My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:50

En vergeet ook niet hoe het als kind is om ongewenst op de wereld te komen. -O-

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:54

Het ironische van het verhaal (en een aantal meningen hier), is dat men 'blij zijn dat ze hun mening mogen geven/keuze vrijheid dat abortus slecht is/geen cellen meer/al een baby/duivels/etc.', maar vervolgens willen ze de andere partij wel de keuze ontnemen. Dus zij kiezen er specifiek voor om het niet te doen/tegen abortus te zijn, maar vergeten even dat ze diezelfde keuzevrijheid van de andere partij willen wegnemen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:18

Marije112 schreef:
Het ironische van het verhaal (en een aantal meningen hier), is dat men 'blij zijn dat ze hun mening mogen geven/keuze vrijheid dat abortus slecht is/geen cellen meer/al een baby/duivels/etc.', maar vervolgens willen ze de andere partij wel de keuze ontnemen. Dus zij kiezen er specifiek voor om het niet te doen/tegen abortus te zijn, maar vergeten even dat ze diezelfde keuzevrijheid van de andere partij willen wegnemen.

En dat is dus pertinent niet waar. Ik kies ervoor om niet te tekenen. Voor vrouwen die leven in landen waar abortus legaal is verandert er niets. Ik sta niet op de barricade om te pleiten op een verbod voor abortus. Ik heb enkel een petitie niet ondertekent. Voor vrouwen die leven in een land waar abortus niet legaal is verandert er met mijn keuze om niet te tekenen ook niets. Zij hebben die keuze al niet en die heb IK ze niet ontnomen. Dus leg mij uit wiens keuzevrijheid ik afgenomen heb door niet te tekenen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:36

Met het niet tekenen neem je inderdaad niemand iets af.

Maar je bent wel voor het afnemen van keuzevrijheid als je voor een verbod op abortus bent. En dat is tegenstrijdig met jouw wens op keuzevrijheid. Waarschijnlijk onbedoeld, maar dat komt over als dat je zelf alle keuzevrijheid wenst maar een ander die niet volledig heeft als het over dingen gaat waar jij niet achter staat.
Abortus is een recht om te voorkomen dat een zwangerschap een plicht wordt. Met een verbod zijn er situaties waarin vrouwen verplicht worden zwanger te blijven ten koste van alles.

Persoonlijk zie ik het vrij simpel (maar in praktijk vrij lastig): wat je voor jezelf wenst hoor je een ander ook te gunnen.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 09-12-24 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:39

BrankaZ schreef:

Maar je bent wel voor het afnemen van keuzevrijheid als je voor een verbod op abortus bent. En dat is tegenstrijdig met jouw wens op keuzevrijheid. Waarschijnlijk onbedoeld, maar dat komt over als dat je zelf alle keuzevrijheid wenst maar een ander die niet volledig heeft als het over dingen gaat waar jij niet achter staat.
Abortus is een recht om te voorkomen dat een zwangerschap een plicht wordt. Met een verbod zijn er situaties waarin vrouwen verplicht worden zwanger te blijven ten koste van alles.

Precies dit.
Het voor het recht op keuzevrijheid zijn, maar alleen als die keuze in lijn ligt met jouw eigen mening, dus eigenlijk. Want mensen mogen niet kiezen voor abortus, want daar ben je tegen?

In plaats van tekenen omdat je vóór keuzevrijheid bent, persoonlijk tégen abortus bent, maar anderen wél de vrijheid wil geven om dat besluit, om wel of niet voor abortus te kiezen als die situatie ooit voorkomt, voor zichzelf te bepalen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:36

BrankaZ schreef:

Persoonlijk zie ik het vrij simpel (maar in praktijk vrij lastig): wat je voor jezelf wenst hoor je een ander ook te gunnen.

Eerder heb ik al uitgelegd dat ik niet voor een volledig verbod op abortus ben. Mijn weerstand tegen abortus is dat je met de keuzevrijheid van de moeder een leven beëindigt. Daar verschillen onze visies en dat mag. Daar kan je lang en breed over discussiëren maar daar gaan we het niet over eens worden.
De keuzevrijheid hebben de man en vrouw gehad voor ze met elkaar tussen de lakens sprongen. Wil je dat zwangerschap geen plicht wordt dan moet je of geen sex hebben of zorgen dat je het veilig genoeg doet. Dat is MIJN kijk op de zaak. En dat is MIJN reden om niet te tekenen. Maar ik teken ook geen petities die VOOR een verbod op abortus zijn omdat een algeheel verbod de plank ook mis slaat.

