Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FCSA schreef:Voor voeding:
1. Dierlijke eiwitten (en dan m.n. rundvlees en kaas) vervangen door plantaardige, zie bv. https://www.moralambition.org/nl/verhal ... -revolutie
2. Voedselverspilling tegengaan (wereldwijd wordt 1/3 van al het voedsel verspild).
Transport schijnt een relatief kleine invloed te hebben op duurzaamheid, dus lokaal eten zet niet heel veel zoden aan de dijk: https://www.linkedin.com/posts/holleman ... gqPz8EICGw
Leuk dat je ons op de hoogte houdt van het beraad!
germie schreef:FCSA schreef:Voor voeding:
1. Dierlijke eiwitten (en dan m.n. rundvlees en kaas) vervangen door plantaardige, zie bv. https://www.moralambition.org/nl/verhal ... -revolutie
2. Voedselverspilling tegengaan (wereldwijd wordt 1/3 van al het voedsel verspild).
Transport schijnt een relatief kleine invloed te hebben op duurzaamheid, dus lokaal eten zet niet heel veel zoden aan de dijk: https://www.linkedin.com/posts/holleman ... gqPz8EICGw
Leuk dat je ons op de hoogte houdt van het beraad!
Dus kunnen we stoppen met de elektrische mythe bij autos.
Vliegen is duurzaam, goed voor de economie, dus moeten we steunen. Net als stoppen de automobilist uit te melken. Je zegt het zelf al, transport is het probleem niet.
germie schreef:FCSA schreef:Voor voeding:
1. Dierlijke eiwitten (en dan m.n. rundvlees en kaas) vervangen door plantaardige, zie bv. https://www.moralambition.org/nl/verhal ... -revolutie
2. Voedselverspilling tegengaan (wereldwijd wordt 1/3 van al het voedsel verspild).
Transport schijnt een relatief kleine invloed te hebben op duurzaamheid, dus lokaal eten zet niet heel veel zoden aan de dijk: https://www.linkedin.com/posts/holleman ... gqPz8EICGw
Leuk dat je ons op de hoogte houdt van het beraad!
Dus kunnen we stoppen met de elektrische mythe bij autos.
Vliegen is duurzaam, goed voor de economie, dus moeten we steunen. Net als stoppen de automobilist uit te melken. Je zegt het zelf al, transport is het probleem niet.
En kindervrij zijn is wel degelijk een belangrijk punt. Je hebt geen enkel recht om te denken dat een kindervrij persoon net zo beperkt moet worden als de mensen die wel zich vermenigvuldigen. Dan meet je met 2 maten. De kindervrije heeft de meest duurzame keuze gemaakt door kindervrij te blijven. Daar kan geen enkele andere maatregel tegenop.
Ik leef extreem duurzaam, niemand met kinderen leeft duurzamer. Welke overige keuze ik ook maak, ik ben duurzamer dan duurzaam. Dus ik wens niet opgezadeld te worden met kostenopdrijvende en beperkende onzin omwille van het klimaat.
Maar we kunnen wel wat minder plastic verpakkingen gebruiken. Datis goed voor het milieu.
Ik vraag meaf of er uberhaupt wel een kindervrije bij die burgerraad zit. Anders is het al niet compleet.
germie schreef:CO2 uitstoot is grotendeels onzin, we hebben al veel meer CO2 in de atmosfeer gehad in het verleden. Dus dan is het hele verhaal 1 grote geldverspilling. Er is ook geen sprake van een klimaatprobleem, maar van een milieuprobleem.
Maar ja, de mensen zoals ik zijn niet uitgenodigd.
Erg jammer dus dat op deze manier niet naar het echte probleem gekeken wordt. Want dat zit niet in een autoritje of vliegtuigvluchtje meer of minder. Microplastics, pfas, dat soort dingen zijn wel echt een probleem. Ik had daar juist wat mee willen doen bij zo'n burgerraad. Maar ja, dan had het burgerraad milieu moeten heten denk ik (is sowieso de betere en eerlijkere naam in mijn ogen).
germie schreef:Ik kan er niets aan doen, maar het komt op mij over alsof het een geldverslindend iets is wat niets zal brengen. Eerst al die cursus, daarmee ga je er al niet meer blanco in. Dan de kosten (ben ik niet de enige die er wat van vindt), vraagtekens of wel echt de Nederlandse bevolking vertegenwoordigd is, want op 18 miljoen mensen zijn er wel weinig deelnemers. En dan gaat het dus vooral over CO2, en niet over in mijn ogen belangrijkere milieu-issues. Tja, dan blijft er niet veel positiefs over.
Dus dan is het aan jou de taak om te proberen me op andere gedachten te brengen.
Electra63 schreef:germie schreef:CO2 uitstoot is grotendeels onzin, we hebben al veel meer CO2 in de atmosfeer gehad in het verleden. Dus dan is het hele verhaal 1 grote geldverspilling. Er is ook geen sprake van een klimaatprobleem, maar van een milieuprobleem.
Maar ja, de mensen zoals ik zijn niet uitgenodigd.
Erg jammer dus dat op deze manier niet naar het echte probleem gekeken wordt. Want dat zit niet in een autoritje of vliegtuigvluchtje meer of minder. Microplastics, pfas, dat soort dingen zijn wel echt een probleem. Ik had daar juist wat mee willen doen bij zo'n burgerraad. Maar ja, dan had het burgerraad milieu moeten heten denk ik (is sowieso de betere en eerlijkere naam in mijn ogen).
Ben jij altijd zo tegendraads en/of negatief?
