Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Re: Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:26

Het is voor mij ontzettend moeilijk te begrijpen dat mensen zelf niet meer nadenken. Dat ze alles overlaten (zelfs met betrekking tot hun eigen lichaam of dat van hun kind) aan volslagen vreemden, ongeacht geldstromen of betrouwbaarheid. Laat staan enige check over het gedrag van die vertrouwde personen versus wat ze beweren of zeggen.

Vertouw je je nieuwe buurman, die je nog amper gezien hebt, je huissleutel toe?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:36

AppleSter schreef:
Het is voor mij ontzettend moeilijk te begrijpen dat mensen zelf niet meer nadenken. Dat ze alles overlaten (zelfs met betrekking tot hun eigen lichaam of dat van hun kind) aan volslagen vreemden, ongeacht geldstromen of betrouwbaarheid. Laat staan enige check over het gedrag van die vertrouwde personen versus wat ze beweren of zeggen.

Hoe doe jij dit dan als je bijvoorbeeld behandeling in het ziekenhuis nodig hebt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:39

AppleSter schreef:

Zelf nadenken is natuurlijk helemaal prima maar zodra die mensen hun informatie van social media halen en daar hun oordeel op baseren dan gaat het fout. En dat is wel precies wat er gebeurd.

Er is een hele grote databank waar alle onderzoeken peer-reviewed en gevalideerd zijn.Als iedereen die zelf-onderzoek wil doen daar nou eens gaat zoeken dan zijn we heel snel van een hoop onzin verhalen af:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:46

Raineri schreef:
AppleSter schreef:

Hoe doe jij dit dan als je bijvoorbeeld behandeling in het ziekenhuis nodig hebt?

Denk je dan zelf niet mee en knik je ja en amen? Ben blij dat ik dat nooit gedaan heb bij die paar keer dat ik een dokter bezocht heb in mijn leven.
De eerste keer was ik 13, gebroken enkel. Wilden ze opereren. Ik heb gescholden, er op gelopen, en aangegeven dat ik echt me niet liet verminken. Ineens was 5 weken gips genoeg en ik weet zeker dat 3 weken sporttape ook volstaan had. Maar had ik niets gedaan en was ik volgzaam geweest, dan was ik dus verminkt geweest en had ik veel en veel meer ellende gehad, want dan moet dat ijzerwerk er weer uit en is het allemaal veel erger dan gewoon zo laten genezen.

De 2e keer was na een hondenbeet. Ze wilden dat ik die wond maar ging spoelen en dat ik daar nog minstens 5 maanden mee door moest gaan. Ik heb gezegd van je lost het nu op, of ik stap er uit. En dat had ik ook gedaan. Mijn huid verdroeg geen pleisters meer (nog steeds niet, sindsdien krijg ik van alles rode plekken op de huid), en dat je continu er wat op moet houden omdat er anders gele vloeistof uitloopt, het was geen leven. Ik liep soms in een winkel met een vochtige vlek in m'n broek van het wondvocht, maar er kon gewoon niets meer op om dat tegen te gaan. Ik zat in de auto op een handdoek. Dat spoelen was ook een ramp, je wilt niet afhankelijk zijn van katheters om 2 keer per dag een wond te spoelen. Je wilt gewoon normaal zijn zoals je hoort te zijn. Dus toen heb ik ze een ultimatum gesteld, je lost het NU op, of ik kap er mee. En toen was het 48 uur later opgelost.
Ik heb er dus echt van geleerd dat je echt geen ja en amen moet zeggen.
Ik ben 3 maanden leven kwijt, gewoon weg, tijd die je nooit meer terug krijgt. En dat ga ik echt niet nogmaals doen.

Dus nee, je gaat ook niet zomaar ja en amen knikken bij de arts, de dominee, de groenteboer of wie dan ook. Je doet onderzoek en bekijkt wat voor jou goed is. Dan ben je geen wappie of complotdenker, maar gewoon beter geinformeerd dan iemand die alles maar klakkeloos aanneemt.

