Bezuinigingen in de ouderenzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:28

_San87_ schreef:
Ik geloof niet dat we geld tekort komen, ik geloof dat het verkeerd verdeeld wordt (als in, veel geld naar managementlagen ipv de vloer).

Eens, ik heb zelf stages gelopen in verpleeghuizen en de hoeveelheid managementlagen en "ondersteunend personeel" is om te janken. Daarom werken die particuliere initiatieven vaak ook zo goed, dan hou je het zelf in de hand. Je ziet zulke initiatieven ook vaak in de verstandelijk beperkten zorg. Ouders die samen een huis oprichten en de boel regelen.

Zorgen voor je ouders klinkt heel mooi en nobel maar is in de praktijk soms lastig.
De oma van mijn man is heel oud mar woont hier 100 KM verderop, heeft nog 1 kind die nog full time werkt en twee kleinkinderen (100 km verderop dus). Hoe graag je ook wil, dat werkt niet. Ook de kleinkinderen werken, hebben zelf kinderen e.d.

En hoe lief ik mijn ouders ook vind, zowel mijn vader als schoonvader zijn bepaald niet het type om voor te zorgen, ik moet er oprecht niet aan denken. :')
Kinderen zijn dan ook geen garantie voor gebakken zitten qua zorg. Of ze verhuizen ver bij je weg, hebben drukke carrières en gezinnen of je bent zelf een dusdanig onmogelijke draak dat ze niet meer naar je omkijken als het kan. Daarbij kan/wil ook niet iedereen kinderen krijgen en zijn de gezinnen ook veel kleiner dan jaren geleden qua verdelen van zorg.

Al vind ik verpleeghuizen ook wel heel heftig en snap ik de mening van mensen die zeggen doe mij dan maar een pil ook heel goed.
Het allermooiste is particuliere thuiszorg is mijn ervaring, maar het prijskaartje wat daaraan hangt is ook heel stevig. Ook als verplegend personeel is dat een veel dankbaardere manier van werken dan wanneer je van adres naar adres vliegt en geen tijd hebt voor een bakje koffie en een praatje voor de eenzamen. Een initiatief als buurtzorg is trouwens ook een hele mooie vorm van thuiszorg, die besparen compleet op management en zetten de extra tijd in bij hen die het kunnen gebruiken (ook niet iedere oudere met een steunkous en een oogdruppel zit op heel veel aanspraak te wachten of heeft daar tijd voor), heel mooi concept.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:34

Maar die managers gaan echt niet snijden in hun baan..

In het ziekenhuis zag ik dat ook.
Ik had een leidinggevende en die weer en die weer. En wat ze nou allemaal zo anders deden??

En elke euro die verkeerd is is er 1 teveel. Onzinnige kunst, een domme actie met iets bouwen. Maar ook de overlast gevende asiel zoeker die na een maand hier nog is.
Alle euro's stapelen. Het is nooit 1 ding alleen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:48

Dat de uitkering die men krijgt en waar men van kan sparen losstaat van de behandeling die men krijgt / nodig heeft van elkaar losstaan, ben ik het niet helemaal mee eens.
De impact van ouderdomskwalen / -ziekten of beperkingen speelt (althans in België) wél een rol in de uitkering die je krijgt en welke hulp / steun / hulpmiddelen je gefinancierd krijgt. Maar er is te weinig geld om iedereen die het nodig heeft te kunnen helpen (te weinig geld voor budgetten waarmee zorg gefinancierd kan worden). En ja, ik ken situaties van dichtbij waar mensen met een beperking, die werken, een netwerk hebben, meer geld kunnen missen dan andere leeftijdsgenoten zonder beperking enz enz veel hulp (gefinancierd) krijgen, terwijl er ook heel wat situaties van mensen met een beperking zijn waarin men niets gefinancierd krijgt én men geen netwerk heeft, een inkomen heeft beneden het bestaansminimum etc.
En omdat er over sectoren heen niet samengewerkt wordt en er overal bespaard wordt en er aan mantelzorg gedaan moet worden, gaat men er bv in de gehandicaptenzorg vanuit dat bejaarde ouders voor hun zoon/dochter met een beperking blijven zorgen (ja, ook fysieke zorg) en tegelijkertijd wordt voor die hulpbehoevende bejaarde ouders ook verwacht dat de kinderen mantelzorg op zich nemen. Gevolg: beide moeten zelf de extra zorg financieren van een vaak (te) beperkt inkomen of men moet het stellen met minder zorg dan men nodig heeft, wat ook niet bepaald positief is.

