Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:10

DuoPenotti schreef:
Afschaffen hoeft niet. Maar wel fatsoenlijke huisvesting om mee te beginnen ipv sterren voor de kantine.
Die doelgroep, de toekomst, leren dat hele dagen op stal en mini paddock uit 1980 stamt.

Dat en fatsoenlijk voerbeleid en eerder medische hulp, ipv die dieren soms maar door te laten kwakkelen en nog in de les gooien ook. En ruiters op paarden en harnachement afstemmen graag.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:56

Flower033 schreef:
Ik vind het ook wel makkelijk om paardensport aan te pakken. Is een relatief kleine groep mensen die dat doet.
Ik weet dat het een jij-bak is: paardensport verbieden is ook het verbieden van bio-industrie. Het kan niet zo zijn dat we wel dagelijks dieren mishandelen en dood maken voor een stuk vlees op ons bord en paardrijden niet mag. Ik vind het hypocriet.

Ten eerste: paardensport is iets anders dan paardrijden. Ten tweede is deze vergelijking natuurlijk helemaal scheef.

Ik vind dat de manier waarop sportpaarden worden gehouden niet meer van deze tijd is. Topsportpaarden vliegen zowat elk weekend ergens anders naartoe. Denk niet dat dat een ideaal leven is. En mogen ze los, dan staan ze ingepakt in hun eentje in een paddock of eventjes op de wei. Ik ben van mening dat een paard in kuddeverband gehouden moet worden en onbeperkt moet kunnen bewegen en eten. Het is een feit dat menig sportpaard - en al helemaal de topsportpaarden - niet zo worden gehouden.

Naast het management gaat het natuurlijk ook bij het rijden mis. Scherpe bitten, sporen, overmatig spoorgebruik… en dan heb ik het nog niet over de meest bizarre trainingsmethodes, zoals sneetjes maken in benen en ze insmeren met coolinggel of benen toucheren.

Zodra er (veel) geld mee gemoeid is gaat het welzijn van de dieren aan de kant. Dan gaat het eerst om de ruiter, en dan pas om het paard.

Ik heb me op Twitter uitgesproken en kreeg een boze Anky in mijn DM’s. Ik moest opletten met wat ik zei, want straks mocht ik ook geen paarden of huisdieren meer houden :') Zij is ervan overtuigd dat haar paarden het leuk vinden. Ik geloof ook wel dat ze tot op een zekere hoogte leuk vinden, maar ik denk niet dat ze het leuk vinden om met een hele ijzerwinkel in hun mond te moeten dansen op Ierse volksmuziek. En net of ze het zo geweldig vinden als ze veel geknuffeld worden. We maken onszelf echt veel te belangrijk.

Daarom vind ik ook dat we terug moeten naar een samenwerking zonder dwangmiddelen en wellicht wel zonder wedstrijdverband. Neem het welzijn van het paard als uitgangspunt en niet de medailles of rozetten. Want zoals het nu gaat kan het gewoon echt niet meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:14

Elisa2 schreef:
Mir:
Jij hebt dus nog nooit paarden gezien die uit zichzelf springen?

Nou, als ik de slootjes rondom de weides zie, en de hekjes om de bakken, vind ik eigenlijk dat er maar heel weinig paarden uit zichzelf slootje springen of de bak uit springen..
En ik heb maar heel zelden paarden die los gezet worden (dus niet opgejaagd) in een bak met een hindernis erin, uit zichzelf eroverheen zien gaan eigenlijk als ik eerlijk ben :Y)

Uiteraard wel paarden die rennen / bokken wat ook een soort springen is, maar dat ziet er toch anders uit …?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:26

En daarom heb ik op een pension op eigen kosten de draad verhoogt van 130 naar 160, meneer vond het hooi land interessanter. :D

Is bij de stal waar ik vroeger reed 1 weiland ook extra hoog omheind omdat je regelmatig een grapjas hebt die in de gewone wei niet blijft staan :D

En heb ook nog ergens een filmpje waar hij zelf over een hindernis gaat.
Als ik hindernissen op aan het bouwen was moest je hem weg jagen anders sprong hij al terwijl je erbij stond.
Al zullen de mensen zo'n filmpje wel zien als opjagen...

