Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:45

Sabri schreef:
Zoals de explosie aanvoelde was dit niet vergelijkbaar met zwaar vuurwerk, zelfs niet de zwaarste klap vuurwerk. Als ik het moet vergelijken dan als op een zeer zware luide onweersklap wat alleen dan secondenlang duurde met erbij een hevige heen en weer schudden.

Wat trouwens ook nog zeer verdacht was is de zaak waar de ontploffing was. Dit was een 'bruidswinkel'. Alleen dan was de winkel nooit open, er hingen enkel buitenlandse bruidsjurken in plastic lelijke kledingrekken, en stonden er geregeld verfpotten, latex etc in die ruimte. Altijd als ik er langs liep dacht ik waarom moet dit in 'onze wijk' zo lugubere zaak wat duidelijk als een dekmantel diende. En dan zat het er ook al zeker 1.5 jaar. Daarvoor zat er een sportschool, en ook dat was dan fitnessapparatuur zonder dat deze fitnessapparatuur gebruikt werd.

Dit soort dingen mag en moet je melden- wij hebben dit ook gehad in een deel van een bedrijven gebouw - " vermoeden van " en daar is wel op onderzocht en daar kwam een illegale kwekerij boven . Op melding van een buurtbewoner die vond dat er op rare tijden activiteit was

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:46

Sabri schreef:
Wat trouwens ook nog zeer verdacht was is de zaak waar de ontploffing was. Dit was een 'bruidswinkel'. Alleen dan was de winkel nooit open, er hingen enkel buitenlandse lelijk uitziende bruidsjurken op metalen kledingrekken, en stonden er geregeld verfpotten, latex etc in die ruimte. Altijd als ik er langs liep dacht ik waarom moet dit in 'onze wijk' zo lugubere zaak wat duidelijk als een dekmantel diende. En dan zat het er ook al zeker 1.5 jaar. Daarvoor zat er een sportschool, en ook dat was dan fitnessapparatuur zonder dat deze fitnessapparatuur gebruikt werd.

Dat is wel bijzonder inderdaad. Is het dan al zeker dat de explosie in die zaak was?
Geeft geen veilig gevoel lijkt mij...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:46

Deze bruidszaak zat inderdaad op de hoek van de explosie, het was een vrij groot pand ook nog, tot aan het cafe.
Soms denk ik ook, misschien zijn de daders zich ook enorm geschrokken van de kracht en instorting door de explosie, dat ze daarom in paniek het gaspedaal intrapten en vol gas wegreden. Want zou je dit plannen, waarom dan met piepende banden en met zoveel kabaal wegrijden? Dan trek je juist de aandacht.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 08-12-24 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:47

Dat stond ook in een artikel dat hier gedeeld werd, dat als dit moedwillig was, de (mogelijke) dader(s) geschrokken zouden kunnen zijn geweest van de onverwacht heftige explosie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:06

pateeke schreef:
Wat ik bedoel is dat vuurwerk inderdaad veel schade kan aanrichten, maar er is nog een verschil tussen de ramen die eruit knallen en een explosie met zoveel schade als deze die ook tot een eind verderop te voelen is.

Volgens mij heeft heel Enschede in 2000 gemerkt dat vuurwerk weldegelijk zo'n klap kan geven.

Lieser

Re: Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:16

Maar dat van die aanslag is nog niet zeker, toch? Van Weel zei alleen dat de politie onderzoek doet naar meerdere scenario's, "dus ook naar het scenario van een misdrijf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:20

Lieser schreef:
pateeke schreef:
Wat ik bedoel is dat vuurwerk inderdaad veel schade kan aanrichten, maar er is nog een verschil tussen de ramen die eruit knallen en een explosie met zoveel schade als deze die ook tot een eind verderop te voelen is.

Volgens mij heeft heel Enschede in 2000 gemerkt dat vuurwerk weldegelijk zo'n klap kan geven.

Maar als er vuurwerk opgeslagen lag was het niet bij twee knallen gebleven.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:22

Heftig hoor Sabri! heel veel sterkte de komende tijd ook.

Ik ben benieuwd wat ze met de Persco gaan zeggen. Ik ga er vanuit dat er wel iets nieuws komt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 19:23

Lieser schreef:
pateeke schreef:

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren.

Dreamboy schreef:
Lieser schreef:

Dat was het punt ook niet. Het gaat om de schade dat aangericht kan worden. Die is enorm.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:33

_San87_ schreef:
Lieser schreef:

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren.

