De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:05

Ah duidelijk wat je bedoeld :)

Ander idee van het waarom.

Ik zou zeggen dat hij wilde dat hij braaf zou zijn. Niets meer uit zou spoken. Wat dat dan ook was.
Nou braver dan dat kan niet...

Ik zie hem niets doen wat lijkt op een paard naar voren krijgen.
Zoals been: geen reactie: mep.
Het is zoals ik het zie een gefrustreerde meppen reeks zonder ook maar iets te willen van reactie

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:05

ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

hoeveel pro's hebben jullie in real life dingen zien doen die gewoon echt niet kunnen? Want we zijn nu allemaal gechoqueerd door dit filmpje en de andere filmpjes van bekende ruiters, maar het gebeurd ook gewoon op veel stallen hier in nederland (en uiteraard ook andere landen) en daar hoor je dan niemand over....

Over dit filmpje heb ik weinig aanvulling op de eerdere reacties hier. Ik vind het misselijkmakend en heb na een paar seconden het filmpje uit gezet. Ik kon het gewoon niet meer zien en niet meer aanhoren....

Ik heb gelukkig mijn vorige instructrice vaker lesklanten zien staan uitkafferen, omdat ze hun paard onbehoorlijk behandelden, dan dat ik haar zelf grof heb gezien met paarden. Dat gezegd hebbende heeft mijn pony ook weleens een paar raken schoppen gehad, die achteraf gewoon onnodig waren, nadat hij mij er "vies" afgegooid had.

Manubres, ik heb een paard staan waarbij op ander terrein het emmertje van de een op het andere moment overliep. Die ging dan stijl omhoog. Dat valt natuurlijk allemaal te trainen, maar hij bleef dit met enige regelmaat doen. Die is dus op wedstrijd "pensioen". Mijn zus die voorheen enkel ervaring had met hele brave ponies, en die daar alleen maar buitenritten mee maakte, rijdt er super op weg. Moet ik zo een dan kwellen, omdat ik op wedstrijd wil, of is het ook gewoon goed om eens te zeggen "Ik maak jou er niet gelukkig mee, dus het hoeft van mij niet."?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:07

Jorex schreef:
Jorex schreef:
Ik kreeg zojuist op Facebook een filmpje te zien van hoe dit paard het nu doet bij zijn nieuwe eigenaresse (ook Grand Prix rijder). Het arme dier krijgt gewoon elke pas een schop met de sporen. En dan erbij vermelden dat hij nu "thriving" is bij de nieuwe eigenaar die hem ook mishandelt met sporen in zijn ribben elke pas. ;(

Ryans horses, dus zijn eigen Facebook (was een suggestie, dus heb gezegd dat ik dat account niet meer wil zien). Oftewel het paard is sindsdien mooi afgesloten (learned helplessness) gebleven en vertoont geen gevaarlijk gedrag meer naar zijn ruiters. |o

Dat filmpje kwam bij mij ook voorbij, maar dan bij de beruchte Ulrieke Thiel. Heb het verder niet gelezen, dacht van ja, dat is een ruiter die of op een erg flegmatiek paard zit en niet weet hoe je die aan het lopen moet krijgen, of een ruiter die de benen niet zo goed stil kan houden. Zag er an sich zo met scrollen niets schokkends aan en heb de tekst ook niet gelezen.
Als dit niet hetzelfde paard geweest was, dan had die Ulrieke het waarschijnlijk niet gedeeld en was er ook geen ophef over geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:13

DuoPenotti schreef:
Ah duidelijk wat je bedoeld :)

Ander idee van het waarom.

Ik zou zeggen dat hij wilde dat hij braaf zou zijn. Niets meer uit zou spoken. Wat dat dan ook was.
Nou braver dan dat kan niet...

Ik zie hem niets doen wat lijkt op een paard naar voren krijgen.
Zoals been: geen reactie: mep.
Het is zoals ik het zie een gefrustreerde meppen reeks zonder ook maar iets te willen van reactie

Ja dat kan ook, het is zo achterlijk dat het voor ons sowieso niet echt te plaatsen is.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:39

Ik heb het heel lang voor kolder gehouden topsport af te schaffen maar....
Al die zogenaamde topsporters met paarden (dat zijn ze feitelijk niet, hun paarden brengen de prestatie) die zich zo on-be-schrijflijk grof gedragen naar hun paarden.

