Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:43

wouterpaard schreef:
Ik werk in de zorg cao is 0,09 vergoeding via uitruil reiskosten (voordeliger werkgever ivb belasting) krijg ik 0,19 km wordt uitgekeerd met bij einde van het jaar (kwam neer op mijn 700 euro voor 21km enkele reis). Mijn huidige werkgever loopt hier niet mee te koop, oude werkgevers (zorg en in het onderwijs) werden we altijd op de hoogte gesteld middels brief. Dacht zet het toch meer misschien help ik er nog mensen mee.

Ja daar kwam ik dus vandaag bij toeval achter. Dat wordt inderdaad mooi stil gehouden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:49

Bij ons dus ook.. en je kan je alleen aanmelden per december voor jaar erop. Ik was dus begonnen in februari 2020 en kon het pas gebruiken over 2021..

Fitzroy

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:00

Zijn er hier ook mensen die familie- en vriendenbezoekjes maar even laten schieten? Een groot deel van mijn familie woont 130 km verderop. Ik vind het wel even goed zo. :o

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:02

wouterpaard schreef:
Bij ons dus ook.. en je kan je alleen aanmelden per december voor jaar erop. Ik was dus begonnen in februari 2020 en kon het pas gebruiken over 2021..

Hoe bedoel je dit? Is de km vergoeding standaard 9 cent en na uitruil 19 cent?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:07

Hier is het ook echt drama in de omgeving. Gelukkig een hybride en een klein zuinig autootje. Maar nog is tanken echt niet leuk meer.

Stal zit hier ook op 15 km rijden, en dat bijna iedere dag. Probeer zoveel mogelijk dingen maar te combineren. Nu vakantie, maar normaal ga ik ook met de auto naar school anders houd ik het niet vol. Ga vanaf volgende week toch maar het ov proberen, en dan proberen zoveel mogelijk dagen waar ik alleen coaching heb thuis te werken. Maar eens kijken of de coach mee wil werken, om even mijn vragen over teams te beantwoorden ofzo.

Fitzroy schreef:
Zijn er hier ook mensen die familie- en vriendenbezoekjes maar even laten schieten? Een groot deel van mijn familie woont 130 km verderop. Ik vind het wel even goed zo. :o

Ja, helaas wel, bijna al mijn vrienden wonen ver weg. Dus dat wordt elkaar wat minder zien vrees ik.

En niet dat het niet vervelend is. Maar aan de andere kant probeer ik het te relativeren. Ik ben blij dat ik kan klagen over de benzineprijs en dat ik me daar druk over kan maken, ipv of ik mijn familie nog ga zien en of mijn huis niet gebombardeerd wordt... Dan valt de ellende van de benzineprijs nog wel mee.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:11

SjonnieZ schreef:
wouterpaard schreef:

Hoe bedoel je dit? Is de km vergoeding standaard 9 cent en na uitruil 19 cent?

Ja, al lees ik bij het opzoeken dat het maar 0.08 is.
Dit staat er bij mijn werk:
Als werkgever mag je reiskosten, tot een maximum van € 0,19 per kilometer, onbelast vergoeden aan je medewerker. Voor woon- werkkilometers ontvang je conform cao € 0,08 per kilometer, tot een maximum van 2 x 30 kilometer. Met de regeling ‘uitruil reiskostenvergoeding’ kun je toch de maximaal onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer ontvangen.

In al mijn enthousiasme is het wel een nadeel als je een huis wil kopen… dit zijn de gevolgen

Je bruto jaarsalaris wordt lager. Hierdoor betaal je minder loonbelasting. Zo houd je netto meer over.

Je bruto jaarsalaris wordt lager. Dit jaarsalaris wordt gebruikt voor de berekening van uitkeringen zoals de WIA en WW. Een lager bruto jaarsalaris zal leiden tot een lagere uitkering.

Je bruto jaarsalaris wordt lager. Dit kan een positief gevolg hebben op inkomensafhankelijke subsidies en toeslagen zoals huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:14

Fitzroy schreef:

Sowieso was ik al vrij handig in het combineren van bezoekjes. Naar mijn ouders kan ik prima met de trein (met korting), naar mijn zusje is dat wat omslachtiger. Dan ga ik met de auto zodat ik makkelijk bij allebei langs kan gaan. Maar soms vind ik dat ik gewoon een leuk uitje of bezoekje verdiend heb en als dat niet handig is met de trein, dan pak ik gewoon de auto. Die luxe heb ik, en ik ben ook blij dat ik überhaupt nog bij mijn familie kan langsgaan, al is dat tegenwoordig wat prijziger.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:26

Ik vind vooral de stilte van de politiek vreselijk..we lijken steeds meer ordinaire melkkoeien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 01:20

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:51

Ik ga eens per week naar school, zit te denken om maandag waarop ik niet heel veel belangrijks heb niet te gaan, eigenlijk omdat het zoveel geld kost. Terwijl ik ben nog nooit niet gegaan en wil eigenlijk wel. 15 euro parkeergeld en dan nu de benzine prijzen het is niet te doen. Ov is 19 euro maar daarmee doe ik er ook veel langer over

