Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:22

DuoPenotti schreef:
En zo'n accu, wat kost die nu dan?
En die laad voldoende op in de winter om daar in de sombere korte dagen genoeg aan te hebben.
Of werkt die vooral in de zomer goed, wanneer je hem niet nodig hebt.
Of moet je er dan meteen 30 panelen op aansluiten of zo?

Accu's heb je vanaf zo'n €5000 euro. Die worden nog wel goedkoper in de toekomst, daar twijfel ik niet aan.
Met alleen zonnepanelen zijn ze niet enorm interessant, maar icm een dynamisch contract veel meer.
In de zomer sla je gewoon 100% zonne-energie op, dan gebruik je de hele zomer 'gratis' stroom.
Het is bij ons al gauw 100kWh per week wat we 's zomers van het net binnen halen. 40 euro per week dus, of 1000 euro op een half jaar. Of iets minder met dynamische tarieven.
En 's winters wacht je tot de wind oppakt en de prijzen 's nachts zakken, en laadt je je accu vol. Dan zijn er inderdaad dagen waarop het verschil maar 10 cent is, maar ook dagen waarop het verschil 20 of 30 cent is. Dat tikt best lekker aan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:35

Het is bizar: eerat heel NL aanmoedigen om voor het klimaat over te gaan naar groene energie en zonnepalen, zonder eerst het stroomnet daarop aan te passen, dan erachter komen dat dit allemaal in de praktijk niet zo goed werkt, want ohja, dat stroomnet...en de rekening daarvan bij de burger neerleggen? Tssss....

Heb ik ook nog een vraag mbt zonnepanelen.
Hoe werkt het nou eigenlijk met die zonnepanelen? Bij ons worden ze binennkort op onze huuwoning geplaatst.
Daarvoor gaan we een kleine huurverhoging van ongeveer 10,- pm betalen.
Wij hebben een best hoog energieverbruik op jaarbasis. Zitten bij vattenfall (variabel)/liander.
Wel digitale meter,maar geen slimme.
Hoe werkt dat met doorgeven van de standen? Is de opgewekte stroom terug te zien in je meterstanden? Of alleen op de omvormer?
wordt de opgewekte stroom afgetrokken van je verbruikte stroom?
Dus stel je verbruik is 4000kw per jaar, en je wekt 1500kw op, je voor 2500kw betaalt?
Hoe werkt dat precies?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:12

veneri schreef:
Het is bizar: eerat heel NL aanmoedigen om voor het klimaat over te gaan naar groene energie en zonnepalen, zonder eerst het stroomnet daarop aan te passen, dan erachter komen dat dit allemaal in de praktijk niet zo goed werkt, want ohja, dat stroomnet...en de rekening daarvan bij de burger neerleggen? Tssss....

Heb ik ook nog een vraag mbt zonnepanelen.
Hoe werkt het nou eigenlijk met die zonnepanelen? Bij ons worden ze binennkort op onze huuwoning geplaatst.
Daarvoor gaan we een kleine huurverhoging van ongeveer 10,- pm betalen.
Wij hebben een best hoog energieverbruik op jaarbasis. Zitten bij vattenfall (variabel)/liander.
Wel digitale meter,maar geen slimme.
Hoe werkt dat met doorgeven van de standen? Is de opgewekte stroom terug te zien in je meterstanden? Of alleen op de omvormer?
wordt de opgewekte stroom afgetrokken van je verbruikte stroom?
Dus stel je verbruik is 4000kw per jaar, en je wekt 1500kw op, je voor 2500kw betaalt?
Hoe werkt dat precies?

De meter kan alleen je stroom zien die je op het net zet en van het net afhaalt. Wat je directe verbruik is kan die niet zien. Wekken je panelen 2000watt op en je hebt de oven aan van 2000watt dan is er 0 verbruik over de meter en ziet de meter dit niet.

Supervixen

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:59

Je opgewekte stoom wordt inderdaad afgetrokken van je gebruikte stroom. Dan betaal je idd voor die 2500kw.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:01

In July verbruikt 111kwh opgewekt 287kwh. Het opvoeren van het verbruik met zinloze dingen kan, maar schiet niet echt op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:05

nikkel schreef:
In July verbruikt 111kwh opgewekt 287kwh. Het opvoeren van het verbruik met zinloze dingen kan, maar schiet niet echt op.

Verbruik juli 130 kWh
Teruglevering juli 405 kWh
Netto verbruik juli -275 kWh

En ik ga niet de droger aanzetten als de was op de draad kan. Als voorbeeld
Ben opgegroeid op te letten met de stroom en nu zou je het moeten verkwisten.....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:16

DuoPenotti schreef:
nikkel schreef:

Verbruik juli 130 kWh
Teruglevering juli 405 kWh
Netto verbruik juli -275 kWh

En ik ga niet de droger aanzetten als de was op de draad kan. Als voorbeeld
Ben opgegroeid op te letten met de stroom en nu zou je het moeten verkwisten.....

Tja, zo sta ik er ook in, zuinig zijn met stroom/energie.

