Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:12

Oekraïners zijn Europeanen en gaan als het goed is gewoon weer terug naar eigen land als het weer veilig is. We weten inmiddels dat dat voor veel mensen vanuit Afrikan en de Arabische staten niet geldt. Terwijl ze met hun niet westerse cultuur een ontwrichtende uitwerking op onze omgeving hebben.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:13

elnienjo schreef:
Oekraïners zijn Europeanen en gaan als het goed is gewoon weer terug naar eigen land als het weer veilig is. We weten inmiddels dat dat voor veel mensen vanuit Afrikan en de Arabische staten niet geldt. Terwijl ze met hun niet westerse cultuur een ontwrichtende uitwerking op onze omgeving hebben.

Ontwrichtende uitwerking? Tell me more. En wellicht heeft het feit dat ze nog niet terug zijn gegaan iets te maken met het feit dat het ook in hun landen nog niet veilig is?

Nogmaals, dat Nederland vol is heeft niets met mensen uit oorlogsgebieden te maken maar met de overheid die het vertikt om iets aan de huizenmarkt te veranderen. Dat half Amsterdam in het bezit is van onze geliefde Prins Bernard zegt daar genoeg over, neem ik aan?
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 08-09-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:14

Menino schreef:
rien10 schreef:
Er staan blokkendozen en warehouses waar eens akkers waren.
Er komen steeds meer snelwegen.
Overal komen woningen.
Je kan er over klagen. Of je kan zien waar de werkelijke oorzaak ligt: wij.
Wij willen voor € 15,-- een rijbroek uit een chilichap land en dat kost vervoer, een warehouse.
Wij willen iedere scheet op Instagram zetten, een foto van je eten, een filmpje van je kat. En dat kost een datacenter.
Wij willen allemaal een flat of huis voor ons zelf. En dat kost woningen.
Wij willen twee, drie keer per jaar met vakantie. Dat kost vervoersbewegingen, vakantiehuizen.
Alles wat wij doen, doen we voor onszelf. De oplossing ligt ook bij onszelf: Minder veeleisend zijn.

ik sluit me hier helemaal bij aan. We zijn ook eigenlijk gewoon te welvarend geworden. Wat dat betreft is die gascrisis ergens wel weer een perverse prikkel om weer "een beetje normaal" te gaan doen. Alleen is de inkomensval nu zo plotseling dat het wel heel desastreuze gevolgen heeft.

Als we minder spullen zouden hebben , zouden we ook geen grote huizen nodig hebben, en meer ruimte hebben. Als we minder vlees (luxeproduct) zouden eten, zouden we geen stikstofcrisis hebben en misschien ook wel meer ruimte. Als we uberhaupt eens niet allemaal altijd lekkere dingen zouden willen eten, zouden we niet massaal overgewicht hebben en mischien ook minder hoeven te verbouwen, importeren etc.

Het probleem is vooral dat we in de kern intens luie wezens zijn, in een té welvarende wereld met teveel luxe en ingewikkelde oplossingen die geld, natuur en ruimte kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik worstel daar zelf ook mee. Ik ben verre van 't beste meisje van de klas daarin. Maar soms denk ik wel echt, het zou echt wel goed zijn als we weer eens wat meer leren wat afzien is en niet altijd op ieder moment overal een decafsojahavermelkmachiato kunnen halen, als een glas water ook volstaat.

Daar ga je al de fout in; een gewoon glas melk van de koe IPV al die veganmeuk is veel gezonder.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:16

elnienjo schreef:
Menino schreef:

ik sluit me hier helemaal bij aan. We zijn ook eigenlijk gewoon te welvarend geworden. Wat dat betreft is die gascrisis ergens wel weer een perverse prikkel om weer "een beetje normaal" te gaan doen. Alleen is de inkomensval nu zo plotseling dat het wel heel desastreuze gevolgen heeft.

Als we minder spullen zouden hebben , zouden we ook geen grote huizen nodig hebben, en meer ruimte hebben. Als we minder vlees (luxeproduct) zouden eten, zouden we geen stikstofcrisis hebben en misschien ook wel meer ruimte. Als we uberhaupt eens niet allemaal altijd lekkere dingen zouden willen eten, zouden we niet massaal overgewicht hebben en mischien ook minder hoeven te verbouwen, importeren etc.

Het probleem is vooral dat we in de kern intens luie wezens zijn, in een té welvarende wereld met teveel luxe en ingewikkelde oplossingen die geld, natuur en ruimte kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik worstel daar zelf ook mee. Ik ben verre van 't beste meisje van de klas daarin. Maar soms denk ik wel echt, het zou echt wel goed zijn als we weer eens wat meer leren wat afzien is en niet altijd op ieder moment overal een decafsojahavermelkmachiato kunnen halen, als een glas water ook volstaat.

