Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:24

purny schreef:
Er zijn mensen die uit principe niet meer stemmen of vanwege geloofsovertuiging.

dat mag
maar dan ook daarna mondje dicht.
je krijgt een stem gebruik die stem, letterlijk en figuurlijk...

Berdien

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:26

Voor het waterschap vond ik de kieswijzer via mijnstem.nl erg handig. Daarbij kun je het waterschap van jouw regio selecteren, en dan krijg je een aantal stellingen te zien. Per stelling staat ook bij wat de betrokken partijen er van vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:27

DuoPenotti schreef:
purny schreef:
Er zijn mensen die uit principe niet meer stemmen of vanwege geloofsovertuiging.

dat mag
maar dan ook daarna mondje dicht.
je krijgt een stem gebruik die stem, letterlijk en figuurlijk...

Wel een vraag welke geloofsovertuiging je weerhoudt van stemmen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:33

Needje schreef:
Dat vind ik dan weer een beetje een dooddoener.
Hoe vaak stemmen mensen niet op bepaalde partijen voor hun ideeën en worden deze vervolgens nooit uitgevoerd. Dat geeft mensen het idee dat stemmen weinig nut heeft en zullen soms ook niet meer stemmen.

Tja, we wonen nou eenmaal in een democratie en daar ben ik heel blij mee. Door te gaan stemmen hoop ik die democratie in stand te houden.

Ik zou graag een hervorming zien in de manier van kiezen. Bijvoorbeeld keuze top 3 qua partijen (qua tellen een nachtmerrie) of een voor en een tegen stem.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:33

Stemmen met je DigiD lijkt lastig door het uitgangspunt dat je anoniem stemt, terwijl je DigiD aan je persoon gekoppeld is. Bovendien heb je digitaal nul controle op de persoon die daadwerkelijk stemt, aan de andere kant van de computer. Daarmee wordt verkiezingsfraude te gemakkelijk.

Algemeen mannenkiesrecht is niet zo heel veel ouder dan het vrouwenkiesrecht. Daar hoef je het niet voor te doen. Maar als je wil dat Nederland bestuurbaar blijft, en dan het liefst met partijen die een beetje in de richting komen van wat jij graag zou willen, dan is stemmen wel verstandig, ja. Als je niet stemt vind ik dat je het recht verspeelt iets te vinden van de politiek.

Die stemwijzer levert bij mij al jaren vage wolkjes op. Bij de laatste tweede kamer-verkiezingen heb ik me niet door de partijpolitiek laten leiden, maar door de mensen waarvan ik wil dat ze in elk geval in de kamer blijven. Zo ga ik me nu niet laten leiden door de provinciale staten, maar door de partijen die ik in de eerste kamer wil.

Waterschap is inderdaad wel belangrijk nu. Waterpeil is een belangrijke afweging, het belang van de boeren bij de grondwaterstand tegen het belang van natuur en het belang van de huizenbezitters. Heb ik me ook voor het eerst eens in verdiept.

En er zijn wel partijen waar ik principieel niet op stem. Bijvoorbeeld Jezus leeft :)) maar ook Denk zal ik niet op stemmen, al zitten we wel ergens in mijn cirkel. De organisatie van de partij vind ik niet democratisch.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:36

Ok, bij de waterschap komt bovenaan 50+. :') Met 73%. Daaronder ChristenUnie en CDA. Ik weet het niet hoor...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:37

@Adelaide: Jehova's getuigen stemmen niet, althans mijn zus niet en die is er een

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:38

Ailill schreef:
Needje schreef:
Hoe vaak stemmen mensen niet op bepaalde partijen voor hun ideeën en worden deze vervolgens nooit uitgevoerd. Dat geeft mensen het idee dat stemmen weinig nut heeft en zullen soms ook niet meer stemmen.
Snap ik hoor, ergens ook logisch.

Maar ik vind dan vervolgens wel je geen recht meer hebt om te klagen :n

Grappig hoor dat: niet stemmen= geen recht op klagen. Klinkt heel stoer maar is verder een loze opmerking. Het recht op vrijheid van mening blijft gewoon overeind.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:41

ik ga ook stemmen. Vooral, omdat ik het belangrijk vind omdat ze ook voor de eerste kamer kiezen.