Deze randfiguur ook!
Het is niet om aan te zien!!!
Gewoon crimineel en het arme dier schakelt gewoon af.
De ******** houd gewoon niet op met keihard slaan.
Overigens....degene die gefilmd heeft?
Waarom greep die niet in?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:48

DuoPenotti schreef:
ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

hoeveel pro's hebben jullie in real life dingen zien doen die gewoon echt niet kunnen? Want we zijn nu allemaal gechoqueerd door dit filmpje en de andere filmpjes van bekende ruiters, maar het gebeurd ook gewoon op veel stallen hier in nederland (en uiteraard ook andere landen) en daar hoor je dan niemand over....

Over dit filmpje heb ik weinig aanvulling op de eerdere reacties hier. Ik vind het misselijkmakend en heb na een paar seconden het filmpje uit gezet. Ik kon het gewoon niet meer zien en niet meer aanhoren....

Niet dit zien doen.
Maar wel eens tegen een bekende ruiter in gegaan.

Ik had een paard. Zelf zadelmak en opgeleid.
En enkele punten in het M Springen.
Paard weigerde nooit. Had ook nooit een zweepje bij hem bij.
Ik zie geen afstanden dus rij een vlot basis tempo en daarin kan een getalenteerd paard in de B en L prima mee komen.
Maar in het M word er van de ruiter verwacht wat meer te kunnen zoals een paard goed kunnen plaatsen.
Dus ik ben gestopt met wedstrijden met hem. Omdat hij het zo graag en goed deed en ik hem in het M ging verprutsen.

Zijn oud eigenaar had lang geen westrijden gereden en wilde graag weer beginnen.
Wat is er mooier dan een paard wat altijd springt?

Niet dus..
In de les bij een bekende ruiter stopte het paard.
En uiteindelijk zei die man, sla hem eens.

Waarop ik direct riep: dat paard word niet geslagen!!

En ik zei dus ook dat paard heeft nooit gestopt dus zoek het maar elders.

Man was gepikeerd.
Moest het maar ff voordoen dan.

En mijn geweldige paardje liet dat ook geweldig zien ❤️

En hij had een dubbel neer gezet.
De eerste met een balk ervoor dus kwam daar automatisch goed. En dan maakte de 2e sprong mij niets uit. Was niet bang van hoogtes.
Dus dikke oxer bovenin.

En toen zei die man niks meer...

Nooit daar meer geweest.
Maar hoop dat hij er van geleerd heeft.
Van dit penny trutje dat vele malen lager reed dan hem.. Maar het gelijk wel had.

GOED GEDAAN

germie

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:06

Ik ben gestopt met lessen bij de vader van een olympiade ruiter. Ik heb daar goede dingen geleerd, maar ook dingen waar ik niet achter kon staan.

Een twijgje achter het bit. Een steentje onder de neusriem. Opspringen. Je mag niet barreren, maar opspringen mag wel. Ja, zo ben ik met een paard zonder aanleg verder gekomen dan normaal. Maar het voelde niet goed.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 17:14

Als dit paard flegmatiek was, dan train je toch heel anders dan dit. Dit is echt nooit en te nimmer goed te praten. En wat ik net al vertelde: mijne was ook flegmatiek, werd kapot geslagen (door andere ruiter) zonder effect en bleek een zenuwblokkade te hebben. Heb hem in laten slapen, omdat hij op gegeven moment niet meer kon lopen.

En Elisa2, als de norm zou worden dat iemand niet op een paard mag gaan zitten zonder een band ermee te hebben is dat puur om dierenleed te voorkomen en een statement te maken...niet dat jij je persoonlijk aangevallen voelt.

Vroeger stapte ik zo op een paard van een ander. Nu doe ik dat niet meer. Ik ga er eerst aan de hand mee lopen, beetje aan de hand wat oefeningetjes doen en elkaar leren kennen en dan kijken of ik er op 'mag'...dat is een hele andere benadering dan 'ik stap erop en jij doet wat ik zeg'...en een paard als gebruiksvoorwerp te zien, die alles moet goedvinden en accepteren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:26

Manubres, over dat flegmatieke ging volgens mij om het filmpje van de eigenaresse

Een band hebben met is niet te meten. Ik heb een band met mijn huidige paarden, met die van mijn zus 0. En die hebben we ondertussen toch al zo'n 15 jaar, waarbij hij het overgrote deel van mij is geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:32

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, ik wil alleen even wat tegengeluid laten horen omdat het niet zo zwart/ wit is. ;)

Dierenleed is er ook bij mensen die wel een band met hun paard hebben helaas.

