Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:48

prompter schreef:
Dus eigenlijk word je als full time werkende mens die niet op doordeweekse dagen kan gediscrimineerd bij die afsluitingen op de Posbank :P . Nee gekheid natuurlijk, maar het is zoals het is.

:)) Laten we een topic maken :D

Ik zit hier op de noord-oost veluwe met echt heel veel mogelijkheden om met de auto te komen en geasfalteerde paden. Dus als je kennelijk wel met de auto naar de Veluwezoom kan is het wellicht ook een optie om een andere kant op te rijden met meer/andere mogelijkheden.

MarlindeRooz

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:49

Ja precies in Epe en Heerde weet ik alleen al meerdere plekken waar dit kan. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:53

Niet eens zoveel verder kun je ook het bos in. Via verschillende plekken in Ellecom, Dieren, Laag Soeren, Eerbeek, Loenen. Zeker bij Loenen ook afwisselend bos en heide.
En dichtbij parkeren, met deels verharde paden. Dat kun je prima op die andere 165 dagen doen als alternatief.

prompter schreef:
Dus eigenlijk word je als full time werkende mens die niet op doordeweekse dagen kan gediscrimineerd bij die afsluitingen op de Posbank :P . Nee gekheid natuurlijk, maar het is zoals het is.

:))
In de avonden als het langer licht is, kan dit ook prima. Mei, juni, september, oktober.
Ik doe vaak een rondje op de motor na het werk. Als ik per sé die kant op wil tenminste.
En ik vind het alleen maar fijner. Het is dan veel rustiger, waardoor het relaxter rijden is.

Edit: ik heb ook een paar jaar een jaarkaart van de Hoge Veluwe gehad. Ging daar vaak wild spotten of gewoon een rondje rijden. Ook een mooi gebied. En die kant de A50 over heb je ook mooie gebieden. Deelerwoud. Of Schaarsbergen. Ik weet alleen niet hoe de toegankelijkheid is voor rolstoelen. Je kunt in ieder geval wel dichtbij parkeren.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 25-07-25 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:59

Uitzichtpunt de Valenberg is vanuit de Mossel en de kant van 's Heeren Loo met rolstoel toegankelijk. Weet niet hoe fijn wildroosters zijn met rolstoel, maar je kan er prima komen over een verhard pad. Bij Oud Reemst is een rolstoel pad, naar de wild observatie plaats. Het Natuurcentrum in Ede heeft ook een rolstoel pad.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:02

Daihyo schreef:
prompter schreef:

:))
In de avonden als het langer licht is, kan dit ook prima. Mei, juni, september, oktober.
Ik doe vaak een rondje op de motor na het werk. Als ik per sé die kant op wil tenminste.
En ik vind het alleen maar fijner. Het is dan veel rustiger, waardoor het relaxter rijden is.
Nou, ik weet niet hoor, 160 km enkele reis noem ik niet "even een rondje na het werk" :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:06

Ik ben opgegroeid met een gehandicapte moeder en wij hebben echt ontzettend veel tijd in de natuur door gebracht.
Een elektrische rolstoel met wat dikkere banden kon ze gewoon over zandpaden heen, en als je ergens niet mag of kan komen dan ga je toch gewoon ergens anders heen?
Was geen drama hoor, is altijd wel een situatie die je tegen kunt komen dat iemand er dan geen gebruik kan maken toch. Thats life :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:41

ellepel schreef:
Ik ben opgegroeid met een gehandicapte moeder en wij hebben echt ontzettend veel tijd in de natuur door gebracht.
Een elektrische rolstoel met wat dikkere banden kon ze gewoon over zandpaden heen, en als je ergens niet mag of kan komen dan ga je toch gewoon ergens anders heen?
Was geen drama hoor, is altijd wel een situatie die je tegen kunt komen dat iemand er dan geen gebruik kan maken toch. Thats life :j

Zo doen we dat inderdaad ook met een vriendin van ons die helaas gebonden is aan een rolstoel.
Dikkere banden onder de rolstoel en goan! Werkt prima en zo ging ze gewoon mee het bos in.

Het is ook belangrijk om naar de positieve dingen te kijken ipv alleen negatief.
Het glas hoeft niet altijd half leeg te zijn :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:55

karuna schreef:
Nee dat wil ik niet en zeg ik ook nergens :n weer een "fijne" persoonlijke reactie die niets met het onderwerp te maken heeft . iemand (die de verkeerde conclusie trok) vroeg ietwat cynisch hoe het zat in frankrijk.