En ik vind ook echt dat we van ons stemrecht gebruik moeten maken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:44

Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd en ik ben tweeenzestig. Ik weet uit ervaring dat ze van alles beloven om verkiezingen te kunnen winnen en dan gewoon hun eigen weg gaan, dus dat is niet bepaald motiverend.
In 1999 ben ik trouwens uit Nederland vertrokken en dus gaat het me niks meer aan.
Maar het lijkt alsof tegenwoordig, net als hier, de meeste politici alleen maar rijk willen worden en niet echt het volk dienen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:44

herr_balou schreef:
Zoolgangster schreef:
Dat "met de tijd meegaan" hebben ze gedaan (stemcomputers), maar toen werd er beweerd dat het fraude gevoelig was, en kwam het rode potlood ✏️ terug.
Met een app stemmen zou zeker makkelijker zijn. Ik stem zelf wel, om te voorkomen dat andere partijen mijn stem anders krijgen.

Het ís fraude/sabotage gevoelig veel meer dan stembiljetten. Ik heb 1 keer zo'n ding moeten gebruiken; het maakte niet eens een printje waarop ik kon zien waar ik op gestemd had en dat dus ook niet voor natellingen gebruikt zou kunnen worden. Ik vond dat heel raar.
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.

Ze zouden beiden moeten doen, digitaal stemmen mét printje wat je in de stembus gooit, en dan een x aantal random locaties laten tellen ter controle. Bij te grote afwijkingen bij de steekproef kan alles in dat geval geteld worden.

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:
Wel vreemd dat we wel allemaal via apps bankieren en belastingaangifte doen...
Via DigiD is toch niet fraudegevoelig?

Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...

Dat verbaasd mij ook.
Alles moet via de DigiD, van betalingen tot uitkeringen tot wat niet...maar stemmen niet?

Men wil voorkomen dat er bij stemmen iemand naast je staat om je te dwingen te stemmen op de partij die je wil. Dat is met thuis stemmen via DigiD niet te voorkomen, in een stemlokaal is daar veel meer controle op.

8nnemiek schreef:
Haha, die Jezus Leeft partij :') Ik wist niet dat die nog bestaat.

Ja hoor, nog met hun dak :')

Afbeelding

herr_balou schreef:
Esmee_RS schreef:
Dat denk ik niet. Meerdere malen zelf stembureaulid geweest en het tellen gaat ontzettend nauwkeurig. Bij het minste vermoeden dat er iets niet klopt gaat alles opnieuw.

Even je quote fixen.

En ik dacht idd ook dat het tellen behoorlijk nauwkeurig wordt gedaan. Fijn om te lezen dat je dat kunt bevestigen.

Ik heb er m'n twijfels bij. Heb een paar jaar terug tijdens de landelijke verkiezingen op een partij gestemd, maar later in het proces-verbaal stond er dat er in dat specifieke stembureau 0 stemmen op die partij uitgebracht waren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:45

CharleyT schreef:
Grappig hoor dat: niet stemmen= geen recht op klagen. Klinkt heel stoer maar is verder een loze opmerking. Het recht op vrijheid van mening blijft gewoon overeind.

Jawel, maar als ik met jou wil gaan eten en jij wilt niet meestemmen op een restaurant, heb je echt niet te gaan klagen dat wij naar iets zijn gegaan wat jij niet lust.
Zo simpel is dat.

Dan ga jij maar lekker klagen tegen de muur, maar niet tegen mij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:47

herr_balou schreef:
Needje schreef:

Tja, we wonen nou eenmaal in een democratie en daar ben ik heel blij mee. Door te gaan stemmen hoop ik die democratie in stand te houden.

Ik zou graag een hervorming zien in de manier van kiezen. Bijvoorbeeld keuze top 3 qua partijen (qua tellen een nachtmerrie) of een voor en een tegen stem.

Ik zou meer inzicht willen in welke standpunten mensen het belangrijkste vonden. Dat zegt in deze tijd volgens mij meer dan welke partij de meeste stemmen kreeg. := Vooral omdat een hoop mensen een paar belangrijke punten hebben en daar een partij bij kiezen. Als dan vervolgens die punten allemaal meteen verdwijnen van de agenda heb je dus zetels gekregen vanwege iets wat helemaal niet meer van belang is. :+

Hier in de gemeente stemt een grote groep altijd op de christelijke partij. Die kijken niet naar standpunten, maar stemmen daar altijd op vanuit geloof. Vroeger had je veel meer mensen die echt standaard op een partij stemden, tegenwoordig heb je toch veel meer wisselingen volgens mij. Juist omdat we uitgaan van standpunten.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:49

