Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:43

Petrichor schreef:
Ben ik de enige die het vreemd/niet netjes vind dat je kraanwater gaat bestellen in een restaurant? :+ Ik had als eigenaar gezegd geen kraanwater te serveren maar dat ik wel een fles Sourcy heb. Zou toch te gek zijn, gaat iedereen dadelijk gratis kraanwater bestellen. Terwijl het personeel ook kraanwater aan tafel moet brengen wat geld kost, ook dat glas moet in de afwasmachine wat geld kost etc. Er word gewerkt om geld te verdienen, niet omgekeerd.

Wat ik wel begrijp is dat je om een glaasje water vraagt wegens het slikken van medicijnen.

Nee hoor je bent absoluut niet de enige. En voor medicijnen bestel ik er een spa blauw bij. Als ik geen geld heb om uit eten te gaan en op elke consumptie moet bezuinigen maak ik een andere keuze. Dan ga ik naar een goedkoper restaurant, haal eten op voor thuis of ik kook zelf. En eerlijk gezegd kan ik het ook niet van mijn tafelgenoten waarderen.

Urbanus

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:24

Ik zou denken dat in deze crisis iedere gast welkom is, ook als ze kraanwater drinken. Het is voor de meeste mensen financieel pittig, als iemand dan kraanwater wil... inkomsten zijn inkomsten toch?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:38

Maar kraanwater is geen inkomsten.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:44

s1993 schreef:
Thincla schreef:
Ik vind gratis kraanwater bestellen ook erg gierig :+ Je betaalt voor de dienst, service en de plek en (kraan)water kost dan ook geld. Het is voor de horeca vaak al zwaar genoeg.

Maar hoezo is dat nou gierig? Ik drink altijd water: thuis, op mijn werk, bij vrienden en uit eten. En als ik dan uit eten ben is het opeens gierig? Ik vind ander drinken gewoon niet lekker, ja een kopje thee achteraf maar niet tijdens het eten. En als ik dan toch water drink is kraanwater toch veel beter want het scheelt in opslag, transport, gebruik van flesjes etc etc

Maar ik ben ook niet te beroerd om voor kraanwater te betalen, ik snap ook dat een karaf, glazen, bediening en afwas geld kosten.

Omdat sommige mensen dan de hele zit in het restaurant kraanwater gaan bestellen om zo goedkoop mogelijk te zijn, terwijl een restaurant hier wel werk van heeft. Dan moet je niet uit eten gaan vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:56

Jennyj01 schreef:
En hoeveel mensen gaan er op je terras zitten, bestellen kraanwater en gaan dan weer weg? Wat Schuur zegt: als je het moet hebben van dat ene flesje mineraalwater dat iemand niet bestelt bij hun maaltijd, zit er toch iets niet helemaal goed in je verdienmodel.

Jennyj01 schreef:
Ik hoor best vaak het argument buitenland langskomen. Maar vergeet niet dat je in het buitenland misschien niet hoef te betalen voor het water. Maar dat het vertrekken zonder fooi van minimaal 10% van de bon ook een NoGo is. En dat kan in Nederland dan weer wel. Alhoewel ik dat ook niet heel netjes vind.
Dat is in de VS zo en daar moet je nou net weer geen kraanwater willen drinken; in Europa kun je vrijwel overal gewoon vertrekken zonder fooi te geven, dus die vlieger gaat ook niet op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:05

En wat vinden jullie dan van het volgende: Een groep van 6-7 personen gaat op een terrasje zitten en bestellen wat drinken. 1 persoon geeft aan niks te hoeven drinken. En de bediening geeft dan aan dat dit niet mag, dat als je hier wilt gaan zitten je verplicht iets te drinken moet nemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:08

Toeval of niet ik kreeg net deze reclame, moest er wel om lachen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:18

Suzanne F. schreef:
En wat vinden jullie dan van het volgende: Een groep van 6-7 personen gaat op een terrasje zitten en bestellen wat drinken. 1 persoon geeft aan niks te hoeven drinken. En de bediening geeft dan aan dat dit niet mag, dat als je hier wilt gaan zitten je verplicht iets te drinken moet nemen.

Je moet een lijn trekken. Als dat het beleid van het restaurant is, dan staan ze in hun recht. Want die persoon houd wel een plek bezet voor een potentiële andere klant. Je kunt ook een glaasje fris bestellen, in de groep is er vast wel iemand die een 2e glas op krijgt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:25

wat ik mis in het verhaal:heb je het restaurant erop aangesproken en zo ja, wat was hun antwoord?

Verder vind ik de prijzen niet heel gek. Bij een tankstation zit je ook al soms op 2,50 voor flesje water.

Als je specifiek om kraanwater gevraagd hebt, hadden ze dat moeten geven of zeggen dat het niet kon. Andere kant:zodra je iets anders krijgt had jij ze hierop ook aan kunnen spreken. Wanneer je zalm besteld en inktvis krijgt zeg je ook wat, toch?

