Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:06

De vraag is natuurlijk of ze zo diep gekomen zijn. Volgens dit artikel is het raam getest op -1500 meter, niet op -4000.

Dit zal ongetwijfeld al genoemd zijn maar de kans is aanwezig dat het ding al implodeerde toen ze verder naar beneden gingen.

Poekkie

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:11

Tsja ze hebben hiervoor al eerder wat tochtjes gedaan met dat ding waarbij het blijkbaar wel goed is gegaan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:12

Als je leest hoeveel problemen er in het verleden met de onderzeeër zijn geweest, is het eigenlijk een wonder dat er zoveel duiken mee zijn gedaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:13

De NOS schrijft zelfs dit:

Citaat:
Het bedrijf achter de expeditie is herhaaldelijk gewaarschuwd dat er ernstige zorgen waren over de veiligheid voor opvarenden. Dat is duidelijk geworden uit rechtbankdocumenten. Een hooggeplaatst persoon bij OceanGate, eigenaar van de Titan, had geschreven dat het vaartuig meer moest worden getest. Ook experts hadden zorgen geuit over wat er kon gebeuren als de onderzeeër werd blootgesteld aan de enorme druk op de bodem van de Atlantische Oceaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:15

Dat ding is al regelmatig bij de Titanic geweest, toevallig is de vrouw van de piloot een achter achter achter kleindochter van twee rijke mensen die met de Titanic ten onder zijn gegaan.

De persoon die waarschuwde dat het ding onveilig was is eruit geknikkerd.

https://www.nytimes.com/2023/06/21/us/w ... sible.html
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-06-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:17

Kan iemand mij uitleggen waarom een niet-goedgekeurde sub tot 4km diepte mag afdalen en de glijbaan bij de speeltuin om de hoek verwijderd wordt omdat ie te gevaarlijk zou zijn?

Triest voor de opvarenden en hun familie, en dit bedrijf mag wel opdoeken wat mij betreft.
Ja, je moet een blaadje tekenen over de gevaren etc. Maar die moet je in Amerika voor elke scheet tekenen en niemand wijst je echt op de risico’s. Denk niet dat er verteld is dat die sub totaal ongeschikt is voor die duik…

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:20

Ik weet niet precies hoe dat zit. Maar volgens mij is het gebied waar de Titanic ligt geloof ik niet deel van het "territorium" van specifieke landen? Dus ik verwacht dat dit qua recht ingewikkelder ligt dan een glijbaan in de speeltuin in Nederland. :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:21

Zonder het doen van dit soort revolutionaire dingen (dit, naar de maan, naar mars etc) komt de mensheid niet verder in zn nieuwsgierigheid. Mensen die hieraan beginnen weten wat de risico's zijn. Je hoopt op het beste en het is uniek als het lukt. Je schrijft geschiedenis. Als het niet lukt ook maar niet op de manier die je hoopt.
Ik hoop dat ze er niet veel van mee hebben gekregen. En zou echt gaaf zijn als ze toch rap levend gevonden worden.
Ik vind dit soort dingen noodzakelijk voor de technologie (de gok wagen) en kwalijk voor de achterblijvers. Maar als we allemaal geen gevaarlijke dingen meer mogen doen want we zouden wel ns dood kunnen gaan.... Nee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:25

princequillo schreef:
Ik weet niet precies hoe dat zit. Maar volgens mij is het gebied waar de Titanic ligt geloof ik niet deel van het "territorium" van specifieke landen? Dus ik verwacht dat dit qua recht ingewikkelder ligt dan een glijbaan in de speeltuin in Nederland. :D

De onderzeeër is Amerikaans/vaart onder de Amerikaanse vlag, dus Amerikaans recht is erop van toepassing.

Mits het ding dus onder de Amerikaanse vlag vaart in internationale wateren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:25

Ik denk zelf dat de onderzeeër al veel eerder is geïmplodeerd, aangezien hij niet was gekeurd voor de diepte waar ze naartoe gingen.
Alhoewel ik het belachelijk vind om zoveel geld uit te geven voor zoiets, hoop ik dat ze niet geleden hebben.
Het liefst zou ik zien dat ik het fout heb en dat ze nog gered worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:26

In principe ben ik het met je eens, Hutcherson, maar dit is geen wetenschappelijke expeditie, dit is een pleziertochtje voor rijke mensen. Als het idd voor onderzoek was geweest, was ik het zeker met je eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:27

Hutcherson schreef:
Zonder het doen van dit soort revolutionaire dingen (dit, naar de maan, naar mars etc) komt de mensheid niet verder in zn nieuwsgierigheid. Mensen die hieraan beginnen weten wat de risico's zijn. Je hoopt op het beste en het is uniek als het lukt. Je schrijft geschiedenis. Als het niet lukt ook maar niet op de manier die je hoopt.
Ik hoop dat ze er niet veel van mee hebben gekregen. En zou echt gaaf zijn als ze toch rap levend gevonden worden.
Ik vind dit soort dingen noodzakelijk voor de technologie (de gok wagen) en kwalijk voor de achterblijvers. Maar als we allemaal geen gevaarlijke dingen meer mogen doen want we zouden wel ns dood kunnen gaan.... Nee.

