Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Wat een vergelijking :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

pol013 schreef:
Wintu schreef:
Ik vraag me af van iedereen die het een goede oplossing vind, zelf zijn huisdier er naar toe zou brengen.

Zal ik het eens omdraaien: als je met de dood van jouw dier nog een ander die 'in leven kunt houden'. Want voeden en er hoeft dan geen andere dier gedood te worden voor dat doel. Is dat dan niet juist mooi?

Niet aan een commerciële instelling nee. Ik kan me voorstellen dat mensen die een paard sowieso al laten slachten, dit een goed alternatief vinden, maar dan zou ik dat eerder doen aan een stichting aap of de roofdierenopvang, maar niet aan een dierentuin. Die dieren zitten daar veelal ter vermaak der mens, daar ben ik al niet zo van.

Maar je gezonde huisdier er naar toe brengen omdat je er geen zin in hebt, nee. Dan gaat je laatste zin in mijn beleving ook niet op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:23

Veel dierentuinen hebben fokprogramma's voor bedreigde diersoorten, dus ik kan het met dit argument niet helemaal eens zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

Cer schreef:
anjali schreef:
Het dode lichaam vind ik niet belangrijk want dan is de ziel er uit. Maar deze dieren worden levend aangeleverd. Bij de Rendac worden alleen dode dieren verwerkt. Die dus al dood waren!

dat snap ik niet helemaal..
wil je dan alleen dat ze op het erf ingeslapen worden? Want als ze naar een DA gaan om in te laten slapen, worden ze ook levend aangeleverd

Op mijn stallingen werd\wordt indien nodig "thuis" ingeslapen. In de vorige eeuw was dat nog niet gebruikelijk en vroeg ik bij het zoeken naar een stalling of dat daar ter plekke mocht. Trouwens in veel gevallen kan een paard niet eens meer vervoerd worden als euthanasie noodzakelijk is .En dan nog is een kliniek wel wat anders dan een slachthuis. De sfeer in een kliniek is toch dat alles daar voor het welzijn van de dieren gebeurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

anjali schreef:
.En dan nog is een kliniek wel wat anders dan een slachthuis. De sfeer in een kliniek is toch dat alles daar voor het welzijn van de dieren gebeurt.

Oh ik dacht dat ze in de dierentuin geslacht werden, of is daar een slachthuis op het terrein?

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

De dieren worden in de dierentuin geslacht daar voor is een ruimte aanwezig.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Rationeel hebben jullie gelijk en is het een logische oplossing.

Emotioneel is dat een heel ander verhaal. Ik zou dit zelf niet willen. Hypocriet? Vast wel.

Poosje terug in een dierentuin bij de roofvogels lag een halve shetlander, hoofd er nog aan. Goed herkenbaar aan de aftekeningen. Ik moet er toch niet aan denken dat mijn shetlander of mijn tinker daar zo zou liggen. Voor mij hetzelfde of mijn hond of kat in het leeuwenhok zou liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Nee, ik zou het zelf ook nooit doen..hypocriet misschien maar het idee dat mijn dieren opgegeten worden door iets/ iemand. Nee, dat voelt niet goed.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

dioni schreef:

Emotioneel is dat een heel ander verhaal. Ik zou dit zelf niet willen. Hypocriet? Vast wel.

Poosje terug in een dierentuin bij de roofvogels lag een halve shetlander, hoofd er nog aan. Goed herkenbaar aan de aftekeningen. Ik moet er toch niet aan denken dat mijn shetlander of mijn tinker daar zo zou liggen. Voor mij hetzelfde of mijn hond of kat in het leeuwenhok zou liggen.

Maar als het om een onherkenbaar lammetje of kalfje gaat, vind je het geen probleem?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

anjali schreef:
liedje89 schreef:
Ik denk dat het inderdaad een beetje een rare vertaling is, maar zeker als je eerder een negatieve ervaring hebt gehad met het sterven of de euthanasie van een dier, kan het wel degelijk heel positief zijn en een enorme opluchting als een euthanasie goed en redelijk vredig verloopt voor je dier. Dus ik kan me ergens wel voorstellen dat als je een slachter hebt die het echt netjes snel en zo vreedzaam mogelijk doet voor je paard dat 'geweldig' kan zijn, ook al wil je altijd liever dat je dier nooit dood gaat.

