Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:13

AnnemiekvM schreef:
Met klassen van vaak tegen de 30 leerlingen en één leekracht is een leerling die niet zindelijk is moeilijk om goed te verzorgen/helpen. Je kan niet de rest van de klas alleen laten.
Zelfs al wil je als ouder komen om te verschonen, dan moet er misschien wel één of twee keer per dag gebeld worden. Een ongelukje kan gebeuren, maar ik snap dat de school aangeeft dit niet aan te kunnen.

Ik snap dat ze de kinderen niet alleen kunnen laten.
Maar ze hoeven in principe niet iedere dag te bellen om een luier te verschonen. Daar kun je gewoon vaste tijden voor afspreken.
Bij mijn zoon op het speciaal onderwijs verschonen ze wel, maar daar hebben ze gewoon vaste tijden voor. Dus je kunt gewoon met de moeder vaste tijden afspreken dat ze komt om te verschonen.

Mijn zoontje was er verder helemaal klaar voor om naar school te gaan. Dus ik zou het frustrerend vinden als hij niet had kunnen beginnen omdat hij niet zindelijk was.

Mijn kinderen lopen ook alle 3 motorisch achter (mn oudste valt tegenwoordig wel mee). Maar dat komt niet door de tablet.
Ze hebben ook alle 3 vanaf 3 maanden fysiotherapie.

AnnemiekvM

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:21

@ TinkerTreas
Dat is zeker een hele goede. Ik dacht alleen aan een poepluier.
Bij het speciaal onderwijs heb je meer mensen die op de groep staan. Dus dan is er meer ruimte.

Met een medische oorzaak is het een andere situatie. Soms is er dan extra begeleiding of kijk je wat ouders kunnen bijdragen qua verschonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:44

Ik zou het bij dingen als zindelijkheid en verschonen trouwens heel logisch vinden als dat niet voor de groepsleerkrachten komt, maar dat er op school andere mensen zijn die dat kunnen opvangen. Een onderbouwassistente bijvoorbeeld. Als er naar het lerarentekort gekeken wordt zijn dit volgens mij dingen die echt uitmaken in de werkdruk, waar de meeste leerkrachten echt mee geholpen zijn en waar je pedagogisch medewerkers (MBO3) op in zou kunnen zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:59

Laura82 schreef:
Janneke2 schreef:
De meeste kinderen arriveren met vier jaar oud op de kleuterschool (pardon, die is afgeschaft)
met al een stevige motorische achterstand.

Tsjonge, dit zou toch l*llig uitpakken voor mijn kinderen. Beiden laat met veters strikken, maar konden ook beiden al wat lezen en schrijven voordat ze naar de kleuterklas gingen, en waren érg klaar om te gaan leren. Motorisch is er verder ook niets mis met ze overigens, maar als veters strikken de norm zou zijn zouden ze beiden niet klaar zijn geweest voor school 

Dat kan.
De door mij genoemde motorische achterstand is in principe gebaseerd op de storende aanwezigheid van zogeheten primitieve reflexen.

Zijn die reflexen netjes "verdwenen" voor het vierde jaar, kan je kind prima leren lezen, en wellicht puur lichamelijk 'niet zo handig' zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:10

Ieder kind heeft zo zijn eigen sterktes en zwaktes.
De een leest al een boek met 2,5 maar kan met 4 nog geen bal schoppen. Een ander kan met 3 al in het funpark de half-pipe op en af skateboarden maar vind tellen heel moeilijk.
Juist in die leeftijd tot 6 kan dat meilenver uitelkaar zijn. Helemaal prima lijkt mij.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:21

Kaus schreef:
karuna schreef:
Ik ben een aantal keren gezakt voor mijn veterdiploma. De motoriek ging steeds mis. Maar ja dat was de kleuterschool.

Supervixen mijn mond valt open bijna. Dat zijn toch basisvaardigheden zou je zeggen -O-

Jammer dat je vooral lijkt te reageren op reacties die in jouw straatje passen. Waarom reageer je niet op de kritische reacties die vragen welke redenen er gegeven worden? En waarom reageer je niet op reacties die redenen voorleggen zoals een toename van niet-Nederlandse culturen waarin fietsen niet gebruikelijk is? Het lijkt nu meer een 'lekker schijten op de jeugd van nu' topic.

