Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:03

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:15

O ja, ik vind ook dat er flink belasting op kerosine moet komen. Europees geregeld eigenlijk. Het is gewoon compleet idioot dat er een belastingvrijstelling is op zo'n vervuilende en veelal onnodige vorm van transport!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:29

Die discussie over kinderen is zo'n dooddoener...

Natuurlijk, mensen zijn uiteindelijk degenen die de uitstoot produceren. Geen kinderen meer krijgen zorgt er gegarandeerd voor dat we snel uitgestorven zijn waardoor de uitstoot ook stopt, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Verder, als je in deze redenering doorgaat, hoe lang wordt de uitstoot van een kind nog doorgerekend aan de ouder? Zijn mijn ouders verantwoordelijk voor mijn uitstoot? Opa's en oma's? Hun (groot)ouders?

Misschien is het een beter idee om er gewoon voor te zorgen dat we als mensheid (inclusief al die kinderen!) duurzamer gaan leven zodat we allemaal een goede toekomst hebben en deze hele discussie niet meer hoeven te voeren :)*

Over de vragen die er gesteld werden in het beraad: die lijken me erg relevant! Vind het erg interessant om te volgen en ik ben benieuwd wat voor antwoorden hierop gaan komen. Ik hoop vooral dat er goede concrete beleidsadviezen komen ipv dingen die we als individu zouden moeten doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:00

FCSA schreef:
Voor voeding:

1. Dierlijke eiwitten (en dan m.n. rundvlees en kaas) vervangen door plantaardige, zie bv. https://www.moralambition.org/nl/verhal ... -revolutie

2. Voedselverspilling tegengaan (wereldwijd wordt 1/3 van al het voedsel verspild).

Transport schijnt een relatief kleine invloed te hebben op duurzaamheid, dus lokaal eten zet niet heel veel zoden aan de dijk: https://www.linkedin.com/posts/holleman ... gqPz8EICGw

Leuk dat je ons op de hoogte houdt van het beraad!

Dus kunnen we stoppen met de elektrische mythe bij autos.
Vliegen is duurzaam, goed voor de economie, dus moeten we steunen. Net als stoppen de automobilist uit te melken. Je zegt het zelf al, transport is het probleem niet.

En kindervrij zijn is wel degelijk een belangrijk punt. Je hebt geen enkel recht om te denken dat een kindervrij persoon net zo beperkt moet worden als de mensen die wel zich vermenigvuldigen. Dan meet je met 2 maten. De kindervrije heeft de meest duurzame keuze gemaakt door kindervrij te blijven. Daar kan geen enkele andere maatregel tegenop.

Ik leef extreem duurzaam, niemand met kinderen leeft duurzamer. Welke overige keuze ik ook maak, ik ben duurzamer dan duurzaam. Dus ik wens niet opgezadeld te worden met kostenopdrijvende en beperkende onzin omwille van het klimaat.

Maar we kunnen wel wat minder plastic verpakkingen gebruiken. Datis goed voor het milieu.

Ik vraag meaf of er uberhaupt wel een kindervrije bij die burgerraad zit. Anders is het al niet compleet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:04

Misschien had je de link eerst even moeten aanklikken, het gaat nl over transport van eten over grote afstanden. Niet over personentransport. De duurzaamheid van EV is geen mythe, en vliegen voor luxe als vakanties en vergaderingen vergroot je voetafdruk gigantisch.

Heb je een bron dat minder plastic verpakkingen beter is voor het milieu? Het zorgt nl voor veel meer voedselverspilling omdat eten minder lang houdbaar is, en plastic kun je grotendeels recyclen. Minder plastic is mooi, maar gaat de wereld niet redden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:32

germie schreef:
FCSA schreef:
Voor voeding:

1. Dierlijke eiwitten (en dan m.n. rundvlees en kaas) vervangen door plantaardige, zie bv. https://www.moralambition.org/nl/verhal ... -revolutie

2. Voedselverspilling tegengaan (wereldwijd wordt 1/3 van al het voedsel verspild).

Transport schijnt een relatief kleine invloed te hebben op duurzaamheid, dus lokaal eten zet niet heel veel zoden aan de dijk: https://www.linkedin.com/posts/holleman ... gqPz8EICGw

Vliegen is duurzaam, goed voor de economie, dus moeten we steunen. Net als stoppen de automobilist uit te melken. Je zegt het zelf al, transport is het probleem niet.