Maar stel dat het me straks geld zou gaan kosten, tja, dan gaat hier toch ook echt de droger aan, en de airco, waar ik anders wel denk, ach 23 a 24 graden in huis gaat wel, ook al zou ik het liever iets koeler hebben. Iets met denken aan het milieu?
Maar niet meer als ik daarmee dief van mijn eigen beurs ben, ook voor ons zijn de boodschappen duur nu.

Iets waarvan je het allang had zien aankomen nu weeral de rekening bij de burger leggen?
Bahh...wat iemand ook al schrijft, grote bedrijven durven ze niet aan te pakken in Nederland.

De manier waarop het gebracht werd vind ik triest, vind het ook polariserend naar eigenaren van zonnepanelen, je word haast weggezet als crimineel, zo van kijk, ik moet vanwege de zonnepanelen van iemand anders meer betalen voor mijn stroom.
Terwijl diegene wellicht wel ieder jaar op vakantie gaat, zelfs een vliegreis boekt bijvoorbeeld.
Waar een ander misschien nooit op vakantie gaat en alle spaarcenten in de verduurzaming van zijn huis steekt, of nog erger, daarvoor heeft moeten lenen :(

Onze zonnepanelen hebben allang hun investering opgebracht, zou ik ze met de kennis die ik nu heb nog eens laten plaatsen? Onder de huidige condities (want ik verwacht dat andere energie maatschappijen ook wel met zoiets gaan komen).
Zou ik nog wel drie keer over nadenken...

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:06

Wij proberen ook zuinig om te gaan met elektra maar nu zouden we dus beter de droger aan kunnen doen, airco’s ook overdag lang aan etc.

Wij zitten bij Vattenfall en hebben een variabel contract. Het lijkt mij verstandig om nu voor een vast contract te gaan. Hoe denken jullie hierover?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:14

Onze zonnepanelen hebben allang hun investering opgebracht, zou ik ze met de kennis die ik nu heb nog eens laten plaatsen? Onder de huidige condities (want ik verwacht dat andere energie maatschappijen ook wel met zoiets gaan komen).
Zou ik nog wel drie keer over nadenken...

Met de kennis van nu, zou ik het geïnvesteerde geld, in aangepaste isolatie en ventilatie hebben gestoken als ik nu de beslissing ( wel of geen zonnepanelen) nog zou moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:18

Even gekeken naar het vastleggen van onze tarieven maar we gaan dan in maandbedrag plotseling het dubbele betalen van wat we nu doen en ik krijg niet helder waarom :?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 19:19

Kijk even naar administratiekosten e.d. Netbeheer en belastingen. Gewoon uitpluizen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:01

Supervixen schreef:
Je opgewekte stoom wordt inderdaad afgetrokken van je gebruikte stroom. Dan betaal je idd voor die 2500kw.

Maar hoe zit dat dan met de verschillende tarieven bij lwvering en teruglevering? Zien ze dan alleen wat er (na aftrek van opgewekte stroom) verbruikt is? Of zien ze dat apart met verschillende tarieven?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:20

Marije_jiplover schreef:
Ik ben zelf al de omslag aan het maken.
Waar ik vroeger de wasmachine en vaatwasser bij voorkeur s nachts liet draaien, stel ik die nu in voor overdag, als de zon schijnt en de panelen stroom leveren.
Net zoals een vriend van mij met een 100%variabel contract snel de auto aan de laadpaal left, wanneer hij een negatieve stroomprijs heeft en idd ook de wasmachine etc dan aanzet.

Op dit moment heb ik nog een ouderwetse (domme) draaiende meter, die achteruit draait als de zon schijnt (ik blijf die zo lang mogelijk koesteren, ik weet dat we ergens volgend jaar afscheid moeten nemen, maar tot die tijd geniet ik nog even van de voordelen).
Ze kunnen daardoor aan mijn meter niet zien hoeveel ik precies teruglever en wanneer, want er kan niet meegekeken worden op afstand.
We hebben wel netjes de panelen aangemeld.

Ergens vind ik het niet perse raar, een beetje zoals Purny ook aangeeft, maar het moet wel een realistisch blijven.

Dat je geld toe moet leggen op het (terug)leveren van stroom , zou niet moeten.
Maar dat je betaalt voor het gebruik van de infrastructuur (stroomnetwerk) vind ik ergens nog niet zo heel erg oneerlijk.
Als je dat perse niet wil, moet je zorgen dat het het of opmaakt, of opslaat, denk ik.

Die meter zou je kunnen voorkomen door te vragen om een ijkrapport van je nieuwe meter. Dus de installatie afblazen als de monteur geen ijkrapport kan overhandigen voorafgaand aan het plaatsen.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:19

Marije_jiplover schreef:
...........
Dat je geld toe moet leggen op het (terug)leveren van stroom , zou niet moeten.
Maar dat je betaalt voor het gebruik van de infrastructuur (stroomnetwerk) vind ik ergens nog niet zo heel erg oneerlijk.
Als je dat perse niet wil, moet je zorgen dat het het of opmaakt, of opslaat, denk ik.