Anoniem

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:31

Zelf over een hindernis springen is niet vergelijkbaar met de hele wereld worden over gevlogen voor 1,60 parcoursen en dat dan ook allemaal super leuk vinden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:36

Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort discussies uitmonden op drogredenen als 'benieuwd zijn naar hoe de mensen met kritiek dan wel niet rijden' en 'ja, maar het paard vind het zo leuk!' Hoe 'leuk' een paard iets vind is niet meetbaar en het is moeilijk om te bepalen hoe natuurlijk bepaalde gedragsvormen zijn. Daar komt een heel stuk menselijke interpretatie bij kijken. Voor het zelfde geld is het paard zo geconditioneerd door hindernisbalken dat hij er zo over wupst. Wie gaat het zeggen.

Het zou de topsport sieren om toch meer de hand in eigen boezem te steken en enige zelfreflectie toe te passen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:37

Ja er zijn paarden die het echt leuk vinden met hun ruiter te presteren. Dit zijn dan ook echt de beste paarden die je kan hebben.

En daar gaat het dus vaak mis. Gros van de paarden in de sport zijn heel niet geschikt om te presteren op een niveau die van hun gevraagd word. En nee, dat ziet er dan ook niet fijn uit.
In de discipline die ik rijd ken ik maar enkele paarden in de top die er echt plezier in hebben. Veelal hengsten die echt van die blije eien zijn en alles heel makkelijk doen met oortjes naar voor en wat echt een genot is om naar te kijken omdat ze echt hun werk met plezier doen. Elke keer weer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:37

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Mir:

Nou, als ik de slootjes rondom de weides zie, en de hekjes om de bakken, vind ik eigenlijk dat er maar heel weinig paarden uit zichzelf slootje springen of de bak uit springen..
En ik heb maar heel zelden paarden die los gezet worden (dus niet opgejaagd) in een bak met een hindernis erin, uit zichzelf eroverheen zien gaan eigenlijk als ik eerlijk ben :Y)

Uiteraard wel paarden die rennen / bokken wat ook een soort springen is, maar dat ziet er toch anders uit …?

Ook geen springpaarden? Ik heb dit namelijk wel vaker meegemaakt. Paarden die "even" via de buitenbak (2 flinke hekken springen) naar de weide gingen in plaats van het normale pad of die tijdens het losgooien de hindernissen langs de bakrand meepakte (zonder afzetlint of opjagen natuurlijk)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:38

Die van mij deed dat in zijn jonge jaren wel eens in een gekke bui :') Bokken en wat balken in het midden van de bak mee pakken tijdens het racen :') Die kon/kan ik ook vragen om over een hindernis te springen in het midden van de bak zonder dat ik iets af hoef te zetten, maar dat is dan weer meer een kunstje en niet volledig vrijwillig natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:41

Spenk schreef:
Zelf over een hindernis springen is niet vergelijkbaar met de hele wereld worden over gevlogen voor 1,60 parcoursen en dat dan ook allemaal super leuk vinden.

Uiteraard is dat anders.
Maar geen paarden kennen die uit zichzelf springen vind ik dan ook weer bijzonder

Er zijn gewoon paarden die springen een leuk spelletje vinden.
Kun je als ruiter dat spel er inhouden ben je een heel eind.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:41

8nnemiek schreef:
Die van mij deed dat in zijn jonge jaren wel eens in een gekke bui :') Bokken en wat balken in het midden van de bak mee pakken tijdens het racen :') Die kon/kan ik ook vragen om over een hindernis te springen in het midden van de bak zonder dat ik iets af hoef te zetten, maar dat is dan weer meer een kunstje en niet volledig vrijwillig natuurlijk.

