"Bovaer" in koeienvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 21:20

mino1 schreef:
Methaan komt niet van achteren uit de koe maar van voren. Dus de mest heeft er niet veel mee tedoen.
Als je niet weet waar je over schrijft laat het dan anjali!

Je hoeft niet te katten! Ik vraag wat en ik weet zeker dat vrijwel niemand weet wat jij hier zegt . En ik heb er belang bij omdat ik wel graag melk en melkproducten gebruik en wil weten of die op een goede manier zijn "geproduceerd". Van mesthopen komt een hoop stank, is dat geen methaan dan????

tamary

Re: "Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:28

Nee, urine zet onder invloed van zuurstof om in ammoniak. Nuttig stofje, maar stinkt en je wil het niet zomaar rond hebben zweven in de lucht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:31

nou ja, er zit ook wel methaan in de mest. Maar in dit geval gaat het om de uitgeademde methaan die komt vrij bij het herkauwen.

De mest van koeien is vrij dun (drijfmest) omdat het met de urine vermengd. De mest wordt doorgaans opgeslagen in de mestkelders onder de stal of in grote silo's of mestbasins. Die mest wordt in het voorjaar en de zomer verdund met water en over het land uitgereden zodat het gras groeit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:32

Nee, methaan (CH4) stinkt niet. Methaan wordt als restproduct geproduceerd door een gedeelte van de pensflora en wordt grotendeels opgeboerd (een klein deel wordt wel uitgescheiden in de mest, danwel veroorzaakt door vergisting van de mest). Theoretisch gezien zou het bij volledig afgesloten stallen zelfs kunnen worden gefilterd en opgeslagen, en daarna gewoon als stookgas worden gebruikt. De mesthopen stinken grotendeels door stikstofverbindingen.

Soms is het handig om zelf een rondje te googlen om wat meer informatie op te doen voordat je ergens een afkeurende mening over geeft.

Overigens scoren Nederlands melkvee al behoorlijk goed op het gebied van productie methaan per liter melk. Deels door hoe we voeren (gedeeltelijk snijmais in plaats van hoofdzakelijk gras), gedeeltelijk doordat we selecteren voor voerefficientie.

Dit artikel kan interessant voor je zijn: https://edepot.wur.nl/402128

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 08:19

Hoe dan ook, ik vind dat zowel mens als dier (koe in dit geval) geen chemische toevoegingen in hun voedsel moeten krijgen die niet, zoals vitaminepreparaten wel kunnen zijn, voor hen zelf goed zijn maar een doel buiten henzelf dienen zoals de winst van een chemisch concern en ook nog toxisch zijn.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 08:51

anjali schreef:
Hoe dan ook, ik vind dat zowel mens als dier (koe in dit geval) geen chemische toevoegingen in hun voedsel moeten krijgen die niet, zoals vitaminepreparaten wel kunnen zijn, voor hen zelf goed zijn maar een doel buiten henzelf dienen zoals de winst van een chemisch concern en ook nog toxisch zijn.

In die link van DSM zelf staat dit:
"The product safety sheet is a standard sheet which provides clear guidelines to people handling the product at processing facilities and ensures safe use. Such procedures are quite common for feed supplements, such as vitamins, to ensure workers take appropriate measures (e.g., wearing masks and gloves) to avoid risks from small dust particles."

Daaruit begrijp ik dat óók vitaminepreparaten niet ingeademd mogen worden.

Daarbij is Bovaer een enzym, dat klinkt meer biologisch dan chemisch. En zijn vitaminen niet ook chemisch? En door bacteriën geproduceerde insuline?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:10

Mizora schreef:
Sojaschroot is echt geen afvalproduct, zou het namelijk niet meer verkocht worden, zou de sojaolie-markt instorten omdat soja niet langer rendabel is, doordat de olieprijs niet ver genoeg kan stijgen om de mindere opbrengst op te vangen. De sojaproductie zou vrijwel direct minimaliseren. Dit in tegenstelling tot tarwestro, wat wel een echt restproduct is. In de jaren dat de stroprijs vrij laag is, zijn er veel akkerbouwers die het stro onderploegen omdat de organische stof meer waard is dan de opbrengst na persen en transport. Ondanks dat stro bijna 50% van het opbrengstgewicht is van een veld tarwe.

Dat ligt aan je definitie van afval. Een restproduct is het wel.
Het maakt alleen de olie productie wat meer rendabel omdat het niet waardeloos is.

En we zouden veel meer toe moeten naar restproducten ipv afval producten. Beter voor de planeet.