Zou ik allemaal niet te serieus nemen. Ze heeft zelf volgens mij geen kinderen, dus laat haar lekker praten.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:24

Janneke2 schreef:
De meeste kinderen arriveren met vier jaar oud op de kleuterschool (pardon, die is afgeschaft)

Dat valt niet op, want het is gewoon.

Maar een kind van vier moet makkelijk 'de middellijn kunnen oversteken' - test:
ga staan met twee ellebogen in je zij, beide handen wijd, in 1 hand een balletje.
Geef het balletje over naar je andere hand door de hand met het balletje naar de lege hand te brengen en ga weer staan met je handen wijd. (Ellebogen blijven aangesloten.)

...idealiter beweegt het balletje in een rechte lijn, min of meer paralel aan de vloer. Een klein boogje mag.
Als ik mij goed herinner moet het balletje drie keer op en neer.

Negen van de tien kinderen kunnen het niet.
... en de bijbehorende motorische onrijpheid zie je terug in hetzij slecht kunnen lezen en schrijven, hetzij dat het hoofdpijn of andere klachten geeft.

Er zijn landen waar de test voor schoolrijpheid als vplgt gaat:
- kun je je veters strikken
- 6 seconden op 1 been staan
- met je linkerhand over je hoofd je rechteroor beetpakken en andersom?

Geen drie keer 'ja' : blijf nog een jaar in bomen klimmen.

Als je deze dingen niet kunt, is leren lezen en schrijven veel zwaarder dan nodig.

In welk onderontwikkeld land is dat dan?
Naar school gaan kinderen om zichzelf te ontwikkelen. De een is daarin sneller dan de ander. Ieder kind zijn of haar eigen snelheid. Wat heeft het gaan naar de basisschool in hemelsnaam te maken met 6 seconden op 1 been kunnen staan? :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:34

Dat zijn eerder dingen die bij ons de kinderarts controlleert met 4 en 6 jaar. Is er een mororische achterstand dan krijgen ze vaak fysio of psycho-motorische ondersteuning aangeboden.
Geen idee hoe dat in NL is.

Er wordt bij ons afgezien van lezen en schrijven ook naar mentale ontwikkeling gekeken. Wij hebben 1 jaar later gestart met de kleuterklas en ik weet van meerdere kinderen die 3 jaar gekleuterd hebben ondanks dat ze al voldoende schrijf/rekenvaardigheid hadden. In de eerste klas lopen bij ons de leeftijden uiteen tussen 6-8 jaar (eind van het schooljaar).

In ons geval is mijn dochter ruim (voor) op schema met de schoolse verwachtingen, concentratie vermogen, zelfstandigheid en fijne motoriek, maar loopt iets achter in de sociale vaardigheden en uitdrukkingsvermogen. Die zit echt prachtig op haar plek met de 1 jaar vertraging.
Ik vind aansluiting op mentaal vlak het belangrijkste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:42

Hoihoi10 schreef:
Janneke2 schreef:

Dat valt niet op, want het is gewoon.

Maar een kind van vier moet makkelijk 'de middellijn kunnen oversteken' - test:
ga staan met twee ellebogen in je zij, beide handen wijd, in 1 hand een balletje.
Geef het balletje over naar je andere hand door de hand met het balletje naar de lege hand te brengen en ga weer staan met je handen wijd. (Ellebogen blijven aangesloten.)

...idealiter beweegt het balletje in een rechte lijn, min of meer paralel aan de vloer. Een klein boogje mag.
Als ik mij goed herinner moet het balletje drie keer op en neer.

Negen van de tien kinderen kunnen het niet.
... en de bijbehorende motorische onrijpheid zie je terug in hetzij slecht kunnen lezen en schrijven, hetzij dat het hoofdpijn of andere klachten geeft.

Er zijn landen waar de test voor schoolrijpheid als vplgt gaat:
- kun je je veters strikken
- 6 seconden op 1 been staan
- met je linkerhand over je hoofd je rechteroor beetpakken en andersom?

Geen drie keer 'ja' : blijf nog een jaar in bomen klimmen.

Als je deze dingen niet kunt, is leren lezen en schrijven veel zwaarder dan nodig.

... oejjj.
Vind je het goed als ik hier geen antwoord op geef?
... want het zou een zegen zijn als wij dit systeem zouden invoeren.

Kinderen kunnen dmv hun 'motorisch gedrag' laten zien hoe 'rijp' hun zenuwstel is, ofwel: zijn alle primitive reflexen verdwenen.
Zo nee, kun je in principe meer doen dan alleen maar 'blijf nog een jaar kleuteren' (er zijn reflex inhibitie programma's).
Maar in Nederland worden nog al wat kinderen naar school gestuurd om dingen te doen die veel te moeilijk voor hen zijn.
Ik schreef eerder over een testje 'hoe goed kan iemand de middellijn van het lichaam oversteken'. (De bijbehorende primitieve reflex staat bekend onder de letters ATNR.)(En die ATNR zorgt er onder andere voor dat ogen telkens wegspringen ipv soepeltjes van links naar rechts te gaan.)

Kinderen wat langer laten kleuteren is 1 optie,
oefeningen doen om de ATNR kwijt te spelen kan ook,
kinderen vragen te gaan lezen met ogen die telkens wegspringen is nergens voor nodig (maar gebeurt helaas massaal).

Citaat:
Wat heeft het gaan naar de basisschool in hemelsnaam te maken met 6 seconden op 1 been kunnen staan?

Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent
(... kan gebeuren, ook zonder ATNR...)
is het een evenwichtskwestie hoe makkelijk je de goede plek weer terug vindt.
In dit kader moet een kind van 6 zes seconden op 1 been kunnen staan.
Zeven jaar: 7 seconden.
Acht jaar: een halve minuut.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 12:55

Kaus ik had je vraag gemist en nee ik heb geen kinderen.

Alleen wat mij verbaasd is dat je uitgaat van een negatieve mening van me.

Maar nee :n ik maak me er eigenlijk zorgen over, kinderen zijn de mensen van de toekomst die alles draaiende moeten houden. Wat de reden ook is (terecht door de omgeving of overbezorgdheid of haast van ouders) ze later zelf dingen mogen ondernemen zonder ouderlijk toezicht

En ik blijf van mening dat ieder levend wezen de kans moet krijgen zich te ontwikkelen en zijn of haar eigen fouten te maken zodat er een fijne volwassenen ontwikkelen kan. Oftewel al vanaf jong fouten mogen maken,kleine leeftijd kleine foutjes grote leeftijd grote fouten. Zoals een merrie haar veulen steeds verder van zich af laat gaan. Zodat die kan spelen met anderen, vallen door een te snelle bocht enz.

Van fouten leer je dat sommige dingen misschien niet zo slim zijn om te doen.

Jonge kinderen zullen het al erg spannend vinden misschien een straatje verder te gaan. En eens een bloedneus of desnoods een gebroken pols oplopen doordat ze van een stoepje zijn afgevallen of tegen een stilstaande auto zijn opgefietst.

Ik vrees namelijk dat als kinderen pas bv vanaf 10 zonder ouders iets mogen doen ze meteen grotere en ergere dingen gaan ondernemen die niet zo slim zijn, deels onder groepsdruk misschien wel.

Dus wat de reden ook is (en of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet eens toe, het feit is dat de leeftijd stijgt nu) ze steeds later zelfstandig dingen mogen doen het is wel een zorg van me. Want wat zijn de gevolgen daarvan in de ontwikkelin tot fijne volwassenen. En waar stopt het? Gaat die leeftijd nog hoger worden of zou dit zich gaan stabiliseren uiteindelijk?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:57

Ik heb 2 kinderen die ernstig motorisch achterliepen (waarvan 1 nog steeds).
Jaren en jaren fysio gehad en logopedie, vooralmijn dochter.. die hadden nu nog niet naar school gekund :+
Ze kunnen geen veters strikken (1 knoopt iets van de veters in elkaar, de ander lukt helemaal niks) en op 1 been staan (ze zijn 20+) kunnen ze enkele seconden, maar geen 5 achterelkaar :D
Mijn dochter is jaren vol op haar mond gevallen (meerdere melktanden afgebroken) omdat ze haar reflex mistte om haar handen uit te steken. }:0

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:18

karuna schreef:
Kaus ik had je vraag gemist en nee ik heb geen kinderen.

Alleen wat mij verbaasd is dat je uitgaat van een negatieve mening van me.

Maar nee :n ik maak me er eigenlijk zorgen over, kinderen zijn de mensen van de toekomst die alles draaiende moeten houden. Wat de reden ook is (terecht door de omgeving of overbezorgdheid of haast van ouders) ze later zelf dingen mogen ondernemen zonder ouderlijk toezicht

En ik blijf van mening dat ieder levend wezen de kans moet krijgen zich te ontwikkelen en zijn of haar eigen fouten te maken zodat er een fijne volwassenen ontwikkelen kan. Oftewel al vanaf jong fouten mogen maken,kleine leeftijd kleine foutjes grote leeftijd grote fouten. Zoals een merrie haar veulen steeds verder van zich af laat gaan. Zodat die kan spelen met anderen, vallen door een te snelle bocht enz.

Van fouten leer je dat sommige dingen misschien niet zo slim zijn om te doen.

Jonge kinderen zullen het al erg spannend vinden misschien een straatje verder te gaan. En eens een bloedneus of desnoods een gebroken pols oplopen doordat ze van een stoepje zijn afgevallen of tegen een stilstaande auto zijn opgefietst.

Ik vrees namelijk dat als kinderen pas bv vanaf 10 zonder ouders iets mogen doen ze meteen grotere en ergere dingen gaan ondernemen die niet zo slim zijn, deels onder groepsdruk misschien wel.

Dus wat de reden ook is (en of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet eens toe, het feit is dat de leeftijd stijgt nu) ze steeds later zelfstandig dingen mogen doen het is wel een zorg van me. Want wat zijn de gevolgen daarvan in de ontwikkelin tot fijne volwassenen. En waar stopt het? Gaat die leeftijd nog hoger worden of zou dit zich gaan stabiliseren uiteindelijk?

Mee eens dat je van je fouten leert, en opgroeien gaat met vallen en opstaan... maar de wereld om ons heen verandert ook. Ik ben in de jaren 70/80 opgegroeid. Mijn kinderen groeien nu op. Dat is echt een wereld van verschil.
En daarmee bedoel ik niet alleen het verkeer, de veel drukkere wegen en plaatsen, maar ook de digitale wereld. Mijn kinderen zijn nu 7 en 8 jaar oud, maar als je ziet hoe handig zij nu al zijn op de computer/tablet/telefoon, is absoluut niet te vergelijken met toen ik die leeftijd had. Toen was ik op veel vlakken veel minder ontwikkeld.
Digitale ontwikkeling was er in 'onze' tijd helemaal niet. enige scherm wat we hadden was op woensdagmiddag voor de tv. Dus ja, dan is het logisch dat er meer buiten gespeeld en gefietst werd.

Het is de geest van deze tijd. Vooruitgang zo je het wil noemen. De wereld waar onze kinderen in opgroeien is niet te vergelijken met 20/30/40 jaar geleden. En ik denk dat de ontwikkelingen alleen nog maar sneller zullen gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 13:24

Dat klopt, maar in hoeverre heeft die razendsnelle veranderingen gevolgen voor het goed kunnen functioneren in deze wereld. Als ik nu zou zijn "groot" gegroeit was ik kansloos verloren gegaan door teveel prikkels, te haastig leven, te grote groepen enz.

Maar is dit te veranderen? zelfstandig zonder een ouder in de nek die altijd meekijkt ontwikkelt soms misschien net iets makkelijker omdat je dan de ruimte krijgt fouten te maken. Daarmee bedoel ik niet gooi maar op straat trouwens. Maar te beschermend werkt ook denk ik niet, ze blijven dan misschien fysiek heel maar heeft dat gevolgen voor de geestelijke ontwikkeling ik heb geen idee.

Wat ik wel zie is dat best veel jongeren minder weerbaar zijn bij tegenslag, sneller opgeven enz.

Vandaag zag ik bij een kinderdag verblijf dat er driftig gefietst en geskelterd werd. Met en en een zonder zijwieltjes zelfs. Dat zie ik graag. Lekker oefenen op een veilige manier

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:35

ik denk dat de hele wereld veel minder fysiek aan het worden is. Waar je vroeger op de fiets naar een winkel moest, kan je nu alles met een paar drukken op de knop thuis laten bezorgen, voedsel, kleding, spullen etc.

Ik ben dan misschien zoals dat zo mooi genoemd wordt een 'curling' moeder, ik zie het gevaar en wil mijn kinderen daartegen beschermen. Ik ben nogal zuinig op ze ;) Komt ook wel door mijn leeftijd denk ik, dat je sneller gevaar inziet van situaties waar we vroeger als kind gewoon doorgingen. Wat mijn moeder vroeger altijd goed vond kan ik me nu met mijn eigen kinderen niet meer voorstellen.

De tijden veranderen, en de kinderen van deze tijd zijn ook anders dan hoe wij vroeger waren.
maar dat hoeft denk ik niet altijd als slecht gezien te worden.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:36

Ik zal het kort houden maar ik denk dat er veel verschil zit in reacties en meningen van mensen die zelf kinderen hebben en degene die juist geen kinderen hebben.

De wereld en tijden zijn veranderd in alle opzichten dus je kunt de ontwikkeling niet meer vergelijken met 30-40 jaar geleden.

Met vallen en opstaan groot worden is prima, maar niet meer op kunnen staan is absoluut niet prima.
Kijk ook eens naar de wereld om je heen wat daar allemaal gebeurt dat was zoveel jaar geleden ook echt allemaal niet zo erg. Denk dat je als ouder gewoonweg ook meer beschermend moet opvoeden in deze tijd. Het is niet anders.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:38

Ik herken dat niet van de jongeren hoor Karuna. Iedere tijd van opgroeien is anders. Het een niet per se beter dan het ander. Gewoon anders.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:48

Janneke2 schreef:
Hoihoi10 schreef:

... oejjj.
Vind je het goed als ik hier geen antwoord op geef?
... want het zou een zegen zijn als wij dit systeem zouden invoeren.

Kinderen kunnen dmv hun 'motorisch gedrag' laten zien hoe 'rijp' hun zenuwstel is, ofwel: zijn alle primitive reflexen verdwenen.
Zo nee, kun je in principe meer doen dan alleen maar 'blijf nog een jaar kleuteren' (er zijn reflex inhibitie programma's).
Maar in Nederland worden nog al wat kinderen naar school gestuurd om dingen te doen die veel te moeilijk voor hen zijn.
Ik schreef eerder over een testje 'hoe goed kan iemand de middellijn van het lichaam oversteken'. (De bijbehorende primitieve reflex staat bekend onder de letters ATNR.)(En die ATNR zorgt er onder andere voor dat ogen telkens wegspringen ipv soepeltjes van links naar rechts te gaan.)

Kinderen wat langer laten kleuteren is 1 optie,
oefeningen doen om de ATNR kwijt te spelen kan ook,
kinderen vragen te gaan lezen met ogen die telkens wegspringen is nergens voor nodig (maar gebeurt helaas massaal).

Citaat:
Wat heeft het gaan naar de basisschool in hemelsnaam te maken met 6 seconden op 1 been kunnen staan?

Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent
(... kan gebeuren, ook zonder ATNR...)
is het een evenwichtskwestie hoe makkelijk je de goede plek weer terug vindt.
In dit kader moet een kind van 6 zes seconden op 1 been kunnen staan.
Zeven jaar: 7 seconden.
Acht jaar: een halve minuut.

