Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:26

Mvdende, ga eens op zoek naar feiten ipv zo te schreeuwen vanuit je onderbuikgevoel.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:29

CharleyT schreef:
Maar een oprecht antwoord: Alle verblijfsvergunningen worden niet zomaar ingetrokken, en dat is maar goed ook. We hebben het over mensen.

Bedankt voor je antwoord. We hebben het niet alleen over mensen, maar ook over zeer fijne collega’s.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:29

Brainless schreef:
@Mvdende
Ja je kan gewoon in Luxemburg gaan wonen, en het klopt dat je geen recht hebt op bv bijstand als je gaat emigreren.
En nee ik betaal geen belasting en daarnaast kun je eigenlijk niet zeggen.. ik krijg een uitkering en ik betaal ook gewoon belasting.
Ja er gaat geld vanaf maar het is toch "gratis" geld. En dat bedoel ik niet gemeen.

Onder de noemer loonbelasting, dus je draagt daadwerkelijk iets bij aan belasting, óókal is het "gratis geld"

En daarnaast betaal je waarschijnlijk gemeentebelastingen, je zorgverzekering enz. Veel vluchtelingen betalen echt helemaal niets..... ze krijgen zelfs een gratis zorgverzekering!

Toen de Oekrainers hier kwamen kregen ze een vergoeding per persoon die hoger uitkwam dan wat een gezin in de bijstand per maand krijgt.... dàt vind ik méér dan scheef....zeker omdat het bijstand gezin zelf de huur en zorgverzekering moesten betalen, maar de oekrainers kregen onderdak en zorg gratis én daarbovenop die vergoeding ...

Begrijp me niet verkeerd: eenieder die moet vluchten voor oorlog/geweld is van harte welkom om hier TIJDELIJK onderdak te krijgen. Maar het moet wel van TIJDELIJKE aard zijn en blijven. Zodra de situatie in het thuisland in zoverre veranderd is dat er een veilige terugkeer gemaakt kan worden, dan dient iedereen daadwerkelijk terug te gaan naar het land van oorsprong. Zodat we hier ruimte en plaats houden voor een volgende groep mensen die voor een oorlog/ geweld moeten vluchten.

Nederland (en geheel west Europa) is gewoon véél véél en véél te klein om alle vluchtelingen van waar ook ter wereld hier op te kunnen vangen en dit te kunnen betalen zonder dat de autochtone bevolking daardoor in de knel komt.

Ik ben benieuwd wat Wilders en ons huidige kabinet gaat doen!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-12-24 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:31

Benzz schreef:
Mvdende, ga eens op zoek naar feiten ipv zo te schreeuwen vanuit je onderbuikgevoel.

Jij zegt het ik dacht het, dankjewel. Piepen over belasting betalen van een uitkering die door de werkende medeburgers betaald wordt.

De discussie in dit topic wordt erg onsmakelijk naar mijn idee.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 09-12-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:32

Lithya schreef:
CharleyT schreef:
Maar een oprecht antwoord: Alle verblijfsvergunningen worden niet zomaar ingetrokken, en dat is maar goed ook. We hebben het over mensen.

Bedankt voor je antwoord. We hebben het niet alleen over mensen, maar ook over zeer fijne collega’s.

Dat is mijn ervaring ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:34

@mvdende
Ik denk dat je even vergeet DAT ER DAAR OORLOG IS!!!
Als ik jou 100E geef en jij geeft 10E terug dan heb jij mij niet betaald maar heb ik jou minder betaald.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:35

Goh, door zo'n topic leer je je forumgenoten wel beter kennen merk ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:37

Brainless schreef:
@mvdende
Als ik jou 100E geef en jij geeft 10E terug dan heb jij mij niet betaald maar heb ik jou minder betaald.

Ach, oorlogje meer of minder. De dictator is daar weg. Hopla, iedereen terugsturen. %)

Pfff, ik ga afhaken hier. Word er niet goed van.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:40

Inderdaad misselijkmakend. Ik haak ook af :\

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:41

Brainless schreef:
@mvdende

Dat is dus de vraag nu de agressor verdreven is.....of er nog oorlog is/blijft...

Het is voorlopig afwachten wat er gaat gebeuren. Maar de mensen die zijn gevlucht voor Assad lopen in principe nu dus gevaar meer aangezien Assad verdreven is!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:49

Lithya schreef:
BrankaZ schreef:
Wat is het toch dat mensen maar meteen Nederland uitgejaagd moeten worden nu een dictator is verjaagd door rebellen? Niemand weet of het land nu wel veilig en stabiel is, maar blijkbaar moeten met gillende spoed daar waar mogelijk verblijfsvergunningen ingetrokken worden.

