Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:37

Voor nu blijf ik bij het dynamisch contract van tibber. Wij zitten er per juli 2024 bij.
In 2024 kregen we gemiddeld 19,7 cent per teruggeleverde kWh en nu in 2025 hebben we gemiddeld 21,7 cent per geleverde kWh gekregen.

In de zomer krijg je natuurlijk minder per kWh dan in de winter.

petitparis

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:43

Thuisbatterij is echt een aanrader, hierdoor kunnen wij echt veel meer eigen opgewekte energie verbruiken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:50

Een zonnebank, zuipt dat geen stroom?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:06

Knuffeldier schreef:
Dynamisch contract lijkt me zeker wat als mijn vaste jaarcontract eind 2025 (Greenchoice - straks nagenoeg geen terugleververgoeding meer), bijvoorbeeld Tibber. Maar mijn zonnepanelen (Enphase) zijn niet zomaar uit te schakelen op piekproductie... dat doet me wel echt twijfelen met het idee dat negatieve bedragen vaker voor kunnen komen...

Bij mijn installatie kan ik het uitschakelen via de app van de omvormer (SolarEdge):
https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Misschien even de klantenservice benaderen van jouw omvormer/zonnepanelen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:09

Ik heb een zeeaquarium met koralen. Moet op 25 graden lopen met een flinke lamp erboven. Dat verbruikt wel wat kan ik je vertellen.

Wiet plantage kun je ook nog aan denken...hahahaha :')
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 19-03-25 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:12

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:15

Ik ga hier even volgen, ik heb alleen maart (ex vandaag) al 100 kwh terug geleverd...
Ik leef heel energie zuinig, omdat het kan en omdat ik meer niet nodig heb.. heb 6 panelen van de woningbouw (ze kunnen er dus ook niet zo maar vanaf)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:22

Hier liggen 19 panelen op het dak (eind 2022 gelegd) en nog eentje voor de zonneboiler. Die kwam met levering van het huis.

Met een elektrische auto en veel op elektriciteit komen we vaak wel goed uit.
Ben er nog steeds blij mee, moet gewoon plannen en nadenken, dat lukt prima.

Ik werk veel vanuit huis, dus overdag gaan de wasmachine en vaatwasser aan en de auto wanneer het kan aan de oplader. We hebben geen snellader, maar gewoon een stopcontactje (wel geïnstalleerd door een elektricien) waar 2,2 kwh doorheen gaat.

Verder bakken mijn kinderen en ik graag, dus de oven gaat ook regelmatig aan.

Tja, verder ontkom je er niet aan dat je meer teruglevert dan uitvraagt, dat is nou eenmaal zo. In de zomer dik in het groen, in de winter in het rood met die auto :') :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:47

moonsparkle schreef:
Ik wou wel even deze delen, geen gewoon een waarschuwing https://nos.nl/artikel/2558972-agressie ... tot-zorgen

Agressieve verkoop van dure thuisbatterijen leidt tot zorgen

:oo Dat zijn inderdaad geschifte prijzen. Ik geloof dat wij +/- 3000€ hebben opgelegd bij de installatie van de zonnepanelen voor een 5kWh batterij en dat er nog 2500€ bij kwam als we een extra 5kWh erbij wilde..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:54

Dat klopt wel zo ongeveer, maar het makkelijkste om je eigen energie te gebruiken, is een plug en play accu. Daar heb je geen omkijken naar, die van homewizzard bijvoorbeeld is een instapmodel.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:07

germie schreef:
Omdat ik verwarm op gas. Koken ook. En mijn cv is niet bepaald energiezuinig helaas, ondanks hr ketel. Warmtepomp is voor mij niet te betalen, een airco heel misschien.

Warmtepomp krijg je subsidie op en is daarmee goedkoper dan een airco. En bespaart (hier) minstens 70% van mijn gasverbruik

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:43

karuna schreef:
Het resultaat is dat het net nu nog harder wordt overbelast omdat mensen stroom gaan "verspillen" bewust. Het verbruik in piekuren zal denk ik er niet minder om worden.

