Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:07

Ik heb mijn ‘hoop’ nog gevestigd op de aller grootste macht in deze wereld: geld.
Een oorlog in Europa betekent een miljardenverlies voor veel bedrijven en banken die bijna nog machtiger zijn dan landen. 300 miljoen inwoners die nu kapitaalkrachtig zijn en goed consumeren, buiten spel zetten is op globaal niveau voor niemand goed. Dus ik zoom een beetje uit en probeer te kijken bij wie de echte macht of belangen liggen. Waarom zou bijvoorbeeld een China (werd even eerder genoemd) er baat bij hebben om hun afzetmarkt in Europa om zeep te helpen voor zowel hun productiegoederen als leningen? Dat verlies gaan de Russen echt niet goedmaken. Daar is de economie niet sterk genoeg voor en heeft de gemiddelde burger veel minder te besteden.
Vandaag de dag zijn in mijn ogen niet meer de overheden die alle macht hebben.
Onze consumptiemaatschappij is onze ondergang maar wellicht ook onze redding.

Desondanks is het een goed idee om een kleine voorraad aan middelen in huis te hebben.
Laatst bijgewerkt door Marigo op 21-11-24 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:11

Pff Jan, relax, het gaat specifiek over vluchten, niet de PVV zelf.

Over geld: ik vind het zo irritant dat vrijwel alle voorlichtingen benoemen dat het belangrijk is om contant geld in huis te hebben maar dat geen van die voorlichtingen specificeert hoeveel dan. 50? 500? 5000? Maakt nogal een verschil! Heb liever niet te veel contant, want als er wordt ingebroken of er breekt brand uit, ben je 't kwijt. Maar met 50 of 100 euro kom je ook nergens significants denk ik... Hebben jullie daar ideeën bij?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:14

ik weck, eigenlijk meer voor het gemak om simpele opwarm eten te hebben bij gebrek aan tijd, maar het is wel mijn leven lang houdbaar, dus over de datum gaat ut niet worden. Ik kan denk ik wel 2 mnd vooruit met mij gevulde potten. Vlees soep groentes onderdelen om schotels of eenpansgerechten te maken, diverse fruit, sappen, en onze dagelijkse 3 vriezers zijn er ook nog, dat is eigenlijk voorraad voor dagelijks gebruik nu, die maandelijks gevuld worden.

Ik heb ook steeds lege ruimtes in de weckketel gevuld met potten gevuld met water en deze houdbaar gemaakt, lege potten nemen ruimte in in de kast en nu zijn er wat gevuld met water (net zoveel ruimte en voor nood).

Verder heb ik de nodige potten gevuld met suiker, bloem, rijst, macaroni, kattenbrokjes met luchtabsorbers en vochtvreters voor voedsel, beestjes zal ik daardoor niet tegenkomen hoop ik na lange tijd opslag.

En dan heb ik nog kasten met blikspul van het een of ander, medicijnen, verbandmiddelen etc. En in de garage wat jerrycans brandstof.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:15

Cash geld is interessant voor de eerste paar dagen als je wilt vluchten voordat er een mega inflatie optreedt. Denk maar aan WO2, geld was op een gegeven moment niets meer waard.
Alleen goud bleef waarde behouden. Beter daarin investeren.
Wil je cash voor die eerste dagen? 500 is een start.

rien10

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 01:28

En wat doe je dan na twee weken, als je voorraad op is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:20

rien10 schreef:
En wat doe je dan na twee weken, als je voorraad op is?

Dan is er al weer enige overzicht in hoe en wat. De eerste paniek is weg, de eerste reparaties zijn uitgevoerd, men weet weer dat hun brein bestaat en in veel gevallen blijkt de maatschappij weer terug te draaien. Dit was extreem duidelijk tijdens corona tijdens de paniek, maar ook in de vs zag je dat na die 2 orkanen afgelopen zomer kort na elkaar. Helemaal had o.a. heftig huisgehouden in Georgia.

Georgia Power is 1 van de grote, zo niet de grootste stroom leveranciers in dat gebied. 95% van hun klanten had weer stroom binnen 8 dagen. 98 of 99% had het binnen 11 dagen (die staat niet meer op de website, maar was de daily updated tracker toen het net gebeurd was). Die eerste week doorkomen is dan dus heel erg belangrijk.

https://www.georgiapower.com/about/comp ... tance.html

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:24

janderegelaa schreef:
Jouw koelkast heeft ook een electronisch paneel. Die gaat echt stuk. Met een nucleaire puls moet je er vanuit gaan dat 90% van alle electronica kapot is. En als je telefoon nog werkt dan zijn alle masten wel kapot.