Het gaat inderdaad zoals 8nnemiek zegt om het transport van voedsel.
Vliegtuigen zijn by far het meest vervuilend, maar omdat maar 0,016% van het voedsel per vliegtuig wordt vervoerd, heeft transport niet zoveel invloed qua duurzaamheid (het meeste voedsel wordt getransporteerd over water).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:57

germie schreef:
FCSA schreef:
Voor voeding:

En kindervrij zijn is wel degelijk een belangrijk punt. Je hebt geen enkel recht om te denken dat een kindervrij persoon net zo beperkt moet worden als de mensen die wel zich vermenigvuldigen. Dan meet je met 2 maten. De kindervrije heeft de meest duurzame keuze gemaakt door kindervrij te blijven. Daar kan geen enkele andere maatregel tegenop.

Ik leef extreem duurzaam, niemand met kinderen leeft duurzamer. Welke overige keuze ik ook maak, ik ben duurzamer dan duurzaam. Dus ik wens niet opgezadeld te worden met kostenopdrijvende en beperkende onzin omwille van het klimaat.

Maar we kunnen wel wat minder plastic verpakkingen gebruiken. Datis goed voor het milieu.

Ik vraag meaf of er uberhaupt wel een kindervrije bij die burgerraad zit. Anders is het al niet compleet.

Die zit er zeker.
Ik namelijk.
En er zijn deelnemers van 17 jaar en wat ouder ( meedoen was mogelijk vanaf 16 jaar maar die zitten er voor zover ik weet niet bij.
Ik ga ervan uit dat zij ook geen kinderen hebben

En daarop is niet geselecteerd, dus ik denk dat dat in verhouding tot de Nederlandse bevolking ligt. Ook zijn

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:04

En qua plastic verbruik qua eten. Dat nemen we niet echt mee in het burgerberaad
Het gaat bij ons om de CO2 uitstoot.

(Ik hou me in het beraad meer bezig met het vervoer (personen en goederen.
Over de weg, vliegverkeer en treinverkeer)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:05

CO2 uitstoot is grotendeels onzin, we hebben al veel meer CO2 in de atmosfeer gehad in het verleden. Dus dan is het hele verhaal 1 grote geldverspilling. Er is ook geen sprake van een klimaatprobleem, maar van een milieuprobleem.
Maar ja, de mensen zoals ik zijn niet uitgenodigd.
Erg jammer dus dat op deze manier niet naar het echte probleem gekeken wordt. Want dat zit niet in een autoritje of vliegtuigvluchtje meer of minder. Microplastics, pfas, dat soort dingen zijn wel echt een probleem. Ik had daar juist wat mee willen doen bij zo'n burgerraad. Maar ja, dan had het burgerraad milieu moeten heten denk ik (is sowieso de betere en eerlijkere naam in mijn ogen).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:30

germie schreef:
CO2 uitstoot is grotendeels onzin, we hebben al veel meer CO2 in de atmosfeer gehad in het verleden. Dus dan is het hele verhaal 1 grote geldverspilling. Er is ook geen sprake van een klimaatprobleem, maar van een milieuprobleem.
Erg jammer dus dat op deze manier niet naar het echte probleem gekeken wordt. Want dat zit niet in een autoritje of vliegtuigvluchtje meer of minder. Microplastics, pfas, dat soort dingen zijn wel echt een probleem. Ik had daar juist wat mee willen doen bij zo'n burgerraad. Maar ja, dan had het burgerraad milieu moeten heten denk ik (is sowieso de betere en eerlijkere naam in mijn ogen).

Ben jij altijd zo tegendraads en/of negatief?

Op ieder bericht of suggesties, antwoord jij met..... ja, maar ik..
Alleen maar negatieve reacties op dit initiatief en de uitleg hierover.

