Witwaswet, burgers onder de loep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:45

Yonker schreef:
Op hangende pootjes terug komen wss :+

Wat is dit voor domme opmerking?
Ken jij mij? Ken je mijn situatie?
Ken je mijn vrienden die daar wonen of misschien weet je al af van de baan die me daar is aangeboden?
Lekkere aannames weer, iemand die je in in zijn geheel niet kent beoordelen.
Ik heb in heel Europa gewoond en gewerkt, de stap over de oceaan is niet zo'n grote.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:05

LaPluche schreef:
Yonker schreef:
Op hangende pootjes terug komen wss :+

Wat is dit voor domme opmerking?
Ken jij mij? Ken je mijn situatie?
Ken je mijn vrienden die daar wonen of misschien weet je al af van de baan die me daar is aangeboden?
Lekkere aannames weer, iemand die je in in zijn geheel niet kent beoordelen.
Ik heb in heel Europa gewoond en gewerkt, de stap over de oceaan is niet zo'n grote.

Nee die ken ik idd niet maar als je denkt dat het in Mexico beter geregeld is dan denk ik dat je van de koude kermis thuis komt :D
Je aangevallen voelen is niet nodig hoor :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:06

Huh :7 VOG, kijk eens wat er in Den Haag is gebeurd met dat paspoortenverhaal. }>
Heb Pensioen administratie gedaan en alles werd 6x gecontroleerd en ook nog eens door 4 ogen als er gefiatteerd moest worden. Moest er een leuk bedrag uit dan werd we ook nog een poot gehaald bij de teamleiding.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:15

Elisa2 schreef:
Misschien kun je hier geen antwoord op geven vanwege je baan wat ik uiteraard begrijp. Maar als ik dit lees vraag ik mij af..hoe kan een AI leren om racistisch te worden als het werkt op basis van algoritmes?

Ik vind de controledwang van de overheid wel heel ver gaan hoor, ik begrijp dat het nodig is in bepaalde mate maar imo wordt het enorm doorgetrokken. (even algemeen)

Ik kan een ander voorbeeld geven.

Je wilt je software je sollicitanten laten beoordelen.
Daarvoor laat je het leren door het de cv's te geven van je huidige medewerkers.
Dan leert de AI dat : iedereen een universitaire opleiding heeft, 3 jaar aan het werk is, man is en wit is ......

Vervolgens zal de software bijna elke zwarte vrouw als ongeschikt aanmerken.

Ai leert hier namelijk van bestaande data sets, en omdat die niet neutraal zijn, wordt de software ook niet neutraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:17

sasja0705 schreef:
Morganlefay schreef:
Dit heet het bij mij George Orwell's 1984 en die ligt nu lekker in zijn graf te rollen van de lach.

Past :+

Maar serieus: er wordt veel langer gemonitoord , in zo wat alle sectoren.
Banken voorop.
En zo wat overal geeft men zelf toestemming.
Alleen valt het niet zo op.
Nu is er een artikel -notabene telegraaf- en iedereen springt er bovenop.

Maar in het klein...heeft het niemand erover.
Heb je een klantenkaart van een bedrijf ( roep maar wat , Jumbo, AH enz) geef je al behoorlijk wat gegevens van je zelf weg onder de mom van kortingen.
Hier wordt gemonitoord wat je waneer koopt - en dus krijg je aanbiedingen die voor "jouw" intressant zijn.

Ga je een iets opzoeken of lezen via Google en geheid dat je dan reclame krijgt die met dit onderwerp te maken heeft.

Nu dus weer banken en daar is het dan "duidelijker" te zien, want wordt besproken.

Over een aantal jaar is er zo of zo geen cash meer, de overheid en banken gaan strak in die richting, in geheel Europa.
Moet even zoeken, maar als ik mij niet vergis is Duitsland al een bank die alle contanten al wil uitbannen...