Ik lees op social media soms onzin, maar soms ook echt niet hoor. Ik lees ook onzin op de msm. Herinner je je nog die piramide die totaal niet in verhouding stond met die percentages van dood en verderf bij corona? Of nu dan de verdwenen hittegolven van het knmi? Gewoon de data anders interpreteren en he, de conclusie wordt anders. Best bijzonder immers.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:52

Het probleem met de databank die je noemt is dat dit de onderzoeken zijn die geaccepteerd zijn. Daar zitten bepaalde geldstromen achter. Er zijn genoeg andere onderzoekers met andere meningen, maar die worden al jaren buitengesloten. En zo krijg je de geaccepteerde “wetenschap”.

En precies dat Germie. De tijd van ja en amen is nu wel passé. Ik ben exact hetzelfde qua artsenbezoek (ik probeer ze buiten de deur te houden zolang dat gaat door gezond te leven maar heb al eens mn eigen diagnose moeten stellen omdat artsen er niet van op de hoogte zijn - en bleek gelijk te hebben) als ik ben met alle media. En met al die mensen die klimaattop en alles bijwonen. Ik kijk wat ze doen, luister niet alleen naar wat ze zeggen.
Laatst bijgewerkt door AppleSter op 25-08-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:53

Daar is wel vaak waar ik het fout zie gaan Germie. Juist doordat mensen hun kennis overschatten, horen ze een feit maar plaatsen dit verkeerd omdat ze onvoldoende kennis over de context bezitten. Het is niet erg om toe te geven dat er mensen zijn die veel meer weten dat kan prima hand in hand gaan met jezelf verrijken met kennis en jezelf uit te dagen tot kritisch nadenken.

Jij gaat denk ik niet met een chirurg discussieren waar ze moeten gaan snijden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:03

AppleSter schreef:
Het probleem met de databank die je noemt is dat dit de onderzoeken zijn die geaccepteerd zijn. Daar zitten bepaalde geldstromen achter. Er zijn genoeg andere onderzoekers met andere meningen, maar die worden al jaren buitengesloten. En zo krijg je de geaccepteerde “wetenschap”

En jouw gedachtengang is nou precies waar het verkeerd gaat. Een "geaccepteerd" onderzoek betekent niet dat dat onderzoek is toegelaten omdat de uitslag bevalt. Het betekent dat de onderzoeken zijn gecontroleerd door onafhankelijke wetenschappers (peer-review) en dat die ze gevalideerd hebben. Daarnaast MOET onder ieder onderzoek een "conflict of interest" vermeld worden. En daar zijn ze heel streng op.

Er zijn genoeg onderzoeken op deze site te vinden te vinden naar baanbrekende behandelingen die achteraf niet blijken te werken of vreselijke bijwerkingen hebben. Ook van grote farmaceuten.

Mensen die dat ongefundeerd in twijfel blijven trekken worden liefkozend "Wappie" genoemd ;)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:06

Moet je dan altijd alles maar laten gebeuren en kiezen door anderen? Een chirurg kan ergens voor geleerd hebben en z’n visie en advies geven maar het gaat om JOUW lichaam! Zolang iets niet levensbedreigend is en je bij kennis bent kun je de info en adviezen tot je nemen, maar je bepaald zelf.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:10

janderegelaa schreef:
AppleSter schreef:
Het probleem met de databank die je noemt is dat dit de onderzoeken zijn die geaccepteerd zijn. Daar zitten bepaalde geldstromen achter. Er zijn genoeg andere onderzoekers met andere meningen, maar die worden al jaren buitengesloten. En zo krijg je de geaccepteerde “wetenschap”

En jouw gedachtengang is nou precies waar het verkeerd gaat. Een "geaccepteerd" onderzoek betekent niet dat dat onderzoek is toegelaten omdat de uitslag bevalt. Het betekent dat de onderzoeken zijn gecontroleerd door onafhankelijke wetenschappers (peer-review) en dat die ze gevalideerd hebben. Daarnaast MOET onder ieder onderzoek een "conflict of interest" vermeld worden. En daar zijn ze heel streng op.

Er zijn genoeg onderzoeken op deze site te vinden te vinden naar baanbrekende behandelingen die achteraf niet blijken te werken of vreselijke bijwerkingen hebben. Ook van grote farmaceuten.

Mensen die dat ongefundeerd in twijfel blijven trekken worden liefkozend "Wappie" genoemd ;)

Noem het wat je wil, ik lig er echt niet wakker van. Het geeft mij vooral aan hoe mensen hun kop in het zand blijven steken terwijl ze allang door kunnen hebben wat er werkelijk speelt. Lekker veilig in je bubbel, tot jij tegen een punt aanloopt dat je denkt “hé, die klopt niet”. De een bij corona, de ander eerder al bij stikstof, weer een ander door de Epstein files (waarom zijn degenen die ranzige zaken deden met Epstein nog steeds niet opgepakt?) en weer een ander helemaal niet.
Ik ben in elk geval blij dat ik op dat punt gekomen ben. Gelukkig ook voordat de prikken werden opgedrongen, waardoor wij onze keuze zelf konden maken.
Dream on en fijne dag!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:35

AppleSter schreef:
Moet je dan altijd alles maar laten gebeuren en kiezen door anderen? Een chirurg kan ergens voor geleerd hebben en z’n visie en advies geven maar het gaat om JOUW lichaam! Zolang iets niet levensbedreigend is en je bij kennis bent kun je de info en adviezen tot je nemen, maar je bepaald zelf.

Maar dit zijn twee verschillende zaken? Ik heb het specifiek over het inmengen "hoe" iemand z'n werk doet, niet over wat jij met jouw lichaam doet. Je hebt altijd recht te bepalen wat er met jouw lichaam gebeurd, om wat voor reden dan ook. Ik heb het over het beoordelen van de juistheid van de kennis van een chirurg?

En volgensmij kan je 99% van de tijd "gewoon" bepalen wat er met jouw lichaam gebeurd. Mijn eileiders zijn verwijderd zonder medische aanleiding, gynaecoloog stemde direct in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:36

Raineri schreef:
Daar is wel vaak waar ik het fout zie gaan Germie. Juist doordat mensen hun kennis overschatten, horen ze een feit maar plaatsen dit verkeerd omdat ze onvoldoende kennis over de context bezitten. Het is niet erg om toe te geven dat er mensen zijn die veel meer weten dat kan prima hand in hand gaan met jezelf verrijken met kennis en jezelf uit te dagen tot kritisch nadenken.

Jij gaat denk ik niet met een chirurg discussieren waar ze moeten gaan snijden?

Misschien wel. Het hangt van de situatie af. Als ik dus niet boos geworden was als 13jarige, dan hadden ze in me gesneden. Dan was ik verminkt, had ik een veel langere hersteltijd gehad en was ik nooit meer de oude geworden. Dus die discussie, ok, was geen chirurg vermoed ik, heeft wel degelijk vruchten afgeworpen.
Je kunt ook zeggen bij bepaalde operaties, als je dat of dat tegen komt, doe er dan niets aan. Dat wil ik niet meer. Dus dan doe je feitelijk exact hetzelfde, je geeft aan tot waar ze mogen snijden en niet verder.

Veel mensen kijken inderdaad niet verder dan hun neus lang is. Dat zie ik dus bij mensen die blind geloven wat de overheid zegt of de msm aan nieuws laat zien. En er zijn ook mensen die dus aan de andere kant alles maar geloven. Het is echter je taak om naar beide kanten te kijken en dan je conclusies te trekken.
Bij de geneeskunde zit er toch echt ook wel vaak big pharma achter hoor. Sommige medicijnen zijn erger dan de eventuele kwaal.
En ook het feit dat je bijvoorbeeld bij heel veel voedingssuplementen geen werking meer mag aangeven geeft ook wel aan dat men vaak liever de medicijnen van big pharma wil voorschrijven. De natuur kan echt veel bieden, ook qua natuurlijke medicijnen. Maar dat lijken we wel te moeten verleren.

En zo is het ook met het klimaat. Dat de kobalt voor een telefoon of elektrische auto door kinderhandjes gedolven wordt, daar hoor je men niet over. Of dat je met een enorm probleem aan restafval zit straks van zonnepanelen, of de schade die windmolens toebrengen aan de natuur.
De 'maar'-kant wordt gewoon vaak niet getoond als je iets wilt verkopen. Ik zie de msm ook gewoon als verkopers van bepaalde standpunten. En de complotdenkers doen het vanaf de andere kant. De waarheid ligt heel vaak in het midden.

Zal ik hier even een alledaags voorbeeld voor noemen?
Wanneer spreek je van zelden? Is dat in 1% van de gevallen? In 10% van de gevallen? In 0.0001% van de gevallen? Bij medicijnen is dat 1 tot 10 op de 100 gebruikers. Dus in 10% van de gevallen. Dan heet een bijwerking 'zelden'. Zou jij een activiteit beoefenen waarbij de kans op overlijden 10% is? Want er overlijden zelden mensen bij een sport waarbij 1 op de 10 overlijdt immers?
Dus het begrip 'zelden' is erg vrij interpreteerbaar. 10% noem ik niet zelden, maar een ander kennelijk wel.
Ook 'zeer zelden', maximaal 1 op de 100, noem ik echt niet 'zeer zelden'.
Maar heb je het over corona, dan werd er gesteld dat er wel 2% kon overlijden in eerste instantie. Dus moest alles op slot. Want het was gevaarlijk. Wacht even, de juiste conclusie bij 2% kans op overlijden was dus dat er zelden iemand zou overlijden aan corona.
Oh nee, toen werd zo'n percentage dus heel anders gebruikt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:43

Zelden = minder dan 1 op de 1000

Max 10 op de 100 (oftewel 1 op 10) heet in de bijsluiter 'vaak'.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:44

8nnemiek schreef:
Wat hebben jullie toch met dat 8 uur journaal :')
Ik heb niet eens een tv. Ik lees onderzoeken van wetenschappers. Dat zouden jullie ook eens moeten proberen ;)

Het zou fijn zijn om weer ontopic te gaan ja. Voor complottheorieën zijn andere topics.

Het teveel aan mensen (en daardoor te veel vee, ontbossing en industrie enz) is zeker een oorzaak van klimaatverandering inderdaad :j Helaas wordt daar nauwelijks over gesproken, zeker niet op zo'n klimaattop.

Ik weet niet wat voor klootjesvolk je tegenover je denkt te hebben, maar ik lees ook gewoon onderzoeken van wetenschappers. Betekent niet dat ik het er altijd mee eens ben. En nee, niet omdat ik dom ben (de kans is zelfs, hoe erg je ook op mij en een aantal andere mensen lijkt neer te kijken, heel aannemelijk dat ik een hoger IQ heb dan jij), maar ik kijk gewoon vaak wat breder naar dingen. Voor mij is wetenschap niet heilig. Als jij een onderzoek doet, zoek je vaak binnen bepaalde kaders naar een oorzaak en gevolg, en als je die aantoont, heb je een valide resultaat. Jij denkt dat blijkbaar, oke het is aangetoond.
Ik denk anders. Niet dommer. ANDERS.
Ik denk namelijk, om even een voorbeeld te noemen, oke, leuk, maar als onderzoek A heeft bewezen dat uitstoot een opwarmend effect heeft, kun je niet automatisch concluderen dat de mensen de opwarming van de aarde veroorzaken. En ook niet als onderzoek B heeft bewezen dat bomen kappen een opwarmend effect heeft. Want misschien zijn er ook nog wel factor C t/m Z, waar wij helemaal geen weet van hebben, en waarvan een deel opwarmend en een deel verkoelend werkt. En misschien is er ook wel een verkoelend effect van factor A, waar wij helemaal geen weet van hebben, maar die de effecten van de opwarming door A weer teniet doet.
Misschien is die opwarming wel gewoon een natuurverschijnsel, die regelmatig terugkomt. Misschien hebben wij daar de gegevens niet van, omdat wij nog maar een korte periode aan wetenschap doen, en de gegevens van eerder niet tot onze beschikking hebben. Dus hoezo kunnen wij zeggen, deze keer gaat het sneller dan ooit. Waren wij er "ooit" bij? Nee. Dus hoezo is het wetenschappelijk om daar uitspraken over te doen? Niet dus.
Daarnaast ben ik het niet eens met hoe wij omgaan met de klimaatverandering. Lekker doorgaan met onszelf reproduceren en dit blijven aanmoedigen met subsidies, en ondertussen allerlei dure en zeer giftige oplossingen aanmoedigen, die uiteindelijk vooral erop gericht zijn om geld te laten rollen, in plaats van goed te zijn voor de aarde. De problemen zijn namelijk breder, er bestaat ook nog zoiets als vergiftiging bijvoorbeeld.
Al met al zie ik alles veel complexer dan wat het 8 uur journaal en een wetenschappelijk onderzoek ons voorhoudt, en dat is waarom ik er anders in sta. Niet omdat ik dom ben en alles aanneem wat op Facebook staat. Nogmaals, de kans is zelfs heel groot dat ik volgens jouw wetenschap en zijn IQ testen, minder "dom" ben dan jij :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:53