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:55

moonsparkle schreef:
Ik ga eens per week naar school, zit te denken om maandag waarop ik niet heel veel belangrijks heb niet te gaan, eigenlijk omdat het zoveel geld kost. Terwijl ik ben nog nooit niet gegaan en wil eigenlijk wel. 15 euro parkeergeld en dan nu de benzine prijzen het is niet te doen. Ov is 19 euro maar daarmee doe ik er ook veel langer over

Ergens in de buurt parkeren en alleen laatste stukje ov? Dus op een p&r ofzo? Zijn vaak gratis als je met ov hebt gereisd (zoals bv Slinge in Rotterdam, gratis parkeren en met 10min metro in hartje Rotterdam voor 2 euro ov kosten)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:00

Ik rijd ongeveer 80.000 km per jaar voor zowel naar de pony’s, naar mijn studie als naar mijn werk.
Nu heb ik wel een fijn, zuinig aygootje dat 1:20 rijdt.

Maar goed, je kunt wel uitrekenen wat ik extra per maand kwijt ben :+

Geeft niet, ik werk wel een dag of twee extra per maand. Ondanks dat ik baal is relativeren makkelijk, ik ben al lang blij dat ik het met twee daagjes extra werk op kan vangen en niet in een oorlog zit :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:03

iirrssjjee schreef:
moonsparkle schreef:

Ergens in de buurt parkeren en alleen laatste stukje ov? Dus op een p&r ofzo? Zijn vaak gratis als je met ov hebt gereisd (zoals bv Slinge in Rotterdam, gratis parkeren en met 10min metro in hartje Rotterdam voor 2 euro ov kosten)

Het is om de hoek bij een p&r in Amsterdam. Ik kan kijken of er nog een verder is die misschien goedkoper is. Hoe zou ik dat makkelijk kunnen vinden :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-03-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:03

Ik werk als ZZP’er en kan dus zelf de reiskosten bepalen. Ik reken al jaren 30ct per km, voor mijn zuinige Fiat 500 was dat de werkelijke km prijs incl verzekering/belasting/afschrijving, maar daar zou ik het met de huidige prijzen ook niet meer mee redden.

Gelukkig hebben we sinds kort een elektrische auto, dat scheelt enorm veel.
We rijden een paar keer per maand naar Zeeland, 215km enkele reis. De reis heen en terug kostte al gauw 50 euro.. En nu zitten we rond de 20 euro :=

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:27

Ik rijd minimaal 60.000 km per jaar, maar ik heb een leaseauto, dus merk het nog niet. Maar ik houd wel mijn hart was, want ik kan me goed voorstellen dat er op een gegeven moment een grens is bereikt voor mijn werkgever en dat er ingegrepen gaat worden op privé kilometers. Als dat gebeurt, dan ga ik daar echt heel hard in geraakt worden. Helaas is mijn privesituatie nu eenmaal zo dat ik veel kilometers privé maak. Als dit gebeurt moet ik echt in gesprek om te kijken of ik nog bij deze werkgever kan blijven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:35

Yinthee schreef:
kiki1976 schreef:
7 t/m 11 maart heeft Tinq actie dagen.
Wellicht voor sommige interessant en haalbaar om hier van te profiteren.
Ze hanteren prijzen van 20 jaar geleden. Zie voorwaardes op hun website
https://www.tinq.nl/prijs-van-20-jaar-geleden

Dan sta je dus uren in de rij met 200 man en eer je aan de beurt bent is happy hour voorbij _O-
Hadden ze laatst bij een pomp hier in de buurt ook, zo'n soort actie. De hele wijk was geblokkeerd.

Hahaha ja dat zeiden wij ook al.

Accijns + btw op brandstof.
Bron ANWB
Citaat:
Brandstofprijzen, accijnzen en btw
Betalen voor het gebruik van een auto
Meer dan de helft van wat je betaalt voor benzine, gaat naar het Rijk in de vorm van accijns en btw (belasting op de toegevoegde waarde). Het grootste deel van die btw wordt geheven over de accijns, die meer dan de helft van de brandstofprijs uitmaakt. Belasting op belasting dus. Via deze belastingen betaal je voor het gebruik van een auto: als je niet rijdt, koop je ook geen brandstof. Overigens zijn diesel en LPG qua accijns ook in verhouding goedkoper.

Accijns: vast bedrag per liter
Accijns is een vaste heffing van de overheid op onder meer brandstof. In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedraagt nu 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.

De tarieven gaan elk jaar met een inflatiecorrectie omhoog. Het is dus denkbaar dat wanneer de olieprijs daalt en de accijns stijgt, de brandstof dan toch duurder wordt. Afgezien van de jaarlijkse aanpassing doet de accijns dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen.

Btw 21%
Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%. Omdat het een percentage is, beweegt het btw-bedrag mee met de brandstofprijs.

Productiekosten
De productiekosten van benzine bedragen ongeveer 35% van het totaalbedrag aan de pomp, aldus United Consumers. Dit bedrag kan schommelen, omdat het voor een deel bepaald wordt door de prijs van ruwe olie.

