Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:36

Wintu schreef:
Cer schreef:

Ik klik een beetje op de kaart van NL, maar ook op het platteland is PVV toch de grootste? Want bijna heel NL is blauw.. ?
Hoe kijk je dan?

Hetzelfde als jij doet, de grote steden kleuren rood, want daar is het meest gl/PvdA gestemd, op het platteland pvv

Wat mij vaak verbaast.

Op het platteland, waar ik ook vandaan kom, zijn mensen best vaak een stuk racistischer en hebben meningen waarvan we dachten dat we verder geëvolueerd waren inmiddels.
En dat is gek. Want ze maken zich vreselijk druk over ‘buitenlanders’ (zoals zij ze noemen) en ‘regenboog types’ (zoals zij ze noemen), maar ze komen er zelden tot nooit mee in aanraking….. wonderlijk

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:36

AppleSter schreef:
nps schreef:
Ik ben alweer een beetje bijgekomen maar deze uitslag stemt mij ook verdrietig. Frits Wester zei het vanmorgen nog maar een keertje in RTL nieuws - relatief gezien is Nederland echt niet zo’n slecht land als men ons graag doet geloven. We zijn super rijk, worden erg oud, inkomensongelijkheid is relatief erg klein, gemiddeld gezien geven we ons leven een vrij goed cijfer. Waarom zijn we dan toch zo ontevreden? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen. Is de politiek nou zo slecht, of de burger zo verwend (en slecht geinformeerd). Ik neig toch naar het laatste.

Nederland is een rijk land, dat klopt.
Maar onder Rutte en z’n companen zijn we de afgelopen paar jaar heel snel armer geworden. Kijk naar de prijzen van boodschappen, energie, brandstof, etc.
Tuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken voor de prijsstijgingen (oorlog, etc) maar we zijn ook heel veel meer belastingen (en belasting over belasting) gaan betalen. Alles onder het mom van (energie- / stikstof/wat dan ook ) crisis. Heel veel Nederlanders kunnen de rekeningen amper nog betalen.

Maar dat is geen exclusief Nederlands probleem en dus ook niet de schuld van Rutte & co. In heel Europa steeg de inflatie (https://nos.nl/l/2443526 oa), voornamelijk vanwege de hoge gasprijzen. In frankrijk veel minder, wat daar hebben ze veel energie uit kerncentrales (van die dingen die wij niet willen). Als je de verkeerde dingen de schuld geeft wordt er dus nooit iets opgelost.

AppleSter schreef:
Ouderen (mensen die dit land hebben opgebouwd) zaten afgelopen winter in de kou, letterlijk, terwijl asielzoekers opgevangen werden op een cruiseschip en in hotels. Lekker warm en gratis eten.
Asielzoekers krijgen voorrang op een huurwoning.

Nogmaals, in de kou zitten is niet de schuld van Rutte, maar van gestegen gasprijzen. Als we die niet willen, moeten we wereldvrede stichten of geen dealtjes sluiten met schurkenstaten of gewoon Groningen verder uithollen. Is ook allemaal duurder. Dat asielzoekers het zonluxe hebben klopt niet, dat mensen zonder huis voorrang krijgen op mensen met een warm dak boven hun hoofd is logisch.

AppleSter schreef:
Het wordt drukker en drukker in ons kleine landje, er komen alleen maar mensen bij. En die mensen staan erg ver van ons af qua cultuur en taal, dus ze integreren niet of nauwelijks en ze zijn oververtegenwoordigd qua criminaliteitscijfers.

Klopt, maar dat is geen exclusief asielzoekersprobleem en gaat dus ook niet opgelost worden door migratie te stoppen. De overlastgevende groepen die de mensen kennen van tv zijn - denk ik - vooral de nakomelingen van de arbeidsmigranten die we zélf en masse in de jaren 60 en 70 hier naartoe hebben gehaald om werk te doen waar we zelf geen zin in hebben. Net als dat er nu in de tuinbouw en vleesverwerkende industrie enorm veel arbeidsmigranten werkzaam zijn. We roepen graag dat migranten ons werk afpakken maar voelen ons wel te goed om zelf lager geschoold werk te doen.