Het enige dat ik aankaart is dat natuur in nederland steds lastiger te bereiken en te beleven is in nederland door steeds verdergaande afsluitingen, parkeerplaatsen die gesloten worden, hekken en slagbomen die geplaatst worden waardoor je er niet in of niet uit kan. Of niet kunt parkeren, of een heel eind moet lopen vanaf de parkeerplaats voor je er bent.

En jij denkt dat de gewone mens daar geen last van heeft? Dit is precies hetzelfde probleem voor zowel mensen die goed ter been zijn, met een kinderwagen lopen en mensen die slecht ter been zijn.
Bovendien vind ik dat je ten onrechte met het woord discriminatie loopt te gooien. Discriminatie is het uitsluiten van een groep in de hele samenleving.

En het valt me op dat jij altijd wel wat meemaakt. Is het niet op het gebied van het gevoel dat je wordt uitgesloten dan is het wel met post die verdwijnt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:46

De insteek zou ook kunnen zijn: waar kan ik als minder valide nog wel rustig genieten van de natuur.

De beperking waar je nu tegen aanloopt zijn voor iedereen.
Veel mensen kunnen of willen niet ver lopen maar wel mooie natuur.

Overigens heb ik het idee dat inclusief eigenlijk steeds minder wordt.
De gehele maatschappij lijkt egocentrischer te worden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:12

Percy schreef:
Villaneusjes, waarom zou iemand in een rolstoel geen invalidenparkeerkaart krijgen? Dat lijkt me toch sterk.

Ik ben te goed nog. Ik kan op goede dagen 100 meter lopen en kom dus niet on aanmerking. Naast dat ik het niet kan betalen om de aanvraag te doen, want je krijgt het alleen terug als je de kaart toegewezen krijgt. Dat kost een paar honderd euro die ik niet heb liggen. Hier zijn ze echt enorm streng qua eisen wanneer je hem krijgt en dat op slechte dagen ik geen 100m red of het wel red maar verga van de pijn en dagen ervan moet bijkomen is niet erg genoeg. (De reden dat ik achteruit blijf gaan nu is ook oa omdat ik de rolstoel te weinig gebruik, maar ik kan hem vaak zat niet gebruiken door de ruimte niet ingericht is op rolstoelen. Ik kan niet eens van mijn eigen huis naar de supermarkt want de stoepen zijn niet geschikt bijvoorbeeld)

Ik heb wel een rolstoel, met moter ook nog. Maar val bij heel veel dingen buiten de boot, omdat ik de auto niet kan betalen waar die makkelijk in past en in huidige auto past het maar net maar heb ik iemand anders nodig die hem erin legt en eruit haalt. Maar ook omdat ik niet slecht genoeg ben kom je bij heel veel dingen niet in aanmerking. Nu krijg je overal gezinsparkeerplekken, daar zou ik ook veel aan hebben door meer ruimte, maar die zijn voor gezinnen. Of je hebt gehandicapten plekken waar ik dus ook niet mag staan.

Dat is nu eenmaal zo helaas. En dat is met natuur ook. Ik ben voor de natuur beschermen en eerlijk, ik vind het juist lastig dat je met kaart wel verder mag en alle anderen die dus ook beperkt zijn niet. Maarja, je moet ergens een grens trekken en dus ga ik helemaal niet naar zulke plekken. Maar op de plekken die jij benoemt wordt al het verkeer geweigerd, dus dat is toch juist gelijke behandeling?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:12

Ik kan mij best voorstellen dat het frustrerend is dat je als mindervalide persoon minder kan dan een gezond of fit persoon. Tegelijkertijd, ben ik ook erg blij dat er meer aan de natuur gedacht wordt. Veel afsluitingen gelden voor iedereen. Tegelijk zie je dat parkeerplaatsen bestaan blijven. Het is soms wat verder zoeken, maar ook dat geldt voor iedereen. En ik juich dat alleen maar toe. Er zijn zoveel plekken waar mensen zich niet kunnen gedragen, zich niet aan de regels houden en maar doen en laten wat ze willen. En wie zijn daar de dupe van? In eerste plaats zijn dat de wilde dieren. De reekalveren die gegrepen worden door loslopende honden, de dieren die afval binnenkrijgen... En dat zijn geen incidenten die je enkel de 'fittere' mensen kan toespelen. Hoeveel controle zal oma hebben over haar loslopende hond, vanachter haar scootmobiel?

