Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:14

verootjoo schreef:
Het verschil is dat wij door onze witte kleur geprivilegieerd zijn.
Wij worden nergens op afgerekend, wij hebben altijd en overal een streepje voor. Wij hebben enkel het gemak van onze huidskleur.
Als zwarte sta je overal altijd 1-0 achter.
Wij vinden allemaal collectief dat huidskleur niks uitmaakt, en Nederland is heel tolerant en we behandelen iedereen hetzelfde. Maar in de realiteit is dat niet zo. En dat is hetgeen wat heel diep zit en wat we er niet zomaar uitkrijgen, al helemaal niet als het bewustzijn er nog niet is.
Daarom is het bewustzijn zo belangrijk.

Dat heeft niks met kleur te maken, dat heeft met aanpassen te maken en je beste beentje voor te zetten. Je de taal eigen te maken, een opleiding te volgen en respect te hebben voor je medemens.
Dus niet met je 'matties' onverzekerd in een dikke golf, bmw of Mercedes te hard door 30 km wijken rijden en vrouwen aan te spreken met 'chickie', ongeacht je kleur of afkomst
Want DAT is de realiteit

En ik heb ooit een Marokkaanse assistent bedrijfsleider onder me gehad als filiaal manager, top knul, verkozen boven 5 Nederlanders, die stond dus 5-0 voor ipv achter. Kleur zegt niet alles, hoe je in het leven staat wel
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 13-12-22 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:15

verootjoo schreef:
lovehaffie schreef:

Het bijzondere is dat wij dus wel op onze huidskleur/waar we geboren zijn mogen worden afgerekend? Dat is toch juist wat niet meer de bedoeling is? Neigt dan toch juist ook naar racisme?

Wij worden nergens op afgerekend, wij hebben altijd en overal een streepje voor. Wij hebben enkel het gemak van onze huidskleur.
Wij vinden allemaal collectief dat huidskleur niks uitmaakt, en Nederland is heel tolerant en we behandelen iedereen hetzelfde. Maar in de realiteit is dat niet zo. En dat is hetgeen wat heel diep zit en wat we er niet zomaar uitkrijgen, al helemaal niet als het bewustzijn er nog niet is.

De wetenschap is daar anders heel simpel in. Het onbewuste 'discrimeren' gaat er nooit uit, bij geen van alle kleuren die aardbewoners rijk zijn.

De bekenden hersenwetenschapper Erik heeft daar een mooi stukje uitleggen over gegeven die iedereen kan begrijpen. Zal kijken of ik het zo snel boven tafel kan krijgen.

Gelukkig werken onze hersenen allemaal hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 13-12-22 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:19

Joanne1987 schreef:
verootjoo schreef:

Dat heeft niks met kleur te maken, dat heeft met aanpassen te maken en je beste beentje voor te zetten. Je de taal eigen te maken, een opleiding te volgen en respect te hebben voor je medemens.
Dus niet met je 'matties' onverzekerd in een dikke golf, bmw of Mercedes te hard door 30 km wijken rijden en vrouwen aan te spreken met 'chickie', ongeacht je kleur of afkomst
Want DAT is de realiteit

En ik heb ooit een Marokkaanse assistent bedrijfsleider onder meer gehad als filiaal manager, top knul, verkozen boven 5 Nederlanders, die stond dus 5-0 voor ipv achter. Kleur zegt niet alles, hoe je in het leven staat wel

Precies dat. 9/10 gaat het om cultuur en niet om kleur.

En ja, dat betekent dat ik mijn cultuur boven andere culturen stel.
En daar sta ik 100% achter. Ik sta achter onze manier waarop wij met vrouwen omgaan, geloof scheiden van staat, omgaan met liefde en seks en nog veel meer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:21

verootjoo schreef:
Bewustwording is belangrijk. Bewustwording van de invloed van het westen in de wereld. Die invloed is bepalend. Dat heeft een historische oorzaak en die kunnen we niet wegdenken en niet ontkennen. Die is er.
Dat maakt ons niet tot een racist, maar dat maakt wel dat we vaak geen idee hebben hoe geprivilegieerd we zijn.

