Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Jorex schreef:Shadow0 ik weet wel bijna zeker dat die wolf niet uitviel omdat hij zich zo bedreigd voelde.
Maar hoe weet je dat dan? Heb je de situatie gezien?Citaat:Ik bedoel dus echt meteen ermee dat het gaat om leven en dood. Iets met tijdens mijn studie me hebben moeten inlezen over wolven en ook door mijn studie in het algemeen wetende over het hoe en wat van slimme predatoren.
Maar dan weet je toch dat ze eigenlijk nooit op mensen jagen, zelden uit het niets aanvallen en inderdaad kiezen voor vluchten boven vechten als die optie er is?
_San87_ schreef:Echter was het de man die zijn schapen verdedigde?
Lindsey_99 schreef:Voor zover ik gelezen heb (correct me if I'm wrong) stond de schapeneigenaar met zijn echtgenote al buiten het (voor wat het waard is) wolfwerende hek toen het dier hem aanviel.
De man trok zich terug; en dan reageert een wolf zoals ie doet.
Een wolf laat zich niet zomaar een prooi afpakken; toon je in hun ogen angst of zwakte (omdraaien met 'de staart tussen de poten' weglopen = spreekwoordelijk) dan pakken ze je om je nog verder weg te jagen van hun prooi. Of eigenaar buiten het hek bleef staan om te kijken, dat weet ik natuurlijk niet maar het is denkbeeldig dat hij dat heeft gedaan, met gevolgen...
Er zijn zat honden die zich het voer/botjes/whatever niet laten afpakken en van zich afbijten. Zelfde gedrag. Honden moet geleerd worden dat ze het laten afpakken en zo nodig ook weer terugkrijgen. Conditionering. De wolf toonde wat dat betreft normaal gedrag.
tamary schreef:Een wolf hier die al wegens tekort aan wild richting vee en mens kijkt wegens honger zal zich heel anders gedragen.
Citaat:Een echt schuwe, gezonde wolf met genoeg wild in een groot natuurgebied zal zeer waarschijnlijk zo reageren (gevaar voor nest/pups uitgezonderd). Een wolf hier die al wegens tekort aan wild richting vee en mens kijkt wegens honger zal zich heel anders gedragen. Je zou kunnen zeggen dat dit geen natuurlijk gedrag is, omdat een wolf niet bij mensen in de buurt wil zijn zonder de motivator die honger heet. Dan kan je ook niet zeggen dat wolf in zulke omstandigheden reageerd als een wolf die de vrijheid heeft om schuw te zijn.
BigOne schreef:Een opgesloten wild dier ( wolf, zwijn) ga je niet opjagen met riek en schop,zelfs een grote vreemde hond zal je pakken wanneer hij geen kant op kan.
Marjo schreef:De nuance ontbreekt volkomen in de titel van dit topic en in veel berichten en reacties. Mensen doen echt alsof de wolf uit het niets een voorbijganger gepakt heeft terwijl dat pertinent niet waar is.
De wolf heeft zich verdedigd tegen een boer die op zijn beurt zijn vee probeerde te verdedigen. Wat geheel begrijpelijk is, maar we moeten niet doen alsof deze wolf op pad was om een mens aan te vallen.
Marjo schreef:De nuance ontbreekt volkomen in de titel van dit topic en in veel berichten en reacties. Mensen doen echt alsof de wolf uit het niets een voorbijganger gepakt heeft terwijl dat pertinent niet waar is.
De wolf heeft zich verdedigd tegen een boer die op zijn beurt zijn vee probeerde te verdedigen. Wat geheel begrijpelijk is, maar we moeten niet doen alsof deze wolf op pad was om een mens aan te vallen.
Ik geloof nog steeds dat we echt moeten leren leven met die wolf, maar ik vind wel dat de politiek/ natuurbeheerders hier een wat actievere rol in mogen gaan aannemen. Heb het idee dat ze alles maar een beetje de boel laten op het moment.
Koper schreef:BigOne schreef:Een opgesloten wild dier ( wolf, zwijn) ga je niet opjagen met riek en schop,zelfs een grote vreemde hond zal je pakken wanneer hij geen kant op kan.
Klopt. Het was veel handiger geweest als die boer een geweer had en hij niet in zo'n truttig land had gewoond waar je je eigen dieren niet mag verdedigen wanneer ze worden doodgebeten.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik hier een wolf of ander beest bij de paarden (of kippen) zou zien rondlopen. Vermoedelijk ben ik niet zo dapper dat ik er met een mestvork op af ga. En ik hoop dat deze moedige boer gauw herstelt.
_San87_ schreef:Marjo schreef:De nuance ontbreekt volkomen in de titel van dit topic en in veel berichten en reacties. Mensen doen echt alsof de wolf uit het niets een voorbijganger gepakt heeft terwijl dat pertinent niet waar is.
Ik geloof nog steeds dat we echt moeten leren leven met die wolf, maar ik vind wel dat de politiek/ natuurbeheerders hier een wat actievere rol in mogen gaan aannemen. Heb het idee dat ze alles maar een beetje de boel laten op het moment.
Hier kan ik me in vinden. Waarbij ik dan wel vind dat wolven die (regelmatig) huisdieren/vee pakken gewoon afgeschoten mogen worden.
BigOne schreef:En de boer is ( gelukkig) al weer thuis, dus kapot gebeten pezen? Dat zal wel meevallen want dan was er een operatie nodig.
Gypsy schreef:Koper schreef:Klopt. Het was veel handiger geweest als die boer een geweer had en hij niet in zo'n truttig land had gewoond waar je je eigen dieren niet mag verdedigen wanneer ze worden doodgebeten.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik hier een wolf of ander beest bij de paarden (of kippen) zou zien rondlopen. Vermoedelijk ben ik niet zo dapper dat ik er met een mestvork op af ga. En ik hoop dat deze moedige boer gauw herstelt.
Een mooie luchtbuks ofzo, daar heb je tegenwoordig ook best leuke modelletjes van.Kun je gewoon zo kopen. Ik zeg maar wat he. Nu terug onder mijn steen.
Koper schreef:Nou ja, bij voorbeeld.
Als je de politie belt ("goeiemorgen, er staat hier een wolf in m'n wei en hij is bezig mijn schapen te verscheuren". Of wat je ook maar zegt in zo'n geval) en ze niks voor je doen, en het ziekenhuis ook niet zo goed weet wat ze met je verwondingen moeten. Dan denk ik: 1 - 0 voor de wolf vs de paraatheid in Nederland.
https://www.ltonoord.nl/actueel/lto-eis ... wSpUdEFCTo
En dan lijkt het mij gewoon handig als je zelf wat kunt ondernemen en daar meer middelen voor hebt dan een riek