Je mag prima alcohol drinken, maar niet met alcohol op een auto besturen. Daarmee beperk je iemand in zijn vrijheid maar voorkom je dat een ander slachtoffer wordt van een potentieel gevaarlijke chauffeur. Zo zie ik mijn kijk op de abortus kwestie ook. Je beperkt iemand in zijn keuzevrijheid maar red het leven van een ander. Er worden wereldwijd jaarlijks ongeveer 44 miljoen levens beëindigd door een abortus. In Nederland waren het er in 2023 ruim 39.000. Ik kan niet anders dan daar heel verdrietig om worden.

tamary

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:40

Het uitgangspunt dat de vrouw beslissingsrecht heeft over wie al dan niet zijn slurf bij haar wil binnensteken is niet realistisch en dat geldt eigenlijk overal ter wereld in meer of mindere mate.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:47

Het is heel simpel: Ben je tegen abortus, dan maak je er gewoon geen gebruik van. Maar je kunt niet bepalen voor een andere persoon dat die er géén gebruik van mag maken.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:50

Maar Maaike, wat moet er van zo'n kindje worden als het ongewenst ter wereld komt? Daar zie ik je niks over zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:52

tamary schreef:
Het uitgangspunt dat de vrouw beslissingsrecht heeft over wie al dan niet zijn slurf bij haar wil binnensteken is niet realistisch en dat geldt eigenlijk overal ter wereld in meer of mindere mate.

Naast dat anticonceptie ook nooit 100% betrouwbaar is.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:14

Dieuwke_ schreef:
Maar Maaike, wat moet er van zo'n kindje worden als het ongewenst ter wereld komt? Daar zie ik je niks over zeggen.

Adoptie is een goede optie voor baby's.

Ik ben niet volledig tegen abortus, maar vind persoonlijk dat het enorm uit de hand loopt. Ik zie het als noodoplossing. Moeder in gevaar, kind niet levensvatbaar, verkrachting etc.

Laatst was er ook een verhaal van een vrouw die bewust gekozen had om zwanger te worden in overleg met haar man. Daarna bedenkt ze zich ook abortus te plegen. 2 maand later besluit ze toch zwanger te worden en weer abortus te plegen.

Er was laatst een hele docu over tot welke dag van zwangerschap zal abortus moeten kunnen. (Inleiding voor inmiddels overleden kind zie ik niet als abortus. Kind is immers al dood.) Je zag daar ook een baby die geaborteerd was een nog leefde. Kind werd aan de kant gelegd om langzaam te overlijden.

Vrouwen willen zeggenschap over hun lichaam. Dat begrijp ik zeker, echter door gaat ten koste van een ander leven. Met als het voorbeeld idd over rijden onder invloed.

Ik vind dat het in de moderne tijd voor volwassen mensen geen 4 maand hoeft te duren voordat je er achter komt dat je zwanger bent. Daarnaast is er inderdaad veel anticonceptie beschikbaar. Het klopt dat niks 100% is, maar met dubbel safe is de kans wel extreem klein.

Marije_jiplover

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:17

Adoptie doet ook wat met kinderen.
Zeker als ze op zoek gaan naar hun natuurlijke ouders en erachter komen dat ze niet gewenst zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:21

scrabbel schreef:
Dieuwke_ schreef:

Adoptie is een goede optie voor baby's.

Ik ben niet volledig tegen abortus, maar vind persoonlijk dat het enorm uit de hand loopt. Ik zie het als noodoplossing. Moeder in gevaar, kind niet levensvatbaar, verkrachting etc.

Laatst was er ook een verhaal van een vrouw die bewust gekozen had om zwanger te worden in overleg met haar man. Daarna bedenkt ze zich ook abortus te plegen. 2 maand later besluit ze toch zwanger te worden en weer abortus te plegen.

Er was laatst een hele docu over tot welke dag van zwangerschap zal abortus moeten kunnen. (Inleiding voor inmiddels overleden kind zie ik niet als abortus. Kind is immers al dood.) Je zag daar ook een baby die geaborteerd was een nog leefde. Kind werd aan de kant gelegd om langzaam te overlijden.

Vrouwen willen zeggenschap over hun lichaam. Dat begrijp ik zeker, echter door gaat ten koste van een ander leven. Met als het voorbeeld idd over rijden onder invloed.