Toch zie je vaak dat men verder wil gaan dan alleen bewustwording. Het gebeurt nogal eens dat mensen vervolgens die privileges willen afbreken of inleveren.
Is dat echt verstandig om te doen met privileges waarvan je weet dat je ze nooit meer vanzelf, zonder slag of stoot terug gaat krijgen als je ze eenmaal kwijt bent?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:23

Wat jammer dat er steeds vergelijkingen komen wie het vroeger het slechtste had. Persoonlijk leed is toch niet vergelijkbaar. En het lijkt me ook de plank misslaan.

Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben, en ondanks dat ik nergens direct schuldig aan ben (denk ik) ben ik me er wel van bewust dat onze welvaart voor een groot deel is opgebouwd door middel van diefstal.
En ondanks dat ik geniet van onze welvaart voelt dat wel een beetje wrang.

Ik heb er, sowieso én daarom, geen moeite mee om wat terug te doen. Wát dat precies moet zijn weet ik niet.

Nb: ik vind Nederland helemaal niet tolerant. Maar dat terzijde ;)

Joanne: ik denk dat het wel te maken heeft met kansen.
"Je beste beentje voorzetten" is makkelijker vanuit een goede uitgangspositie.
Maar dat soort types die jij beschrijft, die heb ik ook niet zo hoog zitten. Dus ik snap ook wel wat je zegt.

Sunnda: grappig dat jij die aspecten noemt. Ik ben dan weer totaal niet trots op onze intolerantie ten aanzien van vluchtelingen.
En ik ben ook niet trots op hoe de Nederlandse overheid in 40-45 en daarna, met joden omging.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:25

moeshie schreef:
Iwalgelijke realiteit [ [url=m/wTwvkZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even deze idioot aan de kant schuiven, nooit als blond en blauwe ogen meisje naar landen als India, Japan of Turkije geweest?

Word je ook ineens een foto object hoor.

Mijn nichtje, die in tegenstelling tot haar zus en mij juist heel donker is, werd als Griekse gezien. En werd als jong meisje ook meegesleurd door een groepje Aziaten tijdens een vakantie in Griekenland.

Verder helemaal eens met Sunda en Joanne.

Blank in Afrika zou ik trouwens ook niet graag zijn.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:28

Ik weet niet of ik het komisch of verdrietig vind dat er hier mensen mee posten over dat we helemaal niet zoveel privileges hebben die er niet zo heel verlegen over zijn dat ze gewoon bij zaken zoals AliExpress en Shein kleding bestellen. Het is niet zo dat omdat je het kindje zelf niet achter die naaimachine drukt dat je opeens niet mede verantwoordelijk voor bent voor moderne slavernij waarbij ze nog risico lopen op een fabriek op hun hoofd ook. Mede mogelijk gemaakt door het leegroven van de landen waar die uitbuiting gebeurt. Bedenk je ook dat dit iets is wat je eigen kinderen of neefjes en nichtjes niet zo snel zal overkomen en dat het geen blonde koppies met blauwe ogen zijn die zich kapot werken. :)

Ook een mooie uitspraak dat als je je maar aanpast dat je nooit 1-0 achter zal staan. Ik heb een heel lief, getalenteerd hardwerkend vriendinnetje met een niet Nederlandse achternaam en uiterlijk. Super burgerlijk en een brave kantoorbaan. Haar favoriete eten is boerenkool. Aangepast genoeg? Bij de vorige werkgever huilend weggegaan door treiterende Janssens en Molenaartjes. Laatst zat ze in een supervolle bus op weg naar haar kantoorbaan met iemand tegenover haar superluid 'haha negerin' en andere ongein de hele tijd. Hoeveel Nederlanders denk je dat er wat van zeiden? Precies, nul. En als haar wordt gevraagd of zij 'er ook zo één is' over de Pietendiscussie dan liegt ze, want haar ervaring is dat alle Gerda's en Karels in discussie met haar willen gaan over waarom ze zich aanstelt. :)

Nederland is zo trots op z'n tolerantie, maar eigenlijk valt dat best wel tegen.

Daarnaast, hoeveel pijn doet het ons als we onze excuses aanbieden voor het verleden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:32

Zuid Afrika is weer een verhaal apart. De blanke boeren daar denken oprecht dat zij de eerste bewoners daar zijn. Dat leren ze ook zo van hun ouders, en ze zijn er trots op.
Het is alleen niet waar.
De oorspronkelijke bewoners waren zwarten nomaden. De blanke boeren eigenden zich land toe waardoor de zwarten hun manier van leven niet meer konden voortzetten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:33

God als we zo gaan denken.

