AppleSter schreef:nps schreef:Ik ben alweer een beetje bijgekomen maar deze uitslag stemt mij ook verdrietig. Frits Wester zei het vanmorgen nog maar een keertje in RTL nieuws - relatief gezien is Nederland echt niet zo’n slecht land als men ons graag doet geloven. We zijn super rijk, worden erg oud, inkomensongelijkheid is relatief erg klein, gemiddeld gezien geven we ons leven een vrij goed cijfer. Waarom zijn we dan toch zo ontevreden? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen. Is de politiek nou zo slecht, of de burger zo verwend (en slecht geinformeerd). Ik neig toch naar het laatste.
Nederland is een rijk land, dat klopt.
Maar onder Rutte en z’n companen zijn we de afgelopen paar jaar heel snel armer geworden. Kijk naar de prijzen van boodschappen, energie, brandstof, etc.
Tuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken voor de prijsstijgingen (oorlog, etc) maar we zijn ook heel veel meer belastingen (en belasting over belasting) gaan betalen. Alles onder het mom van (energie- / stikstof/wat dan ook ) crisis. Heel veel Nederlanders kunnen de rekeningen amper nog betalen.
Maar dat is geen exclusief Nederlands probleem en dus ook niet de schuld van Rutte & co. In heel Europa steeg de inflatie (https://nos.nl/l/2443526 oa), voornamelijk vanwege de hoge gasprijzen. In frankrijk veel minder, wat daar hebben ze veel energie uit kerncentrales (van die dingen die wij niet willen). Als je de verkeerde dingen de schuld geeft wordt er dus nooit iets opgelost.
AppleSter schreef:Ouderen (mensen die dit land hebben opgebouwd) zaten afgelopen winter in de kou, letterlijk, terwijl asielzoekers opgevangen werden op een cruiseschip en in hotels. Lekker warm en gratis eten.
Asielzoekers krijgen voorrang op een huurwoning.
Nogmaals, in de kou zitten is niet de schuld van Rutte, maar van gestegen gasprijzen. Als we die niet willen, moeten we wereldvrede stichten of geen dealtjes sluiten met schurkenstaten of gewoon Groningen verder uithollen. Is ook allemaal duurder. Dat asielzoekers het zonluxe hebben klopt niet, dat mensen zonder huis voorrang krijgen op mensen met een warm dak boven hun hoofd is logisch.
AppleSter schreef:Het wordt drukker en drukker in ons kleine landje, er komen alleen maar mensen bij. En die mensen staan erg ver van ons af qua cultuur en taal, dus ze integreren niet of nauwelijks en ze zijn oververtegenwoordigd qua criminaliteitscijfers.
Klopt, maar dat is geen exclusief asielzoekersprobleem en gaat dus ook niet opgelost worden door migratie te stoppen. De overlastgevende groepen die de mensen kennen van tv zijn - denk ik - vooral de nakomelingen van de arbeidsmigranten die we zélf en masse in de jaren 60 en 70 hier naartoe hebben gehaald om werk te doen waar we zelf geen zin in hebben. Net als dat er nu in de tuinbouw en vleesverwerkende industrie enorm veel arbeidsmigranten werkzaam zijn. We roepen graag dat migranten ons werk afpakken maar voelen ons wel te goed om zelf lager geschoold werk te doen.
Problemen met asielzoekers ontstaan ook doordat we zélf de procedures niet op orde hebben, waardoor groepen mensen in toch echt niet al te beste omstandigheden met weinig perspectief zich maandenlang kapot zitten te vervelen. Ook hier moet je goed kijken naar wát nou precies de oorzaak is ipv maar te roeptoeteren dat een migratiestop het antwoord is op allerlei problemen. Het gaat de huidige problemen met niet geintegteerde Nederlanders niet oplossen, de problemen met de asielzoekers die er al zijn niet oplossen en zorgt dat de mensen die hier al zijn zich nóg minder welkom en verbonden met Nederland voelen, met meer polarisatie en haat tot gevolg. Het is nooit zo simpel.
AppleSter schreef:Ik vind het jammer dat je niet verder wilt kijken dan “Is de burger zo verwend en slecht geïnformeerd”. Dat is wel heel simpel en makkelijk afdoen van een richting die democratisch gekozen is die je niet aanstaat. Er zijn wel degelijk grote problemen in dit “verwende rijke landje” voor heel veel mensen.
Dat laatste ontken ik niet, maar als je niet goed weet of erkend wat de oorzaak is van de problemen ga je ze ook niet oplossen. In geen enkel land waar rechtspopulistische machthebbers aan de macht zijn gekomen (Boris Johnson, Engeland - denk Brexit, Trump in Amerika als bekendste voorbeelden) is de burger erop vooruit gegaan. In Engeland is de inflatie vergelijkbaar met Nederland, met dezelfde redenen. Ook zónder EU. Ook mét rechtse leider fel gekant tegen de EU en immigratie. De legacy van Trump is een diep verdeeld land met meer racisme en polarisatie dan ooit (en mocht je het boeiend vinden - ik dus wel - vind je hier: https://www.pewresearch.org/2021/01/29/ ... residency/ een interessant artikel over hoe Amerika nog veel verder verdeeld is geraakt onder Trump). We kunnen gewoon zien dat dit soort extreme partijen niet werken en nooit hebben gewerkt voor de meesten, en tóch benoemen we immigratie als grootste Nederlandse probleem terwijl we het contextueel gezien lang niet slecht hebben. Ja, ik vind dat slecht geinformeerd.
Ik ben hoe dan ook blij dat wij een beter functionerende democratie hebben.
Laatst bijgewerkt door nps op 23-11-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt