Wolf in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:29

Nikass schreef:
Waarom was de wolf die werd doodgeschoten een probleemwolf? Dat is helemaal niet vastgesteld.
Ik vind het goed dat er aangifte is gedaan. Niet omdat ik tegen de boer of de burgermeester zou zijn, maar omdat ik denk dat het goed is, ook voor hen, dat een rechter zich er eens over buigt en er meer duidelijkheid komt over wat wel en niet kan en mag. Ik denk dat iedereen daarmee is gebaat. Los van dat het idee dat er aangifte tegen hem is gedaan natuurlijk niet prettig voelt voor de boer, maar ik hoop dat hij het in dat perspectief kan zien.

Stel je eens voor nikass, dat jij jouw paard en shetlander achter wolfwerend hek had staan. (want dat stonden de schapen!) En een wolf komt toch in het hek en dood je shetlander. (dat doen de wolven in Drenthe namelijk, anders dan op de Veluwe waar het stikt van het wild) en dan wordt je ook nog eens aangeklaagd omdat je je dieren niet goed heb beschermt, terwijl je er alles aan hebt gedaan.

Ik vraag me af of jij dit dan in perspectief zou zien... En of jij de wolf dan nog steeds zou laten lopen, zodat hij een dag laten aan je paard kan beginnen. (Paarden formaat halflinger zijn in Drenthe ook al aangevallen.) Of dat je jouw paard dan 24 uur zou opstallen? Dat zou jij toch ook niet willen? Oja, die wolf heeft je ook nog gebeten terwijl jij je paard probeerde te beschermen, maar dat vind je vast geen probleem.. (wolf) :+

Op sommige plekken (landen) kan de wolf prima leven. Maar sommige plekken zijn echt niet geschikt!

Mellow

Re: Wolf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:36

Is zo te vinden hoor Nikas wanneer welke definitie geldt. Even zoeken zou ik zeggen...

Nu moet ik zeggen dat ik die definities werkelijk belachelijk vind en de strekking eigenlijk is dat wanneer er daadwerkelijk iets in de richting van een aanval komt op mens/hond het pas een probleemwolf is...

Maar Nikas is van mening dat wij mensen ruimte moeten geven aan de wolf...

Nu ben ik wel even benieuwd hoe dat er dan uit zou zien?

Naar mijn mening is er wel ruimte voor de wolf... alleen niet hier in Nederland, niet in deze getalen die er nu al zijn. En zeker niet voor wat komen gaat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:02

Mellow schreef:
Is zo te vinden hoor Nikas wanneer welke definitie geldt. Even zoeken zou ik zeggen...

Nu moet ik zeggen dat ik die definities werkelijk belachelijk vind en de strekking eigenlijk is dat wanneer er daadwerkelijk iets in de richting van een aanval komt op mens/hond het pas een probleemwolf is...

Naar mijn mening is er wel ruimte voor de wolf... alleen niet hier in Nederland, niet in deze getalen die er nu al zijn. En zeker niet voor wat komen gaat.

Wat mij betreft mag de wolf alle ruimte hebben die hij nodig heeft. Ik wil hem alleen niet in mijn achtertuin tussen mijn dieren. En ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt en tja, dan blijft er in ons drukbevolkte Nederland niet veel ruimte meer voor de wolf over.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:42

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:41

Nikass schreef:
Ik bepaal die definitie niet.
Ik zie overwegend meer probleemmensen :D
In welke wet of regelgeving staat wanneer een wolf een probleemwolf is, waar kan ik dat vinden?

In hoeverre zie jij inzake wolf GW3151m probleemmensen? Je blijft vrij vaag.

Als je enorme lap natuur hebt, waar de wolf zich kan bedruipen met het lokale wild en waar beheer is, zodat meerdere soorten naast elkaar kunnen bestaan, vind ik prima. Schuwe dieren die in hun habitat blijven. Dat ze enkel dan eens hun neus in de bewoonde wereld steken, kan gebeuren, maar daar moet het bij blijven.