Ik stemde "vroeger" ook niet omdat ik het allemaal maar lastig en vaag vond en er zo weinig van terug zag. Nu schaam ik me een beetje voor die houding en ga braaf stemmen. Ik probeer me ook echt wel te verdiepen in de partijen en hun standpunten en kies waar ik me goed bij voel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:58

Ik ga als ik kan altijd stemmen. Dit keer voor de provincie vind ik het heel lastig. De partij waar ik op zou willen stemmen heeft op een breekpunt (aanleg van een snelweg) een andere mening als mij. Ingewikkeld dus. Waterschap stem ik een “lokale” partij waar een buurman in zit, dus stem ik op hem. Ik stem niet perse op een vrouw.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:58

Needje schreef:

Dat klopt, maar vergeet hierbij ook niet dat een partij het niet alleen voor het zeggen heeft. Je moet samenwerken met andere partijen en dan kan je niet altijd vasthouden aan je eigen idealen. Daarbij heb je ook elke periode weer te maken met wat het leven brengt. Neem als makkelijkste voorbeeld Covid. Dat heeft linksom of rechtsom zo'n invloed gehad op alles dat de speerpunten van de partijen niet eens aan bod zijn gekomen. En zo is het elke keer wel wat.

Als je als politici aan het eind van je periode een paar successen heb kunnen doorvoeren dan mag je tevreden zijn. Ik zou niet met ze willen ruilen in elk geval. :D Maar ik snap dat het als kiezer soms lijkt alsof het enkel maar mooie praatjes zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:09

Niet stemmen is voor mij geen optie. Ik vind het ontzettend dom en zonde om dat beetje inspraak dat ik heb, niet te gebruiken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:12

Ik denk ook echt dat mensen gewoon niet goed doorhebben waar ze op stemmen. Partijprogramma's niet goed lezen en nog minder letten op wat de partijen/politici in het verleden gedaan hebben qua stemgedrag.

Ergo mijn vader die o.a. miept over het uitkleden van de zorg maar wel stug blijft beweren dat dat een linkse keuze was en rechts blijft stemmen :')

Zo gaat het denk ik met veel mensen en partijen. Je mee laten zuigen met praatjes van iemand, maar niet goed opletten waar iemand nou daadwerkelijk voor staat, wat iemand qua (stem)gedrag heeft laten zien en of die praatjes uitvoerbaar zijn. En dan achteraf huilen dat er niet gebeurt wat jij voor ogen had...

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:18

Ik ben van mening dat als je niet gaat stemmen je ook niet moet zeuren over wat er in het land / provincie / gemeente gebeurt.
Natuurlijk hoef je geen keuze te maken stem dan blanco maar ga wel.
Zelf ben ik het ook met geen een partij 100% eens maar kies dan degene waar ik na het doen van een stemwijzer het beste gevoel bij heb.

Eigenlijk ben ik zelfs voorstander van stemplicht maar dat is weer een hele andere discussie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:18

Ik ga altijd stemmen. Ik stem vanuit een bepaalde visie, dus meestal op dezelfde partij. Soms wijk ik af wanneer er in mijn ogen reden toe is door bepaalde keuzes van mijn partij. Natuurlijk krijgt geen enkele partij helemaal zijn zin. Dat zou geen recht doen aan alle inwoners van Nederland en dus aan de democratie. We zullen het met zijn allen moeten doen hier. Niet stemmen vind ik eigenlijk niet kunnen, zeker niet wanneer je ook ergens tegen bent of misschien alleen wanneer je eigenlijk in een dictatuur wilt leven en je graag over je wilt laten beslissen.
Ik heb het nu wel wat moeilijk, die wolven he? Ik wil eigenlijk niet om één reden anders gaan stemmen...
O ja en ik stem natuurlijk altijd op een vrouw!
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 13-03-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:23

Ik denk dat als het allemaal wat eenvoudiger zou zijn, dat het voor meer mensen misschien wat behapbaarder is..
Het lezen van partijprogramma's, het bijhouden wat welke partij beloofd en wat ze uiteindelijk nagekomen zijn, en wat ze hebben kunnen waarmaken, dan nog kijken wat landelijk, provinciaal, eerste en tweede kamer inhoud (waarbij daar soms nog verschil in zit)
Zelfs de stemwijzer is niet zo eenvoudig als het lijkt.. Een platgeslagen stelling met een ja-beetje-nee-helemaal niet-antwoord optie waarbij je dan (althans, ik doe dat) per stelling alle partijen aanklikt om te kijken wat ze er echt van vinden (dat is dan vaak een heel stuk genuanceerder dan bijv een "nee", het is meestal een "nee, want" of "nee, behalve"..
waarbij bij veel ook nog 'ja klinkt prima maar hoe dan?' er achteraan komt..