Het zit meer in het type mens dan dat het ergens anders in aan te wijzen is vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:35

Elisa2 schreef:
Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, ik wil alleen even wat tegengeluid laten horen omdat het niet zo zwart/ wit is. ;)

Het zit meer in het type mens dan dat het ergens anders in aan te wijzen is vind ik.

Ja, absoluut. Genoeg mensen die hun paard pijn doen, al dan niet bewust.

Paarden zijn heel vergevingsgezinde dieren, helaas...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:43

Daarbij, iemand die geen band met een paard heeft, hoort zich tegenover dat paard ook normaal te gedragen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 18:21

Elisa2 schreef:

Snap ik, maar ik zeg dat ik denk dat de kans kleiner is als iemand een band heeft met het paard. En natuurlijk zijn er ook mensen die een band hebben met een paard die niet normaal doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:26

Tjeerd Veldstra deed vroeger soortgelijk.
Bond een van zn Friezen vast. Dan ging er een minuut de zweep overheen. “Zo, nu heeft hij respect voor de zweep”. En dan mochten de leerlingen (van Deurne) een over de pis, zeiknat van het zweet paard afspuiten en droogstappen.

Alleen was er toen geen social media.
Ik vind het goed dat dit zo aan de kaak gesteld wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:35

manubres schreef:
Als dit paard flegmatiek was, dan train je toch heel anders dan dit. Dit is echt nooit en te nimmer goed te praten. En wat ik net al vertelde: mijne was ook flegmatiek, werd kapot geslagen (door andere ruiter) zonder effect en bleek een zenuwblokkade te hebben. Heb hem in laten slapen, omdat hij op gegeven moment niet meer kon lopen.

En Elisa2, als de norm zou worden dat iemand niet op een paard mag gaan zitten zonder een band ermee te hebben is dat puur om dierenleed te voorkomen en een statement te maken...niet dat jij je persoonlijk aangevallen voelt.

Vroeger stapte ik zo op een paard van een ander. Nu doe ik dat niet meer. Ik ga er eerst aan de hand mee lopen, beetje aan de hand wat oefeningetjes doen en elkaar leren kennen en dan kijken of ik er op 'mag'...dat is een hele andere benadering dan 'ik stap erop en jij doet wat ik zeg'...en een paard als gebruiksvoorwerp te zien, die alles moet goedvinden en accepteren.

Niet iedereen weet hoe die een paard moet trainen. En zelfs topruiters kunnen niet elk paard trainen. Op ieder potje past een dekseltje, maar het paard en de ruiter moeten elkaar wel vinden. En sommige paarden passen niet in een bepaald trainingsregime.

Als ik op een vreemd paard stap, dan aai ik het ook eerst even over de neus e.d. en praat er vriendelijk tegen. Vind dat ook niet meer dan normaal overigens. Doe dat ook als het geen vreemd paard is. Ik kan trouwens ook prima wat tutten en dom doen met mijn paard. Beetje aaien hier, beetje aaien daar. En soms speelt ze een spelletje met mij, van even niet komen. En dan weet ik weer hoe laat het is, ik speel dat dan mee, kijk haar aan, jaag haar met mijn lichaam weg zonder echt wat te doen en dan draai ik me om en dan komt mijn paard via mijn schouder naar me toe. Dat is zeker een band hebben met je dier en zo ver hoeft het in mijn ogen niet te gaan als je op een vreemd paard stapt. Maar ik vind altijd wel even dat een vreemd paard mijn stem mag horen en mijn geur mag ruiken.

Hier geen slof of vastgebonden paarden en dan met de zweep er over. Natuurlijk gebruik ik wel een longeerzweep met longeren en ook soms een zweepje met rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:37

rien10 schreef:
Tjeerd Veldstra deed vroeger soortgelijk.
Bond een van zn Friezen vast. Dan ging er een minuut de zweep overheen. “Zo, nu heeft hij respect voor de zweep”. En dan mochten de leerlingen (van Deurne) een over de pis, zeiknat van het zweet paard afspuiten en droogstappen.

Alleen was er toen geen social media.
Ik vind het goed dat dit zo aan de kaak gesteld wordt.

Ik heb ooit een paard van Piet pluk gereden. Maar weet zijn echte naam niet. :')
Was in de tijd daar stakmeester.

Ik als meisje van 16/ 17? ging in de winter ergens paard rijden.
Grote vos.
Rare stal.
Eigenaar ja die zei die moet je hebben.
Ik welk zadel en hoofdstel moet ik hebben.
Ja pak maar wat. Oké :?