Maar ook dan denk ik dat er toch een bepaalde intrinsieke motivatie moet zijn. Het gemiddelde paard denkt toch snel 'bekijk het je, gek' als je zoiets zou vragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:51

DuoPenotti schreef:
Uiteraard is dat anders.
Maar geen paarden kennen die uit zichzelf springen vind ik dan ook weer bijzonder

Ik schreef “niet veel”, dat is iets anders dan “geen” :)

Ieder paard zou in theorie 50cm tot 1meter breed moeten kunnen springen denk ik? Ik vind vrij springen anders dan een parcours.. maar ik vind een spin (reining) ook anders dan een paard wat in vrijheid een rondje draait..
als iets beter moet, sneller moet, hoger moet, dan komt er vaak een mate van dwang/aanmoediging bij kijken .. of paarden iets wel of niet zelf leuk vinden is voor de meeste mensen lastig te meten .. maar het is denk wel gewoon zo dat tegenwoordig, met alle social media en politieke partijen, alles onder een vergrootglas ligt. En dan is het aan de sport zelf om daar wat mee te doen, ipv dingen vergoelijken of excuses verzinnen.. ? Denk ik?

Ik rij soms ook paard, het is niet zo dat ik ertegen ben. Maar ik vraag me wel af hoe lang “we” nog wegkomen met sport, gezien alle actiegroepen die er tegenwoordig zijn..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:51

Wat triest hier dat sommige mensen serieus niet weten wat hun paard wel of niet leuk vind.
Zelfs knuffelen.

Damn dan heb je jezelf wel hoger staan dan je paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:54

Hoe bedoel je dat Onali?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:15

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Mir:

Nou ik had zelf een dressuurpaard die uit zichzelf over hindernissen sprong als ik deze in de bak zette. Een keer op werk stond er een internationaal springpaard die iedere wei uit sprong omdat het gras aan de overkant groener was. Ik heb zelf genoeg springpaarden gereden (terwijl ik echt een held op sokken was daarmee) die ik alleen maar richting de sprong hoefde te zetten of ze werden zo enthousiast dat zij de rest deden. Ken er sowieso een hoop die je eerder af moet remmen omdat ze zo enthousiast worden dan andersom. Andersom is vaak als er zaken niet goed zijn gegaan, angst, vertrouwen mist, ruiter is bang etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:18

Spenk schreef:

Ik ben ook geen fan van paarden die continu de hele wereld over gesleept worden, om de simpele reden dat hun paardwaardige bestaan zo in de knel komt. Ze horen gewoon paard te kunnen zijn in een wei met soortgenoten.

Nu weet ik wel dat de meeste ruiters opbouw programma's hebben, dressuurpaarden reizen sowieso minder dan springpaarden maar ook de springpaarden gaan vaak een seizoen mee en staan dan daarna weer wat seizoenen thuis. Er zijn maar weinig ruiters die continu hetzelfde paard meeslepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:20

Mindim schreef:
Elisa2 schreef:
Tja ik vind dit dubbel, de misstanden worden er uitgepakt maar wat goed gaat zie je niet. We moeten niet vergeten dat dit soort riooljournalistiek leken beïnvloeden omdat ze alleen de negatieve dingen laten zien die ook nog eens uit de context gehaald zijn.

Uiteraard zou er voor gezorgd moeten worden dat dit soort beelden niet gemaakt kunnen worden. Daar ligt voor mij een groot verbeterpunt voor de sportbonden om de paardensport zo vriendelijk mogelijk te maken. En ja, dat kan ook prima met hulpmiddelen. Het gaat om de manier waarop.

Laten we niet doen alsof alle huis, tuin en keuken paarden het zo goed hebben want ook daar is verborgen leed door bijv. gebrekkige rijkunst etc. Alleen blijft dat vaak buiten beeld.

Daar in denk ik dat als de sport veranderd en paardvriendelijker gemaakt kan worden dat dit op alle lagen en vlakken positief door kan werken.

