Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:39

Hier ook Goof. Heerlijk in het weekend ergens lunchen of cappuccino met wat lekkers, dat maakt het leven hier leuker :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:43

Mijn dochter krijgt in de BSO tussen de middag een uitgewogen en gevarieerde warme maaltijd met uitsluitend verse ingredienten. Meestal verteld ze dat ze wel 3x opgeschept heeft.
In feite gaat ze dus 3x per week „uit eten“. Ik ben soms best jaloers :Y) :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:45

Sizzle schreef:
Mijn dochter krijgt in de BSO tussen de middag een uitgewogen en gevarieerde warme maaltijd met uitsluitend verse ingredienten. Meestal verteld ze dat ze wel 3x opgeschept heeft.
In feite gaat ze dus 3x per week „uit eten“. Ik ben soms best jaloers :Y) :')

Luxe leventje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:00

Volgens mij beleeft iedereen uit-eten anders.

Germie eet graag voor weinig, wil gewoon een volle buik.

Nielojram gaat om de gehele beleving, smaak, bediening, entourage.

Wat oma in deze wel wil zeggen, de horeca heeft zichzelf behoorlijk voorbij gegaloppeerd (altijd leuk dit soort metaforen op een paardenforum) ten tijden van de introductie van de euro. En daar pikt het personeel nog steeds geen windeieren van, en nu hits the oliebol the fan..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:05

Ik geloof niet dat ik precies begrijp wat je zegt.
Is de huidige inflatie die de horeca prijzen (mede) omhoog drijft veroorzaakt door een muntwissel 20 jaar geleden?
Dat toen alles rap duurder werd ben ik met je eens, maar zover ik weet was de Euro introductie geen selectief beleid van de horeca.

(Ik geloof niet dat ik me al oma voel trouwens, ik ben nog altijd aan het bedenken wat ik wil worden als ik later groot ben _O- )
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-11-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:08

Geen windeieren pikken lijkt me ook meer dan prima? Dus ik volg m ook niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:15

Sizzle schreef:
Ik geloof niet dat ik precies begrijp wat je zegt.
Is de huidige inflatie die de horeca prijzen (mede) omhoog drijft veroorzaakt door een muntwissel 20 jaar geleden?
Dat toen alles rap duurder werd ben ik met je eens, maar zover ik weet was de Euro introductie geen selectief beleid van de horeca.

(Ik geloof niet dat ik me al oma voel trouwens, ik ben nog altijd aan het bedenken wat ik wil worden als ik later groot ben _O- )

Even volledig off topic, maar…:

Hahaha, jij ook? Ik weet niet oud jij bent? Ik wacht nog altijd een soort van “wanneer het grotemensenleven begint “. Of klink ik nu vooral jong dementerend?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:20

Urbanus gaat ook niet voor de vreetschuren. Dat vind ik nou echte armoede.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:21

Urbanus schreef:

Goh, bedankt ;(.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:22

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:

Goh, bedankt ;(.

Het is gewoon een kwestie van smaak, maar die vreetschuren kun je niet bezoeken als je echte armoede hebt. Dus het is gewoon een kwestie van smaak en ik haal er wel lekkere hoogstandjes. De opmerking 'echte armoede' slaat kant nog wal in deze.

Maar daar gaat het topic niet over. Dat gaat over prijsstijgingen, maximale budgetten, keuzes maken en hoe restaurants winstoptimalisatie kunnen bereiken.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-11-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:23

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:

Goh, bedankt ;(.

:(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:27

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:

Goh, bedankt ;(.