Ik vind dat het in de moderne tijd voor volwassen mensen geen 4 maand hoeft te duren voordat je er achter komt dat je zwanger bent. Daarnaast is er inderdaad veel anticonceptie beschikbaar. Het klopt dat niks 100% is, maar met dubbel safe is de kans wel extreem klein.

Ik denk dat je dat soort vrouwen niet als de norm moet zien (dikgedrukte).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:52

scrabbel schreef:
Ik vind dat het in de moderne tijd voor volwassen mensen geen 4 maand hoeft te duren voordat je er achter komt dat je zwanger bent.

In NL niet.
En in NL lopen de abortuscijfers op, niet omdat er minder anticonceptie wordt gebruikt, en niet door gebrek aan kennis er over, maar voor een groot deel omdat ten eerste de morning after pill als abortus wordt meegeteld, en ten tweede er een test is die zwangerschap zelfs al voor innestellen aantoont, waardoor abortus steeds vroeger wordt gedaan. Daarmee voorkom je ook alle spontane abortussen, die nu opeens nu als 'procovatus' mee gaan tellen. Opeens zie je een toename in de periode tot 7-8 weken. Om die redenen dus. Late abortussen nemen in NL juist af.

Maar het gaat om de EU - en dan vooral om de voormalige oostbloklanden. Daar zijn de anticonceptiemogelijkheden én de zwangerschapstest minder toegankelijk dan hier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:18

Ibbel schreef:
scrabbel schreef:
Ik vind dat het in de moderne tijd voor volwassen mensen geen 4 maand hoeft te duren voordat je er achter komt dat je zwanger bent.

In NL niet.
En in NL lopen de abortuscijfers op, niet omdat er minder anticonceptie wordt gebruikt, en niet door gebrek aan kennis er over, maar voor een groot deel omdat ten eerste de morning after pill als abortus wordt meegeteld, en ten tweede er een test is die zwangerschap zelfs al voor innestellen aantoont, waardoor abortus steeds vroeger wordt gedaan. Daarmee voorkom je ook alle spontane abortussen, die nu opeens nu als 'procovatus' mee gaan tellen. Opeens zie je een toename in de periode tot 7-8 weken. Om die redenen dus. Late abortussen nemen in NL juist af.

Maar het gaat om de EU - en dan vooral om de voormalige oostbloklanden. Daar zijn de anticonceptiemogelijkheden én de zwangerschapstest minder toegankelijk dan hier.

Eerder werd een nieuwsartikel gedeeld dat het tegenovergestelde beweerde: doordat vrouwen denken te kunnen vertrouwen op van die cyclus-apps ipv reguliere anticonceptie worden zo vaker zwanger en kiezen vaker voor abortus.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:39

Ik begrijp echt niet dat er steeds maar voorbij gegaan wordt aan het leven van de vrouw die de zwangerschap uit moet zitten terwijl ze dat, om wat voor reden dan ook, niet wil of kan. Vanaf welk moment is het leven van zo'n vrouw minderwaardig en ondergeschikt aan iets wat eerst een hele poos niet eens (misschien wel nooit) zelfstandig kan zijn :?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:46

Maaike_Indy schreef:
BrankaZ schreef:

Eerder heb ik al uitgelegd dat ik niet voor een volledig verbod op abortus ben. Mijn weerstand tegen abortus is dat je met de keuzevrijheid van de moeder een leven beëindigt. Daar verschillen onze visies en dat mag. Daar kan je lang en breed over discussiëren maar daar gaan we het niet over eens worden.
De keuzevrijheid hebben de man en vrouw gehad voor ze met elkaar tussen de lakens sprongen. Wil je dat zwangerschap geen plicht wordt dan moet je of geen sex hebben of zorgen dat je het veilig genoeg doet. Dat is MIJN kijk op de zaak. En dat is MIJN reden om niet te tekenen. Maar ik teken ook geen petities die VOOR een verbod op abortus zijn omdat een algeheel verbod de plank ook mis slaat.

Je mag prima alcohol drinken, maar niet met alcohol op een auto besturen. Daarmee beperk je iemand in zijn vrijheid maar voorkom je dat een ander slachtoffer wordt van een potentieel gevaarlijke chauffeur. Zo zie ik mijn kijk op de abortus kwestie ook. Je beperkt iemand in zijn keuzevrijheid maar red het leven van een ander. Er worden wereldwijd jaarlijks ongeveer 44 miljoen levens beëindigd door een abortus. In Nederland waren het er in 2023 ruim 39.000. Ik kan niet anders dan daar heel verdrietig om worden.