Echt bizar als je dit topic leest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:36

Ik kan er niets aan doen, maar het komt op mij over alsof het een geldverslindend iets is wat niets zal brengen. Eerst al die cursus, daarmee ga je er al niet meer blanco in. Dan de kosten (ben ik niet de enige die er wat van vindt), vraagtekens of wel echt de Nederlandse bevolking vertegenwoordigd is, want op 18 miljoen mensen zijn er wel weinig deelnemers. En dan gaat het dus vooral over CO2, en niet over in mijn ogen belangrijkere milieu-issues. Tja, dan blijft er niet veel positiefs over.
Dus dan is het aan jou de taak om te proberen me op andere gedachten te brengen. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:40

germie schreef:
Ik kan er niets aan doen, maar het komt op mij over alsof het een geldverslindend iets is wat niets zal brengen. Eerst al die cursus, daarmee ga je er al niet meer blanco in. Dan de kosten (ben ik niet de enige die er wat van vindt), vraagtekens of wel echt de Nederlandse bevolking vertegenwoordigd is, want op 18 miljoen mensen zijn er wel weinig deelnemers. En dan gaat het dus vooral over CO2, en niet over in mijn ogen belangrijkere milieu-issues. Tja, dan blijft er niet veel positiefs over.
Dus dan is het aan jou de taak om te proberen me op andere gedachten te brengen. ;)

Ik zit niet in het Burgerberaad Klimaat. Ik sta er neutraal in.
Goed dat de burgers betrokken worden , jammer dat het wat kost.
Maar dat is met veel dingen zo :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:43

Electra63 schreef:
germie schreef:

Ben jij altijd zo tegendraads en/of negatief?

Op ieder bericht of suggesties, antwoord jij met..... ja, maar ik..
Alleen maar negatieve reacties op dit initiatief en de uitleg hierover.

Echt bizar als je dit topic leest.

Op zich is dit natuurlijk wel hoe het in Nl gaat; zoveel mensen, zoveel meningen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:45

Gewoon bij de 'ja maar' groep horen en meedoen met het 'sarah model'. Maar bij het sarah model is de 'rejection' wel terecht, je wilt mensen gewoon niet beperken. Dus zorg dat vliegen en autorijden betaalbaar blijft. Zonder mobiliteit heb je geen leven. Geloof zeker niet dat je gelukkig gaat worden in zgn. 15 minuten steden.

En ondertussen mag defensie wel uitstoten, want die vallen er buiten. Nooit hoor je hoeveel een oorlog ergens in de wereld vervuilt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:49

germie schreef:
Gewoon bij de 'ja maar' groep horen en meedoen met het 'sarah model'. Maar bij het sarah model is de 'rejection' wel terecht, je wilt mensen gewoon niet beperken. Dus zorg dat vliegen en autorijden betaalbaar blijft. Zonder mobiliteit heb je geen leven. Geloof zeker niet dat je gelukkig gaat worden in zgn. 15 minuten steden.

En ondertussen mag defensie wel uitstoten, want die vallen er buiten. Nooit hoor je hoeveel een oorlog ergens in de wereld vervuilt.

Je moet niet alles geloven ;)

Ik ga ook graag op vakantie, maar het is geen 1e levensbehoefte. Het is een luxe.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:21

germie schreef:

In de afgelopen 800.000 jaar is de CO2 concentratie niet zo hoog geweest als nu, aldus de Keeling Curve.
Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:49

Over wat voor cursus heb je het?

TS kan je wat vertellen over de cursus die je van tevoren moest volgen?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:03

Ik ben niet ts, wel (voor zover bekend) de enigste bokker die erin zit.
Nou, een echte cursus hebben we niet gehad hoor.
Wel wat algemene info over CO2 uitstoot en van het klimaat. En dat was tijdens de eerste bijeenkomst, niet van te voren.

Op de site burgerberaadklimaat.nl kun je trouwens ook lezen wat we hebben gedaan. En oa welke deskundige er de vorige keer zijn geweest. (Met een video/interview)

En voor degene die dat willen, je kunt je daar ook aanmelden voor advies aan ons
Citaat:
Burgerberaad schakelt hulplijn in; wat vindt Nederland belangrijk?

Het Nationaal Burgerberaad Klimaat is op de helft. Er volgen nu nog drie bijeenkomsten van het burgerberaad. Hierin werken de deelnemers aan hun advies aan het kabinet dat antwoord zal geven op de vraag ‘Hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken én reizen op een manier die beter is voor het klimaat?’.