Nou wat gepakt en ik ging in de buitenbak rijden. Zweepje mee.
En ging meteen 300 km per uur. Zweepje laten vallen. Toen ging ik nog maar 150 km per uur.
En daarna best redelijk af kunnen sluiten.

Kreeg ik daarna van iemand te horen dat het dier enkel met slof gereden werd. En vaak klappen kreeg.
Van deze meneer van het centrum. En was uiteindelijk wel weggestuurd.

Leuke heb nog B springen met hem gestart met foutloze rondes. Zonder slof en zooi.
Dus echt geen fout paard.

Maar ben daar gestopt.
Want ook in de zomer kwamen ze niet buiten.
En werden de paarden met een halster met op het kopstuk een honden prikband naar de stapmolen gebracht.
Dit was als kleine ukkel al niet mijn manier van paarden houden.

Er reden op die stal trouwens nog 2 centrum instructeurs meer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:13

Martina67 schreef:
Deze randfiguur ook!

Ik kijk niet…durf dat niet aan.
Degene die heeft gefilmd heeft mss gedacht: nu ben ik er klaar mee, want het zou best kunnen dat deze meneer dit vaker doet. En dan is het efficiënt ‘m te filmen en te exposen op SM. Nu hebben wij het hier ook immers over.
Wat ik ook walgelijk vind zijn de excuses die hij ervoor bedenkt. Hij praat het goed. Verschrikkelijk.

In de training van paarden zie je helaas toch vaak eenrichtingsverkeer. Doen zij het fout of niet snel genoeg dan volgen er klappen, een por met een spoor of een ruk aan een stang. Maakt de trainer een fout door te overvragen en het paard geeft een klap terug dan moet deze het bezuren.
Ik ben echt voor het afschaffen van ‘topsport’. En als er geen scheidslijn te trekken valt dan moeten we er maar helemaal niet meer opklimmen. Utopia I know.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:16

Martina67 schreef:
Ik heb het heel lang voor kolder gehouden topsport af te schaffen maar....
Al die zogenaamde topsporters met paarden (dat zijn ze feitelijk niet, hun paarden brengen de prestatie) die zich zo on-be-schrijflijk grof gedragen naar hun paarden.

Helemaal mee eens, helaas maar waar. Maar ook op bokt wordt je weggezet als wappie als je vanuit je eigen ervaring vertelt wat je allemaal hebt gezien bij bekende en geliefde ruiters/stallen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:27

paars schreef:
Martina67 schreef:
Deze randfiguur ook!

Ik kijk niet…durf dat niet aan.
Degene die heeft gefilmd heeft mss gedacht: nu ben ik er klaar mee, want het zou best kunnen dat deze meneer dit vaker doet. En dan is het efficiënt ‘m te filmen en te exposen op SM. Nu hebben wij het hier ook immers over.
Wat ik ook walgelijk vind zijn de excuses die hij ervoor bedenkt. Hij praat het goed. Verschrikkelijk.

In de training van paarden zie je helaas toch vaak eenrichtingsverkeer. Doen zij het fout of niet snel genoeg dan volgen er klappen, een por met een spoor of een ruk aan een stang. Maakt de trainer een fout door te overvragen en het paard geeft een klap terug dan moet deze het bezuren.
Ik ben echt voor het afschaffen van ‘topsport’. En als er geen scheidslijn te trekken valt dan moeten we er maar helemaal niet meer opklimmen. Utopia I know.

Dit is echt niet voorbehouden aan de 'topsport', ook recreatie ruiters die met een volle kop op hun paard zitten raken gefrustreerd als het niet lukt en reageren zich dan af op hun paard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:38

Liannetje86 schreef:
Als je zoiets ziet....Damn....

Mag ik iets doms vragen, als je zoiets ziet, dan sta je toch niet te filmen, dan ruk je diegene toch van het paard af? Of het nu een olympische ruiter is of niet....

Paard is totaal afgesloten, het is totaal nutteloos om dan door te meppen als je paard zich afsluit... (sowieso op die manier meppen lijkt me niet echt goed.. hang dan een boksbal op in de kantine als je je af wilt reageren :S)

Dat is geen domme vraag. Maar het antwoord is lastig. Ik heb met eigen ogen ook een Olympische ruiter op deze manier tekeer zien gaan. Maar er stonden allemaal medewerkers lachend omheen. Ik was een van de jongste. En ik was de nieuwste medewerker. Ik was echt helemaal van slag, maar ik durfde echt niet in te grijpen. Dat heeft met bepaalde groepsdruk te maken. Nu zou ik het wel doen, toen kon ik dat echt niet. Ik stond trouwens niet bij de groep die om het paard stonden (en hem ook sloegen), maar ik zag het tijdens het voeren vanuit de stalgang...