Ik vrees eerlijk gezegd juist dat er binnenkort een nieuwe stroom vluchtelingen op gang komt omdat de rebellen die Al-Assad hebben verjaagd een Islamitische staat willen oprichten. We zien wat dat in Afghanistan oplevert.

Wellicht dat het feestvieren deze uitspraken aangemoedigd heeft?

Waar ik voor vrees is dat je nu de groep die eerder vluchtte tegenover de groep krijgt waarvoor ze vluchtten. Wat voor situaties gaat dat opleveren. Rustig, veilig en stabiel zal het daar vast nog lang niet worden, als het dat ooit al zal worden.

Enige tijd geleden vielen hier in Nederland 2 rivaliserende groepen Eritreers die beide gevlucht waren elkaar aan en sloegen alles kort en klein. Die hebben het conflict uit hun thuisland hier mee naar toe genomen en vechten hier gewoon door. Dit zou nu met aan elkaar vijandige groepen Syriers ook kunnen gebeuren. Duitsland ziet dit al aankomen en heeft asielaanvragen van Syriers on hold gezet las ik al.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:55

mvdende schreef:
purny schreef:
Precies, de echtgenoot van mijn buurvrouw kon niet mee, anders werd ie opgepakt. En dat gebeurd of gebeurde met iedere Syrische man. Noem je dat dan nog vakantie mvdende?

Leuke vakantie hoor, om met gevaar voor eigen leven de reis te wagen.

Dus dan ga je niet terug als het in het thuisland onveilig is.

Maar kan je wél zonder problemen terug? Dan mag je daar ook blijven vind ik. En het is gewoon óók wettelijk verboden geloof ik om voor "vakantie/ familie bezoek" tijdelijk terug te keren naar het thuisland. En dat is maar goed óók!!

Hier leven van meestal een uitkering maar wél enkele weken terug kunnen naar het thuisland om familie op te zoeken. Als dat kan, is het duidelijk niet zo levensgevaarlijk daar.....

Ergens heen gaan zonder problemen noem ik dat je in het vliegtuig stapt op punt a en dan op punt b veilig land en kan gaan genieten.
Blijkbaar hebben wij een ander beeld van vakantie vieren.
Ik ga hier ook verder niet op in, als dat ik vind dat je nogmaals de reis van mijn bovenbuurvrouw moet lezen en dan verder kan oordelen. Laat het even op je inwerken.
Wij kunnen zorgeloos op vakantie/familiebezoek, syrische mensen niet.
Wij kunnen zorgeloos op bezoek bij onze ouders, Syrische en andere gevluchte mensen voor oorlog en dictatuur niet.

Jij kan immers ook op vakantie met je uitkering en van alle extraatjes genieten zoals tegemoetkomingen. Dus wat is volgens jou het verschil? Mogen deze mensen met gevaar voor eigen leven niet gaan?
Laatst bijgewerkt door purny op 09-12-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:56

Dat zou wel een probleem kunnen worden, ja

Reactie op de post van Anjali

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:59

mvdende schreef:
Brainless schreef:
@mvdende

Dat is dus de vraag nu de agressor verdreven is.....of er nog oorlog is/blijft...

Het is voorlopig afwachten wat er gaat gebeuren. Maar de mensen die zijn gevlucht voor Assad lopen in principe nu dus gevaar meer aangezien Assad verdreven is!

Maar die lopen wel gevaar omdat de opvolger van Assad al weer klaar staat misschien. Is het niet vandaag dan is het wellicht in de toekomst. Het is niet te hopen...

Kijk maar naar al die andere terroristische organisaties. Was de ene gedood dan stond de andere al weer klaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:00

mvdende schreef:
Brainless schreef:
@mvdende

Jij bent toch ook zo simpel als een duif hé :') Lees je toch eerst een beetje in, kind.
De VS en Israël bombarderen momenteel syrische wapendepots en IS-kampen.
IS weetjewel... die leuke jongens die de boel links en rechts doen ontploffen. Die zouden ook graag van de chaos in Syrië gebruik maken om meer macht te krijgen.
Hoezo veilig en geen oorlog meer ?? :7

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:01

Mvdende, wanneer mogen vluchtelingen hier wel blijven? Wat maakt dat dit land volgens jou, van jou is?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:18

Benzz schreef:
Mvdende, wanneer mogen vluchtelingen hier wel blijven? Wat maakt dat dit land volgens jou, van jou is?