Ik ben vroeger gepest, nou en.
Ook ik heb op mn werk collega's gehad die ik liever kwijt dan rijk was.
En als ik naar iedere idioot luister die zegt dat ik te dik ben dan had ik ook geen leven gehad.

Maw je kan je ook werkelijk alles aantrekken.
Als zij geen kleurtje had gehad, was ze dan niet gepest geweest?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:36

Het gaat mij niet om het feit dat er namens de Nederlandse regering excuses worden gemaakt, het gaat mij erom dat er zoveel idiote eisen qua betalingen worden geëist.
Een staatsschuld overnemen waar het land grotendeels zelf verantwoordelijk voor is? Dacht het niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:45

[***] schreef:
Ik weet niet of ik het komisch of verdrietig vind dat er hier mensen mee posten over dat we helemaal niet zoveel privileges hebben die er niet zo heel verlegen over zijn dat ze gewoon bij zaken zoals AliExpress en Shein kleding bestellen. Het is niet zo dat omdat je het kindje zelf niet achter die naaimachine drukt dat je opeens niet mede verantwoordelijk voor bent voor moderne slavernij waarbij ze nog risico lopen op een fabriek op hun hoofd ook. Mede mogelijk gemaakt door het leegroven van de landen waar die uitbuiting gebeurt. Bedenk je ook dat dit iets is wat je eigen kinderen of neefjes en nichtjes niet zo snel zal overkomen en dat het geen blonde koppies met blauwe ogen zijn die zich kapot werken. :)

Wacht, over welke landen heb je het nu? Heeft Nederland China leeggeroofd?

Je bent je allicht ook bewust over de herkomst van je eigen smartphone? Batterijen voor elektrische voertuigen?

Het is makkelijk om de vinger te wijzen naar de consument, maar het is niet omdat iets duurder is, dat er daarom geen slavernij aan verbonden zit. Sensibiliseren is enorm belangrijk, maar het gaat wel verder dan de consument alleen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:46

God hoef je er niet bij te halen hoor. :)

En nee, daar durf ik mij hand voor in het vuur te steken. Zij is letterlijk de favoriete oud collega binnen mijn huidige werkgever op een afdeling van 40-50 mensen. Iedereen vindt haar fiets fantastisch, want dat is ze. En daarom heb ik er zo'n hekel aan dat een stel witte mannen van middelbare leeftijd er zo'n lol aan beleefden om haar dag in dag uit racistische vragen te stellen en te treiteren. We hebben het hier niet over treiteren op school ofzo, maar volwassen mannen in een professionele setting die iemand wegwerken. Dat is geen kwestie van je 'werkelijk alles aantrekken'.

Dat is een kwestie van iemand stelselmatig naar beneden halen, gewoon omdat er iets is dat diegene zichtbaar anders maakt dan anderen. Dat is niet hetzelfde als 'ik had ook weleens collega's die ik liever kwijt dan rijk was.'

Ik heb ook collega's die ik liever kwijt dan rijk ben. Die ga ik ook niet vragen naar de kleur van hun schaamlippen of voor de tiende keer op een dag beginnen over Zwarte Piet. En als ik dat wel doe dan gaat HR ook niet zeggen dat ik me niets moet aantrekken van grapjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:48

Nikass schreef:
Zuid Afrika is weer een verhaal apart. De blanke boeren daar denken oprecht dat zij de eerste bewoners daar zijn. Dat leren ze ook zo van hun ouders, en ze zijn er trots op.
Het is alleen niet waar.
De oorspronkelijke bewoners waren zwarten nomaden. De blanke boeren eigenden zich land toe waardoor de zwarten hun manier van leven niet meer konden voortzetten.

Of Australië, wat nu alleen maar een blank land is omdat Engeland bedacht dat het een goed idee was om hun ter dood veroordeelden daar heen te brengen.
Die vervolgens daar een stuk land zich toe eigenden, een nieuw leven begonnen, vrouw en kinderen meenamen. En oh ja, wat doen we dan met de oorspronkelijke bewoners? Tja, weg ermee, het is nu ons land.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:53

Ik vind het zo afschuwelijk dat de Aboriginal kinderen werden gestolen om ze te "heropvoeden" naar de westerse norm.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:54

Tieneke schreef:
[***] schreef:

Wacht, over welke landen heb je het nu? Heeft Nederland China leeggeroofd?

Je bent je allicht ook bewust over de herkomst van je eigen smartphone? Batterijen voor elektrische voertuigen?

