7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:54

Hoeveel ponies is de man nu kwijt dan, vorig jaar 1, toen vier en nu weer 7 of lees ik dat verkeerd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:56

Benzz schreef:
AppleSter schreef:
Alle slachtoffers in de vorm van schapen, koeien, paarden, pony’s en wat voor dieren dan ook die ik bijna dagelijks verscheurd voorbij zie komen in de appgroepen in mijn omgeving halen het nieuws niet.
Er komt verschrikkelijk veel leed voorbij waar de media z’n ogen voor sluit, tenzij de dieren verscheurd zijn door een hond. Want als het een hond was die een bloedbad aanricht is het “zielig” voor de getroffen dieren…
De berichten die het nieuws wel halen, zoals dat meisje dat gebeten was, wordt gebagatelliseerd.

Verwacht je echt dat dat nieuws dagelijks bij de NOS in het journaal komt? De hele wereld staat op zn kop.

Als het een dusdanig impact heeft op het leven van veel mensen in Nederland, waarom zou men daar dan niet over berichten. Waarom is buitenlands nieuws altijd belangrijker. Veel mensen hebben in de dagelijkse gang van zaken meer last van de wolf dan van een oorlog elders, om het cru te zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:57

Citaat:
Dankzij de natte droom van wat extreem groene.

Dit vind ik een polariserende onware opmerking. Want vergis je niet, er zijn bij Staatsbosbeheer en andere natuur organisaties echt wel CDA ers en VVD ers hoor die de wolf geweldig vinden. Dus ik vind je opmerking ook ongenuanceerd en niet waar door te doen alsof alleen extreem links zich bezig houdt met de natuur. Zoals er ook extreem linkse mensen zijn die vinden dat het allemaal veel strenger moet en er wolf beheer beleid moet komen inclusief afschieten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:59

Popstra schreef:
Als dit bij mij op mn land lag liet ik het liggen en kwamen de wolven terug om verder te vreten kregen ze allen lood tussen de ogen!

Echt niet normaal dat we dit zo maar laten gebeuren!

En nu zal ik wel weer een waarschuwing krijgen van een mod..

Vind het een heel menselijke reactie anders, van mij kregen ze ook lood tussen de ogen in dat geval.

Een waarschuwing boeit me niet..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:04

pien_2010 schreef:
Citaat:

Dit vind ik een polariserende onware opmerking. Want vergis je niet, er zijn bij Staatsbosbeheer en andere natuur organisaties echt wel CDA ers en VVD ers hoor die de wolf geweldig vinden. Dus ik vind je opmerking ook ongenuanceerd en niet waar door te doen alsof alleen extreem links zich bezig houdt met de natuur. Zoals er ook extreem linkse mensen zijn die vinden dat het allemaal veel strenger moet en er wolf beheer beleid moet komen inclusief afschieten.

Kijk naar de Oostvaardersplassen Pien, ik noem dat de natte droom van een paar groenen(om het even welke partij). Daar hebben mensen een droom proberen na te jagen om voor god te spelen met gemaakte natuur met een hek er om. En men laat het maar voortbestaan zonder sancties, omdat die groenen het zo fantastisch vinden. Dat gebeurd nu weer met de wolf en met menig natuurgebied in Nederland, waar steeds meer de mens wordt geweerd, om plaats te maken voor rewilding, omdat een paar er zo op kicken. Want voor de natuur doet het allemaal niet zo veel.... dat er dieren dood gaan, mensen worden gedupeerd, het interesseert ze niks, hun droom moet waargemaakt. Ze staan niet open voor dialoog of kritiek. Ze gaan hun gang en hebben schijt aan iedereen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:05

pien_2010 schreef:
Citaat:

Staat groen automatisch voor links?

Bij mij niet. Vaak wel. Maar nee er zijn ook linkse die voor mensen opkomen. Dus als ik dat bedoeld had had ik links geschreven.

Groene zijn de engerds in deze die denken dat we natuur hebben in Nederland. Ipv cultuurlandschap. Die denken dat in stadspark Nederland grote roofdieren passen.
En er tevens niets om geven dat weide dieren vermoord worden. Maar ook een mensenleven doet ze niks.

