Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:18

Maar met corona waren er toch minder gewonden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:20

Tijdens de coronaperiode hebben we op oudjaarsavond de hele avond mogen 'genieten' van een vuurwerkshow in het dorp verderop. Mijn oudste paard vond het een een stuk minder lollig.
Overdag was het juist veel rustiger.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:24

Hier was met corona bijna meer vuurwerk dan andere jaren.

Je kunt het verbieden, maar als je niet (kunt) handhaven helpt het niet.

Je mag nu ook niets afstekken, maar het is hier een hel qua vuurwerk al. Maar politie komt niet, doet niets ect. Dus ja geen pakkans…

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:34

Ik begrijp niet dat we vuurwerk nog steeds niet verboden hebben. Er is inmiddels genoeg maatschappelijk draagvlak, zoals de poll ook laat zien.

Het is ontzettend veel overlast, brengt énorme kosten met zich mee voor de maatschappij (denk aan alle zorgkosten en opruimkosten), dieren zijn doodsbang, het is heel slecht voor het milieu, mensen gaan er slecht mee om en verliezen handen, ogen en ik weet niet wat. En waarvoor? Even lollig knallen. Het is echt niet meer van deze tijd.

Edit: bovendien, als we al het particuliere vuurwerk afschaffen, wordt handhaving ook veel makkelijker. Dan is elke knal een illegale en dan zal er sowieso ook minder zwaar vuurwerk zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:36

Vuurwerkverbod en handhaven erop lijkt meer symbolisch te zijn.
Iets om het volk zoet te houden en ze te laten denken dat er heus wel iets gedaan wordt.
Net zoiets als de grenscontroles die er sinds kort in ons land zijn, ook een wassen neus.

Heel erg jammer helaas.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:43

NoorW schreef:
Edit: bovendien, als we al het particuliere vuurwerk afschaffen, wordt handhaving ook veel makkelijker. Dan is elke knal een illegale en dan zal er sowieso ook minder zwaar vuurwerk zijn.

Precies dit!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:48

Sansevieria schreef:
NoorW schreef:

Precies dit!

Elke knal is nu ook illegaal en daar kan al niet op gehandhaafd worden. Vuurwerk mag namelijk alleen op 31-12 afgestoken worden.

Hoe denk je dat een algeheel verbod dit zal verbeteren?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:53

Dus moeten we maar achteroverleunen, niets doen en het accepteren?
Met een verbod maak je in ieder geval duidelijk dat vuurwerk verboden is.

En niet elke knal is verboden. Knalvuurwerk is verboden. Maar siervuurwerk is ook niet bepaald geluidloos te noemen. Dat is dan ook verboden.

Een verbod valt of staat inderdaad met handhaving. Maar als het uitgangspunt is dat alles dat wordt afgestoken verboden is en er prioriteit wordt gegeven aan handhaving daarvan, dan heb ik wel een beetje hoop. Hopelijk kan er dan ook harder worden ingegrepen bij die idioten die hulpverleners hinderen en bekogelen met vuurwerk. Dat is in mijn ogen gewoon misdadig gedrag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:58

Absoluut verbieden/afschaffen.
En bij door minderjarigen veroorzaakte schade graag de ouders aansprakelijk stellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:00

Handhaving is ook niet alles.
Met onze buren is het elk jaar drama geweest met de paarden, had duidelijke afspraken me ze gemaakt via de app, prima dat je vuurwerk afschiet maar dan wel graag aan de andere kant van de kalverschuur en niet aan deze kant. Dat zouden ze doen. Heb videofilmpjes gemaakt dat het vuurwerk richting de paarden werd afgeschoten, zette ik ze dan binnen werd het gewoon op het dak van de stallen gericht. Handhaving kwam, was nog ruim voor oud en nieuw, filmpjes laten zien, app-jes laten lezen, ja het was belachelijk dat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hielden enzovoorts, ze gingen naar de buren, daar kletsen ze net zo hard met hun mee en waren wij kinderachtig. Ik moest mijn paarden maar elders stallen tijdens oud en nieuw, euh ja leuk maar als het bij hun 3 maanden dagelijks raak is hoe lang moet ik ze dan weg brengen???

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:01

BrankaZ schreef:
Dus moeten we maar achteroverleunen, niets doen en het accepteren?
Met een verbod maak je in ieder geval duidelijk dat vuurwerk verboden is.

Dit zeg ik niet.

BrankaZ schreef:
En niet elke knal is verboden. Knalvuurwerk is verboden. Maar siervuurwerk is ook niet bepaald geluidloos te noemen. Dat is dan ook verboden.