Een vluchteling mag nooit blijven, zolang/ zodra het veilig is in hun thuisland....en veilig bedoel ik: geen directe levensbedreiging!

Ze zijn hier welkom zolang ze in hun thuisland wél direct met hun leven bedreigd worden, dus door bijvoorbeeld bommen/ aanslagen.

Zodra die bedreiging weg valt, moeten ze terug naar hun thuisland, er is dan echter wat betreft veiligheid géén reden meer om in Nederland te blijven.

Dat zou altijd de insteek moeten zijn: tijdelijke opvang in een noodsituatie, maar terugkeer zodra enigszins mogelijk.

Wil een vluchteling zich definitief vestigen in Nederland en is het land van herkomst geclassificeerd als "veilig land"? Dan zou hij/ zij de normale emigratie/immigratie procedure moeten volgen, welke voor eenieder andere immigrant uit eenieder ander land geldig is!!

In dit geval dus gelijke monniken, gelijke kappen, of het een Canadees, Australiër, Chinees, Tanzaniaan of Marokkaan of wie dan ook is.

Voldoe je aan alle eisen voor immigratie, dan ben je van mij part gewoon welkom in Nederland.

Maar vluchtelingen die maar besluiten hier te willen blijven terwijl het (ondertussen) weer veilig is in hun eigen land, maar die óók niet netjes de volledige immigratie procedure willen/ gaan volgen, vallen voor mij onder de noemer "economische vluchteling" iemand die niet het thuisland ontvlucht ivm direct levensgevaar, maar iemand die het thuisland ontvlucht omdat hij/zij een grote zak geld/ een huis/ gratis zorg enz ziet in Nederland terwijl er thuis "niet zo veel" aan de hand is kwa veiligheid, maar er een belabberde economie heerst.....

Economische vluchtelingen zouden NOOIT asiel moeten mogen krijgen!

En waarom vind ik dat Nederland van mij is? Of van ons autochtone Nederlanders? Omdat ik/wij hier geboren zijn, omdat wij samen onze ouders/ grootouders dit land hebben gebracht tot waar het nu is. De reden dat Australië van de Australiers is, Nieuw Zeeland van de Nieuw Zeelanders enz.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-12-24 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:21

En de laatste vraag in de quote van Benzz?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:22

mvdende schreef:
Brainless schreef:

Jeeh die 150.000 vanuit hier (waaronder ook kinderen en ouderen en meerdere met een vaste verblijfsvergunning) die gaan echt de boel uitmaken op 23 miljoen mensen in Syrië :+
edit: en hun vlucht niet voor niks als ze teruggaan? Hun leven redden is al een reden genoeg.

Misschien dat ze de boel niet gaan uitmaken dáár, maar als deze 150.000 mensen terug gaan naar eigen land, dan komen er misschien wat huizen beschikbaar voor de autochtone Nederlander hier!!

En hoeveel van die 150.000 Syrier's in Nederland heeft een betaalde baan, is 100% geïntegreerd in Nederland (dus spreekt vloeiend de Nederlandse taal en doet mee/ houd zich aan de Nederlandse normen en waarden en feestdagen enz.) Betaald netjes alle belasting die een "echte" Nederlander óók Betaald?

Want volgens mij zijn er nog héél héél veel vluchtelingen die géén Nederlands spreken (en hun best daarop ook niet doen) en die volop gebruik maken van alle financiële voordelen die een vluchteling in Nederland krijgt, zonder er iets voor terug te doen, zoals bijdragen aan werk, belasting betalen enz.

Dus ja, dan liever deze 150.000 syriers terug naar Syrië als de burgeroorlog echt over blijkt te zijn.....

En over emigreren, ja, veel Nederlanders emigreren óók! Maar via een "normaal" traject kom je in véél landen maar moeilijk binnen, behalve als je iet meebrengt wat positief is voor dat land. Een flinke zak geld om je eigen broek op te houden of bedrijfsmatige kennis die in het land ontbreekt bijvoorbeeld. Canada/ Australië/Nieuw Zeeland en ook Noorwegen/Finland enz kom je écht écht écht zomaar niet in!

Dus een Syrier (of wie dan ook) die kennis en kunde en een flinke zak geld meebrengt en hier in Nederland iets bij kan dragen aan het land en vanaf dag 1 z'n eigen broek kan ophouden financieel is van harte welkom!!