En ja, ik snap ook wel dat er frustraties zijn over asielzoekers. Maar imo gaat de (kwaliteit van) zorg niet verbeteren als er minder asielzoekers zijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:50

Rivendell schreef:
Dus jullie vinden het geen probleem dat jongeren niet meer aan een huis komen, omdat ouderen in hun te grote woningen blijven zitten? Omdat zij nergens heen kunnen? En dat als ze weg gaan, hun huis naar asielzoekers gaat? Bij mijn ouders kn de buurt gebeurt dar dus aan de lopende band. En mijn broer kan nergens heen, omdat er geen woningen zijn. Komt er pas een kleine woning vrij waar broer op reageert (staat hoog op de lijst) en wie krijgt de woning? Juist, asielzoekers
Edit typo

Iedere gemeente dient een aantal asielzoekers te plaatsen, dat gaat naar gelang de grootte van de gemeente in percentages. Er zijn gemeenten die aangeven meer ruimte te hebben, vaak de gemeenten in wat meer "uithoeken" van het land en er dus voor kiezen meer woningen aan te bieden. Dat scheelt de drukbevolkte gemeenten in bijvoorbeeld het Westen wel weer in de plaatsingen gezien de nood daar hoger is. Jammer genoeg is er geen landelijk overkoepelend orgaan wat heel sec kijkt waar veel en weinig ruimte is voor plaatsingen waardoor het in sommige gemeenten al heel krap is om een woning te krijgen en andere gemeenten leegstand hebben. Daar komt een ander probleem bij, was pas iets over op TV en zie je ook wel in het funda topic, huizen die al jaren leeg staan maar die om welke reden dan ook niet verkocht worden gezien ze nu in handen zijn van particulieren.

Als je hem dan helemaal doortrekt, hebben mensen woningen nodig van 200 m2 en groter? Nee dat hebben we niet, alles maar opsplitsen dan qua grote boerderijen/villa's/monumentale panden? Dan kunnen we een stuk meer mensen kwijt op hetzelfde oppervlakte. :)*
Ik werk in een uithoek van Overijssel, genoeg leegstaande panden en grond, maar daar willen mensen niet heen verhuizen.
Absoluut niet mijn opinie hoor, ik geloof in wonen waar je wil wonen, je bent gebonden aan een regio tenslotte en ik geloof ook zeker in lekker groot wonen als je dat fijn vind maar om hem door te trekken qua mogelijkheden.

Echter staat dit wel los van de zorgkosten, echt niet iedere oudere woont in een huis wat geschikt en betaalbaar is voor jongeren qua doorstroom, of moeten we de huizen ook maar goedkoper gaan maken?
Ik bedoel het niet vervelend maar ik vind dit heel erg overkomen als "hunnie deden en hunnie hebben en hunnie krijgen wel".

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:54

DuoPenotti schreef:

Ik had een leidinggevende en die weer en die weer. En wat ze nou allemaal zo anders deden??

En elke euro die verkeerd is is er 1 teveel. Onzinnige kunst, een domme actie met iets bouwen. Maar ook de overlast gevende asiel zoeker die na een maand hier nog is.
Alle euro's stapelen. Het is nooit 1 ding alleen.

Managers zelf gaan logischerwijs niet snijden in hun eigen werk, geef ze eens ongelijk?
TBS'ers, dementerenden en psychiatrisch patiënten kunnen ook heel veel overlast geven, die ook maar allemaal wegdoen? Die hebben ook niet gekozen voor hun aandoening/verleden/trauma.
Uiteraard eens wat betreft de rotte appels tussen asielzoekers maar die hebben we ook tussen de Nederlanders zitten. Ik geloof namelijk niet zo dat je gaat vluchten omdat het zo gezellig is in Eritrea en naar zo'n koud en kaal land gaat waar je de taal niet spreekt en mensen je raar aankijken. De verhalen van vluchtelingen zijn vaak niet mals.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:02

Ja wat hier als rotte appel woont heb je mee te dealen. Rotte appels erbij laten komen niet.
Zo simpel is dat. Dat gaat niet over vluchtelingen mocht dat weer eens niet begrepen worden.

En wat ik schreef het gaat om alles samen. Elke euro over de balk.
En nee die managers snijden niet in zichzelf. Politiek ook niet in wachtgeld. Maar dat moeten we dan maar goed vinden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:02

flooooo schreef:
Iedere gemeente dient een aantal asielzoekers te plaatsen, dat gaat naar gelang de grootte van de gemeente in percentages. Er zijn gemeenten die aangeven meer ruimte te hebben, vaak de gemeenten in wat meer "uithoeken" van het land en er dus voor kiezen meer woningen aan te bieden. Dat scheelt de drukbevolkte gemeenten in bijvoorbeeld het Westen wel weer in de plaatsingen gezien de nood daar hoger is. Jammer genoeg is er geen landelijk overkoepelend orgaan wat heel sec kijkt waar veel en weinig ruimte is voor plaatsingen waardoor het in sommige gemeenten al heel krap is om een woning te krijgen en andere gemeenten leegstand hebben. Daar komt een ander probleem bij, was pas iets over op TV en zie je ook wel in het funda topic, huizen die al jaren leeg staan maar die om welke reden dan ook niet verkocht worden gezien ze nu in handen zijn van particulieren.

Als je hem dan helemaal doortrekt, hebben mensen woningen nodig van 200 m2 en groter? Nee dat hebben we niet, alles maar opsplitsen dan qua grote boerderijen/villa's/monumentale panden? Dan kunnen we een stuk meer mensen kwijt op hetzelfde oppervlakte. :)*
Ik werk in een uithoek van Overijssel, genoeg leegstaande panden en grond, maar daar willen mensen niet heen verhuizen.
Absoluut niet mijn opinie hoor, ik geloof in wonen waar je wil wonen, je bent gebonden aan een regio tenslotte en ik geloof ook zeker in lekker groot wonen als je dat fijn vind maar om hem door te trekken qua mogelijkheden.

Echter staat dit wel los van de zorgkosten, echt niet iedere oudere woont in een huis wat geschikt en betaalbaar is voor jongeren qua doorstroom, of moeten we de huizen ook maar goedkoper gaan maken?
Ik bedoel het niet vervelend maar ik vind dit heel erg overkomen als "hunnie deden en hunnie hebben en hunnie krijgen wel".

Ik wil dat wel *\o/*! Helaas verhuist mijn baan niet mee :\.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:06

Het gaat niet alleen om managers, maar om alles er omheen. Dus alle uren administratie, maar ook degene die dat weer moet verwerken, degene die daar weer iets van moet vinden, enz.
Volledig gebureaucratiseerd.

Daardoor hebben we iets gemaakt wat heel duur is (we staan wat dat betreft in de top van de EU) en heel ingewikkeld, waardoor veranderen ook weer lastig is (want waar moet je beginnen).

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:11

DuoPenotti schreef:
Ja wat hier als rotte appel woont heb je mee te dealen. Rotte appels erbij laten komen niet.
Zo simpel is dat. Dat gaat niet over vluchtelingen mocht dat weer eens niet begrepen worden.

En nee die managers snijden niet in zichzelf. Politiek ook niet in wachtgeld. Maar dat moeten we dan maar goed vinden?

Dat zeg ik niet, ik bedoelde te zeggen dat het snijden in management vanuit hoger hand moet komen.
Wachtgeld vind ik oprecht het meest verkwistende wat er is, daar kunnen we wat mij betreft meteen mee stoppen.