Zolang er dieren worden gehouden, is er wel ergens leed. En idd gaat het niet enkel mis in de prof sport, maar ja, die staan in de schijnwerpers en dat zijn de ruiters die men kent en ziet, dus die liggen onder een vergrootglas en als die profs al een waardeloze indruk geven van hoe men omgaat met het wezen paard, dan is dat nieuws. Ze geven een slecht voorbeeld en worden daar nu en masse op aangesproken en terecht.

En ja, ook bij menig htk paard gaat het niet ok, die vallen enkel minder op. Het is aan degenen die zich in de kijker rijden, het goede voorbeeld te geven immers. Mishandel je je dier, dan krijg je een beste tik over je neus, net goed.

Daar het dus dan ook mis, dat doen AL die profs niet..alleen degene bij wie het goed gaat die laten ze niet zien. Dus dat is gewoon manipulatie in mijn ogen.

Degene die niet het goede voorbeeld geven, ja die mogen terecht aangesproken worden maar om nu gelijk de hele paardensport door het slijk te halen gaat mij te ver en daar zal ik nooit achter gaan staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:25

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:
Uiteraard is dat anders.

Ik schreef “niet veel”, dat is iets anders dan “geen” :)

Ieder paard zou in theorie 50cm tot 1meter breed moeten kunnen springen denk ik? Ik vind vrij springen anders dan een parcours.. maar ik vind een spin (reining) ook anders dan een paard wat in vrijheid een rondje draait..
als iets beter moet, sneller moet, hoger moet, dan komt er vaak een mate van dwang/aanmoediging bij kijken .. of paarden iets wel of niet zelf leuk vinden is voor de meeste mensen lastig te meten .. maar het is denk wel gewoon zo dat tegenwoordig, met alle social media en politieke partijen, alles onder een vergrootglas ligt. En dan is het aan de sport zelf om daar wat mee te doen, ipv dingen vergoelijken of excuses verzinnen.. ? Denk ik?

Ik rij soms ook paard, het is niet zo dat ik ertegen ben. Maar ik vraag me wel af hoe lang “we” nog wegkomen met sport, gezien alle actiegroepen die er tegenwoordig zijn..

Ook dit klopt niet imo, ik kende paarden die pas enthousiast werden als ze hoger mochten springen. De uitdaging, dat motiveert deze paarden. Een goede ruiter leidt een springpaard ook voorzichtig op, zorgen dat het dier vertrouwen blijft houden en het dus leuk blijft vinden door de afstanden en galopsprongen te blijven controleren. Door rustig steeds iets verder op en uit te bouwen, vaak veel afwisseling in het werk. (dressuurmatig, galopbaan, crossterreinen etc.)

Dan heb ik het natuurlijk niet over zaken als barreren, dat hoort imo niet bij een goede opleiding maar ik weet wel dat ze sommige paarden soms een fout laten maken zodat ze voorzichtiger en attenter worden. Ligt geheel aan het type paard, bij een hele voorzichtige zal zoiets alleen maar averrechts werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:28

Maar dat is toch ook wat er met bijv boeren gebeurt? Er zijn best wel boeren die goed voor hun vee zijn, maar toch worden door bepaalde groepen alle boeren op 1 hoop gegooid ..
Het is denk ik naïef om te denken dat dat met paardensport niet zal gebeuren ..

Overigens, ik vind bij algemene statement de individuele voorbeelden altijd lastig .. ( iets met N=1 ofzo, las ik laatst ergens. Dat iets voor 1 geldt wil niet zeggen dat het voor een grote groep hetzelfde is (vrij vertaald))

Elisa2, zoals jij t verteld klinkt t bijna utopisch :j in de afgelopen 37 jaar dat ik op heel veel stallen ben geweest heb ik dat ideaalbeeld wel gezien, maar dat was niet de meerderheid :) zeker niet )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:30

Mijn eerste paard was gek op springen. Trok ook echt naar de hindernis toe en maakte in het bos ook zelf overal een hindernis van.

