beeld en mijn moeder zat ten tijde van mijn studie in de bijstand (is inmiddels overleden). Ik ben noodgedwongen op mijn 19e uit huis gegaan omdat de situatie daar onhoudbaar was. Begonnen op een bijstandsuitkering, daarna op mijn minimumloontje van de McDonald's, daarna BBL koksopleiding en uiteindelijk op de studie HRM beland die mij 35k studieschuld heeft opgeleverd. Ja het is een investering in mezelf, maar ik kan nu pas sparen. Ik ben een jaar geleden begonnen bij mijn eerste baan en heb nu een bescheiden potje, maar ik heb dus van mijn 19e tot nu niet kunnen sparen. Nee, ik heb ook niet op een houtje hoeven bijten en doe her en der leuke dingen, maar ik vind dat je ook nog wel mag leven van je geld i.p.v. het alleen maar op te potten.

Ik val ook niet zo zeer over die 35k schuld - ik wist dat ik die aanging met mijn studie en was bereid dat offer te maken voor een betere toekomst. Waar ik echter wél over val is ineens die 2,56% rente, dat het toch wel meetelt met je hypotheek en dat het inkomen van je partner meegeteld wordt in je aflossingsdraagkracht. In de tijd dat het SF35 stelsel werd ingevoerd werd de studielening nog net niet verkocht, met diezelfde 0% rente en dat het niet mee zou tellen voor je hypotheek, aan grotendeels 17-18 jarigen die met een druk op de knop, zonder toestemming van ouders of voogd, gewoon zo een schuld aan konden gaan. Later worden dan ineens die voorwaarden gewijzigd en staat DUO met zijn handjes in de lucht met "het stond in de voorwaarden".

Ik vind dat je dan als overheid je verantwoordelijkheid niet pakt jegens jongeren, pubers, jongvolwassenen die vaak volgens de wet nog niet eens financieel eindverantwoordelijk zijn voor zichzelf en ze gewoon ronduit financieel naait door die voorwaarden ineens eenzijdig te wijzigen. Dát is wat ik niet vind kunnen aan dit alles. Die schuld is voor mij niet de hoofdmoot van het probleem - dat is de rente, het meewegen in de hypotheek (wat met de huidige oververhitte huizenmarkt écht een probleem is, maar ondertussen mag ik wel tegen een exorbitant bedrag een woning huren zonder problemen) en het meetellen van het inkomen van mijn partner. Ik zou financiëel gezien nog beter alleen kunnen blijven, dan hoefde ik maar 4k terug te betalen van die schuld en werd de rest kwijtgescholden. Nu kan ik alles inclusief 19k rente terugbetalen, terwijl mijn eigen inkomen er niet door verandert.

/EndRant, maar dit is waar voor mij de schoen wringt. Niet de schuld ansich, maar de leugens en het gekonkel van de regering eromheen.

Heel duidelijk verhaal. Dit is inderdaad echt een naaistreek en een duidelijk voorbeeld van waar je zoal tegenaan loopt ondanks je goede wil
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 25-08-25 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 02:01

mavantos schreef:
Ik begrijp ook nooit zo goed wat zaligmakend is aan een koopwoning. Huren is echt niet minder dan kopen hoor. Mensen hebben het echt niet beter voor elkaar als ze een koopwoning hebben met een hypotheek van hier tot aan Tokio tov hun inkomen.

Tuurlijk bouw je geen overwaarde op en wordt je nooit eigenaar, maar vergeet niet alle lasten en risico's die nog eens bovenop een normale hypotheek komen. De buitenkant laten schilderen, een lekke ruit vervangen, dakpannen vernieuwen, gevel laten onderhouden... Allemaal dingen die voor komen en je zo duizenden euro's kosten naast de vaste lasten die je al hebt. In geval van een huurwoning bel je hiervoor gewoon je huurbaas op als er problemen zijn en mag die dit op zijn rekening komen oplossen, want daar betaal je voor. Daarnaast zijn huurders in Nederland via de wet in principe onwijs goed beschermd en kan je er niet zo worden uitgezet.

Ik begrijp goed dat veel mensen liever kopen dan huren, maar met huren is niks mis en je gooit ook echt niet al je geld weg.

