eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:59

Kieffertje schreef:
Per jaar zijn er zo'n 150.000 bijtincidenten met honden. Er is er nu mogelijk één met een wolf. Ik snap best dat mensen bezorgd zijn, maar wat mij betreft is een beetje in perspectief plaatsen wel nuttig.

150000 bijtincidenten van de hoeveel honden in Nederland vs
1 wolvenbeet van de circa 100 wolven in Nederland.

Als je dan een punt wilt maken, maak dan het juiste punt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:01

Bo_Y schreef:
DuoPenotti schreef:
Stond dat er? Of werd er dat van gemaakt door de mensen die de wolf niet als gevaarlijk zien? Die zeiden kind is gevallen.
Maar dat las ik ook nergens.

Nos zegt gisteravond specifiek dat het kind niet is gebeten.
[ [url=m/Xbf2yi.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is inderdaad raar

Maar de politie blijkt al eerder onzin te hebben verteld als ik hier een bokker moet geloven die beweerde van de politie gehoord te hebben dat die vrouw vorige week ook was waar ze niet mocht komen. Dat klopte ook niet.

Dus fijn als de politie ook goede info naar buiten leert brengen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:01

Kieffertje schreef:
Per jaar zijn er zo'n 150.000 bijtincidenten met honden. Er is er nu mogelijk één met een wolf. Ik snap best dat mensen bezorgd zijn, maar wat mij betreft is een beetje in perspectief plaatsen wel nuttig.

Wat ik niet goed snap, is dat veel mensen het heel erg vinden als bijvoorbeeld op leeuwen wordt gejaagd, of op olifanten. Daar zijn ook incidenten mee met vee en mensen. Maar als het om roofdieren in Nederland gaat, dan is het opeens heel anders.

Komt er ook eentje de hoek om kijken hoor :')

Beetje voor de fun een wolf afknallen zal niemand goed keuren.
Zodra het een probleem dier wordt, is de situatie anders.
Niemand keurt de jacht op olifanten goed. Tenzij dezelfde olifant een mens gedood heeft, dan wordt deze vaak geschoten. Legaal, door professionals. Wat in deze situatie met de wolf dus ook moet gebeuren.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:03

Kieffertje schreef:

Wat ik niet goed snap, is dat veel mensen het heel erg vinden als bijvoorbeeld op leeuwen wordt gejaagd, of op olifanten. Daar zijn ook incidenten mee met vee en mensen. Maar als het om roofdieren in Nederland gaat, dan is het opeens heel anders.

Bij een bijtincident met hond is er vaak een baasje die verantwoordelijk is voor het gedrag van de hond en moet zorgen dat de hond niet gevaarlijk kan zijn voor een ander. Dus aanlijnen, muilkorven, vasthouden, niet bij kinderen laten…… is er dan een bijtincident, dan is het baasje verantwoordelijk en als de hond niet onder controle te houden is, wordt er vaak afscheid genomen van de hond.

De wolf wordt op geen enkele manier gecontroleerd en is daarmee een onvoorspelbaar gevaar en risico.

Vergelijken met honden-bijt incidenten vind ik niet terecht.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:03

Eerste link van Google:

In Nederland leven ruim 1,5 miljoen honden en bijna 2,6 miljoen katten. Daarnaast zijn er miljoenen vissen en vogels, maar ook de konijnen en knaagdieren zijn goed vertegenwoordigd met respectievelijk ruim 800.000 konijnen en een kleine 800.000 hamsters, cavia's, muizen en ratten.

Dus 150000 op 1,5 miljoen vs 1 op 100.

Yummy

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:08

Daar was wel het wachten op idd...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:08

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:11

Onali schreef:
150000 bijtincidenten van de hoeveel honden in Nederland vs
1 wolvenbeet van de circa 100 wolven in Nederland.

Als je dan een punt wilt maken, maak dan het juiste punt.