En eerlijk gezegd vind ik het wat ongeloofwaardig overkomen dat je geen drankenkaart gezien hebt. Meestal worden die standaard gegeven. En zeker als je zo weinig drinkt kijk je toch wat ze hebben wat je wel lekker vindt? Ook omdat je aangeeft dat je eerst dan maar water bestelde om in alle rust te bedenken wat je dan wilde drinken. Dan is een kaart haast onmisbaar lijkt me.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:25

Mkango schreef:
Jennyj01 schreef:
En hoeveel mensen gaan er op je terras zitten, bestellen kraanwater en gaan dan weer weg? Wat Schuur zegt: als je het moet hebben van dat ene flesje mineraalwater dat iemand niet bestelt bij hun maaltijd, zit er toch iets niet helemaal goed in je verdienmodel.

Jennyj01 schreef:
Ik hoor best vaak het argument buitenland langskomen. Maar vergeet niet dat je in het buitenland misschien niet hoef te betalen voor het water. Maar dat het vertrekken zonder fooi van minimaal 10% van de bon ook een NoGo is. En dat kan in Nederland dan weer wel. Alhoewel ik dat ook niet heel netjes vind.
Dat is in de VS zo en daar moet je nou net weer geen kraanwater willen drinken; in Europa kun je vrijwel overal gewoon vertrekken zonder fooi te geven, dus die vlieger gaat ook niet op.

Dat men je niet na loopt op het moment dat je geen fooi geeft. Maakt het nog niet oké. Ze zijn echt niet blij met je in de zuidelijke landen. Maar je hebt je punt inmiddels wel gemaakt hoor. Jij vind dat je overal kraanwater moet kunnen bestellen. Wij verschillen hier dan ook over van mening. Ik vind het echt niet kunnen om dit in een restaurant te doen. Ik vind het heel cheap en ongemanierd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:36

Was je door je argumenten heen dat je zo persoonlijk moet worden? :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:40

Suzanne F. schreef:

Ik ga vaak lunchen met collega's en dan is er wel eens een collega bij die zelf lunch mee heeft. Er wordt dan wel een drankje besteld en de andere nemen uiteraard allemaal wat te eten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er wat van gezegd wordt.

Ik vermoed dat ze dat dan wel goed vinden omdat we met elkaar toch wel wat te besteden hebben. Als die ene collega weggestuurd zou worden vertrekken we allemaal.

Terug naar de OP. Ik vind het niet erg om voor water te betalen. Maar meestal wordt het van te voren wel gezegd wat ze serveren. Vaak vraag ik een fles wijn en dan doen ze daar meestal een karaf water bij.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:40

Mkango schreef:
Was je door je argumenten heen dat je zo persoonlijk moet worden? :(:)

huh? Ze geeft toch gewoon haar mening? Zij vind het cheap en ongemanierd. Ze wordt nergens persoonlijk.

Als je het op die manier gaat spelen, kun je nooit meer je mening geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:43

Jessix schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik ga vaak lunchen met collega's en dan is er wel eens een collega bij die zelf lunch mee heeft. Er wordt dan wel een drankje besteld en de andere nemen uiteraard allemaal wat te eten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er wat van gezegd wordt.

Ik vermoed dat ze dat dan wel goed vinden omdat we met elkaar toch wel wat te besteden hebben. Als die ene collega weggestuurd zou worden vertrekken we allemaal.

Terug naar de OP. Ik vind het niet erg om voor water te betalen. Maar meestal wordt het van te voren wel gezegd wat ze serveren. Vaak vraag ik een fles wijn en dan doen ze daar meestal een karaf water bij.

Eigen lunch nuttigen op een terrasje, vind ik echt grandioos asociaal :o.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:43

Suzanne F. schreef:

Regel neukerij is dat.
Degene die nu geen dorst heeft komt in iedergeval zekerweten nooit bij je terug als je die buitenzwt terwijl hij/zijn anders wellicht de week erna uitgebreid was komen dineren.

Ik vind kraanwater ook normaal (woon dan ook niet in NL). Een bedragje ervoor betalen vind ik ook normaal.
Op het moment dat je vind dat je het op de spits moet drijven vanwege een klant die alleen een goedkope pizza wil met een glaasje water dan moet je niet verbaasd zijn als je daarna weinig sterren krijgt voor service. Het serveren van water gaat doorgaans naast andere drankjes. Die groepen die op krap budget zitten zouden anders mogenlijk helemaal niet gekomen zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 09:48

IHN schreef:
wat ik mis in het verhaal:heb je het restaurant erop aangesproken en zo ja, wat was hun antwoord?

Verder vind ik de prijzen niet heel gek. Bij een tankstation zit je ook al soms op 2,50 voor flesje water.

Als je specifiek om kraanwater gevraagd hebt, hadden ze dat moeten geven of zeggen dat het niet kon. Andere kant:zodra je iets anders krijgt had jij ze hierop ook aan kunnen spreken. Wanneer je zalm besteld en inktvis krijgt zeg je ook wat, toch?

