Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sansevieria schreef:NoorW schreef:Edit: bovendien, als we al het particuliere vuurwerk afschaffen, wordt handhaving ook veel makkelijker. Dan is elke knal een illegale en dan zal er sowieso ook minder zwaar vuurwerk zijn.
Precies dit!
BrankaZ schreef:Dus moeten we maar achteroverleunen, niets doen en het accepteren?
Met een verbod maak je in ieder geval duidelijk dat vuurwerk verboden is.
BrankaZ schreef:En niet elke knal is verboden. Knalvuurwerk is verboden. Maar siervuurwerk is ook niet bepaald geluidloos te noemen. Dat is dan ook verboden.
BrankaZ schreef:Een verbod valt of staat inderdaad met handhaving. Maar als het uitgangspunt is dat alles dat wordt afgestoken verboden is en er prioriteit wordt gegeven aan handhaving daarvan, dan heb ik wel een beetje hoop. Hopelijk kan er dan ook harder worden ingegrepen bij die idioten die hulpverleners hinderen en bekogelen met vuurwerk. Dat is in mijn ogen gewoon misdadig gedrag.
Marjo schreef:Elke knal is nu ook illegaal en daar kan al niet op gehandhaafd worden. Vuurwerk mag namelijk alleen op 31-12 afgestoken worden.
Hoe denk je dat een algeheel verbod dit zal verbeteren?
Sansevieria schreef:Marjo schreef:Elke knal is nu ook illegaal en daar kan al niet op gehandhaafd worden. Vuurwerk mag namelijk alleen op 31-12 afgestoken worden.
Hoe denk je dat een algeheel verbod dit zal verbeteren?
Nee, dat is dus niet zo, bepaalde soorten vuurwerk mogen het hele jaar verkocht worden, en ook eerder dan 31-12 afgestoken worden.
Als je gewoon alles particulier afschaft dan is duidelijker dat er op alles gehandhaafd kan worden.
Nu is het voor velen blijkbaar nog onduidelijk wat wel en niet mag:
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/ ... werkregels
Marjo schreef:BrankaZ schreef:En niet elke knal is verboden. Knalvuurwerk is verboden. Maar siervuurwerk is ook niet bepaald geluidloos te noemen. Dat is dan ook verboden.
Ik zei ook; op dit moment. Ook siervuurwerk mag je op dit moment niet afsteken. Enkel cat. 1, en dat zijn hele zachte rotjes en knalerwten.
BrankaZ schreef:Marjo schreef:Ik zei ook; op dit moment. Ook siervuurwerk mag je op dit moment niet afsteken. Enkel cat. 1, en dat zijn hele zachte rotjes en knalerwten.
Eerlijk gezegd wat flauw om zo met woorden om te gaan.
Letterlijk gezien is op deze datum inderdaad alles verboden. Maar we hebben het hier over een verbod op al het vuurwerk op oudjaarsavond. Moeten we dat ook echt letterlijk zo gaan benoemen?
Maar goed, ik ben dus voor een algeheel verbod op vuurwerk voor particulieren het hele jaar rond.
Dat was niet het geval, maar helaas blijkt dat te veel mensen (jong en ouder) niet om kunnen gaan met het privilege om op oudjaarsavond vuurwerk af te mogen steken.
Dan moet het maar verboden worden en erop gehandhaafd worden. Dat handhaven nu niet lukt vind ik een non-excuus. Dat zou inhouden dat je nooit iets kan veranderen.
meggiemeg schreef:Marjo schreef:Bij onze vorige honden was zelfs dat nog teveel nadat ze eerst verprutst waren door het zwaardere vuurwerk. Een knal was een knal bij ze, hard of zacht.Dat is categorie 1 en die knallen zijn zachter dan de gemiddelde uitlaat van een motor.
DuoPenotti schreef:Maar met corona waren er toch minder gewonden.
NoorW schreef:Ik begrijp niet dat we vuurwerk nog steeds niet verboden hebben. Er is inmiddels genoeg maatschappelijk draagvlak, zoals de poll ook laat zien.
Het is ontzettend veel overlast, brengt énorme kosten met zich mee voor de maatschappij (denk aan alle zorgkosten en opruimkosten), dieren zijn doodsbang, het is heel slecht voor het milieu, mensen gaan er slecht mee om en verliezen handen, ogen en ik weet niet wat. En waarvoor? Even lollig knallen. Het is echt niet meer van deze tijd.
Edit: bovendien, als we al het particuliere vuurwerk afschaffen, wordt handhaving ook veel makkelijker. Dan is elke knal een illegale en dan zal er sowieso ook minder zwaar vuurwerk zijn.
BrankaZ schreef:Ik vermoed ook dat de uitslag van deze poll niet kenmerkend is voor het hele land.
Maar in b.v. Alkmaar is een afsteekverbod ingesteld op basis van een gemeentelijk referendum.
Als ik op sociale media de reacties daarop lees denk ik dat het daar juist andersom is met reageren: mensen die voor het verbod hebben gestemd laten zich niet horen. Snap ik ook wel als ik lees hoe fel sommige mensen reageren op het verbod. Maar ik kan mij voorstellen dat er wel een (kleine) meerderheid is voor een verbod en volgens mij groeit die groep ook.
Bo_Y schreef:Ik ben vorig jaar begin december ver buiten de bebouwde kom achtervolgt door 4 jongens van 14/15 jaar ongeveer die maar knalvuurwerk naar mij en mijn hond bleven gooien. Hond was al doodsbangs voor vuurwerk en nu nog meer.
Plus dat ze mensen die achter haar lopen niet meer vertrouwd.
Ik heb het gefimt, jongens waren herkenbaar. Naar de politie gegaan en ze deden niets! Dus geloof dat er gehandhaafd wordt heb ik niet.
BrankaZ schreef:Ik vermoed ook dat de uitslag van deze poll niet kenmerkend is voor het hele land.
Maar in b.v. Alkmaar is een afsteekverbod ingesteld op basis van een gemeentelijk referendum.
Als ik op sociale media de reacties daarop lees denk ik dat het daar juist andersom is met reageren: mensen die voor het verbod hebben gestemd laten zich niet horen. Snap ik ook wel als ik lees hoe fel sommige mensen reageren op het verbod. Maar ik kan mij voorstellen dat er wel een (kleine) meerderheid is voor een verbod en volgens mij groeit die groep ook.