Pardon? Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent? Wat een brutaliteit.

Wie heeft bedacht waaraan kinderen moeten kunnen voldoen op welke leeftijd om naar school te kunnen gaan? Waar baseer jij jouw uitspraken op? Ik ga er vanuit dat je nu met wetenschappelijke bronnen komt, anders kan ik je niet serieus nemen (wat ik sowieso al niet doe, gezien de toon in je bericht)

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:49

karuna schreef:
Dat klopt, maar in hoeverre heeft die razendsnelle veranderingen gevolgen voor het goed kunnen functioneren in deze wereld. Als ik nu zou zijn "groot" gegroeit was ik kansloos verloren gegaan door teveel prikkels, te haastig leven, te grote groepen enz.

Maar is dit te veranderen? zelfstandig zonder een ouder in de nek die altijd meekijkt ontwikkelt soms misschien net iets makkelijker omdat je dan de ruimte krijgt fouten te maken. Daarmee bedoel ik niet gooi maar op straat trouwens. Maar te beschermend werkt ook denk ik niet, ze blijven dan misschien fysiek heel maar heeft dat gevolgen voor de geestelijke ontwikkeling ik heb geen idee.

Wat ik wel zie is dat best veel jongeren minder weerbaar zijn bij tegenslag, sneller opgeven enz.

Vandaag zag ik bij een kinderdag verblijf dat er driftig gefietst en geskelterd werd. Met en en een zonder zijwieltjes zelfs. Dat zie ik graag. Lekker oefenen op een veilige manier

Volgens mij is het pertinent onjuist wat je stelt. Hoezo zijn jongeren minder weerbaar bij tegenslag en geven zij sneller op? Waar zie jij dat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 13:52

Onderzoeken die gedaan zijn. Zowel op sociaal vlak, als opleidingen. En enquetes die door jongeren zelf zijn ingevuld. Er is genoeg te vinden op internet op dat vlak. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:59

Las iets over motoriek. Mijn dochter had al op jonge leeftijd een hele goede grove motoriek. Ook de fijne motoriek alles mooi op schema. Maar enorme concentratie problemen en naar nu blijkt ook geen hoogvlieger op mentaal vlak. Maar goed, wel enorm handig fysiek en met haar handen. Heel sociaal ook. Andersom ken ik ook, geen goede motoriek maar mentaal ver voorlopen. Sociaal niet zo handig en dan niet meekomen met buiten spelen, wat ook niet meehelpt in het maken van vriendjes. Ik weet niet wat handiger/minder erg is om te hebben. Mijn dochter is soms best verdrietig en voelt zich dan dom. Maar ze heeft veel vriendinnen, weet zich altijd te vermaken en geniet van fysiek bezig zijn waar ze weer afleiding in vindt. Straks op het voortgezet onderwijs les op niveau, wat zeker gaat helpen in haar welbevinden. Ze zegt zelf ook sommige mensen zijn slim met hun hoofd en andere mensen met hun handen. Ik vond dat zo goed gevonden. Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier en eigen tempo. De maatschappij is al zo vol prikkels, kinderen moeten al zoveel. Ik zie er geen probleem in als ze wat later worden los gelaten dan vroeger.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:02

Patt schreef:
Ik zal het kort houden maar ik denk dat er veel verschil zit in reacties en meningen van mensen die zelf kinderen hebben en degene die juist geen kinderen hebben.

De wereld en tijden zijn veranderd in alle opzichten dus je kunt de ontwikkeling niet meer vergelijken met 30-40 jaar geleden.

Met vallen en opstaan groot worden is prima, maar niet meer op kunnen staan is absoluut niet prima.
Kijk ook eens naar de wereld om je heen wat daar allemaal gebeurt dat was zoveel jaar geleden ook echt allemaal niet zo erg. Denk dat je als ouder gewoonweg ook meer beschermend moet opvoeden in deze tijd. Het is niet anders.

Precies. Daarom was mijn eerste vraag ook of Karuna zelf kinderen heeft. Aan haar berichten kun je namelijk aflezen dat het niet zo is.

Ik vind het wel een bijzonder topic. Omdat kinderen later zelfstandig zijn, maken mensen zich zorgen om de toekomst en of ze alles wel draaiende kunnen houden. Kan iemand mij vertellen of dat een oorzaak-gevolg is? Want dat lees ik eigenlijk nergens onderbouwd terug. Lijkt mij namelijk helemaal niet zo.
De jeugd van nu, heeft te maken met een wereld die veel drukker is. Veel invloeden, veel prikkels, veel mogelijkheden en veel drukte. Ik geloof gerust dat kinderen zich daardoor wat langzamer ontwikkelen op bepaalde fronten. Maar ben er tegelijkertijd van overtuigd dat zij zich wel breder ontwikkelen. Dus ik denk juist dat zij hartstikke goed in staat zijn in de toekomst alles draaiende te houden. Beter nog dan mensen in het verleden.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:02

karuna schreef:
Onderzoeken die gedaan zijn. Zowel op sociaal vlak, als opleidingen. En enquetes die door jongeren zelf zijn ingevuld. Er is genoeg te vinden op internet op dat vlak. :)

Zet het hier dan neer. Jij opent toch een topic.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:05

SusanH schreef:
Las iets over motoriek. Mijn dochter had al op jonge leeftijd een hele goede grove motoriek. Ook de fijne motoriek alles mooi op schema. Maar enorme concentratie problemen en naar nu blijkt ook geen hoogvlieger op mentaal vlak. Maar goed, wel enorm handig fysiek en met haar handen. Heel sociaal ook. Andersom ken ik ook, geen goede motoriek maar mentaal ver voorlopen. Sociaal niet zo handig en dan niet meekomen met buiten spelen, wat ook niet meehelpt in het maken van vriendjes. Ik weet niet wat handiger/minder erg is om te hebben. Mijn dochter is soms best verdrietig en voelt zich dan dom. Maar ze heeft veel vriendinnen, weet zich altijd te vermaken en geniet van fysiek bezig zijn waar ze weer afleiding in vindt. Straks op het voortgezet onderwijs les op niveau, wat zeker gaat helpen in haar welbevinden. Ze zegt zelf ook sommige mensen zijn slim met hun hoofd en andere mensen met hun handen. Ik vond dat zo goed gevonden. Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier en eigen tempo. De maatschappij is al zo vol prikkels, kinderen moeten al zoveel. Ik zie er geen probleem in als ze wat later worden los gelaten dan vroeger.

Natuurlijk is dat geen probleem!! Dat jouw dochter zich zo voelt, komt omdat er mensen zijn zoals ts. Mensen die willen dat jonge kinderen zich op alle vlakken gelijk en goed ontwikkelen. Zo werkt de wereld niet. Nu niet, en zo is het ook nooit geweest.

Jouw dochter zal zich op haar eigen tempo ontwikkelen, en floreren in hetgeen zij leuk vindt en waar ze goed in is. Haar tijd komt! Net als dat voor ieder kind zo is.

Eigenlijk vind ik dit een walgelijk topic.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 14:10

tja je weet denk ik niet goed wat je hier neerzet, nog weet je iets van mijn achtergrond. :n Me beschuldigen van mensen buitensluiten. :') Wat niet eens de insteek van het topic is :(:)

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:12

karuna schreef:
tja je weet denk ik niet goed wat je hier neerzet, nog weet je iets van mijn achtergrond. :n Me beschuldigen van mensen buitensluiten. :') Wat niet eens de insteek van het topic is :(:)

Wie beschuldigt wie van buitensluiten?
Dit topic gaat niet over jou. Wel over mensen zoals jij die anderen wat aanpraten. Kijk even hoe SusanH zich genoodzaakt voelt zich te uiten over haar dochter door de stellingen in dit topic. Echt bizar vind ik dat.
Dan heb je helemaal geen idee van kinderen en hoe kinderen zich ontwikkelen.

Denk dat een aantal in dit topic zo aan de slag kunnen bij het consultatiebureau. Daar houden ze ook van gemiddeldes en statistieken!