Betalen voor de infrastructuur doe je aan de netbeheerder, dit zijn (provinciale)overheidsinstellingen, de energiemaatschappijen staan hier buiten.

Het probleem is dat ze hun verdienmodel in gevaar zien komen. De meeste energiemaatschappijen hebben totaal geen toegevoegde waarde, het zijn bedrijven die alleen maar facturen sturen. Er zijn er maar enkelen die eigen energiecentrales hebben.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:32

Voor de mensen die het niet helemaal duidelijk voor ogen hebben:

Wat betreft de heffing die vandebron wil instellen. Dit werkt als volgt.

ALLE stroom die je terug op het net zet moet je voor betalen.

Stel je wekt jaarlijks 4000kwh wat door je meter het net op gaat op en verbruikt ook 4000kwh op een later moment dan kom je nu op 0 uit. De salderingsregeling.

Wat vandebron gaat heffen is het volgende.

Wanneer je 4000kwh opwekt en op het net zet en later 4000kwh afneemt is dat voor hun de staffel van 4000kwh. De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.

Overigens krijgt elke energiemaatschappij ook nog 3,5 cent per kWh omdat ze daar weer groene certificaten voor mogen verkopen. Dat pakken ze dus ook nog even mee.

Zit je dus bij deze club zorg dan dat je zsm een ander zoekt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 05:07

robert45 schreef:
De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.

29 euro per maand neem ik aan?
Wat me dan nog niet duidelijk is; waar komt die 29 euro vandaan? Is dat een vast bedrag ongeacht de stroom die je opwekt? Of betaal je een bepaald bedrag per paneel of per hoeveel die je teruglevert?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 06:26

robert45 schreef:

Stel je wekt jaarlijks 4000kwh wat door je meter het net op gaat op en verbruikt ook 4000kwh op een later moment dan kom je nu op 0 uit. De salderingsregeling.

Wanneer je 4000kwh opwekt en op het net zet en later 4000kwh afneemt is dat voor hun de staffel van 4000kwh. De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.

Overigens krijgt elke energiemaatschappij ook nog 3,5 cent per kWh omdat ze daar weer groene certificaten voor mogen verkopen. Dat pakken ze dus ook nog even mee.

Dus geen salderingsregeling meer?
In feite betaal je dan voor je eigen opgewekte stroom, wat je dan op een later momen wanneer nodig,ook weer duur terugkoopt in feite?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 06:53

Supervixen schreef:

Maar is het niet zo dat je de opgewekte stroom ook dezelfde dag moet verbruiken om er van te profiteren? Of wordt dat op jaarbasis bekeken/berekend?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:03

robert45 schreef:

Het is gewoon diefstal _O-. Dat terugleveren kost Vandebron niks wat het netwerk betreft. Het is gewoon zijn winst aan het veiligstellen over de rug van de consument :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:22

Crimineel gewoon :')

Ik hoop dat ze het veel klanten gaat kosten en dat niemand volgt. Wat een belachelijk idee.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:26

Bij ons komen ze volgende week zonnepanelen leggen. 15 stuks. Heb er al bijna spijt van. Ze hebben ons wel geadviseerd om de panelen aan beide kanten van het dak te leggen, zodat we ook opwekken tijdens de niet piekmomenten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:08

Daar hoef je echt geen spijt van te hebben. Met de huidige prijzen, rond de 40 cent, en de salderingsregeling, heb je die in een jaar of drie afbetaald, en daarna is het gewoon gratis stroom voor de komende 25 tot 40 jaar of langer. Zelfs al zou het door zo'n belachelijke extra kosten ineens wat duurder worden, dan heb je ze nog in no-time afbetaald.
Maar ik heb zo het vermoeden dat Vandebron heel veel klanten gaat verliezen en de andere leveranciers wel twee keer nadenken voordat ze met zo'n stom plan komen :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:16

maralyn schreef:
En er worden nog steeds weilanden vol gegooid met panelen. Hectare na hectare
..

Ja maar die leveren dan ook teveel op het netwerk terug. Als ze dat nu eens aanpakken lijkt mij een veel beter idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:22

Die zonnevelden en windmolens mogen ze wel als eerste uit zetten als het net vol is. Maar dat doen ze niet. Die zijn van grote bedrijven.
Hier staan ze bijvoorbeeld van coöperatie zuidenwind.
Grote klachten met 's nachts kunnen slapen maar dat maakt ze niet uit.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:24

mag schreef:
Bij ons komen ze volgende week zonnepanelen leggen. 15 stuks. Heb er al bijna spijt van. Ze hebben ons wel geadviseerd om de panelen aan beide kanten van het dak te leggen, zodat we ook opwekken tijdens de niet piekmomenten.

Hier hetzelfde, alleen dan slechts 8 stuks, plat dak dus bijna altijd zo'n en geen hoge gebouwen in de buurt oid die schaduw geven...

Denk dat ik maar een laadpaal ga nemen en auto van de zaak ga laden overdag....