San, en dat is ook wat ik bedoelde, je bent vaak om een bepaalde reden gebonden aan je woongebied. Of "moet" naar een duurder gebied verhuizen wegens werkgelegenheid, veel van onze vrienden zijn na de studies ook blijven hangen in Amsterdam. Niet omdat het daar nou zo lekker goedkoop is maar omdat je hier niet aan de slag kunt in de functie die je wil.

Las ook nog iets over het veramerikaansen (dat is vast geen woord) van het systeem en dat herken ik wel. Wij hebben bij opa en oma ook een ZZP'er ingehuurd voor 24/7, met een kleine familie en drukke levens redt je het anders niet. Betekent niet dat ik het niet sneu vind voor de mensen die dit niet kunnen en dus vast zitten. De filosofische vraag is denk ik ook wanneer je het qua systeem goed doet, van communisme en teveel gelijkheid ben ik geen fan maar het Amerikaanse systeem heeft zich ook te vaak bewezen als schrijnend voor een groot deel van de mensen.
Dat maakt de discussie wel heel groot en toch denk ik dat dit wel onderliggend is aan het probleem.

E: Kendra, dat noemde Verootje en ik ook, management maar ook alle beleidsmedewerkers, kunstenaars, ontwerpers van de panden (verdiend een vriendje van me leuk geld mee als architect, beetje wauwelen en dan een compleet onpraktisch pand neerzetten) maar inderdaad ook het inzetten van de zorgverlening, de verantwoording van je uren/reiskosten/agenda/mails/scholingen. Ik heb er bijna een volledige baan aan. :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:12

OleJon schreef:
Doubtless schreef:

_/-\o_

Verwerpelijke openingspost, schaam je TS.

Helemaal niet, ze heeft gelijk.
Maar dat mag weer niet benoemd worden.

;)
... de slachtofferrol als keuze.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:22

BigOne schreef:
Babootje, het ligt wel wat genuanceerder:
https://www.omroepwest.nl/amp/nieuws/45 ... x-daklozen

Juist door deze acties wordt de wachtlijst voor het huren van normale woningen echt niet langer.

Dat doorbraakplan is nog lang geen feit. Genoemde locaties ken ik wel, maar het stuit nog op veel problemen. Het is allemaal nog niet snel geregeld. Tijdelijke (flex)woningen hebben een best redelijk hoge kwaliteit maar een kortere exploitatieduur waardoor er een hoge onrendabele top is. Daar wil niet iedereen in investeren. Het vergunningentraject bij de gemeente is heel stroperig.
Daarbij willen statushouders ook geen flexwoning; ze willen een permanente sociale woning.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/470274 ... te-tekenen
Tijdelijke woningen in sloopcomplexen kennen we natuurlijk ook van adhoc. Dat is leuk voor daklozen, maar als gezin wil je gewoon een huis waar je kunt blijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:27

pmarena schreef:
Zoiets daarvan had ik wel gehoopt dat het inmiddels overal wel zou zijn, op die manier voel je je niet in 1 of ander hok weggestopt... ze boden daar in het bejaardentehuis ook maaltijden aan voor omwonenden (veel van die ouderenwoningen) en vrienden en bekenden enzo, voor ik geloof maar 5 gulden / euro per persoon. Dan was er ook wat extra aanloop en aanspraak en de nog zelfstandig wonende ouwetjes hoefden dan ook niet elke dag zelf te koken en dat waren prima maaltjes :)

Dat waren nog eens mooie tijden... Maar helaas, er moest bezuinigd. Mensen konden wel langer thuis wonen (en vereenzamen) met een beetje thuiszorg, als het mee zat een kwartiertje,
Uiteindelijk resultaat is een vastgelopen woningmarkt, vereenzaamde ouderen en uiteindelijk is het er zeker niet goedkoper op geworden. Zo zonde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:31

Ja zoiets was gewoon hartstikke goed geregeld :j

Op zich is het idee van langer thuisblijven niet zo slecht, denk ik. Omdat veel mensen het denk ik ook wilden. Alleen moet er natuurlijk voor de mensen die wel een soort woongroep idee willen, ook wat zijn zodat er huizen vrij komen, de zorg gecentraliseerd kan worden en alles. Als je dan de leeftijden en capaciteiten een beetje mengt kunnen de betere mensen in principe ook nog wat bijdragen om de verzorgenden te ontzien.

