Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:22

Chickyy schreef:
Los van de OP die vol staat met bodyshaming :+ Ik herken wel wat ts bedoelt, ik heb een vriendin die altijd heel dun is geweest en heb me er altijd over verbaast wat mensen tegen haar zeiden over haar figuur.. Van anorexia tot eet toch eens wat meer.. Ik ben zelf altijd te dik geweest en tegen mij heeft echt nooit iemand gezegd dat ik minder moest eten oid :n

Mijn vriend is ook erg dun + lang en die eet alles wat los en vast zit.. Hij krijgt wel eens opmerkingen maar volgens mij doet het hem ook niet echt iets. Maar mensen maken sowieso al heel snel opmerkingen over wat dan ook vind ik, waar ik woon (oosten van het land) zijn best wel veel mensen racistisch (en dan zeggen ze: "Ik ben niet racistisch, maar...") het floept er vaak zo uit en dan kijk ik wel eens van, hoooor jij wat je zegt? :+

Nog een toevoeging over heel dun zijn: ik heb het idee dat veel mensen het ook een beetje 'eng' vinden om botten en spieren en pezen heel goed te kunnen zien van het menselijk lichaam, ik vind het zelf wel heel fascinerend om te zien hoe alles werkt, als mijn vriend zonder shirt loopt en bezig is met opruimen bijv (gebeurt veel te weinig, zowel shirtloos als hij die wat opruimt heheheh), dan mag ik graag kijken naar hoe de spieren over zijn lichaam rollen zeg maar. Dat zie je bij mij niet hoor :D
Laatst bijgewerkt door Sychess op 22-04-25 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:23

onpaard schreef:
Er zullen altijd mensen zijn die een bepaalde voorkeur hebben. Het belangrijkste is dat je van jezelf leert houden ongeacht wat een ander er van vindt.

Dit! ^

Tevens een van de moeilijkste dingen in 't leven vind ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:26

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar wat ik hier ook las en op sm dus ook.
Nou die dikkerds die zijn ongezond, op sm komt er nog achteraan die moeten maar meer zorg premie betalen. Trekken het graag nog in 1 lijn met een roker.
Dat zal niemand over een slank persoon zeggen.
Terwijl bij beide de struggle om gewicht te behouden of juist af te vallen net zo groot kan zijn.

Want meteen anorexia benoemen is niet iemand ongezond noemen? Of bij klachten roepen dat ze eerst maar normaal moeten eten? Of moeten stoppen met die vinger in keel stoppen als je problemen met gebit hebt. Of dat bepaalde hulp uit de zorg niet voor jou is en dat daarom de zorg zo duur wordt omdat er mensen die er niet horen naartoe gaan...

Jij ziet het niet, betekent niet dat het niet gebeurd.

Die dingen zulen ze gerust zeggen. Helaas.

Maar ik trok het op de zorgpremie.
ik heb dat op sm nog nooit, echt nooit gelezen als het over de zorgverzekering gaat.
Altijd de mensen die roken moeten ze maar meer laten betalen, die drugs gebruiken, gevaarlijke sporten, maar ook die teveel vreten.
Ik lees daar nooit dat mensen die dun zijn maar meer premie moeten betalen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:29

Chickyy schreef:
Los van de OP die vol staat met bodyshaming :+ Ik herken wel wat ts bedoelt, ik heb een vriendin die altijd heel dun is geweest en heb me er altijd over verbaast wat mensen tegen haar zeiden over haar figuur.. Van anorexia tot eet toch eens wat meer.. Ik ben zelf altijd te dik geweest en tegen mij heeft echt nooit iemand gezegd dat ik minder moest eten oid :n

Zo gek is het toch niet? Slank zijn wordt in onze samenleveing veel meer gewaardeerd dan overgewicht, hoe je het ook wendt of keert is het gewoon zo. Dan durft men er ook wat meer over te zeggen, the end :P

"Je moet écht een koekje eten, je bent al zo mager!" wordt dan soms bedoeld als soort verkapte compliment, ook al is het niet per se een hele handige opmerking uiteraard.

Maar in principe weet je pas dat je een lelijk lijf hebt als niemand er wat over durft te zeggen :+

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:30

DuoPenotti schreef:
Altijd de mensen die roken moeten ze maar meer laten betalen, die drugs gebruiken, gevaarlijke sporten, maar ook die teveel vreten.