Daar ga je al de fout in; een gewoon glas melk van de koe IPV al die veganmeuk is veel gezonder.

Dat is feitelijk niet waar. Al verwacht ik dat het vrij weinig zin heeft om je te vertellen waarom, aangezien ik uit je manier van discussieren opmaak dat jouw stellingen eerder gebaseerd zijn op een paniekerig gevoel dan op iets wat feitelijk klopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:21

elnienjo schreef:

Eens hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:25

elnienjo schreef:

ook dit zijn hypotheses. Is het het verschil in cultuur dat ontwrichtend werkt? Of het feit dat ze zich nooit geaccepteerd zullen voelen door mensen die ze weg willen hebben?

En gaan Oekraïeners ook terug als ze hier een baan krijgen, verliefd worden, kinderen krijgen, of wat dan ook? Ik durf dat te betwijfelen. Vooral als de oorlog lang gaat duren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:28

Ik las laatst dat een kwart van de Oekraïners al emigratieplannen had, dus dat ze allemaal terug gaan straks, zou ik niet vanuit gaan. En waarom zouden ze ook, als ze straks hier een leven hebben opgebouwd.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:23

elnienjo schreef:

Jij moet toch wel héél gelukkig zijn hè?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:17

Menino schreef:
Of het feit dat ze zich nooit geaccepteerd zullen voelen door mensen die ze weg willen hebben?

...nou zo zwart wit is het natuurlijk óók niet...

En, het probleem van ouderen die niet door (kunnen) schuiven als ze dat willen, dat is natuurlijk ook echt supersuf geregeld.. Al die mensjes apart van elkaar vereenzamen en de mensen die dat willen kunnen pas naar een tehuis als ze vergeten hoe ze naar de wc moeten, of dwalend over straat gaan...
maar goed, gelukkig worden er nu wel kantoorgebouwen omgebouwd tot woningen. Hier is ook een zorginstelling omgebouwd tot hippe woonflat voor jongeren.. :j De ouderen.. ja.. geen idee waar die zijn eigenlijk...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:17

Menino schreef:
Of het feit dat ze zich nooit geaccepteerd zullen voelen door mensen die ze weg willen hebben?

...nou zo zwart wit is het natuurlijk óók niet...

En, het probleem van ouderen die niet door (kunnen) schuiven als ze dat willen, dat is natuurlijk ook echt supersuf geregeld.. Al die mensjes apart van elkaar vereenzamen en de mensen die dat willen kunnen pas naar een tehuis als ze vergeten hoe ze naar de wc moeten, of dwalend over straat gaan...
maar goed, gelukkig worden er nu wel kantoorgebouwen omgebouwd tot woningen. Hier is ook een zorginstelling omgebouwd tot hippe woonflat voor (de wat rijkere) jongeren.. :j De ouderen.. ja.. geen idee waar die zijn eigenlijk...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:21

Ook zieke ouderen moeten langer thuisblijven.
Kreeg je vroeger bij indicatie 2 een plaats in een verzorgingshuis, 3 verzorging/ verpleeghuis en hoger was sowieso al verpleeghuis.
Nu willen tm indicatie 5 dat mensen thuisblijven, terwijl de thuiszorg het niet aan kan en de gewone huizen helemaal niet gemaakt zijn voor zulk soort zorgzwaartes.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:35

Soepblik schreef:
elnienjo schreef:

Ontwrichtende uitwerking? Tell me more. En wellicht heeft het feit dat ze nog niet terug zijn gegaan iets te maken met het feit dat het ook in hun landen nog niet veilig is?

Nogmaals, dat Nederland vol is heeft niets met mensen uit oorlogsgebieden te maken maar met de overheid die het vertikt om iets aan de huizenmarkt te veranderen. Dat half Amsterdam in het bezit is van onze geliefde Prins Bernard zegt daar genoeg over, neem ik aan?

Jij weet wat er dagelijks binnenkomt in Nederland?
Je weet ook dat er jaarlijks zo ongeveer een stad zo groot als Meppel bijkomt?
Dus ja immigratie draagt zeker bij.
En ja, het is zeker een ontwrichtende werking op de westerse samenleving.
Veel van deze culturen staan ver van het westen af, waardoor integratie moeizaam verloopt.
Ook doen deze mensen een beroep op de huizenmarkt, voedselvoorziening en medische zorg.
Alle drie stagneren nu in nederland.....