Het is makkelijk om de vinger te wijzen naar de consument, maar het is niet omdat iets duurder is, dat er daarom geen slavernij aan verbonden zit. Sensibiliseren is enorm belangrijk, maar het gaat wel verder dan de consument alleen.

China is niet het enige Aziatische land met kinderarbeid hoor. :) Fairphone en geen elektische voertuigen. :) Nog meer vragen voordat mijn mening wellicht afgeschoten wordt op eigen consumptiegedrag?

Eens met je laatste uitspraak, maar als consument kan je jezelf ook wel bedenken dat bepaalde prijzen voor kleding echt niet op een ethische manier kunnen. Gelukkig hebben de meeste mensen hier toegang tot het internet (al dan niet met een foute smartphone ;) ) en met een beetje slim zoeken kan je al een heleboel foute dingen eruit filteren. Het hoeft ook niet gelijk perfect, maar veel mensen weten verdomd goed dat je met toko's zoals Shein kinderarbeid aan het financieren bent.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:58

In het verlengde hiervan (in het kader van de oorspronkelijke bewoners verdrijven) ,wij brachten slaven naar Suriname om het werk te doen, je hoort nooit iemand over de oorspronkelijke bewoners, maar die zijn er wel degelijk. Die zijn grotendeels uit de geschiedenisboeken verdwenen. Ze bestaan wel degelijk maar moeten vechten voor hun erkenning in het huidige Suriname.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:59

Een moeilijke discussie.
Ik ben blank/wit en kan me dus maar ten dele indenken hoe erg het moet zijn om op basis van je huidskleur te worden afgewezen/uitgelachen/benadeeld en het ergste: tot slaaf te worden gemaakt.
Excuses, mits oprecht, zijn een sterk middel om een boel zeer weg te halen of draagbaarder te maken. Dus excuses ben ik absoluut voor.
En dan komt de “maar”.
Op het moment dat er geld bij komt kijken, vind ik het erg moeilijk om te beoordelen (voor mezelf) of iets nog zuiver is. Duitsland heeft herstelbetalingen gedaan, in een tijd dat Nederland als land volledig in puin lag.
Om nu, honderd(en) jaren na dato betalingen te doen aan mensen die zelf die tijd niet hebben meegemaakt, tja, daar vind ik wat van.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken (en dat doe ik dan ook ;-) ). Ik probeer zo eerlijk en ruimdenkend mogelijk in het leven te staan. Probeer goed te zijn voor mijn medemens, te helpen waar ik kan en probeer ook om niemand (bewust) te beoordelen op kleur, afkomst, etc.
Ik maak daar zeker fouten in. Maar fouten mogen in de huidige cultuur niet meer. Je moet op je tenen lopen, want er is tegenwoordig helaas altijd wel een groep die enorme aanstoot neemt aan fouten. Ik vind het allemaal erg ingewikkeld en vraag me ook af in hoeverre zaken oprecht zijn.
Vandaag las ik ergens dat het woord “neger” verboden moet worden. Maar waarom? Wat is er mis met het woord neger op zich? Ik begrijp het niet. En dat kan een tekortkoming van mij zijn, maar leg het me uit.

Ik vind dat we hier de erfzonde erg ver doortrekken. En het einde is niet in zicht: excuses zijn onvoldoende, er moet geld komen. Het woord “neger” moet verboden worden. Gaan we niet te ver in wat we allemaal willen?

Ik ben vrij ernstig ziek. Al heel lang. Dat heeft mijn jeugd en ook mijn karakter getekend. Soms huilde ik ook om dingen die werden gezegd. Maar trauma’s? Nee. In hoeverre heb je als persoon een oprecht trauma dat er in je familie mensen als slaaf werden gehouden? Ik stel deze vraag oprecht, dus als iemand een antwoord of uitleg heeft, en dan liefst zonder me helemaal af te branden, hoor ik dat echt graag. Een mens is immers nooit te oud om te leren.
Maar zou de wereld niet ‘n stuk fijner zijn als we met elkaar proberen er een fijne plek van te maken? Zonder dat daar geld mee gemoeid is?
In het boek “De meeste mensen deugen” staan mooie voorbeelden van hoe de mens vaak toch minder slecht is dan we denken.
Zelfs Anne Frank schreef in haar dagboek “ondanks alles geloof ik in de innerlijke goedheid van de mens”.

