Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:20

Echter was het de man die zijn schapen verdedigde?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:23

Echter was het de wolf die de schapen aanviel. Nu jij weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:23

Shadow0 schreef:
Jorex schreef:
Shadow0 ik weet wel bijna zeker dat die wolf niet uitviel omdat hij zich zo bedreigd voelde.

Maar hoe weet je dat dan? Heb je de situatie gezien?

Citaat:
Ik bedoel dus echt meteen ermee dat het gaat om leven en dood. Iets met tijdens mijn studie me hebben moeten inlezen over wolven en ook door mijn studie in het algemeen wetende over het hoe en wat van slimme predatoren.

Maar dan weet je toch dat ze eigenlijk nooit op mensen jagen, zelden uit het niets aanvallen en inderdaad kiezen voor vluchten boven vechten als die optie er is?

Een echt schuwe, gezonde wolf met genoeg wild in een groot natuurgebied zal zeer waarschijnlijk zo reageren (gevaar voor nest/pups uitgezonderd). Een wolf hier die al wegens tekort aan wild richting vee en mens kijkt wegens honger zal zich heel anders gedragen. Je zou kunnen zeggen dat dit geen natuurlijk gedrag is, omdat een wolf niet bij mensen in de buurt wil zijn zonder de motivator die honger heet. Dan kan je ook niet zeggen dat wolf in zulke omstandigheden reageerd als een wolf die de vrijheid heeft om schuw te zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:27

_San87_ schreef:
Echter was het de man die zijn schapen verdedigde?

Maar je weet toch dat als er een inbreker in je huis komt dat er nog net niet van je verwacht wordt dat je helpt met de spullen in te laden.

Nee je moet er natuurlijk als schapenhouder vrolijk bij gaan staan te genieten hoe de wolf jouw dieren vermoord. Dat is wat e graag willen zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:29

Lindsey_99 schreef:
Voor zover ik gelezen heb (correct me if I'm wrong) stond de schapeneigenaar met zijn echtgenote al buiten het (voor wat het waard is) wolfwerende hek toen het dier hem aanviel.
De man trok zich terug; en dan reageert een wolf zoals ie doet.
Een wolf laat zich niet zomaar een prooi afpakken; toon je in hun ogen angst of zwakte (omdraaien met 'de staart tussen de poten' weglopen = spreekwoordelijk) dan pakken ze je om je nog verder weg te jagen van hun prooi. Of eigenaar buiten het hek bleef staan om te kijken, dat weet ik natuurlijk niet maar het is denkbeeldig dat hij dat heeft gedaan, met gevolgen...

Er zijn zat honden die zich het voer/botjes/whatever niet laten afpakken en van zich afbijten. Zelfde gedrag. Honden moet geleerd worden dat ze het laten afpakken en zo nodig ook weer terugkrijgen. Conditionering. De wolf toonde wat dat betreft normaal gedrag.

Ja, waar wolf en boer zich precies bevonden tov het hek - ik heb veel verschillen gehoord en gelezen.

(En de emotie 'dit is mijn eten, daar blijf jij af' is in honderd andere situaties zoiets als gezonde woede.
Normaal gedrag, dus.
Uiteraard niet wat we willen, maar niet verwonderlijk.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:32

Ik vraag me wel af welk statement er nu gaat komen nu de wolf een wolfwerend hek heeft overwonnen. ik gok dat het iets wordt in de trant van dat de boer het toch niet helemaal goed heeft gedaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:35

tamary schreef:
Een wolf hier die al wegens tekort aan wild richting vee en mens kijkt wegens honger zal zich heel anders gedragen.

Je verpakt het verhaal wat ingewikkelder dan Jorex, maar tegelijkertijd is het niet meer dan dat: een verhaal, en weet je niet eens of de wolf honger had en of dat de motivatie was. (Daarnaast zijn er heel veel wilde dieren die zich in de buurt van mensen vertonen, en maar heeeeel weinig die dan uit het niets aanvallen, terwijl ze zich wel zullen verdedigen als ze geen kant op kunnen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:36

Citaat:
Een echt schuwe, gezonde wolf met genoeg wild in een groot natuurgebied zal zeer waarschijnlijk zo reageren (gevaar voor nest/pups uitgezonderd). Een wolf hier die al wegens tekort aan wild richting vee en mens kijkt wegens honger zal zich heel anders gedragen. Je zou kunnen zeggen dat dit geen natuurlijk gedrag is, omdat een wolf niet bij mensen in de buurt wil zijn zonder de motivator die honger heet. Dan kan je ook niet zeggen dat wolf in zulke omstandigheden reageerd als een wolf die de vrijheid heeft om schuw te zijn.

