Signal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Re: Signal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:00

Ik ben op Signal in al de jaren dat ik het gebruikt nog nooit gespamd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:05

In het verlengde hiervan, wie kent goede alternatieven voor Facebook, Insta etc?
Weet van Mastodon, en BlueSky, maar die lijken qua functionaliteit toch anders/minder, maar ik heb er zelf geen ervaring mee, alleen wat leeswerk gedaan. Zijn hier gebruikers die er iets over kunnen zeggen?

Ik las iets over Quodari, iemand daar ervaring mee?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:33

Mastodon en Bluesky zijn alternatieven voor Twitter, niet voor Facebook of Insta. Ikzelf zit op Bluesky en dat bevalt best. Een groot deel van mijn culturele/cultuurwetenschappelijke bubbel zit er ook. Mastodon lijkt meer voor de activisten (en voor de computernerds, want die hoorden er als eerste van), daar heerst echt wel een ander sfeertje.

Voor Insta is er Pixelfed als Fediverse-alternatief. Ik heb daar een tijdje terug een account aangemaakt. Helaas zit er nog geen hond. Om die reden heb ik het eerlijk gezegd ook niet uitgeprobeerd.

Facebook lijkt me domweg te groot en te uitgebreid om zomaar te vervangen. Het zijn geen korte stukjes tekst of losse plaatjes die je daar post, maar hele verhalen. Of er een alternatief voor bestaat - geen idee. Persoonlijk ben ik nooit aan Facebook begonnen. Dat heeft niets met privacy te maken, maar alles met dat ik Twitter al zo zonde van mijn tijd vond.

Je kunt serieus afvragen of we überhaupt op dezelfde schaal door moeten met sociale media. Misschien moet er wel helemaal geen alternatief voor Facebook komen. Als we iets selectiever ons leven online delen, kunnen we nog steeds heel wat laten zien en toch wat van onze tijd en privacy overhouden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:07

Ikzelf zit op Mastodon. Geen Bluesky gezien het technisch niet anders is dan Twitter, enkel de eigenaar is anders (anders dan ze soms claimen zijn ze ook niet decentraal). Dus gewoon weer een Amerikaanse partij die rare dingen kan doen dan wel zichzelf kan laten verkopen aan iemand die dat doet.

Mastodon valt binnen het zogehete Fediverse. Dat is een netwerk aan social media die tegen elkaar praat in hetzelfde protocol. Kun je beetje zien als email. Als de een bij Outlook zit en de ander bij Gmail, kun je toch met elkaar praten. Zo geld dat ook daar. Iedereen kan een server maken, maar die praten allemaal met elkaar. Vaak moet je, net zoals bij email, dan ff @(domein) achter de username zetten (net zoals dat je niet kan mailen naar Piet, maar moet mailen naar piet@outlook.com).

Als je de app installeert krijg je server aangeraden. Dat is meestal een grote server van de makers van de software. Aanzich een goed start punt, mocht je elders heen willen kun je altijd wisselen. Mocht je een lokale server willen, dan kun je de grootste daarvan pakken. Voor Mastodon is dat mastodon.nl. Maar gezien al je posts en profiel met alle servers gedeeld wordt, maakt dat niet heel veel uit buiten de regels van je server en de feed met alle posts van gebruikers van jouw server.

Binnen dat Fediverse heb je ook alternatieven voor andere dingen. Zo is er Friendica als Facebook alternatief, en Pixelfed als Instagram alternatief. En zo zijn er nog veel meer. En het leuke is dus dat je, als je wil, via een Mastodon account een Pixelfed account kan volgen en daarop kan reageren. Dan komen de afbeeldingen "gewoon" in je Mastodon tijdlijn.

Enkel als je echt wil posten met de functies daarvan, de interface van de andere dienst wil gebruiken of het zelf graag gescheiden wil houden, moet je ff een account aanmaken op een server die Pixelfed/Friendica draait. Is ook niks mis mee overigens, heb zelf ook liever de boel gescheiden. Maak het kan dus wel.