Er bestaan inderdaad inductie en keramische kookplaten die op een normaal stopcontact werken, ik heb een losstaande keramische met drie pitten, helaas niet meer te koop. En in nl kook ik op inbouwinductie met een normale stekker

Bedankt voor de tip, ik ga nu ook een inductie kookplaat voor erbij bestellen. Ik wist niet dat die bestonden op een gewoon stopcontact.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:52

FrNo schreef:
karuna schreef:
Het resultaat is dat het net nu nog harder wordt overbelast omdat mensen stroom gaan "verspillen" bewust. Het verbruik in piekuren zal denk ik er niet minder om worden.

Er bestaan inderdaad inductie en keramische kookplaten die op een normaal stopcontact werken, ik heb een losstaande keramische met drie pitten, helaas niet meer te koop. En in nl kook ik op inbouwinductie met een normale stekker

Bedankt voor de tip, ik ga nu ook een inductie kookplaat voor erbij bestellen. Ik wist niet dat die bestonden op een gewoon stopcontact.

Wel opletten, de stekker/stopcontact zegt niets over dat het op 2-fase of 3-fase is.
Mijn inductievuur is 2-fase, maar heeft helemaal geen gewone/standaard stekkeraansluiting (is wel inbouw)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:13

Maar als er een gewone stekker aan zit, is dat dan nog een probleem?

Ik heb trouwens net al besteld eentje voor maar één pan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:17

Met een gewone stekker heb je altijd 1 fase, dus dat is altijd goed voor een normaal stopcontact :j Vrijstaande inductieplaten zijn volgens mij niet eens te koop als 2/3 fase plaat.
Wij hebben er een op de boot, met twee pitten. Werkt perfect! Je moet alleen opletten dat je niet tegelijk de booster en bijvoorbeeld een ander zwaar keukenapparaat aan zet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:45

Ik heb even alle reacties geskipt, maar hier mijn ervaringen/ideeën. We hebben 11 zonnepanelen

Wij hebben nu geen elektrische auto meer. Dat scheelt al behoorlijk in gebruik.

We hebben 2 sessy thuisbatterijen hangen maar ik ben daar nog steeds niet tevreden over. Niet over hun algoritme en niet over hun inzicht (wat het kost en oplevert overzicht). 10kwh maar geen flauw idee hoeveel ze dus daadwerkelijk laden en leveren.

We hebben nu 2 (ivm fiscaal aantrekkelijk zakelijk kopen, anders hadden we er 1 gedaan) grote powerstations gekocht van Ecoflow., 2x 4 kWh, de grootste uitvoering. Die gaan we ook/vooral in het buitenland gebruiken, eentje in ieder geval. En thuis/bedrijfsmatig ga ik er wat groot verbruik machines aan hangen. Het is dus niet alleen voor zonneenergie voor mij (ze hebben zelfs hun eigen panelen maar kunnen ook gewoon via een stopcontact opgeladen worden)

Die zijn dus ook mobiel, wel zwaar in gewicht.

We hebben er ook een micro omvormer bij gekocht, die zou ik zelf moeten kunnen instellen wanneer hij gaat laden en wanneer leveren. Zou ook aan het net gehangen kunnen worden zodat je je eigen energie eerst gebruikt. Of je kunt er 4 stekkers en wat usb dingen in steken.

Ik denk/hoop dat ik hier blijer van ga worden als van onze Sessy's.