Op ieder bericht of suggesties, antwoord jij met..... ja, maar ik..
Alleen maar negatieve reacties op dit initiatief en de uitleg hierover.
Echt bizar als je dit topic leest.
germie schreef:Gewoon bij de 'ja maar' groep horen en meedoen met het 'sarah model'. Maar bij het sarah model is de 'rejection' wel terecht, je wilt mensen gewoon niet beperken. Dus zorg dat vliegen en autorijden betaalbaar blijft. Zonder mobiliteit heb je geen leven. Geloof zeker niet dat je gelukkig gaat worden in zgn. 15 minuten steden.
En ondertussen mag defensie wel uitstoten, want die vallen er buiten. Nooit hoor je hoeveel een oorlog ergens in de wereld vervuilt.
germie schreef:CO2 uitstoot is grotendeels onzin, we hebben al veel meer CO2 in de atmosfeer gehad in het verleden. Dus dan is het hele verhaal 1 grote geldverspilling. Er is ook geen sprake van een klimaatprobleem, maar van een milieuprobleem.
Maar ja, de mensen zoals ik zijn niet uitgenodigd.
Erg jammer dus dat op deze manier niet naar het echte probleem gekeken wordt. Want dat zit niet in een autoritje of vliegtuigvluchtje meer of minder. Microplastics, pfas, dat soort dingen zijn wel echt een probleem. Ik had daar juist wat mee willen doen bij zo'n burgerraad. Maar ja, dan had het burgerraad milieu moeten heten denk ik (is sowieso de betere en eerlijkere naam in mijn ogen).
Citaat:Burgerberaad schakelt hulplijn in; wat vindt Nederland belangrijk?
Het Nationaal Burgerberaad Klimaat is op de helft. Er volgen nu nog drie bijeenkomsten van het burgerberaad. Hierin werken de deelnemers aan hun advies aan het kabinet dat antwoord zal geven op de vraag ‘Hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken én reizen op een manier die beter is voor het klimaat?’.
Voordat het burgerberaad belangrijke keuzes gaat maken, schakelt het eerst nog een hulplijn in. De 175 deelnemers van het burgerberaad vragen in een publieksraadpleging aan alle Nederlanders waar ze rekening mee moet houden bij het maken van hun advies. En wat Nederlanders het zwaarste vinden wegen bij klimaatbeleid.
germie schreef:Na de coronaleugen is voor mij vakantie nog belangrijker geworden. Als ik thuis moet zitten in een '15 minuten stad', dan word ik zeer ongelukkig. STerker nog, dan hoef ik niet meer te leven. Voor mij is reizen onderdeel van mijn bestaan en je wordt er een beter mens van. Ik doe niet aan strandvakanties, ik wil de andere landen echt ervaren en daar word je geestelijk rijker van.
FrNo schreef:En voor degene die dat willen, je kunt je daar ook aanmelden voor advies aan onsCitaat:...
Voordat het burgerberaad belangrijke keuzes gaat maken, schakelt het eerst nog een hulplijn in. De 175 deelnemers van het burgerberaad vragen in een publieksraadpleging aan alle Nederlanders waar ze rekening mee moet houden bij het maken van hun advies. En wat Nederlanders het zwaarste vinden wegen bij klimaatbeleid.
Citaat:Mening over klimaatbeleid
Verdeling in Nederland
18% Zeer bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
28% (Enigzins) bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
32% Enigzins of niet bezorgd over klimaatverandering, wil evenveel of minder klimaatbeleid
22% Niet bezorgd over klimaatverandering, wil minder beleid
Verdeling in het Nationaal Burgerberaad Klimaat
19% Zeer bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
29% (Enigzins) bezorgd over klimaatverandering, wil meer klimaatbeleid
30% Enigzins of niet bezorgd over klimaatverandering, wil evenveel of minder klimaatbeleid
21% Niet bezorgd over klimaatverandering, wil minder beleid
germie schreef:Na de coronaleugen is voor mij vakantie nog belangrijker geworden. Als ik thuis moet zitten in een '15 minuten stad', dan word ik zeer ongelukkig. STerker nog, dan hoef ik niet meer te leven. Voor mij is reizen onderdeel van mijn bestaan en je wordt er een beter mens van. Ik doe niet aan strandvakanties, ik wil de andere landen echt ervaren en daar word je geestelijk rijker van.
Ninx schreef:germie schreef:Na de coronaleugen is voor mij vakantie nog belangrijker geworden. Als ik thuis moet zitten in een '15 minuten stad', dan word ik zeer ongelukkig. STerker nog, dan hoef ik niet meer te leven. Voor mij is reizen onderdeel van mijn bestaan en je wordt er een beter mens van. Ik doe niet aan strandvakanties, ik wil de andere landen echt ervaren en daar word je geestelijk rijker van.
Reizen begint in je achtertuin hè?
Je kunt ook lopen naar Santiago…. Andere culturen vind je ook in Nederland (daar waar al die rechtsdenkenden vanaf willen). De meeste mensen die de hele planeet over vliegen hebben hun eigen land of Europa vaak nog nauwelijks gezien.
Al dat vliegen loopt wel de spuigaten uit. Waar het voorheen een luxe was en mensen gewoon spaarden voor de reis van hun leven, kan nu iedereen meermalen per jaar vliegen. Dat vind ik niet realistisch.
Ik vind het bijzonder slecht dat de overheid deze industrie zo ondersteund.
Overigens vind ik het wel zorgelijk dat iemand liever dood wil dan niet meer vliegen…