Tiggs schreef:Het verbaast me wel dat er best wat reacties zijn van vrouwen die naroepen normaal vinden en dat je met bepaalde kleding om bepaalde opmerkingen vraagt. Ik vind dat best schokkend eigenlijk, dat die seksualisering als zo normaal wordt gezien.
Ik verbaas mij er ook over.
Het idee dat naroepen getriggerd wordt door kleding is ook een beetje achterhaalt. De meeste mannen die je naroepen als je over straat loopt, doen dat niet omdat ze je ontzettend sexy vinden, maar omdat ze het leuk vinden je een oncomfortabel gevoel te geven. De meeste mannen die naroepen, fluiten, schelden, weten héél goed dat vrouwen dit niet leuk vinden, maar dat is júíst waarom zij het doen. Daar kicken ze op. Ze weten dat wanneer ze 's avonds achter je lopen en je dan naroepen dat dit intimiderend over komt en dat geeft ze toch een bepaald gevoel van macht.
Ik heb geen enkele keer een grote stad kunnen bezoeken, zoals Rotterdam of Amsterdam, zonder lastiggevallen te zijn het moment dat ik alleen loop. Soms ook als ik met een ander ben, zoals met mijn moeder. Of dat nou tijdens de winter is wanneer ik met een dikke winterjas rondloop, of tijdens de zomer wanneer ik een jurkje draag. Mijn moeder wil niet dat ik erop reageer, en dat doe ik ook niet meer.
Vroeger nog wel, maar als je dan iets boos terug roept wordt je nog meer uitgescholden. En als je niets zegt soms ook, want dan ben je opeens een vieze vuile poedersuiker. Het enige wat helpt bij mij is een "hoofddoek" dragen, mijn haren bedekken. Dan is het opeens heel stil
Het is wel een beetje een Nederlands (stads) ding, hoe erg het is hier, in Brazilië loopt iedereen er half naakt bij in de zomer en daar ben ik geen enkele keer op die manier lastiggevallen. Je werd niet eens aangestaard. Dat zal vergelijkbaar zijn in andere westerse landen waar het erg heet wordt, als mannen daar dus de "onbedwingbare" druk voelen een opmerking te maken iedere keer als ze een dame in een korte jurk of rok zien dan blijven ze lang bezig... En de keren dat er een man op mij af kwam om een opmerking te maken dan werd het respectvol gedaan. Natuurlijk wel andere vormen van intimidatie (beroving) die daar veel meer spelen, maar geen enkele man die respectloos deed omdat ik, of anderen, in korte zomerjurkjes rondliep. In Rome ben ik 1 keer nageroepen, in de twee weken dat ik daar was terwijl ik met 40 graden mezelf echt niet bedekte hoor

. In Amsterdam kan ik een vuilniszak dragen en het is nog niet goed genoeg.