Het schijnt trouwens ook heel bijzonder te zijn dat er in verzorgingstehuizen nog een eigen keuken is....?
Volgens mij begon dat 20 jaar geleden al in te zetten. Bij mijn oma uit 1922 werd er nog zelf voor de bewoners gekookt in het tehuis 3 jaar geleden.

Als leek zou ik zeggen: voorzie dat soort locaties zoals toen bij mijn oma. Je had het bejaardentehuis. Daar omheen nog senioren- en aanleunwoningen. Die mensen konden ook terecht in het bejaardentehuis voor een maaltje, om aan therapieën en activiteiten mee te doen. Konden wat vrijwilligerswerk doen van met de koffie langs gaan of een praatje maken / boodschapje of spelletje doen met de bewoners.

Dat soort dingen. Als je dat een beetje centraliseert is dat toch voor alle partijen een stuk rustiger en makkelijker? Naarmate de senioren ouder worden trekken ze steeds meer naar het bejaardentehuis toe voor eten en andere dingen. Dan is op een gegeven moment de stap ook niet meer zo groot om daar intern een woonunit te betrekken :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-07-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:36

flooooo schreef:

We hadden vroeger beleid om bijvoorbeeld ook de werkgelegenheid te spreiden over diverse regio's in Nederland. Dat beleid is afgeschaft. Dus zijn er veel organisaties weggetrokken uit alles wat niet Randstad is. En kan de Randstad het op geen enkele manier meer aan met wonen of verkeer.

(Ook dat staat deels los van de zorg voor ouderen, maar het maakt de situatie wel nog meer uit balans.)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:14

DuoPenotti schreef:

Jammer genoeg is de rotte appels er op voorhand uit halen, heel moeilijk. In elk systeem, in iedere bevolkingsgroep, ga je mensen zien die er de kantjes aflopen en het systeem daardoor nog ingewikkelder maken en zorgen dat de bevolkingsgroep waartoe ze behoren negatief gezien gaat worden.

En helaas gaat een behoorlijk deel van het geld niet naar wie het het meest nodig heeft of waar het in oorsprong voor bedoeld is. Dat is inderdaad aan de politiek, al zie ik dat nog niet snel veranderen.
Wel vind ik dat als je de mogelijkheid hebt en er zijn dingen die echt niet door de beugel kunnen m.b.t. de zorg dat je dit ook moet melden / klacht indienen. Een deel mensen met een zorgnood zijn niet in staat klacht in te dienen of durven het niet omdat ze bang zijn dat dat negatieve impact gaat hebben op de zorg van zichzelf of een naaste, waardoor ze uiteindelijk niet krijgen waar ze recht op hebben. Als je wel "fouten" of tekortkomingen meldt, doe je dat dus niet enkel voor jezelf, maar ook voor andere kwetsbare mensen die anders in de kou blijven staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:18

Nou dat vind ik sowieso een belangrijk punt. Want in theorie is dat makkelijk gezegd, maar waar ga je precies een klacht doen op het moment dat jij of familie / bekende op een vervelende manier benaderd wordt door zorgpersoneel of de organisatie in het geheel?

De ellende is dat je ontzettend kwetsbaar bent op het moment dat je die zorg nodig hebt... en aangezien je al in een vervelende situatie zit (die er niet zou moeten zijn bij fatsoenlijk personeel in een goede organisatie) is de kans behoorlijk aanwezig dat het alleen nog maar vervelender voor je gaat worden op het moment dat je een klacht neerlegt :(:)

Je zou zo'n klacht buiten de organisatie neer moeten kunnen leggen en een soort garantie moeten hebben dat je direct uit de situatie gehaald wordt zodat degene met wie je problemen hebt, je niet terug kan pakken ofzo.... want die negatieve impact is vrees ik erg realistisch.

pateeke

Re: Bezuinigingen in de ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:38

Ik weet niet hoe het in Nl is, maar in België dien je eerst een interne klacht in te dienen. Ben je het niet eens met de uitkomst, dan kan je klacht neerleggen bij de overheid / een overheidsinstantie / ombudsman. De zorginspectie kan dan ingeschakeld worden om na te gaan of de organisatie handelt zoals nodig is.