Vraag aan jou en scrabbel: Mag een regering jou dan verplichten een orgaan te geven om het leven van je kind te redden? Met risico op levenslange gevolgen of zelfs overlijden?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:08

Ik denk dat er genoeg plekken zijn waar ongewenste kindjes liefdevol opgevangen kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk om voorbehoedsmiddelen gratis te verstrekken en het een zaak te maken van de vrouw én de man. Het zou veel makkelijker moeten zijn om als vrouw financiële ondersteuning van de biologische vader te krijgen voor het kind. Ook zou het veel makkelijker moeten zijn om als vrouw of man gesteriliseerd te worden al je geen kinderen wil.
Ik weet ook dat dit op het moment niet zo is en dat is voor mij zeker een reden om ook bewust geen verbod op abortus petitie te ondertekenen.

Volgens onderzoek van Rutgers gebruikt 41% van de vrouwen die voor een abortus kiezen geen anticonceptie methode. Dat vind ik op zijn minst behoorlijk nalatig. https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abortus/veel-vrouwen-abortuskliniek-gebruiken-geen-anticonceptie#:~:text=Uit%20onderzoek%20van%20Rutgers%2C%20Expertisecentrum,een%20ongewenste%20zwangerschap%20te%20voorkomen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:17

Maaike_Indy schreef:
Ik denk dat er genoeg plekken zijn waar ongewenste kindjes liefdevol opgevangen kunnen worden.

En de vrouw die dan verplicht de zwangerschap uit moet zitten? Want daar ga je nu aan voorbij. Die moet bevallen, wat niet zonder risico is. Maar ook verplicht zwanger blijven terwijl ze dat niet wil, wat doet dat mentaal?

Maaike_Indy schreef:
Volgens onderzoek van Rutgers gebruikt 41% van de vrouwen die voor een abortus kiezen geen anticonceptie methode. Dat vind ik op zijn minst behoorlijk nalatig. https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abortus/veel-vrouwen-abortuskliniek-gebruiken-geen-anticonceptie#:~:text=Uit%20onderzoek%20van%20Rutgers%2C%20Expertisecentrum,een%20ongewenste%20zwangerschap%20te%20voorkomen.

Nalatig? Serieus? Er staat duidelijk in de tekst dat vrouwen o.a. geen anticonceptie gebruiken omdat ze geen hormonen willen gebruiken of er slechte ervaringen mee hebben? Dat lijkt me een hele geldige reden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:23

Ibbel schreef:
scrabbel schreef:

In NL niet.

Wordt de reguliere morning afterpill meegeteld? Want die slik je vaak ver voordat je weet of je zwanger bent (en voordat je kan testen), dus hoe weten ze dan of het echt het afbreken/voorkomen van een zwangerschap was?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:31

Maaike_Indy schreef:
Ik denk dat er genoeg plekken zijn waar ongewenste kindjes liefdevol opgevangen kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk om voorbehoedsmiddelen gratis te verstrekken en het een zaak te maken van de vrouw én de man. Het zou veel makkelijker moeten zijn om als vrouw financiële ondersteuning van de biologische vader te krijgen voor het kind. Ook zou het veel makkelijker moeten zijn om als vrouw of man gesteriliseerd te worden al je geen kinderen wil.
Ik weet ook dat dit op het moment niet zo is en dat is voor mij zeker een reden om ook bewust geen verbod op abortus petitie te ondertekenen.

Ik vraag me af of er genoeg plekken zijn voor niet gewenste kinderen. Naast het psychische aspect, wat doet dat met een mens, weten dat je niet gewenst was door de biologische ouders.

Ook ga je compleet voorbij aan het lichamelijke en geestelijke aspect voor de vrouw. Ik snap waar je vandaan komt, maar je richt je wel heel eenzijdig op enkel het niet bestaande kind. Ten nadele van de wel bestaande vrouw.

Helaas is ook sterilisatie geen 100% waterdichte methode.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:34

Dieuwke_ schreef:
En de vrouw die dan verplicht de zwangerschap uit moet zitten? Want daar ga je nu aan voorbij. Die moet bevallen, wat niet zonder risico is. Maar ook verplicht zwanger blijven terwijl ze dat niet wil, wat doet dat mentaal?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het zwaar is om een zwangerschap uit te dragen waar je niet op zit te wachten. Een bevalling is niet zonder risico. Maar ik vind dat niet opwegen tegen het beëindigen van een leven.