Dit stukje heb ik al heel lang geleden zoveel mogelijk onderuit gehaald.
Postfilter in gebruik, werkt uitstekend, geheim telefoonnummer en zoveel mogelijk anonieme klantenkaarten, spam email adres en wat adblockers ed.
Wordt eigenlijk nooit gebeld met aanbiedingen of andere onzin verhalen.
Als ik mijzelf ga googelen kom ik mijzelf alleen maar tegen op LinkedIn.
Ik weet dat bij sollicitaties op geboortedatum wordt gefilterd(uitgeprobeerd)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:15

Eleeke schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien kun je hier geen antwoord op geven vanwege je baan wat ik uiteraard begrijp. Maar als ik dit lees vraag ik mij af..hoe kan een AI leren om racistisch te worden als het werkt op basis van algoritmes?

Ik vind de controledwang van de overheid wel heel ver gaan hoor, ik begrijp dat het nodig is in bepaalde mate maar imo wordt het enorm doorgetrokken. (even algemeen)

Daarvoor laat je het leren door het de cv's te geven van je huidige medewerkers.
Dan leert de AI dat : iedereen een universitaire opleiding heeft, 3 jaar aan het werk is, man is en wit is ......

Ai leert hier namelijk van bestaande data sets, en omdat die niet neutraal zijn, wordt de software ook niet neutraal.

Ja ik begrijp hoe het werkt, maar als het dus leert van bestaande data sets dan betekent het toch in die data al dat er dan bij (gekleurde/ buitenlandse) mensen meer niet klopt? En dus gaat de AI daar dan in het vervolg van uit? (ik zeg niet dat ik dat terecht vind he, ik vraag me gewoon echt serieus af hoe zo'n AI anders racistisch kan worden)

Anoniem

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:24

Niet alleen racistisch. Je kan ze ook zo "opvoeden" dat geboortedata van bv 1980 of ouder er standaard uitvallen bij de eerste ronde.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:25

Morganlefay schreef:
Niet alleen racistisch. Je kan ze ook zo "opvoeden" dat geboortedata van bv 1980 of ouder er standaard uitvallen bij de eerste ronde.

zeker, maar mijn voorbeeld is een waargebeurd voorbeeld vandaar dat ik hem gebruikte

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:30

Elisa2 schreef:
Eleeke schreef:

Ja ik begrijp hoe het werkt, maar als het dus leert van bestaande data sets dan betekent het toch in die data al dat er dan bij (gekleurde/ buitenlandse) mensen meer niet klopt? En dus gaat de AI daar dan in het vervolg van uit? (ik zeg niet dat ik dat terecht vind he, ik vraag me gewoon echt serieus af hoe zo'n AI anders racistisch kan worden)

Dat hoeft niet. Misschien hebben mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben wel mee moeite met invullen van documenten, maken daarom per ongeluk meer fouten en pakt het algoritme dat op.
Vervolgens controleert het vaker mensen van buitenlandse afkomst, uiteraard vind je dan ook meer fraude ( want als je meer controleert vindt je ook meer ) en daar leert de software dan weer van en dan gaan er nog vaker mensen van niet Nederlands afkomst gecontroleerd worden.

Wellicht is er in de niet gecontroleerde groep net zoveel fraude , maar dat wordt niet gevonden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:40

Cer schreef:
Daarnaast, met het monitoren van kleinere bedragen vang je de grote spelers imo niet, maar goed, ik heb daar niet voor op school gezeten. Wat je wel doet is mensen paranoia maken in een toch al roerige tijd..

:)* _/-\o_

Een reden om meer contant te doen +:)+
Ik betaal sinds altijd zoveel mogelijk contant om deze redenen. Voor het overgrote deel van mijn inkomen (wat ik allemaal keurig opgeef) is geen electronische of wat voor registratie dan ook anders dan dat ik contant uit de automaat trek.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:55

In oktober heeft de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) zich al zeer kritisch uitgelaten over deze nieuwe regeling en met name over het relatief lage bedrag van €100 waarop zal worden gemonitord. Dus ook daar is men kritisch.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:57

henshem schreef:
In oktober heeft de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) zich al zeer kritisch uitgelaten over deze nieuwe regeling en met name over het relatief lage bedrag van €100 waarop zal worden gemonitord. Dus ook daar is men kritisch.

Had ik ook al geplaatst, inclusief de link naar hun site ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:18

Eleeke: Oke dat is goed om te weten dat zoiets ook een oorzaak kan zijn. Dat kan natuurlijk ook van dat fouten maken. Ik ben wel benieuwd hoe zo,n ding ingesteld wordt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:17

Sansevieria schreef:
henshem schreef:

Had ik ook al geplaatst, inclusief de link naar hun site ;)

Oké, sorry was mij niet opgevallen tussen allen andere berichten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:37

Elisa2 schreef:
Fly_high schreef:
Het is trouwens niet zo dat ik helemaal lyrisch word van de praktische implementatie van de Wwft op dit gebied en echt alles terecht vind, maar meeste van mijn ergernissen kan ik niet op een openbaar forum gooien zolang ik mijn werk wil behouden. Wat mij in ieder geval opvalt is bijvoorbeeld vrij schrikbarende mate van discriminatie (AI leert namelijk heel snel racistisch te zijn, en heel veel mensen hoeven het zeker niet te leren :') ). En hoe inefficiënt het systeem is mbt echte criminelen, en dan heb ik het niet over Pietje Puk die wat pillen op straat loopt te pushen, maar grote spelers met een heel netwerk malafide makelaars, notarissen, trustkantoren etc. Maar tegelijkertijd vrees ik dat het nou eenmaal is hoe de samenleving in elkaar steekt, gewone politieonderzoeken raken ook veel sneller Pietjes van de criminele wereld.

Een mooi voorbeeld van de Al is bvb het "rood staan" aanvragen bij een bepaalde grote Bank.
In levende lijve op een kantoor kan al lang niet meer, want vol geautomatiseerd.

Half jaar geleden in een gesprek met kennissen kwam op, dat hun het niet kunnen aanvragen. Niet genoeg of regelmatig verdienen kon het niet zijn... misschien wel, dat hun een andere nationaliteit hebben ?
Zal toch van de zotte zijn.
Dus ik werd nieuwsgierig... en heb het ook eens geprobeerd.
Nope, werd afgewezen... maar wel meteen gevraagd of ik een lening wil afsluiten.
Nee, natuurlijk niet, wil gewoon "rood " kunnen staan.
Note : heb geen Nederlandse nationaliteit, woon en werk ( en betaal braaf mijn belasting) sinds 24 jaar in Nederland. Bij betreffende bank ben ik sinds 22 jaar klant.
Dus ik bellen... dat was al een crime... nee, handmatig kunnen zij niets voor mij betekenen, want vol geautomatiseerd - maar wel een lening afsluiten (dat dan dus wel aan de telefoon ???)
Er werd geopperd : Misschien omdat de computer het salaris niet herkent?
Ok,dat kan, want baas kort de omschrijving altijd af.
Dus met baas gesproken en de volgende 3 maanden braaf "salaris" uitgeschreven en alle omschrijvingen erbij...
Ik dus weer geprobeerd - zelfde liedje, afgewezen.
Weer gebeld, zelfde riedeltje en uiteraard ook weer geprobeerd om mij een lening aan te smeren ( oh, mevrouw wij kunnen zo een lening van 5000 in orde maken)

Ik heb per omgaande de bank gewisseld.
Ik zit niet om geld verlegen en verdien goed - maar hier is dus duidelijk dat de Al wegens naam en nationaliteit afwijst...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:41

Kan dat niet veroorzaakt worden door andere dingen? Ik weet niet of iedereen zomaar rood kan staan? Volgens mij is dat ook lastig bij te weinig inkomen en nog wat andere dingen.