Ik heb en een collega hebben cliënten soms aangegeven dat ze best klacht zouden indienen ivm de zorg door de organisatie waar we voor werkten. De meeste cliënten durfden dit niet, ook niet als het ging om situaties die fataal hadden kunnen aflopen, bang dat hun naasten dan geen plekje meer zou hebben.

In zulke gevallen is het erg belangrijk dat je mensen om je heen hebt die je daarin kunnen steunen. Als je die steun hebt én je bent in staat om een klacht in te dienen, dan kom je op voor jezelf, maar ook voor andere cliënten in een vergelijkbare situatie die niet die mogelijkheden hebben.
Maar je hebt gelijk hoor, dat als je afhankelijk bent van zorg, je al erg kwetsbaar bent en het dus alles behalve gemakkelijk is.
Het zou mooi zijn als daar in het geheel iets mee gedaan wordt zodat kwetsbare mensen die zorg nodig hebben ook kwalitatieve zorg krijgen. Spijtig genoeg gaat het steeds meer om kwantiteit dan om kwaliteit. Als je soms de verhalen hoort van bv ouderen in een verzorgingshuis of bejaardenhuis, dan word ik behoorlijk boos.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:21

OleJon schreef:
doubtless schreef:

_/-\o_

Verwerpelijke openingspost, schaam je TS.

Helemaal niet, ze heeft gelijk.
Maar dat mag weer niet benoemd worden.

TS mag benoemen wat ze wil. Maar dat maakt het niet minder verwerpelijk, noch dat ze gelijk heeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:06

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:03

secricible schreef:
Vandaag las ik onderstaand artikel op LinkedIn dat gaat over de immense kosten aan faalzorg op dit moment.

'Wij van in de zorg' vraagt aandacht voor de paarse olifant van het zorgstelsel
https://www.linkedin.com/pulse/wij-van- ... =share_via

Daar kan ik me wel in vinden… het is inderdaad erg jammer dat er zoveel verspild wordt…
Er was gisteren ook een docu van 2Doc over de falende (ouderen)zorg zag ik…

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 16:13

DuoPenotti schreef:

n.

Jawel hoor. Dat doen ze dan wel van hogerhand.
Ik werk al meer dan 20 jaar in de wijkverpleging. De eerste 10 a 15 jaar had elke team een eigen manager en die had weer een eigen planner/secretaresse. Soms zelfs 2.
Aantal jaren geleden is er bij ons in veel dingen gesneden. Planners/secretaresses werden eruit gegooid. Manager moest plannen en telefoontjes gingen rechtstreeks naar een team. Een aantal managers zijn eruit gegooid. 1 manager kreeg 3 a 4 teams onder zich
Nu sinds een aantal jaren verder gesneden. Veel taken zoals plannen/roosteren en telefoontjes zijn bij ons team terecht gekomen. . De manager heeft nu 16! Teams onder zich. Dus wat vroeger door 16 managers gedaan werd.
Heel veel overhead is verdwenen. Zo ver dat ze een paar kantoor gebouwen ook niet meer nodig hadden. Dus het kan echt wel en ze doen het ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:00

Nou gelukkig dan maar dat het op Sommige plaatsen dan wel eindelijk gebeurt :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:06

Vergeet vooral niet dat iedereen heel anders is.

Mijn moeder was gewend veel geld uit te geven aan eten en was ook van huis uit erg verwend op dat gebied.
Ze eet nu graag samen, maar vindt het eten vaak erg saai of kaal. Waar er ook een paar ouderen zijn die heerlijk zitten te genieten en het eten prima vinden. En vaak is die generatie meer gewend aan eten wat de pot schaft.

Mijn moeder heeft nog een ruime eigen keuken en ook budget, dus kan ook kiezen om zelf eten te maken als ze echt iets anders wil, maar dan eet ze dus alleen en dat is een keus.