Pleziervaarten naar de Titanic zijn niet noodzakelijk voor de technologie. En al helemaal niet met een hok als het ding dat gebruikt is.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:27

eilleen333 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom een niet-goedgekeurde sub tot 4km diepte mag afdalen en de glijbaan bij de speeltuin om de hoek verwijderd wordt omdat ie te gevaarlijk zou zijn?
Omdat die speeltuin onder jurisdictie van de gemeente valt en de sub werd gebruikt in internationale wateren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:28

En omdat je in Amerika overal mee wegkomt als je genoeg geld hebt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:31

Hutcherson schreef:

Maar waarom zou je in dit geval de gok willen wagen als je weet dat er materiaal beschikbaar is dat er wel/beter tegen bestand is? Want er schijnen bijv. wel gewoon ramen te zijn die tot 4km diepte veilig (genoeg) geacht worden maar waarom dan (vanuit financieel oogpunt?) kiezen voor iets dat maar tot 1300m "veilig" is? Waarom op deze manier de grens opzoeken met materiaal dat er niet voor gemaakt is, en soms zelfs uit de bouwmarkt komt, als we wel de technologie hebben om het iig een stuk veiliger te doen dan nu gebeurt is?

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er om 21u aangekondigd wordt. Want ik lees ook wat berichten dat het onderstel en de achterkap die gevonden zouden zijn niet per se cruciaal zijn voor het heel blijven van die sub en zelfs onderdeel zijn van de balastlozing (dat onderstel) om weer naar de oppervlakte te kunnen komen. Alhoewel ik voor iedereen betrokken maar hoop dat hij alsnog geimplodeerd is, dan hebben ze er iig niks van gemerkt.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 22-06-23 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:33

Eigenwijzigheid, denken het wel beter te weten?

Ik las ergens dat het zou kunnen dat de sub omdat hij niet goed de druk op die diepte aankon, elke keer dat het nog wel goed ging wat schade opliep, die wellicht niet gezien is of niet zichtbaar was. En dat dat nu fataal kan zijn geworden.
Dat klinkt best wel logisch. Hopelijk is het heel snel/plotseling gegaan, al met al m.i. hoe vreselijk ook, minder lang lijden dan dagenlang de zuurstof opmaken en wachten. Wie kan daar rustig onder blijven...

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:36

Explosieve decompressie is inderdaad een genadiger manier om te gaan dan langzaam stikken. Still sucks, but less. :\

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:39

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:42

BigOne schreef:
Dat ding is al regelmatig bij de Titanic geweest, toevallig is de vrouw van de piloot een achter achter achter kleindochter van twee rijke mensen die met de Titanic ten onder zijn gegaan.

Dat klopt niet helemaal, ik was zelf erg benieuwd,dus even opgezocht:
"The Titan has made the voyage to the Titanic three times, once a year since 2021."
Bron: https://metro.co.uk/2023/06/22/how-many ... -18994926/

"OceanGate has stated that the Titan completed over 50 test dives, including to depths similar to those of the Titanic, both in waters around the Bahamas as well as in a pressure chamber."

En:
"However, previous trips in the Titan have also encountered issues, which have raised concerns about the safety of the vessel."
Laatst bijgewerkt door stefje op 22-06-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:45

Avalanche schreef:
In principe ben ik het met je eens, Hutcherson, maar dit is geen wetenschappelijke expeditie, dit is een pleziertochtje voor rijke mensen. Als het idd voor onderzoek was geweest, was ik het zeker met je eens.

Je bent me voor.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:55

Wat ik onwijs schrijnend vind is dat de mensen op sociale media als een soort attractie belachelijk gemaakt worden en uitgelachen. Voor de familie van die mensen blijft het in en in triest.. :(
Ja ze weten de risico's maar er wordt gedaan alsof het attracties zijn bah. Alleen maar grappig want biljonairs kunnen we even belachelijk maken uit naar mijn inziens jaloezie.

Laat ik zo zeggen als er een bootje met 'gewone' mensen weg zou zijn met tijdsdruk om gevonden te worden hadden 99% van de reacties als ongepast ervaren..

Zelf zou ik het gratis nog niet doen omdat ik het Spaans benauwd er van zou krijgen maar dat is een ander verhaal :+

Alleen maar verliezers in dit verhaal :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:55

Tiggs schreef:
Avalanche schreef:

Je bent me voor.

Maar dit soort tochtjes zijn nooit alleen voor de lol. Van elke reis wordt ook weer geleerd, zelfs in dit geval waar het mis ging. En ik zag in een filmpje dat ze ook veel nieuwe informatie verzamelen en mee naar boven nemen. Op zo’n plekken kan nog zo veel ontdekt worden.

Tirzasarah, helemaal met je eens.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-06-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:56

Er zijn delen van het wrak gevonden, ze zijn dus niet meer in leven.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:01

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:02

8nnemiek schreef:
Tiggs schreef:

Je bent me voor.

Maar dit soort tochtjes zijn nooit alleen voor de lol. Van elke reis wordt ook weer geleerd, zelfs in dit geval waar het mis ging. En ik zag in een filmpje dat ze ook veel nieuwe informatie verzamelen en mee naar boven nemen. Op zo’n plekken kan nog zo veel ontdekt worden.

Tirzasarah, helemaal met je eens.

Je zou denken dat ze dan wel een tracking mogelijkheid op dat ding hadden gezet. Ze zijn m al eerder 5 uur kwijt geweest.