San vroeg of er in de winter genoeg zon was, het ging niet over die pulsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:25

c_alsemgeest schreef:
_San87_ schreef:
Wat doe je dan in de winter wanneer de zon een stuk minder schijnt?

In de winter kan de koelkast iig alvast uit en de spullen naar buiten :+

Moet t geen 7 - 10 graden zijn :=.

8nnemiek schreef:
Voor noodzakelijke apparatuur is er genoeg zon ‘s winters :j
Op onze boot hebben we één zonnepaneel, en zelfs dat is genoeg voor de koelkast.

Je kan er dan niet op koken/verwarmen/kleding wassen, maar wel bv laptop/telefoon laden, verlichting aan doen ‘s avonds enz.

Leuk dat je je telefoon of laptop op kunt laden in de winter, en een lampje aan kunt doen, maar verwarmen en kunnen koken en uiteindelijk ook een wasje draaien, lijkt me belangrijker dan dat de laptop het doet, bijvoorbeeld.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal goed klinken, maar ik vraag me af of het zo makkelijk is allemaal wanneer je daadwerkelijk hartje winter zit en de zon echt minimaal schijnt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:33

Dat wordt dan samen met dikke dekens op de bank :))

Ik hoef me daar gelukkig niet druk om te maken. We hebben thuis een houtkachel met oven, en op de boot een dieselkachel en een reserve gaspitje.
Maar ook de mensen die dat niet hebben zullen een natte, Nederlandse winter echt wel overleven, al dan niet iets minder comfortabel dan normaal :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:34

Nou een wasje draaien lijkt me geen eerste levensbehoefte. En kan net als vroeger ook op de ouderwetse methode. Niet handig met een groot gezin en veel kleine kinderen. Maar zonder wasmachine kun je prima overleven. Als er weer enigszins contact met de buitenwereld mogelijk is is een mobiel toch wel fijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:41

8nnemiek schreef:
Dat wordt dan samen met dikke dekens op de bank :))

Ik hoef me daar gelukkig niet druk om te maken. We hebben thuis een houtkachel met oven, en op de boot een dieselkachel en een reserve gaspitje.
Maar ook de mensen die dat niet hebben zullen een natte, Nederlandse winter echt wel overleven, al dan niet iets minder comfortabel dan normaal :+

Nee, zeker waar hoor. Ik denk ook niet dat we allemaal dood neervallen zodra de eerste sneeuwvlok valt _O-. Daarnaast zijn de meeste mensen nog best sociaal en mogen onze buren, die geen houtkachel hebben, gezellig bij ons opwarmen, bijvoorbeeld.

Ik denk alleen wel dat er qua energiegebruik echt een heel stuk minder kan dan we gewend zijn, zelfs met zonnepanelen. Iig de eerste paar weken, misschien maand. Ik zou niet weten hoe lang het duurt een netwerk weer aan de praat te krijgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:47

Dan word het hier in huis kou lijden. Gaat via warmtepomp.

Qua eten komen we een heel eind.
Dat word dan wel karig koken op 1 pits gas stelletje. Mag ik trouwens eerst wel kijken of we nog gas flesjes hebben.
Verder is alles elektrisch en zonnepanelen. Maar zoals ik lees werken die dan ook niet.

Water in flessen is wel een dingetje. Maar wel flessen ander drinken en houdbare melk.

Eten voor de dieren genoeg.

Verder ben ik denk ik te laks/makkelijk om een nood pakket aan te leggen. Een naïef stemmetje dat zegt, ach zou zo'n vaart wel niet lopen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:53

Nee, niets in huis en ga dat ook niet doen. Ik geloof het allemaal wel.
Ik heb zelfs niet voor 48 uur aan eten en drinken in huis. Nu kan ik natuurlijk gewoon regenwater drinken, heb een speciekuip in de tuin waar een 30 liter in zit.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:56

Ik heb een makkelijk vluchtplan. Ik ga naar m’n ouders. Die wonen erg afgelegen en volledig zelfvoorzienend. Ze hebben tevens altijd voor maanden eten in huis. En het is maar op een uur rijden voor mij.
Als ik zorg dat ik ten alle tijden voldoende benzine in m’n auto heb en hem nooit leeg rij, dan kom ik er wel.

