Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shae schreef:verootjoo schreef:Maar ik lees hier best vaak dat er voor mensen een enorme lading op het woord kanker ligt. Waarom vraag ik me dan af? En waarom raakt het je dan zo diep dat je kookt van woede of intens verdrietig wordt?
Dat lijkt me niet fijn, ik zou me dan proberen wat los te maken van het woord zodat de lading minder wordt.
Maar waarom is dat zo slecht voor te stellen, dat er een enorme lading op het woord kanker ligt? Ik ben vorig jaar de sterkste persoon die ik ken verloren aan kanker. Dat ging in een paar weken van 'onder controle' naar overlijden. Kanker kan een mens zo enorm uitkleden dat het gewoon mensonterend is. Dan nog extra er bovenop dat je midden in coronatijd zit en je vanwege regels en kwetsbare familie ook nog uitkiezen moet wie fysiek, telefonisch of geen afscheid kan nemen. Is het echt zo raar dat ik het een naar woord vind?
Toen mijn schoonvader vorige maand voor de MRI ging waren we ook bang dat het woord kanker zou vallen, maar gelukkig was het goedaardig.
Het woord heeft dus voor sommigen een enorme lading. Ik snap niet goed waarom mensen dat raar vinden. Kennen we niet allemaal wel iemand die kanker heeft of had? Het kost tijd voordat die associaties minder worden. Rouwen is een proces en dat zet je niet heel snel uit.
Dus ja, als ik 'kankerzooi' voorbij hoor vliegen omdat iemand in de supermarkt een pak spaghetti laat vallen dan moet ik wel even slikken.
Lavitabella schreef:@verootjoo
Als je net dezelfde dag te horen hebt gekregen dat je kanker hebt, je even snel naar de winkel moet en daar al de scheldwoorden om je oren vliegen, denk ik niet dat je tijd hebt om hulp te zoeken. Waarom moet iemand kanker gebruiken in een normale zin ? Het is 30 graden buiten, trui en bodywarmer aan en dan zeggen ik heb het kanker warm ? Waarom niet gewoon mega warm.. Wat is de moeite ?
Ik denk gewoon bij mezelf, hoe moeilijk is het om je een beetje in te leven in een ander ? Nee niemand weet van de buitenkant dat je op zo'n moment nieuws hebt gehad. Maar kom op, denk een beetje aan je medemens.
Als ik er over 10 jaar nog last van heb oké, maar ik ben net klaar met het traject en weet niet eens of ik kanker vrij ben en dan zeggen sommige hier hulp zoeken ?! En ik spreek nu voor mezelf. Maar ik weet 1000% zeker dat er meer in dezelfde situatie zitten. En ja ik betrek nu alles op mezelf, maar ik zag sommige reacties dat mensen het niet snappen wat een lading het kan geven. Dus bij deze, mijn reden voor een flinke lading.
DuoPenotti schreef:Lavitabella schreef:@verootjoo
Als je net dezelfde dag te horen hebt gekregen dat je kanker hebt, je even snel naar de winkel moet en daar al de scheldwoorden om je oren vliegen, denk ik niet dat je tijd hebt om hulp te zoeken. Waarom moet iemand kanker gebruiken in een normale zin ? Het is 30 graden buiten, trui en bodywarmer aan en dan zeggen ik heb het kanker warm ? Waarom niet gewoon mega warm.. Wat is de moeite ?
Ik denk gewoon bij mezelf, hoe moeilijk is het om je een beetje in te leven in een ander ? Nee niemand weet van de buitenkant dat je op zo'n moment nieuws hebt gehad. Maar kom op, denk een beetje aan je medemens.
Als ik er over 10 jaar nog last van heb oké, maar ik ben net klaar met het traject en weet niet eens of ik kanker vrij ben en dan zeggen sommige hier hulp zoeken ?! En ik spreek nu voor mezelf. Maar ik weet 1000% zeker dat er meer in dezelfde situatie zitten. En ja ik betrek nu alles op mezelf, maar ik zag sommige reacties dat mensen het niet snappen wat een lading het kan geven. Dus bij deze, mijn reden voor een flinke lading.
![]()
Precies.
En ik kan het me helemaal voorstellen.
Het klinkt ook niet stoer om alles maar kanker te noemen, het klinkt gewoon heel dom.
Ik ken het ook alleen maar van die groepen personen die zich ook zo voor doen dat je denkt: wat gaat daar ooit van worden...?