(en dat wordt al heel veel gedaan. Met name in de veehouderij)

Voor Anjali: Hetzelfde met chemische en natuurlijk. Je kunt dood gaan van natuurlijke producten en gered worden met chemische producten.

Ik wil niet zeggen dat jij deze melk moet drinken hoor. Als je je niet goed voelt bij dit verhaal is dat absloluut je goed recht . Er zijn zo te zien wel meer mensen die hier vraagtekens bij hebben. En dat mag altijd.
Maar er zit wel iets meer nuance op je stellingen dan ik nu denk te lezen in je verhaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:49

Sojaschroot is een bijproduct, de sojahullen zijn een restproduct. De kans is groter dat soja geteeld gaat worden voor de sojaschroot als de olie niet meer verkocht zou worden, dan dat de soja nog geteeld zou worden voor de sojaolie als de schroot niet meer verkocht zou worden.

De prijs van sojaschroot is afgelopen jaar vrijwel gehalveerd (ruim 40%), wat betekent dat met de alternatieve eiwitopties niet gebeurd is (daling van 20%), die waren en zijn nog steeds veel lager. Dus blijkbaar verkocht sojaschroot ook met dubbele waarde nog voldoende. Olie is veel meer afhankelijk van wat de prijzen van andere olieën doen en kan niet plots verdubbelen terwijl de rest van de markt dat niet doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 09:51

Nederland verzint vanalles om de co2-uitstoot te verminderen en maakt het daarom boeren met koeien steeds moeilijker. In de UK is hetzelfde aan de gang, men wil ook daar het aantal koeien verminderen. In tegenstelling tot wat elders in de wereld gebeurt: De Indonesische president Prabowo heeft aangekondigd dat hij 1 miljoen koeien wil gaan importeren om de melkproductie te verhogen.Voor de koeien is dat geen goed nieuws want iets van dierenrechten zijn er daar niet en je kunt ook nog ritueel geslacht aan je eind komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:54

anjali schreef:
Nederland verzint vanalles om de co2-uitstoot te verminderen en maakt het daarom boeren met koeien steeds moeilijker. In de UK is hetzelfde aan de gang, men wil ook daar het aantal koeien verminderen. In tegenstelling tot wat elders in de wereld gebeurt: De Indonesische president Prabowo heeft aangekondigd dat hij 1 miljoen koeien wil gaan importeren om de melkproductie te verhogen.Voor de koeien is dat geen goed nieuws want iets van dierenrechten zijn er daar niet en je kunt ook nog ritueel geslacht aan je eind komen.

Daar stoten ze niets uit, dat weet je toch. :P

Ik vind ook dat we hier geheel doordraaien met alles om zgn. het klimaat te redden. En elders lacht men er om.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:55

anjali schreef:

dat plan van Indonesië had ik ook gelezen. Op zich ben ik er voorstander van dat elk land zichzelf moet kunnen voeden. Dat voedsel (en zeker dieren) niet de hele wereld over versleept hoeft te worden. Dat landen onafhankelijk zijn wat hun eigen voedsel betreft.

Maar ja, hetzelfde dierenwelzijn zoals dat in ons (omringende) landen geldt voor de hele wereld willen, dat lijkt me best een hele opgave.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:17

Hier is een lijst te vinden van melktap, verkooppunten gegarandeerd Bogaer-vrije melk.
Citaat:
Bovaer-vrij.

Zeg Boerin, welke zuivel is nu betrouwbaar... ik weet het niet meer.

Vragen van deze strekking hebben wij voldoende gekregen... meer dan...

Maar er zijn ook lezers die je dan op een preplijst wijzen. Deze link:
https://preplijst.nl/echte-melk/

In deze link vind u adressen en websites van boerderijen die gegarandeerd Bovaer-vrij zijn! Dus...

Ben jij met jouw bedrijf ook Bovaer vrij, heb je huisverkoop, maar je staat nog niet op de lijst, neem dan contact met de mensen achter de preplijst op.
Info vind u in de link:
https://preplijst.nl/echte-melk/

✒️Boerin Schrijft

Bron Boerin schrijft
https://www.facebook.com/share/p/1AsLk49r5Q/?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 18:44

Ik er ook een merk dat ik gewoon bij AH kan kopen wat bovaer-vrij is? Ik koop daar nu de melk van Kalverliefde. Voorheen Arla biologisch, maar die blijkt nu dus niet "kosher" te zijn? Of is dat alleen hun niet-biologische melk?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:47

Geen idee. Ik haal het bij familie uit de tank. Die voert het spul niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:52

anjali schreef:
Ik er ook een merk dat ik gewoon bij AH kan kopen wat bovaer-vrij is? Ik koop daar nu de melk van Kalverliefde. Voorheen Arla biologisch, maar die blijkt nu dus niet "kosher" te zijn? Of is dat alleen hun niet-biologische melk?

