Dodenherdenking

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dodenherdenking

Een dag van herdenken
84 (28%)
2 minuten is genoeg
153 (52%)
Ik doe er niks aan
43 (14%)
Iets anders
11 (3%)

Totaal aantal stemmen: 291

superpony

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:57

Hier wil de woonwijk nog wel onze straat als racebaan gebruiken, maar ze stopten voor 20:00 en zijn ook niet meer teruggekomen.

Wij kijken meestal naar de Dam en switchen soms met Waalsdorper vlakte.

Zag bij de Dam veel jonge mensen in het publiek.

Daarna de docu over Nieuwlande gekeken. Ik wil eigenlijk altijd de slechtste chauffeur zien, maar kan die switch naar grappig toch niet zo snel maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:05

Bij mij stopten precies midden in de twee minuten stilte de vrienden van dochter voor ons huis met hun rotte uitlaat en ik kreeg nog een grote mond op de koop toe toen ik er wat van zei (na de twee minuten, in een ritueel welke ik zelf altijd intens beleef en wat me emotioneert).
Rest van de avond was ik onwijs sjagarijnig, ik moet nodig eens een cursus grensen aangeven gaan volgen en die jeugd eruit knikkeren.

Zelf sta ik best vaak stil bij de oorlogen, heb er ook best veel boeken over zoals Oorlog en Vrede, boeken van Primo Levi en Marga Minko (zo uit mn hoofd, ben nu niet bij de boekenkast want de kamer is geclaimd zoals hierboven omschreven).
Ja de vrijheid, de jeugd lijkt me soms geen notie te hebben van de waarde ervan.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:15

Primo Levi... Zijn boeken hebben een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Een begenadigd schrijver ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:28

Ik zat om 8 uur in een restaurant en de 2 minuten stilte daar waren voor mij veel indrukwekkender dan wanneer ik alleen thuis zou zitten.
Er werd netjes een half uur vantevoren gevraagd om om 8 uur stil te zijn en al om 19.58 werd het rustiger. Om 20.02 ging de muziek weer aan.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:52

Hier was de buurman steeds aan boren. Heb getwijfeld om van te voren even er naar toe te gaan om te vragen of hij er rekening mee wilde houden (geen Nederlandse achtergrond) 2 min voor 8 nog een keer geboord daarna was het om 8 uur redelijk stil. Hij hoeft van mij niet perse mee te doen maar echt boren hadden wij niet gewaardeerd.

Mijn jongste bonus dochter van bijna 7 hebben we ook laten kijken en er van te voren over gehad wat we herdenken op 4 mei

Ik merk ook dat ik er steeds meer waarde aan hecht en ook echt boos wordt als de stilte wordt verstoord. Wij keken naar de dam maar vond het lijken alsof er toch best wat geroezemoes klonk door de microfoon

Ergens hoop ik ooit een vlaggenmast te hebben en dan zal ik ook het protocol volgen voor het vlaggen. Zag vanmorgen toen ik naar de paarden ging om te voeren nog 2 vlaggen half stok hangen, vind dat zo respectloos! De vlag hoor je gewoon binnen te halen voor zonsondergang, deze waren duidelijk blijven hangen. Dan denk ik, doe het goed of doe het niet

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:54

Die foto in het AD van die bezorger van AH die zijn auto heeft geparkeerd en ervoor staat te gedenken, chapeau +:)+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:57

Bij ons in de buurt vonden anticorona demonstranten het een goed idee om de herdenking te verstoren. -:(- Ik vind daar wat van maar wat dat is zal ik hier niet neerzetten want dat gaat flink tegen de Bokt regels in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 08:59

-:(- Stelletje kneuzen. net als de idioten die het nodig vonden een oorlogsbegraafplaats te bekladden. Dan zijn je hersens toch niet helemaal fris vrees ik. :n

Vandaag bevrijding vieren :j

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:02

Anti corona demonstraties prima, heb ik begrip voor maar niet op 4 mei, heeft er ook totaal niks mee te maken. Zou dat nog eerder op 5 mei begrijpen omdat mensen zich beperkt voelen in hun vrijheid, maar eigenlijk zijn we helemaal niet zo beperkt

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:29

Bij ons ging er een rotjoch van 10 jaar belletje lellen, precies om 20:00. Ik zat bij het raam dus ik kon hem precies zien wegrennen.

