Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:18

Ja dan zou het probleem idd ook verholpen zijn ;)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:19

Hoe doen kinderen op die leeftijd het met de gymles op school? Dan moeten ze het toch ook zelf doen? Ik neem toch aan dat er niet met elke groep zowel een mannelijke als een vrouwelijke leerkracht mee is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:20

@befunny

(Kleindochter)
En ja, dat zou een optie zijn, maardie ruimte moet er wel zijn. De sportaccommodaties die ik ken zijn toch erg beperkt. Bij onze zwemles is gewoon 1 kleedruimte (en gelukkig vind iedereen dat prima bij mijn weten)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:23

secricible schreef:
@befunny

(Kleindochter)
En ja, dat zou een optie zijn, maardie ruimte moet er wel zijn. De sportaccommodaties die ik ken zijn toch erg beperkt. Bij onze zwemles is gewoon 1 kleedruimte (en gelukkig vind iedereen dat prima bij mijn weten)

Ik vind dat bijzonder. In mijn pubertijd zou ik mij daar never nooit verkleed hebben in het bijzijn van een of meer volwassen mannen. Als in echt nooit.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-10-23 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 20:23

Onali schreef:
Of ben je soms ook bang voor je eigen man, kijkt hij ook naar andermans dochter?

Beetje vreemde opmerking, maar zal hem toch beantwoorden.
Nee, ik ben niet bang voor mijn eigen man. En nee, hij kijkt niet naar andermans dochters. Mijn man beseft namelijk heel goed dat het door veel jongere meisjes als onprettig wordt ervaren als hij zich in een kleedkamer zou ophouden.

En dat is mijn punt ook wel. Ben niet bang voor misbruik of ongeoorloofd gedrag, maar vind het heel vervelend dat meisjes zich ongemakkelijk voelen, half ontkleed, in het gezelschap van volwassen mannen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:26

Voor kinderen van die leeftijd is het sowieso al idioot dat er ouders, oma's whatever mee de kleedkamer in gaan. Op school moeten ze zich ook zelf vanaf een jaar of 5 om kunnen kleden voor gym. Tenzij er een beperking is of zo natuurlijk.
Dus kinderen van 10 kunnen prima zelf omkleden. Hoeft er ook niemand mee de kleedkamer in.

Nog makkelijker.: gewoon thuis omkleden, dan hoeven ze helemaal niet in een kleedkamer te komen.
Mijn kinderen zitten beide op hockey en 1 op turnen en ze gaan in sportkleding van en naar de trainingen en wedstrijden.
Alle kinderen trouwens. Komen in tenue naar de hockey wedstrijd en gaan weer naar huis in tenue. Trainingspak erover en klaar. Hoeft alleen die buiten of in de gang uitgetrokken te worden.
Dit doen Ook de teams die hier te gast zijn om te komen spelen. Er gaat nooit iemand de kleedkamer in.

Deden we trouwens ook met zwemmen. Thuis al zwempak aan. Alleen na zwemmen de kleedkamer in.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:29

Balko schreef:
thequeensmum schreef:
Tijdje geleden had ik nog een aanvaring met een man die met zijn dochter van twee jaar in de meisjes/dameskleedkamer was van het zwembad. Hij snapte echt mijn probleem niet.
Ook daar kwetsbare jonge meisjes die er niets van durfden te zeggen.

Dit vind ik dan totaal iets anders.
Met kinderen van 2 (tot 6 ongeveer) moet je als ouder gewoon mee, en snap ik ook dat die vader denkt, zoek het uit.
Maar met een kind van 2 ga je als vader zelf ook nog onder de douche en dat is als ze 10 zijn natuurlijk ook anders. (In de meeste gevallen).

Ik kan erin komen dat het voor meiden van 10 als onprettig ervaren kan worden.
Al vind ik ook dat er tegenwoordig een sport van wordt gemaakt om overal een probleem van te maken en ‘je vrijheid van meningsuiting’ te uiten…

Ja maar dan neem je dat tweejarige meisje toch mee naar de herenkleddkamer, of zo een prive hokje. Ik zou dat ook echt niet waarderen als een man om zn kind te helpen in de dameskleedkamer zit

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:30

Lastige, bij ons thuis is mijn man de primaire ouder. Je merkt aan veel dingen dat onze maatschappij daar nog niet op ingericht is. Ze is inmiddels 9 en redt zichzelf prima, dus in dit geval zou hij buiten de kleedkamer blijven staan. Sowieso proberen we haar te leren dat bepaalde delen van je lichaam niet voor iedereen bedoeld zijn en in zo'n setting met douchen enz. vind ik een man in dezelfde ruimte niet gepast.