Dus begin bij jezelf als je een ander bericht op polariseren

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:06

1 december 2024/Nederland
'Wolf richt bloedbad aan onder kudde pony's in Oudehorne.' Boer Jurjen (25) stopt met hobby: 'Ik bin der klear mei'

De wolf heeft een bloedbad aangericht onder de Shetlanders van Jurjen Jongsma.
De boer uit Oudehorne is het beu en doet nu alle pony’s van de hand.
Het beschermde roofdier doodde de afgelopen dagen zeven van zijn twintig Shetlanders. Dat de wolf de dader is, is nog niet officieel vastgesteld, maar de jonge melkveehouder (25) kent geen twijfel. Hij zou niet weten welk ander dier dit op zijn geweten zou kunnen hebben. Bovendien: vorig jaar verloor Jongsma ook al een pony door de wolf. De verwondingen destijds zijn identiek aan die van de afgelopen dagen.

Geen wolvenraster
Het drama begon afgelopen woensdag. Jongsma zag dat de Shetlanders buiten het afgerasterde stukje land verbleven waar ze normaliter de nachtelijke uren doorbrengen. ,,Ik rôp se mar trije bleauwen lizzen.” Zaterdag en zondag was het wederom raak met vier gedode pony’s.
Jongsma beschikte niet over een officieel wolvenraster. Hij was er wel mee bezig om het aan te vragen, maar de afhandeling duurt volgens hem erg lang. Vandaar dat hij zelf een 1,40 meter hoge afrastering had gemaakt met vijf stroomdraden. ,,Mar dat helpt dus ek net. De bisten binne der dwers trochhinne batst.”

Jongsma stopt met hobby
Jongsma stopt met zijn hobby die hij al vanaf zijn zevende uitoefende. ,,Alle ponys geane fuort. Ik bin der klear mei.” Hij volgt daarmee het voorbeeld van zijn oom Jochem Jongsma die onlangs vanwege de wolf afscheid nam van zijn 25 schapen.

Actievoeren voor een strenger wolvenbeleid heeft volgens de melkveehouder uit Oudehorne geen zin. ,,Dan moat earst in minske it libben litte.”

Negen wolven in Zuidoost-Friesland
Volgens de Friese wolvenconsulent Jaap Mekel telt Zuidoost-Friesland negen wolven. Het gaat om twee oudere wolven met zeven jongen. De vorig jaar geboren wolven zijn hier niet meer. Ze zijn of doodgereden of verkast naar Duitsland. ,,Op zich lijkt dat goed nieuws. De wolven verblijven dus liever ergens anders. Dat kan betekenen dat de wolvenschade niet zal toenemen.”

In het Drentse Wapse werd zaterdagochtend een dode wolf gevonden. Het dier is aangereden, meldt de provincie. Nadere details over de wolf zijn nog niet bekend,.

Tot nu toe is in Friesland 123 keer melding gemaakt van schade door wolven. In het merendeel van de gevallen ging het om gedode schapen en lammeren.

De wolf kent een strikt beschermde status. Vanwege de toenemende vee-sterfte en schademeldingen in meerdere Europese landen wil de Europese Commissie de status verlagen naar beschermd. Een expertpanel van de Bern Conventie neemt hier 3 december een besluit over.
https://lc.nl/friesland/heerenveen/Wolf ... 96559.html

Edit
Oh ik ben spuitelf. Is al op de vorige pagina geplaatst, excuus!
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-12-24 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:08

Benzz schreef:
Maar wat ik oprecht niet begrijp ( hoe erg ik het ook vind) dat als je in wolvengebied woont, je ponyś snachts buitenlopen. Tuurlijk kunnen ze overdag ook gepakt worden, maar de kans is gewoon vele malen groter snachts. Er moet wat veranderen en die wolven moeten beheerd worden, maar tot die tijd, haal je de boel toch binnen snachts?

Niet iedereen heeft een stal of 7 stallen en niet alle pony's kunnen binnen..