En eerlijk gezegd vind ik het wat ongeloofwaardig overkomen dat je geen drankenkaart gezien hebt. Meestal worden die standaard gegeven. En zeker als je zo weinig drinkt kijk je toch wat ze hebben wat je wel lekker vindt? Ook omdat je aangeeft dat je eerst dan maar water bestelde om in alle rust te bedenken wat je dan wilde drinken. Dan is een kaart haast onmisbaar lijkt me.

Nee, ik heb ze er niet op aangesproken, ik had verwacht dat ik iets van € 2,20 moest betalen voor het flesje water dus ik dacht: laat maar. En de fles water was door de bediende al opengemaakt en ook daarbij dacht ik: laat maar. Ik ga ze trouwens wel een mailtje sturen. Er waren wel meer zaken die ervoor zorgden dat we met een kater (van het water :+ ) naar huis toe gingen.

Je kunt het ongeloofwaardig vinden maar we hebben geen drankenkaart gezien. Ook daar zal ik een volgende keer naar vragen.

@Esther en ik weet nu ook weer waarom in restaurants net over de grens 75% van de gasten uit Nederland komt.

@Zonnebloem: Geweldig filmpje!

De reden waarom ik om kraanwater vraag is omdat het water in mijn regio van prima kwaliteit is en ik het onzin vind dat er speciaal daarvoor een flesje uit België moet worden vervoerd, net zoals s1993 schreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:52

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:

Regel neukerij is dat.
Degene die nu geen dorst heeft komt in iedergeval zekerweten nooit bij je terug als je die buitenzwt terwijl hij/zijn anders wellicht de week erna uitgebreid was komen dineren.

Ik vind kraanwater ook normaal (woon dan ook niet in NL). Een bedragje ervoor betalen vind ik ook normaal.
Op het moment dat je vind dat je het op de spits moet drijven vanwege een klant die alleen een goedkope pizza wil met een glaasje water dan moet je niet verbaasd zijn als je daarna weinig sterren krijgt voor service. Het serveren van water gaat doorgaans naast andere drankjes. Die groepen die op krap budget zitten zouden anders mogenlijk helemaal niet gekomen zijn.
Precies dit. Het hoeft allemaal niet gratis, maar het is wel een stukje service.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:56

Als je het gevoel hebt dat er te veel „armoedzaaiers“ in je toko komen zitten dan zul je eerst bij jezelf moeten navragen of je je doelgroep wel goed gedefineerd had en of de uitstaling en kaart eigenlijk wel passen bij je doelgroep in je bedrijfsplan.
De kans is groter dat het probleem daar zit, dan bij de klant die toevallig langs liep en de indruk had dat het een passende gelegenheid is.

Als je wel goedkope pizza wil aanbieden of friet met nuggets dan komen er nou eenmaal ook mensen die het eigenlijk niet kunnen missen. Als die mensen je falliet maken dan ging er sowieso in de basis al wat mis.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-04-23 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:58

Jennyj01 schreef:

Nee, dat is service.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:59

Urbanus schreef:
Jennyj01 schreef:

Nee, dat is service.

Bovendien gaan mensen anders gewoon even een slokje op de wc drinken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:02

Ik denk dat je als ondernemer ook gewoon moet investeren in je gasten. TS heeft nu moeten betalen voor het water dus ze zal een volgende keer een ander etablissement kiezen. Als klant is ze verloren, dat is zonde, zeker als het een nieuwe zaak is.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:04

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:

Regel neukerij is dat.

Helemaal mee eens! Ik heb dat eens meegemaakt toen ik met een groep ging eten en er niks voor mij te eten was i.v.m. glutenvrij. Ik mocht niet blijven, dus stapte de hele groep weer op :D

Hier een link over kraanwater in de horeca.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:05

_San87_ schreef:
Jessix schreef:

Ik zou het zelf ook nooit doen, maar wat een ander doet is niet aan mij. En blijkbaar wordt het niet erg gevonden als iemand een eigen broodje eet naast een besteld drankje in een gezelschap van nog 5 andere betalende gasten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:16

Urbanus schreef:
Ik denk dat je als ondernemer ook gewoon moet investeren in je gasten. TS heeft nu moeten betalen voor het water dus ze zal een volgende keer een ander etablissement kiezen. Als klant is ze verloren, dat is zonde, zeker als het een nieuwe zaak is.

Precies. Lange termijn visie. Klanttevredenheid levert altijd meer op. Klantloyaliteit is veel waard en goede recensies al helemaal. Kan je beter een karafje kraanwater neerzetten, standaard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:19

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou het zelf ook nooit doen, maar wat een ander doet is niet aan mij. En blijkbaar wordt het niet erg gevonden als iemand een eigen broodje eet naast een besteld drankje in een gezelschap van nog 5 andere betalende gasten.

Ik denk niet dat het een kwestie van 'niet erg gevonden' is, eigenlijk. Maar kiezen tussen twee 'kwaden'. 1. Toestaan dat iemand eigen consumpties nuttigt terwijl de rest wel besteld, en 2. Alle klandizie van die groep verliezen wanneer aangegeven wordt dat eigen consumpties nuttigen niet is toegestaan.

Niet echt een eerlijke keuze :).