Zo niet dan is het natuurlijk wel heel zuur.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:56

Zie dit topic net en deels gelezen.

Het eerste wat er in mij naar boven komt is dat ik dacht dat we onschuldig waren tot het tegendeel bewezen is. Zo'n regeling als in de OP omschreven wordt vind ik daar niet tussen passen.

Verder eens met wat Cer zegt over het monitoren van kleine bedragen en grote spelers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:59

Elisa2 schreef:
Kan dat niet veroorzaakt worden door andere dingen? Ik weet niet of iedereen zomaar rood kan staan? Volgens mij is dat ook lastig bij te weinig inkomen en nog wat andere dingen.

Nee daar zitten best heel veel regels aan vast en ze willen tegenwoordig ook niet meer zomaar.

Ook wordt er gekeken of je een BKR registratie hebt bijvoorbeeld.

Mijn zusje kon ook geen roodstaan krijgen en die heeft wel een Nederlandse nationaliteit dus het echt onzin dat Sasja dat aandraagt als selectie tool waarom je het niet krijgen kan :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:10

Ik kon het roodstaan zonder problemen aanvragen. En zonder problemen stopzetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:34

Ik kon het juist niet aanvragen vroeger. Gewoon Nl nationaliteit, maar nope.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:36

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:

Nee daar zitten best heel veel regels aan vast en ze willen tegenwoordig ook niet meer zomaar.

Ook wordt er gekeken of je een BKR registratie hebt bijvoorbeeld.

Mijn zusje kon ook geen roodstaan krijgen en die heeft wel een Nederlandse nationaliteit dus het echt onzin dat Sasja dat aandraagt als selectie tool waarom je het niet krijgen kan :=

Dat kun je wel dan onzin vinden, maar helaas heb ik geen BKR registratie ( en nooit gehad) nog leningen nog is mijn salaris laag ( in tegendeel) nog ben ik in de laatste 22 jaar van baan veranderd...
En waarom zouden zij mij anders telefonisch zonder enig probleem wel een lening willen afsluiten ( waar natuurlijk direct aan verdient wordt ) ?

Dus gaat het imo wel om een racistische AL ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:37

Dat had mijn zusje allemaal ook niet en die kon het óók niet krijgen zonder reden. Nederlandse naam en nederlandse nationaliteit. Zie ook hierboven reactie van MwM. Dus waarom is het bij jou dan een rachistische AL en bij hun niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:40

Misschien is het het wel, maar er zijn dus ook andere dingen waarop het afgekeurd wordt. Wat precies konden ze niet zeggen. Ik had elke maand keurig inkomen, geen bkr registratie.

Die lening wordt volgens mij weer door andere afdeling geregeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:43

Misschien de hoogte waarin je rood wilt kunnen staan?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 21:51

Het maakt dus niet alleen bij mij wat los, al worden er nu ook andere dingen bij betrokken. Ik weet idd dat er bij vermoeden van criminele activiteiten gegevens mogen worden doorgespeeld. De steekproeven vind ik al wat minder. Al zou er contact op worden genomen met; mevrouw rytir, u zit bij de steekproef dus gaan we per nu of afgelopen zoveel maanden uw transacties bekijken/ monitoren. Dan zeg ik prima! Leef je uit, willen jullie de afgelopen 5 jaar ook zien? Ik ben een semi ambtenaar dus alles qua loon is toch al bekend :'). En ik doe tegenwoordig bijna alle betalingen digitaal.

Maar om iedere transactie boven een x bedrag van iedere burger (van dat vijftal banken) te 'monitoren'... Dat voelt niet Ok, alsof iedere burger mogelijk een crimineel is. Een inbreuk op mijn privacy. Vooral omdat het een commerciele partij is. En, zoals ik al benoemde, het artikel is van de telegraaf (bedoelde ik met het korreltje zout) maar dit voorstel is al langere tijd in ontwikkeling.