De hele nacht in een binnenbak als nood werkt ook niet lang.

Er zal vast een reden zijn.

Ik heb ook nog niet vaak 7 tegelijk zo gezien.

En danwel 1,40 omheining...met stroom
Laatst bijgewerkt door Christiene op 01-12-24 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:09

Vind het wel frappant dat er staat geen wolvenraster terwijl die man wel een omheining van 1.40 met 5 stroomdraden had wat aangeraden wordt toch? (kunnen ze weer gelijk vingertje wijzen)

Extra triest als je wel zo je best hebt gedaan om ze te beschermen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:13

Elisa2 schreef:
Vind het wel frappant dat er staat geen wolvenraster terwijl die man wel een omheining van 1.40 met 5 stroomdraden had wat aangeraden wordt toch? (kunnen ze weer gelijk vingertje wijzen)

Precies dat zei ik ook al
Ze moeten wel hun lijstje vol houden dat dieren onbeschermd staan.

Benzz

Re: 7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:20

Sinds wanneer hebben we veel extreem linkser in nl?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:21

Wintu schreef:
Hoeveel ponies is de man nu kwijt dan, vorig jaar 1, toen vier en nu weer 7 of lees ik dat verkeerd.

In totaal (gemeld) 8.
Vorig jaar 1, afgelopen week 3 en nu dus 4.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:22

Bij rtlnieuws staat een redelijk "romantisch" verhaal over een meisje die oog in oog met een wolf staat. Zo zie je maar, de meningen zijn zo wisselend.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:24

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

Precies dat zei ik ook al
Ze moeten wel hun lijstje vol houden dat dieren onbeschermd staan.

Is de aanbevolen 1.20 ook niet met 5 draden?
Dan kom je met 1.40 en 5 draden ergens dus wat te kort. Ergens zit dan teveel ruimte tussen de draden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:27

Deze staat op Bij12
Afbeelding

Maar op Google staan wel meer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:30

Nyaleti schreef:
Is de aanbevolen 1.20 ook niet met 5 draden?
Dan kom je met 1.40 en 5 draden ergens dus wat te kort. Ergens zit dan teveel ruimte tussen de draden.

Kan zijn. Elke 28 cm een draad dus.
Maar nu zetten ze iemand weg als pony's staan achter een draadje.

Deze man heeft zijn best gedaan. Niets houd de wolf buiten.
Dit is geen eerlijke berichtgeving
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-12-24 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:32

Benzz schreef:
Sinds wanneer hebben we veel extreem linkser in nl?
niet ik heb fout gelezen. Het ging over extreem groen en daar het altijd dat "linkse (groene) tuig" is dacht ik daar gaan we weer. Maar dat links stond er helemaal niets bij. Die ergenis van dat iedereen dat maar tuig is tegenwoordig, floepte blijkbaar onterecht uit mijn hoofd bij deze post. Dus sorry DP ik had gisteren een feestje :o .

DuoPenotti

Re: 7 ponies gedood door wolf in Oudehorne Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:34

Dankjewel pien. Dat waardeer ik. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:52

Kabayo schreef:
Deze staat op Bij12
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Maar 1 sprongetje en hij is hierover toch?
Het heeft pas nut als je hem nog hoger maakt en dan met zo’n afschot erin. Wel met stroom erop want anders klimt hij er gewoon in en dan erover.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:52

Wintu schreef:
Popstra schreef:
Als dit bij mij op mn land lag liet ik het liggen en kwamen de wolven terug om verder te vreten kregen ze allen lood tussen de ogen!

Echt niet normaal dat we dit zo maar laten gebeuren!

En nu zal ik wel weer een waarschuwing krijgen van een mod..

Vind het een heel menselijke reactie anders, van mij kregen ze ook lood tussen de ogen in dat geval.

Een waarschuwing boeit me niet..

Ik denk dat best veel mensen zo denken hoor, maar het alleen niet zeggen.

Ik vind je reactie ook heel menselijk en ik denk dat als ik in een dergelijke situatie had gezeten als deze boer ik ook had gekozen voor "oog om oog, tand om tand".

