Tiggs schreef:Gitana schreef:Ik bedoelde mijn post ook echt niet als klaagzang. Ik denk dat het juist goed is om te lezen en je te realiseren dat je het zo slecht nog niet hebt. Niet omdat je niet ontevreden mag zijn. Je mag altijd streven naar meer/beter en dat zou ik ook iedereen aanraden, maar het is ook wel goed om eens bij een ander achter de voordeur te kunnen kijken en je eigen situatie in perspectief te plaatsen.
Inderdaad denk ik dat iedereen hier TS wil laten relativeren. Je hebt een huurhuis én een paard én geen studieschuld. Ik vind dat op je 25e echt behoorlijk luxe.
Niet als je het gevoel hebt je hier continu helemaal de pleuris voor te werken zonder uitzicht op dat het wat rustiger wordt
xPabloBokt schreef:Ik voel de behoefte om hierop te reageren als "lid van de pechgeneratie". Fijn als je ouders je kunnen steunen - maar hoop dat je je er bewust van bent dat niet alle studenten die luxe hebben. Mijn vader is uit beeld en mijn moeder zat ten tijde van mijn studie in de bijstand (is inmiddels overleden). Ik ben noodgedwongen op mijn 19e uit huis gegaan omdat de situatie daar onhoudbaar was. Begonnen op een bijstandsuitkering, daarna op mijn minimumloontje van de McDonald's, daarna BBL koksopleiding en uiteindelijk op de studie HRM beland die mij 35k studieschuld heeft opgeleverd. Ja het is een investering in mezelf, maar ik kan nu pas sparen. Ik ben een jaar geleden begonnen bij mijn eerste baan en heb nu een bescheiden potje, maar ik heb dus van mijn 19e tot nu niet kunnen sparen. Nee, ik heb ook niet op een houtje hoeven bijten en doe her en der leuke dingen, maar ik vind dat je ook nog wel mag leven van je geld i.p.v. het alleen maar op te potten.
Ik val ook niet zo zeer over die 35k schuld - ik wist dat ik die aanging met mijn studie en was bereid dat offer te maken voor een betere toekomst. Waar ik echter wél over val is ineens die 2,56% rente, dat het toch wel meetelt met je hypotheek en dat het inkomen van je partner meegeteld wordt in je aflossingsdraagkracht. In de tijd dat het SF35 stelsel werd ingevoerd werd de studielening nog net niet verkocht, met diezelfde 0% rente en dat het niet mee zou tellen voor je hypotheek, aan grotendeels 17-18 jarigen die met een druk op de knop, zonder toestemming van ouders of voogd, gewoon zo een schuld aan konden gaan. Later worden dan ineens die voorwaarden gewijzigd en staat DUO met zijn handjes in de lucht met "het stond in de voorwaarden".
Ik vind dat je dan als overheid je verantwoordelijkheid niet pakt jegens jongeren, pubers, jongvolwassenen die vaak volgens de wet nog niet eens financieel eindverantwoordelijk zijn voor zichzelf en ze gewoon ronduit financieel naait door die voorwaarden ineens eenzijdig te wijzigen. Dát is wat ik niet vind kunnen aan dit alles. Die schuld is voor mij niet de hoofdmoot van het probleem - dat is de rente, het meewegen in de hypotheek (wat met de huidige oververhitte huizenmarkt écht een probleem is, maar ondertussen mag ik wel tegen een exorbitant bedrag een woning huren zonder problemen) en het meetellen van het inkomen van mijn partner. Ik zou financiëel gezien nog beter alleen kunnen blijven, dan hoefde ik maar 4k terug te betalen van die schuld en werd de rest kwijtgescholden. Nu kan ik alles inclusief 19k rente terugbetalen, terwijl mijn eigen inkomen er niet door verandert.
/EndRant, maar dit is waar voor mij de schoen wringt. Niet de schuld ansich, maar de leugens en het gekonkel van de regering eromheen.
Heel duidelijk verhaal. Dit is inderdaad echt een naaistreek en een duidelijk voorbeeld van waar je zoal tegenaan loopt ondanks je goede wil
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 25-08-25 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt