Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:36

Ik vraag mij af hoeveel het medicijn toegevoegd. Bij veel mensen met morbide obesitas ligt het probleem bij teveel en ongezond eten. Bijvoorbeeld emotie eten. Emotie eten doe je niet omdat je honger hebt. Het honger gevoel remmen zal dus niet helpen. Ik denk dat de interventie die eraan vast zit dus een grotere bijdrage levert dan het medicijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 16:51

scrabbel schreef:
Ik vraag mij af hoeveel het medicijn toegevoegd. Bij veel mensen met morbide obesitas ligt het probleem bij teveel en ongezond eten. Bijvoorbeeld emotie eten. Emotie eten doe je niet omdat je honger hebt. Het honger gevoel remmen zal dus niet helpen. Ik denk dat de interventie die eraan vast zit dus een grotere bijdrage levert dan het medicijn.

Niet iedere obesitas persoon eet teveel en ongezond. Er zijn zat mensen die gezond eten.
Ik heb geen frituur in huis, geen snoep of koek, geen chips of zoutjes en ik eet gezond. Ik eet geen aardappelen of gewone pasta of witte rijst. Ik beweeg elke dag en toch lukt het mij niet om af te vallen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:54

purny schreef:
scrabbel schreef:

Niet iedere obesitas persoon eet teveel en ongezond. Er zijn zat mensen die gezond eten.
Ik heb geen frituur in huis, geen snoep of koek, geen chips of zoutjes en ik eet gezond. Ik eet geen aardappelen of gewone pasta of witte rijst. Ik beweeg elke dag en toch lukt het mij niet om af te vallen.

Purny, maar dat is maar een klein deel van de bevolking. Die overgewicht hebben door medische problemen. Merendeel (denk ik) eet te veel door bijvoorbeeld niet om kunnen gaan met emoties. Of simpelweg geen inzicht hebben in wat men daadwerkelijk binnen krijgt.
Ik snap wel waarom de injecties niet meteen voor iedereen met obesitas vergoed worden. Maar als de resultaten goed zijn, gaan ze vanzelf de grens oprekken en dan is er een kans Purny dat jij ook in aanmerking komt.
Laatst bijgewerkt door Zertab op 03-04-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:55

purny schreef:
scrabbel schreef:

Heb jij morbide obesitas?

purny

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 17:29

Nee ik heb wel een bmi van 37. Ik had het woordje morbide even gemist sorry

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:47

Als je eetpatroon niet het probleem is dan heb je toch niets aan deze medicatie?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:53

Ik vind het heel fijn dat dit medicijn in het basispakket komt. Zeker voor de mensen die er baat bij hebben. Ikzelf heb ook obesitas, val niet in de doelgroep en zou het daarom ook niet willen hebben.

De meeste mensen kunnen er weinig of niets aan doen dat ze obesitas hebben. Dit vanwege medicatie en/of (psychische) problemen. Voor hen is het heel fijn dat dit medicijn er is.
Respect voor iedereen die zoveel moeite doet om af te vallen. Het is niet makkelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:13

Kan iemand uitleggen waarom een middel waarvoor slechts 650 mensen in aanmerking komen, in het basispakket komt?

Ik ben niet voor of tegen, het is een interessevraag :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:18

De topictitel klopt niet helemaal. Het geneesmiddel zal in het GVS zijn opgenomen, het geneesmiddelenvergoedingssysteem. In principe zit íeder medicijn in het basispakket zodra het goedgekeurd is door EMA en/of CBG én er een prijs voor is afgesproken die akkoord is. Voor dure geneesmiddelen geldt dan soms een eigen bijdrage, en in het geval van ziekenhuismedicatie wordt er dan onderhandeld als de prijs de spuigaten uitloopt. En dan worden geneesmiddelen voor zeldzame aandoeningen vaak eerder alsnog vergoed dan voor grote groepen, uiteraard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:23

Mars schreef:
Als je eetpatroon niet het probleem is dan heb je toch niets aan deze medicatie?

Op de snaaibuien na is mijn eetpatroon gezond vind ik.
Maar ik heb ook dagen ertussen zitten dat ik ga zoeken naar eten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:24

Lalahorse schreef:
Ik snap niet dat gezonde producten in de winkels goedkoper gemaakt kunnen worden . En ongezonde dingen duurder maken . Wand dan koop je meer gezonde dingen dan ongezond . Ook vind ik dat de prijs van al die injecties wel voor iedereen moet worden aangeboden . Die overgewicht hebben . Hoe meer mensen die overgewicht hebben dit kunnen betalen . Hoe sneller men er van afkomt
. Ik weet dat het lastig is om voor iedereen dir te kunnen doen .

Dat is niet heel gemakkelijk, want dan moet je richtlijnen hebben voor wat wel en niet gezond is. Maar neem bijvoorbeeld noten. In gepaste hoeveelheden zijn die gezond. Maar gezouten en in grote hoeveelheden zijn ze dat niet meer. En dan komt er ook nog bij dat wat voor mij heel gezond is, voor jou ongezond kan zijn omdat jij andere behoeftes hebt dan ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:24

Ibbel schreef:
De topictitel klopt niet helemaal. Het geneesmiddel zal in het GVS zijn opgenomen, het geneesmiddelenvergoedingssysteem. In principe zit íeder medicijn in het basispakket zodra het goedgekeurd is door EMA en/of CBG én er een prijs voor is afgesproken die akkoord is. Voor dure geneesmiddelen geldt dan soms een eigen bijdrage, en in het geval van ziekenhuismedicatie wordt er dan onderhandeld als de prijs de spuigaten uitloopt. En dan worden geneesmiddelen voor zeldzame aandoeningen vaak eerder alsnog vergoed dan voor grote groepen, uiteraard.

Duidelijk, thanks.

Het klinkt zo raar, slechts 650 mensen die ervoor in aanmerking komen :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:26

Er zijn wel zeldzamere aandoeningen waarvan de behandeling vergoed wordt. Gelukkig maar.
Er is zelfs een wet die het makkelijker maakt 'weesgeneesmiddelen' voor 'weesaandoeningen' te registreren.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:27

Volgens mij is recent de indicatie voor dit medicijn uitgebreid. Dat werd eerder hier ergens al aangegeven, het is een langer bestaan middel voor patiënten met diabetes type 2.

Ik vermoed dat met de huidige criteria voor vergoeding bij obesitas zo extreem zijn dat de groep die in aanmerking komt zo klein is.

Toevallig was ik me gisteren in die werkzame stof aan het inlezen. Het wordt aangeprezen als een bloedsuikerverlager wat ook je honger gevoel reduceert. Toen dacht ik, huh dat is tegenstrijdig?!
Maar ik kan er niet echt wijs uit worden. Een eiwithormoon wat indirect je maaglediging vertraagd, glucagon afgifte blokkeert en insulinesecretie stimuleert. Komt dat in de buurt?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:30

Zal ik maar niet zeggen wat mijn behandeling per maand kostte :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:38

Ibbel schreef:
Er zijn wel zeldzamere aandoeningen waarvan de behandeling vergoed wordt. Gelukkig maar.
Er is zelfs een wet die het makkelijker maakt 'weesgeneesmiddelen' voor 'weesaandoeningen' te registreren.

Oh, op die manier bedoelde ik het niet, sorry.

In het artikel staat dat slechts 650 mensen in aanmerking komem, terwijl veel meer mensen obesitas hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:54

purny schreef:
Mars schreef:

Op de snaaibuien na is mijn eetpatroon gezond vind ik.
Maar ik heb ook dagen ertussen zitten dat ik ga zoeken naar eten

'Vind ik'

Maar is het ook daadwerkelijk zo? Heb je hier al contact over gehad met een PT, een diëtist of een andere professional?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:58

Ik loop al bij een gecombineerde leefstijl groep. Ben ook al bij 5 diëtistes geweest en daar geen resultaat behaald

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:26

purny schreef:
Ik loop al bij een gecombineerde leefstijl groep. Ben ook al bij 5 diëtistes geweest en daar geen resultaat behaald

Lastig hoor purny, het is vreselijk hoe moeilijk het kan zijn en hoe weinig begrip de buitenwereld er voor heeft. Ik weet er alles van. Het is super hoe je er mee bezig bent en ik hoop dat je ooit iets ontdekt wat echt resultaat geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:32

Je mag het wel nemen maar het wordt dan nu enkel nog niet vergoed. Net als dat het gehoorapparaat van mijn moeder niet vergoed wordt omdat ze officieel nog niet doof genoeg is voor de verzekering.
Als je het heel graag wilt dan kun je het altijd even aankaarten bij de HA en je spaarpotje daar voor gebruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:40

Memories schreef:
purny schreef:

Lastig hoor purny, het is vreselijk hoe moeilijk het kan zijn en hoe weinig begrip de buitenwereld er voor heeft. Ik weet er alles van. Het is super hoe je er mee bezig bent en ik hoop dat je ooit iets ontdekt wat echt resultaat geeft.

Dank je wel

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:56

Afvallen kan enorm moeilijk zijn en dat gaat vaak verder dan het fysieke. Ik hoop dat dit medicijn, of een ander, mensen kan helpen om het fysiek makkelijker te maken zodat het mentaal ook lukt. Er hangt nu een zeer onterecht imago aan te zware mensen als zijnde 'lui' en 'te weinig zelfdiscipline'. Zo jammer, daarom rust er zo snel zo'n taboe op! Er kunnen duizenden redenen zijn waarom iemand last heeft van overgewicht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:57

2600 euro is natuurlijk een bedrag wat niet iedereen zomaar heeft liggen, je kunt er een paard van onderhouden, maar ik denk niet dat men dan een paard verkoopt voor deze prikken. Het is geen fysio die je zelf betaalt voor een paar keer zeg maar.

Soms is eten ook niet het probleem. Als ik naar mezelf kijk en ik heb een drukke dag met duiken, dan kan het zijn dat ik maar 1 maaltijd per dag eet. En toch val ik niet af. Als ik een week ga grotduiken in FRankrijk, dan snoep ik totaal niet en val niet af. De rest altijd wel, sommigen wel 5kg. Dus ik behoor tot mensen die niet afvallen ondanks zeg maar niets eten. Nu heb ik ook geen echt overgewicht zeg maar, maar er zou best een kg of 10 afmogen van mezelf.

Wel is het zo dat die 20% beweging bij afvallen soms wel meer kan zijn bij mensen. Mensen die vaak uit verveling snoepen, snoepen niet als ze een rondje wandelen. Dan heb je dus als je dit kunt combineren een win-win situatie. Maar ze moeten wel willen wandelen zeg maar. Soms is voor de tv hangen makkelijker in hun ogen. Daar is dan het leefstyle programma weer voor.

Diabetes bij mensen met overgewicht is vaak omkeerbaar als ze afvallen. Dus ik geloof ook zeker dat dit kan bij apneu. En ja, dan snap ik dat je graag sneller gewicht kwijt wilt. Of dat het afvallen makkelijker gaat. Want als de eerste hobbel genomen is, dan is het volhouden vaak makkelijker. Je hebt dan zeg maar ook een extra motivatie. En omdat het niet een gratis middel is snap ik ook de motivatie wel van alleen voor mensen met een en en en situatie. Zou het de prijs van een aspirientje hebben, dan kwamen er echt wel meer mensen voor in aanmerking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:11

Ik vraag me ook af waarom ze het zo duur maken. Je zou denken dat je meer winst maakt als je afzetmarkt groter is.
Wel vraag ik me oprecht af wat het met je mentale toestand doet als het niet werkt. Als het voelt als een soort laatste hoop en jij hoort bij de redelijk grote groep waar het gewoon niets doet, dan is iets van begeleiding niet perse een overbodige luxe. Immers onstaat overgewicht soms ook door psychische instabiliteit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:18

Lijkt mij dat dat onderdeel zal zijn van het lijfstijlprogramma?