Ik zei ook; op dit moment. Ook siervuurwerk mag je op dit moment niet afsteken. Enkel cat. 1, en dat zijn hele zachte rotjes en knalerwten.

BrankaZ schreef:
Een verbod valt of staat inderdaad met handhaving. Maar als het uitgangspunt is dat alles dat wordt afgestoken verboden is en er prioriteit wordt gegeven aan handhaving daarvan, dan heb ik wel een beetje hoop. Hopelijk kan er dan ook harder worden ingegrepen bij die idioten die hulpverleners hinderen en bekogelen met vuurwerk. Dat is in mijn ogen gewoon misdadig gedrag.

In mijn ogen heeft het weinig zin om een algeheel verbod op te leggen, als het huidige verbod niet te handhaven is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:06

Marjo schreef:
Elke knal is nu ook illegaal en daar kan al niet op gehandhaafd worden. Vuurwerk mag namelijk alleen op 31-12 afgestoken worden.

Nee, dat is dus niet zo, bepaalde soorten vuurwerk mogen het hele jaar verkocht worden, en ook eerder dan 31-12 afgestoken worden.
Als je gewoon alles particulier afschaft dan is duidelijker dat er op alles gehandhaafd kan worden.
Nu is het voor velen blijkbaar nog onduidelijk wat wel en niet mag:
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/ ... werkregels

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:07

Ik ben vorig jaar begin december ver buiten de bebouwde kom achtervolgt door 4 jongens van 14/15 jaar ongeveer die maar knalvuurwerk naar mij en mijn hond bleven gooien. Hond was al doodsbangs voor vuurwerk en nu nog meer.
Plus dat ze mensen die achter haar lopen niet meer vertrouwd.

Ik heb het gefimt, jongens waren herkenbaar. Naar de politie gegaan en ze deden niets! Dus geloof dat er gehandhaafd wordt heb ik niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:07

Sansevieria schreef:
Marjo schreef:

Nee, dat is dus niet zo, bepaalde soorten vuurwerk mogen het hele jaar verkocht worden, en ook eerder dan 31-12 afgestoken worden.
Als je gewoon alles particulier afschaft dan is duidelijker dat er op alles gehandhaafd kan worden.
Nu is het voor velen blijkbaar nog onduidelijk wat wel en niet mag:
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/ ... werkregels

Dat is categorie 1 en die knallen zijn zachter dan de gemiddelde uitlaat van een motor.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:17

Ik heb ook eens rotjes naar me gegooid gekregen toen ik van de rijvereniging naar huis reed. Toevallig zat ik op een bomproof paard en kregen de jongens niet de voldoening dat het helemaal mis ging, maar ik kookte van woede. Met een ander paard was het helemaal misgegaan, met alle gevolgen van dien. Dus zelfs dat kleine vuurwerk vind ik verschrikkelijk rottig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:22

Marjo schreef:
Dat is categorie 1 en die knallen zijn zachter dan de gemiddelde uitlaat van een motor.
Bij onze vorige honden was zelfs dat nog teveel nadat ze eerst verprutst waren door het zwaardere vuurwerk. Een knal was een knal bij ze, hard of zacht.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:23

Marjo schreef:
BrankaZ schreef:

Ik zei ook; op dit moment. Ook siervuurwerk mag je op dit moment niet afsteken. Enkel cat. 1, en dat zijn hele zachte rotjes en knalerwten.

Eerlijk gezegd wat flauw om zo met woorden om te gaan.
Letterlijk gezien is op deze datum inderdaad alles verboden. Maar we hebben het hier over een verbod op al het vuurwerk op oudjaarsavond. Moeten we dat ook echt letterlijk zo gaan benoemen?

Maar goed, ik ben dus voor een algeheel verbod op vuurwerk voor particulieren het hele jaar rond.
Dat was niet het geval, maar helaas blijkt dat te veel mensen (jong en ouder) niet om kunnen gaan met het privilege om op oudjaarsavond vuurwerk af te mogen steken.
Dan moet het maar verboden worden en erop gehandhaafd worden. Dat handhaven nu niet lukt vind ik een non-excuus. Dat zou inhouden dat je nooit iets kan veranderen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:28

BrankaZ schreef:
Marjo schreef:

Eerlijk gezegd wat flauw om zo met woorden om te gaan.
Letterlijk gezien is op deze datum inderdaad alles verboden. Maar we hebben het hier over een verbod op al het vuurwerk op oudjaarsavond. Moeten we dat ook echt letterlijk zo gaan benoemen?