Esther schreef:
Klimaatveranderingen zijn er altijd geweest, alleen ging dat over duizenden en duizenden jaren en niet met de snelheid waarmee de veranderingen nu gaan. De mens heeft wel zeker invloed waardoor het klimaat versneld verandert.
Maar zo lang overheden alleen maar veel praten en ondertussen doorgaan met bomen omhalen met de opmerking: 'het is productiebos dus we moeten zagen'. Met een beetje geluk zetten ze kleine sprietjes weer terug die jaren nodig hebben om uit te groeien tot grote bomen.

Dat zeggen wij wel, maar dat weten we ook niet zeker, want wij denken een wetenschappelijke methode uitgevonden te hebben, waar wij jaartallen mee denken te kunnen taxeren. Heel leuk, maar het ontkrachten van dit systeem is onmogelijk, omdat we dus het echte jaartal niet kunnen achterhalen om te checken of de methode eigenlijk wel klopt.
En op deze methode worden wel alle claims gebaseerd. Ik vind daar wat van.
Je leest toch ook regelmatig over correcties op jaartallen, omdat er weer een nieuwe techniek wordt toegepast, of nieuwe meetapparatuur wordt gebruikt, of dat er nieuwe neveninformatie verschijnt die een ander licht werpt op de bestaande onderzoeksresultaten. Het is dus even simpel gezegd gewoon gokwerk. Als je 1000 puzzels hebt, kun je ook stukjes van verschillende puzzels zonder weerstand aan elkaar puzzelen. Betekent niet dat de puzzel die je aan het maken bent, dan ook klopt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:56

AppleSter schreef:

Dit snap ik ook niet. Maarja ik snap wel meer dingen van mensen niet. Ik laat dat maar gewoon los, ik accepteer dat het zo is. Maar ik hou niet mijn mond als diezelfde mensen denken mij iets te moeten uitleggen over hoe alles werkt :+

En die opmerking van Raineri: ja, als je een medische behandeling nodig hebt en je hebt er geen vertrouwen in dat je arts een beetje logisch kan nadenken, is dat ontzettend moeilijk. En ja, ik loop daar inderdaad tegenaan. En ik heb er ook de gevolgen van ondervonden, want die stronteigenwijze arts kan dan dus beslissen over of jij een bepaalde test wel of niet krijgt. Dat maakt me woedend. Ik heb een paar heel lelijke littekens aan mijn huisarts te danken, omdat die weigerde naar mij te luisteren.
Enige optie is zorgen dat je wordt doorverwezen, of een andere arts proberen te regelen. Desnoods zelf betalen. Maar in mijn geval was dat voor die littekens te laat
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 25-08-25 12:06, in het totaal 3 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:59

callippo schreef:
Zelden = minder dan 1 op de 1000

Max 10 op de 100 (oftewel 1 op 10) heet in de bijsluiter 'vaak'.