"Tekort aan wild" "honger" - ik denk van niet.
Maar we kunnen het over een paar dagen weten: het dier is geschoten en we kunnen de voedingstoestand beoordelen.
(Ik gok: na het avondeten had het dier trek in ontbijt.)

Deze wolf wilde niet zo zeer 'bij mensen in de buurt zijn', maar zag buit.
Om bij de buit te kunnen was het graven geblazen -
en opeens kwam 'een ander roofdier'/een aanvaller/ de boer met de hooiriek, terwijl het dier in een afgesloten ruimte was.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:39

De nuance ontbreekt volkomen in de titel van dit topic en in veel berichten en reacties. Mensen doen echt alsof de wolf uit het niets een voorbijganger gepakt heeft terwijl dat pertinent niet waar is.

De wolf heeft zich verdedigd tegen een boer die op zijn beurt zijn vee probeerde te verdedigen. Wat geheel begrijpelijk is, maar we moeten niet doen alsof deze wolf op pad was om een mens aan te vallen.

Ik geloof nog steeds dat we echt moeten leren leven met die wolf, maar ik vind wel dat de politiek/ natuurbeheerders hier een wat actievere rol in mogen gaan aannemen. Heb het idee dat ze alles maar een beetje de boel laten op het moment.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:42

BigOne schreef:
Een opgesloten wild dier ( wolf, zwijn) ga je niet opjagen met riek en schop,zelfs een grote vreemde hond zal je pakken wanneer hij geen kant op kan.

Klopt. Het was veel handiger geweest als die boer een geweer had en hij niet in zo'n truttig land had gewoond waar je je eigen dieren niet mag verdedigen wanneer ze worden doodgebeten.

Ik weet niet wat ik zou doen als ik hier een wolf of ander beest bij de paarden (of kippen) zou zien rondlopen. Vermoedelijk ben ik niet zo dapper dat ik er met een mestvork op af ga. En ik hoop dat deze moedige boer gauw herstelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:42

Marjo schreef:
De wolf heeft zich verdedigd tegen een boer die op zijn beurt zijn vee probeerde te verdedigen. Wat geheel begrijpelijk is, maar we moeten niet doen alsof deze wolf op pad was om een mens aan te vallen.

Ja, dat vind ik ook de belangrijke nuance.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:45

Ik citeer met grote instemming:
Marjo schreef:
De nuance ontbreekt volkomen in de titel van dit topic en in veel berichten en reacties. Mensen doen echt alsof de wolf uit het niets een voorbijganger gepakt heeft terwijl dat pertinent niet waar is.

... en inderdaad, de vraag hoe te leven met de wolf is de grote vraag.

Uit alle reacties die ik vandaag hoorde, inclusief dit topic, is het ook heel emotioneel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:48

Marjo schreef:

Ik geloof nog steeds dat we echt moeten leren leven met die wolf, maar ik vind wel dat de politiek/ natuurbeheerders hier een wat actievere rol in mogen gaan aannemen. Heb het idee dat ze alles maar een beetje de boel laten op het moment.

Hier kan ik me in vinden. Waarbij ik dan wel vind dat wolven die (regelmatig) huisdieren/vee pakken gewoon afgeschoten mogen worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:49

Koper schreef:
BigOne schreef:
Een opgesloten wild dier ( wolf, zwijn) ga je niet opjagen met riek en schop,zelfs een grote vreemde hond zal je pakken wanneer hij geen kant op kan.

Klopt. Het was veel handiger geweest als die boer een geweer had en hij niet in zo'n truttig land had gewoond waar je je eigen dieren niet mag verdedigen wanneer ze worden doodgebeten.

Ik weet niet wat ik zou doen als ik hier een wolf of ander beest bij de paarden (of kippen) zou zien rondlopen. Vermoedelijk ben ik niet zo dapper dat ik er met een mestvork op af ga. En ik hoop dat deze moedige boer gauw herstelt.

Een mooie luchtbuks ofzo, daar heb je tegenwoordig ook best leuke modelletjes van. :j Kun je gewoon zo kopen. Ik zeg maar wat he. Nu terug onder mijn steen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:51

_San87_ schreef:
Marjo schreef:

Hier kan ik me in vinden. Waarbij ik dan wel vind dat wolven die (regelmatig) huisdieren/vee pakken gewoon afgeschoten mogen worden.