Winst 9%
Volgens dezelfde bron is ongeveer 9% van het totaalbedrag winst, zowel voor de oliemaatschappij als voor de pomphouder.

De ANWB heeft een app waarmee je op een smartphone onder meer de laagste brandstofprijs in je directe omgeving kunt opzoeken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:38

Zei ik gisteren nog dat het in een week van 2.08 naar 2.12 was gegaan, is het nu 2 dagen later 2.23 |o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-03-22 08:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:39

Hoorde net op de radio dat GL in ieder geval de energieprijzen wilt bevriezen.

Zelf merk ik daar niet veel van, zeker deze dagen niet.

Maar goed er is iets genoemd in de 2de Kamer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:42

Citaat:
Belasting op belasting dus. Via deze belastingen betaal je voor het gebruik van een auto: als je niet rijdt, koop je ook geen brandstof.

Eigenlijk ook te belachelijk voor woorden dit.

Belasting op je loon, je huis, je eten, je kleding, je vervoersmiddel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:44

GL zou eerder het autorijden willen ontmoedigen, toch?
Het is toch al heel lang de bedoeling dat 'we' minder autorijden, althans, op benzine.. ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:51

moonsparkle schreef:
Zei ik gisteren nog dat het in een week van 2.08 naar 2.12 was gegaan, is het nu 2 dagen later 2.23 |o

Hier in een nacht ook weer 3 cent erbij bij de twee goedkoopste in de omgeving. Wat is nou 3 cent, denk je dan :') maar als het vrijdag echt zo hard doorstijgt als gezegd, dan vul ik vandaag mijn tank nog even aan bij de enige die hier nog op 2,09 staat. Ik ben van nature geen hamsteraar, normaal gesproken zie ik het allemaal wel, maar dit vraagt er bijna om.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:51

Hier ook bagger km vergoeding. 8 cent per km ipv de standaard 19 cent en tot 30 km per enkele reis. Ik moet 100 km retour dus krijg maar 60 km betaald en ook maar 8 cent ;( Was al niet kostendekkend maar nu al helemaal niet meer. Zit er wel een beetje mee in m’n maag. Mogen we weer veel op kantoor komen (en wordt dat ook verwacht) en dan is het zo duur geworden om er überhaupt heen te reizen. Ik wil hierdoor (en door wat andere privé dingetjes) toch maar wat meer thuis blijven werken. Moet ik dus gaan aankaarten bij m’n leidinggevende maar vind het zo ongemakkelijk... hebben andere mensen dat al gedaan en werd het een beetje goed opgevat?
In theorie is OV ook een optie maar duurt meer dan 2 keer zo lang als met de auto door een hele slechte aansluiting. Zou betekenen dat ik bijna 12!!! Uur van m’n dag, 5 dagen per week kwijt ben aan werken en van/naar werk reizen := En ook dan mag ik bijlappen want OV is ook niet gratis. Ik word al depressief als ik er aan denk, dat ga ik ook niet elke dag als vervanging doen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:53

Ik ben blij dat ik geen auto heb. Ik kan al jaren uit de voeten met fiets + regenpak. Daarnaast dal-uren voordeel kaart van de bus en trein.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 08:54

Ik ga straks even snel in Nederland voor 2.13 tanken, dat is nog goedkoop hier. :') Kan wel wachten tot volgende week in Duitsland maar wie zegt wat de prijzen daar zijn volgende week. De stijging gaat daar ook mega hard want woensdag heb ik daar nog getankt voor 1.83 nu is het 1.96.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:56

Als ik ga tanken bij TinQ dan gaat de auto echt stotterend door de bocht en kan ik minder kilometers per tank rijden.

Ook hier iemand die niet ff zomaar een elektrische auto kan kopen, elektrische fiets is ook een grote uitgave en dat gaan we ook niet doen met mijn werktijden en afstand.

Probeer ook zoveel mogelijk te combineren maar als het paard naar de kliniek moet dan krijgt dat echt wel voorrang en kijk ik niet naar de kilometer kosten ( dan ga ik echt huilen)

Gelukkig krijg ik wel kilometer vergoeding al kan dat niet helemaal uit.

Wanneer grijpt de overheid nou in?

We betalen ons lam aan energie en nu ook aan de pomp. Iedereen kan wel makkelijk zeggen van "joh neem zonnepanelen" maar dat is ook een flinke uitgave en bovendien moet je dak er maar geschikt voor zijn. Als dat niet zo is dan heb je gewoon flinke pech :(

Wij willen best zonnepanelen aanschaffen maar het dak wat er wel geschikt voor is, bestaat nog niet - verbouwing nog niet klaar -

Nu zijn de bouwmaterialen ook flink duurder geworden,duurt dus langer voordat we echt het laatste stuk kunnen realiseren en dus ook weer langer zonder zonnepanelen zitten.

Das best zuur want je kunt gewoon niks,sparen word iedere maand minder want je loopt leeg op energie, boodschappen, brandstof.

Best deprimerend allemaal.