Ik schrik wel van sommige reacties hier, maar helaas niks onbekends.
Ik ben afstammeling van slachtoffers van de holocaust, mijn oma heeft de oorlog daadwerkelijk meegemaakt, familie en vrienden zien verdwijnen, moeder die gemarteld was etc. Zij was in haar jaren 20 tijdens de oorlog en had een hoop meegemaakt… haar vader was Joods, kwam uit een grote familie en helaas hebben niet veel het overleefd. Ook al ben ik haar kleindochter, onbewust (of nouja, ben mij er bewust van) verafschuw ik mensen uit Duitsland, nazaten van nazis en iedereen met rechtse uitspraken die een groep mensen in een hok plaatst omwille van iets waar zij geen controle over hebben. Zoals huidskleur, geloof, cultuur, uiterlijke kenmerken etc. Ook mensen die denken te kunnen zeggen dat het “onzin” is als mensen zich gediscrimineerd voelen of iets omdat het in hun “witte” ogen niks voorstelde. Dat bagataliseren gebeurt tot op de dag van vandaag en zolang er niet word ingezien dat dit gewoon fout is, zal er niks veranderen.
Voorbeeldje; ik stond vandaag met 2 witte mannelijke collega’s. Zwarte Piet kwam ter sprake en er werd meteen geroepen dat het onzin is en er niks negatiefs aan zwarte Piet is. Ik zeg daarop; maar hoe kan jij als wit persoon oordelen over hoe een zwart persoon het ervaart? Zwarte Piet is niks meer dan een karikatuur van de zwarte mens van die tijd. Kijk voor de lol eens naar de Kuifjes van vroeger.
Maar nee, het is onzin en onschuldig en dit en dat zolang er geen erkenning is voor het probleem zal dit probleem in stand blijven. Ik ben ook niet opgegroeid met een negatief beeld van zwarte Piet maar ik snap ontzettend goed wat het probleem is en dat is al heel wat. Als iemand zegt dat hij/zij het niet prettig vind, het als kwetsend ervaart, wie ben jij dan om dat te bagataliseren?
Ik vind het ook een vreselijke dooddoener als mensen zeggen “ja, er waren ook witte slaven!!!!” . Die wens ik allen een flinke stoot tegen hun kleine teen toe. Deze slaven zijn niet slaaf geworden door hun huidskleur, dat is appels met peren vergelijken. Neemt niet weg dat het ook heel erg is maar dat is een compleet ander verhaal. Het gaat hier om dat witte mensen zwarte mensen zichzelf toe-eigende als spullen, verkochten, martelde, verkrachte, vermoorden, uitbuiten etc en dat alleen maar vanwege de huidskleur en het werd nog geaccepteerd en genormaliseerd ook door de westerse wereld. Het waren geen mensen meer maar dingen. De afstammelingen van deze slaven worden er tot op deze dag nog mee geconfronteerd, kijk alleen al naar de achternaam die vaak herleidbaar is naar het huis waar hun voorouders “leefden”.
Ik werk met mensen van allemaal verschillende herkomsten en laten we eerlijk zijn, veel niet-witte collega’s zijn vaak aan de kant gezet door de politie, worden er overal uitgeplukt en hebben te maken met racisme of discriminatie. Ik ben in mijn rij-carrière maar een paar X aan de kant gezet, alcohol controles en 1 x door een fanatiek jongetje die niet op de hoogte was van de toegestane snelheid op dat moment. Verder nooit. En dan hoor ik van een collega die eindelijk zijn droomauto heeft gekocht na jaren ervoor te hebben gespaard, meteen de eerste week al aan de kant word gezet door de politie om een controle uit te voeren . Hij was niet wit

als het een witte man was geweest was dit niet gebeurd.
Het is zo makkelijk praten maar zolang je wit bent en schijnbaar een bepaalde vorm van inlevingsvermogen mist, kan je beter niks zeggen en al helemaal niet oordelen.