:(:)

Ik snap je wel, hoor :)). Ik ga er ook alleen maar eten met collega's, en niet iedereen heeft veel te besteden, dus dan is een restaurant als dat een mooi alternatief. En het eten is er best goed. En divers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:35

Ja met collega's of burendag is het prima! En met de kleintjes ga ik naar een AYCE sushitent maar met z'n tweetjes vind ik Rails in Heiloo

Reclame reclame reclame

Echt perfect. Mooie gerechtjes, lekkere wijnen. En dan maakt een tientje meer of minder ook niet uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:38

Urbanus schreef:
Ja met collega's of burendag is het prima! En met de kleintjes ga ik naar een AYCE sushitent maar met z'n tweetjes vind ik Rails in Heiloo

Reclame reclame reclame

Echt perfect. Mooie gerechtjes, lekkere wijnen. En dan maakt een tientje meer of minder ook niet uit.

Nee, als ik met m'n vriend uit eten ga, kiezen we ook gewoon een goed restaurant uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:44

Ik vind de horeca ook erg duur geworden. Je eet/drinkt bijna nergens meer onder de € 40,- p.p.
Ik trakteer regelmatig vrienden/familie op een etentje maar de lol gaat er wel af als je iedere boven de € 100,- af kunt tikken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:50

Ik heb nog nooit in een fatsoenlijk restaurant gegeten en minder dan 40 p.p. betaald :oo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:52

Nee, hier ook al jaren niet meer. Met zijn 2 altijd minimaal 110 kwijt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:58

chevax schreef:
Waarom vinden jullie all you can eat zo geweldig? Ik vind het behoorlijk deprimerend en ga ook niet: mensen met borden die torenhoog zijn gestapeld. Ik geef liever meer uit voor goed eten in een sfeervolle omgeving dan dat ik €30 betaal om uit warmhoudbakken eten te pakken dat kort daarvoor nog in de Sligro-bakjes zat. Bij negen van de tien AYCE-zaken wordt niks zelf gemaakt. Dat kan ook niet: zelf maken, lage prijs, onbeperkt opscheppen. Dan liever het dubbele voor lekker eten.

Dit dus, ik snap echt niet dat mensen dat AYCE concept leuk vinden. Liever minder vaak uit eten en dan goed dat die vreetschuren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:05

Typisch horecamomentje, wanneer bediening vraagt bij afruimen of het heeft gesmaakt. Dan zegt menigeen 'ja, ik zit helemaal vol!'

Nooit begrepen waarom dat verward word met goed eten. Haal een 3 persoonszak friet, eet hem leeg en je zit ook vol _O-

Ik vind met uit eten gaan dat het echt wel om de beleving gaat. En ja, met mijn kinderen of laatst met personeelsuitje naar een wokrestaurant en dat was helemaal prima. Maar met 2 vind ik dat niet gezellig. Dan ga ik echt voor de beleving qua bediening en eten wat ik zelf niet snel maak thuis en de luxe beleving. En ja, ik kan heel goed begrijpen dat het geenszins in verhouding is qua prijs met een literfles huismerk cola dat je zelf haalt, koelt en inschenkt thuis :-)

Vooralsnog ga ik er nog niet minder uit eten om iig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:06

prompter schreef:
Nee, hier ook al jaren niet meer. Met zijn 2 altijd minimaal 110 kwijt.

Ik ben nu al even niet geweest, maar dit zijn inderdaad voor mij bekende bedragen. Zo'n 60 euro per persoon als je lekker en vooral goed uit eten gaat, ben ik altijd wel kwijt.

Tegenwoordig ga ik niet graag meer 's avonds weg maar lunch dan wel weer graag met vrienden en collega's. Ook dat is al gauw 10 tot 12 euro en dan nog je drankje(s) erbij. Zolang het kan blijf ik het lekker doen. En ik moet wel echt lekker gegeten hebben natuurlijk! :)

Een AYCE ben ik wel geteld 2 keer in mijn leven geweest met mijn toenmalige werk. Niets voor mij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 22:10

Maar waar zien jullie dan vreetschuren in die all you can eats? Ik kom daar dan helemaal niet denk ik, want het zijn altijd gewoon nette restaurants.
En als ik meer dan 40 euro moet betalen blijf ik thuis. Dat had ik sowieso al nooit voor een etentje over.
Maar dat was helemaal niet het onderwerp van dit topic. Ik benoemde het gewoon omdat een grens is overschreden om er nog vaak naartoe te gaan, oftewel, ik minder het (en ging al niet zo vaak, denk 5 keer per jaar ofzo).

