Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:14

MarlindeRooz schreef:
Hier een overzicht:
https://jeugdjournaal.nl/artikel/255198 ... d-en-nieuw

16 miljoen… en dan inderdaad nog de kosten voor de hulpdiensten, gebrouwen van gemeenten en de medische zorg. :)

precies

en geen enkel getal drukt het leed uit.
Leed van de mensen die er bang van zijn.
Leed van alle bange dieren, tam maar ook de wilde dieren.
De zorgen, hoe gaan we dit jaar de dieren weer het meest comfortabel laten zijn.
Niet van huis durven met dieren, ipv gezellig ergens ander O&N vieren

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:17

Ik hoop dat er vanuit de gemeentes shows georganiseerd worden, zodat we nog wel kunnen genieten van het siervuurwerk. Dat moet kunnen, 1 nacht per jaar :)

Captain

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:19

Of drones, er zijn veel betere alternatieven voor vuurwerk inmiddels.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:20

Friesfanaat schreef:
<knip>
oom agent hoeft niet eerst na te gaan of hetgeen wat Pietje afgestoken heeft legaal of illegaal is en kan dus gelijk optreden en zorgen dat Pietje stopt met afsteken.

Nou... :roll:
Zolang ze nog zeggen 'is geen heterdaad' komt iedere knalgrage idioot er makkelijk mee weg.
Dus laten ze dat maar beginnen met handhaven, met gebruik van camera's (zowel openbare camerabeelden als bijvoorbeeld die van deurbelcamera's en beveiligingscamera's), getuigenissen etc.
En dan geen tikje op de vingers maar alles doorzoeken wat op naam van diegene (of diens ouders/verzorgers) staat en in beslag nemen van illegaal spul (vuurwerk, drugs, noem maar op), torenhoge boetes en bij herhaling celstraf plus een verplichte cursus en taakstraf bij een brandwondencentrum oid waar vuurwerkslachtoffers verblijven.
En uiteraard alle schade vergoeden plus de kosten van je verblijf, cursus etc.
Bij minderjarigen dat op de ouders/verzorgers verhalen en laat die het maar regelen met hun raddraaiertje hoe dat geld weer terugkomt.
Gok dat veel mensen hun prinsjes en prinsesjes dan ineens wel kunnen opvoeden. :Y)

En ga je lopen rellen met de jaarwisseling?
30-12 aanmelden bij een locatie waar je de jaarwisseling verplicht gaat doorbrengen en 2-1 pas weer naar buiten.
Jaar erop weer rellen?
5 jaar verplicht binnen zitten met de jaarwisseling.
Dit op eigen kosten natuurlijk en alle toegebrachte schade (materiaal, fysiek, mentaal of wat dan ook) die je hebt veroorzaakt tijdens het rellen betalen.

En als dat niet betaald kan worden dan maar door loonbeslag oid.
Oh en omdat het je eigen stomme schuld is geen recht op voedselbank of wat dan ook.
Iets als hulp met budgetteren of schuldhulpverlening zolang je aan het afbetalen bent prima, maar niet 3-5 jaar schuldhulpverlening en dan er vanaf zijn ondanks dat je nog aan het afbetalen bent.
Want als je in staat bent om lekker te gaan rellen, slopen en weet ik veel wat, ben je imo ook in staat de gevolgen van je gedrag te dragen. :o
Sneu voor je gezin?
Had je maar moeten nadenken waar je aan begon.

En als je zelf gewond geraakt bent door vuurwerk of rellen oid mag je imo ook alles zelf ophoesten.
Want waarom moet de belastingbetaler en de verzekering opdraaien voor jouw wangedrag? :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:26

Captain schreef:

en lasers :j

alles moet tegenwoordig milieu vriendelijk, hele sectoren hebben er last van.
Maar bij vuurwerk mag alles maar de lucht in geblazen worden

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:31

lor1_1984 schreef:
Friesfanaat schreef:
<knip>
oom agent hoeft niet eerst na te gaan of hetgeen wat Pietje afgestoken heeft legaal of illegaal is en kan dus gelijk optreden en zorgen dat Pietje stopt met afsteken.

Nou... :roll:
Zolang ze nog zeggen 'is geen heterdaad' komt iedere knalgrage idioot er makkelijk mee weg.
Dus laten ze dat maar beginnen met handhaven,
[knip]

Er even van uitgaande dat het verbod ook betekent dat het bij je, en dus het in bezit hebben, van vuurwerk ook verboden wordt. Want dan hoeft er geen heterdaad meer te zijn. En komt de knalgrage idioot die vuurwerk heeft er ook niet mee weg door te zeggen dat het een legaal stuk vuurwerk was dat werd afgestoken en/of dat het iemand was die aan het knallen was.
Als er dan geknald wordt en agenten mogen controleren (en fouilleren?) dan is het genoeg als iemand het bij zich heeft.

