Joltsje schreef:Cer schreef:ligt eraan hoe die situatie is. Als iemand meegaat naar een sex-after, en staat te vozen, en dan weggaat en achteraf zegt "hij zat aan me".. ja, wat dan? Dat is het meest lastige aan die dingen. Iemand kan dan op minimaal 3 momenten nee zeggen; niet meegaan, niet vozen, weggaan.
Wordt iemand tegen zijn/haar zin betast, dan is het een heel ander verhaal
nou ja en dit maakt de materie ook zo ingewikkeld. (al is dit alweer veel breder dan femicide).
en ik merk ook dat mensen er wel mee struggelen en ik merk ook zelf dat ik daar niet altijd objectief in ben.
2 voorbeelden:
ik heb veel manneleijke collega's. bij een van mijn vorige werkgever was er een directe collega die soms best vieze of vrouw gerichte praatjes had en opmerkingen. vond ik helemaal prima. het was in het algemeen en op persoonsniveau of richting minderheden is hij altijd heel respectvol. andere collega die niet zo vaak zulke praatjes heeft die maakt een soortgelijke opmerking en ik vind het niet echt gepast. misschien ook wel de intentie die er achter zit. dat ik bij de eerste collega zeker weet dat hij er niets mee bedoeld.
maar hoe kun je dit nu objectief beoordelen. mogen ze dan helemaal geen grapjes meer maken? waarom de een wel en de ander niet?
ander voorbeeld is dat er vroeger wel eens wat is gebeurd en er eigenlijk misbruik is gemaakt dat ik te dronken was. was het echt tegen mijn zin? weet ik niet. had ik het gedaan als ik nuchter was, nee dat niet. heb ik er last van, nee. pas jaren later dat ik dacht, ooh ja eigenlijk was dat niet zo netjes.
dus ja als je naar zo'n concert gaat en je wordt backstage uitgenodigd en er gebeurd wat. ja ik weet t niet. en voor sommige is dat ook wel prima. je kijkt er soms achteraf ook anders naar.
en ja er zijn ook vrouwen die er weer misbruik van maken. of juist hun lichaam inzetten om dingen voor elkaar te krijgen. of die zeggen dat er wat gebeurd is, zodat degene die hun heeft laten zitten schuldige wordt.
oftewel, het is zo'n lastige materie
Zo lastig is het toch niet? Als je geen consent geeft of kan geven (omdat je niet voldoende bij bewustzijn bent) gebeurd er niets.