Ik zou het wel een goed initiatief vinden als mensen meer worden geholpen met hun probleem. Volgens mij (?) bieden veel zorgverzekeringen hulp aan bij stoppen met roken bijv, dat zou met afvallen/aankomen ook veel meer ondersteund moeten worden naar mijn mening. Je stimuleert immers een gezond leven. Of wordt dit wel aangeboden? Geen idee hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:33

Sychess schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik zou het wel een goed initiatief vinden als mensen meer worden geholpen met hun probleem. Volgens mij (?) bieden veel zorgverzekeringen hulp aan bij stoppen met roken bijv, dat zou met afvallen/aankomen ook veel meer ondersteund moeten worden naar mijn mening. Je stimuleert immers een gezond leven. Of wordt dit wel aangeboden? Geen idee hoor.

jawel, er is wel een vergoeding voor een dietist. Wel helemaal 3 uur.
Maar voor veel mensen zit de hulp daar gewoon niet.

beetje als met een gebroken been naar de diëtist mogen.

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/dieetadvies

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:36

DuoPenotti schreef:
MyWishMax schreef:
Want meteen anorexia benoemen is niet iemand ongezond noemen? Of bij klachten roepen dat ze eerst maar normaal moeten eten? Of moeten stoppen met die vinger in keel stoppen als je problemen met gebit hebt. Of dat bepaalde hulp uit de zorg niet voor jou is en dat daarom de zorg zo duur wordt omdat er mensen die er niet horen naartoe gaan...

Jij ziet het niet, betekent niet dat het niet gebeurd.

Die dingen zulen ze gerust zeggen. Helaas.

Maar ik trok het op de zorgpremie.
ik heb dat op sm nog nooit, echt nooit gelezen als het over de zorgverzekering gaat.

Maar dus wel dat dunne mensen geen gebruik horen te maken van bepaalde hulp, want door hun wordt de zorg te duur. Dat schrijf ik al en komt toch op hetzelfde neer. De ene krijgt te horen dat ze meer moeten betalen, de ander dat ze geen gebruik mogen maken van de hulp waar ze voor betalen want zij maken het te duur voor anderen.

Soepblik

Vreemd verwoordde openingspost. Voelt meer als onterecht terugslaan dan dat je op rustige toon iets aankaart wat je dwars zit.

Los van dat: die double standards zijn er absoluut. Commentaar op mensen met meer gewicht is terecht de wereld uit geholpen, maar we vinden het met z'n allen nog altijd normaal om woorden als "gratenpakhuis" te gebruiken, of om te beginnen over anorexia. Als je al slank bent word je aangekeken alsof je iemand in z'n gezicht slaat wanneer je zegt dat je jezelf nog mooier vindt met 3 kilo eraf, en krijg je comments van "nou, jij mag juist een burger extra" of dat je "blij moet zijn met wat je hebt" en als je ook maar dúrft om onzeker te zijn over je gewicht/tailleomvang/dijbenen/watdanook, dat als actieve belediging wordt gezien.

Waarom vinden we het nog steeds normaal om dat soort dingen te zeggen? :+ Waarom hebben sommige mensen uberhaupt het idee dat zij ook maar iets te zeggen hebben over het lichaam van een ander (beiden kanten op)? Alsof wanneer iemand slank of dun is er spontaan een soort collectieve, misplaatste verantwoording ontstaat om die persoon te vertellen dat diegene moet aankomen. Bizar. Ik zie het heel vaak gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 22-04-25 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Lokii

Is dit nu een soort wedstrijd welk type het meeste gebodyshamed word? Ik vind dit echt bizar :')

Fly_high

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:43

Oppression Olympics :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:44

Nee, maar het zou leuk zijn als er niet ontkent wordt dat beide kanten ermee te maken hebben. En dat je het zelf niet ziet niks zegt over of het gebeurd of niet.

Zoals bericht op 1e pagina dat dunne mensen nooit te maken hebben met bodyshaming, dat is gewoon niet waar. Het wordt alleen niet als bodyshaming gezien. Hoewel dat voor mij niet iets is van de laatste tijd, maar juist al hele leven. Voor beide kanten van het spectrum zou dat niet oké moeten zijn. Het ene is niet erger als het andere, beide zijn extreem kwalijk. Maar ook de OP is niet oké.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:47

MyWishMax schreef:
Nee, maar het zou leuk zijn als er niet ontkent wordt dat beide kanten ermee te maken hebben. En dat je het zelf niet ziet niks zegt over of het gebeurd of niet.