Hier staat toch echt bij 1 tot 10 op de 100 zelden:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/cipr ... jwerkingen

Citaat:
Zelden (bij 1 tot 10 op de 100 mensen)

En ik noem dat niet zelden. Ook bij 1 op de 1000 noem ik iets nog niet zelden als het gaat om bijwerkingen. Maar misschien wel weer bij andere dingen. Dus zoals ik zei, 'zelden' is geen vast begrip. Een paar wel, dat is 2. Maar zelfs dat vinden sommigen al dat iets een paar weken hersteltijd nodig heeft dat het langer mag zijn dan 14 dagen. In mijn ogen dus niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:01

janderegelaa schreef:
AppleSter schreef:

Zelf nadenken is natuurlijk helemaal prima maar zodra die mensen hun informatie van social media halen en daar hun oordeel op baseren dan gaat het fout. En dat is wel precies wat er gebeurd.

Er is een hele grote databank waar alle onderzoeken peer-reviewed en gevalideerd zijn.Als iedereen die zelf-onderzoek wil doen daar nou eens gaat zoeken dan zijn we heel snel van een hoop onzin verhalen af:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Peer review is niet zaligmakend. Dat zijn allemaal mensen die in dezelfde bubbel zitten. Ik vind het goed dat er ook buiten de bubbel over de onderzoeken gepraat kan worden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:03

Dorine92 schreef:
Ik weet niet wat voor klootjesvolk je tegenover je denkt te hebben, maar ik lees ook gewoon onderzoeken van wetenschappers. Betekent niet dat ik het er altijd mee eens ben. En nee, niet omdat ik dom ben (de kans is zelfs, hoe erg je ook op mij en een aantal andere mensen lijkt neer te kijken, heel aannemelijk dat ik een hoger IQ heb dan jij), maar ik kijk gewoon vaak wat breder naar dingen. Voor mij is wetenschap niet heilig. Als jij een onderzoek doet, zoek je vaak binnen bepaalde kaders naar een oorzaak en gevolg, en als je die aantoont, heb je een valide resultaat. Jij denkt dat blijkbaar, oke het is aangetoond.
Ik denk namelijk, om even een voorbeeld te noemen, oke, leuk, maar als onderzoek A heeft bewezen dat uitstoot een opwarmend effect heeft, kun je niet automatisch concluderen dat de mensen de opwarming van de aarde veroorzaken. En ook niet als onderzoek B heeft bewezen dat bomen kappen een opwarmend effect heeft. Want misschien zijn er ook nog wel factor C t/m Z, waar wij helemaal geen weet van hebben, en waarvan een deel opwarmend en een deel verkoelend werkt. En misschien is er ook wel een verkoelend effect van factor A, waar wij helemaal geen weet van hebben, maar die de effecten van de opwarming door A weer teniet doet.
Misschien is die opwarming wel gewoon een natuurverschijnsel, die regelmatig terugkomt. Misschien hebben wij daar de gegevens niet van, omdat wij nog maar een korte periode aan wetenschap doen, en de gegevens van eerder niet tot onze beschikking hebben. Dus hoezo kunnen wij zeggen, deze keer gaat het sneller dan ooit. Waren wij er "ooit" bij? Nee. Dus hoezo is het wetenschappelijk om daar uitspraken over te doen? Niet dus.
Daarnaast ben ik het niet eens met hoe wij omgaan met de klimaatverandering. Lekker doorgaan met onszelf reproduceren en dit blijven aanmoedigen met subsidies, en ondertussen allerlei dure en zeer giftige oplossingen aanmoedigen, die uiteindelijk vooral erop gericht zijn om geld te laten rollen, in plaats van goed te zijn voor de aarde. De problemen zijn namelijk breder, er bestaat ook nog zoiets als vergiftiging bijvoorbeeld.
Al met al zie ik alles veel complexer dan wat het 8 uur journaal en een wetenschappelijk onderzoek ons voorhoudt, en dat is waarom ik er anders in sta. Niet omdat ik dom ben en alles aanneem wat op Facebook staat. Nogmaals, de kans is zelfs heel groot dat ik volgens jouw wetenschap en zijn IQ testen, minder "dom" ben dan jij :+

