Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 06:39

Ik ben niet persee heel strikt met duurzaam leven, maar kleding voor ons allen probeer ik zoveel mogelijk van Vinted te halen. Daar staat vaak vanalles op met nog de prijskaartjes eraan.

Onze tuin heb ik bijna geheel inheems beplant op een enkele vlinderstruik na, want die vind ik erg mooi.

We bakken alleen nog met rundvet (bijproduct van de slager, ook nog eens een heel mooi zacht prijsje), en zijn volledig afgestapt van plantaardig vet. Vlees haal ik hier bij een slager die zijn eigen vlees slacht, en deze dieren komen allemaal hier uit de polder en liepen jaarrond op het gras. Eieren hebben we van onze eigen kippen. Sowieso eten we alleen grasgevoerd vlees want dat vind ik lekkerder (minder vettig). Groentes en aardappelen eet ik uit eigen tuin of van onze buren.

Wasmiddel en schoonmaakmiddel gebruik ik wel gewoon de "normale" dingen voor. Vind ik heerlijk ruiken :-D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 06:51

AnnoNiemand schreef:
Hebben jullie nog een duurzaam alternatief voor afwasmachine blokjes?

Ik was nog steeds op de hand, met een druppel dreft doe ik de hele afwas :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 06:59

AnnoNiemand schreef:

Poeder is al beter.

En je hebt van mother earth vaatwasmiddel. Schijnt goed te zijn maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Leo

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:23

Er zijn vaatwasvelletjes, maar ik moet er nog induiken. Eerst mijn huidige voorraad tabs opmaken. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:24

Brauzz heeft ze ook, maar aangezien wij ook geen vaatwasser hebben heb ik geen idee of ze goed zijn.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:26

verootjoo schreef:
AnnoNiemand schreef:

Poeder is al beter.

En je hebt van mother earth vaatwasmiddel. Schijnt goed te zijn maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Ik las laatst ergens dat dat dus juist mega slecht/ongezond is. Dus nee dankje. :+

Ik heb een waterontharder dus gebruik sowieso maar ongeveer 1/6 van een vaatwasblokje per keer. Maar ik wil graag over naar een natuurlijker alternatief. Desnoods zelf iets maken. Tips zijn welkom. :)

Met een gezin ga ik niet met de hand afwassen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:33

Qimm schreef:
Brauzz heeft ze ook, maar aangezien wij ook geen vaatwasser hebben heb ik geen idee of ze goed zijn.

Oh heeft brauzz ze ook? Daar hebben wij al de wasvelletjes van. Ga ik eens de vaatwasvelletjes proberen.

AnnoNiemand schreef:
verootjoo schreef:

Poeder is al beter.

Ik las laatst ergens dat dat dus juist mega slecht/ongezond is. Dus nee dankje. :+

Ik heb een waterontharder dus gebruik sowieso maar ongeveer 1/6 van een vaatwasblokje per keer. Maar ik wil graag over naar een natuurlijker alternatief. Desnoods zelf iets maken. Tips zijn welkom. :)

Met een gezin ga ik niet met de hand afwassen.

Oh is die poeder slecht?
Waarom? Wij hebben die omdat er geen micro plastics in zitten.
Die oplosbare plastics zijn killing.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:37

AnnoNiemand schreef:

Ik gebruik zelf van die sheets van mothers earth. Werkt best prima.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:41

Wij hebben ook de velletjes van Mother Earths geprobeerd maar tot 2x toe de hele keuken blank… meer mensen problemen ermee?
De wasmachine velletje zijn we wel heel tevreden over :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:42

Jiskaa schreef:
Wij hebben ook de velletjes van Mother Earths geprobeerd maar tot 2x toe de hele keuken blank… meer mensen problemen ermee?

Door een vaatwasservelletje?? Hier gelukkig niet dat probleem.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:44

Nog geen ervaring met die velletjes, maar ik ben wel op zoek naar andere shampoo.
Tot nu toe meerdere merken geprobeerd, maar mijn haar droogt zo gigantisch uit. :x
Laatst bijgewerkt door Saga op 11-02-25 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:46

8nnemiek schreef:
AnnoNiemand schreef:

Ik was nog steeds op de hand, met een druppel dreft doe ik de hele afwas :+

:j

Hier ook.
Machine voor 2 personen zie ik niet zitten.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:49

Wasmiddel
Ik gebruik Cosmeau, een half velletje voor een hele trommel
Ben er heel tevreden over! En het scheelt ook nog eens geld :D
Ik doe echt lang met zo'n verpakking

Ik weet niet of het heel milieu bewust is, wel heel dier vriendelijk.
Haarproducten van curly secret :)