Voordat het burgerberaad belangrijke keuzes gaat maken, schakelt het eerst nog een hulplijn in. De 175 deelnemers van het burgerberaad vragen in een publieksraadpleging aan alle Nederlanders waar ze rekening mee moet houden bij het maken van hun advies. En wat Nederlanders het zwaarste vinden wegen bij klimaatbeleid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:43

Na de coronaleugen is voor mij vakantie nog belangrijker geworden. Als ik thuis moet zitten in een '15 minuten stad', dan word ik zeer ongelukkig. STerker nog, dan hoef ik niet meer te leven. Voor mij is reizen onderdeel van mijn bestaan en je wordt er een beter mens van. Ik doe niet aan strandvakanties, ik wil de andere landen echt ervaren en daar word je geestelijk rijker van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:22

germie schreef:
Na de coronaleugen is voor mij vakantie nog belangrijker geworden. Als ik thuis moet zitten in een '15 minuten stad', dan word ik zeer ongelukkig. STerker nog, dan hoef ik niet meer te leven. Voor mij is reizen onderdeel van mijn bestaan en je wordt er een beter mens van. Ik doe niet aan strandvakanties, ik wil de andere landen echt ervaren en daar word je geestelijk rijker van.

Wat versta jij onder geestelijk rijker?

Voor mij is dat empathie en begrip voor anderen. Leren van andere culturen en respect of begrip hebben voor anderen.

Ik ken veel mensen waarvan familie is overleden en ik heb meerdere (zorg)collega's die WIA/IVA hebben i.v.m long-covid

Dit een leugen noemen, is echt het toppunt van egoïsme.

Nooit te hopen dat je ziek of beperkt wordt, je baan kwijt raakt of er andere omstandigheden zijn, waardoor je even een jaartje niet op vakantie kan.

Iedereen krijgt een keer met tegenslag te maken, 1 jaartje niet op vakantie is peanuts.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:44

FrNo schreef:
En voor degene die dat willen, je kunt je daar ook aanmelden voor advies aan ons
Citaat:
...

Voordat het burgerberaad belangrijke keuzes gaat maken, schakelt het eerst nog een hulplijn in. De 175 deelnemers van het burgerberaad vragen in een publieksraadpleging aan alle Nederlanders waar ze rekening mee moet houden bij het maken van hun advies. En wat Nederlanders het zwaarste vinden wegen bij klimaatbeleid.

Nou germie, daar is je kans :)*

Ik was overigens de TS, had wel uitnodiging gekregen en uit interesse opgegeven maar zat er zelf niet bij. Wel blij dat ik door de vraag die ik hier stelde zo via FrNo toch wat er van mee kan krijgen los van dat ik ook de website volg. Ik heb ze nog niet alle 50 gezien maar bijvoorbeeld de korte interviews met de deskundigen vond ik inderdaad heel interessant ook. https://burgerberaadklimaat.nl/bijeenko ... fault.aspx
De verdeling lijkt me toch echt in alle opzichten ook prima. Je mening moest je van te voren opgeven, niet pas na de extra voorlichting.
De infographic is te groot om rechtstreeks te plaatsen maar hier te bekijken: https://www.burgerberaadklimaat.nl/info ... nv=2970513

Oh wacht, er is ook een tekstversie, even een deel daaruit:
Citaat:
Mening over klimaatbeleid
Verdeling in Nederland
18% Zeer bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
28% (Enigzins) bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
32% Enigzins of niet bezorgd over klimaatverandering, wil evenveel of minder klimaatbeleid
22% Niet bezorgd over klimaatverandering, wil minder beleid

Verdeling in het Nationaal Burgerberaad Klimaat
19% Zeer bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
29% (Enigzins) bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
30% Enigzins of niet bezorgd over klimaatverandering, wil evenveel of minder klimaatbeleid
21% Niet bezorgd over klimaatverandering, wil minder beleid

Jouw mening mag er zeker zijn germie, ik vind het interessant hoe je er in staat en het beraad is er juist voor bedoelt dat alle invalshoeken gehoord worden. En je bent verre van de enige zoals je kunt zien hierboven, letterlijk de helft is helemaal niet of maar enigszins bezorgd en wil evenveel of minder maatregelen dan nu.
Maar voor wat dit topic betreft als ik voor mezelf mag spreken ben ik intussen wel genoeg op de hoogte van je persoonlijke situatie en ik denk dat dit verder niet zo terzake doet. Ik ben van mening dat je alleen maar nuttig kunt discussieren als je er van uit gaat dat de ander ook gelijk kan hebben en je belangsteling hebt voor diens argumenten. Dus het helpt als je de links etc ook daadwerkelijk leest voordat je er op reageert. En zou je bijvoorbeeld jouw visie in lange termijn perspectief kunnen toelichten t.a.v. de Nederlandse bevolking? Dus even afstappen van de korte termijn persoonlijke sociale interpretatie? Dat zou ik heel waardevol vinden in de discussie hier.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:35