Dreamboy schreef:
Lieser schreef:

Dat was het punt ook niet. Het gaat om de schade dat aangericht kan worden. Die is enorm.[/quote]

Ja, klopt. Ik reageer ook eigenlijk onder het verkeerde bericht. Ik las diverse keren dat men vermoedt dat er vuurwerk opgeslagen lag. Daar doelde ik eigenlijk op.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:35

Lieser schreef:
Maar dat van die aanslag is nog niet zeker, toch? Van Weel zei alleen dat de politie onderzoek doet naar meerdere scenario's, "dus ook naar het scenario van een misdrijf.

Klopt. Er is mogelijk sprake van een misdrijf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:38

Ik lees net op omroep west dat er voor de grote explosie al kleine brandjes waren in de straat, dat is te zien op camerabeelden van een omwonende.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:39

Wat heftig allemaal
Heel veel sterkte

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 19:42

Dreamboy schreef:
Ja, klopt. Ik reageer ook eigenlijk onder het verkeerde bericht. Ik las diverse keren dat men vermoedt dat er vuurwerk opgeslagen lag. Daar doelde ik eigenlijk op.

Aaah, ja dat volg ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:49

anjali schreef:
pateeke schreef:
Goh, àals dit een aanslag / misdrijf is... echt onbegrijpelijk dat er mensen zijn die zoiets doen en daarbij slachtoffers maken die totaal niets te maken hebben met de dader(s). Diep en diep triest. Als het echt een misdrijf is, valt het te hopen dat de dader(s) gevat worden en streng gestraft wordt (worden).
Ja, ontploffingen door vuurwerk komen ook voor en ik vind inderdaad ook dat dat verboden zou moeten worden, want ieder jaar vallen er vele slachtoffers... maar ik vraag me wel ook af of vuurwerk een explosie zoals die in Den Haag kan veroorzaken. Dan moet het toch echt al wel een grote hoeveelheid zijn, lijkt mij.

Een (illegale) opslag van veel en zwaar vuurwerk wel denk ik. Maar het heeft geen zin daarover te speculeren- er wordt toch gezocht naar een auto die snel wegreed vlak voor de explosie? Het is heel erg dit en het tast je gevoel van veiligheid wel aan zoiets vind ik, dat dit zomaar kan gebeuren in een gewone woonwijk terwijl iedereen ligt te slapen!

Dit krijg je als gewoon vuurwerk op grote schaal ontploft
https://www.youtube.com/results?search_ ... p+enschede

Als de ontploffing in Den Haag een aanslag is zou ik daar niet van opkijken.
Mensen worden gedood als een verdovende middelendeal niet goed gaat. Hele bedrijven worden om zeep geholpen.
https://www.groentennieuws.nl/article/9 ... esh-group/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 20:13

Ladybird schreef:

Ik ben benieuwd wat ze met de Persco gaan zeggen. Ik ga er vanuit dat er wel iets nieuws komt?

Ligt misschien aan mij, maar geen nieuws?

Ik heb een klein stukje gezien voor RTL er al weer klaar mee was.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:14

Via de NOS stream San!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:15

Is nu bezig om omroepwest.nl

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:15

Omroep west zend hem ook live uit op tv.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:16

Hoewel ik niet in NL woon, herinner ik mij dat ook nog. Zoals ik eerder al zei ging dat om een grote hoeveelheid; dan kan ik het mij wel voorstellen. Maar met een gebruikershoeeelheid vuurwerk lijkt het mij niet zo waarschijnlijk. Maar goed, eigenlijk doet het er helemaal niet toe... Er worden verschillende pistes onderzocht en het is nog afwachten wat er uit het onderzoek gaat komen m.b.t. de oorzaak. Het valt hoe dan ook te hopen dat er lessen getrokken worden uit dit drama.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:17

_San87_ schreef:
Ladybird schreef:

Ligt misschien aan mij, maar geen nieuws?

Ik heb een klein stukje gezien voor RTL er al weer klaar mee was.

Ik hoor ook niks nieuws nee.. Toch een beetje verbaast over eigenlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 20:18

Benzz schreef:
Via de NOS stream San!

Ja, luister idd mee nu :j.

Tot nu toe niks 'nieuws' dat niet al bekend was.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:19

Niets nieuws, maar wel goede woorden en uitleg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:46

Ze houden alles nog stil.

Als ik de burgemeester zo hoorde nog wel kinderen vermist?
Hij had het over lege plekken in de klas.
Oa hij noemde meer natuurlijk.

En dat de gewonde mensen verspreid over Nederland liggen zegt ook wel wat.

Hopen dat er nog meer camera beelden aangemeld worden.
Slim ook om de karten camera's te noemen.
Denk je vaak niet aan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:53

Denk dat hij eerder doelde op kinderen die samen met hun ouders uit huis gehaald zijn en nu ergens opgevangen zijn en morgen dus niet naar school gaan. Ze zijn heel erg stil over eventuele vermisten/identiteit van slachtoffers, en terecht.