Wolven die zich in een gebied niet kunnen bedruipen met lokaal wild, waar geen beheer of verjaging is toegestaan, waar de wolf zich hoofdzakelijk bezig houdt met het doden van vee, zich rond dorpen en boerderijen begeeft, dat vind ik dan weer niet prima. Want je zadelt in die gevallen veel mensen op met hoge kosten, dode dieren, imkomstenderving, woongenot dat vervliegt, in dat soort situaties is een wolf niet gewenst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:39

Nikass schreef:
In welke wet of regelgeving staat wanneer een wolf een probleemwolf is, waar kan ik dat vinden?

In het wolvenprotocol

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:09

janderegelaa schreef:
Nikass schreef:

https://www.zoogdiervereniging.nl/probl ... emsituatie

Volgens deze richtlijn was deze wolf geen probleemwolf tenzij vastgesteld is dat hij al herhaaldelijk goed beschermd vee had aangevallen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:34

journee schreef:
Mellow schreef:

Wat mij betreft mag de wolf alle ruimte hebben die hij nodig heeft. Ik wil hem alleen niet in mijn achtertuin tussen mijn dieren. En ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt en tja, dan blijft er in ons drukbevolkte Nederland niet veel ruimte meer voor de wolf over.

Dat valt best mee als je kijkt naar de verdeling van het oppervlakte van Nederland. Slechts ca. 13 procent is bebouwing en het zou me eigenlijk verbazen als daarvan de helft bestemming wonen heeft. 34 procent is natuur dat is inclusief al het binnen- en buitenwater én recreatiegebied. Het grootste deel (ruim 50 procent) is landbouw grond en daar ligt het probleem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:11

Nikass schreef:
Volgens deze richtlijn was deze wolf geen probleemwolf tenzij vastgesteld is dat hij al herhaaldelijk goed beschermd vee had aangevallen.

Ik vind dat je veel roept, maar weinig zegt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:24

Meer dan 100 schapen plus nog wat ander vee binnen een half jaar doodgebeten vind jij geen probleem wolf?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:31

Paardenfann4 schreef:
Meer dan 100 schapen plus nog wat ander vee binnen een half jaar doodgebeten vind jij geen probleem wolf?

103 toch? Nu gaat Nikass vast zeggen dat er geen getal vastgesteld is vanaf wanneer het een probleem wolf is…. :D

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:35

janderegelaa schreef:
Paardenfann4 schreef:

103 toch? Nu gaat Nikass vast zeggen dat er geen getal vastgesteld is vanaf wanneer het een probleem wolf is…. :D

Inderdaad of het is gewoon de schuld van de schapenhouder. Met of zonder raster, het is nooit de schuld van de wol.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:07

"volgens deze richtlijn" wat is het toch moeilijk om te lezen.
Weet je, als je een discussie wil, zal je je wat anders moeten opstellen.
Ik lees dit topic alleen nog voor de berichten van HC. De rest kan niets interessants en inhoudelijks op het scherm krijgen.
:evaw:

Nb excuses herr Balou, met jouw berichten is niets mis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:38

Nou ik heb nog wel wat vragen over de post van herrbalou. Want voor wie is het een probleem dat 50% van onze grond een agrarische bestemming heeft? Dat wordt me niet duidelijk. Ik kom trouwens via CBS op 24% bebouwing:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20 ... doppervlak.

En die natuur in NL, doorsneden met N wegen, snelwegen en andere hindernissen. Daar ligt wel een groot probleem. Wild gaat zich anders gedragen door de wolf, daarvoor zou het mooi zijn als ze vrijer kunnen bewegen. Maar er ontstaan nu problemen doordat edelherten de randmeren oversteken en Flevoland opzoeken, waar nog geen wolven bivakkeren (ze zijn er wel gezien). En even een rekensommetje, de Veluwe is 90.000 ha groot. Een wolvenroedel heeft 200km2 nodig. Dan kunnen er op de Veluwe 4 roedels zijn. Voor meer is geen plek. Maar waarschijnlijk zijn het er al wel meer:
https://nos.nl/regio/gelderland/artikel ... an-roedels

Ik voorspel dat de wildstand keldert. En dat we (nog) meer aanvallen op vee gaan zien. En meer nabijheid tot mensen, met alle gevolgen van dien. Dat is geen angstzaaijerij, maar dingen die je nu al ziet gebeuren. Wandelaars met hond die de wolf treffen. Mensen te paard waarbij wolven een tijdje mee op gaan. Mensen in buitengebied die na de schemer de bebouwing niet meer verlaten.