Ik vraag me af of afschot de oplossing is. Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar waarom ze vee en huisdieren pakken ipv het overige wild en of het wel écht de wolf was. Er worden namelijk ook heel veel dieren gedood door honden helaas.

Zolang we nog een jachtseizoen hebben voor wild in Nederland, kan ik me niet voorstellen dat er te weinig voedsel is voor de wolven.

Maar dit zijn dus wel dingen die een provincie en natuurbeheerder moet gaan aanpakken en onderzoeken. Ik heb gewoon niet het idee dat zij hier actief mee bezig zijn op het moment. Nu woon ik zelf ook niet in dat gebied, maar ik dacht dat de wolf al wel op de heuvelrug gesignaleerd is..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:54

Gypsy schreef:
Een mooie luchtbuks ofzo, daar heb je tegenwoordig ook best leuke modelletjes van. :j Kun je gewoon zo kopen. Ik zeg maar wat he. Nu terug onder mijn steen.

En dan is het een kwestie van tijd tot er iemand wordt neergeschoten die per ongeluk wordt aangezien voor een wolf.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:54

BigOne schreef:
En de boer is ( gelukkig) al weer thuis, dus kapot gebeten pezen? Dat zal wel meevallen want dan was er een operatie nodig.

is naar huis maar ze moesten nog beraden hoe dat ze dit soort wonden veroorzaakt door een wolf zouden moeten behandelen want dat wisten ze niet eens in het zh.

https://www.ad.nl/binnenland/wolf-bijt- ... ~ab5167cb/
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 09-07-23 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:56

Gypsy schreef:
Koper schreef:

Nou ja, bij voorbeeld.

Als je de politie belt ("goeiemorgen, er staat hier een wolf in m'n wei en hij is bezig mijn schapen te verscheuren". Of wat je ook maar zegt in zo'n geval) en ze niks voor je doen, en het ziekenhuis ook niet zo goed weet wat ze met je verwondingen moeten. Dan denk ik: 1 - 0 voor de wolf vs de paraatheid in Nederland.
https://www.ltonoord.nl/actueel/lto-eis ... wSpUdEFCTo

En dan lijkt het mij gewoon handig als je zelf wat kunt ondernemen en daar meer middelen voor hebt dan een riek :Y)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:58

Het komt nu in het journaal NPO 1

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:00

"Ze weten niet wat ze met de verwondingen moeten"
betekent voor mij dit:
de mond van de meeste dieren zit barstensvol met bacteriën.
(Dat geldt zeer zeker voor de mens.)

Mensen worden niet dagelijks door wolven gebeten
... gelukkig maar!!..
dus denk ik dat er nu internationaal overleg is over bacteriën en de juiste behandeling daarvan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:00

Oh wellicht rabies?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:01

Koper schreef:
Nou ja, bij voorbeeld.

Als je de politie belt ("goeiemorgen, er staat hier een wolf in m'n wei en hij is bezig mijn schapen te verscheuren". Of wat je ook maar zegt in zo'n geval) en ze niks voor je doen, en het ziekenhuis ook niet zo goed weet wat ze met je verwondingen moeten. Dan denk ik: 1 - 0 voor de wolf vs de paraatheid in Nederland.
https://www.ltonoord.nl/actueel/lto-eis ... wSpUdEFCTo

En dan lijkt het mij gewoon handig als je zelf wat kunt ondernemen en daar meer middelen voor hebt dan een riek :Y)

Hmmm ja de politie gaat gewoon met gepaste spoed ter plaatse op zo'n moment. Ze zijn er immers voor mens en dier, dus als dat niet gebeurd dan mag daar wel een klacht tegen ingediend worden (even er vanuit gaande dat ze een keuze hadden, want mensen gaan nog altijd voor op dieren).

Maar ook dit schetst maar weer hoe goed de politiek/bestuursorganen bezig zijn met de actuele situatie. Het is niet alsof de wolf gisteren ons land in is gekomen toch :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:04

prompter schreef:
Oh wellicht rabies?

.... ik heb uit de verschillende berichten nou net niet begrepen dat het dier 'dol' was.

Als het kadaver wordt onderzocht zullen ze dit zeker checken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:08

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:12

Neem aan dat ze wel op de hoogte zijn als er rabies heerst onder de wolven in Nederland.

Wel zal het een gezellige beerput aan bacteriën zijn in z’n muil, maar dat is bij een buitenkat net zo goed.