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:53

Zo te lezen had die jongeman dus 20 pony's. Ja logisch dat hij geen 20 stallen paraat heeft voor ze allemaal. Ik snap het hoor als ze 2 keer in een week 7 van je 20 pakken dan zou ik ze ook alle minuut ergens anders willen hebben. Dan maar geen hobbyfok meer. :(:)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:02

Wintu schreef:
Benzz schreef:
Verwacht je echt dat dat nieuws dagelijks bij de NOS in het journaal komt? De hele wereld staat op zn kop.

Als het een dusdanig impact heeft op het leven van veel mensen in Nederland, waarom zou men daar dan niet over berichten. Waarom is buitenlands nieuws altijd belangrijker. Veel mensen hebben in de dagelijkse gang van zaken meer last van de wolf dan van een oorlog elders, om het cru te zeggen.

Precies! Het raakt onze dieren, ons vee, ons gevoel van veiligheid voor onszelf en onze kinderen en ga zo maar door. Het brengt ontzettend veel leed in eigen land. Daarnaast, als een boer z’n dieren niet goed verzorgd is dat direct nieuws, als een hond een schaap grijpt ook, terwijl de paarden in de Oostvaardersplassen al jaren lijden onder het beleid van Staatsbosbeheer en de wolven bijna dagelijks dieren afslachten. De media sluit de ogen heel selectief.

Daarnaast is het erg makkelijk oordelen “als die pony’s ‘s nachts buiten stonden dan vind ik daar wel wat van” . Tot voor kort moesten alle dieren juist meer naar buiten! Je kunt ook niet zomaar overal een stal plaatsen, dat mag helemaal niet.

Uit eigen ervaring met onze minipaarden weet ik hoe lastig het is qua werk om ze ruim na zonsopkomst buiten te kunnen zetten maar ook ruim voor zonsondergang weer binnen te hebben. Ik heb de mazzel dat ik niet veel buiten de deur hoef te werken, maar tegenwoordig werken de meeste stellen allebei wel (bijna) fulltime. Hoe kun je ze dan nu pas na zonsopkomst buiten zetten en weer op tijd binnen zetten? Bij ons is dat soms een uitdaging, waardoor ze rond 08.00 uur naar buren moeten. Het is niet anders maar dat zit mij natuurlijk niet lekker.
Voor mijn paardjes betekend dat slechts 7 uurtjes buiten nu en de rest van de tijd met de bovendeuren gesloten op stal, voor hun veiligheid….

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:03

pien_2010 schreef:
Citaat:

Ach ja, het zou mij niet verbazen.
Groen stemt ook voor windmolens, maar procedeert er tegen als het bij de eigen woonwijk in de buurt moet.
Precies zo met de wolf, de mensen die er over beslissen wonen zelf niet in de probleem gebieden.
Zolang dat zo is trekken de mensen die de nadelen ervaren aan het kortste eind.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:33

Kabayo schreef:
Deze staat op Bij12
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn hond sprong van de zomer over een kippen net van 1.35 hoog omdat de bal er doorheen rolde. Ze stond er 2 meter vanaf en geen stroom erop maar met ‘eten’ erachter moet het voor een wolf helemaal easy peasy zijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:46

Kabayo schreef:
Lindsey_99 schreef:
Daar lopen veel vaker wolven, Gorredijk en zuidelijk ervan komen regelmatig in de appgroep voor. Als ik daar zou wonen dan zouden ze toch echt pech hebben en 's nachts op stal gaan. Vreselijk zielig voor die pony's, ze zijn totaal kansloos geweest.

Ik woon in Tjalleberd en aan deze kant van de snelweg zijn ze gelukkig nog niet. (Ik woon tegen de snelweg aan) ik vind het maar niets. Hier gaan de paarden standaard snachts op stal, al is dat geen garantie want ze pakken ze ook overdag

De mijne staan in Luinjeberd en heb ze ook ‘s nachts op stal. Mijn jonkie staat het liefst 24/7 maar ik durf het niet meer aan helaas ;(