TS, wat zou jij nou als oplossing willen zien dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:14

_San87_ schreef:
Ik vind de poll wel wat te suggestief. Je bent of van het rekening houden met of je bent van de pech.

Ik val onder de kop, natuur gaat voor, maar rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig :).

Helemaal mee eens, San. En rekening houden kan in tig verschillende vormen, alleen is dat voor de meeste 'gezonde' mensen lastig te bedenken. En dat kan je ze niet kwalijk nemen. Ik dacht zelf ook te makkelijk over bijvoorbeeld een rolstoel :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:14

fransje23 schreef:
De insteek zou ook kunnen zijn: waar kan ik als minder valide nog wel rustig genieten van de natuur.

De beperking waar je nu tegen aanloopt zijn voor iedereen.
Veel mensen kunnen of willen niet ver lopen maar wel mooie natuur.

Overigens heb ik het idee dat inclusief eigenlijk steeds minder wordt.
De gehele maatschappij lijkt egocentrischer te worden

Ik vind niet dat de maatschappij egocentrischer wordt. Ik heb eerder het idee dat we tegen de grenzen van onze mogelijkheden aanlopen, in de ruimste zin van het woord. De wereld is niet zo maakbaar als we sinds de industriële revolutie dachten. The sky is niet the limit. Natuur en bezoekers gaan niet samen, de techniek lost niet alles op, zorg is eindig, de hoeveel ruimte ook, onderwijs is niet op individueel niveau te regelen, de hoeveelheid geld is ook niet oneindig en economische groei is niet los te koppelen van milieuvervuiling.
Je kunt mensen wel beloven dat iedereen recht heeft op alles, maar de realiteit is dat dat onmogelijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:26

Ik woon dichtbij de groote peel.
Hier is 1 verhard pad van 2,5 km. Daar moet je het mee doen.
Fietspaden ook amper.
En een van de weinige ruiterpaden is ook een wal geworden om de Peel, lees de buurt, te verzuipen.
Wel de lasten, niet de lusten.....

Dus ja, mij verbaasd niks meer

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:27

Als je niet voor jezelf (of je doelgroep) opkomt zal er weinig in positieve zin voor je veranderen.
Of Bokt de plek is om dat de doen en de beschrijving ideaal is laat ik in het midden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:29

MwM. Ik denk dat je qoute niet klopt. Ik vind niet dat alles maar bereikbaar moet zijn voor minder validen. Ik reageerde op villaneusjes.
Onbegrijpelijk trouwens dat voor een aanvraag voor een invalidenkaart zoveel geld betaald moet worden.

Verder zie ik inderdaad alleen maar de eis voor positieve discriminatie en dat is niet reëel.
Wees blij dat je goede dagen hebt Karuna, die heb ik in elk geval niet.

Toegang willen tot afgesloten gebied terwijl niemand daar mag komen met de auto terwijl er zat plekken zijn waar je wel kan komen is niet discriminatie maar egoïsme.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:01

DuoPenotti schreef:
En een van de weinige ruiterpaden is ook een wal geworden om de Peel, lees de buurt, te verzuipen.
Wel de lasten, niet de lusten.....

Je mag vooral niet teveel genieten van de natuur. Maar je mag er wel overlast van hebben. En op die overlast mag je dan weer geen kritiek hebben. Want ja, het is voor de natuur. Maar je moet er vooral weg blijven. En o ja, je mag er ook aan mee betalen middels de belasting.

Ik verbaas me er weleens over wanneer natuurbeschermers steen en been klagen over het feit dat mensen te ver van de natuur af staan. Maar als we ons er mee verbonden voelen is het ook weer niet goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:17

Mss kun je ook je zegeningen tellen. Je zit in zowel Nederland als Frankrijk. Dat heet ,luxe,

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:53

Percy schreef:
Villaneusjes, waarom zou iemand in een rolstoel geen invalidenparkeerkaart krijgen? Dat lijkt me toch sterk.

En dat is precies waarom ik het vertel, omdat heel veel mensen schijnbaar denken : je hebt rolstoel , dis kan je kaart krijgen.

Nee dus.