En wbt Spanje, ik zie op Facebook vooral berichten voorbij komen van aanvallen op oa ezels (waarvan men zegt, zet die bij je vee daar komt geen wolf aan), op kbh (ook daarvan zegt men in NL, dat is de oplossing) en blijkbaar was men de wolf in Andalusie zo zat, dat men het recht in eigen hand genomen heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat de juiste oplossing is. Maar zeggen dat men de zaakjes in Spanje zo goed voor elkaar heeft, nee daar geloof ik niet in. Ik denk dat we er in NL beter aan doen om te kijken naar en meer te overleggen met onze noorder en oosterburen. Juist ook het oosten, omdat onze wolven daar vandaan komen. In Duitsland heb je kinderopvang in de natuur. Ik begrijp dat een heel aantal daarvan al sluiten, omdat men het niet meer veilig acht.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:18

@ Nikass: wat mij betreft is een wolf een probleemwolf vanaf hij 1 hond, schaap, pony en/of ander vee aanvalt. Ons is verteld dat de wolf uit de buurt van mensen blijft. Dat ze dan maar uit onze buurt en van onze dieren blijven. Ze zijn goed voor de biodiversiteit? Dat ze die klus dan maar klaren in het bos. Een boer en/of dierenliefhebber hoort geen last te hebben van enkele gekke ideeën van beleidshouders die het in hun hoofd hebben gekregen om de wolf te importeren in een dichtbevolkt gebied.

Bij de opstart van het project was ik niet anti en geloofde ik wat ze over de wolf schreven (ze motiveerden het zo goed dat ik er echt in mee ging). Als ik nu de verhalen hoor/zie en lees dan vind ik dat het beleid heel slecht wordt gevoerd. Er wordt helemaal niet nagedacht en er zijn veel te veel wolven aanwezig waardoor de wolven niet anders kunnen dan vee aan te vallen.

Daarnaast worden wolven die schapen/koeien/vee aanvallen niet afgemaakt waardoor ze dit leren aan hun jongen waardoor deze jongen dit ook gaan doen etc... Ik vind dit geen goede zaak.

Ik vind het ook erg dat de kinderopvang in Duitsland de deuren moet sluiten omdat er te veel wolven in de buurt zijn. Dat er mensen bij schemering niet meer naar buiten durven gaan vind ik ook vreemd. En het beleid en de pro wolvers kijken er naar en vinden het volgens mij grappig en lachen dit gewoon weg.

Ik heb geluk dat er in mijn omgeving nog geen wolven zijn maar ik kijk met een bang hart wat er in sommige gebieden aan het gebeuren is en leef met deze mensen (en dieren) mee. Ik ben ook boos op de beleidsmakers die dit allemaal maar laten gebeuren en geen goed en doordacht beleid voeren (het aantal wolven beperken is bijvoorbeeld ontzettend belangrijk maar dit wordt helemaal niet gedaan).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:59

Nikass schreef:
"volgens deze richtlijn" wat is het toch moeilijk om te lezen.
Weet je, als je een discussie wil, zal je je wat anders moeten opstellen.
Ik lees dit topic alleen nog voor de berichten van HC. De rest kan niets interessants en inhoudelijks op het scherm krijgen.
:evaw:

Nb excuses herr Balou, met jouw berichten is niets mis.

Meid, je brengt zelf ook niks inhoudelijks in. Als iemand ingaat op iets wat jij noemt om een tegendeel neer te leggen wat je niet aan staat, geef je niet thuis.
Pot, ketel en dat verhaal.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:04

herr_balou schreef:
Dat valt best mee als je kijkt naar de verdeling van het oppervlakte van Nederland. Slechts ca. 13 procent is bebouwing en het zou me eigenlijk verbazen als daarvan de helft bestemming wonen heeft. 34 procent is natuur dat is inclusief al het binnen- en buitenwater én recreatiegebied. Het grootste deel (ruim 50 procent) is landbouw grond en daar ligt het probleem.