Ik zou door een negatievere ervaring met euthanasie in mijn omgeving slacht met een paard zeker wel overwegen. En wat er dan daarna gebeurt, of ie nu verbrand word of opgegeten door een wolf of leeuw dat is sowieso niet zo fijn om aan te denken.

Er zijn mensen die zichzelf willen laten euthanaseren,met een spuit door een arts, maar toch geen zin zullen hebben om zichzelf te laten slachten.Wat gij niet wilt dat u geschiedt, zo doe dat ook een ander niet.

Wow, wat een bijzondere vergelijking die in mijn ogen nergens op slaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Lieser schreef:
dioni schreef:

Maar als het om een onherkenbaar lammetje of kalfje gaat, vind je het geen probleem?

Nee geen probleem, heb ik nl geen enkele emotionele band mee.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Maar als het om een onherkenbaar lammetje of kalfje gaat, vind je het geen probleem?[/quote]

Zoals ik al zei, als het MIJN fleslam of speciale handopfok kalfje is, dan zou ik hier ook niet voor kiezen. Daar kan ik niet met ratio naar kijken.

Een anoniem lam/ kalf /konijn waar ik geen emotionele band mee heb kan ik meer rationeel naar kijken.
Ik sta bij ons in de praktijk ook niet bij iedere euthanasie mee te janken, maar als het om mijn eigen dieren gaat is dat echt wel andere koek.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Ik had vorige jaar een stalgenoot die haar twee pony's zo 'gedoneerd' heeft aan het leeuwenpark hier. 1 pony had een kanker gezwel op zijn penis en de ander bij zijn anus. Het was een kwestie van dagen voordat ze niet meer konden plassen en poepen en bovendien waren de twee pony's altijd samen.

Leeuwenpark is gekomen, ze schoten de pony's af op locatie - tegelijkertijd. Daarna op de trailer geladen en meegenomen. In eerste instantie kon ik het niet begrijpen. Maar toen ik er nog wat langer overna dacht begreep ik het eigenlijk wel. Of ik het zelf zou doen met mijn paard weet ik niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

CharleyT schreef:
anjali schreef:
Er zijn mensen die zichzelf willen laten euthanaseren,met een spuit door een arts, maar toch geen zin zullen hebben om zichzelf te laten slachten.Wat gij niet wilt dat u geschiedt, zo doe dat ook een ander niet.

Wow, wat een bijzondere vergelijking die in mijn ogen nergens op slaat.

Nou inderdaad. Er zijn meer dan genoeg mensen die er een einde aan maken dmv geweer. Als de arts mij bij verzoek om euthanasie door mijn hoofd zou schieten ipv via injectie.. tja be my guest, eind is eind, maar fraai voor de mensen eromheen is het niet. En wat er daarna met je lijf gebeurt.. steeds meer opties om je te laten begraven in een oplosbare kist ("wegrotten") je doneren aan de wetenschap, waarbij je ook in stukken wordt gesneden, etc. Dat heeft meer met je nabestaanden te maken dan met jezelf denk ik.
Maargoed erg offtopic raakt dit maar vond deze vergelijking erg onzinnig

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Bij Dierenpark Amersfoort kun je in de voerkeuken mee kijken en zie je in de koelcel de kratten met konijnen en geitjes liggen, met daar een bordje bij voor welk dier het is. Dit gaat om typische vlees (en proefdier?) konijnen en ik vermoed bokjes uit de geitenmelkerij. Is dat heel anders dan Flappie uit de achtertuin, los van de emotie?
Ik denk dat dit ook meer om dieren van hobbyfokkers en dergelijke zal gaan dan om een konijn dat al 10 jaar iemands huisdier was. En de vleeseters moeten toch eten…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Ik ben ook zo'n hypocriet die het niet zou doen.
Maar ik breng ze ook niet naar de slacht.