Wasgoed kan je voor betalen of zelf doen. Voorlopig doet ze het weer zelf. En we nemen dat ook niet uit handen, want wat ze kan moet ze vooral doen.

De een die dienst heeft loopt zo door en de ander klopt op de deur. Daar moet je een beetje aan wennen.

Mijn oma zat nog in een echt bejaardenhuis met extra zorg en die zat veel meer alleen. Is overleden daar in 1999.
Waar mijn moeder zit is ook elke dag een bezigheid en lopen ook vrijwilligers. Ze kunnen kegelen, quiz doen, sjoelen, breien, haken, kaarten etc. En er zijn duofietsen die we vorige week hebben geleend.
De meesten hebben op ene wachtlijst gestaan of een indicatie gekregen. Maar toen ik rond belde, kon je bij meerdere huizen ook nog op de gewone wachtlijst. Die is wisselend 1 tot 2jr.
Niet allemaal hebben ze crisis opvang en als deze plek niet was vrij gekomen, was ze zomaar ergens geplaatst.

Wat mij opvalt is dat ergens waar dingen behoorlijk goed geregeld zijn en de werksfeer goed is, dat ook echt wordt doorgegeven. Als ik daar ben is echt iedereen even vriendelijk en behulpzaam. Dat kan je ook hoog houden als iedereen zo werkt.

Waar mijn broer op dagbesteding zat ging het hard achteruit en werd de sfeer slechter en slechter. Dan kan ook niet 1 positief iemand dat meer omhoog krikken.
Het werk zelf en de problemen veranderen niet, maar wel hoe de beleving is.

Mijn moeder dacht ook dat ze niks meer mocht bezitten of beslissen, maar dat valt enorm mee. Maar wederom zijn ze bij haar erg vrij en laten mensen ook zoveel mogelijk in hun waarde.
Dat heb ik ergens anders weleens anders meegemaakt hoe er tegen ouderen werd gesproken.

Omdat er zoveel negativiteit is, wordt dit ook het algemeen beeld en velen nemen het ook over van horen zeggen of een enkele ervaring. Maar het is echt niet overal hetzelfde en het is ook voor iedereen anders hoe ze het beleven.

Bij mijn moeder is ook een gesloten/veilige afdeling voor dementen. Daar is iemand die nog vrij goed is en die mag nog meedoen aan spelletjes en activiteiten. Daar wordt dus echt wel naar gekeken en rekening mee gehouden.

Ik moet wel zeggen dat de teamleider zich vreselijk uit de naad werkt en echt altijd klaarstaat. Maar die haalt daar ook zijn voldoening uit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:25

Wat ik vaak zeg: 'Het systeem deugt van geen kant, maar de mensen die er werken zijn geweldig'.

Mijn moeder is zwaar dement en woont in een verpleeghuis. Ze doet nergens meer aan mee maar er wordt goed voor haar gezorgd. Alles wat niet goed gaat komt voort uit alle gedoe er omheen.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ze nog thuis woont. De laatste maanden voor haar opname waren erg zwaar, ze was 'zorgmijdend' maar viel wel gemiddeld 2 x per dag - waarna ze iedere keer weer opgehesen moest worden. Dus ik heb ook wel mijn twijfels bij dat langer thuis wonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:19

pateeke schreef:
secricible schreef:
Vandaag las ik onderstaand artikel op LinkedIn dat gaat over de immense kosten aan faalzorg op dit moment.

'Wij van in de zorg' vraagt aandacht voor de paarse olifant van het zorgstelsel
https://www.linkedin.com/pulse/wij-van- ... =share_via

Daar kan ik me wel in vinden… het is inderdaad erg jammer dat er zoveel verspild wordt…
Er was gisteren ook een docu van 2Doc over de falende (ouderen)zorg zag ik…

Daar kan ik me ook wel in vinden. Maar niet alleen de verhouding zorgwerkers aan de zorg en handen aan het bed is scheef, ook is het hele vermarkten van de zorg er de oorzaak van dat er heel veel fraude mogelijk is door bedrijfjes die zorg aanbieden.