Een kind van 8 of ouder zou zichzelf moeten kunnen redden en als dat niet zo is, dan moeten ze zich misschien thuis maar omkleden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:31

Wanneer je kind zich met 8 nog niet om kan kleden zonder hulp gaat er iets aardig mis. Meisjes van 10 en dan ook al in ontwikkeling naar jonge vrouw moeten zich om kunnen kleden zonder vreemde volwassenen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:35

BigOne schreef:
Wanneer je kind zich met 8 nog niet om kan kleden zonder hulp gaat er iets aardig mis. Meisjes van 10 en dan ook al in ontwikkeling naar jonge vrouw moeten zich om kunnen kleden zonder vreemde volwassenen.

Wat doen in dit verhaal al die vaders, moeders en oma’s dan in de kleedkamer?

@TS: kan jij dat anders uitleggen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:36

BigOne schreef:

En dan? Als een kind met 8 dat niet kan en er in jouw ogen dus "aardig wat mis gaat", wat verwacht jij dan?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:40

Maar heeft dat kind dan met de gymles ook hulp nodig?
Zeker naar de sport kun je gewoon makkelijkere kleren aandoen. Een joggingbroek en een makkelijke trui moet toch zo uit zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:49

Lastig voor je dochter dat ze het als vervelend ervaart, is het een optie om een grote handdoek ervoor te houden? Ik zou er zelf geen problemen mee hebben als een vader zijn dochter helpt omkleden. Ik kan me niet anders herinneren dan dat dat in mijn jeugd ook gewoon gebeurde in het zwembad/sportclub.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:49

Ik werk op de basisschool. Vanaf groep 4 hebben de kinderen bij ons gescheiden kleedkamers.
Er komen geen mannelijke leerkrachten bij de meiden en geen vrouwelijke leerkrachten bij de jongens in de kleedkamer.
Mocht ik als juf toch tumult horen bij de heren, dan klop ik op de deur om te vragen of ik binnen mag komen.
Maar meestal hebben we genoeg toezicht. Gymleerkracht is man, die houdt vaak bij de jongens ook een klein oogje in het zeil als het nodig is.

Ik snap dat dit meisje zich niet fijn voelt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 20:58

Doubtless schreef:
BigOne schreef:

Wat doen in dit verhaal al die vaders, moeders en oma’s dan in de kleedkamer?

@TS: kan jij dat anders uitleggen?

Ik denk dat het komt omdat ze ‘uit’ speelden. Het is een voor hen onbekende sporthal waar ze de weg niet weten, dus loop je snel even mee. Het hele team speelt nog maar heel kort samen en veel spelen voor het eerst wedstrijden. Het is allemaal nog wennen. Spelen ze thuis in hun eigen sporthal dan gaat er niemand mee de kleedkamer in. Kinderen kunnen zich prima zelf redden

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:00

Maar dan hadden jullie ook de kleedkamer aan kunnen wijzen en buiten kunnen wachten. Was er wellicht meer reden om mee naar binnen te gaan (bijvoorbeeld zenuwen, onzekerheid, spanning, angst), dan dat jij in de eerste post deed lijken? Want met jouw nieuwe bericht betwijfel ik of het ging om helpen met aan- en uitkleden. En dan snap ik heel goed/nog beter dat een vader niet zomaar naar buiten gaat na kritiek van een redelijk onbekende en zijn 8-jarige kind alleen in de kleedkamer laat staan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:01

thequeensmum schreef:
Jilletje schreef:
Ik denk niet dat we overal zo veel achter moeten zoeken, het zijn kinderen natuurlijk wil je die beschermen. Maar kinderen zoeken ook niet overal meteen wat achter, een vader die zijn dochter helpt moet toch gewoon kunnen? Ook in een kleedkamer.

Het gaat ook niet om dat er wat achter gezocht moet worden. Kind geeft zelf aan het niet prettig te vinden. Ze is 10 met een lichaam dat volop in ontwikkeling is. Dan is het niet fijn om daar zo kwetsbaar te staan met volwassen mannen

Allemaal kinderen die helemaal prima zonder papa of mama kunnen omkleden. Niet zo trutten, zelf laten doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:06

Dus ouders staan alleen voor mental support in die kleedkamer? En blijkbaar mag je alleen mental support krijgen als je een geslachtsgelijke ouder mee kan nemen?

Gewoon alle ouders wegwezen uit die kleedkamer, mental support maar gewoon buiten de kleedkamer. Kun je hun hansje weer vasthouden als ze omgekleed zijn.
Als ze daar niet toe in staat zijn dan thuis je sportkleding aan. Wat een gehelicopter en curlinggedrag.

