Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Oekraïners zijn Europeanen en gaan als het goed is gewoon weer terug naar eigen land als het weer veilig is. We weten inmiddels dat dat voor veel mensen vanuit Afrikan en de Arabische staten niet geldt. Terwijl ze met hun niet westerse cultuur een ontwrichtende uitwerking op onze omgeving hebben.
Menino schreef:rien10 schreef:Er staan blokkendozen en warehouses waar eens akkers waren.
Er komen steeds meer snelwegen.
Overal komen woningen.
Je kan er over klagen. Of je kan zien waar de werkelijke oorzaak ligt: wij.
Wij willen voor € 15,-- een rijbroek uit een chilichap land en dat kost vervoer, een warehouse.
Wij willen iedere scheet op Instagram zetten, een foto van je eten, een filmpje van je kat. En dat kost een datacenter.
Wij willen allemaal een flat of huis voor ons zelf. En dat kost woningen.
Wij willen twee, drie keer per jaar met vakantie. Dat kost vervoersbewegingen, vakantiehuizen.
Alles wat wij doen, doen we voor onszelf. De oplossing ligt ook bij onszelf: Minder veeleisend zijn.
ik sluit me hier helemaal bij aan. We zijn ook eigenlijk gewoon te welvarend geworden. Wat dat betreft is die gascrisis ergens wel weer een perverse prikkel om weer "een beetje normaal" te gaan doen. Alleen is de inkomensval nu zo plotseling dat het wel heel desastreuze gevolgen heeft.
Als we minder spullen zouden hebben , zouden we ook geen grote huizen nodig hebben, en meer ruimte hebben. Als we minder vlees (luxeproduct) zouden eten, zouden we geen stikstofcrisis hebben en misschien ook wel meer ruimte. Als we uberhaupt eens niet allemaal altijd lekkere dingen zouden willen eten, zouden we niet massaal overgewicht hebben en mischien ook minder hoeven te verbouwen, importeren etc.
Het probleem is vooral dat we in de kern intens luie wezens zijn, in een té welvarende wereld met teveel luxe en ingewikkelde oplossingen die geld, natuur en ruimte kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik worstel daar zelf ook mee. Ik ben verre van 't beste meisje van de klas daarin. Maar soms denk ik wel echt, het zou echt wel goed zijn als we weer eens wat meer leren wat afzien is en niet altijd op ieder moment overal een decafsojahavermelkmachiato kunnen halen, als een glas water ook volstaat.
elnienjo schreef:Menino schreef:
ik sluit me hier helemaal bij aan. We zijn ook eigenlijk gewoon te welvarend geworden. Wat dat betreft is die gascrisis ergens wel weer een perverse prikkel om weer "een beetje normaal" te gaan doen. Alleen is de inkomensval nu zo plotseling dat het wel heel desastreuze gevolgen heeft.
Als we minder spullen zouden hebben , zouden we ook geen grote huizen nodig hebben, en meer ruimte hebben. Als we minder vlees (luxeproduct) zouden eten, zouden we geen stikstofcrisis hebben en misschien ook wel meer ruimte. Als we uberhaupt eens niet allemaal altijd lekkere dingen zouden willen eten, zouden we niet massaal overgewicht hebben en mischien ook minder hoeven te verbouwen, importeren etc.
Het probleem is vooral dat we in de kern intens luie wezens zijn, in een té welvarende wereld met teveel luxe en ingewikkelde oplossingen die geld, natuur en ruimte kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik worstel daar zelf ook mee. Ik ben verre van 't beste meisje van de klas daarin. Maar soms denk ik wel echt, het zou echt wel goed zijn als we weer eens wat meer leren wat afzien is en niet altijd op ieder moment overal een decafsojahavermelkmachiato kunnen halen, als een glas water ook volstaat.
Daar ga je al de fout in; een gewoon glas melk van de koe IPV al die veganmeuk is veel gezonder.
elnienjo schreef:Oekraïners zijn Europeanen en gaan als het goed is gewoon weer terug naar eigen land als het weer veilig is. We weten inmiddels dat dat voor veel mensen vanuit Afrikan en de Arabische staten niet geldt. Terwijl ze met hun niet westerse cultuur een ontwrichtende uitwerking op onze omgeving hebben.
Menino schreef:Of het feit dat ze zich nooit geaccepteerd zullen voelen door mensen die ze weg willen hebben?
Menino schreef:Of het feit dat ze zich nooit geaccepteerd zullen voelen door mensen die ze weg willen hebben?