Problemen met asielzoekers ontstaan ook doordat we zélf de procedures niet op orde hebben, waardoor groepen mensen in toch echt niet al te beste omstandigheden met weinig perspectief zich maandenlang kapot zitten te vervelen. Ook hier moet je goed kijken naar wát nou precies de oorzaak is ipv maar te roeptoeteren dat een migratiestop het antwoord is op allerlei problemen. Het gaat de huidige problemen met niet geintegteerde Nederlanders niet oplossen, de problemen met de asielzoekers die er al zijn niet oplossen en zorgt dat de mensen die hier al zijn zich nóg minder welkom en verbonden met Nederland voelen, met meer polarisatie en haat tot gevolg. Het is nooit zo simpel.

AppleSter schreef:
Ik vind het jammer dat je niet verder wilt kijken dan “Is de burger zo verwend en slecht geïnformeerd”. Dat is wel heel simpel en makkelijk afdoen van een richting die democratisch gekozen is die je niet aanstaat. Er zijn wel degelijk grote problemen in dit “verwende rijke landje” voor heel veel mensen.

Dat laatste ontken ik niet, maar als je niet goed weet of erkend wat de oorzaak is van de problemen ga je ze ook niet oplossen. In geen enkel land waar rechtspopulistische machthebbers aan de macht zijn gekomen (Boris Johnson, Engeland - denk Brexit, Trump in Amerika als bekendste voorbeelden) is de burger erop vooruit gegaan. In Engeland is de inflatie vergelijkbaar met Nederland, met dezelfde redenen. Ook zónder EU. Ook mét rechtse leider fel gekant tegen de EU en immigratie. De legacy van Trump is een diep verdeeld land met meer racisme en polarisatie dan ooit (en mocht je het boeiend vinden - ik dus wel - vind je hier: https://www.pewresearch.org/2021/01/29/ ... residency/ een interessant artikel over hoe Amerika nog veel verder verdeeld is geraakt onder Trump). We kunnen gewoon zien dat dit soort extreme partijen niet werken en nooit hebben gewerkt voor de meesten, en tóch benoemen we immigratie als grootste Nederlandse probleem terwijl we het contextueel gezien lang niet slecht hebben. Ja, ik vind dat slecht geinformeerd.

Ik ben hoe dan ook blij dat wij een beter functionerende democratie hebben.
Laatst bijgewerkt door nps op 23-11-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:37

Sabri schreef:
princequillo schreef:
Christelijke scholen ook maar sluiten dan?

Dat lijkt mij een heel goed plan.

Geloof doe je in prive tijd, niet op school of werk.
Dat zou van mij dus echt ingevoerd mogen worden :j

Van mij mag er ook gewoon normale openbare scholen komen. En ook kappen met de lhbtiq-onzin en transgenders waanzin zoals Wilders zei[/quote]

Waarom moeten we daarmee kappen? Is het onzin omdat jij je niet herkent in dergelijke gevoelens? Heb jij er persoonlijk last van als mensen zich wel zo voelen?
Dus alles wat anders is dan jij voelt is onzin?

Want ik heb geen last ervan dat jij hetero bent en niet transgender. Je hebt er ook geen last van dat ik hetero ben en geen transgender. Ik heb immers niks met jou te maken.
Waarom heb je dan wel last van iemand die wel transgender is of in de LHBTI+ hoek valt?
Wat raakt jou persoonlijk aan iemand anders, totaal los van jou, zijn geaardheid of sexe?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:38

Ik woon inderdaad in een groene Haagse wijk, en ik zie wel eens een trekker rijden :j. Oh wacht, Wilders woont hier zelf ook :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:38

Overig hebben alle docenten die ik de afgelopen dagen heb gesproken opgeroepen om vooral te gaan stemmen en lieten veel van hen weten links te zullen stemmen. Dus het zijn echt niet (alleen) de studenten die de grote steden 'links' laten kleuren.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:39

Ninx schreef:
Wintu schreef:
Hetzelfde als jij doet, de grote steden kleuren rood, want daar is het meest gl/PvdA gestemd, op het platteland pvv

Wat mij vaak verbaast.