Hele probleem opgelost: jonge kinderen doe hulp nodig hebben gaan met ouder mee naar kleedkamer met geslacht van ouder. Zodra ze fatsoenlijk zelfstandig zijn, zo rond 6-7 jaar mooi zelfstandig naar toilet of kleedkamer van eigen geslacht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:10

Ik ben ook echt super verbaasd dat die vaders mee de kleedkamer ingingen. Mannen horen niet in een dames kleedkamer.

Vroeger gingen wij zelfs op de fiets naar wedstrijden met een mannelijke begeleider maar no way dat bij de kleedkamer in kwam. We zeggen hem weer zodra we omgekleed waren.
Van ouders die meegingen kan ik me sowieso weinig herinneren. Als ze er al waren kwamen ze zeker niet in de kleedkamer.

Ik vind ook dat je kleindochter gelijk heeft en zou het melden bij het bestuur of de aangewezen vertrouwenspersoon.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:15

Fitzroy schreef:
Ik vind ook dat je kleindochter gelijk heeft en zou het melden bij het bestuur of de aangewezen vertrouwenspersoon.

Een vertrouwenspersoon kan hier niets mee hoor. Tenzij het gaat om ongewenste omgangsvormen met een specifieke vader, maar dat haal ik er niet uit. Waarom denk jij dat dit de aangewezen persoon is voor dit issue?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 21:16

Doubtless schreef:
Maar dan hadden jullie ook de kleedkamer aan kunnen wijzen en buiten kunnen wachten. Was er wellicht meer reden om mee naar binnen te gaan (bijvoorbeeld zenuwen, onzekerheid, spanning, angst), dan dat jij in de eerste post deed lijken? Want met jouw nieuwe bericht betwijfel ik of het ging om helpen met aan- en uitkleden. En dan snap ik heel goed/nog beter dat een vader niet zomaar naar buiten gaat na kritiek van een redelijk onbekende en zijn 8-jarige kind alleen in de kleedkamer laat staan.

Wat deed ik in mijn eerste post dan lijken? Er was ook geen sprake van ‘jullie’, maar alleen van haar moeder. Ik ben na afloop even meegelopen. Heb ook nergens gezegd dat het bij haar ging om helpen met omkleden en waar haal je vandaan dat het kind van de bewuste vader 8 was?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:22

In je OP staat: Hij zag het probleem niet, vond dat hij zijn dochter gewoon moest kunnen helpen. Je geeft aan dat het meisjes van 8-12 jaar zijn. Ik ben er vanuit gegaan dat deze vader niet zijn 12 jarige dochter aan het helpen was (met aankleden), wellicht was die aanname verkeerd?

Je hebt het daar verder niet over het feit dat het een uitwedstrijd was, dat de meisjes de locatie niet kennen of dat ze nog niet zo lang spelen en ook de wedstrijden nieuw zijn. Terwijl ik me wel voor kan stellen dat dat de situatie in het begin ff verandert? Misschien niet hoor, ik ken dit niet van vroeger uit. Ik denk dat secricible de oplossing heeft: alle ouders die kleedkamer uit. En anders is thuis omkleden ook gewoon een optie. Vaders (mannen die jij aanwijst als “zo’n man”) bannen, aanspreken, eruit gooien… dat lijkt me lastig. Voor de vaders, de moeders, de kinderen, de architectuur van de sportlocatie…
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 07-10-23 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:22

Ik vind het zo ontzettend vreemd dat vaders persé niet in een meisjes/dames kleedkamer mogen, maar moeders of oma's wel... moeders in een jongens kleedkamer wordt dan weer nooit als probleem gezien lijkt het, alsof vrouwen geen slechte bedoelingen kunnen hebben :roll: . het blijft een vreemde volwassene en mijn dochter zou met beiden evenveel moeite hebben op dit punt in haar ontwikkeling. Maar goed, ze is ook al 10, dus kan het prima zelf. Ik ga dus ook niet mee naar binnen als moeder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:44

Het lijkt me geen probleem dat moeders of vrouwelijke coaches bijv aanwezig zijn in de dames/meisjes kleedkamer. Maar in de heren/jongens kleedkamer waar jongens die in de pubertijd zitten zich verkleden daar hoort dat net zo min als andersom.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:46

@BeFunny: is dat dan ook niet aan de kinderen om te bepalen? Lijkt mij dat als er een is die zich ongemakkelijk voelt door een moeder, dat dat hetzelfde probleem oplevert.