Soepblik schreef:elnienjo schreef:Oekraïners zijn Europeanen en gaan als het goed is gewoon weer terug naar eigen land als het weer veilig is. We weten inmiddels dat dat voor veel mensen vanuit Afrikan en de Arabische staten niet geldt. Terwijl ze met hun niet westerse cultuur een ontwrichtende uitwerking op onze omgeving hebben.
Ontwrichtende uitwerking? Tell me more. En wellicht heeft het feit dat ze nog niet terug zijn gegaan iets te maken met het feit dat het ook in hun landen nog niet veilig is?
Nogmaals, dat Nederland vol is heeft niets met mensen uit oorlogsgebieden te maken maar met de overheid die het vertikt om iets aan de huizenmarkt te veranderen. Dat half Amsterdam in het bezit is van onze geliefde Prins Bernard zegt daar genoeg over, neem ik aan?
Gitana schreef:Ik heb verhalen gehoord dat mensen uit ontwikkelingslanden wel al in een flatje in Nederland kunnen wonen, maar niet eens weten hoe een kraan werkt (kraan voor water in de keuken), en hem daardoor maar 24/7 laten lopen want 'dan hebben we in ieder geval water'. Om maar even een voorbeeld te pakken.
Cer schreef:Gitana schreef:Ik heb verhalen gehoord dat mensen uit ontwikkelingslanden wel al in een flatje in Nederland kunnen wonen, maar niet eens weten hoe een kraan werkt (kraan voor water in de keuken), en hem daardoor maar 24/7 laten lopen want 'dan hebben we in ieder geval water'. Om maar even een voorbeeld te pakken.
Oh, waar komen deze mensen vandaan? Is dat nog steeds zo?
ravellie schreef:En ja, het is zeker een ontwrichtende werking op de westerse samenleving.
Citaat:Ook doen deze mensen een beroep op de huizenmarkt, voedselvoorziening en medische zorg.
Alle drie stagneren nu in nederland.....
Citaat:Iedereen staat achter de boeren. Maar: ik weet zeker dat wanneer de overheid zou aangeven: prima. Zij mogen. Maar: max snelheid gaat naar 80 en op zondag een autoverbod, dat de boeren ineens kunnen verrekken. Dat is wat er mis is. We willen steeds maar meer en meer,
Shadow0 schreef:ravellie schreef:En ja, het is zeker een ontwrichtende werking op de westerse samenleving.
Terwijl ik dagelijks geraakt wordt door hoezeer extreemrechts en het neoliberalisme onze maatschappij hebben ontwricht.Citaat:Ook doen deze mensen een beroep op de huizenmarkt, voedselvoorziening en medische zorg.
Alle drie stagneren nu in nederland.....
Hmmm, je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De huizenmarkt en medische zorg stagneren omdat dat het gekozen beleid is over de afgelopen jaren (zeker 10 jaar en in een aantal opzichten langer dan dat.) Nadrukkelijk niet door migratie.
Cer schreef:Ik denk dat dat wel afhankelijk is van waar de immigranten vandaan komen en welke generatie het is..
als bij wijze van spreke de 3e generatie de kraan nog steeds laat stromen, gaat er iets anders mis denk..Citaat:Iedereen staat achter de boeren. Maar: ik weet zeker dat wanneer de overheid zou aangeven: prima. Zij mogen. Maar: max snelheid gaat naar 80 en op zondag een autoverbod, dat de boeren ineens kunnen verrekken. Dat is wat er mis is. We willen steeds maar meer en meer,
Waarom denk je dat jij de enige bent die jouw denkbeeld heeft? Er zijn vast nog wel meer mensen die een autoverbod op zondag niet erg vinden.. of max 80km prima vinden...
Mafflinger schreef:* oke dat quoten lukt me niet, maar even doorgaand op wat hierboven staat... dat de boeren dan zouden kunnen verrekken....
Alleen vergeet iedereen eventjes dat je die boer toch echt wel 3x per dag nodig hebt om te eten.... die supermarkt vult zichzelf niet. Al lijken heel veel mensen dat wel te denken
En tja we denken allemaal wel dat die auto een eerste levensbehoefte is, maar in essentie kunnen we prima zonder. Een generatie of wat terug (mijn opa en oma), hadden een paard.... dat was hun vervoer.
Mafflinger schreef:* oke dat quoten lukt me niet, maar even doorgaand op wat hierboven staat... dat de boeren dan zouden kunnen verrekken....
Alleen vergeet iedereen eventjes dat je die boer toch echt wel 3x per dag nodig hebt om te eten.... die supermarkt vult zichzelf niet. Al lijken heel veel mensen dat wel te denken
En tja we denken allemaal wel dat die auto een eerste levensbehoefte is, maar in essentie kunnen we prima zonder. Een generatie of wat terug (mijn opa en oma), hadden een paard.... dat was hun vervoer.