Germie de aarde gaat het uiteindelijk ook wel redden, het is de mensheid en de kwaliteit van leven waarvoor we het doen. Wellicht komt de aarde na een super hoge co2 concentratie wat badeentje laat zien wel weer in balans, maar wanneer is dat? En hoe leuk gaat dat proces zijn? Daar wil je niet in leven. Het is juist het doel om het enigszins voor te zijn, erop te anticiperen en het kunnen verminderen / uitstellen van een totaal doemscenario. Dat is juist wat klimaatadaptatie inhoudt. Het deels accepteren dat klimaatverandering gebeurd en je leefwijze en leefomstandigheden een beetje aanpassen zodat het niet meer zo'n supergroot effect heeft.

De eventuele maatregelen vallen nu nog wel mee, zoals vrijwillig lokaal eten kopen of zomers wat minder je auto wassen. Ik wil niet weten hoe het er over 100 jaar uitziet.

Individualisme werkt niet mee in dit proces. Je ziet dat in gemeenten / gebieden waar meer saamhorigheid is, dit al veel beter gaat. Daar heeft het niets meer te maken met links of rechts zijn of op vakantie willen gaan. Daar heeft het te maken met het überhaupt willen voortzetten van je bloedlijn en het onafhankelijk willen zijn en het mooie leven willen voortzetten

En vanuit de wet open overheid zou het allemaal openbaar moeten zijn. Heb je dat idee niet dan moet je je gaan inzetten voor een woo verzoek en krijg je het waarschijnlijk alsnog.
Laatst bijgewerkt door Gitana op 04-04-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:39

germie schreef:

Reizen begint in je achtertuin hè?
Je kunt ook lopen naar Santiago…. Andere culturen vind je ook in Nederland (daar waar al die rechtsdenkenden vanaf willen). De meeste mensen die de hele planeet over vliegen hebben hun eigen land of Europa vaak nog nauwelijks gezien.
Al dat vliegen loopt wel de spuigaten uit. Waar het voorheen een luxe was en mensen gewoon spaarden voor de reis van hun leven, kan nu iedereen meermalen per jaar vliegen. Dat vind ik niet realistisch.
Ik vind het bijzonder slecht dat de overheid deze industrie zo ondersteund.

Overigens vind ik het wel zorgelijk dat iemand liever dood wil dan niet meer vliegen…

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:57

Nou ja iedereen, ik spaar er heel lang voor... Al helemaal voor de vliegreizen. Reizen is ook wat ik het liefste doe, maar dat zijn bijvoorbeeld ook roadtrips met de auto en tent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:24

Ninx schreef:
germie schreef:

Reizen begint in je achtertuin hè?
Je kunt ook lopen naar Santiago…. Andere culturen vind je ook in Nederland (daar waar al die rechtsdenkenden vanaf willen). De meeste mensen die de hele planeet over vliegen hebben hun eigen land of Europa vaak nog nauwelijks gezien.
Al dat vliegen loopt wel de spuigaten uit. Waar het voorheen een luxe was en mensen gewoon spaarden voor de reis van hun leven, kan nu iedereen meermalen per jaar vliegen. Dat vind ik niet realistisch.
Ik vind het bijzonder slecht dat de overheid deze industrie zo ondersteund.

Overigens vind ik het wel zorgelijk dat iemand liever dood wil dan niet meer vliegen…

De auto was vroeger ook een luxe die had ook niet iedereen.
Nu gaan we er massaal mee op vakantie en hebben we het over zwarte zaterdag in de zomer naar Frankrijk.

Reizen is mijn 2e hobby en het was enige tijd ook mijn werk.
Toen goed kunnen zien hoeveel er eigenlijk door de lucht gaat en ook hoe belangrijk het kan zijn. Maar ook heel absurd zoals bv rozen van nederlandse telers in zuid-amerika die naar nederland werden gevlogen. Vliegtuig rambam vol!
Vliegen gaat nooit stoppen het enige wat vliegen beter maakt is schonere en zuinige vliegtuigen.

Dat reizen van mij heeft mij ook een hele mooie indruk gegeven hoe de rest van de wereld met het milieu omgaat... -O-
Wij doen het echt niet slecht in Nederland!