Net las ik dat de schoonmaakdoekjes ( voorverpakt ) erg milieu onvriendelijk zijn
Iemand die daar een groener alternatief voor weet? Ik gebruik ze heel graag voor het toilet :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:51

Een doekje die je in de wasmachine doet?
Heb nooit anders gedaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:05

Polar schreef:
Nog geen ervaring met die velletjes, maar ik ben wel op zoek naar andere shampoo.
Tot nu toe meerdere merken geprobeerd, maar mijn haar droogt zo gigantisch uit. :x

Veel bars drogen helaas ook erg uit in mijn ervaring. Het is echt een delicate zoektocht of je echt een shampoo bar of een zeepbar wilt hebben (verschil in samenstelling).
Na jaren tobben had ik op een gegeven moment ayurvedische kruiden geprobeerd, maar op den duur nam mij dat teveel tijd in beslag. En nu ben ik terug naar vloeibare shampoo met die kruiden.

Echte bars zoals aleppo zeep zijn voor mijn huid een verademing maar voor mijn haar een hel. Happy soaps is voor mij te sterk net als aanverwante merken zoals wondr (?).
Dus ik lees graag mee voor een zachte en voedende bar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:14

DuoPenotti schreef:
Een doekje die je in de wasmachine doet?
Heb nooit anders gedaan.

Ja ik heb hier altijd het probleem mee dat ik ze eigenlijk niet bij mijn handdoeken en theedoeken in wil wassen, haha. En een machine aan zetten voor een paar doekjes lijkt me ook niet zo duurzaam. Ik ben er nog niet uit :))

Hele zachte bar is Avocowash van Lush. Maar die kan zelfs voor sommigen té zacht zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:18

Ik merkte met bijna alle zeep/shampoo bars die ik gebruikte dat ik kramp kreeg in mijn handen van het wrijven voordat ik voor mijn gevoel genoeg shampoo/zeep had. Ook schuimde het nauwelijks dus voor mijn gevoel deed het niks. Mijn haar voelde na het wassen nog steeds tegelijk vettig en droog :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:23

De beste shampoobars heb ik van Ali gehaald. Die schuimen fijn, ruiken fijn en zijn niet te duur (en toch koop ik ze niet meer, want ze zijn tegenwoordig wel over een euro per stuk en de goedkoopste shampoo is ook 1 euro per fles en doet het net zo goed, dus ik ga voor het goedkoopste). Ook zitten de shampoobars in een alu doosje wat gewoon erg fijn werkt, deksel kan er weer op en dan drogen ze niet echt uit.
In Nederland betaal je vaak 4 of 5 euro voor een shampoobar zonder doosje wat dus te duur is.
Maar de simpelste shampoo in flessen werkt bij mij gelukkig prima, dus die koop ik nu.

En nog een tip voor de mensen die ook niet te veel geld uit willen geven: De Rossmann verkoopt douchegel voor 55 cent per fles. Heel fijn, diverse geuren en werkt ook prima als shampoo. Ik doe er ook nog eens lang mee, dus het is ook enorm duurzaam.

En voor wie het belangrijkvindt: vegan en zonder microplastics schrijven ze.
https://www.rossmann.de/de/pflege-und-d ... 8134051837
Laatst bijgewerkt door germie op 11-02-25 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:25

Dan heb je inderdaad niet de goede te pakken gehad :)
Schuimen zegt trouwens niet per se wat, sommige bars schimmen nauwelijks, maar je haar voelt dan wel gewoon schoon.

Het zou wel kunnen dat je niet wennen aan het gevoel als je haar bet gewassen is: veel reguliere shampoos laten een laagje achter op je haar waardoor het heel glad voelt, de meeste shampoobars doen het niet en dan kan het dus ruw voelen. Maar na opdrogen zou je haar gewoon lekker zacht moeten zijn.

Een shampoobar van Ali voor de duurzaamheid, daar moet ik wel een beetje om lachen :))

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:28

Ik heb tot nu toe shampoo in fles gebruikt.
Heb o.a Urtekram, Lavera en Hask gebruikt, maar die laatste heeft er wel rommel in zitten, terwijl ze zeggen van niet. :x
Heb nu tijdelijk Timotei, maar die bevat wel sulfaten geloof ik. Mijn haar ziet er nu wel weer normaal uit.

Ik zoek echt iets dat vrij is van sulfaten, siliconen, parabenen, microplastic, etc.
Is echt heel moeilijk te vinden of het is 30 euro voor een mini flesje, waar ik nog geen maand mee zou doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:31

Jullie denken allemaal dat duurzaam dus duur moet zijn. Maar de portemonnee moet het ook aan kunnen.