Op die lijst van melktaps staat ook het merk den eelder en die heeft AH ook :
https://www.ah.nl/zoeken?query=Den%20Eelder

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 19:01

@Tamary: Dank je voor de info! Het zijn wel allemaal melkproducten ,als gewone melk alleen geitenmelk.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:04

anjali schreef:
Volgens mij is Bovaer niet toegestaan voor biologische bedrijven. Zie https://www.skal.nl/certificeren/veehou ... diervoeder

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:14

Gewoon even bij de boer langs.
Hier vonden we dat ook altijd prima. Wij hielden de prijs per liter aan die Campina bepaalde per maand. Kleine moeite om iemand even wat melk mee te geven. We kregen vooral mensen die om een geloofsovertuiging geen verwerkte melk mochten hebben en koekjes wilden bakken.
Geen idee hoe dat precies zat, maar ze waren altijd welkom.

Wij voerden alleen natuurlijke producten. Al zou je kunnen stellen dat in bierborstel mogelijk nog wat andere dingen zit. Dat weet ik niet.

Koeien op medicatie en wel gemolken moesten worden, smeten wij de melk altijd in de mestput. De controle is wel zo streng, dat je zelfs boetes riskeert. Daarna werd het apparaat tussendoor extra gereinigd.. en ging je weer door.

Aandeel bierborstel was heel laag. Verder geen kunstmatige voedingsstoffen. Ja brok ja. Al voerden wij per koe veel lager dan wat men vaak normaal vond.

En lekkere weide melk :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:20

EmmaVZ schreef:
Daarbij is Bovaer een enzym, dat klinkt meer biologisch dan chemisch.

Meelezer.
Dat klopt niet, het remt een enzym, het is niet zelf een enzym. Het is een chemische verbinding, geen eiwit.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:15

anjali schreef:

Bovaer is nog niet bio goedgekeurd. Dus bio boeren mogen het niet voeren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:17

anjali schreef:
Nyaleti schreef:
Ja deel je ook even bronnen van jouw bevindingen?
Enige wat ik tegenkom is dat jouw informatie uit de hoek van de "complotdenkers" komt.

Oh, en het is nu alleen in de UK, nog niet in Nederland.
Dan pak je Campina melk, lekker uit Nederland.

Andere vraag: eet je varkensvlees?

Nee ik eet helemaal geen vlees. Ook geen eieren. Melk dus nog wel.

Waarom wel melk en geen eieren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 09:47

@Rivendell: Vanwege mijn (tweede) religie het Jainisme zijn eieren evenals vlees en vis verboden maar melk mag wel. Het Jainisme komt uit India waar melk zowiezo veel wordt gebruikt maar daar gaat men ook anders met koeien om die zelfs de status van heilig dier hebben. Eieren worden verboden omdat die (in India) meestal bevrucht zijn want kippen lopen (of liepen, het Jainisme is een zeer oude religie) daar vrij rond. Hier zijn eieren meestal niet bevrucht omdat kippen helaas vaak niet bepaald scharrelhouding hebben. Zodat er (voor mij) een andere reden is om ze niet te eten hier- daarbij heb ik er ook helemaal geen behoefte aan. Het helemaal weglaten van melk vind ik wel moeilijk want daar heb ik af en toe wel behoefte aan ondanks dat ik meestal plantaardige namaakmelk gebruik. Maar graag wel melk van koeien die goed behandeld worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:54

Anjali, je kunt melk halen bij melktappunten. En eieren kun je vaak ook bij een eierautomaat of kraampje langs de weg vinden bij particulieren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:49

Je komt op mij zo rigide over Anjali. Net wat Tienus zegt, en je kunt volgens mij ook wel Demeter melk in de supermarkt kopen en er zijn overal genoeg eieren te kopen van kippen die gewoon rondscharrelen en waar geen haan bij loopt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:33

anjali schreef:
@Rivendell: Vanwege mijn (tweede) religie het Jainisme zijn eieren evenals vlees en vis verboden maar melk mag wel. Het Jainisme komt uit India waar melk zowiezo veel wordt gebruikt maar daar gaat men ook anders met koeien om die zelfs de status van heilig dier hebben.

Als je dat denkt is deze aflevering interessant om eens te luisteren: https://www.studioplantaardig.nl/Podcas ... niversity/