Nouja ik kan je wel een concreet voorbeeld geven.. ik betaal 1/2 of 1/3 aan hypotheek van wat leeftijdsgenoten aan huur betalen. Daarvan is 2/3 aflossing (dat geld blijft dus van mij) en 1/3 rente (dat is het geld wat ik daadwerkelijk uitgeef). Mijn woning is intussen in 5 jaar tijd bijna het driedubbele waard. Tel ik de kosten die ik gemaakt heb aan verbouwing en onderhoud mee, dan is hij "slechts" het dubbele waard van waar ik hem voor gekocht heb. Oftewel, ik heb nu al 5 jaar gratis gewoond en daarnaast heb ik geld toe gekregen. Tel uit je winst

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 02:16

Ik vind het wel bijzonder hoeveel bokkers het begrip “pechgeneratie” niet kennen en zichzelf, zelfs na uitleg, onterecht ook pechgeneratie blijven noemen omdat het “vroeger niet beter was”. Maar dat terzijde.

TS, ik snap je frustratie! Ik ben zelf van net voor de pechgeneratie, maar bijvoorbeeld mijn vrouw en zusje zijn wel van de pechgeneratie. Wij mogen op zich niet klagen, hebben een koophuis, een paard en een auto. Blijft weinig over voor vakanties/ leuke dingen maar dat is een keuze die je maakt met een eigen paard.
Mijn zusje is single en heeft echt heel veel geluk dat ze een betaalbare huurwoning heeft gevonden. Ik zie genoeg leeftijdsgenoten om me heen die noodgedwongen tegen hun 30e nog thuis wonen. De goedkoopste huizen in onze regio gaan vanaf €350.000 en dan wordt er vaak nog overboden. In je eentje is dit niet op te hoesten.

Het vastlopen op je werk klinkt ook bekend. Voor mij heeft het geholpen me daar maar bij neer te leggen en in mijn vrije tijd in andere dingen uitdaging te zoeken, zoals hobby’s of sport. Inmiddels vind ik het helemaal prima zo, heb twee kinderen en dat is ook uitdaging genoeg 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:18

Eeen burnout is zelden veroorzaakt door de hoeveelheid werkuren, zolang je dat zelf onder controle hebt.
Burnouts ontstaan voornamelijk als je ergens geen grip op hebt of stress van hebt. Je kunt met een 20 uur werkweek in een burnout komen.
Stress in het leven buiten het werk is een grotere risico factor voor burnout dan het aantal uren dat je maakt.

Nu hoeft TS uiteraard absoluut niet meer te doen, ze heeft immers al een stabiel leven.
Echter las ik in de openingspost dat ze graag nog een studie wilde doen. Als dat iets is wat je echt heel erg graag wilt, dan is dat iets waar je voor kunt gaan zonder dat je daar perse onbetaald student voor moet blijven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:27

Dorine92 schreef:
mavantos schreef:

Nouja ik kan je wel een concreet voorbeeld geven.. ik betaal 1/2 of 1/3 aan hypotheek van wat leeftijdsgenoten aan huur betalen. Daarvan is 2/3 aflossing (dat geld blijft dus van mij) en 1/3 rente (dat is het geld wat ik daadwerkelijk uitgeef). Mijn woning is intussen in 5 jaar tijd bijna het driedubbele waard. Tel ik de kosten die ik gemaakt heb aan verbouwing en onderhoud mee, dan is hij "slechts" het dubbele waard van waar ik hem voor gekocht heb. Oftewel, ik heb nu al 5 jaar gratis gewoond en daarnaast heb ik geld toe gekregen. Tel uit je winst

Lijkt me heel erg sterk dat je woning het driedubbele waard is geworden in 5 jaar tijd. Dan zou dat huis wat jij voor bijvoorbeeld 2 ton hebt gekocht (en een beetje hebt verbouwt) nu 6 ton waard zijn. Ik werk in het vastgoed en de prijzen zijn absoluut hard gestegen, maar echt niet zo hard in die paar jaar hoor _O-

Nogmaals: een huurder is niet 'minder' dan koper. Het is gewoon anders en wat minder risicovol.

Hoeveel mensen nemen een leaseauto voor het gemak in onderhoud en minder risico op hoge onderhoudskosten? Genoeg kan ik je vertellen, ondanks dat ze er onderaan de streep er veel meer voor betalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:43

Isabel
ik ken de term pechgeneratie wel.
En heb het altijd een rare term gevonden.
Het treft studenten. Geen hele generatie.
Niet iedereen gaat immers studeren.

En dat kan ook niet iedereen.
Welke term krijgen die mensen dan?