Overigens hoor je wel vaker "dat er niemand op zit" maar dat valt wel mee. Ik kan mijn gehele feed niet lezen daar. Maar wel is het zo dat er geen algoritme is dat jou dingen aanraad. Daardoor vallen meteen een deel van de gevaarlijke nadelen van de andere platformen weg (kunnen manipuleren van mensen doormiddel van beinvloeding in wat ze zien). Maar dat betekend dus wel dat jij actief mensen of hashtags moet gaan volgen om een beetje leuke feed te krijgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:27

Interessant, bedankt!

Ik gebruik Facebook eigenlijk vooral voor het volgen van interessante groepen, waarvoor je vroeger forums had. Forums zijn eigenlijk veel fijner, minder rommelig en geen reclame, maar ja, dat was 'die goeie oude tijd'.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:12

Hevonen schreef:
Interessant, bedankt!

Ik gebruik Facebook eigenlijk vooral voor het volgen van interessante groepen, waarvoor je vroeger forums had. Forums zijn eigenlijk veel fijner, minder rommelig en geen reclame, maar ja, dat was 'die goeie oude tijd'.

Dat is ook wat ik zoek inderdaad, interessante groepen met info waar ik wat aan heb.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 13:20

Ik ben dus ook van Facebook afgegaan
Wat ik eigenlijk het meeste mis zijn adresjes voor met de hond op vakantie, als daar een forum in te vinden is ...
Of misschien moet ik hier wat op Bokt gaan starten..,

Veel vrienden en kenniissen plaatsten uberhaubt nog weinig... en ik was zo ie zo selectief met vrienden en familieleden
Velen keken maar zeiden niets tot weinig
Laatst bijgewerkt door higgins op 18-03-25 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 13:22

Prairy schreef:
Hevonen schreef:
Interessant, bedankt!

Dat is ook wat ik zoek inderdaad, interessante groepen met info waar ik wat aan heb.

Klopt nieuws van pop podiums, zodat je er snel bij bent met tickets
Mijn hobby scrappen, moet dat nu zelf in de gaten houden als er nieuwe lijnen uitkomen etc

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:15

vanmorgen ging het op Q music een hele tijd over Signal. Over wel of niet overstappen etc. missschien dat het hierdoor wel meer onder de aandacht komt en er meer mensen overstappen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:37

juval schreef:
vanmorgen ging het op Q music een hele tijd over Signal. Over wel of niet overstappen etc. missschien dat het hierdoor wel meer onder de aandacht komt en er meer mensen overstappen.

Mweh.

Mensen houden niet van verandering. Ze passen zich pas aan als de consequenties heel groot zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:07

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:37

Boras dat klopt heb ook een app van Whatsapp gekregen met hoop blabla, ben nu ook vrienden aan het vragen over te stappen naar Signal. En ja is even wennen maar wen je snel genoeg aan dat het er anders uitziet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:54

Eergisteren in de vrienden groep (20 mensen) in Frankrijk gevraagd om massaal over te stappen naar signal. En sinds vandaag zijn we met zijn allen naar signal. Ook met de kinderen dus langzaam maar zeker wordt signal groter en groter.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:10

Boras schreef:
Ik kwam dit artikel tegen op nu.nl:

WhatsApp start Nederlands charmeoffensief nu mensen vaker voor Signal kiezen

https://www.nu.nl/tech/6349666/whatsapp ... iezen.html
Het grappige is dat ze lekker een hoop achterwege laten en de daadwerkelijke pijnpunten niet eens aankaarten. Dan weet je eigenlijk al genoeg, er is geen antwoord op te geven waarbij ze goed lijken dus ontwijken ze het maar helemaal. Maar wel leuk om te zien dat Meta bang wordt van de (privacy-technisch veel betere) concurrent, al zullen ze dat natuurlijk ontkennen.