Ik heb heel lang niet gestemd, het zat niet 'ons systeem' (van de familie), de laatste jaren stem ik wel, ik probeer me ook echt goed in te lezen (maar niet zoals een aantal hier, dat lijkt me een dagtaak en universitaire scholing :) ) en dan hoop ik er het beste maar van..

Maar het is geen antwoord op "wie stemt er nog meer niet, en waarom niet" wat de oorspronkelijke vraag was. De antwoorden 'ik stem wel want' is dan precies het tegenovergestelde denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:27

Ibbel schreef:
Tja, niet stemmen is niet slim.
Gedeputeerde Staten bepaalt wie de Eerste Kamer vormt, dat weten jullie? En de Eerste Kamer is - kort door de bocht - de Raad van Toezicht van de Tweede.

Maar aangezien de opkomst bij de provinciale statenverkiezingen iedere keer weer een nieuw historisch dieptepunt is (nog nét niet zo diep als stemmen voor Europa) zijn jullie niet de enige.

Risico is wel dat er op een gegeven moment een partij aan de (absolute) macht komt, waarvan iedereen opeens zegt: hoe komen díe nou opeens zo groot?

Mag je zelf bedenken wie ik bedoel... (en da's niet BBB)

Maar stemmen in iets waar je geen verstand van hebt is ook niet handig. Ook hoe populistische partijen aan de macht komen, of partijen die een ander verkiezingsprogramma propageren dan ze daadwerkelijk uitvoeren (ik kijk niet naar jou, VVD kuch kuch).

Andere kant is dat als alleen mensen met interesse voor politiek zouden stemmen je wel een flinke oververtegenwoordiging krijgt van de witte bovenlaag.

Blijft altijd een moeilijk dilemma vind ik :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:28

Jessix schreef:
Dat klopt, maar vergeet hierbij ook niet dat een partij het niet alleen voor het zeggen heeft. Je moet samenwerken met andere partijen en dan kan je niet altijd vasthouden aan je eigen idealen.

En internationale samenwerking/beperkingen komt ook nog om de hoek kijken. Niet alles mag zomaar uitgevoerd.
En ik weet dat toevallig, maar hoe kom je dat te weten als je het niet weet? Ik vind wel dat ze dit in campagnes mee zouden moeten nemen. Dat ze dingen van plan zijn , maar dat er hindernissen kunnen zijn en waarom. ECHT informeren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:29

Hier in BE heb je die keuze niet, wij hebben stemplicht wat betreft een aantal verkiezingen.

Ik weet niet wat ik zou doen als die plicht een recht zou zijn.
Ik ben ab-so-luut niet geïnteresseerd in de politiek, ik ken er niets van en ik volg het ook niet. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de loze beloften die gedaan worden van de politiekers uit - dan heeft het imo geen enkele zin me daar in te verdiepen.

Ik stem niet blanco. Want dan gaat mijn stem naar de winnende partij, en dat is niet de partij waar ik achter sta. Dus dan stem ik maar op de partij die volgens mij het meeste bij mijn visie aansluit.

Maar ik vind het tijdverspilling. Veel blabla, en er wordt helemaal niets gedaan van wat men beloofd.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:31

Ik heb ook jaren niet gestemd voor deze verkiezingen (wel voor de tweede kamer altijd). Het interesseerde me niet echt, 'ver van mijn bed show', geen zin om de standpunten door te nemen. Maarja met het ouder worden komen bepaalde onderwerpen ineens wel dichtbij en merk je daar (persoonlijk) de gevolgen van dus daarom ga ik stemmen. Dat klinkt super egoïstisch, maarja; is dat niet wat iedereen uiteindelijk doet in het leven, voor zichzelf kiezen? Als het je raakt, dan krijgt het prioriteit en dan ben ik blij dat er zoiets bestaat als stemrecht.