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:58

Integratie verloopt inderdaad soms moeizaam, maar dat komt echt heel vaak doordat de integratie trajecten niet goed genoeg zijn, of er niet genoeg begeleiding is, of dat er helemaal geen begeleiding is.
Volgens mij wordt dit heel vaak door vrijwilligers gedaan en staan er zo-goed-als-altijd vacatures uit.
Ik had dit vrijwilligerswerk zelf ook wel willen doen, maar heb er helaas geen tijd voor.
Ik heb verhalen gehoord dat mensen uit ontwikkelingslanden wel al in een flatje in Nederland kunnen wonen, maar niet eens weten hoe een kraan werkt (kraan voor water in de keuken), en hem daardoor maar 24/7 laten lopen want 'dan hebben we in ieder geval water'. Om maar even een voorbeeld te pakken.
Dat is toch te triest voor woorden dat zo'n integratietraject zo te wensen overlaat :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:02

Gitana schreef:
Ik heb verhalen gehoord dat mensen uit ontwikkelingslanden wel al in een flatje in Nederland kunnen wonen, maar niet eens weten hoe een kraan werkt (kraan voor water in de keuken), en hem daardoor maar 24/7 laten lopen want 'dan hebben we in ieder geval water'. Om maar even een voorbeeld te pakken.

Oh, waar komen deze mensen vandaan? Is dat nog steeds zo?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:11

Cer schreef:
Gitana schreef:

Oh, waar komen deze mensen vandaan? Is dat nog steeds zo?

Geen idee, dit was een directe ervaring van mijn lector en een aantal studenten, een aantal jaren terug, die zich bezig hielden met waterverbruik en waterverbruik-vermindering in steden. Hij liep hier toen tegenaan en gebruikte dit als voorbeeld voor het feit dat waterverbruik allerlei redenen kan hebben. Weet niet of het nog steeds zo is.

Het was maar even 1 voorbeeld om maar aan te geven dat sommige immigranten inderdaad heel ver van onze gewoonten en cultuur afstaan en dat ze daarom juist zo'n integratietraject hard nodig hebben.
Wat ik vaak zie is dat de immigrant zelf de schuld krijgt van zijn gedrag. Maar ieder gedrag komt ergens vandaan. Deze mensen hebben begeleiding nodig en vaak ook wel een paar gesprekken met een psycholoog. Als dat niet gegeven wordt is het logisch dat je probleemgevallen creëert en dat mensen grenzen gaan opzoeken en zich niet kunnen mengen in de cultuur hier. In veel gevallen is het immigratietraject ook prima hoor, ik wil niemand tegen de schenen trappen hier.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:12

ik heb een week in mijn eentje in een hut gezeten. Geen stroom, geen telefoonbereik, geen stromend water. Dat kon ik halen uit de rivier. En ik heb niks gemist. Sterker nog? ik vond het heerlijk om alles zo bewust te ervaren en te vertragen. Nu begrijp ik dat water uit de rivier halen niet mogelijk is met 1600000 inwoners in een land. Maar ik las iemand over kerncentrales etc. We doen het toch echt zelf. 2 auto's voor de deur, een droger, vaatwasser, constant apparaten aan de lader. En dan niet vergeten: vooral lekker je tuin blijven sproeien als er gevraagd wordt spaarzaam met water om te gaan...als mijn tuintje maar groen is. Verder zijn we aartslui en willen we perfect gevormde groenten. Bedenken mensen ineens dat het zielig is om koeien te melken of om vlees te eten (nee, dat is niet zielig. Dat is heel normaal. Het enige wat niet normaal is, is hoe we die dieren houden in massastallen) en worden er allerlei vegane dingen uit de grond gestampt. De voetafdruk die je daarmee achterlaat is echter veel groter dan als je gewoon naar de plaatselijke boer gaat om een koteletje te halen. Iedereen staat achter de boeren. Maar: ik weet zeker dat wanneer de overheid zou aangeven: prima. Zij mogen. Maar: max snelheid gaat naar 80 en op zondag een autoverbod, dat de boeren ineens kunnen verrekken. Dat is wat er mis is. We willen steeds maar meer en meer, putten de aarde uit, willen koste wat kost dat iedereen 90 wordt, en iedereen moet een woning. Vroeger leefden mensen gewoon met 14 man op 20 m2 he. Hoorde je niemand over. Mijn mening: Nederland is vooral vol van onzin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:13

ravellie schreef:

Terwijl ik dagelijks geraakt wordt door hoezeer extreemrechts en het neoliberalisme onze maatschappij hebben ontwricht.

Citaat:
Ook doen deze mensen een beroep op de huizenmarkt, voedselvoorziening en medische zorg.