Ik heb twee jaar geleden wel een dressuurzweep uit iemand haar handen gerukt. Ik zou gaan voorlezen, komt er in een andere ring een meid uit, kijkt achterom of de jury haar niet ziet en begint midden op het terrein haar paard af te slaan. En ik stond er pal naast, dus ik heb de zweep uit haar hand getrokken. Toen werd zij heel boos, en daarna haar moeder boos op mij. Ze heeft toen een eerste en laatste waarschuwing gehad, dat als ze zich nog een keer zou misdragen ze een startverbod zou krijgen. Gelukkig heeft ze dat gedaan, maar je wil dan niet weten wat ze thuis met die paarden doet :n

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:54

Elisa2 schreef:
Dit is echt niet voorbehouden aan de 'topsport', ook recreatie ruiters die met een volle kop op hun paard zitten raken gefrustreerd als het niet lukt en reageren zich dan af op hun paard.

Nou dit dus! Jarenlang vroeger op grote stallen gewerkt en daar echt wel eens dingen gezien die mij vraagtekens bezorgde maar vroeger, als jong meisje al, op de manege reed ik op een paard dat bokte in galop en die moest ik toen ook maar net zo lang slaan tot hij niet meer bokte? Ik was 12 en deed het omdat de instructeur het zei…
Of met springen in de basis als er een paard weigerde werd hij ook flink afgeslagen alsof hij dan wel zou springen, nee er zitten in elke discipline op elk niveau “mensen” die vinden dat dit de manier is.
Laatst bijgewerkt door ElsbethG op 13-06-25 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:58

Ik begrijp dit niet. Kippenvel over mijn hele lichaam. Ben ik ook eens boos op mijn paarden? Ja, zeker wel. Maar nooit is er in mijn hoofd opgekomen om dit te gaan doen. Reageer ik mijn boosheid wel eens af? Zeker, maar dan is dat vooral door te gaan huilen. En dan staat mijn paard daar met een hoofd van "whuuut..."

Ik begrijp dit echt niet. En dat paard. Wat een braverd. Dikke knuffel voor dat paard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:04

Eens dat dit niet voorbehouden is aan de top’sporters’. Punt.
Top’sporters’ hebben een groter netwerk. Hebben volgers en fans. Die zaken soms goedpraten. Dus wat mij betreft begint het daar. Bij de top’sporters’.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:22

Het 'respect ' voor de zweep wordt soms al vroeg geleerd.
Maar mijn vriendin bracht 15 jaar geleden haar toen 2.5 jarige merrie weg naar een bekende training stal om keuringsklaar te maken.
De eerste twee dagen ging ik mee om te kijken.
De merrie werd in een longeer kraal gezet en de trainster stond in het midden met de longeerzweep.
De merrie werd ook ongenadig geslagen.
Zodra de merrie maar om zich heen keek, probeerde om te draaien, weg te komen, was het met de zweep erover. Vooral gericht op de achterbenen, en dan niet zachtjes maar je hoorde het kletsen op de benen en op de huid. Je zag op de rug en benen ook de striemen.
De merrie leeft al niet eens meer, maar mijn vriendin heeft nog steeds spijt naar die merrie toe en heeft zichzelf beloofd dat er nooit meer iemand maar met een zweep mag wijzen naar haar paarden.
Wij stonden er toen naar te kijken, het was een bekende trainster, dus we dachten dat het wel normaal zou zijn, dat wij softies waren.
Het was de manier om een paard te leren altijd voorwaarts te blijven denken, dat was het doel van deze methode.
Ik weet nog wel dat we terug naar huis gingen in de auto en niets zeiden, allebei niet wetend wat we nu eigenlijk gezien hadden.
De merrie is door die trainster uitgebracht en is zelfs nog reserve kampioen geworden.
Het werkt dus wel, respect voor de zweep :(
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-06-25 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:46

Ach ach, weer zo'n loser, die godzijdank keihard betrapt is. Maar ja, ben overtuigd dat er nog veel meer zijn. Zodra belangen belangrijker zijn, dan het welzijn van de dieren.... Daarom ben ik al jaren tegen de paardensport. En alle commerciële zaken, rondom paarden (en eigenlijk alle dieren). Dit kan gewoon niet meer..... en heeft eigenlijk nóóit gekund. Je wilt je maatje(s) dit toch niet aan doen?