purny schreef:Er zijn mensen die uit principe niet meer stemmen of vanwege geloofsovertuiging.
dat mag
maar dan ook daarna mondje dicht.
je krijgt een stem gebruik die stem, letterlijk en figuurlijk...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Needje schreef:Dat vind ik dan weer een beetje een dooddoener.
Hoe vaak stemmen mensen niet op bepaalde partijen voor hun ideeën en worden deze vervolgens nooit uitgevoerd. Dat geeft mensen het idee dat stemmen weinig nut heeft en zullen soms ook niet meer stemmen.
Ailill schreef:Needje schreef:Snap ik hoor, ergens ook logisch.Dat vind ik dan weer een beetje een dooddoener.
Hoe vaak stemmen mensen niet op bepaalde partijen voor hun ideeën en worden deze vervolgens nooit uitgevoerd. Dat geeft mensen het idee dat stemmen weinig nut heeft en zullen soms ook niet meer stemmen.
Maar ik vind dan vervolgens wel je geen recht meer hebt om te klagen
herr_balou schreef:Zoolgangster schreef:Dat "met de tijd meegaan" hebben ze gedaan (stemcomputers), maar toen werd er beweerd dat het fraude gevoelig was, en kwam het rode potlood ✏️ terug.
Met een app stemmen zou zeker makkelijker zijn. Ik stem zelf wel, om te voorkomen dat andere partijen mijn stem anders krijgen.
Het ís fraude/sabotage gevoelig veel meer dan stembiljetten. Ik heb 1 keer zo'n ding moeten gebruiken; het maakte niet eens een printje waarop ik kon zien waar ik op gestemd had en dat dus ook niet voor natellingen gebruikt zou kunnen worden. Ik vond dat heel raar.
Via een app is nog fraude/sabotage gevoeliger. Brrr.
Als IT-er zijnde ben ik heel blij met papier en potlood.
DuoPenotti schreef:Ibbel schreef:Wel vreemd dat we wel allemaal via apps bankieren en belastingaangifte doen...
Via DigiD is toch niet fraudegevoelig?
Papier en potlood werkt menselijke fouten in de hand bij het tellen. Ik vermoed dat daar een grotere foutenmarge in zit dan we allemaal denken...
Dat verbaasd mij ook.
Alles moet via de DigiD, van betalingen tot uitkeringen tot wat niet...maar stemmen niet?
8nnemiek schreef:Haha, die Jezus Leeft partijIk wist niet dat die nog bestaat.
herr_balou schreef:Esmee_RS schreef:Dat denk ik niet. Meerdere malen zelf stembureaulid geweest en het tellen gaat ontzettend nauwkeurig. Bij het minste vermoeden dat er iets niet klopt gaat alles opnieuw.
Even je quote fixen.
En ik dacht idd ook dat het tellen behoorlijk nauwkeurig wordt gedaan. Fijn om te lezen dat je dat kunt bevestigen.
CharleyT schreef:Grappig hoor dat: niet stemmen= geen recht op klagen. Klinkt heel stoer maar is verder een loze opmerking. Het recht op vrijheid van mening blijft gewoon overeind.
herr_balou schreef:Needje schreef:Dat vind ik dan weer een beetje een dooddoener.
Tja, we wonen nou eenmaal in een democratie en daar ben ik heel blij mee. Door te gaan stemmen hoop ik die democratie in stand te houden.
Ik zou graag een hervorming zien in de manier van kiezen. Bijvoorbeeld keuze top 3 qua partijen (qua tellen een nachtmerrie) of een voor en een tegen stem.
Needje schreef:Dat vind ik dan weer een beetje een dooddoener.
Ibbel schreef:Tja, niet stemmen is niet slim.
Gedeputeerde Staten bepaalt wie de Eerste Kamer vormt, dat weten jullie? En de Eerste Kamer is - kort door de bocht - de Raad van Toezicht van de Tweede.
Maar aangezien de opkomst bij de provinciale statenverkiezingen iedere keer weer een nieuw historisch dieptepunt is (nog nét niet zo diep als stemmen voor Europa) zijn jullie niet de enige.
Risico is wel dat er op een gegeven moment een partij aan de (absolute) macht komt, waarvan iedereen opeens zegt: hoe komen díe nou opeens zo groot?
Mag je zelf bedenken wie ik bedoel... (en da's niet BBB)
Jessix schreef:Dat klopt, maar vergeet hierbij ook niet dat een partij het niet alleen voor het zeggen heeft. Je moet samenwerken met andere partijen en dan kan je niet altijd vasthouden aan je eigen idealen.