chevax

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:06

Nog een toevoeging: we wijzen allemaal, ikzelf ook, altijd naar anderen die beter moet doen, beter moeten weten. Maar als je eerst naar je eigen aandeel kijkt, je aandacht op je eigen gedrag legt en probeert zelf het beste ervan te maken, is dat niet veel beter dan steeds anderen aanspreken op wat zij verkeerd doen? Er is bij de meeste mensen ook echt nog wel iets te halen. Alleen vergt het moed en wilskracht om kritisch naar jezelf te kijken en daarmee aan de slag te gaan. Verkondigen wat anderen verkeerd doen is ‘n stuk makkelijker. En voor de bühne ben je dan iig erg betrokken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:07

ingvdh schreef:
In het verlengde hiervan (in het kader van de oorspronkelijke bewoners verdrijven) ,wij brachten slaven naar Suriname om het werk te doen, je hoort nooit iemand over de oorspronkelijke bewoners, maar die zijn er wel degelijk. Die zijn grotendeels uit de geschiedenisboeken verdwenen. Ze bestaan wel degelijk maar moeten vechten voor hun erkenning in het huidige Suriname.

Daar weet ik idd niets vanaf. Goed opgemerkt!

Dat is zo Chevax. Ik denk dat je moet proberen niet teveel naar anderen te wijzen. Iedereen heeft zo zijn eigen verhaal. Overheden ergens op aanspreken heb ik dan weer niet zo'n moeite mee ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-12-22 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:09

Waarom moeten mensen altijd voor andere mensen bedenken/invullen wat juist is en waar betrokkenen genoegen mee moeten nemen?
Is net zoiets als mannen die voor vrouwen gaan zeggen hoe die dingen zouden moeten ervaren.
Dat kun je simpelweg niet omdat je geen betrokkenen bent!
Je zou het dus ook gewoon aan kunnen nemen van mensen die dat wel zijn.

Ik heb tijdens reizen zo vaak met kromme tenen gezien wat Nederlanders/Europeanen met de wereld hebben gedaan. Wat ze met inheemse bevolking hebben gedaan. Hie dingen tot de dag van vandaag doorgaan.
Die excuses lijken mij dan ook terecht.

Tieneke

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:15

Fransje23, ik snap wat je bedoelt, maar anderzijds gaat het praktisch gezien wel door Nederland beslist worden hoe ver Nederland zal gaan. Er moet ook draagvlak zijn onder de bevolking voor hetgeen je met belastinggeld gaat doen. In tijden van crisis niet evident voor degene die de knoop uiteindelijk moet doorhakken.

Dat draagvlak was er in België bijvoorbeeld duidelijk niet.
Ik herinner me nog een hoop reacties, gefilmd in Congo. Ik vond het heel bijzonder dat de algemene consensus was dat die excuses het allerbelangrijkste waren. De betalingen deden er voor velen niet toe, maar de excuses zorgden letterlijk voor feest in de straten. Dat heeft me echt verrast.

Waar men genoegen mee moet nemen... Ook die grens ligt voor elk individu van de "ontvangende partij" misschien wel anders. Wat de ene genoeg vindt, zal voor de ander lang niet volstaan. Ergens zal er een beslissing genomen moeten worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:18

fransje23 schreef:
Waarom moeten mensen altijd voor andere mensen bedenken/invullen wat juist is en waar betrokkenen genoegen mee moeten nemen?
Is net zoiets als mannen die voor vrouwen gaan zeggen hoe die dingen zouden moeten ervaren.

Ik heb tijdens reizen zo vaak met kromme tenen gezien wat Nederlanders/Europeanen met de wereld hebben gedaan. Wat ze met inheemse bevolking hebben gedaan. Hie dingen tot de dag van vandaag doorgaan.

Vergis je niet wat huidige regeringen in bv Afrika doen qua stammen zonder banden met die regering van hun land af trappen in ruil voor zak geld uit o.a. bedrijven uit saudi arabie voor landbouwgrond. En dat bedrijf roept net zo hard dat er niks was behalve wat bomen en struiken voordat zij de boel plat kapten en omploegden voor mega velden monocultuur. We zijn niet de enigen die het doen of deden, maar wel de enigen die aan de schandpaal genageld worden er voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:22

tamary schreef:
fransje23 schreef:

Vergis je niet wat huidige regeringen in bv Afrika doen qua stammen zonder banden met die regering van hun land af trappen in ruil voor zak geld uit o.a. bedrijven uit saudi arabie voor landbouwgrond. En dat bedrijf roept net zo hard dat er niks was behalve wat bomen en struiken voordat zij de boel plat kapten en omploegden voor mega velden monocultuur. We zijn niet de enigen die het doen of deden, maar wel de enigen die aan de schandpaal genageld worden er voor.