Maar goed, ik ben dus voor een algeheel verbod op vuurwerk voor particulieren het hele jaar rond.
Dat was niet het geval, maar helaas blijkt dat te veel mensen (jong en ouder) niet om kunnen gaan met het privilege om op oudjaarsavond vuurwerk af te mogen steken.
Dan moet het maar verboden worden en erop gehandhaafd worden. Dat handhaven nu niet lukt vind ik een non-excuus. Dat zou inhouden dat je nooit iets kan veranderen.

Ik neem dingen zelf sws letterlijker, dat is even het verschil tussen geschreven woord denk ik, ik bedoel daar niks mee.

Ik wilde juist duidelijk maken dat een verbod nu al geldig is en ik dus weinig verbetering zie als het een algeheel verbod er zou zijn.

Ik denk dus dat de eerste verandering, een wetsverandering moet zijn. Wat in mijn ogen betekent dat als jij onderdeel bent van een groep, en iemand uit die groep besluit vuurwerk af te steken, dat jij net zo schuldig bent als degene die de aansteker vast had. Dan pas kun je echt gaan optreden vrees ik. Nu wijst iedereen naar elkaar en gaan ze allemaal vrijuit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:29

meggiemeg schreef:
Marjo schreef:
Bij onze vorige honden was zelfs dat nog teveel nadat ze eerst verprutst waren door het zwaardere vuurwerk. Een knal was een knal bij ze, hard of zacht.

Dan is het kwaad al geschied helaas :(:)

Knallen komen helaas ook voor zonder dat het van vuurwerk afkomstig is, zoals bv knallende pijpen van een auto/motor of onweer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:34

DuoPenotti schreef:
Maar met corona waren er toch minder gewonden.

Dat zal misschien over heel Nederland zo zijn, maar plaatselijk was er op sommige plekken nog erg veel vuurwerk. Misschien was er wel minder ellende door het vuurwerk, dat zou ook kunnen. Veel zijn stoer in een groep, dus als je alleen bent of met het gezin of de familie, zal het misschien wel beschaafder gaan?

NoorW schreef:
Ik begrijp niet dat we vuurwerk nog steeds niet verboden hebben. Er is inmiddels genoeg maatschappelijk draagvlak, zoals de poll ook laat zien.

Het is ontzettend veel overlast, brengt énorme kosten met zich mee voor de maatschappij (denk aan alle zorgkosten en opruimkosten), dieren zijn doodsbang, het is heel slecht voor het milieu, mensen gaan er slecht mee om en verliezen handen, ogen en ik weet niet wat. En waarvoor? Even lollig knallen. Het is echt niet meer van deze tijd.

Een poll op Bokt is geen afspiegeling van de maatschappij. Hier zitten vooral dierenhouders/liefhebbers die een goede reden hebben om tegen te zijn.
En ik denk dat er ook veel Bokkers tegen een verbod zijn, maar liever niks zeggen, omdat je weet dat je afgebrand gaat worden.

Ik ben overigens ook niet compleet tegen. Ik vind normaal vuurwerk met O&N niet echt een probleem. Ik heb problemen met het illegale deel en denk dat een verbod nu niks gaat doen.

Maar zoals ik eerder al aangaf, toen wij in Almere woonde lang geleden, zat je op het bureau met O&N als je voor die tijd gepakt was met vuurwerk, ongeacht wat voor soort vuurwerk. Dat zijn maatregelen die wel wat doen.

En vergis je niet als je vuurwerk verbiedt, wat daarvoor in de plaats komt of er al is. Bommen kan je van meer maken dan alleen illegaal vuurwerk en internet is een goede hulp om dat te maken.
Mensen vergeten echt hoeveel (negatieve) invloed het internet vaak heeft.

Veel ouders doen vast echt wel hun best, maar er is een wereld op internet waar je ze vanaf een bepaald e leeftijd toch echt steeds moeilijker tegen kan beschermen.
En het zijn niet alleen die Djaylano's.......Over vooroordelen gesproken op basis van een naam.......Het groepje dat hier langs fietste waren op het eerste oog nette jongens.

Juist door te denken dat het vooral bij bepaalde groepen is, mis je een andere groep.