Leuk dat je jezelf zo geweldig slim vindt, maar als je al moeite hebt met meningen en feiten uit elkaar houden..? Er worden metingen gedaan, harde cijfers.. hoe kun je het daar niet mee eens zijn?
Zoals ik het lees doe jij gewoon aan cherrypicking. De uitkomst van 99% van de onderzoeken naar klimaatverandering komen jou niet goed uit, dus zoek je blijkbaar een onderzoek wat wél in je straatje past.
De invloed van de mens is simpelweg onomstotelijk bewezen, in alle wetenschap. In de jaren 80 al, kwam Shell notabene met een enorm groot onderzoek naar klimaatverandering en de invloed van de mens daarop. Sterker nog; hun voorspellingen qua temperatuurstijgingen zijn bijna exact uitgekomen, en dat belooft niks goeds voor de toekomst.
Overigens zijn er heel nauwkeurige meetmethoden om temperaturen in het verleden te achterhalen, bijvoorbeeld door te kijken naar groei en aanwezigheid van bepaalde flora en fauna in bepaalde gebieden, en via grondmonsters en ijsmonsters.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:03

AppleSter schreef:
Het probleem met de databank die je noemt is dat dit de onderzoeken zijn die geaccepteerd zijn. Daar zitten bepaalde geldstromen achter. Er zijn genoeg andere onderzoekers met andere meningen, maar die worden al jaren buitengesloten. En zo krijg je de geaccepteerde “wetenschap”.

Dit vind ik heel goed verwoord

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:09

_O- Hilarisch
Die geldstromen komen vanuit de olie industrie en de vleesindustrie, al decennia lang proberen die verdeeldheid te zaaien over klimaatverandering. En jullie lopen er met open ogen in.

'Onderzoekers met andere meningen' :')

Ik ga het hierbij laten. Ik heb wel wat beters te doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:15

8nnemiek schreef:
Dorine92 schreef:

Leuk dat je jezelf zo geweldig slim vindt, maar als je al moeite hebt met meningen en feiten uit elkaar houden..? Er worden metingen gedaan, harde cijfers.. hoe kun je het daar niet mee eens zijn?
Zoals ik het lees doe jij gewoon aan cherrypicking. De uitkomst van 99% van de onderzoeken naar klimaatverandering komen jou niet goed uit, dus zoek je blijkbaar een onderzoek wat wél in je straatje past.
De invloed van de mens is simpelweg onomstotelijk bewezen, in alle wetenschap. In de jaren 80 al, kwam Shell notabene met een enorm groot onderzoek naar klimaatverandering en de invloed van de mens daarop. Sterker nog; hun voorspellingen qua temperatuurstijgingen zijn bijna exact uitgekomen, en dat belooft niks goeds voor de toekomst.
Overigens zijn er heel nauwkeurige meetmethoden om temperaturen in het verleden te achterhalen, bijvoorbeeld door te kijken naar groei en aanwezigheid van bepaalde flora en fauna in bepaalde gebieden, en via grondmonsters en ijsmonsters.

Je hebt totaal niet begrepen wat ik allemaal heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat de uitkomsten mij niet uitkomen, ik zei alleen dat ik er open in sta, als in, "het grote geheel", waarbij ik bijvoorbeeld heel sceptisch ben tegenover de klimaatmaatregelen.
En die heel nauwkeurige meetmethoden waar jij het over hebt, die zijn slechts heel nauwkeurig, omdat wij hebben besloten dat ze nauwkeurig zijn. Niemand kan een miljoen jaar terug in de tijd om even te checken of iets echt een miljoen jaar oud is. Misschien vindt er na 75.000 jaar wel een proces plaats die een verandering teweegbrengt in de materie, waar wij geen weet van hebben, waardoor onze uitkomsten totaal niet kloppen. Daarom vind ik jou zo iemand die alles maar klakkeloos aanneemt. Voor jou "klopt" het als het wetenschappelijk bewezen is, en ik zie daar dus bij jou een enorme blinde vlek.
Hoe vaak worden jaartallen niet "even" aangepast met tig jaar. Is iets in 1967 op een wetenschappelijke manier gedateerd, passen we het in 2025 "even" met 20.000 jaar aan, en als we over 50 jaar opnieuw meten, dan gebruiken we weer andere technieken en blijkt het weer anders te zijn, terwijl we nog altijd hetzelfde stukje materie aan het analyseren zijn. Ik vind dat nogal random, hoe kun je dat dan "kennis" en "feiten" noemen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:23

8nnemiek schreef:
_O- Hilarisch
Die geldstromen komen vanuit de olie industrie en de vleesindustrie, al decennia lang proberen die verdeeldheid te zaaien over klimaatverandering. En jullie lopen er met open ogen in.