Ongeveer de helft van de vluchtelingen uit Syrië zijn kinderen. Over het algemeen wonen papa, mama en Kids samen in 1 woning. Dus die 150.000 duizend mensen bezetten echt geen 150.000 woningen.

Mensen in Nederland klagen steen en been over de woning nood, maar zelf eens medewerking verlenen om het probleem op te lossen ho maar. Zoveel projecten voor tiny houses, nieuwbouw wijken of migranten huisvesting heb ik al in de prullenbak zien belanden, puur en alleen door protest van omwonenden. Want die willen hun uitzicht over dat weiland niet kwijt of willen gewoon geen migranten in hun straat.
Maar als er geen woning gebouwd kan worden los je de woningnood ook niet op.

Zoals ik al aangaf bestaat ongeveer de helft van de Syrische vluchtelingen uit kinderen. Het zou je verbazen hoe snel zij integreren, op school de taal, Nederlandse gewoontes en feestdagen aanleren. :)
Over het algemeen zijn hun ouders ook heel gemotiveerd om te integreren, vaak is vooral de taal een struikelblok om hun diploma's snel om te zetten naar een Nederlands diploma. Dat duurt soms inderdaad wat langer. Maar dat is ook niet gek, ik betwijfel of veel Nederlanders binnen 2 jaar vloeiend Arabisch konden leren spreken, lezen en schrijven....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:27

@mvdende: en nog lekker racistisch zijn zonder onderbouwing. Echt wauw...
Dat er zoveel woningen aan statushouders moeten worden toegewezen heeft er mee te maken dat er regels zijn opgelegd vanuit de overheid.
Dat we zoveel mensen moeten opvangen heeft te maken met regels vanuit Brussel.
Dus voortaan eerst even onderzoek doen waarom iets is voordat je gaat roeptoeteren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:28

mvdende schreef:
Onder de noemer loonbelasting, dus je draagt daadwerkelijk iets bij aan belasting, óókal is het "gratis geld"

En daarnaast betaal je waarschijnlijk gemeentebelastingen, je zorgverzekering enz. Veel vluchtelingen betalen echt helemaal niets..... ze krijgen zelfs een gratis zorgverzekering!

Toen de Oekrainers hier kwamen kregen ze een vergoeding per persoon die hoger uitkwam dan wat een gezin in de bijstand per maand krijgt.... dàt vind ik méér dan scheef....zeker omdat het bijstand gezin zelf de huur en zorgverzekering moesten betalen, maar de oekrainers kregen onderdak en zorg gratis én daarbovenop die vergoeding ...

Oekraïners krijgen echt niet veel. Een van mijn studenten woont met haar zoontje van 8 in een zogenaamde 'Oekraïnersflat'. Allemaal een kamertje van 3x4, een gedeelde keuken en badkamer en de kinderen spelen in de hallen. Lekker ruim bemeten hoor...

De voorzieningen waar asielzoekers recht op hebben, zijn vastgelegd in de 'Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen':

* onderdak (zie boven, dat stelt dus vaak geen ruk voor)
* maaltijden of eetgeld (meestal een bedrag waar ik geen boodschappen van zou kunnen doen)
* leefgeld voor kleding en verzorgingsproducten (ook niet ruim)
* begeleiding en recreatieve activiteiten
* (openbaar) vervoer naar de advocaat en IND in verband met de asielprocedure
* toegang tot medisch-noodzakelijke zorg (wat nou gratis zorgverzekering; noodzakelijke zorg. Zoals beschreven in het Internationale verdrag van de Rechten van de Mens)
* WA-verzekering

Ik weet niet waar die rare verhalen vandaan komen, maar asielzoeker zijn is echt geen vetpot.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:30

mvdende schreef:
Benzz schreef:

Een vluchteling mag nooit blijven, zolang/ zodra het veilig is in hun thuisland....en veilig bedoel ik: geen directe levensbedreiging!

Ze zijn hier welkom zolang ze in hun thuisland wél direct met hun leven bedreigd worden, dus door bijvoorbeeld bommen/ aanslagen.

Zodra die bedreiging weg valt, moeten ze terug naar hun thuisland, er is dan echter wat betreft veiligheid géén reden meer om in Nederland te blijven.

Dat zou altijd de insteek moeten zijn: tijdelijke opvang in een noodsituatie, maar terugkeer zodra enigszins mogelijk.