Echt asosciaal. Waar zijn de ouders in deze? Houd je kind binnen tijdens dodenherdeking en ga daarna lekker buiten spelen. Echt zo respectloos.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:41

Ik vind een kind van die leeftijd om die tijd ook niet echt meer buiten horen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:05

trustHim schreef:

Mee eens, maar gelukkig zijn er ook netjes opgevoede kinderen buiten.
Bij ons voor de deur reden twee mannekes van hooguit 6 jaar op hun stepjes. Om 20.00 kijkt een van beide op het horloge, ze stappen af en blijven stil staan tot het horloge blijkbaar een melding gaf na twee minuten. Ze waren keurig stil en na de stilte stappen ze op en rijden weer weg.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:31

Tazzey schreef:
trustHim schreef:

Bij ons voor de deur reden twee mannekes van hooguit 6 jaar op hun stepjes. Om 20.00 kijkt een van beide op het horloge, ze stappen af en blijven stil staan tot het horloge blijkbaar een melding gaf na twee minuten. Ze waren keurig stil en na de stilte stappen ze op en rijden weer weg.

Mooi om te zien lijkt me, respect voor de ouders

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:35

Tazzey schreef:
trustHim schreef:

Ach wat schattig!

Kinderen van 10 hebben nu vakantie toch? Wat is er dan gek aan om 20.00 buitenspelen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:01

Ik denk dat trustHim meer doelt op het feit dat met dodenherdenking kinderen eigenlijk gewoon even binnen horen te zijn.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:02

Ik probeer er in de loop van de dag altijd wel rekening mee te houden.
Wij hadden toevallig een ritje met de motor gepland staan. dus wij stonden netjes iets voor 20:00 langs de kant van de weg met de motoren uit.

Het is een klein stukje respect en waardering voor de vrijheid die wij mogen hebben. Heb mij dus ook mateloos geïrriteerd aan verschillende wielrenners die doorreden. Maar goed het is voor iedereen vrij om er iets mee te doen of niet.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:28

Bentuh schreef:
Ik probeer er in de loop van de dag altijd wel rekening mee te houden.
Wij hadden toevallig een ritje met de motor gepland staan. dus wij stonden netjes iets voor 20:00 langs de kant van de weg met de motoren uit.

Het is een klein stukje respect en waardering voor de vrijheid die wij mogen hebben. Heb mij dus ook mateloos geïrriteerd aan verschillende wielrenners die doorreden. Maar goed het is voor iedereen vrij om er iets mee te doen of niet.

Je hebt niet altijd een keuze. Ik zat gisteravond in de auto en ben langs twee rustplaatsen gereden om te stoppen voor de herdenking, maar die waren allemaal vol. Dus toen ben ik toch maar doorgereden. Op de snelweg stonden er veel mensen stil op de vluchtstrook, maar dat is echt levensgevaarlijk, dus dat heb ik niet gedaan.

Als is het van die wielrenners die in hun vrije tijd op de fiets stappen natuurlijk wel een beetje een ander verhaal en daar zou ik ook zeker iets van vinden. :o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:36

trustHim schreef:
Hier was de buurman steeds aan boren. Heb getwijfeld om van te voren even er naar toe te gaan om te vragen of hij er rekening mee wilde houden (geen Nederlandse achtergrond) 2 min voor 8 nog een keer geboord daarna was het om 8 uur redelijk stil. Hij hoeft van mij niet perse mee te doen maar echt boren hadden wij niet gewaardeerd.