En een bijtincident met een hond word al snel gezegd. Paar maanden geleden pakte mijn hond per ongeluk mijn duim toen ik met haar aan het spelen was.
Dit incident wordt ook geregistreerd als bijtincident, maar vind ik toch wel wat anders dan een beet uit agressie of angst.

De SEH arts wist mij toen ook te vertellen dat veel van dit soort incidenten met spelen voorkomen bij honden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 16:12

Kieffertje schreef:

150.000 bijtincidenten bij 16 miljoen honden. De schatting is dat er zo'n 300 wolven in en dicht om nl. zijn.... reken dat eens om in verhouding... wie is er gevaarlijker?

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:32

Afbeelding

Afbeelding

Volgens hun eigen wolvenplan zou de wolf toch echt geschoten moeten worden, lijkt mij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:44

Trieneke schreef:
[ [url=m/R0BTzr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WoUMgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens hun eigen wolvenplan zou de wolf toch echt geschoten moeten worden, lijkt mij.

Wat een bijzondere lijst als ik lees wat de inschattingen en maatregelen zijn.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:22

speurneusc schreef:
Kieffertje schreef:

150.000 bijtincidenten bij 16 miljoen honden. De schatting is dat er zo'n 300 wolven in en dicht om nl. zijn.... reken dat eens om in verhouding... wie is er gevaarlijker?

Tuurlijk is een wolf gevaarlijker. Daarom mogen ze ook niet als huisdier gehouden worden. Maar het risico dat je in een willekeurig natuurgebied in Nederland gebeten wordt door een wolf is vele malen kleiner dan het risico dat je gebeten wordt door een hond. Oók als je zelf geen honden hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:26

Ja, alleen gaat het hier over Den Treek. Dat is geen natuurgebied, dat is een landgoed, in eigendom van een familie. Er staat een woonhuis met een tuin er omheen waar je kunt trouwen enzo. Er wonen pachters (boeren en particulieren) op het landgoed. En er is wat heide en bos omheen.
Ja, ze doen aan natuurbehoud. Maar een natuurgebied is het echt niet. Daarnaast ligt het ingeklemd tussen grote wegen en steden en dorpen. Prima om met de hond te wandelen. Helemaal niet prima voor een wolf. Maar aangezien die wolf ook niet zo heel veel kanten op kan krijg je dus dat ze mensen tegenkomen, ze niks overkomt en ze steeds brutaler worden. Waardoor de moord/bijtincidenten met wolven hand over hand toenemen. In tegenstelling tot die met honden.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:27

Nyaleti schreef:
Kieffertje schreef:

Komt er ook eentje de hoek om kijken hoor :')

Beetje voor de fun een wolf afknallen zal niemand goed keuren.
Zodra het een probleem dier wordt, is de situatie anders.
Niemand keurt de jacht op olifanten goed. Tenzij dezelfde olifant een mens gedood heeft, dan wordt deze vaak geschoten. Legaal, door professionals. Wat in deze situatie met de wolf dus ook moet gebeuren.

Een wolf die heel atypisch gedrag vertoont en daarmee 'extra gevaarlijk' is (wat hier aan de hand lijkt te zijn) afschieten, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar veel mensen in het topic hebben het erover dat er helemaal geen plek moet zijn voor wolven in Nederland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:28

Kieffertje schreef:
Tuurlijk is een wolf gevaarlijker. Daarom mogen ze ook niet als huisdier gehouden worden. Maar het risico dat je in een willekeurig natuurgebied in Nederland gebeten wordt door een wolf is vele malen kleiner dan het risico dat je gebeten wordt door een hond. Oók als je zelf geen honden hebt.

Doe even een cursus statistiek voor je dit soort uitspraken doet...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:31

Kieffertje schreef:
Een wolf die heel atypisch gedrag vertoont en daarmee 'extra gevaarlijk' is (wat hier aan de hand lijkt te zijn) afschieten, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar veel mensen in het topic hebben het erover dat er helemaal geen plek moet zijn voor wolven in Nederland.

Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet voor een total afschot zijn.
Ik niet in ieder geval.

Ik ben voor afschot voor elke wolf die zich niet voed met wild, dus vee pakt.
Ik ben voor afschot voor de te tamme wolven. Dus die je op de filmpjes ziet en amper weg te jagen zijn.
En uiteraard voor die honden of mensen bijten.

Dat er dan maar een handjevol wolven overblijven zal waarschijnlijk zo zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:33

En dat handjevol is dan ook ongeveer de wolvenpopulatie waarvoor in Nederland plaats is.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:35

Ik ben niet tegen de wolf maar wel tegen de hoeveelheid die de experts menen te kunnen huisvesten in Nederland.
Een stuk of 25 roedels.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:37

Ibbel schreef:
Kieffertje schreef:

Doe even een cursus statistiek voor je dit soort uitspraken doet...

Tsja, zo kan je ook discussiëren. Vertel: welke statistiek snap ik niet?

AMieke79

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:43

Citaat:
Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:

1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.

2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.

3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.

4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.

5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.

6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.

7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.

Tja fase 7 is bereikt...in een verrekte korte tijd sinds de wolven in Nederland zijn...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:45

Nederland is gewoon te klein voor deze dieren. Het was gewoon wachten op dit soort incidenten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:04

Janneke2 schreef:
Expert Lelieveld had het over painballs: nadrukkelijk bedoeld om pijn te doen, dwz wolven leren "blijf tenminste 30 meter bij een mens vandaan".

Daar leren ze meer van dan afschot.

Deja vu; dat heb ik (ook hier) al járen eerder opgemerkt _O-
Idem peperballen laden.

Dat was belachelijk uiteraard O:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:12

Koper schreef:
Ja, alleen gaat het hier over Den Treek. Dat is geen natuurgebied, dat is een landgoed, in eigendom van een familie. Er staat een woonhuis met een tuin er omheen waar je kunt trouwen enzo. Er wonen pachters (boeren en particulieren) op het landgoed. En er is wat heide en bos omheen.
Ja, ze doen aan natuurbehoud. Maar een natuurgebied is het echt niet. Daarnaast ligt het ingeklemd tussen grote wegen en steden en dorpen. Prima om met de hond te wandelen. Helemaal niet prima voor een wolf. Maar aangezien die wolf ook niet zo heel veel kanten op kan krijg je dus dat ze mensen tegenkomen, ze niks overkomt en ze steeds brutaler worden. Waardoor de moord/bijtincidenten met wolven hand over hand toenemen. In tegenstelling tot die met honden.

Heel bekend terrein voor mij, ben er geboren en opgegroeid (Leusden). Onze trouwfoto's zijn inderdaad op het stukje om het landhuis gemaakt :D ) en loop er nog regelmatig.
Ten Treek-Henschoten zou ik toch wel een natuurgebied willen noemen met oa het prachtige Hazewater, het Treekermeertje en het sluit aan op andere gebieden waar de Wolf ook prima kan jagen. Ook door middel van Ecodukt De Treeker wissel. Daar in de buurt werd de Poedel eerder meegenomen door een Wolf, verboden gebied voor wandelaars.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:16

Koper schreef:
Kieffertje schreef:

Afbeelding

Een megagroot natuurgebied :+

Links van de N weg is een militair schietterrein.
Rechts op de plattegrond het platteland, midden bovenin bebouwing en onderin een groot water recreatiegebied.

Het is niet bepaald een uitgestrekt natuurgebied zonder invloed van de mens binnen een kilometer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:21

Kieffertje schreef:
Tsja, zo kan je ook discussiëren. Vertel: welke statistiek snap ik niet?

Omdat je een conclusie trekt die niet klopt. Er zijn denk ik maar weinig mensen die zeggen dat er helemaal geen wolven moeten zijn, dat gaat ook niet lukken. Maar er moet wel beheer zijn, een gebied moet wolven wel aan kunnen en je moet mogen afschrikken.