Wil een vluchteling zich definitief vestigen in Nederland en is het land van herkomst geclassificeerd als "veilig land"? Dan zou hij/ zij de normale emigratie/immigratie procedure moeten volgen, welke voor eenieder andere immigrant uit eenieder ander land geldig is!!

In dit geval dus gelijke monniken, gelijke kappen, of het een Canadees, Australiër, Chinees, Tanzaniaan of Marokkaan of wie dan ook is.

Voldoe je aan alle eisen voor immigratie, dan ben je van mij part gewoon welkom in Nederland.

Maar vluchtelingen die maar besluiten hier te willen blijven terwijl het (ondertussen) weer veilig is in hun eigen land, maar die óók niet netjes de volledige immigratie procedure willen/ gaan volgen, vallen voor mij onder de noemer "economische vluchteling" iemand die niet het thuisland ontvlucht ivm direct levensgevaar, maar iemand die het thuisland ontvlucht omdat hij/zij een grote zak geld/ een huis/ gratis zorg enz ziet in Nederland terwijl er thuis "niet zo veel" aan de hand is kwa veiligheid, maar er een belabberde economie heerst.....

Economische vluchtelingen zouden NOOIT asiel moeten mogen krijgen!

En waarom vind ik dat Nederland van mij is? Of van ons autochtone Nederlanders? Omdat ik/wij hier geboren zijn, omdat wij samen onze ouders/ grootouders dit land hebben gebracht tot waar het nu is. De reden dat Australië van de Australiers is, Nieuw Zeeland van de Nieuw Zeelanders enz.

Volgens mij kan iemand die 5 jaar in Nederland woont de Nederlandse nationaliteit krijgen, bij mijn weten heeft een groot gedeelte van de Syriërs dit ook aangevraagd. Dan ben je dus gewoon een Nederlander geworden. Je beseft hopelijk ook dat de kinderen die in Nederland geboren worden ook de Nederlandse nationaliteit krijgen en dat velen nog nooit in Syrië zijn geweest? En jij wilde die mensen 'terug naar huis' sturen? :+
Met een Nederlandse nationaliteit zijn ze net zo Nederlands als jijzelf!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:35

Nederland van mij? Vind het een beetje gevaarlijke uitspraak en valt zo'n beetje in extreem rechts...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:39

Blue_Eyes schreef:
mvdende schreef:

Oekraïners krijgen echt niet veel. Een van mijn studenten woont met haar zoontje van 8 in een zogenaamde 'Oekraïnersflat'. Allemaal een kamertje van 3x4, een gedeelde keuken en badkamer en de kinderen spelen in de hallen. Lekker ruim bemeten hoor...

De voorzieningen waar asielzoekers recht op hebben, zijn vastgelegd in de 'Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen':

* onderdak (zie boven, dat stelt dus vaak geen ruk voor)
* maaltijden of eetgeld (meestal een bedrag waar ik geen boodschappen van zou kunnen doen)
* leefgeld voor kleding en verzorgingsproducten (ook niet ruim)
* begeleiding en recreatieve activiteiten
* (openbaar) vervoer naar de advocaat en IND in verband met de asielprocedure
* toegang tot medisch-noodzakelijke zorg (wat nou gratis zorgverzekering; noodzakelijke zorg. Zoals beschreven in het Internationale verdrag van de Rechten van de Mens)
* WA-verzekering

Ik weet niet waar die rare verhalen vandaan komen, maar asielzoeker zijn is echt geen vetpot.

Maar dus kennelijk méér vetpot dan een gezin in de bijstand:
Afbeelding

Afkomstig uit dit stuk nieuws: https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5317897/leefgeldregeling-oekrainers-veranderen-oproep-gemeenten-divosa

Komt uit 2022 en ongetwijfeld is de hoogte van de bedragen veranderd, maar dit schoot bij mij wél in het verkeerde keelgat toen (en nu nog)!

Hoe kan het zo zijn, dat een vluchteling méér financiële hulp krijgt dan een Nederlander in de bijstand (over wie er wél en niet in de bijstand thuis horen is een andere discussie, ik ga nu even uit van iemand die onvrijwillig ziek zonder werk is komen te zitten en nèt tussen wal en schip is beland)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:39

Ik zag zojuist op het nieuws (RTL4) dat hele hordes Syriers die naar de landen daar in de buurt zoals Turkije waren gevlucht nu terugkeren. Er staan zelfs lange files van auto's.