Uiteraard zijn we niet de enige maar we zijn ook niet de enige die er op gewezen worden.

Waarom Nederlanders toch altijd denken dat ze de enige zouden zijn bij dingen waar ze zich ongemakkelijk over voelen is mij een raadsel.

En als dat zo zou zijn is er toch nog geen probleem? Iemand moet de eerste zijn!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:42

Ik schrik wel van sommige reacties hier, maar helaas niks onbekends.

Ik ben afstammeling van slachtoffers van de holocaust, mijn oma heeft de oorlog daadwerkelijk meegemaakt, familie en vrienden zien verdwijnen, moeder die gemarteld was etc. Zij was in haar jaren 20 tijdens de oorlog en had een hoop meegemaakt… haar vader was Joods, kwam uit een grote familie en helaas hebben niet veel het overleefd. Ook al ben ik haar kleindochter, onbewust (of nouja, ben mij er bewust van) verafschuw ik mensen uit Duitsland, nazaten van nazis en iedereen met rechtse uitspraken die een groep mensen in een hok plaatst omwille van iets waar zij geen controle over hebben. Zoals huidskleur, geloof, cultuur, uiterlijke kenmerken etc. Ook mensen die denken te kunnen zeggen dat het “onzin” is als mensen zich gediscrimineerd voelen of iets omdat het in hun “witte” ogen niks voorstelde. Dat bagataliseren gebeurt tot op de dag van vandaag en zolang er niet word ingezien dat dit gewoon fout is, zal er niks veranderen.

Voorbeeldje; ik stond vandaag met 2 witte mannelijke collega’s. Zwarte Piet kwam ter sprake en er werd meteen geroepen dat het onzin is en er niks negatiefs aan zwarte Piet is. Ik zeg daarop; maar hoe kan jij als wit persoon oordelen over hoe een zwart persoon het ervaart? Zwarte Piet is niks meer dan een karikatuur van de zwarte mens van die tijd. Kijk voor de lol eens naar de Kuifjes van vroeger.
Maar nee, het is onzin en onschuldig en dit en dat zolang er geen erkenning is voor het probleem zal dit probleem in stand blijven. Ik ben ook niet opgegroeid met een negatief beeld van zwarte Piet maar ik snap ontzettend goed wat het probleem is en dat is al heel wat. Als iemand zegt dat hij/zij het niet prettig vind, het als kwetsend ervaart, wie ben jij dan om dat te bagataliseren?

Ik vind het ook een vreselijke dooddoener als mensen zeggen “ja, er waren ook witte slaven!!!!” . Die wens ik allen een flinke stoot tegen hun kleine teen toe. Deze slaven zijn niet slaaf geworden door hun huidskleur, dat is appels met peren vergelijken. Neemt niet weg dat het ook heel erg is maar dat is een compleet ander verhaal. Het gaat hier om dat witte mensen zwarte mensen zichzelf toe-eigende als spullen, verkochten, martelde, verkrachte, vermoorden, uitbuiten etc en dat alleen maar vanwege de huidskleur en het werd nog geaccepteerd en genormaliseerd ook door de westerse wereld. Het waren geen mensen meer maar dingen. De afstammelingen van deze slaven worden er tot op deze dag nog mee geconfronteerd, kijk alleen al naar de achternaam die vaak herleidbaar is naar het huis waar hun voorouders “leefden”.

Ik werk met mensen van allemaal verschillende herkomsten en laten we eerlijk zijn, veel niet-witte collega’s zijn vaak aan de kant gezet door de politie, worden er overal uitgeplukt en hebben te maken met racisme of discriminatie. Ik ben in mijn rij-carrière maar een paar X aan de kant gezet, alcohol controles en 1 x door een fanatiek jongetje die niet op de hoogte was van de toegestane snelheid op dat moment. Verder nooit. En dan hoor ik van een collega die eindelijk zijn droomauto heeft gekocht na jaren ervoor te hebben gespaard, meteen de eerste week al aan de kant word gezet door de politie om een controle uit te voeren . Hij was niet wit ;) als het een witte man was geweest was dit niet gebeurd.