Maar bij een pizzeria kan ik ook fatsoenlijk uit eten hoor. En soms net over de grens met een schnitzelmenu.

Zeker sushi all you can eat vind ik absoluut niet massaal, maar dat heb ik denk ik 3 keer gedaan, want vond ik altijd al erg prijzig.

Voor mij is dus kennelijk ergens een grens rond de 35 euro de max voor een lekker, gezellig en leuk etentje. Ik heb 1 keer 40 euro betaald, dat was nog in coronatijd, met collega's, met een drankje en bittergarnituur vooraf.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:14

Ik ga regelmatig lunchen, maar er is hier in het dorp weinig keuze. Dus vrijwel altijd hetzelfde adres. Leuk zitten daar, maar de kwaliteit wisselt beho. Vorig jaar kostte een salade geitenkaas €9,50, nu €19,50. Daar vind ik dan wel iets van. Ik ga er eigenlijk niet minder om, maar ik vind dat een absurde verhoging. Tuurlijk is corona daar voor een deel debet aan, maar dan nog.

Een AYCE kom ik ook niet. Ik vind het vreselijk dat er standaard wordt gezegd “we gaan daar eten, je mag zoveel pakken als je wilt”. En dan zit je met mensen aan tafel die zich echt volproppen. Smakelijk ziet zo’n bord er niet meer uit, alles is door elkaar gemikt. Dat is niet mijn idee van lekker uit eten.
Voel je niet aangevallen hoor, dit is mijn ervaring met mijn broer en schoonzus die beiden een overgewicht van ruim 60 kilo hebben. Zij zweren erbij, ik juist niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:15

chevax schreef:
Ik ga regelmatig lunchen, maar er is hier in het dorp weinig keuze. Dus vrijwel altijd hetzelfde adres. Leuk zitten daar, maar de kwaliteit wisselt beho. Vorig jaar kostte een salade geitenkaas €9,50, nu €19,50. Daar vind ik dan wel iets van. Ik ga er eigenlijk niet minder om, maar ik vind dat een absurde verhoging. Tuurlijk is corona daar voor een deel debet aan, maar dan nog.

Een AYCE kom ik ook niet. Ik vind het vreselijk dat er standaard wordt gezegd “we gaan daar eten, je mag zoveel pakken als je wilt”. En dan zit je met mensen aan tafel die zich echt volproppen. Smakelijk ziet zo’n bord er niet meer uit, alles is door elkaar gemikt. Dat is niet mijn idee van lekker uit eten.
Voel je niet aangevallen hoor, dit is mijn ervaring met mijn broer en schoonzus die beiden een overgewicht van ruim 60 kilo hebben. Zij zweren erbij, ik juist niet.

Zo, dat vind ik ook wel fors, inderdaad.

Bij een AYCE kun je natuurlijk ook gewoon een normaal beladen bord pakken, niet iedereen stouwt zich daar vol :P.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:17

Germie, ik betaal graag voor het hele plaatje. Lekker eten, goede kwaliteit, fijne omgeving, goede bediening en dan op je gemakje natafelen met iets lekkers. Dat kost geld, maar ik vind dat gezellig en daar betaal ik graag voor.
Voor mij is AYCE geen gezellig avondje uit. Maar zoveel mensen, zoveel voorkeuren en das maar goed ook.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:18

_San87_ schreef:
chevax schreef:

Zo, dat vind ik ook wel fors, inderdaad.

Bij een AYCE kun je natuurlijk ook gewoon een normaal beladen bord pakken, niet iedereen stouwt zich daar vol :P.

Nee, dat snap ik, maar voor mij hangt dat daar altijd een beetje rond. Maar dat komt meer door het gezelschap waarmee ik een paar keer ben geweest.