'Onderzoekers met andere meningen' :')

Ik ga het hierbij laten. Ik heb wel wat beters te doen.

Heel hilarisch ja. Hoe jij denkt alle wijsheid in pacht te hebben, terwijl je enorme blinde vlekken hebt.

Maar dit is voor mij wel een goed voorbeeld waarom er teveel mensen zijn. Als 8nnemiek en ik namelijk niet met tig miljard anderen op deze planeet zouden zijn, konden wij allebei gewoon naar eigen inzicht handelen, en met ons alle andere bewoners ook, zonder noemenswaardige schade toe te brengen aan de planeet.
Omdat we met zo ontzettend veel zijn, vinden we dat we elkaar moeten aanspreken, want als de buurvrouw een vliegreis maakt, wordt "mijn" planeet warmer. We gaan er gewoon nooit uitkomen, en met zo veel mensen is het onmogelijk om veranderingen door te voeren. Alles is zo verstrengeld in elkaar. Dat lukt gewoon niet. Dus het enige wat een lokale overheid kan doen, is brandjes blussen en heiliger dan de paus zijn. Daarmee red je nog niet de wereld. Dat is met dit aantal mensen die allemaal zo verschillend denken, simpelweg onmogelijk. Dus we zullen moeten afwachten wat het leven voor ons in petto heeft. Ik accepteer dat ik niet weet wat er gaat gebeuren, dat ik grotendeels niet weet wat het beste is om te doen, en dat ik er geen invloed op heb. Dat geeft wel rust

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:34

Nou, mijn allerlaatste bijdrage in deze discussie, ook al is het plaatje al jaren oud.. hij blijft relevant:

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:52

Jullie zijn kennelijk die 0.0000035 graad afkoeling al weer vergeten. Dus al die kosten moeten gemaakt worden voor dat niet voelbaar beetje afkoeling? Want daar hoor je ineens niets meer over.

Dat we een milieuprobleem hebben ja, daar geloof ik in. In een klimaatprobleem niet. Dit zijn namelijk 2 verschillende dingen. PFAS mag nog gewoon geproduceerd worden, en zolang zoiets gewoon door mag gaan, dan moet je bij mij niet aan komen zetten met een zgn. beetje te veel CO2 uitstoot wat mogelijk wat opwarming veroorzaakt terwijl ze ondertussen gewoon aerosolen in de lucht kunnen spuiten die weer voor afkoeling zorgen (nee, dat is geen hoax, dat kunnen ze echt, denk maar eens aan cloud seeding om een plaatselijke regenbui te veroorzaken).

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:58

germie schreef:
Jullie zijn kennelijk die 0.0000035 graad afkoeling al weer vergeten. Dus al die kosten moeten gemaakt worden voor dat niet voelbaar beetje afkoeling? Want daar hoor je ineens niets meer over.

Dat we een milieuprobleem hebben ja, daar geloof ik in. In een klimaatprobleem niet. Dit zijn namelijk 2 verschillende dingen. PFAS mag nog gewoon geproduceerd worden, en zolang zoiets gewoon door mag gaan, dan moet je bij mij niet aan komen zetten met een zgn. beetje te veel CO2 uitstoot wat mogelijk wat opwarming veroorzaakt terwijl ze ondertussen gewoon aerosolen in de lucht kunnen spuiten die weer voor afkoeling zorgen (nee, dat is geen hoax, dat kunnen ze echt, denk maar eens aan cloud seeding om een plaatselijke regenbui te veroorzaken).

Ik ben het hier helemaal mee eens. Net als met Dorine92, jullie weten precies mijn gedachtegang te verwoorden.