Daarmee zeg ik niet dat ze dom zijn, nee zo komen door eigen gedrag over.
En als ik dan dit topic zo lees ben ik daar niet de enige in.
En dan denk ik, mensen zoals Lavita kunnen gekwetst worden, andere vinden je een domme loser...wauw... en daar doe je het dan voor tegenover je vrienden![]()
Als ik er over 10 jaar nog last van heb oké, maar ik ben net klaar met het traject en weet niet eens of ik kanker vrij ben en dan zeggen sommige hier hulp zoeken ?! En ik spreek nu voor mezelf. Maar ik weet 1000% zeker dat er meer in dezelfde situatie zitten. En ja ik betrek nu alles op mezelf, maar ik zag sommige reacties dat mensen het niet snappen wat een lading het kan geven. De wereld zakt onder je voeten vandaan. Je moet aan zoveel denken. Je voelt je poedersuiker door de chemo, bestraling. Kinderwensen die voorbij kunnen zijn. Er komt zoveel meer bij kijken bij het woord kanker. Dat beïnvloed je leven voor een groot deel. Dus bij deze, mijn reden voor een flinke lading.
Als het gewoon normaal als ziekte word gebruikt dikke prima en mag het zeer zeker voluit, geen taboe.. Maar schelden of in een normale zin om aan te duiden dat je het super warm hebt.. waarom..
Sakura789 schreef:Mijn vader schold met kanker toen ie het zelf had![]()
Ik moet zeggen dat als ik mensen ermee hoor schelden, dat ik er niet zoveel van vind. Ikzelf scheld amper, zeker niet met kanker, maar ik raak ook niet compleet van het padje als ik het wel eens hoor. Ene oor in en andere weer uit.
verootjoo schreef:Lavitabella schreef:@verootjoo
Als ik er over 10 jaar nog last van heb oké, maar ik ben net klaar met het traject en weet niet eens of ik kanker vrij ben en dan zeggen sommige hier hulp zoeken ?! En ik spreek nu voor mezelf. Maar ik weet 1000% zeker dat er meer in dezelfde situatie zitten. En ja ik betrek nu alles op mezelf, maar ik zag sommige reacties dat mensen het niet snappen wat een lading het kan geven. De wereld zakt onder je voeten vandaan. Je moet aan zoveel denken. Je voelt je poedersuiker door de chemo, bestraling. Kinderwensen die voorbij kunnen zijn. Er komt zoveel meer bij kijken bij het woord kanker. Dat beïnvloed je leven voor een groot deel. Dus bij deze, mijn reden voor een flinke lading.
Als het gewoon normaal als ziekte word gebruikt dikke prima en mag het zeer zeker voluit, geen taboe.. Maar schelden of in een normale zin om aan te duiden dat je het super warm hebt.. waarom..
Je hoeft mij helaas niet te vertellen hoe een kankertraject werkt en wat de impact is.![]()
Ik ben het met je eens dat schelden in het algemeen al niet netjes is. Ik probeer eigenlijk nooit te schelden.
Ik moet zeggen dat ik ook nooit iemand met kanker hoor schelden. Maar de beperkte keren dat ik het wel hoor laat ik het me niet raken. Daarnaast hoor ik deze lading vrijwel alleen bij kanker. Ik hoor wel vaak om me heen over de pleuris. Ook een veel voorkomende ziekte, maar dat lijkt niemand erg te vinden.
Ik wil niet anderen opleggen om bepaalde woorden niet te gebruiken omdat ik het erg ver vind gaan. Het is vrijwel nooit persoonlijk bedoeld maar een uiting. (tenzij ze je prutsmuts noemen, maar goed als mensen dat tegen me zeggen zijn ze überhaupt m’n energie niet waard, dus ga ik me er ook niet boos om maken)
DuoPenotti schreef:Binnen je gezin onder eigen mensen is wel wat anders dan een ander die meent het in elke zin te moeten gebruiken.
Mij raakt het woord ook niet persoonlijk.
Maar genoeg andere woorden te gebruiken denk ik dan als je weet dat het andere wel kan raken.
DuoPenotti schreef:Binnen je gezin onder eigen mensen is wel wat anders dan een ander die meent het in elke zin te moeten gebruiken.
Mij raakt het woord ook niet persoonlijk.
Maar genoeg andere woorden te gebruiken denk ik dan als je weet dat het andere wel kan raken.