Ik denk niet dat een drone show voor iedereen een vervanging is, maar misschien kost het gewoon ook tijd dat dat het nieuwe normaal is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:40

Ik vermoed ook dat de uitslag van deze poll niet kenmerkend is voor het hele land.
Maar in b.v. Alkmaar is een afsteekverbod ingesteld op basis van een gemeentelijk referendum.
Als ik op sociale media de reacties daarop lees denk ik dat het daar juist andersom is met reageren: mensen die voor het verbod hebben gestemd laten zich niet horen. Snap ik ook wel als ik lees hoe fel sommige mensen reageren op het verbod. Maar ik kan mij voorstellen dat er wel een (kleine) meerderheid is voor een verbod en volgens mij groeit die groep ook.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:43

BrankaZ schreef:
Ik vermoed ook dat de uitslag van deze poll niet kenmerkend is voor het hele land.
Maar in b.v. Alkmaar is een afsteekverbod ingesteld op basis van een gemeentelijk referendum.
Als ik op sociale media de reacties daarop lees denk ik dat het daar juist andersom is met reageren: mensen die voor het verbod hebben gestemd laten zich niet horen. Snap ik ook wel als ik lees hoe fel sommige mensen reageren op het verbod. Maar ik kan mij voorstellen dat er wel een (kleine) meerderheid is voor een verbod en volgens mij groeit die groep ook.

Ik ben dan wel benieuwd hoe het gaat in de gemeentes waar een algeheel vuurwerkverbod geldt eigenlijk, hoe pakken ze daar de handhaving aan?

Vuurwerkvrije zone's zijn ook al een hele verbetering denk ik trouwens :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:43

Bo_Y schreef:
Ik ben vorig jaar begin december ver buiten de bebouwde kom achtervolgt door 4 jongens van 14/15 jaar ongeveer die maar knalvuurwerk naar mij en mijn hond bleven gooien. Hond was al doodsbangs voor vuurwerk en nu nog meer.
Plus dat ze mensen die achter haar lopen niet meer vertrouwd.

Ik heb het gefimt, jongens waren herkenbaar. Naar de politie gegaan en ze deden niets! Dus geloof dat er gehandhaafd wordt heb ik niet.

Zoiets zou ik dus gewoon online zetten, op z'n minst in de buurtapp. Etterbakken..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:58

BrankaZ schreef:

Ja, dat snap ik ook en zie je met alles. Ook bij discussies over bijv de wolf, boeren, zwarte piet, max snelheid, hout stoken etc. Er is een hele grote groep mensen op internet die daar alleen zitten tegen verveling, om te etteren of hun mening te ventileren, zonder naar meerdere kanten van een onderwerp te kijken.

Je verwacht bijv in buitengebied waar vaak meer dieren zijn, dat er ook meer mensen tegen vuurwerk zijn, maar dat lijkt vaak andersom.

Als ik kijk de afgelopen jaren naar het verbieden of veranderen van dingen, is het vooral een kwestie van herhalen. Zwarte Piet afschaffen kreeg echt veel commentaar en veel mensen zeiden stug vast te houden aan zwarte piet. Nu zie je vrijwel nergens meer zwarte pieten.
En ik had het erover met iemand die een Sint en Pieten had ingehuurd, maar ook de mensen die als Piet gaan, durven niet eens meer volledig geschminkt over straat te gaan.

Ik vind angst niet een goede reden, maar je ziet wel door herhalen en steeds meer het nieuwe beeld, dat ook steeds meer mensen daar gewend aan raken of zelfs nu begrijpen waar het vandaan komt.

Waar je wel ook tegenaan loopt is dat er de afgelopen jaren heel veel onderwerpen voorbij komen wat niet meer mag of anders moet. Dat geeft veel weerstand en had misschien in een betere verpakking gekund.

Er zou ook meer aandacht mogen voor initiatieven van bijv wijken die dingen organiseren en kinderen, jongeren, maar ook ouders betrekken bij het organiseren van dingen. Daar zie je dat groepen die veel doen uit verveling, doelloos rondhangen en rottigheid uithalen veel beter te positief beïnvloeden zijn als je ze betrekt bij dingen in de buurt.

Kijk bijv naar de paasvuren die georganiseerd worden. Daar kan het wel samen en volgens regels. Er gaat ook weleens iets mis en zoals met Scheveningen was echt fout, maar daarna komt men samen en kijkt hoe het ook kan en wel door mag gaan.
Men vormt een eenheid en maakt zich samen hard om toch iets te kunnen organiseren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:02

Het zeggen van handhaven gaat niet dus verbod heeft geen nut snap ik niet.
Niet elke rood en hardrijder word gepakt. Niet elke apper achter het stuur word gepakt.
Toch is het verboden. Zou het niet verboden zijn wil ik helemaal niet weten wat voor rommeltje het zou worden.
Er moeten wel consequenties aan zitten, dat wel. En dat mist nu. En al helemaal bij de minderjarige. Taakstrafje gezellig papiertjes prikken volstaat niet.