Het is zo makkelijk praten maar zolang je wit bent en schijnbaar een bepaalde vorm van inlevingsvermogen mist, kan je beter niks zeggen en al helemaal niet oordelen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:47

Rennie89 schreef:
Ik schrik wel van sommige reacties hier, maar helaas niks onbekends.

Ik ben afstammeling van slachtoffers van de holocaust, mijn oma heeft de oorlog daadwerkelijk meegemaakt, familie en vrienden zien verdwijnen, moeder die gemarteld was etc. Zij was in haar jaren 20 tijdens de oorlog en had een hoop meegemaakt… haar vader was Joods, kwam uit een grote familie en helaas hebben niet veel het overleefd. Ook al ben ik haar kleindochter, onbewust (of nouja, ben mij er bewust van) verafschuw ik mensen uit Duitsland, nazaten van nazis en iedereen met rechtse uitspraken die een groep mensen in een hok plaatst omwille van iets waar zij geen controle over hebben. Zoals huidskleur, geloof, cultuur, uiterlijke kenmerken etc. Ook mensen die denken te kunnen zeggen dat het “onzin” is als mensen zich gediscrimineerd voelen of iets omdat het in hun “witte” ogen niks voorstelde. Dat bagataliseren gebeurt tot op de dag van vandaag en zolang er niet word ingezien dat dit gewoon fout is, zal er niks veranderen.

Voorbeeldje; ik stond vandaag met 2 witte mannelijke collega’s. Zwarte Piet kwam ter sprake en er werd meteen geroepen dat het onzin is en er niks negatiefs aan zwarte Piet is. Ik zeg daarop; maar hoe kan jij als wit persoon oordelen over hoe een zwart persoon het ervaart? Zwarte Piet is niks meer dan een karikatuur van de zwarte mens van die tijd. Kijk voor de lol eens naar de Kuifjes van vroeger.
Maar nee, het is onzin en onschuldig en dit en dat zolang er geen erkenning is voor het probleem zal dit probleem in stand blijven. Ik ben ook niet opgegroeid met een negatief beeld van zwarte Piet maar ik snap ontzettend goed wat het probleem is en dat is al heel wat. Als iemand zegt dat hij/zij het niet prettig vind, het als kwetsend ervaart, wie ben jij dan om dat te bagataliseren?

Ik vind het ook een vreselijke dooddoener als mensen zeggen “ja, er waren ook witte slaven!!!!” . Die wens ik allen een flinke stoot tegen hun kleine teen toe. Deze slaven zijn niet slaaf geworden door hun huidskleur, dat is appels met peren vergelijken. Neemt niet weg dat het ook heel erg is maar dat is een compleet ander verhaal. Het gaat hier om dat witte mensen zwarte mensen zichzelf toe-eigende als spullen, verkochten, martelde, verkrachte, vermoorden, uitbuiten etc en dat alleen maar vanwege de huidskleur en het werd nog geaccepteerd en genormaliseerd ook door de westerse wereld. Het waren geen mensen meer maar dingen. De afstammelingen van deze slaven worden er tot op deze dag nog mee geconfronteerd, kijk alleen al naar de achternaam die vaak herleidbaar is naar het huis waar hun voorouders “leefden”.

Ik werk met mensen van allemaal verschillende herkomsten en laten we eerlijk zijn, veel niet-witte collega’s zijn vaak aan de kant gezet door de politie, worden er overal uitgeplukt en hebben te maken met racisme of discriminatie. Ik ben in mijn rij-carrière maar een paar X aan de kant gezet, alcohol controles en 1 x door een fanatiek jongetje die niet op de hoogte was van de toegestane snelheid op dat moment. Verder nooit. En dan hoor ik van een collega die eindelijk zijn droomauto heeft gekocht na jaren ervoor te hebben gespaard, meteen de eerste week al aan de kant word gezet door de politie om een controle uit te voeren . Hij was niet wit ;) als het een witte man was geweest was dit niet gebeurd.

Het is zo makkelijk praten maar zolang je wit bent en schijnbaar een bepaalde vorm van inlevingsvermogen mist, kan je beter niks zeggen en al helemaal niet oordelen.

Dus je bent alleen een echte slaaf geweest als je niet blank was?
Aha, zo werkt niet echt racisme dus...