Behalve dat gemeenten zelf mogen bepalen wat de aanvraag daarvan kost (en die ligt tussen de 50 tot 460 euro momenteel geloof ik. ) en dat simpelweg niet betaalbaar is voor iedereen is de keuring ervoor soms echt belachelijk. Zelfs als je chronisch ziek bent van een aandoening die alleen maar zal verslechteren doen ze moeilijk. Mensen worden om de meest bizarre redenen een kaart afgewezen.

Ik vind “dat lijkt me toch sterk” altijd een prachtige uitroep. Want als t gaat om voorzieningen voor mensen met een beperking valt heel veel in die catagorie.

Zo heb ik anderhalf jaar moeten wachten op een electrische rolstoel. Waarvoor de gemeente vooral veel tijd heeft genomen en dure nutteloze onderzoeken te laten doen met de uitslag die al bekend was. Ik was heel toevallig onlangs nog op TV en in de krant met dit gebeuren. Het is zeer triest als je gemeente consulent zegt tegen jou dat hij aan het eind van de dag zichzelf in de spiegel kan aankijken dat hij er alles aan heeft gedaan en lekker jaar bed gaat maar jijzelf niet eens bij de spiegel kan komen.

Ik snap de frustratie van Karuna want toegang in de natuur is gewoon het zoveelste wat ontoegankelijk is of onbereikbaar. En dat voelt niet altijd even tof. Dat zegt helaas niet dat er een kant en klare oplossing is , maar als men uberhaubt soms mee wil denken ondanks of daar iets bruikbaars uit komt scheelt dat een hoop.

Maar denken dat iemand met een rolstoel gewoon zo een gpk krijgt puur omdat diegene in een rolstoel zot is een hele grote illusie. Het is een onderwerp dat enorm leeft onder mensen met beperking en waarvan de verhalen te belachelijk zijn voor woorden maar ze gebeuren wel….

Je kan bijvoorbeeld je meervoudig gehandicapte dochter die continue zorg nodig heeft en aan beademingsapparatuur zit best even bij de ingang van je bestemming achterlaten zonder toezicht om je bus ergens anders te parkeren en die 10 minuten best erop gokken dat ze nog adem haalt als je terug bent toch? Bedoel. Vast wel iemand die even de slang vast terug zet mocht hij onverhoopt losraken ondanks dat ze zelfstandig geen hulp in kan roepen.

Of gewoon even je ruggenmergbeschadiging fixen als je niet bij je autodeur kan.

Klinkt cru en verzonnen en “lijkt” heel veel mensen “sterk”. Is harde realiteit. En de reden : deels vanwege de kosten. Deels door mafklappers die misbruik maken van het systeem.

Als t gaat om toegankelijkheid en inclusie is Nederland in vergelijking met andere europese landen eentje die ver achterloopt en veel datums waarop t geregeld had moeten zijn volgens de eu al lang voorbij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:55

Tja gemeentes, hulp? "Nee, daar wordt je meer gehandicapt van".

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:59

Villaneusjes, het gezeur om een klein stukje natuurgebied wat niet bereikbaar is vind ik nog steeds klinkklare onzin.

Wat betreft de invalidenkaart vind ik het belachelijk dat het er zo aan toe gaat in Nederland en ik kon me dat niet voorstellen.

In België krijg je een beoordeling en die kost niets. Ook de kaart zelf kost niets en die is een levenlang geldig als het chronisch is. Ik had laatst van een kennis gehoord dat hij die in Nederland elke 5 jaar opnieuw moet aanvragen. Die man mist een been. Dat groeit echt niet binnen 5 jaar terug. Dus in de Belgische context vond en vind ik het onbegrijpelijk dat je als rolstoel gebruiker geen invalidenkaart krijgt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:13

Meer in het algemeen: ik merk dat het voor 'gezonde' mensen die goed kunnen lopen heel moeilijk is om zich te verplaatsen in mensen die dat niet kunnen. Een paar voorbeelden:
- rolstoeltoegankelijk restaurant, maar voor de wc moet je een lange trap af naar een lagere verdieping.
- medisch centrum: heeft lift, maar pas nadat je vijf flinke treden hebt genomen
- binnenstad: zo'n tegelpad voor blinden en slechtzienden waarop een gigantische bloembak wordt geplaatst, staat mooi, maar waar moet je naar toe als je niet kunt zien? (ik zie prima, maar zulke dingen vallen me echt op)
- invalidenparkeerplaatsen waar een loempiakraam op staat.
etc

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:28

Ja Hevonen, dat is zeker voor verbetering vatbaar maar dit ging om een voor iedereen afgesloten gebied en dat is toch wel een groot verschil, zeker omdat heel veel natuur wel toegankelijk is.

Ik vind dat een andere discussie want ts kan blijkbaar vaak wel wandelen en trappen lopen.
Ik kan dat niet en velen met mij dus dat is hier volgens mij helemaal niet van toepassing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 06:49

Percy verdrietig voor je dat je weinig kan. Maar en daar is de maar je noemt dingen die ik zeker niet altijd kan :n als dat zo zou zijn zou ik niet tegen deze dingen aanlopen toch? En daarnaast het topic is bedoeld voor iedereen die blijvend minder fit is, met welk mankement dan ook. Een groep die helaas minder mondig is dan zou moeten. Een groep die niet zo snel op de barricades klimt en maar al te vaak opzij geschoven wordt omdat ze soms niet volwaardig kunnen bijdragen aan de maatschappij om welke reden dan ook.

Ik kan me verder alleen maar aansluiten bij villa neusjes met hoe het gaat in nederland. Mijn rolstoel was ook een soap. Eerst al ruim 5 jaar dat ze geen geschikte konden vinden waardoor mijn oude rolstoel opper dan op was (nou ja het kan kennelijk slechter nog :') ) daarna vinden ze er een is deze niet meer bestelbaar. En vervolgens besteld het bedrijf een heel andere stoel. Veranderen zeer noodzakelijke specificaties zonder overleg "want dat verschil is niet zo groot" en komen ze aan met een compleet ongeschikte stoel aanzetten. 8)7 en heeft het maanden geduurd voor die stoel soort van een beetje bruikbaar is.

Waarbij ik ook 6 keer 40 km enkele reis moest maken omdat ik percee bij hun moest langskomen. En ik nu drie jaar later met een mwa stoel zit die soort van werkt met een eigenlijk nog steeds te lage rug. Een die bij langer gebruik gaat aanlopen. Een die voor de duwer een ramp is met steeds afzakkende handvaten. Een die na drie maanden deels afbrak op vakantie en daar een fietsenmaker de boel heeft moeten reparereen en kwa degelijkheid er eigenlijk slechter aan toe is dan mijn nu 23 jaar oude rolstoel -O- maar ik moet hier nog minstens 5 jaar mee vooruit.

En ja helaas loopt nederland achter kwa inclusie, acceptatie en tolerantie naar minder valide mensen. En is je woonplaats alles bepalend of je voorzieningen krijgt of niet. En tegen welke prijs, want de ene gemeente is een heel stuk duurder en strenger dan de anderen. En best vaak wordt er door mensen al dan niet openlijk twijfel getrokken aan iemands beperking met al het soms nare kwetsende gedrag erbij. Of zoals iemand noemde over je heen gepraat met je duwer of begeleider alsof je zelf niks nuttigs kunt bijdragen. Daarin kunnen wij als land nog wel wat leren. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:08

Percy schreef:
Villaneusjes, het gezeur om een klein stukje natuurgebied wat niet bereikbaar is vind ik nog steeds klinkklare onzin.

Wat betreft de invalidenkaart vind ik het belachelijk dat het er zo aan toe gaat in Nederland en ik kon me dat niet voorstellen.

In België krijg je een beoordeling en die kost niets. Ook de kaart zelf kost niets en die is een levenlang geldig als het chronisch is. Ik had laatst van een kennis gehoord dat hij die in Nederland elke 5 jaar opnieuw moet aanvragen. Die man mist een been. Dat groeit echt niet binnen 5 jaar terug. Dus in de Belgische context vond en vind ik het onbegrijpelijk dat je als rolstoel gebruiker geen invalidenkaart krijgt.

Mijn buurman had een parkeerplaats op kenteken, andere buurtbewoner ook, maar dan om de hoek van ons rijtje.
Die persoon verhuisde en de parkeerplaats werd opgeheven dus het bord met kenteken moest weggehaald worden.

En toen haalde ze dus de verkeerde weg 8)7
Heeft maanden geduurd voordat mijn buurman het bord weer terugkreeg.
Simpel klusje zou je denken, gewoon de paal terugplaatsen.
Maar nee hoor, moest eerst weer allemaal gecontroleerd worden.