Hmmm, je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De huizenmarkt en medische zorg stagneren omdat dat het gekozen beleid is over de afgelopen jaren (zeker 10 jaar en in een aantal opzichten langer dan dat.) Nadrukkelijk niet door migratie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:14

Ik denk dat dat wel afhankelijk is van waar de immigranten vandaan komen en welke generatie het is..
als bij wijze van spreke de 3e generatie de kraan nog steeds laat stromen, gaat er iets anders mis denk..

Citaat:
Iedereen staat achter de boeren. Maar: ik weet zeker dat wanneer de overheid zou aangeven: prima. Zij mogen. Maar: max snelheid gaat naar 80 en op zondag een autoverbod, dat de boeren ineens kunnen verrekken. Dat is wat er mis is. We willen steeds maar meer en meer,

Waarom denk je dat jij de enige bent die jouw denkbeeld heeft? Er zijn vast nog wel meer mensen die een autoverbod op zondag niet erg vinden.. of max 80km prima vinden... :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:15

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:

Terwijl ik dagelijks geraakt wordt door hoezeer extreemrechts en het neoliberalisme onze maatschappij hebben ontwricht.

Citaat:

Hmmm, je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De huizenmarkt en medische zorg stagneren omdat dat het gekozen beleid is over de afgelopen jaren (zeker 10 jaar en in een aantal opzichten langer dan dat.) Nadrukkelijk niet door migratie.

Dit dus.

Het is zo makkelijk, he. Rechts dat alles naar de paasei helpt, en dan op handige wijze naar de vluchtelingen wijst met "het is hun schuld"! En uiteraard stemt dan iedereen weer op rechts omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is. :')

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:17

Cer schreef:
Ik denk dat dat wel afhankelijk is van waar de immigranten vandaan komen en welke generatie het is..
als bij wijze van spreke de 3e generatie de kraan nog steeds laat stromen, gaat er iets anders mis denk..

Citaat:
Iedereen staat achter de boeren. Maar: ik weet zeker dat wanneer de overheid zou aangeven: prima. Zij mogen. Maar: max snelheid gaat naar 80 en op zondag een autoverbod, dat de boeren ineens kunnen verrekken. Dat is wat er mis is. We willen steeds maar meer en meer,

Waarom denk je dat jij de enige bent die jouw denkbeeld heeft? Er zijn vast nog wel meer mensen die een autoverbod op zondag niet erg vinden.. of max 80km prima vinden... :)

ja, dat weet ik wel zeker. Maar het merendeel gilt moord en brand mocht het zover komen. Was dat niet zo, dan was dat al wel gedaan, maar van 120 naar 100 was al drama.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:20

* oke dat quoten lukt me niet, maar even doorgaand op wat hierboven staat... dat de boeren dan zouden kunnen verrekken....

Alleen vergeet iedereen eventjes dat je die boer toch echt wel 3x per dag nodig hebt om te eten.... die supermarkt vult zichzelf niet. Al lijken heel veel mensen dat wel te denken

En tja we denken allemaal wel dat die auto een eerste levensbehoefte is, maar in essentie kunnen we prima zonder. Een generatie of wat terug (mijn opa en oma), hadden een paard.... dat was hun vervoer.

Cer

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:23

Nederland is echt niet heel groot, met 80km per uur max kom je ook wel waar je wezen moet.. mij zou t niet uitmaken..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:25

Mafflinger schreef:
* oke dat quoten lukt me niet, maar even doorgaand op wat hierboven staat... dat de boeren dan zouden kunnen verrekken....

Alleen vergeet iedereen eventjes dat je die boer toch echt wel 3x per dag nodig hebt om te eten.... die supermarkt vult zichzelf niet. Al lijken heel veel mensen dat wel te denken

En tja we denken allemaal wel dat die auto een eerste levensbehoefte is, maar in essentie kunnen we prima zonder. Een generatie of wat terug (mijn opa en oma), hadden een paard.... dat was hun vervoer.

Denk dat een paard inmiddels duurder is in onderhoud dan een auto.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:26

Mafflinger schreef:

Nou ja. Ik las dus serieus een reactie ergens op feestboek, waarin iemand zei: wat een gezeur over die boeren. We halen ons eten gewoon uit de fabriek. En dat was echt een serieuze opmerking. Veel kinderen hebben ook geen idee dat eten toch echt niet uit een fabriek komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:26

Maar vroeger werkte de mensen thuis of dichterbij huis.
Want opa met een paard was een boer of melk ophaler oid.
Geen burger in de straat.
Die werkte geen 40 km verderop.
En ook niet in ploegen.
Dat deed alleen een verpleegster.

Kijk van mij mag het autovrij op zondag alleen noodzakelijk werk verkeer.
Maar zonder auto is voor vele ook niet meer te doen.