Dieuwke_ schreef:
Nalatig? Serieus? Er staat duidelijk in de tekst dat vrouwen o.a. geen anticonceptie gebruiken omdat ze geen hormonen willen gebruiken of er slechte ervaringen mee hebben? Dat lijkt me een hele geldige reden.

Hormonen zijn niet de enige vorm van anticonceptie. 41% gebruikt GEEN anticonceptie methode, dat vind ik nalatig ja. Je kan ook een condoom, zaaddodende pasta of weet ik welke andere manieren gebruiken. Mannen kunnen zich laten steriliseren en voor hen is een hersteloperatie behoorlijk succesvol. Er mag best wel wat meer moeite gedaan worden om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. Uiteraard heb ik het dan niet over zwangerschappen na misbruik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:36

Maar dat leven IS er dus niet... Er wordt dus ook geen leven beeindigd. Er wordt iets dat potentieel een leven zou kunnen worden, beeindigd. Maar dat gebeurt technisch gezien ook bij iedere menstruatie of zaadlozing.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:41

En weer komt keuzevrijheid om de hoek kijken. Het is niet aan jou om voor een ander te bepalen wat ze moeten doen. Dan kom je aan hun keuzevrijheid. Je hecht zeer terecht aan jouw keuzevrijheid, maar je mist volledig dat je met jouw standpunten voorbij gaat aan de keuzevrijheid van anderen.
Meer voorlichting is absoluut nodig, dat ben ik met je eens. Want nu promoten influencers middelen om zwanger te raken juist aan als middel om niet zwanger te worden. En er zijn vast meer redenen waarom vrouwen geen goede anticonceptie gebruiken. Daar moet inderdaad meer voorlichting voor komen. Maar zwangerschappen voorkom je niet door de nooduitgang (= abortus) af te sluiten. Ook omdat je dan vrouwen ook in rpoblemen brengt die echt buiten hun wil zwanger zijn geraakt.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:49

_San87_ schreef:
Maar dat leven IS er dus niet... Er wordt dus ook geen leven beeindigd. Er wordt iets dat potentieel een leven zou kunnen worden, beeindigd. Maar dat gebeurt technisch gezien ook bij iedere menstruatie of zaadlozing.

En daar verschil ik dus duidelijk met je van mening. Een eicel of spermacel zijn levend, maar op zichzelf gaan ze dood. Wordt er een eicel bevrucht, dan is er leven. Die bevruchte eicel is levend en als alles blijft gaan zoals het hoort te gaan dan heb je bij mensen 9 maanden later een baby. Die bevruchte eicel is het allereerste begin maar wel degelijk leven.

BrankaZ schreef:
En weer komt keuzevrijheid om de hoek kijken. Het is niet aan jou om voor een ander te bepalen wat ze moeten doen. Dan kom je aan hun keuzevrijheid. Je hecht zeer terecht aan jouw keuzevrijheid, maar je mist volledig dat je met jouw standpunten voorbij gaat aan de keuzevrijheid van anderen.
Meer voorlichting is absoluut nodig, dat ben ik met je eens. Want nu promoten influencers middelen om zwanger te raken juist aan als middel om niet zwanger te worden. En er zijn vast meer redenen waarom vrouwen geen goede anticonceptie gebruiken. Daar moet inderdaad meer voorlichting voor komen. Maar zwangerschappen voorkom je niet door de nooduitgang (= abortus) af te sluiten. Ook omdat je dan vrouwen ook in rpoblemen brengt die echt buiten hun wil zwanger zijn geraakt.

Binnen een geciviliseerde samenlevening hebben we niet 100% keuzevrijheid. Als we anderen direct in gevaar brengen, dan mag iets niet. Je mag niet met drank deelnemen aan het verkeer, je moet een gordel om in de auto, je mag niet met 120 km/h door de bebouwde kom heen jakkeren.

En nogmaals, met mijn standpunten beperk ik niemand, neem ik niemand zijn of haar keuzevrijheid af. Ik ben in de meeste gevallen tegen abortus, maar ik promoot nergens een verbod op abortus. Ik teken geen petities voor een verbod op abortus. Ik vind in zijn algemeen de hele discussie veel te zwart wit. Je bent voor, of je bent tegen. Idealiter zou ik zien dat er in beperkte mate abortus mogelijk is en er veel en veel meer gedaan werd wat betreft voorlichting, preventie en de verantwoordelijkheid bij zowel de man als de vrouw leggen.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 09-12-24 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt