Rekening rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:53

https://www.ad.nl/wonen/bijna-twee-milj ... n9-BCamW90

deze past hier wel

Citaat:
Bijna twee miljoen Nederlanders hebben onvoldoende voorzieningen in de buurt
Bijna twee miljoen Nederlanders wonen in een gemeente waar het aantal voorzieningen in de buurt te wensen overlaat. Ze moeten gemiddeld meer dan vier kilometer reizen om bij een bibliotheek, zwembad, treinstation of café te komen.

Check

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:54

Ik vind oordelen vanuit een situatie 'been there done that' altijd wel erg gemakkelijk.

"ja wij doen dit ook, dus het kan wel", maar dan wordt er weinig verteld over wat iemand al gedaan / meegemaakt heeft, is er al pensioen, heeft men al een aantal keren verre vakanties gemaakt, altijd luxe geleefd en kunnen ze nu een stapje terug doen, of staat iemand ergens nog midden in.
Ik vind veel situaties veel te verschillend om er een soort van gelijkwaardige conclusie overheen te leggen..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:00

Cer schreef:
Ik vind oordelen vanuit een situatie 'been there done that' altijd wel erg gemakkelijk.

"ja wij doen dit ook, dus het kan wel", maar dan wordt er weinig verteld over wat iemand al gedaan / meegemaakt heeft, is er al pensioen, heeft men al een aantal keren verre vakanties gemaakt, altijd luxe geleefd en kunnen ze nu een stapje terug doen, of staat iemand ergens nog midden in.
Ik vind veel situaties veel te verschillend om er een soort van gelijkwaardige conclusie overheen te leggen..

Dit precies. Niet iedereen heeft dezelfde kansen.

Maargoed, zelf leef ik ook aardig 'luxe' volgens sommige standaarden. En met een goed vangnet. Ik hoop dat ze er op mijn werk (18km enkele reis) eens tempo gaan maken met het fiets-lease-plan of een nieuw fietsplan. Ik wil best fietsen, maar mijn huidige fiets is daar niet echt geschikt voor :+

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:02

Dat autorijden nu relatief wel erg goedkoop is ben ik het enigszins mee eens maar ik vind vooral dat het OV gewoon schreeuwend duur is. Ik ben qua kosten per dag nu dus goedkoper uit met een retour autorit + fractie verzekering/belasting/afschrijving dan met een retour OV naar werk. Dat vind ik eigenlijk ook te belachelijk voor woorden, waarom moet dat in godsnaam zoveel kosten. Dat ze daar ook maar iets aan doen ipv alleen het autorijden duur te maken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:20

Memories schreef:
Dat autorijden nu relatief wel erg goedkoop is ben ik het enigszins mee eens maar ik vind vooral dat het OV gewoon schreeuwend duur is. Ik ben qua kosten per dag nu dus goedkoper uit met een retour autorit + fractie verzekering/belasting/afschrijving dan met een retour OV naar werk. Dat vind ik eigenlijk ook te belachelijk voor woorden, waarom moet dat in godsnaam zoveel kosten. Dat ze daar ook maar iets aan doen ipv alleen het autorijden duur te maken.

Dat "goedkope" autorijden is echt in Nederland niet zo goedkoop als in andere landen. In de VS en Australië bijvoorbeeld is autorijden vele malen goedkoper. Maar ook in Spanje betaal je minder....

En hey ov is véél te duur inderdaad. Zeker als je met meerdere personen in een auto zit, dan is de auto vele malen goedkoper dan het ov.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:25

Janneke2 schreef:
Driekwart van de discussie vind ik (met dertig jaar ervaring rond rekeningrijden)
'antwoord geven op de verkeerde vraag'.

Op zich: vervoer is te vervuilend
EN te goedkoop.

... en wie haar leven heeft ingericht rond deze trieste gang van zaken komt nu met argumenten die op zich volstrekt waar zijn.

Het openbaar vervoer in Drenthe is een schaduw van 50 jaar geleden.
Ik ben import, en Klaas en ik zijn dus expres niet in een lief klein dorpje gaan wonen
"want we hebben toch een auto".

Ik ken veel mensen die vrolijk 'op een half uur autorijden' van hun werk GAAN wonen.
Om allerlei redenen.

... en dan kom je in de knoei met rekeningrijden.

Terwijl de GEMIDDELDE autorit iets van vijf kilometer is.
Ik snap dat een paardenarts daar gigantisch overheen gaat.

In het kader van 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'
de goede aanpak is het hele systeem aanpakken.
Vervoer is te goedkoop
de klimaatverandering te duur,
dus moeten er een hele serie zaken worden aangepakt,
waarbij ik vind dat openbaar electrisch vervoer (de bussen in Limburg - en uiteraard Arnhem) de boventoon moet voeren.
En het OV dus op oude sterkte, niet dat schamele krakkemikkige beetje van nu.

En ja, betalen voor asfaltgebruik etc hoort daar ook bij.

niet mee eens. Ik werk om te leven en niet ik leef om te werken. Ik moet niet aan denken om in de randstad te gaan wonen omdat ik dan dichterbij werk ben.. ik ben blij met mijn huis in een dorp aan het bos en half uur van mij werk af. Ik zou dood ongelukkig worden in de randstad.. Daarnaast vind maar een goede stalling waar mijn paarden 24/7 buiten kunnen lopen in de randstad..

Want mentale gezondheid is ook belangrijk. En daarnaast geef ik ook lessen dus reis ik ook veel. Ja ik kan dit verreken in de lesprijs.. Maar alles is al zo duur.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:26

Ja ik maak me hier ook wel flink zorgen over. Het kost allemaal al zo veel, en ik móet met de auto naar mijn werk. Thuiswerken is niet mogelijk, OV stopt niet in het dorp en rijdt niet op de uren dat ik moet werken en de fiets is helaas ook geen mogelijkheid.

50km per dag, dat keer 14 diensten per maand is 700 km per maand, dat zou mij 56 euro per maand aan rekeningrijden gaan kosten (als ze voor mij 8ct gaan rekenen). Dat is wel een forse verhoging ten opzichte van de 60 euro die ik nu per 3 mnd betaal. En dan heb ik mijn privé kilometers nog even niet meegenomen.
Tel daar de stijgende benzinekosten nog even bij op... -O-

Ik zie mijn salaris niet dusdanig groeien dat ik tegen die tijd een elektrische auto kan gaan rijden, en dan moet er ook op het werk & in de omgeving wel heel wat aangepast worden om al die auto's op te kunnen laden.

De overheid is hard bezig om werken steeds minder aantrekkelijk te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:30

Kaitlyn schreef:
Maar gaat (over het algemeen) een elektrische auto meer kilometers mee dan een benzine/diesel auto?
Ik ben absoluut niet tegen elektrisch, maar de prijzen van deze auto's, in combinatie met de actieradius en dat ik ook een trailer moet kunnen trekken maakt het nu nog heel onaantrekkelijk voor mij.

Elektrische auto's die goed gebouw zijn gaan gemiddeld langer mee inderdaad. In de eerste versies zaten nog wat 'foutjes', zoals de eerste Leaf die geen actief gekoelde/verwarmde accu heeft, maar daar leren ze alleen maar van, dus wat er nu wordt uitgebracht wordt beter en beter. Een EV motor heeft veel minder bewegende onderdelen en zit veel simpeler in elkaar waardoor die gewoon veel minder slijt. Bij een EV zit je natuurlijk met de software, veel elektra in het dashboard, maar dat heeft elke moderne auto.
Die van ons is een tweedehandje van 2018, maar ik heb er alle vertrouwen in dat die het langer gaat volhouden dan onze vorige auto's.
De komende jaren komen er enorm veel nieuwe modellen uit, ook heel veel met trekhaak en grotere actieradius.. en tegen die tijd zijn die auto's alweer 5/6/7 jaar oud en kosten ze niet veel meer dan een net zo oude benzineauto op dit moment kost.

Het is inderdaad lastig als je buitenaf woont, maar vroeger lukte het ook. Wij wonen op 7km afstand van de dichtstbijzijnde supermarkt. Ik ging er vroeger altijd langs als ik van het werk terug kwam. Later vaak met de fiets. Tegenwoordig zorg ik gewoon dat ik alle weekboodschappen in een keer haal.

Ik ben het er ook mee eens dat OV veel te duur is. De overheid zou daar best eens flink in mogen investeren, en ook buurtbussen terug halen in kleinere dorpen. Misschien zelfs helemaal gemoderniseerd; een bus 'bestellen' via een app, zodat ze niet hoeven te rijden als het niet nodig is, maar wel een vaste route en met plek voor genoeg mensen zodat het betaalbaar blijft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:32

Marjo schreef:
Ja ik maak me hier ook wel flink zorgen over. Het kost allemaal al zo veel, en ik móet met de auto naar mijn werk. Thuiswerken is niet mogelijk, OV stopt niet in het dorp en rijdt niet op de uren dat ik moet werken en de fiets is helaas ook geen mogelijkheid.

50km per dag, dat keer 14 diensten per maand is 700 km per maand, dat zou mij 56 euro per maand aan rekeningrijden gaan kosten (als ze voor mij 8ct gaan rekenen). Dat is wel een forse verhoging ten opzichte van de 60 euro die ik nu per 3 mnd betaal. En dan heb ik mijn privé kilometers nog even niet meegenomen.
Tel daar de stijgende benzinekosten nog even bij op... -O-

Ik zie mijn salaris niet dusdanig groeien dat ik tegen die tijd een elektrische auto kan gaan rijden, en dan moet er ook op het werk & in de omgeving wel heel wat aangepast worden om al die auto's op te kunnen laden.

De overheid is hard bezig om werken steeds minder aantrekkelijk te maken.

Maar krijg je geen kilometervergoeding van je werk? Dat is 21 cent per kilometer als het goed is. Daar zou je het rekeningrijden én de benzine mee moeten kunnen betalen als je geen grote zuipschuit hebt.

Ladygiroc

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:19

Ik vind het niet meer dan normaal dat kmvreters meer betalen dan iemand die nog geen 5000 km op een jaar rijdt. Ongeacht wat voor auto.

Zal alleen een meerjarenplan worden zoals het al jaren is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:30

Hier in de buurt rijden over de autobaan voornamelijk Duitsers, Polen, diverse nationaliteiten. Minder dan de helft heeft een NL kenteken.

Wat ik oneerlijk vind is dat als ik bijv. op vakantie ga naar Frankrijk ik daar in NL het rekeningrijden voor mag betalen. Maar alle buitenlanders die hier rondrijden en de weg belasten hoeven niks te betalen?
Hopelijk wordt daar dan toch ook iets aan gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:35

Scum schreef:
Hier in de buurt rijden over de autobaan voornamelijk Duitsers, Polen, diverse nationaliteiten. Minder dan de helft heeft een NL kenteken.

Wat ik oneerlijk vind is dat als ik bijv. op vakantie ga naar Frankrijk ik daar in NL het rekeningrijden voor mag betalen. Maar alle buitenlanders die hier rondrijden en de weg belasten hoeven niks te betalen?
Hopelijk wordt daar dan toch ook iets aan gedaan.

Klopt
Rij je op de A67 ben je met een geel kenteken in de minderheid.

Ladygiroc schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat kmvreters meer betalen dan iemand die nog geen 5000 km op een jaar rijdt. Ongeacht wat voor auto.

Zal alleen een meerjarenplan worden zoals het al jaren is.

Dat doen wel al jaren via onze brandstof.
Ook best zo eerlijk zie bovenstaande quote.
Wie tankt betaald, wie veel rijd tankt veel.

Alleen de Electro rijders staan niet aan de pomp en onze staat komt centjes te kort.
Dus gaan ze die halen bij de mensen die geen elektrische auto kunnen betalen en OV ook niet toereikend is.
Eerlijk hè?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:42

Maar hoe is het niet eerlijk als EV's ook gewoon per kilometer gaan betalen? Dat is toch júist veel eerlijker?

Ik vind het nu heerlijk hoor, wij zijn belachelijk goedkoop uit met onze EV, en straks ook als we wegenbelasting moeten betalen. Die 50 euro per maand is echt een lachertje voor de kilometers die we rijden. Dat wordt flink hoger met rekeningrijden.. maar ik vind het toch echt eerlijker.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:44

Omdat er nu rekenmodellen liggen dat zij veel minder gaan betalen. Niet juist flink hoger.

Laat het allemaal maar precies gelijk zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:47

Elektrisch rijden is hartstikke leuk, als je zonnepanelen kunt hebben. Wij wonen onder de bomen, no way dat zonnepanelen uit kunnen. Het is niet dat ik ze niet wil... Het heeft gewoon geen zin hier. Ik verdien ze nooit (en dan bedoel ik ook echt nooit) terug.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:50

In hoofdlijn vind ik rekeningrijden wel een goed idee. Maar het zou naar mijn mening eerlijker zijn als je voor een zwaardere auto alsnog een hoger kilometertarief hebt (EV of niet). Het zou nog steeds moeten lonen om een kleinere lichtere auto te rijden met minder uitstoot. Zou dan zelf alleen wel meer moeten betalen, met mijn zware trailertrekker :+ . Maar zou dan vaker de kleine auto van mijn vriend pakken als ik niet met de trailer op pad hoef.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:53

Nou ik heb er geen rekenmodel voor nodig om te weten dat wij met onze EV flink duurder uit gaan komen met rekeningrijden. Simpelweg omdat we veel kilometers maken. En terecht vind ik. De meeste mensen met EV's maken veel kilometers, en zullen toch echt duurder uit zijn dan met wegenbelasting. De hoogte van die wegenbelasting is overigens nog niet eens bekend, maar ik ga even uit van de huidige prijzen.