Ik heb dus tegenwoordig de Isana van de Rossmann, 55 cent per fles, geen microplastics, dus helemaal duurzaam. Die bevallen me dus nog beter dan een Ali shampoobar (en die van Happy soaps zijn echt niet duurzaam, te duur, geur is er zo af, reinigen niet zo fijn, geen doosje er gratis bij, kan er eigenlijk voor dat geld niets positiefs over melden, behalve dat ze lekker ruiken als je ze voor het eerst gebruikt, maar dat is dus heel tijdelijk). Dan kan ik niet zeggen dat die dus duurzaam zijn als de geur er al zo af is. Ik verwacht voor dat geld ook een meer dan duurzame geur en textuur en een goede verpakking om het in op te bergen er gratis bij. Er wordt gewoon te veel winst gemaakt op dat produkt. Dus duurzaam voor het pensioen van de fabrikant.

Maar ik ben dus weer terug naar shampoo uit een fles, duurzamer, goedkoper. En vrij van microplastics.
Dus beter kan dan helemaal niet.

En hier nog een artikel dat juist de sulfaten en siliconen niet slecht zijn:
https://www.womenshealthmag.com/nl/beau ... -sulfaten/

En dan is er nog een betaalbare shampoo te vinden die vrij is van schadelijke ingredienten:
https://www.drogist.nl/inecto-naturals- ... -500ml.htm?

Dan hoef je dus geen 30 euro uit te geven.

En azijn schijnt ook je haar schoon te maken, maar je moet wel tegen de geur kunnen. Maar ook dat zal niet goedkoper zijn dan een fles shampoo van nog geen 2.5 euro. Want je hebt best wel wat azijn nodig om je haar er goed mee 'nat' te maken.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-02-25 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:36

Maar het punt van zo'n bar is nou net dat je er geen verpakking (afval) bij nodig hebt...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:38

Duurzaam zou niet zo duur moeten zijn en wij zijn ook niet zo duurzaam als we zouden willen, omdat dat financieel voor ons niet haalbaar is.

Ik heb jouw shampoo opgezocht, maar helaas kan ik die hier ook niet gebruiken.
Shampoo uit fles is trouwens niet persé slecht, heb momenteel eentje staan die 100% afbreekbaar is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:44

JudithGigi schreef:
Maar het punt van zo'n bar is nou net dat je er geen verpakking (afval) bij nodig hebt...

Die is dus wel nodig, want anders droogt die uit en gaat de geur er af. Sowieso koop je hem ook met verpakking, en ik vind dan een alu doosje heel duurzaam en fijn, want het is geen plastic of karton. En ik hergebruik die doosjes als waxinelichthouder. En daarna gaan ze naar de oud ijzerboer. En die alu doosjes verwacht ik er ook bij voor 4 of 5 euro. Dus die bars in Nederland zijn juist helemaal niet duurzaam.
Tot nu toe is de Isana douchegel het meest duurzame wat ik heb kunnen vinden en nog fijn voor de portemonnee ook.
Ik kijk bij huidverzorging echt eerst naar de prijs en dan naar wat ik er voor krijg. Maar als ik schoon kan worden voor 1 euro, dan ga ik geen 5 betalen. Dat is dan juist weer absoluut niet duurzaam.

Gelukkig weet ik wat duurzaam is voor mij en wat werkt voor mij. En daar hoort ook af en toe zonder schaamte iets bij Ali kopen bij. Ik ga niet meer betalen hier in Nederland voor hetzelfde produkt.
Ik doe niet mee aan 4 keer per jaar een nieuwe inrichting zoals sommigen en waar bijvoorbeeld een Action op inspeelt. Maar ik ben ook geen dief van eigen portemonnee.

Voor mij is echt niet alles financieel haalbaar. Dus als ze willen dat ik anders duurzaam word, dan moeten ze zorgen dat de prijzen onder de prijzen van wat ik nu betaal komen te liggen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:52

JudithGigi schreef:
Jiskaa schreef:

Door een vaatwasservelletje?? Hier gelukkig niet dat probleem.

Ja want dat is ons nog nooit gebeurd met blokjes de afgelopen 5 jaar maar met die doekjes al 2x. Heel gek.
De eerste keer dat ik de doekjes gebruikte kwam er overal schuim uit, water in de keuken, rampzalig :’) toen had ik de doekjes achter het klepje gedaan zeg maar.
Daarna de doekjes maar in het bestekbakje gelegd, dat ging een paar keer goed maar toch ook weer een keer de keuken blank.. dik balen.
We hebben een zinnige vaatwasser denk ik xD Daarom nu maar weer de eco blokjes gekocht.