Op het platteland, waar ik ook vandaan kom, zijn mensen best vaak een stuk racistischer en hebben meningen waarvan we dachten dat we verder geëvolueerd waren inmiddels.
En dat is gek. Want ze maken zich vreselijk druk over ‘buitenlanders’ (zoals zij ze noemen) en ‘regenboog types’ (zoals zij ze noemen), maar ze komen er zelden tot nooit mee in aanraking….. wonderlijk

Wat de boer niet kent dat vreet ie niet :D

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:41

Nou, dat verbaasde mij ook, mensen die weinig buitenlanders en lhbti dagelijks meemaken, zijn er het huiverigst voor. Hoe zou dat komen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:42

Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

hoe zeg je? :')
Nou ja wat ik van mijn omgeving weet, is dat het probleem een beetje lijkt te liggen bij overlast en mensen die zich onveilig voelen.. en de beelden van beveiligingscamera's enzo, ja, die worden dan gedeeld..
Of de boulevard op scheveningen.. met lachgasballonnetjes autorijden.. die dingen... geen idee verder hoor, ik kom niet in die wijken.. maar ik zie dat op de socials..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:44

germie schreef:
Exitium schreef:
Het gros van de grotere steden (Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven, Nijmegen, Arnhem, Leeuwarden, etc) is PvdA.

En dat zijn ook meteen de studentensteden. Als ze aan het werk zijn later, dan stemmen ze niet meer op GL.

Arnhem is geen studentenstad, ik werk al jaren 40+ uur per week, verdien meer dan flink boven modaal, en stem met volle overtuiging links progressief. En daarin ben ik in mijn omgeving zeker geen uitzondering, trouwens.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 23-11-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:44

prompter schreef:
Nou, dat verbaasde mij ook, mensen die weinig buitenlanders en lhbti dagelijks meemaken, zijn er het huiverigst voor. Hoe zou dat komen?

Ja, curieus…

Zoals veel mensen denken dat onze levensstandaard uitgehold wordt door immigranten.

Terwijl in werkelijkheid er meer geld is dan ooit, de quote 500 recordcijfers heeft behaald, maar meer dan ooit de rijken rijker zijn geworden en alles daaronder steeds verder uitgekleed.

Maar ze zijn dus niet boos op alle witte boorden boeven, maar op onschuldige vluchtelingen….

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:45

Cer schreef:
Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

hoe zeg je? :')
Nou ja wat ik van mijn omgeving weet, is dat het probleem een beetje lijkt te liggen bij overlast en mensen die zich onveilig voelen.. en de beelden van beveiligingscamera's enzo, ja, die worden dan gedeeld..
Of de boulevard op scheveningen.. met lachgasballonnetjes autorijden.. die dingen... geen idee verder hoor, ik kom niet in die wijken.. maar ik zie dat op de socials..

Ik denk dat je hier het antwoord geeft. Sociale media speelt hier een grote rol in. Ook "Wij boeren" hebben gewoon met deze mensen te maken hoor ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:45

prompter schreef:

Waar staan veel azc's?

Ik woon in een dorp van 300 mensen, met meerdere homo koppels, we zullen wel een uitzondering zijn dan.

I

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:48

Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

Is dat niet een beetje het "onbekend maakt onbemind" principe? Ben ik inderdaad ook altijd al nieuwsgierig naar geweest, als iemand daar toevallig onderzoeken over kent, lees ik die graag.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:49

prompter schreef:

Dat is nog altijd zo geweest. Wat een boer niet kent vreet die niet. Onbekend maakt onbemind.

Juist waar de problematiek het minst erg is zitten vaak de grootste tegenstanders. Je zou zeggen met alle informatie die voorhanden is tegenwoordig dat het geen ding meer zou hoeven zijn.

Discriminatie is zeer actueel. Veel homohaat en buitenlander angst in mijn nabije omgeving. Juist mensen ook een stuk jonger dan mij die er op geen enkele manier negatief mee te maken hebben. Geloof mij het komt zeer zeker ook van mensen die beter zouden moeten weten. Ik schrik en verbaas me er vaak over. Treurig.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:49

DuoPenotti schreef:
princequillo schreef:
Christelijke scholen ook maar sluiten dan?

Dat lijkt mij een heel goed plan.

Geloof doe je in prive tijd, niet op school of werk.
Dat zou van mij dus echt ingevoerd mogen worden :j

Van mij ook hoor, alhoewel ik wel voor vrijheid van geloofsovertuiging ben, maar ik vind dat dit bij educatie geen factor zou mogen zijn eigenlijk.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:52

Silenna schreef:
germie schreef:
En dat zijn ook meteen de studentensteden. Als ze aan het werk zijn later, dan stemmen ze niet meer op GL.