Dorien; ook zonder zonnepanelen is elektrisch rijden een stuk goedkoper dan brandstof. Wij besparen een paar duizend euro per jaar, en hebben afgelopen jaar alleen aan de openbare laadpaal geladen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:10

8nnemiek schreef:
Roodvos schreef:
Dat is ongeveer net zo zwaar als mijn Subaru Forester. En dat is al geen kleintje.
Bovendien mag die Forester ook nog eens 2 ton trekken, toch handig met een paard (kliniek bezoek bijvoorbeeld). Jouw koekblik mag nog geen kliko trekken.
Jij gebruikt voor het paard dan de (vervuilende) auto van familie. Ik, en velen met mij, hebben die luxe niet.

Die forester is heel wat zwaarder. Onze EV weegt nog geen 100 kilo meer dan de BMW 1 serie die mijn vriend daarvoor had. En qua ruimte past er zelfs meer in doordat er geen grote brandstoftank in ligt.

Wij hebben de laatste keer dat ons paard vervoerd moest worden, alweer jaren geleden, een paardenvervoer bedrijf laten komen om naar de kliniek te gaan. Niet ideaal inderdaad, maar ik ga geen zware auto en dikke trailer kopen voor die ene keer in de 5 jaar dat mijn paard vervoerd moet worden. Dan is het heel veel goedkoper om een bedrijf te laten komen.

Zeg jij nu dat ik niet weet hoe zwaar de auto is waar ik al bijna 10 jaar in rond rij :')
Tja, dan houdt de discussie wel snel op natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:12

En ik wil in nood niet vast zitten aan een ander.
Dat is een keuze die je gewoon zou moeten kunnen maken en niet door je strot geduwd moet worden door onze regering, terwijl het stroomnet alweer vol is....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:12

DuoPenotti schreef:
Omdat er nu rekenmodellen liggen dat zij veel minder gaan betalen. Niet juist flink hoger.

Laat het allemaal maar precies gelijk zijn.

Minder dan wat? Minder dan ze nu betalen of minder in verhouding tot rekeningrijden met een benzine of diesel?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:14

Minder in verhouding met de niet electrische rijders. Zij zouden een lager bedrag per km gaan betalen waarschijnlijk -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:16

Roodvos schreef:
Zeg jij nu dat ik niet weet hoe zwaar de auto is waar ik al bijna 10 jaar in rond rij :')
Tja, dan houdt de discussie wel snel op natuurlijk.

Google zegt 1731kg, maar nu zie ik dat de nieuwe modellen 1660kg wegen. Nog steeds heel wat meer dan die van ons.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:18

Inderdaad minder dan de elecktrische rijders

https://www.ad.nl/binnenland/veelrijder ... ~accf9e03/

En het gaat ech niet om het milieu het gaat om zakken vullen.
En nogmaals, wij gaan goedkoper uit zijn omdat we weinig rijden.
Maar het bedrijf dat dicht kan gaan, of baan verliezen kan zomaar alles veranderen.

En ondertussen tuffen de buitenlandse vrachtwagens en auto's hier zo rond.
Gewoon aan de pomp wat nu al is is het eerlijkste.
En de inkomsten die men misloopt ook halen waar ze het mislopen, bij de mensen die elektrisch rijden.

En de kilometers die je over de grens rijd, hoe weten ze dat?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:31

Jij belicht het wel op een heel negatieve manier DuoPenotti. We leven hier in een samenleving waar mensen die het minder goed voor elkaar hebben of getroffen zijn door vervelende omstandigheden hulp en vaak geld kunnen krijgen van de overheid. En ook behoorlijk wat. Daarvoor is het nodig dat de kas van het land in balans wordt gehouden. Een goede economie profiteren wij allemaal van, maar wij zijn ook degene die het in stand moeten houden. Prijzen van dingen veranderen is juist 1 van de goede manieren om bepaald gewenst gedrag te stimuleren. Wat denk je, dat al die vervuiling in de afgelopen decennia gewoon voor je opgelost kan worden zonder dat je er iets van merkt? We moeten allemaal een beetje veranderen. Je wordt tot niets verplicht en daarnaast is er geen recht dat jou zeker stelt dat er geen verandering in de wereld om je heen mag gebeuren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:33

Gitana helaas je staat echt kansloos met je rug tegen de muur. De overheid helpt pas als je of volledig in de sjit zit of je psychische problemen hebt. Anders krijg je te horen, red uzelf maar. Been there done that. -O-

De mensen die precies overal tussendoor vallen zijn de pineut.