Mijn jongste bonus dochter van bijna 7 hebben we ook laten kijken en er van te voren over gehad wat we herdenken op 4 mei

Ik merk ook dat ik er steeds meer waarde aan hecht en ook echt boos wordt als de stilte wordt verstoord. Wij keken naar de dam maar vond het lijken alsof er toch best wat geroezemoes klonk door de microfoon

Ergens hoop ik ooit een vlaggenmast te hebben en dan zal ik ook het protocol volgen voor het vlaggen. Zag vanmorgen toen ik naar de paarden ging om te voeren nog 2 vlaggen half stok hangen, vind dat zo respectloos! De vlag hoor je gewoon binnen te halen voor zonsondergang, deze waren duidelijk blijven hangen. Dan denk ik, doe het goed of doe het niet

Wat een oordelen over die mensen. Die mensen hebben de moeite genomen om respect te tonen en de vlag half stok te hangen. Je weet niet waarom die nog half stok hangt in de ochtend.

Mijn vriend heeft gister avond voor het naar bed gaan de vlag normaal gehangen, alvast voor vandaag. Ja daar zullen sommige mensen ook wel iets van vinden

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:21

Gisteren om 20.00 uur stilte gehouden in de sportschool - vond dat wel een mooi moment met iedereen en kwam veel meer binnen dan thuis even voor de tv zitten :) Verder houd ik het er bij. Alles gaat tenslotte door - ook mijn werk en dagelijkse dingen op zo'n dag als gisterenavond en vandaag.

Wat anderen doen kan ik me dus echt niet druk om maken. Leven en laten leven. De maatschappij verandert toch naar verloop van tijd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:47

Tazzey schreef:
Ik denk dat trustHim meer doelt op het feit dat met dodenherdenking kinderen eigenlijk gewoon even binnen horen te zijn.

Ja? Ik las het anders dus ik ben wel benieuwd!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:48

Amber_anne schreef:
Mijn vriend heeft gister avond voor het naar bed gaan de vlag normaal gehangen, alvast voor vandaag. Ja daar zullen sommige mensen ook wel iets van vinden

Uiteraard vinden mensen daar iets van.
Een vlag hang je gewoon niet buiten in de nacht.

Hang hem dan gewoon niet uit.
Het is geen enkel probleem als je vandaag geen vlag hebt hangen, dus als je vanochtend geen tijd had, dan zit niemand ermee als je hem vandaag niet uithangt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:02

oomens schreef:
Amber_anne schreef:

Hang hem dan gewoon niet uit.
Het is geen enkel probleem als je vandaag geen vlag hebt hangen, dus als je vanochtend geen tijd had, dan zit niemand ermee als je hem vandaag niet uithangt.

Wat een onzin, er is geen wet over wanneer en hoe je een vlag buiten hoort te hangen, hooguit een protocol. Eind deze maand zullende vlaggen met schooltas er aan ook weer uitgehangen worden en die hangen vaak ook wel een paar dagen, vind je daar ook wat van?

Even on topic, ik ben 4 mei jarig, dus voor mij vind ik het niet nodig om de hele dag met “herdenken” bezig te zijn. Die 2 minuten is meer dan genoeg.
Gisteren waren we met de familie uit eten en werd er 2 minuten stilte gehouden in het restaurant, heel respectvol en iedereen was stil en stopte met eten.
Na die 2 minuten werd de muziek weer aan gezet, mensen aten weer verder en ik ging vrolijk verder met het uitpakken van cadeautjes.

Ik vind dat er ook te zwaar aan gewogen kan worden, het is een gewone dag en er zijn ook andere zaken die gewoon door gaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:07

Ik denk dat er meer mensen mee zitten als niemand de vlag uithangt vandaag dan mensen die er mee zitten dat die snachts hangt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:10

Bovendien zie je die vlag 's nachts niet of nauwelijks :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:20

oomens schreef:

Dus alle bedrijven halen elke dag de vlag naar binnen?

Het is absoluut geen regel, alleen rijksgebouwen moeten zich aan het protocol houden, ieder ander mag vlaggen zoals en wanneer hij/zij wilt.