_San87_ schreef:Ik geloof niet dat we geld tekort komen, ik geloof dat het verkeerd verdeeld wordt (als in, veel geld naar managementlagen ipv de vloer).
Eens, ik heb zelf stages gelopen in verpleeghuizen en de hoeveelheid managementlagen en "ondersteunend personeel" is om te janken. Daarom werken die particuliere initiatieven vaak ook zo goed, dan hou je het zelf in de hand. Je ziet zulke initiatieven ook vaak in de verstandelijk beperkten zorg. Ouders die samen een huis oprichten en de boel regelen.
Zorgen voor je ouders klinkt heel mooi en nobel maar is in de praktijk soms lastig.
De oma van mijn man is heel oud mar woont hier 100 KM verderop, heeft nog 1 kind die nog full time werkt en twee kleinkinderen (100 km verderop dus). Hoe graag je ook wil, dat werkt niet. Ook de kleinkinderen werken, hebben zelf kinderen e.d.
En hoe lief ik mijn ouders ook vind, zowel mijn vader als schoonvader zijn bepaald niet het type om voor te zorgen, ik moet er oprecht niet aan denken.

Kinderen zijn dan ook geen garantie voor gebakken zitten qua zorg. Of ze verhuizen ver bij je weg, hebben drukke carrières en gezinnen of je bent zelf een dusdanig onmogelijke draak dat ze niet meer naar je omkijken als het kan. Daarbij kan/wil ook niet iedereen kinderen krijgen en zijn de gezinnen ook veel kleiner dan jaren geleden qua verdelen van zorg.
Al vind ik verpleeghuizen ook wel heel heftig en snap ik de mening van mensen die zeggen doe mij dan maar een pil ook heel goed.
Het allermooiste is particuliere thuiszorg is mijn ervaring, maar het prijskaartje wat daaraan hangt is ook heel stevig. Ook als verplegend personeel is dat een veel dankbaardere manier van werken dan wanneer je van adres naar adres vliegt en geen tijd hebt voor een bakje koffie en een praatje voor de eenzamen. Een initiatief als buurtzorg is trouwens ook een hele mooie vorm van thuiszorg, die besparen compleet op management en zetten de extra tijd in bij hen die het kunnen gebruiken (ook niet iedere oudere met een steunkous en een oogdruppel zit op heel veel aanspraak te wachten of heeft daar tijd voor), heel mooi concept.