Dat zijn mensen die nooit een hoog salaris krijgen. Dus waarschijnlijk ook niet op hun 30e kopen.

Terwijl ze ook 40 uur werken Geen 36,want dat bestaat in die beroepen niet.

Kunnen investeren in jezelf is nooit pech.

Daarnaast word de "pechgeneratie" toch ook weer gecompenseerd?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:53

mavantos schreef:
Lijkt me heel erg sterk dat je woning het driedubbele waard is geworden in 5 jaar tijd. Dan zou dat huis wat jij voor bijvoorbeeld 2 ton hebt gekocht (en een beetje hebt verbouwt) nu 6 ton waard zijn. Ik werk in het vastgoed en de prijzen zijn absoluut hard gestegen, maar echt niet zo hard in die paar jaar hoor _O-

Nogmaals: een huurder is niet 'minder' dan koper. Het is gewoon anders en wat minder risicovol.

Hoeveel mensen nemen een leaseauto voor het gemak in onderhoud en minder risico op hoge onderhoudskosten? Genoeg kan ik je vertellen, ondanks dat ze er onderaan de streep er veel meer voor betalen.

Een koophuis is wel slimmer, zeker wel. Het is geen minderwaardige keuze om te huren en iemand die huurt is geen minder mens oid.
Maar een koophuis is vermogen en een huurhuis niet. Als je in de vastgoed werkt moet je dat snappen......

Het is niet erg om te kiezen voor huur en maakt je geen minder mens. Maar financieel is het uiteindelijk zeker wel aantrekkelijker. Alleen niet iedereen boeit dat, en dat maakf ook niet uit

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:55

Tot de huizenmarkt inklapt en er veel huizen onder water staan...

Dan zijn de huurders weer blij.

Of de overheid met onzin aan komt zetten die je in je huis moet stoppen, zoals van het gas af of asbest verwijderen enz.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:56

DuoPenotti schreef:
Isabel
ik ken de term pechgeneratie wel.
En heb het altijd een rare term gevonden.
Het treft studenten. Geen hele generatie.
Niet iedereen gaat immers studeren.

En dat kan ook niet iedereen.
Welke term krijgen die mensen dan?

Dat zijn mensen die nooit een hoog salaris krijgen. Dus waarschijnlijk ook niet op hun 30e kopen.

Terwijl ze ook 40 uur werken Geen 36,want dat bestaat in die beroepen niet.

Kunnen investeren in jezelf is nooit pech.

Daarnaast word de "pechgeneratie" toch ook weer gecompenseerd?

Dat ligt er toch maar geheel aan wat je doet. Wij zien in Nederland over het algemeen vakken zoals loodgieter, monteur e.d. niet als mensen die studeren, maar die harken toch echt een heel aardig salaris binnen en hebben vaak voor hun 30e al een eerste huis gekocht. Laten we het dan nog niet hebben over wat je zwart kan verdienen in dergelijke sectoren.

Overigens ben ik in 2015 ook begonnen aan het HBO en behoor dus tot de lichting studenten die genaaid zijn door de overheid. Omdat ik door omstandigheden dit nooit heb afgemaakt, val ik buiten de compensatie. Want ja, geen diploma? Jammer dan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:01

De loodgieters enz wel.
Maar de winkelmedewerker of fabrieksarbeider of vrachtwagenchauffeur weer niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:22

mavantos schreef:
Dorine92 schreef:

Nou gelukkig maar dat jij het beter weet. Anders ga jij even naar de gemeente om te vertellen dat mijn woz flink naar beneden moet. Dat heb ik overigens zelf al gedaan, want ze hadden hem nog veel hoger gezet. 300% stijging in 2 jaar tijd ofzo, echt belachelijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:25

DuoPenotti schreef:
Tot de huizenmarkt inklapt en er veel huizen onder water staan...

Dan zijn de huurders weer blij.

Of de overheid met onzin aan komt zetten die je in je huis moet stoppen, zoals van het gas af of asbest verwijderen enz.

Ik zou niet weten waarom de huizenmarkt zou inklappen bij een gigantisch tekort aan huizen. Dat gaat echt niet meer gebeuren. Hooguit komt er 1 of andere belachelijke nieuwe regel waardoor huizenbezitters genaaid worden, maar dan komt er weer meer vraag naar huur, gaan de huurprijzen flink stijgen, en trekt het daarna weer recht, waardoor mensen toch weer willen kopen, en dan stijgt de vraag weer