Dus ja, met een verbod wordt handhaven wel echt veel gemakkelijker. Dan hoeft er geen heterdaad meer te zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:34

Het is 2 april en dit nieuws staat nog steeds dus het is echt. Wat ben ik hier blij mee! Het handhaven wordt denk ik eenvoudiger omdat nu alles illegaal is en er dus op ingegrepen kan worden. Een georganiseerde show lijkt me dan wel weer mooi.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:38

Roodvos schreef:
Er even van uitgaande dat het verbod ook betekent dat het bij je, en dus het in bezit hebben, van vuurwerk ook verboden wordt. Want dan hoeft er geen heterdaad meer te zijn. En komt de knalgrage idioot die vuurwerk heeft er ook niet mee weg door te zeggen dat het een legaal stuk vuurwerk was dat werd afgestoken en/of dat het iemand was die aan het knallen was.
Als er dan geknald wordt en agenten mogen controleren (en fouilleren?) dan is het genoeg als iemand het bij zich heeft.

Dus ja, met een verbod wordt handhaven wel echt veel gemakkelijker. Dan hoeft er geen heterdaad meer te zijn.

Maar dan moeten ze wel daadwerkelijk gaan handhaven ipv zeggen 'is geen heterdaad, de vogel is al gevlogen'.
Want dat is wat ze nu al tig jaar doen, waardoor de bommen vrolijk afgestoken blijven worden want ondanks dat het illegaal is is de pakkans zo ongeveer nul.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:38

Captain schreef:

Oh ja, vorig jaar in Disney een hele gave droneshow gezien inderdaad!

Muronia schreef:
Het is 2 april en dit nieuws staat nog steeds dus het is echt. Wat ben ik hier blij mee! Het handhaven wordt denk ik eenvoudiger omdat nu alles illegaal is en er dus op ingegrepen kan worden. Een georganiseerde show lijkt me dan wel weer mooi.

De stemming in de Tweede Kamer is op 8 april, dus dan pas officieel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:04

Captain schreef:

Here here! +:)+
Direct een pak beter voor het milieu ook.

Traditie verliest het al meer dan 10 jaar van ellende en vernielingen. Je achter dat woord verschuilen slaat echt de plank mis.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:12

Drone, lasers of van die lichtshows tegen gebouwen (zoals bij Disney kasteel) met muziek oid vind ik ook gaaf. Zou ik zeker naar komen kijken, ook tegen betaling.
Echt alles beter dan dat #%£$ vuurwerk

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:15

Leo schreef:
Traditie verliest het al meer dan 10 jaar van ellende en vernielingen. Je achter dat woord verschuilen slaat echt de plank mis.

Een traditie moet breed gedragen zijn. Dat was vuurwerk al lang iet meer.

Een onderzoek van vorig jaar liet zien dat de meerderheid van de Nederlanders inmiddels voor een vuurwerkverbod was.

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ru ... eferendum/

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:17

Fantastisch nieuws *\o/* *\o/*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:24

"Wie moet d'r compensatie betalen". Uh ooit afgevraagd wie die miljoenen schade betalen? Kan misschien wel prima uit eenzelfde potje.

Blij met dit nieuws! Al zullen er genoeg peppies en kokkies zijn die juist meer gaan inkopen dan anders 'want ik laat me niets opleggen'. Maar begin is er!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:03

jammer dat het zo moet, vuurwerk afsteken mocht alleen op 31 december tot 1 januari. Ze konden dus alle andere dagen al gewoon handhaven. Flinke boetes als je toch wat afsteekt en als het geen verkoop tijd is en je hebt het in bezit hup weer flink straffen.

Ik denk dat veel nederlanders niets hebben tegen vuurwerk die 12 uur dat het legaal mag maar eerder tegen iedereen die buiten die tijden afsteekt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:15

butengeweun schreef:
jammer dat het zo moet, vuurwerk afsteken mocht alleen op 31 december tot 1 januari. Ze konden dus alle andere dagen al gewoon handhaven. Flinke boetes als je toch wat afsteekt en als het geen verkoop tijd is en je hebt het in bezit hup weer flink straffen.

Ik denk dat veel nederlanders niets hebben tegen vuurwerk die 12 uur dat het legaal mag maar eerder tegen iedereen die buiten die tijden afsteekt.

Zo sta ik er ook in, ik vraag me dan ook af of het handhaven daadwerkelijk makkelijker wordt. Alles wat buiten die tijden om afgestoken wordt, is al illegaal en daar kan al amper op gehandhaafd worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:24

Fitzroy schreef:
Ik las dat de staatssecretaris denkt minimaal 1,5 jaar nodig te hebben voor invoering. Maar wat een super goed nieuws! Nu nog even de stemming donderdagavond afwachten.

Wat een onzin die 1,5 jaar. In de periode met de corona uitbraak was het in mum van tijd geregeld en hadden we nagenoeg een vuurwerkvrije nieuwjaar.

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen als dat verbod er eenmaal is.
Sommige doen alsof de wereld vergaat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:28

Vuurwerkvrij nieuwjaar met covid? :')
Je woont overduidelijk niet waar ik woon.
Hier ging het gewoon 10x harder en hadden we een dikke vuurwerkrel bij mij om de hoek. :Y)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:30

Ik vind het fantastisch. We hebben als land bewezen er niet meer mee om te kunnen gaan. En de goeie die lijden onder de kwade? Och gutteke toch, het is geen voorrecht hè? In veel landen steken consumenten nooit vuurwerk af en ze lijken me er niet minder gelukkig door.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:32

lor1_1984 schreef:
Vuurwerkvrij nieuwjaar met covid? :')
Je woont overduidelijk niet waar ik woon.
Hier ging het gewoon 10x harder en hadden we een dikke vuurwerkrel bij mij om de hoek. :Y)

Nou hier wel.
En het was heerlijk!
Hoopte toen al dat ze het zo door zouden pakken naar altijd.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:32

butengeweun schreef:

Precies. Vuurwerk buiten oud&nieuw om vind ik ook helemaal niets, en mag van mij prima gehandhaaft worden, maar zelfs dat lukt niet vanwege gebrek aan personeel. Het gaat mij juist om oudjaarsavond/nacht. Een avond/nacht per jaar.

Drones/lasers ed vind ik helemaal niets. Nee dank je.

Maar goed, het is er nog niet 100% door en met dit kabinet weet je het maar nooit. Kan zomaar op de laatste minuut afgeblazen worden, of, ook een populaire: afgeschoven naar het volgende kabinet waardoor er voorlopig nog niets verandert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:38

pien_2010 schreef:
Als iets onhoudbaar is geworden dan gaan zelfs die partijen overstag die tegen een vuurwerk verbod zijn. Zo werkt dat in een democratie.
Het hele vuurwerk afsteken is buiten alle proporties geworden met enorme vernielingen, overlast voor materiële en immateriële zaken en kost klauwen met geld vanwege al vernielingen en bedreigingen.
De kleine groep raddraaiers die er altijd zijn geweest is uitgegroeid tot een grote groep die de maatschappij enorme overlast geven en een gevaar oplevert.
Dat niet willen inzien vind ik enorm bekrompen. Dus de VVD die normaliter tegen is komt op voor de veiligheid van Nederland en dat doen ze goed.

Ik denk dat we overlast niet gaan voorkomen met dit verbod. Mensen gaan eerder nog meer zelf op zoek naar iets waarmee ze ellende kunnen veroorzaken.

De eerste jaren voelt het voor mensen als iets afgepakt en gaan ze toch uitdagingen zoeken. Pas na x aantal iets rustigere jaren zal dat het nieuwe normaal worden.

Met O&N zijn mensen vaak langer wakker en wordt er vaak ook flink wat gedronken. Ook dat geeft nog steeds ellende en gedrag waar we voorlopig niet vanaf zijn.

Dingen in de brand steken bijv schijnt ook heel leuk te zijn...........

Dus zeker de eerste 2-3jr hou ik mn hart vast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:41

Die vuurwerkvrije covid was het rustig maar ook niet. Klein dorpje in de achterhoek en uitgerekend de import er redelijk kort wonend gezin was continue bezig met vuurwerk sjit. -O- de periode ervoor ook steeds om 2000 dat ze daarmee aan het klo ten waren.

Een ding weet je na een verbod is alles wat in bezit is verboden, geen controle nodig of het legaal of illegaal is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:44

Voor de liefhebbers van carbidschieten.
Volgens mij staat dat niet officieel aangemerkt als vuurwerk en mag dat gewoon?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:48

Als ze toen met covid hadden doorgepakt dan hadden we nu het ergste achter de rug. Daarom hoop ik dat ze gelijk vanaf komend jaar beginnen met het verbod. Het moet de nieuwe norm worden om geen vuurwerk af te steken. Net zoals dat het ook niet meer de norm is om echt overal te mogen roken.