Zoals bericht op 1e pagina dat dunne mensen nooit te maken hebben met bodyshaming, dat is gewoon niet waar. Het wordt alleen niet als bodyshaming gezien. Hoewel dat voor mij niet iets is van de laatste tijd, maar juist al hele leven. Voor beide kanten van het spectrum zou dat niet oké moeten zijn. Het ene is niet erger als het andere, beide zijn extreem kwalijk. Maar ook de OP is niet oké.

Maar dat is 1 bericht, de meeste mensen zie ik gewoon erkennen dat zowel dik als dun, klein of groot, kont of geen kont, vul-maar-in, geshamed wordt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:54

Het zou echt fijn zijn als we allemaal eens onze mond leerde te houden over het gewicht en uiterlijk van andere mensen. Of je nou dik of dun bent of er tussen in, who the fiets cares. Zoals iemand hierboven al zei, moeten we nu een wedstrijdje gaan maken van welke maat het meeste last heeft van bodyshamen? Laten we ons als vrouwen en ook mannen vooral eens verenigingen en gewoon aardig doen tegen elkaar.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:03

Amandavd schreef:
Het zou echt fijn zijn als we allemaal eens onze mond leerde te houden over het gewicht en uiterlijk van andere mensen. Of je nou dik of dun bent of er tussen in, who the fiets cares. Zoals iemand hierboven al zei, moeten we nu een wedstrijdje gaan maken van welke maat het meeste last heeft van bodyshamen? Laten we ons als vrouwen en ook mannen vooral eens verenigingen en gewoon aardig doen tegen elkaar.

Absoluut mee eens, zeker over dat het geen wedstrijd is; de enige die iets te maken heeft met diens gewicht is de persoon zelf, de rest heeft daar niets over te zeggen.

Desondanks is het bodyshamen van dunne mensen wel een onderwerp waar weinig aandacht voor is, en waar duidelijk veel mensen last van hebben. Het is daarom belangrijk dat het de aandacht krijgt die het verdient; dat heeft verder niets te maken met een wedstrijd van wie het meeste bodyshaming ervaart. Vanuit maatschappelijk oogpunt is het logisch dat de discussie over het bodyshamen van dunnen mensen minder is gevoerd dan het bodyshamen van mensen met een maatje meer. Maar om dan nu te zeggen "we gaan deze discussie helemaal niet voeren, want we moeten gewoon helemaal niemand bodyshamen" is een dooddoener.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:12

Het is een enorm moeilijk onderwerp. Ik denk niet dat we een goed gesprek kunnen voeren hierover zonder mensen te kwetsen. Dan is "gewoon niemand bodyshamen" denk ik het beste antwoord.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:14

Soepblik schreef:
Amandavd schreef:

Absoluut mee eens, zeker over dat het geen wedstrijd is; de enige die iets te maken heeft met diens gewicht is de persoon zelf, de rest heeft daar niets over te zeggen.

Desondanks is het bodyshamen van dunne mensen wel een onderwerp waar weinig aandacht voor is, en waar duidelijk veel mensen last van hebben. Het is daarom belangrijk dat het de aandacht krijgt die het verdient; dat heeft verder niets te maken met een wedstrijd van wie het meeste bodyshaming ervaart. Vanuit maatschappelijk oogpunt is het logisch dat de discussie over het bodyshamen van dunnen mensen minder is gevoerd dan het bodyshamen van mensen met een maatje meer. Maar om dan nu te zeggen "we gaan deze discussie helemaal niet voeren, want we moeten gewoon helemaal niemand bodyshamen" is een dooddoener.

Feit blijft dat het bij dunne mensen heel anders is dan voor dikke mensen. Dat kun je niet met elkaar vergelijken, daarom zouden we helemaal niet moeten bodyshamen.
Ik ben 15 kilo lichter geweest dan nu en toen werd ik HEEL anders behandeld door mensen, ineens bestond ik ipv dat ik onzichtbaar was. Of als ik plussize mensen volgen op tiktok die onder elke leuke video dat ze van hun leven genieten te horen krijgen hoe lelijk, walgelijk etc ze wel niet zijn en dat ze geen bikini moeten dragen of niet eens naar buiten moeten gaan of niet van hun leven moeten genieten. Of al die plussize vrouwen die een slanke man hebben en dan te horen krijgen dat die man alleen bij hen is omdat een fetisj is. Dat is echt hele andere koek dan te horen te krijgen dat je eens wat meer moet eten of dat je heel mager bent, dat soort commentaar heb ik echt nog nooit voorbij zien komen wat betreft dunne/magere mensen.

Dus wellicht ligt de aandacht bij bodyshamen meer op de plussize/dikkere vrouwen omdat het bodyshamen daar van een heel ander niveau is. Dun/slank zijn is nogal veel meer de sociale norm dan andersom.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:19

Het is toch geen wedstrijd wie/welk lichaamstype het meest 'gebodyshamed' wordt? Bodyshamen gebeurd bij iedereen, dat is al erg genoeg.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:22

Amandavd schreef:
Soepblik schreef:

Feit blijft dat het bij dunne mensen heel anders is dan voor dikke mensen. Dat kun je niet met elkaar vergelijken, daarom zouden we helemaal niet moeten bodyshamen.
Ik ben 15 kilo lichter geweest dan nu en toen werd ik HEEL anders behandeld door mensen, ineens bestond ik ipv dat ik onzichtbaar was. Of als ik plussize mensen volgen op tiktok die onder elke leuke video dat ze van hun leven genieten te horen krijgen hoe lelijk, walgelijk etc ze wel niet zijn en dat ze geen bikini moeten dragen of niet eens naar buiten moeten gaan of niet van hun leven moeten genieten. Of al die plussize vrouwen die een slanke man hebben en dan te horen krijgen dat die man alleen bij hen is omdat een fetisj is. Dat is echt hele andere koek dan te horen te krijgen dat je eens wat meer moet eten of dat je heel mager bent, dat soort commentaar heb ik echt nog nooit voorbij zien komen wat betreft dunne/magere mensen.

Dus wellicht ligt de aandacht bij bodyshamen meer op de plussize/dikkere vrouwen omdat het bodyshamen daar van een heel ander niveau is. Dun/slank zijn is nogal veel meer de sociale norm dan andersom.

Bizarre comments inderdaad. Ik ben ook altijd benieuwd of dat soort mensen dit nog steeds hardop zouden durven zeggen als ze face to face met de persoon die ze beledigen zouden staan.

Nochtans is het niet aan ons om te bepalen dat het bodyshamen van verschillende gewichten van een ander niveau is. Dan zeg je indirect dat de dunne persoon het niet zo heel erg hoeft te vinden omdat diens lichaam nou eenmaal binnen de sociale norm valt. Dat je over het algemeen beter wordt behandeld vanuit onze kromme, domme maatschappij, betekent niet dat het geen extreme mentale gevolgen heeft wanneer het complete internet + media zich uit over het gewicht van Ariana Grande. Dat een comment als "gratenpakhuis" niet keihard aankomt bij iemand die wanhopig aan probeert te komen.

En nogmaals; ik zeg dit niet omdat het een wedstrijd is of iets dergelijks. Maar het is heel makkelijk om deze discussie volledig af te kappen met "bodyshamen is op geen enkele manier okee", terwijl er zo'n gebrek aan double standards is en dit onderwerp duidelijk nog niet de aandacht heeft gekregen die het verdient.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:25

San; Ik lees toch aardig wat berichten dat het wel meevalt of dat het erger is voor dikkere mensen. Zelfs als het erkend wordt komt er toch nog een opmerking waardoor iets erger is als het ander. En dat gebeurt helaas echt veel vaker op bokt. Ik heb het al vaker op bokt gehad dat ik iets over opmerkingen over mijn gewicht schreef en juist hier ook die opmerkingen kreeg dat het wel mee viel of dat mensen met overgewicht het erger hebben. Of zelfs dat ik niet mocht zeuren en blij moest zijn. Maar dat waren de beleefde antwoorden en niet eens de echt kwetsende opmerkingen en scheldwoorden die in het echte leven voorbij kwamen.

En bij amanda haar bericht zie je alweer dat het erger is voor mensen met overgewicht. En het voor dunne mensen wel meevalt. Terwijl het daarvoor benoemd wordt dat het geen wedstrijd is, maar het is wel echt erger voor mensen met overgewicht.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:30

Elisa2 schreef:
Bij mij begon het al op de basisschool, altijd te mager.. daardoor vaker naar de schooldokter moeten.
Een vriendin van mij heeft ook zo,n dun kind, moest ze mee naar het ziekenhuis en de kinderpsycholoog want ze dachten dat het kind verwaarloosd werd. -O-
Ohja dit was idd ook zo'n dingetje. Elke keer naar de schoolarts en bij de GGZ altijd dezelfde vraag: "eet ze wel genoeg?". Ik at als een bouwvakker :') . Snap hem de eerste keer vanuit een dokter nog wel, sommige kinder eten nou eenmaal moeilijk en daar kunnen ze wellicht bij helpen dan (en waarschijnlijk aftasten of er meer speelt). Maar elke keer opnieuw hetzelfde gesprek moeten houden, jarenlang bij elk bezoek? Je zou toch denken dat het gewoon in dossier komt te staan...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:32

Welkom bij de 'wie heeft er het zwaarst' wedstrijd.

Er zijn geen prijzen en aan het einde is iedereen ontevreden/ boos/ beledigd!

Super leuk dus dit!!

*\o/* {:} :)F Y)(^) +:)+ :):)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:36

Weet je wat het is, naast al de opmerkingen die dikke mensen vaak krijgen (zelf heb ik geen ervaring met de andere kant, sorry. Geloof zeker dat het bestaat) is ook de hele maatschappij dat men tegen heeft.

Kledingwinkels waar de kledij vaak alleen maar breder gaat in plaats van alle kanten groter word. Plussize die enkel online beschikbaar is. De oordelende blikken van mensen als je als dikke persoon een keer een hamburger eet. De ongevraagde afvalcoaches in DM’s met “Hey ik kan jou helpen met afvallen”. En zo kan ik nog wel dingen opnoemen.

Daarom dat iemand hier in het topic zei dat slank zijn de norm is. Ik denk niet dat iemand die slank is DM’s krijgt van gewochtscoaches met de vraag of ze een traject willen om 10kg aan te komen.

De commentaren die sommige mensenn hier krijgen als dun persoon zijn echt niet oke, dat wil ik hier zeker niet zeggen. Maar bodyshaming gaat verder dan de commentaren. En mij gaat men niet wijsmaken dat dunne personen de bovenstaande moeten meemaken. Correct me if I’m wrong natuurlijk.
En hiermee wil ik niet zeggen dat de ene groep het erger heeft, echt niet. Maar het is gewoon wel te merken dat mensen echt vies zijn van dikke mensen en nog liever met een grote boog er om heen lopen dan samen gezien te worden met iemand die dikker is.
En dat is mijn ervaring met dik zijn.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:38

Furst schreef:
Weet je wat het is, naast al de opmerkingen die dikke mensen vaak krijgen (zelf heb ik geen ervaring met de andere kant, sorry. Geloof zeker dat het bestaat) is ook de hele maatschappij dat men tegen heeft.

Kledingwinkels waar de kledij vaak alleen maar breder gaat in plaats van alle kanten groter word. Plussize die enkel online beschikbaar is. De oordelende blikken van mensen als je als dikke persoon een keer een hamburger eet. De ongevraagde afvalcoaches in DM’s met “Hey ik kan jou helpen met afvallen”. En zo kan ik nog wel dingen opnoemen.

Daarom dat iemand hier in het topic zei dat slank zijn de norm is. Ik denk niet dat iemand die slank is DM’s krijgt van gewochtscoaches met de vraag of ze een traject willen om 10kg aan te komen.

De commentaren die sommige mensenn hier krijgen als dun persoon zijn echt niet oke, dat wil ik hier zeker niet zeggen. Maar bodyshaming gaat verder dan de commentaren. En mij gaat men niet wijsmaken dat dunne personen de bovenstaande moeten meemaken. Correct me if I’m wrong natuurlijk.
En hiermee wil ik niet zeggen dat de ene groep het erger heeft, echt niet. Maar het is gewoon wel te merken dat mensen echt vies zijn van dikke mensen en nog liever met een grote boog er om heen lopen dan samen gezien te worden met iemand die dikker is.
En dat is mijn ervaring met dik zijn.

Ik denk dat het feit dat dit topic er is genoeg zegt, toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:41

Over zwaarlijvigheid zie je gewoon meer commentaar.
Dat heeft niks te maken met een wedstrijd, want voor elk is het vervelend.

Maar inderdaad wat zie je nu op internet voorbij komen over aankomen?
Maar 1001 dingen over afvallen.

Maar bokt is ook verre van netjes hoor.

[NM] Meer premie betalen omdat je te zwaar bent
[NM] Dikke mensen moeten meer premie betalen

[MWS] Waarom is gewicht zo'n issue? Ohjee, je mag niks zeggen poh poh, maar doen het wel...

[LZP] Commentaar op mensen met overgewicht?

[MWS] Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

En zo kan ik de lijst nog veel langer maken.
Dat was met de zoekterm bokt.nl: obesitas.
Vul ik anorexia in dan kom ik topics tegen met mijn vriendin heeft een eetstoornis hoe kan ik helpen.
En ik heb anorexia en die krijgt allemaal steun knuffels.
[MWS] Anorexia bij 30+

Maar het [MWS] GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo
topic, daar komen mensen toch nog wel even vertellen dat mensen maar minder moeten vreten elk pondje gaat door het mondje. Niks knuffel. Terwijl obesitas ook een ziekte is.

En als men dan nog zegt dat slank minder geaccepteerd is op bokt maar ook daarbuiten, dan let je niet goed op.

Daarmee zeg ik niet dat er geen body shaming bestaat op slanke mensen, maar fatshaming gaat echt heel ver.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:55

Fly_high schreef:
Chickyy schreef:

Zo gek is het toch niet? Slank zijn wordt in onze samenleveing veel meer gewaardeerd dan overgewicht, hoe je het ook wendt of keert is het gewoon zo. Dan durft men er ook wat meer over te zeggen, the end :P

"Je moet écht een koekje eten, je bent al zo mager!" wordt dan soms bedoeld als soort verkapte compliment, ook al is het niet per se een hele handige opmerking uiteraard.

Maar in principe weet je pas dat je een lelijk lijf hebt als niemand er wat over durft te zeggen :+

Ik zou echt niet zeggen dat het door waardering komt dat mensen er makkelijker iets over zeggen. Ik weet niet precies wat het is, maar ik denk dat bij het aanspreken op dun zijn er minder schaamte zit of de opvatting dat het minder beledigend zou zijn, omdat het zogenaamd geaccepteerder is om dun te zijn.

Ik krijg ook al mijn hele leven de meest bizarre opmerkingen over mijn gewicht/dun zijn, terwijl ik er gewoon uitzie als een gezond persoon, maar blijkbaar voldoe ik toch echt niet aan het plaatje aan wat gewaardeerd wordt. Want dat plaatje is zo ontiegelijk onrealistisch (dun + uitgesproken vrouwelijke vorm + behouden van borsten en kont = zeer zelden). Dus dan ben je automatisch te dun. En écht niet dat die opmerkingen verkapte complimenten zijn, nee, de betekenis die eronder schuilgaat, gaat meer over 'je kan niet gezond zijn, je hebt niet het lijf van een volwassene/vrouw, doe er iets aan want je doet dit duidelijk zelf en bent niet zo geboren'. :+
Echt laatst nog bij een uitvaart, dat een tante mij gedag zegt en zei 'laat eens zien' en ze pakt mijn pols 'oh ja, dat dacht ik al, blijft niets van over' op een zwaar afkeurende toon. Nou, mevrouw, die pols ziet er al 10 jaar hetzelfde uit en is er niet anders uit gaan zien sinds ik lange afstanden ren. Sterker nog, mijn armen zijn breder en gespierder geworden, maar dat zien mensen nooit, ze zien alleen altijd dezelfde aftekeningen van mijn skelet onder mijn huid en minimale, maar prima gezonde vetlaagje. En al zouden ze de spieren wel zien, dan zien ze dat ook alleen als 'traint al haar reserves weg'.

Het is nooit goed en inderdaad wat anderen ook al zeggen, het gaat beide kanten op. Ik heb soms wel de indruk dat bij hogere gewichten het in de context van (online) pesten naar voren komt (doen wetende dat het beledigend is) en bij lagere gewichten soms meer in causual settingen er regelmatiger uitfloept (doen alsof dat niet beledigend is), zoals mijn eigen voorbeeld of bij eetgelegenheden dat je meer moet eten. Dat het daarin misschien van elkaar kan verschillen in wat voor context het voorkomt, maar wederom, bij beide kanten zijn er genoeg voorbeelden van grof pesten tot aan verkapte opmerkingen maken. Maar bij beide kanten komt het uiteindelijk op hetzelfde neer: je bent iemand aan het veroordelen op basis van lichaamstype.