Aanpassing titels en woorden in boeken, Roald Dahl, enz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:17

Citaat:
Neemt niet weg dat in mijn ogen er te ver doorgeschoten wordt met zaken tegenwoordig zoals bv de "foute schilderijen met rokende mensen erop in de universiteit".

Informatie van mijn Leidse vrienden.
Het schilderij hing tussen de staatsieportretten (hoogleraren in toga) - en het ziet er uit als een cartoon.
Ik ben een fan van cartoons, maar de plek was gewoon raar.

Als cartoon is het een schitterend ding: het stelt het college voor dat de universiteit grondig heeft gedemocratriseerd.

... en op een gezellige avond hebben we het onderschrift verzonnen dat de man die oogcontact maakt met de kijker, prof. Cohen, verzucht:
"Het is wat, we besluiten hier over transparantie en democratisering, en dat doen we met onderonsjes en rookwolken..."

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:54

pien_2010 schreef:
Citaat:
Zoals zwarte piet. Ik zeg niet of ik voor of tegen ben, maar heb toen aangegeven dat het voor mij geen negatieve, discriminerende betekenis had. Daar mocht ik niet over oordelen, want ik heb geen bruine huidskleur en slavernij verleden.

Als ik dit lees, denk ik dat wij heel vaak geen problemen hebben met .......(vul maar in). Dit heeft vooral in mijn ogen te maken met gebrek aan geschiedkundige kennis over heel veel onderwerpen .

Lees bv "fortuna's kinderen" eens, dat een prachtigeroman is over het ontstaan van de V.S waarin een gemengd koppel en hun nazaten de hoofdrol speelt.
Daarna kijk je totaal anders tegen onderwerpen aan zoals slavenhandel etc en de huidige discussies die spelen.

Ik denk dat het vaak te maken heeft met gebrek aan kennis over.

Neemt niet weg dat in mijn ogen er te ver doorgeschoten wordt met zaken tegenwoordig zoals bv de "foute schilderijen met rokende mensen erop in de universiteit".

Je krijgt met zwarte Piet te maken als heel jong kind. Dan heb je inderdaad nog geen geschiedenis lessen gehad doorgaans.

Er gaan verschillende verhalen rond over hoe en waarom Zwarte Piet zwart zou zijn en het verschilt ook echt per groep wat men eraan koppelt.

Ik heb wel geschiedenis gehad, ook als examenvak, maar voor mij heeft het Sinterklaas feest voor kleine kinderen daar toch altijd los van gestaan. We leven nu en we kregen alleen maar mee dat de zwarte pieten leuke, gezellige en vrolijke mensen zijn.

Je kan overal een zwaar onderwerp van maken, maar het is puur een feest voor gezelligheid en kinderen vermaken en verwennen met kadootjes, niks meer en niks minder.

Als je echt naar de geschiedenis gaat kijken zouden we wel meer mogen afschaffen of landen niet moeten bezoeken als toerist etc.
Het is vaak ook maar net hoe het ons uitkomt en welke groep het hardste schreeuwt.

En nogmaals; Ik heb 2 volle neven en 2 volle nichten met een bruine huidskleur en kroeshaar van 55+ die in hun jeugd ook weleens wat hebben meegemaakt omdat ze nog vaak de enige waren bijv.
Zelfs mijn Indo man van 50 is vroeger gediscrimineerd. En we woonden allemaal in Amsterdam waar het al wat normaler was.

Wij hebben zowel in Drenthe, op de Veluwe en nu Groningen in dorpen gewoond en daar speelde het soms ook nog.
Onze zoon heeft qua uiterlijk op eerste gezicht niks meegekregen, maar ik ben me echt wel goed bewust van wat er speelt bij mensen.

Het gaat er alleen heel vaak ook om hoe je daarmee omgaat. In het buitenland zijn ook vooroordelen over Nederlanders. Of hier zijn vooroordelen over westerlingen. Ik heb er totaal geen last van en heb met de buren en in d eomgeving goed contact.

Je gaat niks voorkomen met alles verwijderen. Mensen blijven altijd wel iets vinden of zoeken en oordelen over anderen. Er wordt tegenwoordig alleen van alles een heisa gemaakt zonder dat de problemen echt worden aangepakt. Men wil alleen maar alles afschaffen en alles moet heel agressief en ook overdwars door iedereen zijn strot geduwd worden.

Inderdaad; met gewoon goede geschiedenislessen kan je mensen ook voldoende bijbrengen en kunnen mensen zelf kijken wat ze ermee doen.

Needje

Re: Aanpassing titels en woorden in boeken, Roald Dahl, enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:11

Ik dacht dat Piet zwart was door de roet... -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:18

ZP is wel een klein beetje een dooie koe ondertussen hoor... toch?
Ik zie niet helemaal wat deze met Roald Dahl te maken heeft ook?

De nuance dat het alleen in Engeland zou zijn, is wel helder. Meestal waaien dingen wel over, ben benieuwd. Niet dat ik de boeken lees..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:47

De kinderboeken van Roald Dahl zijn hartstikke leuk.

Halverwege 'Kiss kiss' ben ik gestopt met zijn volwassen ouevre. Mij veel te akelig.

En van zijn autobiografie werd ik stil.
Hij heeft vijf volle jaren voor de RAF gevlogen, van zijn 'opleidings' klas (hij vond het weinig voorstellen) van twintig zijn er achttien gesneuveld.
Mallotig hoogtepunt - British stiff upper lip - de gevechten in Griekenland gaan niet best voor de Geallieerden.
De kerosine is ook bijna op.
Krijgt zijn vloot de opdracht om boven Athene te gaan vliegen 'Joehoe, wij zijn er...!'
Huuuu!

En daarna schreef hij boeken zoals Mathilda. Prachtig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:50

Het verhaal over het hoofd in de glazen stop op tafel, staat dat in Kiss Kiss? Die vond ik geniaal :D Het was me helemaal ontschoten dat hij dat ook schreef. Ik heb RD wel degelijk gelezen, maar dan zn absurde verhalen met een boodschap :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:17

Ik ken alleen de kinderboeken.