Arnhem is geen studentenstad, ik werk al jaren 40+ uur per week, verdien meer dan flink boven modaal, en stem met volle overtuiging links progressief. En daarin ben ik in mijn omgeving zeker geen uitzondering, trouwens.

Same. Ik werk ook gewoon semi-fulltime (niet 40u wegens andere verplichtingen naast werk), ben inmiddels bijna 30, verdien overigens maar weinig :+ Maar ik ben echt niet ineens om sinds ik aan het werk ben of zo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:53

Onderwijs op religieuze basis past ook echt niet in een seculier land.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:59

prompter schreef:

... ik heb het verschijnsel vaker gezien.
Ik woonde in de Randstad, en keek waar de meeste pvv stemmers zaten. 'Lekker uitpluizen met het plaatselijke dagblad'.

... de (armere) wijken met veel buitenlanders hadden relatief weinig pvv stemmers.
De iets rijkere wijken met weinig buitenlanders: massaal pvv.
Ik heb het voor mijzelf verwoord als: 'Help ze komen er aan!'

... en de optimist stelt dat als "zullie" gearriveerd zijn, het kennelijk meevalt.

Ik geef toe dat de pvv die angst van "Ze komen...!" enorm voedt.
-:(-
Les salauds...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-11-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:03

mysa schreef:
Onderwijs op religieuze basis past ook echt niet in een seculier land.

Eens als theorie. Maar de praktijk is dat 150 jaar verzuiling maar langzaam verdwijnt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:09

prompter schreef:

Onbekend maakt onbemind. En overlast vanuit AZC's werkt ook mee. Ja, dat is een heel klein percentage mensen die ongein flikt. En daar worden de anderen die met andere intenties hierheen komen voor gestraft.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:16

De fusie van GL en PVDA snap ik wel. Ik was eerst ook tegen wegens de verschillende standpunten (ben zelf meer richting GL, al ben ik meer SP) maar ik denk dat dit eigenlijk de beste optie was om links een betere kans te geven. Ik verwacht ook dat dit een gedeeltelijke verklaring is voor de krimping van SP. Zelf ben ik iig als SP stemmer toch voor de fusie gegaan, juist wegens de kans op grootte… Ondanks dat beiden mijn partij niet zijn :+

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:17

Winged schreef:
Onbekend maakt onbemind. En overlast vanuit AZC's werkt ook mee. Ja, dat is een heel klein percentage mensen die ongein flikt. En daar worden de anderen die met andere intenties hierheen komen voor gestraft.

TV programma's als bureau Rotterdam enzovoort helpen ook niet mee hé, ik merk dathet voor mij daardoor ook lastiger wordt objectief naar bepaalde groepen te kijken. Dit terwijl ik ook weet dat er overal rotte appels zitten. Daarnaast inderdaad overlast vanuit de AZC's. Mijn paarden staan in de buurt van een AZC (en dat is er geen die bekend staat als probleem AZC) en ik kom dus ook regelmatig op buitenrit of bij de wei asielzoekers tegen en heb er over het algemeen geen negatieve ervaringen mee.

Toch is er ook een groep daar die voor grote onrust en criminaliteit in de wijde omtrek zorgt, dit weet ik uit eerste hand. Dus die huiverigheid van de omgeving en het stemgedrag kan ik toch wel goed snappen.

Ik laat even in het midden wat ik heb gestemd, maar begrijp de winst van PVV heel goed.

Qua onderwijs mag wat mij betreft ook alles een openbare school worden en alle religieuze scholen worden omgevormd of gesloten. Voor kinderen is het JUIST belangrijk om met alle vormen van religie en cultuur in aanraking te komen om zo veel mogelijk draagvlak te creëren tussen de burgers van morgen. Ik heb dat zelf in mijn schooltijd echt gemist, ondanks de lessen levensbeschouwing :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:26

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:26

prompter schreef:

Mensen zijn huiverig voor het onbekende, bang voor verandering, oud = vertrouwd. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:30

Polly schreef:
Kunnen we het een beetje gezellig houden hier?

Vind ik een goed plan hoor, maar misschien moet je mensen direct aanspreken in plaats van zo'n algemene opmerking?
Gezellig kun je op veel manieren invullen.