Ik kan via de Solar Edge app van mijn zonnepanelen op het huis omvormer aangeven vanaf welk bedrag (dynamisch contract) ze uitgeschakeld moeten worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:52

MallyBelly schreef:
Ik ga hier even volgen, ik heb alleen maart (ex vandaag) al 100 kwh terug geleverd...
Ik leef heel energie zuinig, omdat het kan en omdat ik meer niet nodig heb.. heb 6 panelen van de woningbouw (ze kunnen er dus ook niet zo maar vanaf)

Ik al 277

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 06:38

Mijn app geeft aan dat ik vermoedelijk zo'n 1500 kwh terug ga leveren over 2025.
Ik heb al wel in 2.5 maand meer gas verbruikt dan vorig jaar in het hele jaar. Het was deze winter ook beduidend kouder en ik ben niet 2 weken weggeweest in de koude periode en heb gezegd dat ik me niet laat verrekken van de kou deze winter. Mijn cv staat bij 16 graden continu te loeien en ik ben er na 16 jaar vermoedelijk eindelijk achter waarom. Heb werkelijk tig mensen gevraagd, bedrijven gevraagd, heb notabene een onderhoudscontract bij de Energiewacht, maar nee, ik moet zelf met iets stoms achter de vermoedelijke oorzaak komen: De aanvoer en retour van mijn cv zijn tijdens installatie (of al bij de vorige ketel van de vorige bewoners) omgedraaid. Dat moet dus nog opgelost worden.
Lang leve een laser-infrarood-thermometer van Ali ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:01

Als ik dit topic trouwens zo lees, is het dan eigenlijk de investering nog waard om zonnepanelen te nemen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:12

moonsparkle schreef:
Als ik dit topic trouwens zo lees, is het dan eigenlijk de investering nog waard om zonnepanelen te nemen?

Alleen als je de opgewekte energie zelf gebruikt. Dus een paar panelen bijvoorbeeld ipv je hele dak vol.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:25

Kun je tegenwoordig geen bitcoins meer minen?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:40

Eindelijk zijn de zonnepanelen uit hun winterslaap ontwaakt. Gisteren 30 KWh terug geleverd. Dat is een goed begin want er komt een warmtepomp en een boiler enz die in de koude periode 45 KWh per dag gaan verbruiken. Gelukkig mogen we in ieder geval tot 2027 nog gebruik maken van de salderingsregeling. Op dit moment een modelcontract zodat wij geen teruglever kosten hebben. Wat onder aan de streep na saldering teveel is terug geleverd is slechts 3 cent per KWh.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:47

Wij hebben 16 panelen, maar die gaan niet zo hard als die van jullie, hoor! We wekken misschien 18 kwh op met deze zonnige dagen. Krijg de app niet geïnstalleerd, dus ik moet steeds op de omvormer kijken.
Bij ons zijn er wel 8 gelegd op de NO kant, vanwege het wegvallen van de salderingsregeling. Die panelen leveren 's ochtends kort stroom. We moeten het verder vooral hebben van de andere kant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:48

moonsparkle schreef:

Alles wat je direct gebruikt, of bv via een thuisaccu later gebruikt, bespaart je sowieso de stroomprijs.
Het heeft imo vooral voordeel als je apparaten hebt die je overdag kan gebruiken of laden, zoals een elektrische auto, airco, boiler, zware computers, ovens en andere werkgerelateerde apparatuur..
of dus in combinatie met die thuisaccu zodat je ‘s zomers helemaal offgrid kan.

Wij hebben 29 panelen, met twee huishoudens, en deze maand bijna 500kWh opgewekt. Best netjes :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:56

moonsparkle schreef:

Zonnepanelen in combi met een thuisbatterij (helpt je om meer zelf te verbruiken) is imo nog steeds een goede investering. Maar echt goed kijken naar je eigen verbruik en met de nieuwe zonnepanelen (vermogen per paneel is bijna verdubbeld tov 10j terug) zijn 6-7 panelen vaak meer dan voldoende.

Ik betaal nu nog steeds +/- hetzelfde per jaar aan gas en elektriciteit (gecombineerd contract) dan voor de gigantische prijsstijgingen. En eigenlijk verbruik ik nu meer stroom toen, ik moet gewoon veel minder van het net halen en het gasverbruik is gedaald omdat we op zonnige dagen elektrisch kunnen bijverwarmen (eerst IR-panelen, nu airco's)