Als ik het heb over een achtertuin dan bedoel ik dat in de ruimste zin van het woord. Dus inclusief landbouwgrond waarvan een groot gedeelte wordt gebruikt voor het weide van hobby dieren en ander vee. Persoonlijk denk ik dat de wolf niet veel aan de Waddenzee heeft als leefgebied. Kijk eens op: 'ongerepte-natuur.nl' bij:'Hoeveel beschermde natuur heeft nederland?'

Hier zijn de cijfers: 20% = 6750km2 natuur, inclusief landgoederen, historische landbouwgrond, weidevogelgebied en dergelijke.
Volgens verschillende bronnen heeft een wolven roedel gemiddeld 200km2- 250km2 aan territorium afhankelijk van het voedsel aanbod. Het territorium van de roedel in Drenthe is zeker 2x zo groot. Dan ga ik me toch afvragen waarom? Zeker gezien het feit dat ze ook nog eens zoveel vee aanvallen. Dan heb ik zeker mijn twijfels of er überhaupt wel voldoende wild voor ze is. Maar dan zou in theorie de wildstand omhoog moeten. Maar dat is dan weer een probleem voor de verkeersveiligheid. Gaat iedereen dan massaal zijn auto laten staan om plek te maken voor de wolf? Dat denk ik niet. Toch zal het tekort aan wild in druk bevolkt gebied niet snel een issue zijn. Daar wordt naast het wild ook de wolf aangereden...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:07

Oh jongens, stop met elkaar in de haren zitten. Ik vond het topic juist zo leuk de eerste pagina’s.

Ik had de aanname dat er een flinke dosis culturele (naast economische) drijfveren waren voor mensen tegen de wolf. In onze cultuur (uitgelegd via Hofstede) hebben wij de neiging controle te hebben over de natuur (denk aan dijken). Wat we eigenlijk verlangen is 0 aanvallen, maar dat lijkt me niet realistisch. Grenscontroles overigens ook niet. “Hallo meneer en mevrouw wolf, heeft u een visa aangevraagd?”.

Interessant om meer te lezen over het Spaanse perspectief. Cultureel gezien hebben zij iets minder de neiging volledige controle te nemen over natuur. Hoe ervaar jij dat HC? Accepteren Spanjaarden n=0 aanvallen op vee? Of accepteren ze een dergelijke marge?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:42

Raineri schreef:
Oh jongens, stop met elkaar in de haren zitten. Ik vond het topic juist zo leuk de eerste pagina’s.

Ik had de aanname dat er een flinke dosis culturele (naast economische) drijfveren waren voor mensen tegen de wolf. In onze cultuur (uitgelegd via Hofstede) hebben wij de neiging controle te hebben over de natuur (denk aan dijken). Wat we eigenlijk verlangen is 0 aanvallen, maar dat lijkt me niet realistisch. Grenscontroles overigens ook niet. “Hallo meneer en mevrouw wolf, heeft u een visa aangevraagd?”.

Interessant om meer te lezen over het Spaanse perspectief. Cultureel gezien hebben zij iets minder de neiging volledige controle te nemen over natuur. Hoe ervaar jij dat HC? Accepteren Spanjaarden n=0 aanvallen op vee? Of accepteren ze een dergelijke marge?

Helemaal mee eens, het was een heel interessant topic tot de anti wolf club uit het andere topic blijkbaar niet genoeg had aan één topic om hun anti wolf gevoelens te spuien.
Ik hoop dat het topic weer op de oude manier verder kan gaan.

0 aanvallen is denk ik inderdaad niet realistisch. Maar zolang er nog zonder problemen gejaagd wordt in Nederland en de intensieve veehouderij op volle toeren draait, vind ik dat nauwelijks een issue.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:14

Nikass schreef:
Raineri schreef:

Helemaal mee eens, het was een heel interessant topic tot de anti wolf club uit het andere topic blijkbaar niet genoeg had aan één topic om hun anti wolf gevoelens te spuien.
Ik hoop dat het topic weer op de oude manier verder kan gaan.

0 aanvallen is denk ik inderdaad niet realistisch. Maar zolang er nog zonder problemen gejaagd wordt in Nederland en de intensieve veehouderij op volle toeren draait, vind ik dat nauwelijks een issue.

Ook al zijn we het niet altijd allemaal met elkaar eens, vind ik het persoonlijk wel interessant om elkaars mening & onderbouwing te horen. Daar kan je alleen maar wat van opsteken.

Zelf ben ik zeker niet pertinent 100% tegen de wolf in Nederland. In eerste instantie stond ik hier zelfs ook positief tegenover. De ervaring leert nu echter dat in sommige gebieden zoals in Drenthe, de wolf het leven van de inwoners zo erg ontwricht, en dat er zoveel schade door deze roedel wordt aangericht, dat het bijna onleefbaar wordt om in dit gebied op een natuurlijke manier te leven en vee te houden, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Als blijkt dat de wolven op de Veluwe vrijwel geen probleem opleveren dan is dat alleen maar mooi. Dit betekent echter wel dat de wolven dan beheert zullen moeten worden op het moment dat zij de Veluwe verlaten en ergens anders wel schade aanrichten. Zover zijn we in Nederland echter nog lang niet.

De redenen waarom ik in de eerste instantie in dit topic heb gereageert was eigenlijk omdat ik ook benieuwd ben hoe mensen in het buitenland hiermee omgaan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:38

Het niet met elkaar eens zijn is helemaal prima, anders wordt het maar een saai gebeuren :D maar het is wel fijn als mensen inhoudelijk blijven en hun beweringen onderbouwen. Anders vind ik het niet meer de moeite waard.

Misschien wordt het tijd om ons vee op een andere manier te houden? In elk geval is het zaak om te zoeken naar een juiste balans. En ja, daarin spelen de belangen van de boeren in Drenthe óók een rol, maar niet alléén.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:10

En wat is dan de oplossing qua het houden van dieren Nikass?

Want wat ik zie in jou berichten is dat je wel zegt wat er zogenaamd moet gebeuren maar niet hoe dat dan zou moeten. Zou misschien de "discussie" al anders maken. Misschien leert het "anti wolf" clubje er dan nog wat van.

Maar alleen maar zeggen het moet anders maar dan vervolgens niet kunnen zeggen hoe draagt imo helemaal NIETS bij.

Balans is ook het in toom houden van de wolvenpopulatie lijkt mij? En dat is wat dus nu niet gebeurd dus imo is de balans waar jij het over hebt ver te zoeken....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:59

Met alle respect, ik betwijfel of deze hoe-invulling van Nikass relevant is, Mellow. Wij weten met z’n alle gewoon net iets te weinig hierover en ik denk dat dit een oplossing is wat in samenspraak tussen gemeente/overheid, stakeholders en universiteiten/expert instituten moet ontstaan. Dat lijkt me juist een goed idee, ook om realistische verwachtingen te scheppen gezien het me simpelweg lastig lijkt de wolf uit Nederland te houden.

Neemt niet weg dat iemand een visie kan hebben of een bepaald uitgangspunt in gedachte kan hebben. En dat mag Nikass net zo goed als jij dat hebt. Vragen naar hoe het in de praktijk dan moet is misschien wat flauw. Geen enkel antwoord zal goed genoeg zijn namelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:05

Maar als mensen wel inhoudelijk reageren wordt daar niet op in gegaan. Wat mij vooral opvalt is dat wordt voorgespiegeld dat het in Spanje goed voor elkaar is. Maar blijkbaar is dat niet zo, anders zouden mensen niet de behoefte voelen het recht in eigen hand te nemen om de wf eigenhandig weg te werken. Wat ik uiteraard niet toejuichen begrijp me niet verkeerd. Maar als mensen zo tevreden zouden zijn met hoe een en ander geregeld is zou men die noodzaak niet voelen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:08

Oh, dus roepen dat het anders moet en verder niet vertellen hoe is wel inhoudelijk?

Dat is namelijk mijn punt wat ik wil maken. Wel over anderen zeggen dat anderen niets interessants en inhoudelijks kunnen zeggen in haar ogen maar het zelf ook niet doen.

Vind daar niks flauws aan.

Tuurlijk mag iemand een visie hebben en we hoeven het niet eens te zijn.

Maar roepen dat het anders moet en dan vervolgens niet vertellen hoe dat dan zou moeten vind ik zelf een beetje bijzonder.