Hier mooi stukje over het verschil (website is niet van Signal zelf, maar een Nederlandse site die nieuws over Signal deelt. Die heeft dit bericht geplaatst naar aanleiding van dit charmeoffensief): https://signalapp.nl/signal-app-nieuws/ ... offensief/

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:39

Ik heb sinds kort Signal. Voorlopig zal ik beide wel gebruiken, omdat veel mensen er nog mee werken.
Facebook houd ik nog vanwege de internationale contacten, al merk ik wel dat er steeds mensen vertrekken.
Via LinkedIn ondervang ik dat deels, al vraag ik mij af hoeveel 'veiliger' dat is. Daar delen mensen ook veel persoonlijke data.
En uiteindelijk loop je met digitaal informatie delen altijd de kans dat anderen meekijken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:51

senna21 schreef:
Ik heb sinds kort Signal. Voorlopig zal ik beide wel gebruiken, omdat veel mensen er nog mee werken.
Facebook houd ik nog vanwege de internationale contacten, al merk ik wel dat er steeds mensen vertrekken.
Via LinkedIn ondervang ik dat deels, al vraag ik mij af hoeveel 'veiliger' dat is. Daar delen mensen ook veel persoonlijke data.
En uiteindelijk loop je met digitaal informatie delen altijd de kans dat anderen meekijken.

Je deelt op sociale media altijd informatie over je eigen leven. Dat is inherent aan het fenomeen.

Het gaat hier in de eerste plaats om de data die de site van jou verzamelt: metadata over je locatie en je systeem, cookies van je internetbrowser etc. Als je dat allemaal aan elkaar koppelt, en aan de inhoud van je posts, kan men bizar veel over je te weten komen. Dat heb je niet of veel minder zelf in de hand. Daarom wil je wel graag overstappen naar een dienst die daar iets minder misbruik van maakt.

Los daarvan kan ik mensen inderdaad aanraden ook op Fediverse-platforms niet zomaar alles rond te strooien. Niet vanwege Trusk, maar gewoon omdat niet iedereen (ik noem maar wat) de lengte van de piemel van je hond hoeft te weten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 01:47

musiqolog schreef:
Los daarvan kan ik mensen inderdaad aanraden ook op Fediverse-platforms niet zomaar alles rond te strooien. Niet vanwege Trusk, maar gewoon omdat niet iedereen (ik noem maar wat) de lengte van de piemel van je hond hoeft te weten.
Dit kan ik alleen maar beamen. Hoe leuk ik de Fediverse ook vind, met elke website danwel service moet je uitkijken wat je post. Dingen kunnen erg negatief terugkomen op manieren die je niet verwacht, en dingen als "friends only" zijn vaak een schijnveiligheid gezien het vaak genoeg linksom of rechtsom wel lekt. Enige echte "beveiliging" is het domweg niet posten. Dat geld voor posts op social media van Big Tech, op fora als Bokt, op de Fediverse en op andere formen van online social media.

Bij de Fediverse is het zelfs zo dat veel diensten content van elkaar kopieëren en zelf opslaan. Daardoor kan het niet overgenomen worden door 1 persoon noch kun je stiekem edits maken om de boel te verdraaien zonder dat de rest dat ziet, maar de keerzijde is dat je data dus op verschillende servers komt en waarschijnlijk niet in de EU danwel enkel op daarop gerichte servers blijft. En dat heeft weer gevolgen voor dingen als de AVG.

Aan de andere kant. Als iemand jouw post op een niet-Fediverse service screenshot en elders online zet heb je hetzelfde princiepe. Dus het is niet alsof dit "probleem" enkel bij de Fediverse speelt. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het feit dat het expliciet zo gebouwd is een vorm van awareness brengt die je eigenlijk altijd moet hebben maar vaak vergeten wordt (al is het doordat diensten als die van Meta vooral nadruk leggen op hoe "veilig" ze zijn ipv op wat wel mis kan gaan, wat vaak best makkelijk kan en regelmatig gebeurd. En dat is nog los gezien van hoe veel data die bedrijven met en zonder toestemming de EU uit smokkelen en hoe die ook continue wetgeving zoals de AVG breken).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:45

juval schreef:

En ik raad iedereen af over te stappen. Velen downloaden het even en zien dan dat ik gelijk heb en dat het gewoon een waardeloze app is en zonder webversie je er niets mee kunt. Ik gebruik altijd de webversie van whatsapp en Telegram, dat vind ik een absolute must.

Dus velen blijven gewoon op facebook, instagram, en whatsapp. Gelukkig wel. Er moet heel wat gebeuren wil ik overstappen. Ik ging ook niet snel van icq en was ook 1 van de laatste gebruikers van hyves.

De webversie van Signal is 1 van de belangrijkste punten in mijn ogen om het überhaupt te gaan gebruiken. Zonder dat is en blijft het zeer gebruiksonvriendelijk.