Maar ik ben wel zo dat ik een ander niet veroordeel die het paard wel naar de slacht brengt.
Het leven vooraf is een stuk belangrijker dan dat kleine gedeelte van net voor de dood.
En ik zie meer ellende vooraf bij onze geliefde huisdieren waarvan ik mijn wenkbrauwen behoorlijk frons.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

ik zou het wel kunnen, ik vind het een goed idee dat zulk goed vlees dan nog gevoerd kan worden.
Het is voor mij dan niet meer mijn paard, maar een omhulsel

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Misschien heb ik te veel slechte films gekeken, maar het lijkt me ook risicovol als iemand met z'n schoenendoos-met-cavia daar heen komt. Weten zij veel wat voor zooi er eventueel in is gespoten (al dan niet door een dierenarts), of een onderliggende ziekte, waar de dierentuindieren dan weer ziek van kunnen worden. Er zal maar iemand tussen zitten met slechte bedoelingen... Je hebt totaal geen idee van de achtergrond/historie van zo'n dier en waar het vandaan komt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Marije112 schreef:
Ik had vorige jaar een stalgenoot die haar twee pony's zo 'gedoneerd' heeft aan het leeuwenpark hier. 1 pony had een kanker gezwel op zijn penis en de ander bij zijn anus. Het was een kwestie van dagen voordat ze niet meer konden plassen en poepen en bovendien waren de twee pony's altijd samen.

Leeuwenpark is gekomen, ze schoten de pony's af op locatie - tegelijkertijd. Daarna op de trailer geladen en meegenomen. In eerste instantie kon ik het niet begrijpen. Maar toen ik er nog wat langer overna dacht begreep ik het eigenlijk wel. Of ik het zelf zou doen met mijn paard weet ik niet.

Dit is eigenlijk de beste manier. Gewoon op eigen terrein en dan vervoeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Maar dode dieren vervoeren mag toch niet behalve rendac?
Daar moeten ze dan echt een uitzonderings positie voor hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

anjali schreef:
liedje89 schreef:
Ik zou door een negatievere ervaring met euthanasie in mijn omgeving slacht met een paard zeker wel overwegen. En wat er dan daarna gebeurt, of ie nu verbrand word of opgegeten door een wolf of leeuw dat is sowieso niet zo fijn om aan te denken.

Wat ik liever niet zou willen dat mij of mijn paard geschied is een dood die een lijdensweg is zonder waardigheid. Schieten geeft een veel grotere kans op een vrijwel direct bewusteloos of dood paard terwijl sederen bij een paard soms heel lastig gaat, en nog wel eens lijd tot een dood waaraan veel paniek vooraf gaat omdat het paard zich niet laat sederen. Bij mensen (zonder rood haar) werkt verdoven gelukkig over het algemeen uitstekend :Y)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

anjali schreef:
liedje89 schreef:

Er zijn ook mensen die zich ophangen, voor een trein of van een brug springen. Dat heeft dus niks te maken met de manier waarop dieren ten hemel worden gezonden (sorry aan alle atheïsten maar zo zeg ik het).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Ik denk dat het humaner is om een paard (of elk ander dier) door het hoofd te schieten, dan met twee of drie spuitjes in slaap te brengen. Dat laatste brengt vele malen meer stress met zich mee en heeft meer te maken met de emotie van de mens, dan de band die je met je dier hebt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:55

anjali schreef:
Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?

Het is een veel waardiger einde dan een heel oud paard nog te verkopen en dan te laten wegkwijnen in de goedkope handel bijvoorbeeld. Of nog een hele zomer door laten kreupelen in de wei omdat je nog geen afscheid kunt nemen. En zo zijn er nog wel wat andere schrijnende voorbeelden te bedenken..

Dat ritje naar de dierentuin en dan een snel schot stelt vergeleken met een heleboel andere eindstations weinig voor. Het blijft altijd rot om afscheid te nemen, maar zo heeft het dier niet te lijden en heeft het lichaam nog een goed nut.

Ik vind het heel erg zonde om zo 200 kilo goed vlees weg te gooien...