En natuurlijk kan er altijd wat gebeuren waardoor dat niet mogelijk is, maar goed, ik ben zelden thuis dus hoeveel nut heeft het dan om thuis een heel overlevingspakket aan te leggen. De kans is nihil dat ik thuis ben als er iets gebeurd. Ik ga ervan uit dat ik 48 uur kan overleven met de spullen die ik in huis heb.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:22

Wat ik lastig vind, is dat veel dingen niet onbeperkt houbaar zijn. Jaren terug zorgde ik wel voor pakken water, blikken met groente en dozen met pasta en rijst. Die kon ik na 2 jaar allemaal weggooien (wij eten normaal geen blikgroente bijvoorbeeld). En dat voelde toch niet goed.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:36

Je zet in je telefoon een melding een week van tevoren dat iets over de datum gaat en dan eet je het op. Zo houdt je de voorraad aangevuld. Een keer een blikje groente ga je niet dood aan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:58

Interessant topic.
Ik heb eigenlijk altijd wel een voorraad eten in huis. Ook zijn er altijd wel wat dozen met kaarsjes, wc papier, dekens, pijnstillers, aanstekers, tampons, desinfect, tandpasta en batterijen. Daarnaast ook spullen aanwezig zoals gereedschap, een volle regenton, afvalzakken, tape, tie rips, radio op slinger, lamp op slinger.
Wat ik nog niet voldoende op voorraad heb is water, eten om makkelijk mee te nemen en kattenvoer. Mochten de telefoons toch nog werken heb ik een nokia die een week lang meegaat qua accu en een grote powerbank.

Je kunt natuurlijk een dekentje pakken als je kachel het niet meer doet, wat kaarsjes aan doen en rustig blijven. Het zal hier niet zo snel -30 worden. Maar het kan wel makkelijk -5 worden. Uiteraard "overleef" je dat wel, maar ik denk dat de insteek moet zijn om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Als je al 2 weken bij -5 moet overleven in je huis ben je waarschijnlijk verkouden geworden, je hebt misschien wel een longontsteking gekregen en je voorraad eten gaat er ook sneller doorheen. Je draagt al een week hetzelfde ondergoed en wordt steeds minder gezellig.
Je wil zo sterk mogelijk blijven, mocht je toch nog je rugzak moeten pakken en moeten vluchten.
Laatst bijgewerkt door Gitana op 21-11-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:59

Lieser schreef:
Wat ik lastig vind, is dat veel dingen niet onbeperkt houbaar zijn. Jaren terug zorgde ik wel voor pakken water, blikken met groente en dozen met pasta en rijst. Die kon ik na 2 jaar allemaal weggooien (wij eten normaal geen blikgroente bijvoorbeeld). En dat voelde toch niet goed.

Je kan ze toch gewoon gebruiken als het over de datum dreigt te gaan en dan weer nieuwe kopen :?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:16

verootjoo schreef:
Lieser schreef:

Je kan ze toch gewoon gebruiken als het over de datum dreigt te gaan en dan weer nieuwe kopen :?

Dat kan, alleen gebruiken wij normaal geen pakken water of blikgroente.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:16

Lieser schreef:

Eet je dan ook nooit bonen uit blik? Droge bonen koken duurt zo enorm lang, ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen een paar keer per week een uur lang bonen staan te koken eigenlijk :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:22

8nnemiek schreef:
Eet je dan ook nooit bonen uit blik? Droge bonen koken duurt zo enorm lang, ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen een paar keer per week een uur lang bonen staan te koken eigenlijk :=

Een paar keer per week? Eten jullie zo vaak bonen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:27

Dat is niet overdreven vaak, toch? Bonen zijn hartstikke gezond, goedkoop en lekker :j We eten geen vlees, en het zijn goede vervangers.

Ik eet zelfs regelmatig bonen in tomatensaus als ontbijt :))

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:31

8nnemiek schreef:
Dat is niet overdreven vaak, toch? Bonen zijn hartstikke gezond, goedkoop en lekker :j We eten geen vlees, en het zijn goede vervangers.

Ik eet zelfs regelmatig bonen in tomatensaus als ontbijt :))

Aha, English breakfast :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:33

Yes, heerlijk!
Ik had vorig jaar twee grootverpakkingen bonen in tomatensaus in de aanbieding besteld, 2x 24 pakjes volgens mij.. Nou die zijn natuurlijk al lang op :')

Ik zie dat ze nu bij Butlon weer super goedkope kidney bonen hebben: https://butlon.com/boodschappen/product ... bio---380g

Toch maar weer eens een bestelling plaatsen :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:50

Ik denk dat we bij een echte oorlogsdreiging ook het meest bang moeten zijn voor paniek onder de eigen bevolking. Plunderen en rellen zullen eerst gebeuren vrees ik.

Het zou fijn zijn als we als land niet heel afhankelijk zijn van andere landen voor wat betreft onze basisbehoeften aan voedsel en energie.

Als je bedenkt dat elektriciteit nog niet eens 150 jaar algemeen wordt gebruikt.... de mensheid heeft daarvóór ook duizenden jaren overleeft. Het zal wat behelpen en improviseren worden, maar het kan natuurlijk wel.