Sinds corona staat bij mij Google locatie aan. Ik heb dat aangezet toen ik tijdens een fake negatief reisadvies alle grensovergangen van Groningen tot aan de A12 afgereden ben door steeds te zigzaggen. Vond dat wel een grappig idee toen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:26

Geen webversie, maar je kan gewoon een versie op je laptop zetten. En dan werkt signal beter dan WhatsApp, vind ik. Ik heb naar aanleiding van dit topic (en iemand hier die ik toevallig ook op WhatsApp heb) juist signal eens geïnstalleerd. Haar gewaarschuwd, ik wil het wel proberen, maar het kan zijn dat ik binnen een dag weer terug ben. Maar ik zit er juist over te denken meer mensen uit te nodigen omdat het prima bevalt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:36

Lalidan schreef:
Geen webversie, maar je kan gewoon een versie op je laptop zetten. En dan werkt signal beter dan WhatsApp, vind ik. Ik heb naar aanleiding van dit topic (en iemand hier die ik toevallig ook op WhatsApp heb) juist signal eens geïnstalleerd. Haar gewaarschuwd, ik wil het wel proberen, maar het kan zijn dat ik binnen een dag weer terug ben. Maar ik zit er juist over te denken meer mensen uit te nodigen omdat het prima bevalt.

Er is geen web.signal.com dus geen webversie. Je moet iets installeren en dat wil ik absoluut niet op mijn laptop en pc. Dus daarmee is het gewoon een nogo en voor mij waardeloos en zeer gebruiksonvriendelijk.
Ik heb gewoon 20 tabbladen open staan met dingen en kijk dan af en toe op whatsapp of eventueel Telegram. Ik wil geen extra blokjes onderin de taakbalk hebben, die zijn juist onoverzichtelijk. Heb daar zo min mogelijk staan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:40

Ik kreeg vandaag een mail op werk dat we overstappen naar Signal

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:15

Tja Gemie, de privacy en beveiligingsproblemen van WhatsApp en Telegram zijn voor mij een no-go. En dat geld voor steeds meer mensen. Als cybersecurity persoon vind ik dat een goede ontwikkeling. Het is alleen jammer dat iemand als Trump Musk daar voor nodig is. Cybersecurity mensen en privacy advocates waarschuwen hier al jaren over. Maargoed, die schuld ligt meer bij overheid en bedrijven dan losse mensen, die het jaren lang geen probleem vonden en normaliseerden. En beter laat dan nooit.

Desktop software is bij design een stuk veiliger dan webpaginas (neemt niet weg dat beide onveilig zijn als ze verkeerd gemaakt zijn, maar by design loopt een website al achter en zijn er al meer risico's en problemen). Helaas is het ook meer werk om desktop software goed te developen dan dat een website is, waardoor "alles in je browser" terein heeft gewonnen, vaak verkocht is onder de noemer "gemak". Maar het is nú gemakkelijk omdat alles zo is, maar als alles nou op desktop software in je taakbalk zou staan is dat natuurlijk net zo.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:51

Ik vind mijn privacy toch belangrijker als een webversie en/of de gebruiksvriendelijkheid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:00

Lokii schreef:
Ik vind mijn privacy toch belangrijker als een webversie en/of de gebruiksvriendelijkheid.

En ondertussen weet Google ook alles van je, staan er overal camera's die alles registreren, deed je vermoedelijk ook mee aan de qr-codes in coronatijd, maar he, dan is ineens een chattool een probleem.

Overgaan heeft pas zin als anderen het ook doen en gelukkig is dat hier niet aan de orde. Pas als ik niets meer zou kunnen met Whatsapp zou ik dus overstappen.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:44

Google gebruik ik ook niet meer. Daar zijn prima alternatieven voor.
In mijn omgeving gaan juist heel veel mensen over. Ook op mijn werk zijn we allemaal over.

Voorlopig zal ik nog wel beide gebruiken, maar hoe minder op Whatsapp des te beter. Voor mij hoef dat ook echt niet binnen een maand, maar dat ik helemaal van Whatsapp af ga, is zeker.
Mensen die vast willen houden aan Whatsapp moeten mij dan maar sms-en.