Maar of hij het nog leuk zou vinden in de topsport is weer een heel andere vraag. Zo heb ik zelf ook leuke hobby’s en bezigheden die ik niet perse als werk zou willen doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:43

Maar dan zit je ook met het hele fokken van paarden.
Daar begint het toch al mee?

Fokkers van sportpaarden willen toch ook juist paarden fokken die dit niveau zouden kunnen.
Als paarden niet meer worden gebruikt voor topsport, dan zou het hele paarden fokken anders kunnen.
De KWPN beroemde dressuur of spring hengsten, goed verervende sporthengsten etc
Dat zou er dan allemaal niet meer toe doen.
Best een raar idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:51

Cer schreef:
Maar dat is toch ook wat er met bijv boeren gebeurt? Er zijn best wel boeren die goed voor hun vee zijn, maar toch worden door bepaalde groepen alle boeren op 1 hoop gegooid ..
Het is denk ik naïef om te denken dat dat met paardensport niet zal gebeuren ..

Overigens, ik vind bij algemene statement de individuele voorbeelden altijd lastig .. ( iets met N=1 ofzo, las ik laatst ergens. Dat iets voor 1 geldt wil niet zeggen dat het voor een grote groep hetzelfde is (vrij vertaald))

Elisa2, zoals jij t verteld klinkt t bijna utopisch :j in de afgelopen 37 jaar dat ik op heel veel stallen ben geweest heb ik dat ideaalbeeld wel gezien, maar dat was niet de meerderheid :) zeker niet )

Nouja, ik baseer het op mijn ervaringen en ken een hoop profs. Heb er uiteraard ook een aantal gezien waar ik niet achter hun werkwijze kan staan. Ik wilde alleen even de andere kant belichten.
Het is nooit zo zwart/ wit als het geroepen wordt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:24

Ik ben zelf maar een doorsnee prutruiter. Zie geen afstanden.
Ik heb wel het voorrecht gehad echt hele goede springpaarden op te mogen leiden.
Zadelmak en parcoursklaar maken.
Sommige waren verkocht als ze net een huppeltje in het parcours deden, andere rond het L.
En dan zul je denken, geen afstanden zien, springpaarden opleiden.
Ja :D
Die paarden springen echt zelf, echt. Ik gaf alleen maar aan: daar die hindernis :P
Gewoon goed basistempo, dan kunnen ze zelf wat verruimen of verkorten.
En een goedzo braaaaaaf! van die mafkees er boven op als je als paard extra de best had gedaan. :+
( ik heb een verhaal van een 4 jarige waar de parcoursbouwers in de slappe lach lagen door mijn braaf)
En het klinkt misschien ongelooflijk, ik had nooit, echt nooit paarden die stopten. Altijd sprongen ze.
Echt die paarden doen dat zo ontiegelijk graag.
Natuurlijk is dat ook weer anders als 150. Maar 110 met een prutruiter is ook best een kunst :D
Ik denk echt als je eerlijk bent en een paard heeft de aanleg, je best ver kunt komen.
Zoiets hoef ik nu met mijn tinkers niet te proberen en ga ik ook niet doen.
Ik heb ook dressuurpaarden gereden in die tijd waar ik dat ook niet mee zou doen, die hadden die "drive" niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:49

Zo heb ik zelf een Quarter merrie gereden, western beleerd en alles. Als er toevallig een hindernis in de bak stond en je stapte maar in de richting van dat ding dan trok ze er op af met een bloedvaart en dan was het buik in trekken en mee zitten anders zat je aan je zadelknop vast :D Die vond dat prachtig, zo’n sprongetje.

Maar het onderwerp hier is TOP sport en dan spelen er hele andere belangen dan ‘vind mijn paard dit leuk?’ Dan wordt er geld verdient (en uitgegeven) en is het paard meer een middel om iets te bereiken. Natuurlijk wordt er gezorgd dat ze er gezond en wel bij staan maar een paardwaardig bestaan vind ik zo’n topsportleven niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:53

Volgens mij heb ik wel eens een filmpje gezien over de krachten op 1 voorbeen bij een landing … dat was best wat dacht ik?